تحقیق علل تصادف و فاکتورهای مؤثر و نظریه های پیرامون علل تصادفات و راه و انواع آن و ایمنی راه و سازماندهی اقدامات ایمنی راه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق علل تصادف و فاکتورهای مؤثر و نظریه های پیرامون علل تصادفات و راه و انواع آن و ایمنی راه و سازماندهی اقدامات ایمنی راه دارای ۱۰۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
۲-۱ تعاریف واژگان    ۶
۲-۱-۲ تعریف تصادف    ۶
۲-۲ تاریخچه تصادف    ۷
۲-۳ انواع تصادف    ۸
۲-۴ علل تصادفات    ۱۰
۲-۴-۱ علل قضایی تصادف    ۱۰
۲-۴-۲ علل فنی تصادفات    ۱۴
۲-۵  اهمیت تصادفات ترافیکی:    ۱۶
۲- ۶ اقدامات پیشگیرانه    ۱۷
۲-۷ فاکتورهای مؤثر در تصادفات    ۱۸
۲-۷-۱ عامل انسانی    ۱۹
۲-۷-۲  نقش عوامل زمان و نوع راه    ۲۰
۲-۷-۳ سن و جنسیت    ۲۳
۲-۷-۴  عامل وسیله نقلیه    ۲۴
۲-۷-۴-۱  نقص در طایرها    ۲۴
۲-۷-۴-۲ جعبه فرمان    ۲۵
۲-۷-۴-۳ ترمزها    ۲۵
۲-۷-۴-۴ نقص موتور و دستگاههای انتقال نیرو    ۲۵
۲-۷-۴-۵ نقص در اطاق بار یا مسافر وسیله نقلیه    ۲۶
۲-۷-۴-۶ نقص شیشه های جلو و عقب وسیله نقلیه    ۲۶
۲-۷-۴-۷ نقص چراغها    ۲۶
۲-۷-۴-۸ نقص برف پاک کن، آینه بغل، و سیستم برق اتومبیل    ۲۶
۲-۷-۴-۹ محمولات وسایل نقلیه    ۲۶
۲-۷-۵ عامل محیط و شرایط راه    ۲۶
۲-۸ نظریه های پیرامون علل تصادفات    ۲۸
۲-۸-۱ دیدگاه اپیدمیولوژی    ۲۸
۲-۸-۱-۱ تعریف سانحه از نظر اپیدمیولوژی    ۲۸
۲-۸-۱-۲ ارتباط سوانح رانندگی با دانش پزشکی    ۲۹
۲-۸-۲ دیدگاه روانشناسی در خصوص تصادفات    ۳۱
۲-۸-۲-۱ ویژگیهای روان شناختی تصادفات    ۳۲
۲-۹ راه و انواع آن    ۴۸
۲-۹-۱ مشخصات فنی و عمومی راه، وسیله نقلیه و راننده    ۴۸
۲-۹-۲ طبقه بندی و درجهبندی راهها    ۴۹
۲-۹-۲-۱ طبقه بندی راه های برون شهری    ۵۰
۲-۹-۲-۲ طبقه بندی راه های درون شهری    ۵۰
۲-۱۰ سرعتها: آییننامه راهور ۱۳۸۴    ۵۲
۲-۱۰-۱ در شهرها و مناطق مسکونی    ۵۳
۲-۱۰-۲ در راههای بیرون شهر و مناطق غیر مسکونی    ۵۳
۲-۱۱ ایمنی راه    ۵۳
۲-۱۱-۱ هدف از طرح موضوع ایمنی راه    ۵۳
۲-۱۱-۲ مدیریت ایمنی راه    ۵۹
۲-۱۱-۳ سازماندهی اقدامات ایمنی راه    ۶۰
۲-۱۱-۳-۱ ساختار سازمانی    ۶۰
۲-۱۱-۳-۲ سیستم یکپارچه دادهها    ۶۱
۲-۱۱-۳-۳ حمایت های سیاسی و اجتماعی    ۶۱
۲-۱۱-۳-۴ ابتکار عمل در تأمین بودجه ایمنی راه    ۶۵
۲-۱۱-۳-۵ توانایی فنی و فعالیت های تحقیقاتی    ۶۵
۲-۱۱-۳-۶ نظارت و ارزیابی    ۶۶
۲-۱۱-۴ اولویت های اجرائی اقدامات ایمنی راه    ۶۶
۲-۱۱-۴-۱ اقدامات اولویت دار    ۶۷
۲-۱۱-۵ عوامل ایمنی راه و مهندسی ایمنی    ۷۲
۲-۱۱-۶ فرآیند تحلیل بهبود ایمنی راه    ۷۸
۲-۱۲ مطالعات انجام شده در ایران    ۸۷
۲-۱۲-۱ مطالعات درون سازمانی    ۸۷
۲-۱۲-۲ مطالعات برون سازمانی    ۹۰
۲-۱۳ مطالعات انجام شده در سایر کشورها    ۹۸
منابع و مأخذ    ۱۰۰

 منابع

– معین، محمد؛ ۱۳۸۶، فرهنگ معین، ص ۴۳۳

– دهخدا، علی اکبر، ۱۳۲۵، لغت نامه دهخدا، تهران، انتشارات افست گلشن،

– عمید، حسن؛ ۱۳۷۱، فرهنگ عمید، تهران، انتشارات امیرکبیر، چاپ هشتم

– فرزام، منصور؛ ۱۳۸۴، چگونگی رسیدگی به تصادفات، انتشارات معاونت آموزش پلیس راهور

– فرزام، منصور؛ ۱۳۸۱، فرماندهی در پاسگاههای برون شهری، انتشارات معاونت آموزش پلیس راهور

– لایقی، ایرج؛ ۱۳۸۳،  تصادفات، انتشارات دانشگاه علوم انتظامی، ص ۱۳

– میر حسینی، سید یوسف؛ ۱۳۷۶، کارشناسی تصادفات، انتشارات شرکت سهامی بیمه ایران، چاپ اول. ص ۱۵ تا ۴۵

– برگ­گل، ایرج؛ حسینی، سید تیمور؛ محمدپور، حسین؛ ۱۳۹۰، بررسی عوامل انسانی مؤثر در بروز تصادفات موتور سیکلت سواران، فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک، نشریه دانشکده راهنمایی و رانندگی، سال ششم، شماره ۲۱٫

– بهروزی، کمال؛ ۱۳۸۱، دایره المعارف مهندسی ترافیک، انتشارات مجد، ص ۸۲

– پرستاری، رسول؛ ۱۳۸۵، بررسی رابطه­ی بین عوامل انسانی رانندگان و میزان وقوع تصادفات در بزرگراه­های تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده فرماندهی و ستاد، دانشگاه علوم انتظامی- حسینی، پرویز؛ ۱۳۸۵، بررسی عوامل مؤثر بر وقوع تصادفات عابرین پیاده در شهر تهران، فصلنامه علمی

– پورافکاری، نصرت الله؛ ۱۳۷۴، فرهنگ جامع روان شناسی و روانپزشکی(جلد دوم)، تهران، چاپ فرهنگ معاصر.

– نایب پور، محمد؛ بریری، ماهرخ؛ ۱۳۹۰، روش های تحقیق، پایان نامه نویسی ومقاله نویسی، ویراست دوم، تهران، انتشارات روانشناسی و هنر

– وهاب زاده، ابراهیم؛ ۱۳۸۶، تأثیر عامل انسانی بر وقوع تصادفات رانندگی در آزاد راه کرج – قزوین در سال ۸۴ و راه های کنترل و کاهش آن، دانشگاه علوم انتظامی، ص ۲۷-۲۶

– همتی؛ ۱۳۷۸، ۲۱

– آئین نامه راهور، ۱۳۸۴، پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، ص ۵۵

تاجیک، محمد؛ ۱۳۸۳، بررسی آمار تصادف و عوامل مؤثر بر آن در ناجا، دو ماهنامه علوم انتظامی، تهران، دانشگاه علوم انتظامی، شماره ۳۲

– تخصصی دانشکده پلیس راهنمایی و رانندگی، سال اول، شماره ۳٫

– تقوایی، مسعود؛ وارثی، حمیدرضا؛  اورامان، بهمن؛ ۱۳۹۱، بررسی پراکنش کاربری­های پزشکی و تأثیر آن بر روی ترافیک شهری با استفاده از مدل AHP به فصلنامه علمی­– ترویجی مطالعات راهور، سال نهم، شماره ۱۷، ص۷ تا ۳۵

– تن زاده، جواد؛ ۱۳۹۰، طرح هندسی و ایمنی راه، انتشارات صانعی شهمیرزادی، چاپ دوم. ص ۵۰ تا ۸۰

مقدمه

در این مقاله مباحث زیر بررسی می­شود که شامل موضوعات زیر است:

– تعریف تصادف

– انواع تصادف

علل تصادف

– تاریخچه تصادف

– تعریف آزادراه و مباحثی پیرامون آن

– مقدمه­ای بر ایمنی راه

– دیدگاه روانشناسی در خصوص تصادفات

۲-۱ تعاریف واژگان

۲-۱-۲ تعریف تصادف

تصادف عبارت است از انجام عمل یا واقعه­ای در خیابان­، جاده­، کوچه و میدان، اصولا سطح معابر و گذرگاه ها که بر اثر این عمل و واقعه به اتومبیل­، راننده، اشیاء­، اشخاص­، حیوانات­، آثار و ابنیه و غیره خسارت وارد می­آید و باعث صدمات بدنی یا منجر به فوت می­گردد.

معنی لغوی تصادف در فرهنگ عمید (عمید، ۱۳۷۱، ۳۸۹) :

تصادف : به هم برخورد کردن – با هم روبرو شدن – به هم رسیدن برحسب اتفاق- برخورد.

تصادم : به هم کوفته شدن – سخت به هم خوردن دو چیز – کوفته شدن دو جسم به یکدیگر.

معنی تصادف در فرهنگ معین (معین، ۱۳۸۶، ۴۳۳) :

تصادف : برخورد کردن – باهم روبرو شدن – به هم خوردن – پیش آمدن – اتفاق افتادن – پیش آمد – برخورد.

تصادم : به هم کوفتن – سخت به هم خوردن – برخورد سخت.

معنی تصادف در فرهنگ دهخدا (دهخدا، ۱۳۲۵،ج۱، ۱۰۰۲) :

تصادف : مقابل و روبرو شدن بدون قصد – برخورد کردن – برخورد – تقابل – سانحه – حادثه – در تداول امروز مرگ یا اصابت ناشی از واژگون شدن – به هم خوردن وسائط نقلیه.

تصادم : به هم کوفتن – برهم زدن – با هم کوفتن و انبوهی کردن.

همانطور که در معنی لغوی مشخص شد در بحث تصادفات منظور عملی همان تصادم است که معنی آن به هم کوفتن سخت­، به هم خوردن دو چیز است­. ولی به دلیل استفاده مفرط و آسان امروزه در همه جای دنیا کلمه تصادف را با همان مفهوم تصادم به کار می­برند و در فرهنگ دهخدا هم کلمه تصادف به معنی کامل « تصادفات مورد نظر ما » به کار برده شده است­ (میر حسینی ۱۳۷۶، ۱۲).

۲-۲ تاریخچه تصادف

اولین تصادف در جهان به عصر رومی­ها باز می­گردد که برای ارتباط شهرهایشان راه­ها را توسعه دادند و آنها را به صورت برآمده می­ساختند تا مشرف به اراضی پست باشد و در این راه­ها بود که تصادفات ترافیکی رخ داد و متعاقبا پاره­ای از اقدامات کنترلی صورت گرفت. در این رابطه محدودیت وزن برای پیشگیری از خرابی وسیله نقلیه و نیز تخریب روسازی راه­ها وضع گردید ، نادیده گرفتن حق تقدم تقبیح شد و ممنوع گردید. با اختراع اتومبیل وضعیت سفر در پیچیدگی­های مسایل ترافیک نمود دیگری یافت و نیاز به مقررّات و اصطلاحات محسوس گردید. در سپتامبر ۱۸۹۹ فردی به نام بلیس[۱] در آمریکا هنگام پیاده شدن از یک وسیله نقلیه با یک درشکه تصادف کرد و جان سپرد.

اولین تصادف در ایران در دوم آذر­ماه ۱۳۰۵ هـ..ش به وقوع پیوست که طی آن مرحوم غلامحسین درویش، استاد موسیقی و نوازنده معروف تار در حالی که سوار بر درشکه بود با یک اتومبیل تصادف کرد و کشته شد.

۲-۳ انواع تصادف

تصادف به سه حالت­: خسارتی­- جرحی­- فوتی تقسیم می­شود و در دو شکل با برخورد و بدون برخورد پیش می آید

با این تعاریف در می­یابیم که تصادف عبارت است از­: هر واقعه­ای برای اتومبیل و اشخاص در ارتباط با تردد و جابجایی در معابر و نظایر آن به هر شکل که نتیجه­اش خسارت­، جرح و فوت باشد و این در واقعه ممکن است در سطح خیابان­ها و کلیه معابر و یا داخل محیط­های بسته ما توقفگاه­ها­، پارکینگ­ها و… با نقض مقررّات و اصول ایمنی تردد و جابجایی به وجود آید­. (همان منبع ، ۱۲)

واحدهای ترافیکی اعم از راننده­، وسیله نقلیه­، عابر­، حیوان و یا هر چیز مرتبط با آنها در هر تصادفی سلسله وقایع مخصوص به خود دارند که باید دقیقا و در شرایط آن واقعه مورد بررسی کامل قرار گیرد. سلسله وقایع عبارت است از اوضاع و احوال و شرایطی که در ارتباط با همدیگر تصادف را موجب می­شوند و چون زنجیر وار به هم متصل و مربوطند «­سلسله وقایع گفته می شوند­»­.

لذا در کلیه تصادفات چهار واقعه اصلی به ذهن خطور می­کند و بقیه حالات و شرایط ممکن است در برخی تصادفات باشد یا نباشد و این چهار واقعه عبارتند از :

۱- برخورد در روی راه با وسیله نقلیه دیگر هر واحد ترافیکی دیگر نظیر اشخاص­، اشیاء­، احشام­.

۲- انحراف و خروج از راه معبر.

۳- واژگون شدن.

۴- تصادف بدون برخورد­.

در جدول ۲-۱ اقسام این حوادث نشان داده می­شود و بررسی علمی و فنی این حوادث و اظهار نظر در مورد علت وقوع حادثه به عهده کارشناس تصادفات می­باشد­.

تصادف خسارتی­: به این معنی است که بر اثر وقوع آن به اتومبیل­ها و اشخاص و غیره خسارت مالی وارد می­گردد.

تصادف جرحی­: عبارت است از اینکه بر اثر برخورد یک یا چند وسیله نقلیه به همدیگر یا برخورد با اشیاء و اجسام و واژگونی و غیره ضمن ایجاد خسارت مالی اشخاص نیز در این رابطه مجروح می­گردند­.

تصادف فوتی­: عبارت است از برخورد دو مرحله­: اول (خسارت – جرح) که در نتیجه آن علاوه بر خسارت و جرح، شخص یا اشخاص اعم از راننده و سرنشین یا عابر در این حادثه فوت می­نمایند­. (همان منبع، ۱۳)

[۱] Bliss

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تصادف و تأثیر ضریب اصطکاک بر تصادف
  • تحقیق تحلیل تصادف و علل تصادفات جاده ای
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.