تحقیق طراحی شبکه معابر شهری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق طراحی شبکه معابر شهری  دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- سیستم حمل ونقل    ۶
۱-۲- تقسیم بندی سیستم های حمل ونقل    ۷
۱-۳- طراحی شبکه‏ های حمل‏ ونقل شهری و تقسیم بندی‏های مربوط    ۷
۱-۴- طراحی شبکه های معابر جاده ای    ۹
۱-۵- جهت دهی به معابر    ۱۰
۱-۶- تنظیم چراغ راهنمایی    ۱۰
۱-۷- ظرفیت ذخیره شبکه حمل ونقل    ۱۱
۱-۸- مدل سازی مسایل طراحی شبکه ‏های حمل ‏ونقل جادهای    ۱۲
۱-۹- مرور مطالعات انجام شده در زمینه RNDP    ۱۴
۱-۱۰- مسایل طراحی تنظیمات سیگنال(SSDP)    ۲۰
۱-۱۰-۱- رویکرد بهینه سازی موضعی]۵۰[    ۲۱
۱-۱۰-۲- رویکرد بهینه سازی سراسری]۵۰[    ۲۱
۱-۱۱- مفهوم ظرفیت ذخیره سیستم    ۲۲
۱-۱۲- یک طرفه یا دوطرفه کردن معابر و مسایل مربوط    ۲۵
۱-۱۳- توسعه‏ و ترکیب با تصمیمات RNDP    ۲۷
فهرست مراجع    ۳۱

مراجع

Papacostis C.S. (1987), Fundamentals of Transportation Engineering, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ, USA.

Poorzahedy H. and Rouhani O.M. (2007), “Hybrid Meta-heuristic Algorithms for Solving Network Design Problem“, European Journal of Operational Research 182(2):578-596.

Magnanti T.L. and Wong R.T. (1984), “Network Design and Transportation Planning: Models and Algorithms“, Transportation Science 18(1):1-55.

Friesz T.L. (1985) “Transportation Network Equilibrium, Design and Aggregation: Key Developments and Research Opportunities“, Transportation Research Part A: General 19(5-6):413-427.

Dantzig G.B., Harvey R.P., Lansdowne Z.F., Robinson D.W. and Maier S.F. (1979) “Formulating and Solving the Network Design Problem by Decomposition“, Transportation Research Part B: Methodological 13(1):5-17.

Ben-Ayed O., Boyce D.E. and Blair C.E. (1988), “A General Bilevel Linear Programming Formulation of the Network Design Problem“, Transportation Research Part B: Methodological 22(4):311-318.

Ge, Y. E., H. M. Zhang, and W. H. K. Lam. (2003), Network Reserve Capacity Under Influence of Traveler Information, Journal of Transportation Engineering,129( 3): pp. 262–۲۷۰٫

Yang H. and Bell M.G.H. (1998a), “Models and Algorithms for Road Network Design: A Review and Some New Developments“, Transport Reviews: A Transnational Transdisciplinary Journal 18(3):257 – 278.

Patriksson M. (1994), TheTraffic Assignment Problem: Models and Methods, Topics in Transportation, VSP, Utrecht, The Netherlands.

Farahani R.Z., Miandoabchi E., Szeto W.Y. and Rashidi H. (2013)” A review of urban transportation network design problems”. European Journal of Operational Research 229:281–۳۰۲٫

Suh S. and Kim T. (1992), “Solving Nonlinear Bilevel Programming Models of the Equilibrium Network Design Problem: A Comparative Review“, Annals of Operations Research 34(1):203-218.

Migdalas A. (1995) “Bilevel Programming in Traffic Planning: Models, Methods and Challenge“, Journal of Global Optimization 7(4):381-405.

Yang H. and Bell M.G.H. (2001), “Transport Bilevel Programming Problems: Recent Methodological Advances“, Transportation Research Part B: Methodological 35(1).

۱-۱- سیستم حمل ونقل

یک سیستم حمل­و­نقل[۱] را می­توان به صورت مجموعه­ای از تسهیلات ثابت[۲]، نهادهای جریان[۳] و یک سیستم کنترلی[۴] تعریف نمود که به مسافران و کالا امکان می­دهد بر محدودیت­های جفرافیایی غلبه و به موقع در فعالیت­های مورد نظر شرکت کنند]۱[. در واقع، یک سیستم حمل­و­نقل شامل مجموعه­ای از اجزاء است که امکان جابه جایی انسان و کالا را از مکانی به مکان دیگر فراهم می­کند. تسهیلات ثابت، اجزای فیزیکی سیستم حمل­و­نقل هستند که در یک مکان ثابت واقع می شوند و شامل یال­های شبکه[۵] (مانند جاده­ها، ریل­ها و لوله­ها) و گره­های[۶] (مانند تقاطع­ها، پایانه­ها، بنادر و فرودگاه­ها) سیستم هستند. طراحی این تسهیلات شامل مسایلی  چون مهندسی خاک و پی، طراحی سازه، طراحی شبکه­های آبیاری و طراحی هندسی می­شود. نهاده­های جریان، واحدهایی هستند که از تسهیلات ثابت عبور می­کنند. این نهاده­ها می­توانند وسایل نقلیه، واحدهای کانتینر، واگن­های قطار و غیره باشند، مثلاً در مورد سیستم بزرگراه­ها، تسهیلات ثابت برای انواع وسایل نقلیه اعم از دوچرخه و یدک­کش­های بزرگ قابل استفاده هستند. سیستم کنترلی شامل کنترل جریان[۷] و کنترل وسیله نقلیه[۸] می­شود. کنترل وسایل نقلیه به روش­هایی اطلاق می­شود که وسایل نقلیه را در سیستم حمل­و­نقل هدایت می­کنند که این هدایت می­تواند دستی یا خودکار باشد. به طور مثال، در مورد هدایت خودروها در بزرگراه­ها، عامل انسانی و رفتار انسان به عنوان سیستم کنترلی وسیله نقلیه عمل می­کند. سیستم­های کنترل جریان شامل ابزارهایی هستند که جریان روان حرکت وسایل نقلیه را ضمن کاهش ازدحام­ در سیستم حمل­ونقل، فراهم می­کنند. این سیستم­ها می­توانند شامل انواع علامتگذاری­ها در طول مسیرهای حمل­ونقل، چراغ­های راهنمایی و مقررات وضع شده برای حرکت در مسیرها باشند.شکل ۱-۱ تقسیم­بندی اجزای سیستم­های حمل­و­نقل را نمایش می­دهد.

۱-۱- تقسیم بندی سیستم های حمل ونقل

طبق آنچه در ادبیات برنامه­ریزی حمل­ونقل مطرح می­شود، سیستم­های حمل­ونقل را می­توان از جهات گوناگون طبقه­بندی کرد. تقسیم­بندی سیستم­های حمل­و­نقل از نظر روش حمل مورد استفاده، یکی از مهمترین تقسیم­بندی­های موجود در ادبیات است. محدوده مورد بررسی در این پایان نامه، روش “حمل جاده­ای” (منظور جاده­ها، بزرگراه­ها و خیابان­ها) است. نوع دیگر تقسیم­بندی را می­توان بر اساس محدوده جغرافیایی وقوع فعالیت­های حمل­و­نقل انجام داد. سیستم­های حمل­و­نقل مورد بررسی در این پایان نامه “محدوده درون شهری” را در برمی­گیرند. بخش اعظم حمل­و­نقل شهری[۱] به جابه جایی مسافر اختصاص دارد و مهمترین روش حمل مورد استفاده در شهرها، حمل­و­نقل زمینی است. حمل­و­نقل زمینی در شهرها در قالب حمل­و­نقل شخصی (خودروها و موتورسیکلت­های شخصی و پیاده­روی) و خدمات حمل­ونقل عمومی از طریق اتوبوس­های شهری در بزرگراه­ها و مترو و سایر انواع قطارها در راه­آهن درون شهری انجام می­شود.

شبکه­های حمل­ونقل شهری در واقع متشکل از شبکه معابر شهری و شبکه حمل­ونقل عمومی هستند که مانند شبکه اتوبوس و تراموا در شبکه معابر و مانند شبکه مترو یا مجزای از معابر تعریف می­شوند.

۱-۲- طراحی شبکه ‏های حمل‏ ونقل شهری و تقسیم‏ بندی‏های مربوط

در رابطه با عبارت مساله طراحی شبکه­های حمل­ونقل شهری و تعاریف آن برداشت واحد و یکسانی وجود ندارد و معمولاً عناوینی چون Urban Road Network Design Problem، Transportation Network Design Problem و یا به طور عمومی Network Design Problem و مشابه اینها برای اطلاق مساله به کار می­روند. اما در اغلب مراجع عبارت آخر یا مخفف آن NDP به کار می­رود. تعاریف ارایه شده برای مساله را می­توان به سه گروه تقسیم کرد.

تعریف “الف”]۳[: طراحی شبکه حمل­و­نقل در برگیرنده سلسله مراتب کاملی از فرایندهای تصمیم­گیری مطرح در مسایل حمل­و­نقل است و در سه سطح استراتژیک، میان­مدت و کوتاه­مدت قابل طرح است. این تعریف طیف وسیعی از مسایل مطرح در برنامه­ریزی حمل­و­نقل را تحت این عنوان دربر می گیرد. از جمله انتخاب یال­ها، جهت­دهی به خیابان­ها، مکان­یابی، زمانبندی چراغ­های راهنمایی و مواردی از این قبیل. این تعریف در یکی از مطرح­ترین و پرارجاع­ترین مراجع مرتبط با طراحی شبکه­های حمل­و­نقل آمده است.

تعریف “ب” ]۴[: طراحی شبکه عبارتست از انتخاب بهینه تسهیلات برای افزودن به یک شبکه حمل­ونقل یا تعیین میزان بهینه بهبود ظرفیت در تسهیلات موجود شبکه حمل­و­نقل. تسهیلات می­توانند گره­ها یا یال­های شبکه باشند. با این تعریف، مساله انتخاب یال­های شبکه و مکان­یابی تسهیلات در شبکه، جزو مسایل مرتبط با طراحی شبکه قرار می­گیرند.

تعریف “ج”(]۵[و]۶[و بسیاری از مراجع مرتبط): طراحی شبکه عبارتست از تصمیم­گیری در مورد انتخاب یال­های جدید برای افزودن به شبکه و یا توسعه ظرفیت یال­های موجود. این تعریف تقریباً در همه مطالعاتی که تنها حل مساله بالا را مد نظر قرار داده­اند ارایه شده و به عبارتی در ادبیات این دست مسایل کاملاً معمول است.

به منظور ایجاد قابلیت بیان و تقسیم­بندی محورهای مورد مطالعه در پیشنهاد پایان نامه زیر یک چتر واحد، در این پایان نامه تعریف “الف” مد نظر قرار گرفته و ادبیات موضوع در قالب این تقسیم­بندی معرفی و بررسی شده است. قابل ذکر است که تعریف “الف” خود به نوعی دربرگیرنده تعریف “ب” نیز هست. بر اساس تعریف انتخاب شده، می­توان انواع تصمیمات قابل اخذ در زمینه طراحی شبکه­های حمل­ونقل شهری را بر اساس سلسله مراتب تصمیم­گیری­ها به صورت زیر تقسیم­بندی کرد.

تصمیمات استراتژیک: تصمیم­گیری برای مسایل زیرساختی مرتبط با شبکه­های حمل­و­نقل شهری که برای درازمدت طراحی می­شوند، مانند توسعه معابر موجود از طریق افزایش عرض آنها یا ایجاد معابر جدید.

تصمیمات میان مدت: تصمیم­گیری برای به کارگیری موثر منابع و زیرساخت­های سیستم حمل­و­نقل هستند، مانند تعیین یک طرفه یا دوطرفه بودن خیابان­ها در سیستم­های حمل­و­نقل شهری، یا تعیین نحوه تخصیص خط­ها در معابر برای جهت­های رفت و برگشت.

تصمیمات عملیاتی: تصمیات مربوط به دوره­های زمانی کوتاه مدت که بیشتر در رابطه با کنترل جریان­های ترافیکی در معابر هستند، مانند تنظیم چراغ­های راهنمایی، تعیین میزان عوارض تعیین شده برای استفاده از بعضی بزرگ­راه­ها، تعیین فرکانس­های سرویس­دهی وسایل حمل­ونقل عمومی.

۱-۳- طراحی شبکه ­های معابر جاده­ای

به آن دسته از مسایل طراحی شبکه حمل­ونقل شهری که دربرگیرنده تصمیمات مرتبط با معابر شبکه هستند، می­توان عبارت Road Network Design Problem (RNDP) یا “طراحی شبکه­های معابرجاده­ای” را اطلاق کرد. مسایل RNDP را می­توان بر اساس ماهیت متغیرهای مورد استفاده در سه گروه طبقه­بندی کرد.

مساله “طراحی شبکه حمل­ونقل گسسته[۲]” (DNDP): این نوع مسایل با متغیرهای گسسته سروکار دارند. مانند ایجاد معابر جدید، توسعه ظرفیت معابر جدید با افزودن خط به آنها یا تعریض و بهبود طراحی آنها، تعیین یک طرفه یا دو طرفه بودن معابر.

مساله”طراحی شبکه حمل­ونقل پیوسته[۳]” (CNDP): این نوع مسایل با متغیرهای پیوسته سروکار دارند، مانند توسعه ظرفیت معابر از نوع متغیر پیوسته، تنظیم چراغ­های راهنمایی و یا تعیین عوارض عبور از برخی معابر خاص.

مساله”طراحی شبکه حمل­ونقل ترکیبی[۴]” (MNDP): این نوع مسایل با ترکیبی از متغیرهای پیوسته و گسسته یاد شده در موارد قبلی سروکار دارند.

۱-۴- جهت دهی به معابر

جهت دادن به حرکت در معابر سیستم­های حمل ونقل، یکی از تصمیمات میان مدت مطرح شده در زمینه مسایل طراحی شبکه است که در دهه­های پس از جنگ جهانی دوم به منظور افزایش کارایی شبکه و کاهش ازدحام ترافیک مطرح شد. جهت­دهی به یال های شبکه با این دیدگاه عبارتست از تعیین جهت حرکت در یال­های شبکه حمل ونقل به طوری که امکان سفر بین هر دو نقطه از شبکه با توجه به محدودیت­های ایجاد شده برای حرکت در برخی مسیرها از بین نرود. به عبارت دیگر، شبکه حمل ونقل پس از تعیین جهت یال­ها همبند باقی بماند.

۱-۵- تنظیم چراغ راهنمایی

سیستم­های کنترلی یکی از ارکان سه گانه یک سیستم حمل ونقل هستند که خود به دو زیر مجموعه سیستم­های کنترل جریان و سیستم­های کنترل وسیله نقلیه تقسیم می­شوند. سیستم­های کنترل جریان در شبکه، باید برآورد کننده شاخص متضاد حرکت وایمنی در کنار هم باشند. استفاده از چراغ راهنمایی در تقاطع­ها یکی از مهمترین ابزارهای کنترل جریان در شبکه است. چراغ راهنما باعث تاخیر کاربران (توقف زمانی که چراغ قرمز است) در تقاطع­ها میشود. افزایش تاخیر سبب آلودگی هوا، آلودگی صوتی و افزایش مصرف سوخت میشود. تنظیم بهینه زمان بندی چراغ راهنما باعث کاهش اثرات منفی تاخیر در تقاطع­ها میشود.

[۱] Urban Transportation

[۲] Discrete Network Design Problem

[۳] Continuous Network Design Problem

[۴] Mixed Network Design Problem

[۱]Transportation System

[۲]Fixed Facilities

[۳]Flow Entities

[۴]Control System

[۵]Network Links

[۶]Nodes

[۷]Flow Control

[۸]Vehicular Control

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سیستم حمل ونقل و طراحی شبکه های معابر جاده ای
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.