تحقیق عفونت های بیمارستانی، کاتتر ورید مرکزی، روش های پیشگیری از عفونت های بیمارستانی، مدل آموزشی مبتنی بر مشارکت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق عفونت های بیمارستانی، کاتتر ورید مرکزی، روش های پیشگیری از عفونت های بیمارستانی، مدل آموزشی مبتنی بر مشارکت دارای ۴۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۲)چارچوب پنداشتی    ۱۱
۱-۱-۲)عفونت بیمارستانی    ۱۱
۲-۱-۲)میکروارگانیسم های مسئول عفونتهای بیمارستانی    ۱۳
۳-۱-۲)منابع عفونت‌های بیمارستانی    ۱۳
۴-۱-۲)راه های انتقال میکروارگانیسم‌ها در بیمارستان    ۱۴
۵-۱-۲)انواع عفونت های بیمارستانی    ۱۵
۶-۱-۲)روش های پیشگیری از عفونت های بیمارستانی    ۱۷
۷-۱-۲)کاتتر ورید مرکزی و عفونت های ناشی ازآن    ۱۹
۸-۱-۲)مراقبت از کاتتر ورید مرکزی    ۲۱
۹-۱-۲)انتخاب محل جایگذاری کاتتر:    ۲۱
۱۰-۱-۲)نحوه استفاده از کاتتر  برای تزریق داروها:    ۲۲
۱۱-۱-۲)پانسمان محل کاتتر ورید مرکزی:    ۲۲
۱۲-۱-۲)آموزش کارکنان در سازمان ها    ۲۴
۱۳-۱-۲)آموزش مبتنی بر مشارکت    ۲۵
۲-۲)مروری بر مطالعات    ۲۹
منابع:    ۳۸

منابع:

۱-Ghiasvandian S. Nosocomial infection in the Intensive Care Unit. Downloaded from journalstumsacir/Wednesday, August 29, 2012. [ Persian]

۲- Centers for Disease Control and Prevention. NHSN Newsletter:Revised LCBI Definition. Atlanta, GA: US Dept of Health and Human Services, CDC; 2014..

۳-M.Hosseini. Guide National nosocomial infections surveillance system: Ministry of Health and Medical Education Department of Health, Center for Disease Control 2006. [ Persian]

۴-Looian.M.A KH, Samar.G,Feizadeh.A.The incidence of infection in the intensive care unit and hospital factors Khatam. GORGAN MED JOUR2007;9:24-8[Persian]

۵-Jean. L.Vincent, nosocomial    infection  in.adult intensive -care units .The Lancet .2012;361(14): 2068-2077.

۶- Abdollahi.AA RH, Khodabakhshi.B,Behnampoor.N,. Determine the knowledge, attitude and practice(Kap)on infection control nurses in hospitals of Golestan University of Medical Sciences. GORGAN MED JOUR2003;11:80-6. [ Persian]

۷- Mariano E, Miquel F, Anna T, Adamantia L, Mauricio V, Lina M, et al.Nosocomial pneumonia in the intensive care unit acquired by mechanically ventilated versus nonventilated patients. American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine. 2010; 182: 1533-1539.

۸- Wang-Huei S, Jann-Tay W, Mei-Shin L, Shan-Chwen C. Risk factors affecting in-hospitalmortality in patients with nosocomial infections. J Formos Med Assoc. 2009 Feb; 106(2): 110-118

۹-Lorente L, Villegas J, Martin MM, et al. Catheter –related infection in critically ill   patients. Intensive Care Med. 2004; 30:1681-1684.

۱۰-Theaker C. Infection control issues in central venous catheter care. Intensive and Critical Care Nursing2005;21:99-109.

۱۱-Yeganeh.R  BF, Kolahi.AA, Ahmadi.M,Hojati.M,. Prevalence of colonization and blood infection of central venous catheter-related and etiologic factors affect at 2002-2003. pajuhande2006;4(10):265-70. [ Persian]

۱۲-Yoshida.J IT, Kikuchi.T,Matsubara.N,Asano.I. Association between risk of bloodstream infection and duration of use of totally implantable access ports and central lines: A 24-month study. Am J Infect Control2011;39: 39-43.

۱۳-Dinc  L, Erdil F. The efectiveness of an educational intervention in changing nursing practice and preventing catheter-related infectionfor patients receiving total parenteral nutrition. International Journal of Nursing Studies2000;37:371-9.

مقدمه

امروزه ایجاد بیمارستان های مجهز به بخش مراقبت های  ویژه [۱](ICU) باعث درمان و بهبودی بیمارانی شده است که در گذشته محکوم به مرگ بوده اند (۱). طولانی شدن مدت بستری بیماران در بخش مراقبت های ویژه و استفاده از تجهیزات تهاجمی منجر به شیوع بالای عفونت های بیمارستانی[۲] گردیده است .عفونت بیمارستانی به عفونتی گفته می شود که به صورت محدود یا منتشر، در اثر واکنش های بیماریزای مرتبط با خود عامل عفونی یا سموم آن در بیمار ایجاد شود. این عفونت  باید حداقل ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد از پذیرش بیمار در بیمارستان ایجاد شده و در زمان بستری  بیماری در دوره نهفتگی خود نباشد (۱و۲و۳).

در کشورهای توسعه یافته صنعتی ۵ تا ۱۰ درصد بیماران بستری شده در بیمارستان به عفونت های بیمارستانی مبتلا می شوند. این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه این رقم به حدود ۲۵درصد افزایش می یابد. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه بیش از ۴/۱ میلیون نفر در جهان به  عفونت های بیمارستانی مبتلا می شوند. در مورد شیوع عفونت های بیمارستانی در ایران مطالعات جامعی صورت نگرفته است. اطلاعات مربوط به عفونت‌های بیمارستانی که به صورت پراکنده از  بیمارستان های شهر مشهد به دست آمده، نشان می دهد که در بیمارستان رسول اکرم (ص)، درسال ۱۳۸۳ تعداد ۷۹۸ مورد و در سال ۱۳۸۴ تعداد ۸۴۹ مورد عفونت بیمارستانی  شناخته شده وجود داشته است (۳). در مطالعه ای که توسط اجل لوئیان و همکاران (۱۳۸۶) در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان خاتم الأانبیاء تهران انجام شد نرخ بروز عفونت بیمارستانی ۷/۱۸ مورد عفونت به ازای هر یک هزار نفر برآورد گردید (۴).

بخش های مراقبت  ویژه در مقایسه با سایر بخش ها شیوع بیشتری از عفونت های بیمارستانی را تجربه می کنند. آمارهای منتشر شده  نشان می دهد حدود ۲۵ تا ۵۰ درصد از کل عفونت های بیمارستانی در بخش مراقبت های ویژه بروز می کند (۱). شیوع نسبتاً بالاتر این عارضه در بین بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه ، ممکن است ناشی از شدت مشکل زمینه ای یا خدمات تهاجمی تری از قبیل لوله گذاری تراشه و کاتتر ورید مرکزی و کاتترهای ادراری که این بیماران دریافت می کنند باشد(۵). عفونت‌های بیمارستانی یکی از علل مهم مرگ و میر و افزایش هزینه‌های درمانی محسوب می‌شود(۶). مطالعات نشان می دهد که مدت بستری در بیمارستان در افراد مبتلا به این  نوع عفونت ها، بین ۲/۵ تا ۲/۱۹ روز افزایش می یابد(۷و۸).

هر یک از اعضای بدن انسان می تواند در بیمارستان دچار عفونت گردد. مهم ترین انواع عفونت های گزارش شده شامل عفونت دستگاه ادراری ۴۲٪، عفونت دستگاه تنفسی تحتانی(پنومونی) ۱۵ الی ۲۰٪، عفونت ناشی از زخم جراحی ۲۴٪ و عفونت دستگاه گردش خون ۱۰ تا ۲۰٪ می باشد. پنومونی و عفونت خون مهم ترین علل مرگ و میر عفونت های بیمارستانی را تشکیل می دهند(۱و۳). اگرچه عفونت خون در مقایسه با  سایر عفونت‌های بیمارستانی همچون عفونت تنفسی، عفونت ادراری و عفونت زخم فراوانی کمتری دارد (۸/۵ مورد به ازای هر ۱۰۰۰ روز کاتتر) اما به علت بالا بودن میزان مرگ و میر، افزایش هزینه‌های درمانی و عوارض ناشی از آن از اهمیت خاصی برخوردار است (۹).

یکی از مهم ترین علل عفونت های خون ،استفاده از کاتتر ورید مرکزی می باشد. کاتتر ورید مرکزی اصطلاحا به کاتتری که در ورید بزرگ مرکزی مانند ورید ساب کلاوین و یا ورید فمورال قرار داده شود گفته می شود. این کاتتر به صورت روتین جهت تزریق دارو و سرم با غلظت و حجم بالا، اندازه گیری فشار ورید مرکزی، گرفتن  نمونه خون و کارگذاری پیس میکرهای قلبی مورد استفاده قرار می گیرد (۱۰). کارگزاری کاتتر ورید مرکزی گاهی با عوارض ناخوشایندی همراه می باشد.آمار ها نشان می دهد بیش از ۱۵ درصد از بیمارانی که تحت کاتترگذاری ورید مرکزی قرار می گیرند دچار عارضه می شوند. عوارض ناشی از کاتتر ورید مرکزی به سه گروه اصلی عفونی، مکانیکال و ترومبوتیک تقسیم می شود. در مطالعات انجام شده درارتباط با عوارض کاتتر ورید مرکزی، میزان بروز عوارض مکانیکی ۱۵ الی ۱۹  درصد، عوارض ترومبوتیک ۲ الی ۲۶ درصد وعوارض عفونی ۵ الی۲۶درصد گزارش شده است (۱۱).نتایج  مطالعه یوشیدا[۳] و همکاران (۲۰۱۱)، در ارتباط با تأثیر کاتتر ورید مرکزی در افزایش طول مدت بستری در بخش مراقبت های ویژه نشان داد که داشتن کاتتر ورید مرکزی بیش از ۱۰ روز  می تواند موجب افزایش چشمگیر خطر ایجاد  عفونت خون و هم چنین طول مدت بستری گردد (۱۲).

مطالعات نشان می دهد، عفونت‌ خون ناشی از کاتتر ورید مرکزی(CRBSI)[4] مسئول ۱۰ تا ۲۰% از کل عفونت‌های بیمارستانی می باشد (۱۳). تخمین زده شده است که سالیانه بیش از ۲۰۰۰۰۰ مورد عفونت خون وابسته به کاتتر[۵]، در ایالات متحده رخ می دهد که مرگ و میر ناشی از آن به حدود ۱۲ تا ۲۵ درصد می رسد (۹و۱۴). عفونت گردش خون مرتبط با کاتتر  ورید مرکزی عوارض جدی و مهمی از جمله‌ اندوکاردیت عفونی، استئومیلیت، آرتریت سپتیک و آمبولی سپتیک ریوی را برای بیماران ایجاد می‌کند.بر اساس گزارشات منتشر شده، در یک سوم تا  دو سوم از بیماران  مبتلا به اندوکاردیت بیمارستانی، شایع‌ترین منبع شناخته  شده برای عفونت را کاتتر ورید مرکزی تشکیل می دهد (۱۵).

عفونت خون وابسته به کاتتر منجر به افزایش هزینه‌های درمانی، مرگ و میر بیماران و افزایش مدت زمان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه می‌گردد (۱۶و۱۷و۱۸). افزایش مدت بستری بیماران  به علت  عارضه عفونت خون ناشی از کاتتر ورید مرکزی  ۵/۶ تا ۲۲ روز  تخمین زده شده است. مطالعه ای که در توسط وارن[۶] و همکاران در سال ۲۰۰۴ در بیمارستان آموزشی در شهر واشنگنتن  آمریکا  تحت عنوان تاثیر آموزش بر میزان عفونت خون ناشی از کاتتر ورید مرکزی انجام شد نشان دادکه  ابتلا به این عفونت باعث افزایش هزینه های درمانی به میزان ۳۷۰۰ الی ۵۶۰۰۰ دلار می گردد (۱۴). توسعه این عفونت ها، با محل کارگذاری کاتتر ورید مرکزی، جنس، نوع، مدت استفاده، روش کارگذاری، و کیفیت مراقبت  از آن ارتباط دارد. کارگذاری کاتتر از طریق فمورال به دلیل بالا بودن کلونی های باکتریال در این ناحیه، خطر ایجاد عفونت را به شدت افزایش می دهد (۱۹). امروزه کاتترهایی از جنس مواد ضد میکروبی تولید گردیده که می توان از آن ها برای بیمارانی که خطر عفونت خون بالایی دارند، استفاده کرد. مطالعات انجام شده نشان می دهد استفاده از این گونه کاتترها در کاهش میزان بروز عفونت خون  ناشی از کاتتر ورید مرکزی مؤثر می باشد (۲۰).

مرور منابع موجود در زمینه عفونت بیمارستانی ناشی از کاتتر های ورید مرکزی بیانگر این است که در حال حاضر رویکرد بهینه ای جهت کاهش میزان عفونت های بیمارستانی وجود ندارد. مطالعات انجام شده نشان می دهد آموزش پرسنل بهداشتی بر اساس رویکرد مبتنی بر شواهد، در پیشگیری و کاهش عفونت های بیمارستانی مؤثر است. نظر به اهمیت آموزش پرسنل مراقبتی در پیشگیری و کاهش عفونت ناشی از کاتترهای داخل عروقی، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها(CDC)[7] آموزش پرسنل مراقبتی را به عنوان یک ابزار مهم در برنامه های پیشگیری از عفونت های بیمارستانی مورد توجه قرار داده است (۲۱و۲۲).

مراقبت صحیح از کاتتر ورید مرکزی نیازمند دانش، مهارت و تجربه تخصصی پرستاران می باشد (۲۳). از طریق آموزش می توان به پرستاران کمک کرد تا دانش و مهارت مورد نیاز  خود را کسب نموده و عملکردشان را بهبود دهند (۲۴). مرور بر مطالعات انجام شده نشان می دهد که محققین  مدل های آموزشی متعددی جهت آموزش پرسنل پرستاری و کنترل عفونت ناشی از کاتترها بکار برده اند. اردیل و دینک[۸] (۲۰۰۰) جهت بهبود عملکرد پرستاران در مراقبت از کاتترهای ورید مرکزی از برنامه آموزشی شامل برگزاری کلاس آموزشی، ارائه کتابچه و خودآموز درزمینه مراقبت از کاتتر ورید مرکزی در بخش های جراحی بیمارستان آموزشی در آنکارا استفاده نمودند (۱۳). این در حالی است که روزنتال[۹] و همکاران (۲۰۰۳)، تأثیر  برنامه آموزشی مشتمل بر برگزاری دوره آموزشی از طریق ارائه جزوه آموزشی همراه با  بازخورد  عملکرد ماهانه (در ارتباط با کیفیت مراقبت از محل کاتتر و کاهش عفونت خون) را به عنوان مداخله آموزشی به کار بردند (۲۵).

مرور مطالعات نشان می دهد که  محققین  عمدتاً تأثیر اجرایی یک مدل آموزشی را در پیشگیری از عفونت ناشی از کاتتر های داخل عروقی مطالعه کرده اند. فقط لبو[۱۰] و همکاران (۲۰۰۹)، تأثیر دو مدل آموزشی  شامل آموزش تک مرحله ای (شامل یک سخنرانی) و مدل آموزشی مداوم را بر میزان عفونت خون ناشی از تجهیزات داخل عروقی، مورد مطالعه قرار دادند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که میزان عفونت خون ناشی از کاتتر ورید مرکزی بلافاصله بعد از اجرای هر دو مدل آموزشی کاهش داشت. اما کاهش میزان عفونت در مدل آموزش مداوم  به صورت پیشرونده و پایدار بود. این در حالی بود که در گروه آموزش تک مرحله ای ابتدا میزان عفونت خون کاهش و سپس مجدداً افزایش یافت. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که روش آموزش مداوم در مقایسه با  آموزش تک مرحله ای در توسعه فرهنگ پیشگیری از عفونت مؤثرتر بوده و منجر به کاهش پایدارتر در میزان عفونت خون ناشی از کاتتر ورید مرکزی گردید (۲۶).

۲)چارچوب پنداشتی

۱-۱-۲)عفونت بیمارستانی[۱]

عفونت بیمارستانی یا واژه nosocomial از دو کلمه nosus  به معنای بیماری و  komeian به معنای رسیدگی کردن گرفته شده است. این عفونت ها از زمان شروع استفاده از مراقبت های پزشکی، باعث ابتلاء بیماران بستری گردیده است. در اواسط قرن نوزدهم میلادی دراتریش تب زایمانی جان بسیاری از زنان را دربیمارستان ها گرفت، در آن هنگام دکتر زملوایس[۲]  با ابداع روش شستن دست توانست مرگ و میر تب زایمانی را تا حد زیادی پایین آورد. دکترجوزف لیستر[۳] روش ضدعفونی کردن وسایل جراحی و جراحی کردن در محیط ضدعفونی را به بشر معرفی کرد و به این ترتیب مرگ و میر در بخش های جراحی را تا حد زیادی کم گردید.اگر چه پزشکان علیرغم موفق بودن روش دکتر لیستر تا صد سال بعد هم حاضر به بکار بستن روش ایشان نبودند اما بعدها دکتر فلمینگ با کشف پنی سیلین توانست جان تعداد زیادی از انسا نها را از بیماری های عفونی نجات دهد ولی اتکاء بیش از حد پزشکان به آنتی بیوتیک ها و غفلت از روشهای سترون سازی و گندزدایی دکتر لیستر و شستن دست و رعایت بهداشت عمومی دکتر زملوایس، باعث ایجاد سوشهای مقاوم به آنتی بیوتیک ها  وایجاد عفونتهای مرگبار توسط آنها در بیمارستان ها گردید(۳۸و۳۹). امروزه عفونت های بیمارستانی معضل همه جوامع بشری حتی کشورهای پیشرفته می باشد . به کارگیری روش های تهاجمی در تشخیص و درمان بیماریها از یک سو باعث نجات جان تعداد زیادی از انسانها گردیده و از سوی دیگر با ایجاد عفونت های شدید و مقاوم بیمارستانی،پیامدهای مرگباری را به دنبال داشته است.

[۱] -Nasocamial infection

[۲] -Ignaz Semmelweis

[۳] Joseph Lister

[۱] – Intensive Care Unit

[۲] – Nasocomial Infection

[۳] – Yoshida

[۴] – Catheter-associated bloodstream infection

[۵] – Related catheter blood infection

۶-Warren

[۷] – Center of Diseas Control

[۸] – Erdil, Dinc

[۹] – Rosental

[۱۰] – Lobo

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق عفونت های بیمارستانی، نقش پرستاران در پیشگیری از عفونتهای بیمارستانی و بهداشت دست
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.