تحقیق عدالت سازمانی و ساختار سازمان عدالتگرا، تعهد سازمانی و دیدگاه های نظری آن و رفتار شهروندی سازمانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق عدالت سازمانی و ساختار سازمان عدالتگرا، تعهد سازمانی و دیدگاه های نظری آن و رفتار شهروندی سازمانی  دارای ۴۹  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- عدالت سازمانی:    ۵
۲-۱-۱- انواع عدالت سازمانی:    ۶
۲-۱-۱-۱- عدالت توزیعی:    ۶
۲-۱-۱-۲- عدالت رویهای:    ۷
۲-۱-۱-۳- عدالت مراودهای:    ۹
۲-۱-۱-۴- عدالت اطلاعاتی :    ۹
۲-۱-۱-۵- عدالت احساسی :    ۱۰
۲-۱-۱-۶- عدالت مشاهدهای:    ۱۰
۲-۱-۱-۷- عدالت زبانشناختی :    ۱۰
۲-۱-۲- ساختار سازمان عدالتگرا    ۱۱
۲-۱-۲-۱- تعریف نشدن اهداف و استراتژیها بر محور عدالت    ۱۲
۲-۱-۲-۲- محیط و تأثیر آن بر رفتارهای عادلانه    ۱۳
۲-۱-۲-۳- فناوری و عدالت سازمانی    ۱۴
۲-۱-۲-۴- اندازه سازمان و امکان اجرای عدالت در آن    ۱۵
۲-۱-۲-۵- ساخت قدرت و کنترل، و عدالت سازمانی    ۱۶
۲-۱-۲-۶- فرهنگ و زبان    ۱۷
۲-۲- تعهد سازمانی:    ۱۸
۲-۲-۱- دیدگاههای نظری تعهد سازمانی    ۲۱
۲-۲-۱-۱- مدل می یر و آلن    ۲۱
۲-۲-۱-۲- مدل “مایر و شورمن”    ۲۲
۲-۲-۱-۳-مدل “جاروس ” و همکاران    ۲۲
۲-۲-۲- دیدگاههای نظری عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی    ۲۳
ابهام نقش و فشار شغلی :    ۲۴
۲-۳- رفتار شهروندی سازمانی    ۲۶
۲-۳-۱- ابعاد رفتار شهروندی    ۲۷
۲-۳-۲- ویژگیهای کلیدی رفتار شهروندی    ۳۱
۲-۳-۳- عوامل تأثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی    ۳۲
بررسی دیگر رفتار شهروندی را شامل پنج حیطه زیر معرفی میکند:    ۳۶
۲-۳-۴- مفاهیم مرتبط با رفتار شهروندی سازمانی    ۳۸
۲-۳-۴-۱- اعتماد    ۳۸
۲-۳-۴-۲- مشروعیت    ۳۹
۲-۳-۴-۳- تقابل    ۳۹
۲-۳-۴-۴- عدالت سازمانی    ۳۹
۲-۳-۵- رابطه عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی    ۴۱
۲-۴- پژوهشهای انجام گرفته پیرامون موضوع    ۴۳
۲-۴-۱- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور    ۴۳
۲-۴-۲- پژوهشهای انجام شده در خارج  کشور    ۴۵
۲-۵- جمعبندی پایه های تجربی    ۴۷
فهرست منابع    ۴۸

منابع

رضائیان، علی (۱۳۸۴)، انتظار عدالت در سازمان، چاپ اول، انتشارات سمت، تهران.

نعامی علی ، شکرکن حسین(۱۳۹۰)، بررسی رابطه ساده و چندگانه عدالت سازمانی با رفتار مدنی سازمانی در کارکنان یک سازمان صنعتی در شهر اهواز ، مجله علوم تربیتی و ویژه روانشناسی

کاویانی، احمد(۱۳۸۸)، بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

احمدی، مجتبی(۱۳۸۹) ، بررسی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان بر رضایت مشتریان بانک صادرات ایران ( منطقه ۱۵) ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

محسنی طوسی ، وحید(۱۳۹۰)، بررسی رابطه ای بین رفتار شهروندی سازمانی کارکنان بانک کشاورزی استان مازندران و وفاداری عمده اعتباری ، پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشکده مدیریت ، مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

حسین زاده علی(۱۳۹۰) ، عدالت سازمانی، مجله تدبیر ، شماره ۱۹۰

 ۲-۱- عدالت سازمانی:

درطول تاریخ یکی از آرزوهای اساسی انسان اجرای عدالت و تحقق آن در جامعه بوده است . دراین خصوص مکتب­ها و اندیشه­های گوناگون بشری و الهی راه حل­های متفاوتی را برای تبین و استقرار آن پیشنهاد کرده­اند و برخی از صاحب­نظران، نظریۀ برابری را نظریۀ گسترش عدالت نام نهاده­اند، زیرا بر توزیع عادلانه درآمدها درمیان انسان­ها برای دستیابی به سطح بالایی از انگیزش تمرکز دارد. نظریۀ برابری تأکید می­کند که افراد همواره خود را در متن جامعه و در مقایسه با دیگران ارزیابی می­کنند، اگر افراد احساس کنند با آنها ناعادلانه برخورد شده است، برانگیخته می­شوند تا عدالت را درمیان خودشان برقرار سازند (رضائیان، ۱۳۸۴) در نظریۀ برابری گفته می­شود، کارکنان و اعضای سازمان خود را با دیگران مقایسه می­کنند. کارکنان میزان داده (برون­داد) خود را با بازدهی نسبت به دیگران مقایسه می­کنند. اگر آنان چنین بپندارند که نسبت متعلق به آنها با نسبت افراد مشابه خود برابر است درآن صورت می­گویند مساوات رعایت می­شود و اگر این نسبت­ها نابرابر باشد در آن­صورت در سازمان اجحاف می­شود. به­بیان دیگر عدل و انصاف رعایت نمی­شود. (قربانی و چتر ،۱۳۸۶)گسترش نقش نظریه برابری در تشریح نگرش­ها و رفتارهای کارکنان در دهه منجر شد .(رضائیان، ۱۳۸۴) عدالت در سازمان »به قلمرویی از پژوهش به نام عدالت در سازمان بیانگر ادراک کارکنان از برخوردهای منصفانه در کار است که خود به شناسایی سه جزء متفاوت از عدالت در سازمان یعنی عدالت توزیعی، عدالت رویه­ای و عدالت مراوده­ای منجر گردید»(رضائیان،۱۳۸۴) عدالت توزیعی که بر درجه انصاف درک شده درخصوص توزیع و تخصیص پیامدها و ستاده­های سازمان در تعداد زیادی از مقایسه با عملکرد و آورده­های کارکنان اشاره دارد تحقیقات درمورد عدالت سازمانی به­طور تاریخی برتوزیع پرداخت­ها یا پاداش­های مرتبط با کار تمرکز می­نماید که از نظریه برابری و مبادلۀ اجتماعی آدامز منتج شده است. (رضائیان،۱۳۸۴)

در ادبیات سازمان و مدیریت، واژه عدالت سازمانی ابتدا توسط گرین برگ (۱۹۸۷) به­کارگرفته شده است و به­نظر گرین برگ عدالت سازمانی با ادراک کارکنان از انصاف­کاری در سازمان مرتبط است؛ وی این اصطلاح را برای تشریح و تفسیر نقش انصاف در محیط کاری به­کار می­برد.

۲-۱-۱- انواع عدالت سازمانی:

در تقسیم­بندی انواع عدالت سازمانی، سه مفهوم عدالت توزیعی، عدالت رویه­ای، و عدالت مراوده­ای مطرح شده است.

۲-۱-۱-۱- عدالت توزیعی[۱]:

عدالت توزیعی که به نگرش­ها و تفکرات کارکنان درخصوص مناسب بودن ستاده­ها و دریافتی­هایشان اشاره دارد. تعداد زیادی از تحقیقات در مورد عدالت سازمانی به­طور تاریخی بر توزیع پرداخت­ها و یا پاداش­های مرتبط با کار تمرکز می­نماید. اما عدالت توزیعی صرفاً محدود به عادلانه بودن پرداخت­ها نیست، بلکه مجموعه گستردهای از پیامدهای سازمانی ارتقا، پاداش­ها، تنبیه­ها، برنامه­های کاری، مزایا و ارزیابی­های عملکرد را در برمی­گیرد؛ به بیانی دیگر، عدالت توزیعی به طیف گسترده­ای از نگرش­ها و انصاف ادراک شده درباره توزیع و تخصیص پیامدها و ستاده­های سازمان، درمقایسه با عملکرد و آورده­های کارکنان اشاره دارد.

۲-۱-۱-۲- عدالت رویه­ای[۲]:

عدالت رویه­ای درپی اثبات عدم توانایی نظریۀ برابری  دیگر مدل­های توزیعی در شرح عکس­العمل­های افراد به ادراکات آنها در زمینۀ رعایت عدالت مطرح شد. فلاگر و گرینبرگ، اولین محققانی بودند که بحث عدالت رویه­ای را برای محیط­های کاری این نوع از عدالت با برداشت استفاده کردند(فلوگر و کارپانزانو، ۱۹۹۸) افراد از عادلانه بودن رویه­های جاری در تصمیم­گیری برای جبران خدماتشان نه با توزیع واقعی درآمدها سروکار دارد(رضائیان، ۱۳۸۴). به عبارتی عدالت رویه­ای به انصاف ادراک شده از رویه­ها و فرایندهایی که توسط آنها پیامدها تخصیص می­یابند(کلولند و لندی، ۱۹۸۰)، کشف مربوط می­شود کردند که انصاف درک­شده از رویه­های ارزیابی کارمندان، فارغ ازاین­که آیا نتیجه ارزیابی آنها مثبت بوده یا منفی، برای آنها بسیار مهم است.زیرا نه­تنها نتیجه انجام کار برای کارمندان مهم می­باشد بلکه آنها همچنین درباره چگونگی انجام آن نیز حساس بوده و به آن توجه می­نمایند. به­عبارتی، عدالت رویه­ای بیان می­کند که فراگرد نیل افراد به نتایج عادلانه، باید عادلانه باشد؛ یعنی افراد حق ندارند و نباید بتوانند ازطریق روش­ها و فراگرده­ای غیرعادلانه تحقیقات نشان می­دهد به نتایج عادلانه دست یابند. رویه­ها زمانی منصفانه ادارک می­شوند که به­طور ثابت و بدون درنظر گرفتن منافع شخصی و برمبنای اطلاعات دقیق به کارگرفته شوند و علایق همه بخش­های سازمانی مشارکت کننده، درنظرگرفته شده و استانداردها و هنجارهای اخلاقی نیز رعایت گردند. به­نظر لونتال شش قانون وجود دارد که درصورت پیروی از آنها، رویه­های حاصل عادلانه­تر خواهند بود.

قانون ثبات: که به ثابت بودن رویه­های تخصیص برای همه افراد درطی زمان دلالت دارد؛

قانون جلوگیری از تعصب و غرض ورزی: که به جلوگیری از دخیل کردن منافع شخصی تصمیم گیرندگان درطول فرایند تخصیص اشاره دارد؛

قانون درستی: اشاره به سودمندی اطلاعات مورد استفاده در فرایند تخصیص دارد؛

قانون قابلیت تصحیح: اشاره دارد به این­که باید فرصت تغییر یک تصمیم غیرمنصفانه در فرایند توزیع وجود داشته باشد؛

قانون نمایندگی: بیان می­کند که نیازها، ارزش­ها و چشم­اندازهای همه بخش­های متأثر باید توسط فرایند توزیع درنظر گرفته شود؛

قانون اخلاقی: بیان می­کند که فرایند تخصیص باید با ارزش­های اخلاقی و وجدانی ادراک­کننده سازگار باشد؛ (لونتال، ۱۹۹۸)

عدالت مراوده­ای بر ادراکات افراد از کیفیت رفتارهای بین­شخصی درطول اجرای رویه­ها تمرکز می­کند. این مفهوم از گزارش­های­کارکنان درباره برخوردهای غیرمنصفانه که اغلب مواقع بررفتارهای بین­فردی متمرکز می­شد تا عوامل ساختاری، مشتق شده است. عدالت مراوده­ای شامل روشی است که عدالت سازمانی توسط سرپرستان به زیردستان منتقل می­شود.عدالت مراوده­ای دال براین مطلب است که کلیۀ مراودات و تعاملات افراد در مسیر نیل به نتایج عادلانه، باید عادلانه باشد؛ یعنی افراد حق ندارند درمسیر نیل به اهداف عادلانه، مراوداتی غیرعادلانه را بین خود و دیگران رقم بزنند.( پورعزت و قلیپور، ۱۳۸۸) این نوع از عدالت مرتبط با جنبه های فرایند ارتباطات(همچون ادب، صداقت و احترام) بین فرستنده و گیرنده عدالت است. به­دلیل این­که توسط رفتار مدیریت تعیین می­شود، به­نظر می­رسد این نوع عدالت با واکنش­های شناختی، احساسی و رفتاری نسبت به مدیریت یا به­عبارت­دیگر سرپرست که همان مرجع عدالت است، مرتبط باشد. بنابراین زمانی­که یک کارمند بی­عدالتی مراوده­ای را درک می­نماید، پیش­بینی می­شود که به احتمال زیاد این کارمند نسبت به سرپرست خود واکنش منفی نشان دهد، به­جای این­که نسبت به کل سازمان چنین واکنشی نشان دهد. (کاراش و اسپکتور[۳] ،۲۰۰۴)

۲-۱-۱-۳- عدالت مراوده­ای[۴]:

نهایتاً عدالت مراوده­ای، برمبنای انصاف ادراک شده از ارتباطات بین­شخصی مرتبط با رویه­ های سازمانی و کیفیت ارتباطات بین­شخصی تعریف می­شود. این نوع عدالت سازمانی، منصفانه بودن رفتار تصمیم­گیرندگان را در فراگرد تصمیم­گیری سازمانی مد نظر قرار می­دهد. عدالت مراوده­ای بر رفتار سرپرستان و نقش آن­ها در رعایت عدالت سازمانی متمرکز است و به­طور مفهومی مشابه با کیفیت غیررسمی رفتار است؛ درحالی­که عدالت رویه­ای به­طور مفهومی مشابه با تصمیم­گیری رسمی است.

۲-۱-۱-۴- عدالت اطلاعاتی[۵] :

دال براین­که توزیع اطلاعات درباره رویه­ها، مراودات و توزیـع نتـایج بایـد عادلانه باشد؛ با تأکید بر این­که امروزه، اطلاعات یکی از پرارج­ترین سرمایه­های موجود بـرای توسـعه سرمایه­های انسانی و اقتصادی است. (Colquitt et al; 2001)

۲-۱-۱-۵- عدالت احساسی[۶] :

دال براین­که در فراگرد نیل به عدالت باید جوانب امر به­گونه­ای محاسبه شـود که دستاورد احساسی افراد به ویژه از حیث احترام و حرمت و حتی شهرت برابر، عادلانـه باشـد؛ یعنـی فراگرد توسعه عدالت نباید به­گونه ای طراحی شود که برای یکی حرمت و احتـرام و شـهرتی بـیش از دیگران فراهم آورد. (قلیپور،۱۳۸۶)

۲-۱-۱-۶- عدالت مشاهده­ای:

دال براین­که فراگرد نیل به عدالت و توزیع نتـایج و احـساسات، و ماهیـت رفتارها و مراودات انسانی و سیستمی در سازمان، باید احساس عادلانه­ای را در مشاهده­کننده بیرونـی ایجاد نماید و توسعه دهد؛ به­طوری که قضاوت احساسی فرد از وضعیت عادلانه بوده، موجـب تـرویج عدالت در سازمان شود و سرمایه­های انـسانی و اجتمـاعی سـازمان را بـه توسـعه عـدالت برانگیزانـد. (پورعزت، ۱۳۸۷)

[۱] Distributive justice

[۲] Procedural justice

[۳] Charash And Spector

[۴] Interaction justice

[۵] Informational justice

[۶] Observational justice

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و نظریه های رهبری و رفتار شهروندی سازمانی
  • تحقیق هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی و دیدگاه های آن
  • تحقیق مفهوم حفظ و نگهداری نیروی انسانی، سرمایه فکری و رفتار شهروندی سازمانی و نظریه های آن
  • تحقیق هوش معنوی ، رضایت شغلی و تعهد سازمانی و ابعاد و مولفه های آن
  • تحقیق بازاریابی درونی و رفتار شهروندی سازمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.