تحقیق عملکرد آموزشی و رویکردها و الگوهای ارزشیابی آموزشی ، منابع مالی و انواع آن و منابع مالی آموزش و پرورش

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق عملکرد آموزشی و رویکردها و الگوهای ارزشیابی آموزشی ، منابع مالی و انواع آن و منابع مالی آموزش و پرورش دارای ۳۳  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

بخش اول:عملکرد آموزشی    ۵
۲-۱ عملکرد آموزشی    ۵
۲-۱-۱ مقدمه    ۵
۲-۱-۲ مفهوم عملکرد    ۵
۲-۱-۳ مدیریت عملکرد    ۶
۲-۱-۴ ارزیابی عملکرد    ۸
۲-۱-۵ اهمیت و ضرورت بررسی عملکرد    ۹
۲-۱-۶ فرآیند مدیریت عملکرد    ۹
۲-۱-۷ تعریف آموزش    ۱۱
۲-۱-۸ آموزش و پرورش    ۱۱
۲-۱-۹ ارزیابی عملکرد آموزشی    ۱۲
۲-۱-۱۰ ارزشیابی پیشرفت تحصیلی    ۱۳
۲-۱-۱۱ رویکردها و الگوهای ارزشیابی آموزشی    ۱۴
۲-۱-۱۱-۱ رویکرد مبتنی بر هدف    ۱۴
۲-۱-۱۱-۲ رویکرد مبتنی بر مدیریت    ۱۴
۲-۱-۱۱-۳ رویکرد مبتنی بر مصرف کننده    ۱۵
۲-۱-۱۱-۴ رویکرد مبتنی بر نظر متخصصان    ۱۵
۲-۱-۱۱-۵ رویکرد مبتنی بر اختلاف نظر متخصصان    ۱۵
۲-۱-۱۱-۶ رویکرد طبیعت گرایانه مبتنی بر مشارکت کنندگان    ۱۵
بخش دوم:منابع مالی    ۱۶
۲-۲ منابع مالی    ۱۶
۲-۲-۱ مقدمه    ۱۶
۲-۲-۲ تعاریف منابع مالی    ۱۶
۲-۲-۳ انواع منابع مالی    ۱۷
۲-۲-۳-۱ دولتی    ۱۷
۲-۲-۳-۲ فعالیت های شبه تجاری    ۱۸
۲-۲-۳-۳ امانی    ۱۸
۲-۲-۴ منابع مالی آموزش و پرورش    ۱۸
۲-۲-۴-۱ کفایت منابع مالی    ۱۹
۲-۲-۴-۲ کارایی منابع مالی    ۲۲
۲-۲-۴-۳ توزیع منابع مالی    ۲۳
۲-۲-۴-۴ اعتبارات دولتی(سرانه)    ۲۳
۲-۲-۴-۵ کمک های بخش مردمی    ۲۴
۲-۲-۴-۶ کمک های بخش دولتی    ۲۴
۲-۲-۵ روش های تأمین منابع مالی آموزش و پرورش    ۲۵
۲-۲-۶ نقش دولت در تأمین منابع مالی آموزش و پرورش    ۲۵
بخش سوم:پیشینه تحقیق    ۲۷
۲-۳ پیشینه تحقیق    ۲۷
۲-۳-۱ تحقیقات داخلی    ۲۷
۲-۳-۲ تحقیقات خارجی    ۲۸
منابع    ۳۰
منابع فارسی    ۳۰

منابع

ایران زاده، سلیمان، باقری، داود و آذرنسب، اصغر(۱۳۹۰)، ارائه مدل درخت ارزیابی فازی برای بررسی سیستمهای ارزیابی عملکرد کارکنان و انتخاب سیستم ارزیابی مناسب برای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی، فراسوی مدیریت، شماره ۱۷، ۸۹-۵۵٫

سهرابی، روح الله و خان محمدی، هادی(۱۳۸۶)، بررسی و تحلیل نظام ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور و ارائه پیشنهادهای بهبود، تهران.مرکز همایش های علمی، سومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد

آرمسترانگ، مایکل(۱۳۸۵)، مدیریت عملکرد، ترجمه دکتر بهروز قلیچ خانی، دکتر داریوش غلام‌زاده، تهران، مرکز آموزش تحقیقات صنعتی ایران

بیاضی، علی؛ عقیلی، حسن و معین نجف آبادی، فقیهه(۱۳۸۸)، مدل جامع مدیریت عملکرد سازمانها، مجله تدبیر، شماره۲۱۱، ۵۴-۴۹٫

عطافر، علی و امری، الهام(۱۳۹۰)، ارزیابی عملکرد اداره مخابرات شهرستان آباده بر اساس رضایت ارباب رجوع، مدیریت فرهنگ سازمانی، تهران، شماره ۲۳، ۱۶۷-۱۴۵٫

تولایی، روح الله(۱۳۸۶)، رویکردهای نوین به ارزیابی عملکرد سازمان ها، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، شماره ۱۲، ۳۰-۹

عزتی، میترا(۱۳۹۱)، بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد آموزشی گروه های آموزشی دانشگاهی مطالعه کیفی، شماره ۶۵، ۴۶-۲۳٫

عزتی، میترا و نادری، ابوالقاسم(۱۳۸۸)، تاثیر سازکارهای تخصیص منابع مالی بر عملکرد آموزشی گروه های آموزشی دانشگاهی: مطالعه موردی دانشگاه تهران، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره ۵۲، ۵۴-۲۳٫

شیخ زاده، مصطفی(۱۳۸۴)، بررسی شیوه های تامین منابع مالی در آموزش و پرورش از دیدگاه اولیا و کارشناسان، پژوهش‌های تربیتی، شماره ۴، ۱۸-۱٫

صدری، عباس(۱۳۸۳)، نظام رتبه بندی حرفه ای معلمان و جذب و تامین منابع انسانی، توسعه مدیریت و پشتیبانی، شماره ۱٫ ۴۸-۱

رحیمی، غفور(۱۳۸۵)، ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان، تدبیر، شماره ۱۷۳، ۴۴-۴۱٫

نادری، ابوالقاسم(۱۳۸۹)، ساز و کار و الگوی مطلوب تخصیص منابع مالی برای آموزش و پرورش : مبانی، الزامات، عناصر و الگوریتم، تعلیم و تربیت، شماره ۱۰۴، ۹۰-۵۹٫

نادری، ابوالقاسم(۱۳۹۰)، تحلیل رابطه بین منابع مالی و عملکرد آموزشی مناطق آموزش و پرورش شهر تهران، برنامه ریزی و بودجه، شماره۱، ۱۵۹-۱۲۹٫

قارون، معصومه(۱۳۹۲)، مروری بر نحوه تامین منابع مالی آموزش عالی در منطقه آسیا و اقیانوسیه و رهیافتهایی برای ایران.

قارون، معصومه(۱۳۹۲)، معرفی الگوی برآورد منابع مالی مورد نیاز برای اهداف کلان بخش علوم، تحقیقات و فناوری از محل منابع عمومی، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره ۶۷، ۱۹-۱٫

کاشانی، مجید و رستم پور، منیر(۱۳۹۲)، آموزش و پرورش حیاتی ترین ابزار در مسیر توسعه، نشریه علوم اقتصادی، شماره ۶۷، ۸۹-۸۱

الوانی، سیدمهدی(۱۳۹۱)، مدیریت عمومی، تهران، نشر نی، چاپ سی و ششم

بخش اول:عملکرد آموزشی

۲-۱ عملکرد آموزشی

۲-۱-۱ مقدمه

پرواضح است که شناخت، پایه و اساس هر حرکتی است. بدیهی است که در مدیریت نیز، شناخت مقدمه اصلاح و بهبود است و جزء وظیفه اصلی مدیر ذکر می شود، در این راستا، ارزیابی عملکرد برآوردی انتقادی و کاوش گرانه از فعالیت های مختلف یک سازمان است. هر سازمانی برای به دست‌آوردن نتایج کاری خوب باید ارزیابی دوره ای از عملکرد خود داشته باشد.بررسی عملکرد هم پیش‌گیری کننده و هم تشخیص دهنده است (ایران زاده و همکاران، ۵۵:۱۳۹۰). بقا ودوام سازمان‌ها و همچنین توسعه آن‌ها نیازمند درک به هنگام فرصت‌‌های محیطی وتغییرات در بازار است. سازمان‌هایی که توان درک قواعد بازار را دارند، شانس بیشتری برای بهره مندی از فرصت‌ها می‌یابند. تکنولوژی ‌های جدید نگرش‌های نو و روش‌های نوین همه می‌توانند قواعد موجود را دگرگون سازند و شرایطی کاملاً نوین بیا‌فرینند (عطافر و همکاران، ۱۴۷:۱۳۸۹) بنابراین، سازمان ها باید وقت، انرژی و منابع انسانی و مالی قابل توجهی را صرف بررسی عملکرد خود در تحقق اهدافشان کنند (کاظمی و همکاران، ۱۳۸۸).

آموزش و پرورش، کلید فتح آینده است و از دیر باز انتظار از آموزش و پرورش آن بوده که انسان ها فردا را تربیت کند و نسل امروز را برای زندگی در جامعه ی فردا آماده سازد. بنابراین ضرورت دارد برنامه‌ریزان و سیاستگذاران آموزشی، معلمان و مسئولان آموزش و پرورش، الزامات و مقتضیات زندگی فردا را بشناسند تا بتوانند آمادگی دانش و بینش لازم را در کودکان و جوانان برای فعالیت در جامعه فردا پرورش دهند.از این رو در این قسمت از پژوهش ابتدا به بررسی عملکرد آموزشی و شرح و بسط کامل آن پرداخته شده و سپس مطالعه بر روی اثر منابع مالی بر عملکرد آموزشی صورت پذیرفته است.

 ۲-۱-۲ مفهوم عملکرد

عملکرد هم به معنای رفتارها و هم به معنای نتایج است. رفتارها از فرد اجراکننده ناشی می­شوند و عملکرد را از مفهوم انتزاعی به عمل تبدیل می­کنند. رفتارها فقط ابزارهایی برای نتایج نیستند، بلکه به نوبه خود نتیجه به حساب می­آیند­ (محصول تلاش فیزیکی و ذهنی که برای وظایف اعمال شده است) و می‌توان جدای از نتایج در مورد آنها قضاوت کرد.این تعریف از عملکرد، منجر به این نتیجه­گیری می­شود که هنگام ارزیابی عملکرد گروه­ها و افراد، هم ورودی­ها (رفتار) و هم خروجی­ها (نتایج) باید در نظر گرفته شوند (آرمسترانگ، ۱۳:۱۳۸۵). هولتون و بیتز[۱] بیان می­کنند که«عملکرد یک ساختار چند بعدی است که ارزیابی آن بسته به انواع عوامل متفاوت است». برنادین و همکارانش نیز معتقدند که «عملکرد باید به عنوان نتایج کار تعریف شود، چون نتایج قویترین رابطه را با اهداف استراتژیک سازمان، رضایت مشتری و نقش­های اقتصادی، دارد» (صالحی‌‌نژاد، ۵۷:۱۳۹۱). بهبود مستمر عملکرد سازمان‌ها، نیروی عظیم هم‌افزایی ایجاد می‎کند که این نیروها می‌تواند پشتیبان برنامه رشد، توسعه و ایجاد فرصت‌های تعالی سازمانی شود. دولت‌ها و سازمان‌ها و مؤسسات همواره در جهت نیل به این هدف می‌کوشند. بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالش‌های پیش روی سازمان و کسب بازخور و اطلاع از میزان اجرای سیاستهای تدوین شده و شناسایی مواردی که به بهبود جدی نیاز دارند، بهبود مستمر عملکرد میسر نخواهد شد. دستیابی به این اهداف بدون اندازه‌گیری و ارزیابی امکان‌پذیر نیست. علم مدیریت نیز مبین مطالب مذکور است. هرچه را که نتوانیم اندازه‌گیری کنیم نمی‌توانیم کنترل کنیم و هرچه را که نتوانیم کنترل کنیم مدیریت آن امکان‌پذیر نخواهد بود. موضوع اصلی در تمام تجزیه و تحلیل‌های سازمانی، عملکرد است و بهبود آن مستلزم اندازه‌گیری است و از این رو سازمانی بدون سیستم ارزیابی عملکرد قابل تصور نمی‌باشد. عملکرد نتایج قابل اندازه گیری، تصمیمات و اقدامات سازمانی است که نشان دهنده میزان موفقیت و دستاوردهای کسب شده است.هزینه های بخش محوری از عملکرد محسوب می شوند، در عین حال عملکرد تقریباً هر هدف رقابتی و تعالی غیر مادی نظیر قابلیت اطمینان، انعطاف پذیری، کیفیت و سرعت را نیز در بر می گیرد (تانگن، ۲۰۰۴).

۲-۱-۳ مدیریت عملکرد

مدیریت عملکرد، عبارت است از ایجاد نظامی برای به کارگیری اطلاعات مربوط به اندازه گیری عملکرد سازمان، از طریق به کارگیری نتایج بررسی عملکرد در تعین اهداف، تخصیص منابع و آگاهی دادن به مدیران برای حفظ یا تغییر خط مشی فعلی به منظور دستیابی به اهداف (لی، ۲۰۰۱). سیستم مدیریت عملکرد، سیستمی است که طرح ریزی عملکرد و تدوین برنامه ها، اجرای برنامه های تدوین شده، انجام ارزیابی با کمک نظام های ارزیابی و در نهایت بهسازی عملکرد از طریق انجام اقدامات اصلاحی بر اساس بازخوردهای دریافتی در مرحله ارزیابی عملکرد را تبیین می کند (قلایینی و همکاران، ۱۹۹۷). هدف نهایی سیستم مدیریت عملکرد، تحقق عملکرد مورد انتظار از سازمان و بهبود مستمر است (بیاض و همکاران، ۱۳۸۸).

در جهان رقابتی امروز که بهره وری در همه زمینه‌ها افزایش یافته و تنها سازمان‌هایی امکان بقاء دارند که به بهترین وجه ممکن از منابع خود استفاده نموده و بیشترین بهره وری را داشته باشند، مدیریت عملکرد که مایه افزایش بهره وری نیروی انسانی می‌باشد، از اهمیت بسیاری برخوردار است… برای نیل به مدیریت عملکرد مؤثر، سازمانها می‌بایست:

عوامل مهم موفقیت و معیارهای عملکرد مطلوب را تعیین نمایند.

فرهنگ سازمانی راارتقاء بخشیده یا فرهنگ سازمانی مطلوب و متناسب با اهداف مدیریت عملکرد ایجاد نمایند.

فرایندهای سازمانی و عملکرد کارکنان را دائماً مورد بررسی قرار داده و در جهت بهبود آنها بکوشند.

یک بانک اطلاعاتی جهت جمع آوری و اعمال نتایج بدست آمده در سیستمهای منابع انسانی و تصمیم‌گیریهای آتی سازمان تشکیل دهند (سهرابی و خان محمدی، ۱۳۸۶).

با اعمال مدیریت عملکرد درسازمانها و بهره گیری از نتایج بدست آمده، سازمان‌ها می توانند فعالیت‌های آینده خود را به شکلی نظام مند به شرح زیر سازماندهی نمایند:

رفتارها و مسئولیتهای شغلی کارکنان را مستند سازی نمایند.

تعیین و تعریف انتظارات عملکردی مورد نظر سازمان‌ها و تفهیم آنها به کارکنان و

ایچاد چار چوب مناسب برای برقراری ارتباطات بین سرپرستان و کارکنانو

هم جهت کردن اهداف و انتظارات سازمان با اهداف و خواسته‌های کارکنان.

پدید آوردن فرصت مناسب برای ارزیابی مداوم کارکنان و هدایت و تشویق آنها در جهت نیل به اهداف سازمان توسط سرپرستان .

برقراری نظامی مشارکتی در تمام سطوح سازمانی به طوری که اهداف و خواسته‌های سازمان به آسانی به کارکنان منتقل شده و از سوی دیگر انتظارات کارکنان نیز به سهولت به اطاع سرپرستان و مدیریت سازمان برسد .

برقراری نظام پاداش و جبران مطلوب و متناسب با عملکرد کارکنان .

ارتقاء سطح رضایت مندی کارکنان (بیاض و همکاران، ۱۳۸۸).

۲-۱-۴ ارزیابی عملکرد

ارزیابی عملکرد به فرایند سنجش جامع عملکرد و در قالب عباراتی نظیر: کارایی، اثربخشی، توانمندسازی، قابلیت پاسخگویی در چارچوب اصول و مفاهیم برای تحقق اهداف و وظایف سازمانی، ساختاری، برنامه‎ای و توسعه بلندمدت سازمان ارزیابی عملکرد سازمان اطلاق می شود و یا به عبارت دیگر منظور ارزیابی عملکرد این است که مدیر کلیه امکانات مصرف شده اعم ازمادی و معنوی را با بازدهی کار بر اساس معیارهای مورد قبول مقایسه کند تا روشن شود که به اهداف کمی و کیفی مورد انتظار نائل آمده است یاخیر (سهرابی و خان محمدی، ۶:۱۳۸۶). بدین ترتیب ارزیابی عملکرد به مجموعه اقدامات و اطلاعاتی اطلاق می‎گردد که به منظور افزایش سطح بهینه از امکانات و منابع در جهت دستیابی به اهداف به شیوه‌ای اقتصادی توأم با کارایی و اثربخشی صورت می‌گیرد، به طوری که ارزیابی عملکرد در بعد «نحوه استفاده از منابع» اساساً در قالب شاخص‌های کارایی بیان می شود.اگر در ساده‌ترین تعریف، نسبت داده به ستاده را کارایی بدانیم، نظام ارزیابی در واقع میزان کارایی تصمیمات مدیریت در خصوص استفاده از منابع و امکانات را مورد سنجش قرار می‌دهد، که عمده‌ترین شاخص آن صرفه ‌اقتصادی یا بهینه بودن فعالیت‌هاست.از سوی دیگر ارزیابی عملکرد در بعد «سازمانی» معمولاً معرف اثر بخشی فعالیت‌هاست، منظور از اثربخشی، میزان دستیابی به اهداف و برنامه‌ها با ویژگی کارا بودن فعالیت‌ها و عملیات می باشد. (خدائی، ۲۸:۱۳۸۷). به طور کلی نظام ارزیابی عملکرد را می توان فرآیند سنجش و اندازه گیری، مقایسه میزان و نحوه دستیابی به وضعیت مطلوب با معیارها و نگرش معین در دامنه و حوزه تحت پوشش معین با شاخص‌های معین دردوره زمانی معین با هدف بازنگری، اصلاح و بهبود مستمر آن دانست (رحیمی، ۱۳۸۵).

 ۲-۱-۵ اهمیت و ضرورت بررسی عملکرد

در عصر پیشرفت های مداوم، دوران ارزش افزوده، عصر انجام فعالیت های زیاد با امکانات محدود و بالاخره دوران ارتقا بهره وری، وجود یک نظام ارزیابی عملکرد نامناسب می تواند نارسایی مهمی محسوب شود (ایران زاده و همکاران، ۵۳:۱۳۹۰). هر تلاشی که به منظور دستیابی به موفقیت صورت می‌گیرد باید دارای چارچوبی باشد و بهبود عملکرد سازمانی باید بر آگهی فرآیندی باشد که «چرخه عملکرد» نامیده می‌شود. هر برنامه بهبود عملکرد سازمانی باید از اندازه‌گیری عملکرد و بعدارزیابی عملکرد شروع نماید (تولایی، ۱۳۸۶). موضوع اصلی در تمام تجزیه و تحلیل های سازمانی، عملکرد است و بهبود آن مستلزم اندازه گیری است و از این رو سازمانی بدون سیستم ارزیابی عملکرد قابل تصور نمی باشد. همچنین صاحبنظران و محققین معتقدند که ارزیابی عملکرد، موضوعی اصلی در تمامی تجزیه و تحلیل های سازمانی است و تصور سازمانی که شامل ارزیابی و اندازه گیری عملکرد نباشد، مشکل است. ارزیابی و اندازه گیری عملکرد موجب هوشمندی سیستم و برانگیختن افراد در جهت رفتار مطلوب می شود و بخش اصلی تدوین و اجرای سیاست سازمانی است (الهی، ۲:۱۳۸۷).

۱. Holton and Bates

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق آموزش ضمن خدمت و اهمیت و ضرورت آن و ارزشیابی برنامه های آموزش ضمن خدمت و مفهوم و پیامدهای رضایت شغلی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.