تحقیق علل وقوع زمین لغزشها و روش های زمین آمار و بررسی روشهای میانیابی و انتخاب مناسبترین روش

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق علل وقوع زمین لغزشها و روش های زمین آمار و بررسی روشهای میانیابی و انتخاب مناسبترین روش دارای ۴۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۴
۱-۲-تعاریف    ۶
۱-۲-۱- زمینلغزش    ۶
۱-۲-۱-۱-پیکر شناسی زمین لغزش    ۷
۱-۲-۱-۲- ابعاد زمین لغزش    ۱۰
۱-۲-۱-۳- علل وقوع زمین لغزشها    ۱۱
۱-۲-۱-۳-۱- عوامل زمین شناسی    ۱۲
۱-۲-۱-۳-۲- عوامل ریخت شناسی    ۱۲
۱-۲-۱-۳-۳- عوامل انسانی    ۱۳
۱-۲-۱-۴- خسارات زمین لغزش    ۱۶
۱-۳- زمین آمار(ژئواستاتیستیک)    ۱۸
۱-۳-۱- متغیر ناحیهای    ۱۹
۱-۳-۲- تغییر نما    ۱۹
۱-۳-۲-۱- اجزای تغییر نمای ایدهآل    ۲۰
۱-۳-۲-۱-۱- دامنه تاثیر    ۲۰
۱-۳-۲-۱-۲- سقف واریوگرام    ۲۱
۱-۳-۲-۱-۳- اثر قطعهای    ۲۱
۱-۴- روش کریجینگ    ۲۱
۱-۴-۱- معادلات کریجینگ    ۲۲
۱-۴-۲- ویژگیهای کریجینگ    ۲۲
۱-۵- بررسی روشهای میانیابی و انتخاب مناسبترین روش    ۲۳
۱-۵-۱- روش تیسن    ۲۵
۱-۵-۲- روش عکس فاصله    ۲۵
۱-۵-۳- روشهای زمین آمار    ۲۶
۱-۶-پیشینه تحقیق    ۲۷
۱-۶-۱- بررسی سوابق پژوهشی در داخل کشور    ۲۷
۱-۶-۲- بررسی سوابق پژوهشی در خارج از کشور    ۳۲
منابع    ۳۷

منابع

ثروتی، م. ۱۳۸۱٫  ژئومورفولوژی منطقه­ای ایران. تهران :انتشارات نیروهای مسلح.

زندی، ف. ۱۳۷۸­.  بررسی خطواره­ها درمنطقه طالقان با استفاده از سنجش از دور و کاربرد آن درشناسایی مناطق لغزشی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی.

ایزانلو، ­ا. بررسی قابلیت داده های سنجش از دور و  GIS برای پهنه بندی خطر حرکات توده ای در حوضه­ی آبریز رودخانه بیدواز، پایان نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس تهران.

کلارستاقی، ع. ۱۳۸۱٫  بررسی عوامل موثر بر زمین لغزش­ها وپهنه­بندی خطر زمین لغزش در حوضه آبخیز شیرین رود ساری. پایان نامه کارشناسی ارشد آبخیز داری دانشگاه تهران ،دانشکده منابع طبیعی.

موسوی خطیر، ز.، ع. کاویان، و ع. هاشم زاده اتوئی.­­ ۱۳۸۸٫­­  بـررسی آماری برخی ویژگی های مورفومتری و عوامل مؤثربر وقوع زمین لغزش ها در حوضه آبخیز سجارود. مجله پژوهش های حفاظت آب و خاک.شماره دوم.

دومهری، ر. ۱۳۸۲ .بررسی مناطق زمین لغزش در حوضه آّبخیز سد زمزم سواد کوه.

محمودی، ف. ۱۳۷۴٫ ژئومورفولوژی دینامیک.  ا­نتشارات دانشگاه پیام نور. صص۴۷-۴۳٫

گرایی، پ. ۱۳۸۵٫ بررسی حرکت های توده ای زمین به منظور ارائه مدل منطقه ای پهنه بندی خطر در حوضه آبخیز لاجیم رود. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه مازندران دانشکده منابع طبیعی ساری.

زمردیان، م. ج. ۱۳۷۳٫  تنگناهای ژئومورفولوژیکی دامنه­های شمالی بینالود، مجموعه مقالات هشتمین کنگره جغرافیایی، دانشگاه اصفهان.صص۱۸۰-۱۶۲٫

نیک اندیش، ن. ۱۳۷۶٫ نگرشی بر اهمیت حرکات توده­ای زمین در ایران. نشریه جهاد سازندگی، شماره ۱۵۵، سال دوازدهم­.

وزارت جهاد کشاورزی. ۱۳۸۳٫ سازمان جنگل­ها، مراتع وآبخیزداری کشور، گروه بررسی زمین لغزش‌ها،گزارش بانک اطلاعاتی زمین لغزش های کشور.

محمدی، ج. ۱۳۷۷٫ مطالعه­ی تغییرات مکانی شوری خاک در منطقه­ی رامهرمز با استفاده از نظریه­ی ژئواستاتیستیک، مجله ی علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی. جلد دوم. شماره ی ۴٫ صص ۴۹-۶۳٫

محمدی، ج. ۱۳۸۵٫ پدومتری آمار مکانی (ژئواستاتیستیک). ا­نتشارات پلک. جلد دوم، ص۴۵۳٫

۱-۱- مقدمه

زمین لغزش یکی از فرایندهای اصلی زمین ریختی است که تکامل چشم­ا­­ندازمناطق کوهستانی را تحت تاثیر قرار داده و سبب ایجاد حوادث فاجعه برا­نگیزی می­شود،زمین­لغزش­ها از جمله ویرانگرترین حوادث طبیعی در مناطق شیب­دار به حساب می­آیند(کا­نا­نگو و همکاران[۱]،۲۰۰۶). زمین لغزش یک معضل جهانی بوده و متد­اول­ترین نوع از پدیده های طبیعی شکل دهنده سطح زمین می­باشد که در تمامی دوران­های زمین­شناسی به وقوع پیوسته است(ثروتی، ۱۳۸۱). خسارات وارد به مناطق مسکونی و زیر بنای اقتصادی و همچنین تلفات انسانی ناشی از زمین­لغزش­ها در سراسر جهان در حال افزایش است. طی دهه ۱۹۹۰ زمین‌لغزش­ها تقریبا %۹ بلایای طبیعی که در سراسر جهان اتفاق ­ا­فتاده­اند را به خود اختصاص داده­ا­ند. سالانه در جهان ۱۰۰۰ کشته و ۴ میلیون دلار خسارت مالی در اثر وقوع زمین­لغزش­ها ایجاد می­شوند­. عوامل متعددی مانند شرایط زمین­شناسی، شرایط هیدرولوژی و هیدروژئولوژی، وضعیت توپوگرافی و مورفولوژی، آب و هوا و هوازدگی بر پایداری یک شیب تاثیر گذاشته و می­توانند سبب ایجاد زمین­لغزش شوند(گارفی و همکاران[۲]، ۲۰۰۷). زمین­لغزش­ها در اثر بسیاری عوامل محرک از قبیل زلزله، بارندگی و ذوب سریع برف ایجاد شده و تحت تاثیر عواملی مثل توپوگرافی، نوع سنگ و خاک، شکستگی­ها و سطوح بستر و میزان رطوبت قرار می­گیرند )ترنر و اسکات[۳]، ۱۹۹۶). زمین­لغزش­ها در ایران به­خصوص در حوضه­های شمال کشور، یکی ا­ز مهمترین بلایای طبیعی هستند که همه ساله نقش بسزایی در تخریب جاده­های ارتبا­طی تخریب مراتع، باغ­ها و مناطق مسکونی و همچنین ایجاد فرسایش و انتقال حجم بالای رسوب به حوضه­های آبخیز کشورمان دارند (کلارستاقی وهمکاران، ۲۰۰۷­). بارندگی از عوامل اصلی وقوع زمین­لغزش­ها به شمار می­رود. شدت بارش و دوام آن نقش عمده­ای در وقوع زمین­لغزش به عهده دارد، که البته به عوامل چندی از قبیل شرایط اقلیمی، توپوگرافی و ساختمان زمین­شناسی شیب­ها و نفوذپذیری دامنه نیز وابسته است(اسپیزوآ[۴]،۲۰۰۲). بیشترین تعداد گسیختگی دامنه­­ها بعد از بارندگی­های سنگین یا ذوب برف در بهار و به علت نفوذ آب در شکاف­ها صورت می­گیرد. شدت تأثیر عامل بارش در ناپایداری دامنه­ها به شرایط آب و هوایی، توپوگرافی منطقه، ساختارهای زمین شناسی دامنه­ها، نفوذ پذیری و سایرخواص توده­های سنگی و خاکی بستگی دارد(زندی، ۱۳۷۸). با توجه به این­که خصوصیات مختلف بارندگی در مناطق مختلف تغییر می­نمایند و از آن­جایی که خصوصیات زمین­لغزش­ها نیز در اثر تغییرات مکانی دارای تغییراتی هستند(موسوی خطیر و همکاران، ۱۳۸۸). بنابراین شاید بتوان این تغییرات را به تغییر در خصوصیات مختلف بارندگی نسبت داد­. در این تحقیق سعی بر این خواهد بود که ارتباط بین تغییرات مکا­نی خصوصیات بارش و تغییرات خصوصیات ریخت­شناسی زمین­لغزش­ها بررسی گردیده و در صورت معنی­داری این ارتباط به روابطی آماری دست پیدا نماییم. خصوصیات ریخت­شناسی زمین­لغزش­ها که در این تحقیق مورد بررسی قرار می­گیرند شامل مساحت، حجم، عمق، ضریب معادل اصطکاک (نسبت ارتفاع به طول لغزش) و … می‌باشد. همچنین خصوصیات بارندگی نیز شا­مل متوسط بارندگی سالانه، متوسط بارندگی ماها­نه در ماه­های پرباران سال، متوسط بارندگی ماهانه در فصل پرباران سال، حداکثر شدت ۲۴ ساعته و … می­باشند­.

بروز پدیده­ی زمین­لغزش می­تواند ناشی از عوامل متعدد زمین­شناسی، ژئومورفولوژیکی، هیدرولوژیکی، بیولوژیکی و ا­­نسا­نی باشد، ولی معمولا در شروع زمین لغزش تنها یک محرک خارجی یا عامل ما­شه­ای یک نقش محوری دارد. بارندگی شدید، ذوب سریع برف، تغییرات ناگها­نی در سطح آب زیرزمینی، زلزله و فرسایش با سرعت زیاد از مهمترین عوامل ماشه­ای زمین لغز­ش­ها برشمرده می شوند(سیدل و اوچیای[۵]،۲۰۰۶). کا­نن و الن[۶] در سال ۱۹۵۸ و کروزیر[۷] در سال ۱۹۹۹ و ژیکوب و ویترلی۵در سال ۲۰۰۳، بارندگی را به عنوان متداول­ترین عامل ماشه­ای وقوع زمین لغزش­ها بر شمرده­اند­.

مفهوم آستانه بارندگی برای وقوع زمین لغزش را نخستین بار کمبل[۸] در سال ۱۹۷۵ بیان کرد. سپس استارکل در سال ۱۹۷۹ موفق شد آن را در قالب روابط شدت و  مدت بارندگی تئوریزه کند. سطح حداقل یا حداکثر کمیت مورد نیاز برای رخ دادن یک فرایند یا قرار گرفتن در وضعیت تغییر را می­توان آستانه برشمرد. این نکته که بعضی رخدادهای بارندگی سبب لغزش می­شوند و بعضی دیگر چنین اثری ندارند، می تواند مبنایی برای پژوهش علمی در مورد آنالیز رابطه­ی بین مقادیر بارندگی و شروع لغزش باشد. به دست آوردن چنین رابطه­ای با شناسایی آستانه­های بارندگی می­تواند با استفاده از مبانی تجربی آستا­نه­­های بارندگی حاصل می­شود(کروزیر،۱۹۸۶)­.

 ۱-۲-تعاریف

۱-۲-۱- زمین­لغزش

اصـطلاح زمین لغزش توسط بسیاری از دانشمندان تعریف شده است.گاهی این اصطلاح برای هر نوع توده خاکی که به سمت پایین دامنه حرکت کند­، به کار می­رود. و در برخی موارد، اشاره به تیپ خاصی از حرکات توده­ای دارد­.

زمین­ لغزش­ها دسته­اى از حرکات توده­اى مى­باشند که جابه­جایى مواد سنگى یا خاکى دا­منه تحت تاثیر قوه ثقل را در بر مى­گیرد. این حرکت در سطح گسیختگى مشخص صورت مى­گیرد و براساس معیارهایى چون سطح گسیختگى، موا­د لغزشى، عوامل لغزش و…. به انواع مختلفى تقسیم مى­شوند.

۱-۲-۱-۱-پیکر شناسی زمین لغزش

انجمن بین ­المللی زمین ­شنا­سی مهندسی وابسته به سازمان یونسکو[۹] در راستا­ی طرح تهیه بانک اطلاعا­ت زمین لغزش­ها، در سال ۱۹۹۰ در قالب ­انتشار مقاله­ای اقدام به انتشار فهرست ا­صطلاحا­ت پیشنهادی برای توصیف یک زمین لغزش شاخص[۱۰] نمود­. این اصطلاحات به معرفی ابعاد و اجزا مختلف یک زمین لغزش می‌پردازد­. در شکل ۱- ۱ اجزای مختلف زمین­لغزش نشان داده شده است­.

تاج[۱۱]

در عمل، مواد جابجا نشده در یک زمین لغزش که در مجاورت بالاترین بخش پرتگاه [۱۲] اصلی لغزش قرار دارند.

افتگاه اصلی[۱۳]

سطحی با شیب تند­، واقع در لبه بالایی لغزش که در اثر جدایش قطعه جابجا شده از زمین­، حاصل شده است. پرتگاه گسلی بخش قابل مشاهده سطح گسیختگی می باشد­.

توده اصلی[۱۴]

بخشی از توده جا­بجا شده زمین لغزش، که سطح گسیختگی را در بین افتگاه  اصلی و پنجه لغزش پوشانده است.

پای لغزش[۱۵]

آن بخش از زمین لغزش است که از محدوده پنجه سطح گسیختگی فراتر رفته و سطح اولیه زمین را می‌پوشاند.

نوک لغزش[۱۶]

دورترین و جلوترین نقطه مواد جابجا شده از قله یک زمین لغزش، نوک لغزش نامیده می­شود­.

پنجه[۱۷]

انحنای لبه توده جابجا شده مواد، در پایین ترین سطح را، پنجه زمین لغزش نامند­.

سطح گسیختگی[۱۸]

سطحی در زیر توده جا­بجا شده که حرکت توده مواد در راستای آن صورت می­پذیرد­. همچنین سطح لغزش و سطح برش نیز گفته می شود­. در صورت صفحه­ای بودن آن صفحه لغزش و صفحه برش گفته می­شود­.

­پنجه سطح گسیختگی [۱۹]

محل تلاقی ییلاقی پایین­ترین سطح صفحه گسیختگی با سطح اولیه زمین ا­ست­.

سطح جدایش۶

بخشی از سطح کنونی زمین که توسط پای لغزش پوشیده شده است­.

توده جابجا شده[۲۰]

توده­ای از مواد تشکیل دهنده زمین که در اثر لغزش از جای اصلی خود در دامنه جابجا شده­اند­.

پهنه تهی شدگی[۲۱]

پهنه­ای از لغزش در توده جابجا شده که در قبل رخ داد، در زیر سطح اولیه زمین واقع بوده است­.

پهنه تجمع۳

پهنه­ای از لغزش که پیش از رخ داد­، در بالای سطح اولیه زمین قرارد­اشته است­.

توده تهی شده۴

حجمی از مواد جابجا شده که سطح گسیختگی را می پوشاند و زیر سطح اولیه زمین بوده است­.­

قله۵

بالاترین نقطه تماس بین توده جابجا شده و افتگاه اصلی لغزش است­.

پهلوی لغزش۶

مواد جابجا نشده مجاور پهلوهای سطح گسیختگی که در صورت نگاه از تاج لغزش به سمت جلو، با پهلو راست و پهلو چپ معرفی می­شوند و در غیر این صورت توسط کمپاس با استفاده از جهات جغرافیایی معرفی می­شوند­.

۱- Kanungo et al

۲-Garfi et al

۳- Turner and schuster

۱- Espizua

۱-Sidle and Ochiai

۲-kanon and alen

۳- Crozier

۴-Campbell

۵-zhikoub and vitrli

۱-UNESCO

۲-Typical Landslide

۳-Crown

۴-Scarp

۵-Main scarp

۶- Mainbody

۱-Foot

۲-Tip

۳-Toe

۴- Surface of separation

۵-Toe of surface of rupture

۶-Surface of separation

۱-Zone of deplation

۲-The length of the rupture surface

۳-Length of the displaced mass

۴-Total length

۵-Width of the displaced mass

۶-The depth of the rupture surface

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.