تحقیق عزت نفس و ویژگی ها و علل پیدایش و تکنیک‌های تقویت عزت نفس و اثرات و پیامدهای منفی اشتغال زنان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق عزت نفس و ویژگی ها و علل پیدایش و تکنیک‌های تقویت عزت نفس و اثرات و پیامدهای منفی اشتغال زنان دارای ۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
تعریف عزت نفس( self regard)    ۵
ماهیت عزت نفس    ۶
نحوه شکل گیری عزت نفس    ۷
علل پیدایش عزت نفس    ۹
نشانه‌های عزت نفس    ۱۱
ویژگی‌های عزت نفس زیاد    ۱۱
ویژگی‌های عزت نفس کم    ۱۲
نوجوانی که عزت نفسش کم است:    ۱۲
تکنیک‌های تقویت عزت نفس    ۱۳
فواید عزت نفس زیاد برای نوجوانان    ۱۴
چگونه می توانیم سه نوع اصلی و اساسی از عزت نفس را  در خود به وجود آوریم ؟    ۱۵
هدف گزینی و برنامه ریزی (schematization)    ۱۷
تجسم کردن   (visualize)    ۱۹
اثرات و پیامدهای منفی اشتغال زنان    ۲۰
اثرات در بعد فردی:    ۲۱
نظریه ها    ۳۰
پیشینه پژوهش    ۳۴
منابع    ۳۶

منابع

توبک، زهره. (۱۳۷۸). نقش تأهل و اشتغال بر خودپنداره زنان ایران: زن در یافته های نوین پژوهشی. تهران: انتشارات دانشگاه الزهراء.

مهابادی، سیامک(۱۳۸۰). نقش و جایگاه زنان در اشتغال و مدیریت. مجموعه مقالات دومین همایش توانمندسازی زنان. تهران: مرکز امور مشارکت زنان.

میشل، اندره.(۱۳۷۲). جامعه شناسی خانواده و ازدواج. ترجمه ی فرنگیس اردلان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

ترنر، جاناتان،اچ.(۱۳۷۳). ساخت نظریه جامعه شناسی. ترجمه ی عبدالعلی لهسایی زاده، شیراز: انتشارا نوید.

درویش پور، مهرداد.(۱۳۸۶). زن ایران در برزخ سنت و تجدد.

گیدنز، آنتونی. (۱۳۷۳). جامعه شناسی. ترجمه ی منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.

یعقوبی نیا، فریبا؛ سیدرضا؛ صالحی فدردی، جواد و اسماعیلی، حبیب ا… . (۱۳۸۲ ) بررسی ارتباط عزت نفس با فرسودگی شغلی در پرستاران شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مشهد، http:/sid./Fa/index. Asp

درانی، کمال و لواسانی، غلامعلی.(۱۳۷۹). رابطه رضایت شغلی، عزت نفس و سلامت روانی، مطالعه موردی از مربیان مرکز پیش دبستانی دانشگاه تهران. مجله روان شناسی و علوم تربیتی، پنجم(۱)، تهران.

صالحی فدردی، جواد(۱۳۷۳). عزت نفس و فشار روانی در دبیران زن. سازمان آموزش وپرورش استان خراسان.

عباسی ثانی محمد.(۱۳۸۳).بررسی رابطه عزت نفس و ویژگی های خانوادگی دانش آموزان دختر سال سوم متوسطه شهر مشهد و تأثیر آن بر مشارکت اجتماعی آنها. مطالعات خانواده، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.

 مقدمه

شکست و ناتوانی انسان فقط یک دلیل دارد که آن هم ایمان نداشتن به واقعیت خود است (ویلیام جیمز ۱۹۶۴، به نقل از مهدی گنجی، ۱۳۷۸). داشتن عزت نفس سالم یک نیاز اساسی انسان است و چیزی است که ما پیوسته برای رسیدن به آن تلاش می‌کنیم.

ولی بعضی مردم هرگز به خود انگاره‌ای که بتوانند با آن احساس راحتی کنند، نمی‌رسند و تا ابد زندگیشان، بر اثر شکهایی که نسبت به خود دارند، دست خوش نارحتی و عذاب می‌شود. بهترین سرمایه گذاری در زندگی ارتقاء عزت نفس است. عزت نفس پایین موجب می‌شود که ما خود واقعیمان را با شرمندگی پنهان کنیم. ما جلوه‌های تدافعی به خود می گیریم و مانع از شکوفایی تواناییهایمان می‌شویم. (ایلین شیهان ۱۹۶۴، به نقل از مهدی گنجی ۱۳۷۸).

یکی از مؤثرترین راههای کمک به نوجوانان، حفظ عزت نفس آنهاست. عزت نفس زیاد یکی از باارزش ترین منابعی است که نوجوان می‌تواند در اختیار داشته باشد. نوجوانی که از عزت نفس زیاد برخوردار است خیلی مؤثرتر می‌آموزد روابط سودبخشتری را برقرار کند. بهتر می‌تواند از فرصتها استفاده کند و مولّد و خودکفا باشد. و در مقایسه با نوجوانی که عزت نفس کم دارد دیدگاه روشنتری نسبت به مسیر زندگی خوش دارد. به علاوه نوجوان برای یک زندگی سودمند و کامل به بنیادی استوار نیاز دارد، بنابراین وقتی که با عزت نفس کاملاً رشد یافته مرحله نوجوانی را پشت سر می‌گذارد، در واقع مجهز به بخش عمده‌ای از این بنیاد استوار، وارد دنیای بزرگسالی می‌شود.

در این عصر، یکی از مهم ترین منابعی که می‌توان در نوجوان تقویت کرد احساس ارزشمند بودن است. این نیرویی است که ممکن است همیشه در درون نوجوان باشد. زمانی که این نیرو در وجود او حضوری قوی داشته باشد و او مکانیزم‌های ایمن نگهداشتن آن را بشناسد می‌تواند در زندگی به آن تکیه کند. (هریس کلمر، امینه کلارک ۱۹۲۹ به نقل از پروین علی پور ۱۳۷۸).

تعریف عزت نفس( self regard)

عزت نفس یعنی احساس ارزشمندی که فرد نسبت به خود دارد. هرچه این احساس قوی تر باشد و کودکان، نوجوانان و جوانان ارزش بیشتری برای خود قائل باشند، سالم تر خواهند بود. در واقع یکی از مهمترین عواملی است که باعث می‌شود کودکان و نوجوانان و جوانان کمتر دچار آسیب‌های اجتماعی و به خصوص ایدز، اعتیاد، خشونت و پرخاشگری و … شوند (مقالات آموزشی روش‌های افزایش عزت نفس در فرزندان به نقل از first boy، ۱۳۸۸).

عزت نفس عبارت است از احساس ارزشمند بودن. این حس از مجموع افکار، احساسها، عواطف و تجربیاتمان در طول زندگی ناشی می‌شود: احساس می‌کنیم که شخصی منفور یا دوست داشتنی هستیم؛ خود را دوست داریم یا نداریم. مجموعه هزاران برداشت، ارزیابی و تجربه‌ای که از خویش داریم باعث می‌شود که نسبت به خود احساس خوشایند ارزشمند بودن، و یا برعکس احساس ناخوشایند بی کفایتی داشته باشیم (هریس کلمز، امینه کلارک ۱۹۲۹، به نقل از پروین علیپور، ۱۳۷۵).

عزت نفس از خودپنداره متفاوت است. خودپنداره عبارت اند از مجموعه ویژگی‌هایی است که فرد برای توصیف (در زمینه‌های جسمانی، عقلانی، اجتماعی و …) به کار می‌برد. مثلاً یک فرد ممکن است خودش را یک فوتبالیست خوب یا فرد نسبتاً خوبی بداند که این‌ها محتوای خودپنداره را تشکیل می‌دهد اما عزت نفس ارزشی است که اطلاعات درون خودپنداره برای فرد دارد و از اعتقادات فرد در مورد تمام صفات و ویژگی‌هایی که در او هست ناشی می‌شود (بیابانگرد ۱۳۷۳، به نقل از هرمزی نژاد ۱۳۸۰).

عزت نفس را می‌توان به عنوان میزان ارزشی که ما برای خود قایل می‌شویم در نظر گرفت. مطالعات حاکی از این است که آگاهی یا برداشت ما از خود بیشتر ناشی از تجربه‌های اجتماعی ماست. ما خود را آنگونه می‌بینیم که فکر می‌کنیم دیگران ما را می‌بینند (ایلین شیهان ۱۹۶۴، به نقل از مهدی گنجی ۱۳۷۸).

عزت نفس، یکی از پایه‌های اساسی شخصیت آدمی‌و باعث رسیدن انسان به افتخار و سربلندی است. عزت نفس مایه آزادی و والایی همت است. عزت مندان هرگز به ذلت و بندگی دیگران تن نمی‌دهند و سرمایه شرافت و آزادی خود را با هیچ قیمتی معامله نمی‌کنند. عزت نفس از طرفی برای تمام افراد یکی از بزرگترین فضیلت‌های اخلاقی است و از طرف دیگر، محرک آدمی‌در اجرای دیگر برنامه‌های اخلاقی تلقی می‌شود (برگرفته از روزنامه کیهان شماره ۱۹۱۶۹ (اندیشه) به نقل از طیبه چراغی ۱۳۸۷).

ماهیت عزت نفس

عزت نفس برای بقا و سلامت روانی انسان حیاتی است. عزت نفس یکی از ملزومات عاطفی زندگی است و بدون آن بسیاری از نیازهای اساسی برآورده نمی‌شود (گرین برگ ۱۹۹۲ به نقل از مهرناز شهرآرای، ۱۳۸۶) یکی از مهم ترین عواملی که انسان را از سایر حیوانات متمایز می‌کند آگاهی از خود است، یعنی توانایی تشکیل یک هویت و اختصاص دادن ارزشی به آن. به بیان دیگر، این ظرفیت در انسان وجود دارد که تعریف کند کیست و سپس ببیند که آیا آن هویت را دوست دارد یا خیر. برای انسان این امکان وجود دارد که رنگ‌ها، صداها و شکلها و احساس‌های خاصی را دوست نداشته باشد اما اگر فرد بخش‌هایی از خودش را دوست نداشته باشد، ساختار روانی او به شدت آسیب می‌بیند. چنین فردی در مسائل اجتماعی، تحصیلی یا شغلی، کمتر پیشرفت می‌کند (هاماچک ۱۹۹۵، چیو ۱۹۹۰، به نقل از مهرناز شهرآرای، ۱۳۸۶) زیرا توانایی دستیابی به پیشرفت و انتظار دستیابی به آن را در خود نمی‌بیند، برقراری و حفظ روابط دوطرفه و سالم اجتماعی برای او دشوار است و تنهایی و انزوا را بیشتر تجربه می‌کند (بلین ۱۹۹۳ به نقل از مهرناز شهرآرای) از آنجایی که عزت نفس با سازگاری روانی هم رابطه دارد افراد با عزت نفس پایین غالباً نشانه‌هایی از مشکلات و بیماری‌های روانی از جمله اضطراب و تجربه تنش شدید استرس را تجربه می‌کنند (یانگز ۱۹۹۰ به نقل از مهرناز شهرآرای، ۱۳۸۶)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تیز هوشی، خود پنداره تحصیلی، خودکار آمدی تحصیلی، عزت نفس، اضطراب امتحان
  • تحقیق فعالیت های ورزشی و رابطه ورزش با انواع مولفه های روان شناختی و شخصیتی و بررسی کیفیت زندگی، عزت نفس و شادکامی و نظریه های مربوط به ان
  • تحقیق سازگاری شغلی و عدالت سازمانی و عزت نفس و نظریه های ان
  • پیشینه تحقیق مفهوم وعلل عزت نفس و رضایت زناشویی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.