تحقیق علل تعارضات ، منابع عمده تعارض، مزایا و فرآیند تعارضات زناشویی و نظریه عقلانی – عاطفی آلبرت الیس و ویلیام گلاسر

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق علل تعارضات ، منابع عمده تعارض، مزایا و فرآیند تعارضات زناشویی و نظریه عقلانی – عاطفی آلبرت الیس و ویلیام گلاسر  دارای ۶۷ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱) مقدمه    ۳
۲-۱-۱) ازدواج:    ۳
۲-۱-۲) مفهوم تعارضات زناشویی    ۴
۲-۱-۳) علل تعارضات زناشویی    ۸
۲-۱-۴) منابع عمده تعارض عبارتند از:    ۹
۲-۱-۵) مزایای تعارض:    ۱۴
۲-۱-۶) انواع تعارض:    ۱۵
۲-۱-۷) فرآیند تعارضات زنا شویی:    ۱۶
۲-۱-۸) فرایند حل تعارض:    ۱۷
۲-۲) نظریه عقلانی- عاطفی الیس    ۱۸
۲-۲-۱) مروری بر نظریه درمان عقلانی- عاطفی آلبرت الیس    ۱۸
۲-۲-۲) تعارض های زناشویی و حل آن از دیدگاه درمان عقلانی- عاطفی:    ۱۹
۲-۲-۳)  مقایسه باورها و عقاید زوجهای سالم و غیرسالم:    ۲۱
۲-۲-۴) نارضایتی زناشویی:    ۲۳
۲-۲-۵) رشد ودائمی شدن آشفتگی زناشویی    ۲۴
۲-۲-۶) فرآیند درمان تعارضهای زناشویی    ۲۵
۲-۲-۷) فنون زوج درمانی در روش عقلانی- عاطفی:    ۲۶
۲-۲-۸) فنون درمانی کاهش تعارض زناشویی    ۲۷
۲-۲-۹) رویکرد مشاوره ای واقعیت درمانی    ۳۴
۲-۲-۹-۱) مروری بر نظریه واقعیت درمانی گلاسر:    ۳۵
۲-۲-۹-۲) تحول نظریه گلاسر از واقعیت درمانی تا نظریه انتخاب    ۳۶
۲-۲-۹-۳) مفاهیم اساسی نظریه شخصیت:    ۳۸
۲-۲-۹-۴) احساسات و نیازهای انسانی:    ۳۸
۲-۲-۹-۵) مشاوره زناشویی واقعیت درمانی ساخت یافته:    ۴۲
۲-۲-۹-۶) مقایسه نظریه عقلانی- عاطفی و نظریه واقعیت درمانی:    ۴۳
۲-۲-۹-۷) فنون واقعیت درمانی    ۴۶
۲-۳) پیشینه پژوهشی    ۴۹
۲-۳-۱) تحقیقات انجام شده در داخل کشور:    ۴۹
۲-۳-۲) تحقیقات انجام شده در خارج از کشور:    ۵۱
۲-۳-۳) جمع بندی و نتیجه گیری:    ۵۳
فهرست منابع:    ۵۵

 منابع:

۱٫ سعیدیان، ف.، ۱۳۸۲، بررسی رابطه بین ساختار قدرت در خانواده با تعارضات زناشویی ، پایان نامه کارشناسی ارشد راهنمایی و مشاوره، دانشگاه تربیت معلم.

۲٫سودانی،م.، ۱۳۸۵، مقایسه اثربخشی زوج درمانی به شیوه الیس و درمان راه حل محور دیشرز بصمرت انفرادی و توام در کاهش تعارضات زناشویی، پایان نامه دکتری، راهنمایی و مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی.

۳٫شاملو، س .، ۱۳۷۲ .، آسیب شناسی روانی، تهران : انتشارات رشد.

۴٫شاهمرادی ، م.، ۱۳۸۴ . بررسی اثر بخشی درمان شناختی – رفتاری به شیوه گروهی بر کاهش سطح ناسازگاری زنان متأهل ، پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره ، دانشگاه علامه طباطبایی .

۵٫شریعتمداری ، آسیا .، ۱۳۸۳ .، تأثیر آموزش راههای مقابله با فشار روانی بر تعارضات زناشویی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، مشاوره ، دانشگاه علامه طباطبائی .

۶٫ارفعی، ش.، ۱۳۸۵، بررسی و مقایسه تعارضات زناشویی و سلامت روان در ازدواجهای بین فرهنگی و ازدواجهای تک فرهنگی در دانشجویان زن استان اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد  مشاوره، دانشگاه خاتم.

۶٫الیس، ا.، زندگی عاقلانه، ترجمه صالحی ج، فدردی.، و ا، امین یزدی.، ۱۳۷۵، تهران: انتشارات میثاق.

۷٫امیدنیا، س.، ۱۳۷۶، بررسی اثر مشاوره گروهی مبتنی بر مدل عقلانی- عاطفی- رفتاری الیس در کاهش میزان فشارهای روانی شغلی کادر پرستاری یک بیمارستان عمومی، پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره ، دانشگاه تربیت معلم تهران.

۸٫بخارایی، م.، ۱۳۸۵، بررسی تاثیر مشاوره گروهی با رویکرد واقعیت درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی زنان خانه دار منطقه ۵ تهران ،پایان نامه کارشناسی ارشد گروه مشاوره و راهنمایی، دانشگاه الزهرا.

۹٫برنشتاین، ف.، و برنشتاین.، م.، زناشویی درمانی از دیدگاه رفتاری ارتباطی ترجمه پورعابدی، ح. و منشئی، غ.، ۱۳۸۰، چاپ اول، انتشارات رشد.

۱۰- برنشتاین ، ف.، و برنشتاین ، م.، ۱۳۸۲ شناخت و درمان اختلالات زناشویی ترجمه ح.، سهرابی ، تهران : انتشارات رسا .

۱۱٫بک، ا.، عشق هرگز کافی نیست، ترجمه م.، قراچه داغی، ۱۳۸۵، تهران انتشارات هم آگاه، چاپ ششم.

۱۲٫بولتون، ر.، روانشناسی روابط انسانی، ترجمه ح.، سهرابی، ۱۳۸۴، تهران انتشارات رشد.

۱۳٫ثنایی،ب.، ۱۳۷۵، مقیاسهای سنجش خانواده و ازدواج، تهران: انتشارات بعثت.

۱۴٫موسوی، م.، ۱۳۷۷، اثر مشاوره فردی با رویکرد واقعیت در مانی بر بحران هویت در دختران نوجوان ناحیه یک کرج، پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه تربیت معلم تهران.

۱۵٫میلر، ش.، و دیگران، آموزش ارتباط تکنیکهای زناشویی، ترجمه بهاری، ف.، ، (حرف زدن و گوش دادن)،۱۳۸۵، تهران: انتشارات رشد.

۲-۱) مقدمه

این مقاله ابتدا به مفهوم ازدواج و پس از آن علل تعارضات ، منابع عمده تعارض، مزایا و فرآیند تعارض اشاره شده و در خصوص هر یک از موارد ذکر شده توضیح مختصری آورده شده است. در ادامه  پس از مروری بر تاریخچه و زندگی آلبرت الیس و ویلیام گلاسر، تعارضات زناشویی ، مشاوره و راههای مقابله با آن از دیدگاه هر یک از این دو نظریه پرداز مورد بررسی قرار گرفته است. در انتها  به بررسی تحقیقات مرتبط اختصاص داده شده است.

۲-۱-۱) ازدواج:

ازدواج یکی از قدیمی ترین پیوندهای انسانی است که ارضا کننده و رشد دهنده شخصیت آدمی بوده است. ازدواج از همان اوایل مورد توجه نویسندگان، فلاسفه و بخصوص اخلاقیون و پیروان ادیان بزرگ قرار گرفته است ، چون می دانستند عوامل بسیاری خانواده را تهدید می کند توصیه هایی در حفظ بنیادهای آن داشته اند. اکثر آنها طلاق را منفور و گاهی ممنوع اعلام کرده اند.خانواده بعنوان یک گروه کوچک طبیعی در دهه ۵۰ مورد توجه روانشناسان و مشاوران واقع شد. برخی خانواده را کانون توجه خود قرار دادند و بر این عقیده بودند که ریشه تمام مشکلات روانی در خانواده است و بنابراین در درمان هر مشکل روانی خانواده باید آماج مداخله درمانی قرار گیرد.(گلدنبرگ و گلدنبرگ[۱]، ۱۹۹۶)

از نظر تاریخی هدف از ازدواج ، در درجه اول ، شادمانی مردم نبوده است. ازدواج ابتدا یک وسیله اقتصادی برای تامین رفاه اقتصادی خانواده ها و راهی برای فراهم آوردن محیطی امن و با ثبات برای پرورش کودکان بود ،که به عنوان یک واحد مهم، مورد توجه کلیسا و نهادهای اجتماعی قرار گرفته بود. در چنین محیطی از سالمندان،  درخانواده مراقبت می شد و این جریان تداوم داشت و از آنجا که همین مراقبت ها جلوی بسیاری از مرگ و میرها را می گرفت نهایت احساس ثبات و امنیت را در دنیای بسیار بی رحم و خشن بوجود می آورد(الیس، ۱۹۹۷).

گلاسر معتقد است که امکان فراهم شدن شرایطی که دو زوج در آغاز زندگی کاملا دنیای همدیگر را درک کنند خیلی زیاد نیست. هرگاه در آغاز زندگی زناشویی نوعی عدم توافق وجود داشته باشد و آنها فاقد نظریه انتخاب شوند بجای آنکه دریابند این عدم توافق به خاطر وجود تفاوتهای واقعی در دنیای کیفی آنهاست.ممکن است به روانشناسی کنترل خارجی روی آورند و بعد از آن بجای آنکه هرکس رفتار خود را کنترل کند، درصدد کنترل و تغییر افکار و رفتار طرف مقابل برمی آید.این تلاش و کوشش اولیه برای تغییر دیگری در گفته عامیانه خلاصه می شود که ماه عسل تمام شد.این سخن نشان دهنده این حقیقت است که در یک جامعه که فرهنگ کنترل خارجی بر آن حاکم است افراد کمی انتظار دارند که هر ازدواجی می تواند تاپایان همانند روزهای اول ادامه یابد.گلاسر اعتقاد دارد، در زندگی زناشویی برای آنکه عشق ادامه یابد باید هرکس بداند که فقط بر رفتار خود کنترل دارد نه بر رفتار همسر، هرکس قادر است فقط رفتار خودش را انتخاب کند و خودش مسئول آن است.در مشاوره زناشویی گلاسر مکرر تاکید دارد که تنها چیزی که هر زوج می تواند کنترل کند رفتار خودش است نه همسرش.هر زوج شاید از طریق انتخاب موثرتر رفتار برای کنترل خویش بتواند همسرش را در مسیری قرار دهد که او می خواهد(گلاسر، ۲۰۰۰ ؛ به نقل از فرحبخش،۱۳۸۳).

۲-۱-۲) مفهوم تعارضات زناشویی

زندگی زناشویی همواره با دورنمایی زیبا برای زوجین آغاز می شود. اما به دلیل تفاوت های بین زن و شوهرها که ناشی از تربیت در محیط متفاوت است و هم چنین عدم شناخت کافی، پس از چندی مشکلاتی بروز می کند که چنانچه با تدبیر و درایت با آنها برخورد نشود می تواند بنیان زندگی خانوادگی را به مخاطره بیندازد. با انتظارات سطح بالایی که افراد از ازدواج دارند، تقریبا همه زوجین در ابتدای ارتباطشان سطح بالایی از رضایت زناشویی را گزارش می کنند(مارکمن[۲] و هالوگ[۳]، ۱۹۹۸).

احتمالا همه در این امر اتفاق نظر دارند که در هنگام تعارض انسانها، بر سر یک دوراهی مبنی بر انجام یا عدم انجام کاری قرار می گیرند. چرا که تعارض زمانی به وجود می آید که از یک طرف یکسری مسایل ما را به طرف کاری می کشاند  و مسایل دیگر باعث می شود از انجام آن کار منصرف شویم. این حالت تقریبا برای همه ما به وجود می آید. که ممکن است در شدت و دفعات با هم فرق داشته باشد، که اینها را می توان نتیجه ویژگی هایی از جمله میزان قدرت، تصمیم گیری، رشد فکری، موقعیت سنجی، آستانه تحمل، الویت سنجی، تعیین هدف زندگی و … دانست. به طور کلی انسان زمانی دچار تعارض می شود که دو  نیرو در دو جهت  مخالف  به یک اندازه به انسان فشار   می آورند. شاید علت اصلی تعارض همین یکسان بودن فشار این دو نیرو باشد، چرا که اگر یکی بر  دیگری غلبه پیدا کند، به طور حتم انسان در جهت همان نیرو حرکت خواهد کرد و همین امر باعث حل تعارض می گردد(شاملو، ۱۳۸۴) .

تعارض محصول الزامی زندگی مشترک است. هنگامی که دو نفر، به عنوان یک زوج، با هم زندگی می کنند تعارض بروز خواهد کرد. به دلیل ماهیت تعارض زوج ها، اوقاتی پیش می آید که عدم توافق مشاهده می شود یا نیازها برآورده نمی شود در نتیجه همسران نسبت به یکدیگر احساس خشم، ناامیدی و نارضایتی می کنند. بنابراین وقتی قرار است که تعارض یا کشمکش بروز کند باید زوج ها را برای آن آماده کرد، نه فقط برحسب توانایی برقراری ارتباط بلکه با توجه به کاربرد یک راهبرد مشکل نظامدار که به جلسه های حل تعارض، نظم و سازمان می دهد (برنشتاین[۴] و برنشتاین، ۱۹۸۶ ترجمه سهرابی، ۱۳۸۲).

گوردین[۵]، فی[۶]، بردن[۷]، کوتو[۸] (۱۹۸۷) معتقدند تعارض زناشویی در مورد هر زوج به طور معنی داری با زوج های دیگر متفاوت است. این تفاوت نه فقط در مورد مسایل ویژه بلکه مهمتر از آن از لحاظ طول مدت و شدت تعارض وجود دارد. بر این اساس، درمانی مناسب برای سطح بسیار شدید (یعنی شدت و طول مدت) اختلال زناشویی ارایه می گردد. آنها زوج ها را بر حسب چهار سطح اختلال زناشویی توصیف می کنند. سطح اول شامل زوج هایی است که تعارض زناشویی را در حداقل درجه و میزان، بروز داده اند. این تعارض اغلب کمتر از شش ماه به طول می انجامد و بیشتر اوقات شامل زوج های تازه ازدواج کرده می شود. سطح دوم شامل زوج هایی است که تعارض مهمی را تجربه می کنند که بیش از ۶ ماه به طول می انجامد هر چند الگوهای ارتباطی آنها باز و مناسب است، انتقاد و فرافکنی رو به افزایش می گذارد. زوج های سطح سوم با تعارض شدید زناشویی مواجه اند تعارض غالبا بیش از شش ماه به طول می انجامد و فرافکنی بسیار زیاد است. انگیختگی عاطفی و اضطراب و نیز شدت مثلث های محیطی بالاست و ارتباط همراه با تعارض مشخص، بسته و قطع است. درجه انتقاد کردن بالا و سرزنش کردن متداول است. بالاخره ویژگی سطح چهارم آن است که همه ملاک هایی که گوردین در ارزشیابی تعارض زناشویی به کار برده، در اوج خود و نقطه ی بی نهایت قرار دارند. ارتباط کاملا بسته است، تبادل اطلاعات بسیار ضعیف، انتقاد کردن بسیار بالا و درد دل کردن و همراهی در روابط اساسا وجود ندارد. زمان ارتباط و انجام فعالیت با هم وجود دارد و یا بسیار اندک است. مشخصه بارز این سطح، مذاکره با یک وکیل حقوقی توسط یکی یا هر دو آنهاست. چنین موقعیتی احتمالا جنبه خصومت دارد تا توافق و آشتی. در اکثر موارد تلاش ها برای حفظ ازدواج و از در هم پاشیدگی و جدایی است (کارلسون[۹] و همکاران، ترجمه نوابی نژاد ۱۳۸۴).

– هالفورد (۱۹۹۱) به نقل از موری[۱۰] (۲۰۰۱) بیان می کند که چهار طبقه اصلی از متغیرها بر روند رضایت زناشویی با گذشت زمان تاثیر می گذارد:

فرآیندهای سازگاری در نظام زوجین

رویدادهای زندگی تاثیرگذار بر زوجین

مشخصه های تحمل فردی زوجین

متغیرهای موقعیتی

فرآیندهای سازگاری عبارتند از فرآیندهای شناختی، رفتاری و عاطفی که در طی تعامل زوجین به وقوع می پیوندند. کمبودهای خاصی در این فرآیندهای سازگاری به نظر می رسند که باعث می شود زوجین دچار مشکلات زناشویی گردند. به طور اختصاصی، ضعف در مهارتهای ارتباطی و مدیریت نزاع و تعارض مشاهده شده در زوجین درگیر، پیش بینی کننده طلاق و عدم رضایت زناشویی در اولین سال ازدواج می باشند(گاتمن[۱۱]، کوئن[۱۲]، کاریو[۱۳]، و اسوانسون[۱۴]، ۱۹۸۸، مارکمن ۱۹۸۱، مارکمن و هالوگ ۱۹۹۳).

رویدادهای زندگی عبارتند از: مراحل گذر تکاملی و سایر شرایط حاد و قدیمی که بر زوجین یا هر کدام از آنها تاثیر می گذارند. مشکلات زناشویی اغلب در طی دوره های تحولات شدید و پیامدهای تنش زا گسترش بیشتری می یابد (کارنی[۱۵] و برادبری[۱۶] ۱۹۹۵).

مشخصه های فردی عبارتند از عوامل پیشینه ای، فردی و تجربه ای پایداری که هر کدام از زوجین در روابط زناشویی خود آنها را دخیل می کنند. متغیرهای موقعیتی عبارتند از شرایط فرهنگی، اجتماعی که روابط زوجین در آن شکل می گیرد (موری، ۲۰۰۱، به نقل از دهقان،۱۳۸۰).

فشارهای اقتصادی نخستین عامل در بروز ناهماهنگی های زناشویی است. زن و شوهری که تحت فشار روانی اقتصادی هستند با انواع مسایل در حال مبارزه اند. این عامل فشار تعارض زناشویی و یا مشکلات موجود زناشویی را آشکار می سازد در طول زمان موجود فشار مالی، ارتباط زن و شوهر به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار می گیرد (کارلسون و همکاران؛ ترجمه نوابی نژاد، ۱۳۷۸).

[۱]. Goldenberg & Goldenberg

[۲] . Markman

[۳] .Hahlweg

[۴]. Bernstein

[۵] . Gurdein

[۶] . Fay

[۷] . Barden

[۸] .Kautto

[۹]. G.Karlssin

[۱۰]. Morry

[۱۱]. Gottman

[۱۲]. Cowen

[۱۳]. Karrio

[۱۴] .Swinson

[۱۵]. Karney

[۱۶]. Bradbury

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تعارضات والد- نوجوانی وراه های دلگرمی در بهبود روابط
  • تحقیق تعارض در خانواده و مسئولیت پذیری و تمایز یافتگی و دیدگاه روان شناسان درباره آن
  • تحقیق هوش معنوی و تعارض، مفهوم و مدل های آن
  • تحقیق تعارضات زناشویی، اعتماد به نفس، پرخاشگری و سلامت روان و نظریه ها و دیدگاه ها ی آن
  • تحقیق جایگاه تعارض در مدیریت و انواع تعارض و اثربخشی سازمانی و مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.