تحقیق علم سنجی ،تحولات علم در ایران ، دانشگاه و تولید علم و موانع تولید علم در کشور

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق علم سنجی ،تحولات علم در ایران ، دانشگاه و تولید علم و موانع تولید علم در کشور  دارای ۴۱ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۴
۲-۱-۱- علم چیست؟    ۴
۲-۱-۱-۱- تحولات علم در ایران    ۵
۲-۱-۱-۲- علم و فن آوری اطلاعاتی    ۶
۲-۱-۲- دانشگاه و تولید علم    ۷
۲-۱-۲-۱- اعضای هیات علمی و نقش آنان    ۸
۲-۱-۲-۲- ارتباطا ت علمی    ۱۱
۲-۱-۳- موانع تولید علم    ۱۳
۲-۱-۴- علم سنجی    ۱۸
۲-۱-۴-۱- اهمیت علم سنجی    ۱۹
۲-۱-۵- نتیجه گیری    ۲۰
۲ -۲- پیشینه    ۲۱
۲-۲-۱- پیشینه در داخل    ۲۱
۲-۲-۲- پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور    ۳۰
۲-۲-۳- جمع بندی پیشینه تحقیق:    ۳۴
فهرست منابع و مآخذ    ۳۵

منابع

فرمهینی فراهانی، محسن (۱۳۷۳). رابطه تخصص اعضای هیات علمی با موضوع مورد تدریس آنها در دانشکده های علوم تربتی و علوم پایه، پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.

فروغی، فیض الله؛ و هادی خرازی (۱۳۸۴). “وضعیت تولید اطلاعات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه”. آموزش در علوم پزشکی،۱۴ : ۱۹۹-۱۹۴٫

بهشتی، زهرا (۱۳۸۵). بررسی نقش و جایگاه دانشگاه و صنعت در توسعه ی علمی، صنعتی و اقتصادی، بازیابی شده در تاریخ ۳۰/۷/۱۳۹۰

مهراد، جعفر (۱۳۹۰)، سهم ایران در تولید علم، بازیابی شده در ۱۰/۷/۱۳۹۰ به نشانی: http://hamshahrionline.ir/news-136818.aspx.

یونسکو (۱۳۸۴). علم در جامعه اطلاعاتی. ترجمه سودابه نوذری امینی و ویراستاری فریبرز خسروی، تهران: کتابخانه ملی ایران، ص: ۸٫

پاریاد، رحمان (۱۳۸۲). بررسی موانع انجام پژوهش در بین اعضای هیات علمی گروه­های آموزشی علوم انسانی در دانشگاه­های اصفهان و منطقه غرب کشور. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی. دانشگاه اصفهان.

موحدی، مسعود؛ و مسعود عابسی (۱۳۸۳). “فن آوری اطلاعات و فرهنگ بررسی اهمیت ابعاد فرهنگی به کارگیری فن آوری اطلاعات”. فصلنامه مطالعه مدیریت،۴۱و۴۲: ۱۴۶-۱۲۵٫

طبیبی، جمال الدین(۱۳۷۳). “نقش دانشگاه و پژوهش در توسعه ملی”، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، ۳و۴: ۵۰-۲۲٫

طیفوری، فاطمه (۱۳۸۳). بررسی وضعیت کمّی تولید اطلاعات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور طی سال‌های ۷۵-‌۸۰، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران.

خامنه ای، سیدعلی(۱۳۸۸). بایسته‌های علمی و سیاسی در دانشگاه‌ها، بازیابی شده در ۱۵/۷/۹۰ به نشانی:  .

داوری اردکانی، رضا (۱۳۹۰).” وضع کنونی علم در کشور”، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، ۱۳(۴۹): ۱۷-۱٫

فضل الهی، سیف الله (۱۳۸۸). “شناسایی و طبقه بندی موانع تولید علم از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه های استان قم”. معرفت، ۱۸(۱۴۱) : ۱۴۲ -۱۳۷٫

فقیه، نظام الدین (۱۳۷۹). علم و فن آوری، شیراز: نوید شیراز، ص: ۱۱٫

قائمی طلب، سیدمحمد (۱۳۸۵). بررسی عوامل موثر بر چاپ مقالات علمی در نشریات علمی و پژوهشی داخلی و خارجی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزا د اسلامی واحد تهران شمال.

قانع، محمدرضا (۱۳۸۳). “آرشیو مدارک الکترونیکی: شیوه نوین در ارتباطات علمی”، اطلاع شناسی، ۲(۲) : ۲۴-۲٫

دیانی، محمد حسین (۱۳۶۱). “کتاب سنجی”، نشر دانش، ۲(۴): ۴۷-۴۰٫

۲-۱- مقدمه

 مقاله شامل چهار بخش می باشد. در بخش اول به علوم و تحولات علم در ایران و علم و فن آوری می پردازد و بیان می کند که رشد تولید علمی در سال ها متمادی به چه صورت بوده است. بخش دوم به دانشگاه و تولید علم، نقش اعضای هیات علمی در دانشگاه ها، تعاریف و مفاهیم ارتباطات علمی و نقش ارتباطات در تولید علم می پردازد. بخش سوم به موانع تولید علم در کشور می پردازد و نهایتاً بخش پایانی به مباحث علم سنجی و اهمیت آن در مسایل علمی پرداخته است.

۲-۱-۱- علم چیست؟

 امروزه در زبان فارسی و عربی کلمه علم به دو معنای متفاوت به کار برده می شود و غفلت از این دو نوع کاربرد اغلب به غلط های بزرگ انجامیده است:

۱- معنای نخستین علم به معنای دانستن در برابر ندانستن است. در این معنا علم در برابر جهل است. به همه دانستنی­ها صرفنظر از نوع آن ها علم می گویند. مطابق این معنا اخلاق، ریاضیات، فقه، دستور زبان، مذهب، زیست شناسی و نجوم همه علم اند و هر کس یک یا چند رشته از آن ها را بداند عالم دانسته می شود.

۲- کلمه علم در معنای دوم منحصراً به دانستنی هایی اطلاق می شود که از طریق تجربه مستقیم حسی به دست آمده باشد. علم در اینجا در برابر جهل قرار نمی گیرد بلکه در برابر همه دانستنی­ها قرار می گیرد که مستقیماً از آزمون حسی بر نمی خیزد. علم تجربی نوعی از انواع دانستنی­های بسیاری است که در اختیار بشر قرار دارد. رشد علم به معنای دوم عمدتاً از آغاز دوره رنسانس به بعد است در حالی­که علم به معنای مطلق آگاهی (معنای اول)تولدش با تولد بشریت هم آغاز است.

بعضی علم را هر نوع آگاهی فرد از محیط و اطراف خود می دانند و بیان می کنند که علم محصول کنجکاوی انسان است. به عبارتی دیگر قدمت علم را با قدمت انسان یکی می دانند. به هر حال علم چه به معنای آگاهی انسان نسبت به محیط اطراف خود و چه به معنای دانستن در برابر ندانستن و یا دانستنی ها که از طریق تجربه مستقیم حسی به دست آمده باشد تعریف شود، زاییده حس کنجکاوی انسان و نیاز به دانستن است.

دانش تولید شده موجب پیشرفت و تعالی بشر است و دارایی دست یافته ای است که به هیچ دارنده ای تعلق ندارد و سرمایه میراث مشترک همه جوامع بشری است و لذا، طبیعی است که از انسانی به انسان دیگر و از کشوری به کشور دیگر انتقال می یابد. انجام این مهم مستلزم کار خلاق و تصمیم گیری سازنده در زمینه هایی همچون تشخیص نیاز انسان ها، شناخت منابع و هماهنگی و هم آوایی با آرمان های فرهنگی جامعه مورد نظر می باشد و همه این­ها، ضرورت ارزیابی ارزش­ها را ایجاب می کند (فقیه، ۱۳۷۹).

۲-۱-۱-۱- تحولات علم در ایران

 تاریخچهّ تولید علم در ایران، به روزگاران کهن بر می گردد و با تاریخ کشور ما عمیقاً پیوند خورده است . در قرون و اعصار گذشته تاکنون در سرزمین ما به علم، عالم، دانش و معرفت توجه فراوانی شده است و مراکزی که از کتب و اسناد تاریخی نگهداری می کرده اند، دارای ویژگی­های بوده اند که امروزه همان ویژگی ها همچنان مورد توجه متخصصان قرار دارند.

از جنبه اعتقادی نیزدر دین اسلام، خواندن و نوشتن و بطور کلی علم و عالم از جایگاه بسیار رفیعی برخوردار است و مسائل علمی از صرف علم بودن خارج شده و در هاله ای از تقدس قرار می گیرند. به همین دلیل نیزعالم ازمنزلت وجایگاه معنوی والایی برخوردار است. علاوه بر آن، ایران از زمان­های بسیار دور جامعه ای دانایی محور بوده است و مردم عقل جمعی و اجماع را می پسندیده اند. این مطلب حتی از نام برخی آثار تاریخی مانند هگمتانه، «همه دانا» کاملاً مشهود است (کیانی هفت لنگ، ۱۳۹۰).

بررسی روند توسعه­ی علم در ایران حکایت از این دارد که طی هفتصد سال (قرن دوم تا نهم هجری) علم در ایران رشد قابل توجهی داشته و دانشمندانی از آن بر خاسته اند که در عرصه علم، شهرت جهانی داشته اند (ابراهیمی، ۱۳۸۶).

با ایجاد مدرسه دارالفنون در دوره قاجار و بعدها با ایجاد دانشگاه تهران و دانشگاه های دیگر، رفته رفته تولیدات علمی افزایش یافت.در دوره پهلوی و در دهه ها ۴۰ و ۵۰ بعد از افزایش دانشگاه ها و دانشجویان نسبت به قبل  پژوهش ها تکانی خورد به طوری که در سال ۱۳۵۴ تعداد مقالات پژوهشی کمتر از ۴۰۰ مقاله بوده و این رقم در سال ۱۳۵۷ نزدیک به ۷۰۰ مقاله رسیده است (منصوری، ۱۳۸۲). در سال های اوایل انقلاب چنان که طبیعی است تعداد مقالات کاهش یافته و در سال ۱۳۶۷( سال پایان جنگ) این رقم در حدود ۱۵۰ مقاله بوده است (داوری اردکانی، ۱۳۹۰).

به تدریج تعداد تولیدات علمی ایران افزایش یافت به طوری که در سال های اخیر رشد بسیار بالایی هم در سطح خاورمیانه و هم در سطح حتی اروپا داشته است. به گفته مهراد، محققان کشورمان با تولید بیش از ۱٫۳ درصد مستندات علمی دنیا در پایان پنجمین ماه از سال ۲۰۱۱ میلادی برای نخستین بار به رتبه بیست و یکم تولید علم جهان صعود کردند. وی با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: ایران با فاصله ای اندک از سوئد و بلژیک که در رتبه های نوزدهم و بیستم تولید علم دنیا هستند قرار دارد و پیش از کشورهایی چون لهستان، دانمارک، اتریش، یونان، نروژ، پرتغال، فنلاند، سنگاپور، مکزیک، ایرلند، جمهوری چک و نیوزیلند در رتبه بیست و یکم تولید علم جهانی در پنج ماه اول سال جاری میلادی قرار گرفته است (مهراد،۱۳۹۰).

۲-۱-۱-۲- علم و فن آوری اطلاعاتی

 فن آوری اطلاعات را به عنوان فن آوری های محاسباتی و ارتباطات راه دور که امکانات خودکار استفاده از اطلاعات را فراهم می کنند تعریف کرده اند (هیدس[۱]، ۱۹۹۸ نقل در موحدی و عابسی، ۱۳۸۳). امروزه فن آوری اطلاعات در کنار مهندسی ژنتیک و دانش هوافضا، یکی از سه شاخه پیشرو و آینده ساز دانش و تمدن فردای بشر به شمار می رود (شوار و کیمبرلی، ۱۳۷۹). صاحب نظران از تغییرات بنیادی تری خبر می دهند که می تواند دوره ی زمانی حاضر را به اساسی ترین دوره گذار در تاریخ بشری تبدیل کند (فورستر[۲]، ۲۰۰۰). در واقع، وسعت تلاقی امکانات بالقوه فن آوری اطلاعات و روند پیشرفت آن، نسبت به کاربردهای جاری آن از اهمیت بیشتری برخوردار است (فقیه، و سرافراز، ۱۳۷۲).

تبادل آزادانه اطلاعات که به کمک شبکه گسترده جهانی وب و دیگر فن آوری اطلاعاتی میسر شده است، همه چیزها، از تجارت جهانی گرفته تا برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان را دگرگون کرده است، پژوهش علمی به گسترش فن آوری های جدید و تولید داده و اطلاعاتی منجر می شود که وقتی با این فن آوری ها ترکیب می شود می تواند به طور کلی برای جامعه بسیار سودمند باشد (یونسکو[۳]، ۱۳۸۴).

امروزه این باور عمومی در بین مردم جهان است که علم و فن آوری فواید و مزایایی بی شماری را برای نوع بشر در بردارد. هر چند ممکن است عامه مردم جهان تفاوت میان علم و فن آوری را تشخیص ندهد و حتی ارزش و سهم علم را نشناسد و تنها از قبل با ظهور آن در فن آوری به درکی ساده از آن دست یافته اند، ولی به جهان شمولی آن چشم دارد و امید بسته اند. اما متاسفانه به رغم این انتظار، فن آوری که خود محصول جهان شمولیت علم است، هم اینک در اسارت از خود بیگانگی و واگذاشتگی به غیر، گرفتار شده است، چرا که در اختیار عموم مردم دنیا، به عنوان صاحبان واقعی آن، قرار ندارد و فقط در سلطه کشورهای خاصی است. مهجور سازی فن آوری و انزوای آن از زادگاه و پرورشگاه جهانی خود، با توجه به تاثیرات پیشرفت فن آوری و علم بر یکدیگر، پیشرفت علم را نیز در تنگنا قرار داده و نهایتاً جهان شمولیت علم را در هاله ای از ابهام فرو برده است. حاصل این جدایی ناعادلانه، افزایش لحظه به لحظه فاصله عظیم بین کشورهای در حال توسعه است. این فاصله در ابعاد مختلف تا به آن حد تعمیق یافته است که حتی اغلب کشورهای در حال توسعه از انتخاب نوع و نحوه انتقال فن آوری مورد نیاز خود عاجز گشته اند و این فرایند را هم، کشورهای توسعه یافته برای آنان تعیین و مشخص می کنند (فقیه، ۱۳۷۹).

۲-۱-۲- دانشگاه و تولید علم

 دانشگاه به محلی اطلاق می­گردد که بر اساس دید اصولی، وارده های آن شامل سرمایه ساختمان، تجهیزات، برنامه، امکانات، نیروی انسانی و نهایتاً جوانانی به نام دانشجوست. کارکرد دانشگاه شامل آموزش، پژوهش، خدمت، انتقال میراث فرهنگی، علوم فنون است. صادره های دانشگاه نیز شامل نیروی انسانی متخصص و ماهر در زمینه های مختلف و همچنین اختراع و اکتشاف و نوآوری علمی و گسترش دامنه علم و دانش است.

تقی پور ظهیر هدف­های اساسی آموزش عالی را به شرح زیر برشمرده است:

ارتقای سطح دانش و معرفت و ابداع دانش نوین

انتقال دانش یعنی آموزش علوم و فنون در سطح پیشرفته

تربیت نیروی انسانی متخصص برای دنیای کار

ارائه خدمات علمی و فنی

فراهم آوردن امکان آموزش مستمر برای دانش آموختگان دانشگاه

تربیت دانشمندان، پژوهشگران و مدیران برای ابداع، توسعه دانش و فن آوری، و هماهنگی فعالیت ها به منظور نوسازی جامعه و ایجاد تغییرات و تحولات عمیق در نظام اقتصادی و اجتماعی جامعه (تقی پورظهیر، ۱۳۷۰).

دانشگاه ها و موسسه های تحقیقاتی به لحاظ دارا بودن دانش اعتبار زیادی کسب کرده اند و پویندگان راه علم و ترقی محسوب می گردند. از آنجا که ارتقای فن آوری بر نوعی زمینه سازی علمی در جامعه متکی است، دانشگاه به عنوان بستر واقعی تربیت نیروی انسانی در این رابطه نقشی غیرقابل انکار ایفا می نماید (مردوخی، ۱۳۷۲).

از این رو، امروزه این واقعیت در طیف بسیار گسترده ای پذیرفته شده است که دانشگاه نقش حیاتی و کلیدی در ایجاد تغییرات فن آوری جامعه بازی می کند. بخش اعظم و ملموس این نقش را باید در همکاری مستقیم و غیر مستقیم آنها در گسترش مرزهای دانش از طریق بازنگری مداوم دستاوردهای فنی و علمی دانست (شفیعا، ۱۳۷۲). در غالب کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، حل مسایل و رفع نیازهایی که برای پیشرفت و توسعه ملی لازم است، دانشگاه و دانشگاهیان تحقق بخشیده اند. البته، حصول این مقصود در سایه اصلاح بنیادی دانشگاه و هماهنگ نمودن فعالیت های آن با حرکت به سوی دانش، داشتن نیروی انسانی آشنا به پیشرفت های علمی پیچیده و فن آوری پیشرفته میسر است (کنس[۴]، ۱۹۷۷).

به هر حال، دانشگاه ها برجسته ترین سازمان علمی و انسان ساز و مترقی در هر کشور است و مهم­ترین هدف دانشگاه ها تولید و ترویج علم و گسترش تحقیقات است تا به این وسیله ارتباط نزدیکتر با جامعه پیرامون خود برقرار نمایند. در سایه این نگرش امکان بهره گیری هرچه بیش تر از ظرفیت­های بالقوه و فن آوری دانشگاه فراهم ­می­شود. دستاوردهای دانشگاه از دوطریق فعالیت­های جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. ابتدا با ارایه خدمات آموزشی، رشد سرمایه انسانی را موجب می گردد، سپس به عنوان یک مرکز تحقیقاتی و در قالب تحقیق و توسعه، امکان بکارگیری دستاوردهای جدید علمی در عرصه های گوناگون به خصوص اجتماعی را فراهم می نماید و باید جهت گیری دانشجویان را به سمتی سوق داد تا با تفکرات خود در حرکت رو به رشد جامعه نقش ویژه ای ایفا نمایند.

[۱] Heeds

[۲] Forster

۱ Unesco

۲ Kenneth

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مروری بر روند تحوّل علم در ایران و استفاده از روش‏های کمّی در حوزه کتابداری و اطلاع‏رسانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.