تحقیق عوامل موثر بر مدیریت دانش و خلاقیت و رابطه مدیریت دانش و خلاقیت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق عوامل موثر بر مدیریت دانش و خلاقیت و رابطه مدیریت دانش و خلاقیت دارای ۶۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
تاریخچه    ۴
مدیریت دانش    ۵
اهداف مدیریت دانش    ۹
تعاریف مدیریت دانش    ۹
انواع دانش    ۱۰
دانش صریح یا آشکار (Tacit Knowledge):    ۱۱
دانش ضمنی یا پنهان  (Explicit Knowledge):    ۱۱
تفاوت بین داده، اطلاعات و دانش    ۱۳
روابط میان داده، اطلاعات و دانش    ۱۴
تفاوت مدیریت اطلاعات با مدیریت دانش    ۱۶
مدل پایه های ساختمان مدیریت دانش (پروست)    ۱۷
مهارت های اولیه برای استقرار مدیریت دانش    ۲۷
عوامل موثر بر موفقیت مدیریت دانش در سازما ن ها    ۲۸
عوامل موثر بر  شکست مدیریت دانش در سازما ن ها    ۳۱
منافع و مزایا    ۳۳
پیامد های عدم پیاده سازی مدیریت دانش    ۳۴
خلاقیت    ۳۵
تعاریف خلاقیت    ۳۸
تفاوت خلاقیت و نوآوری    ۳۹
موانع و راهکارهای بروز خلاقیت    ۳۹
موانع    ۳۹
راهکارها    ۴۲
ویژگی های  افراد خلاق    ۴۳
آثار و نتایج خلاقیت    ۴۴
رابطه بین مدیریت دانش با خلاقیت    ۴۵
مروری بر مطالعات انجام یافته    ۴۹
مطالعات انجام شده در ایران    ۴۹
مطالعات انجام شده در جهان    ۵۲
منابع    ۵۵

 منابع

Rafati Shaldehi H, Hasnavi R, Beh Azin F, Bani Taba A. 2008. Survey Pattern of knowledge management in a military research center. Journal of Military Medicine; 10(3):237-252. (In Persian)

Yaghoubi M, Javadi M, Agharahimi Z. 2011. The Relationship between Knowledge Management and Demographic Features of Students in Isfahan University of Medical Sciences. Education in Medical Sciences Journal; 10 (5): 831-838. (In Persian)

Hashemi S. 2010. Evaluation of Knowledge Management in University of Disciplinary Science. Disciplinary Management Studies Journal; 5(2); 183-214. (In Persian)

Merwik A.D. 2001. Knowledge management technology, systems journal; 40(4): 814.

Hasanzadeh M. 2005. Information management & knowledge management. Information Biology journal; 4 (9). (In Persian)

Hasanzadeh M. 2006. Study of knowledge management in Islamic Republic of Iran. PhD thesis of Librarianship. Faculty of Education and Psychology. Ferdowsi University of Mashhad. (In Persian)

Hasanzadeh M. 2007. Knowledge management, Concepts and infrastructure. Tehran: Ketabdar Inc; 14-16. (In Persian)

Pawlowsky P. 2001. The treatment of organizational learning in management science, Handbook of organizational learning and knowledge, New York: Oxford University: 61-88.

Ameri H. 2008. Relationship between organizational factors and knowledge management, Journal of research in sport science. (In Persian)

Amiri Sh, As’adi S. 2007. Evolutionary process of creativity in children. Cognitive Science journal; 9(4): 26-32. (In Persian)

Ansari MH. 2011. Knowledge management and creativity in Tehran Physical Education Department. Sports Management journal. 2(9): 67-85. (In Persian)

Niaz Azari K, Barimani A, Hajigholikhani S. 2011. Study the role of knowledge management on creativity of high school teachers. Management journal; 8(21); 79-87. (In Persian)

Niroomand A, Zare F. 2008. Survey of position of knowledge management based on Nonaka’s theory and its relationship to organizational culture. Bojnourd branch, Islamic Azad University. Cultural Research; 4(14): 80-96. (In Persian)

Arvandi Y. 2002. The relationship between leadership styles and managers control position with efficiency services of Zanjan primary school staff. Thesis of MSc. Islamic Azad University, Zanjan Branch. (In Persian)

Darroch J. 2005. Knowledge management, innovation and firm performance, Journal of Knowledge Management; 9(3):101 – ۱۱۵٫

Davenport TH, Prusak L. 1998. Working knowledge: how organization manage what they know, Harvard Business School, Boston MA: 56.

Drucker P. 1985. Innovation and Entrepreneurship. United State: New York; Harper & row Inc.

Duffy J. 2000. Knowledge management: to be or not to be, Information Management Journal; 3491): 7-64.

Edmonds E. 2002. Creativity art practice and knowledge, Comm of the ACM.45 (10): 64-7.

Abbassi Z. 2008. A review of models of implementing knowledge management in organizations. Student of PhD in Librarianship and Information Science in Ferdowsi University of Mashhad. International Conference of Knowledge Management. Razi International Conference Center, Tehran. Feb. (In Persian)

Abbasi Mouslo Kh. 2009. The role of knowledge management in governmental organizations to promote creativity, Case study: Shahid Sadoughi Hospital-Yazd. Second National Conference on Creativity Studies, TRIZ, Engineering and Innovation management of Iran. (In Persian)

مقدمه

در این مقاله مباحثی نظیر تاریخچه مختصری از مدیریت دانش، تعاریف صاحب نظران، مدل مدیریت دانش ، نتایج وجود یا عدم وجود مدیریت دانش و خلاقیت و…. پرداخته شده است. همچنین در آخر اشاره ای به برخی از مطالعات انجام شده در داخل و خارج از کشور شده است.

تاریخچه

مطالعه دانش به زمان افلاطون و ارسطو باز مى گردد. با این حال توجه به مدیریت دانش در درون یک سازمان، اولین بار توسط فیلسوفى بنام میشل پولانى در سال ۱۹۶۵ مشاهده گردید. او دانش را به عنوان چیزى که به خودى خود داراى ارزش ذاتى است معرفى نمود(هاشمی ۱۳۸۹). در اواسط دهه ۱۹۸۰ و آشکار شدن جایگاه دانش و تأثیر آن بر قدرت رقابت در بازارهای اقتصادی اهمیت آن مضاعف شد[۳۸]. این شاخه از مدیریت از اوایل دهه ۹۰ بصورت یک رشته مدیریتی در استراتژی کسب و کار سازمان ها برای پاسخگویی به تغییرات محیط کسب و کاری که در آن اغلب شرکت ها جهانی شده بودند پدیدار شد. قبل از این تاریخ روش هایی مانند مدیریت کیفیت فراگیر [۱](TQM) و مهندسی مجدد فرآیندها (BPR)[2] از روش هایی بودند که سازمان ها برای بهبود عملکرد و مدیریت بر تولیدات و فرآیندهای تولید استفاده می کردند. با توسعه سیستم های خبره و سیستم های تصمیم ساز (DSS)[3] و توسعه فناوری اطلاعات در جهت اشتراک دانش و تجربیات، کم کم ادبیات مدیریت دانش مطرح شد(رفعتی شالدهی و همکاران ۱۳۸۷). در همین دوران اولین کتاب های مربوط به این حوزه منتشر شد. در آغاز دهه ۱۹۹۰ فعالیت گسترده شرکت های آمریکایی ، اروپایی و ژاپنی در حوزه مدیریت دانش به نحو چشمگیری افزایش یافت. ظهور وب جهانی در اواسط دهه ۱۹۹۰ تحرک تازه ای به حوزه مدیریت دانش بخشید . شبکه بین المللی مدیریت دانش در اروپا، مجمع مدیریت دانش ایالات متحده فعالیت های خود را در اینترنت گسترش دادند . در سال ۱۹۹۵ ، اتحادیه اروپا طی برنامه ای به نام اسپریت، بودجه قابل ملاحظه ای را برای اجرای طرح های مدیریت دانش اختصاص می داد. در حال حاضر مدیریت دانش برای بسیاری از کشورهای پیشرفته به عنوان نماد رقابت و عامل دستیابی به قدرت و توسعه است .

شرکت های بزرگ اروپایی از سال ۲۰۰۰ به بعد حدود ۵۵ % درآمد خود را به مدیریت دانش اختصاص داده اند که حاکی از اهمیت دانش و مدیریت آن در عصر حاضر است(حسن زاده ۱۳۸۶).

موضوع مدیریت دانش سابقه چندانی در ایران ندارد لذا در داخل کشور تاکنون کار علمی و آکادمیک انجام نشده است(رفعتی شالدهی و همکاران ۱۳۸۷).

مدیریت دانش

دنیای موجود با استانداردهای متنوع خود همواره درمعرض تحولات و تغییرات غیر قابل پیش بینی است(صادقی و همکاران ۱۳۹۰). در اعصار قبلی، کلید اصلی تولید ثروت، مالکیت و دسترسی به سرمایه و منابع طبیعی بود؛ در حالی که امروز، کلید اصلی ثروت، به میزان دسترسی به ایجاد دانش است(عباسی ۱۳۸۶). امروزه دانش و اطلاعات به عامل تعیین کننده ای در موفقیت و قدرت رقابت پذیری سازمان ها تبدیل شده است(تولایی ۱۳۸۸).

جوامع به طور کلی از اواسط دهه ی ۱۹۷۰ اطلاعات و دانش محور شدند و به دنبال آن منابع اطلاعات و دانش جای صنایع تولیدی را به عنوان خلق کنندگان اصلی سرمایه گرفتند(عباسی ۱۳۸۶). تئوری پردازان بزرگ اقتصادی و تجاری دانش را به عنوان مزیت رقابتی نهایی برای سازمان های جدید و کلید پیروزی آنها بیان کرده اند و استدلال می کنند که دانش تنها منبعی است که مشکل یا حتی غیرممکن است که تقلید و کپی شود و مالک آن دارای یک کالای منحصر به فرد و فی نفسه است(عدلی ۱۳۸۴).  طی دو دهه اخیر افزایش حجم اطلاعات در سازمان ها و لزوم استفاده مؤثر از آنها در تصمیم های سازمانی، باعث ظهور پدیده ای به نام مدیریت دانش شده است(پیری و آصف زاده ۱۳۸۵). زمانی، سازمان ها به دنبال کسب و یافتن اطلاعات و دانش بودند، اما امروزه با حجم انبوهی از اطلاعات و داده های گوناگون رو به رو هستند که در بسیاری موارد، طبقه بندی ، تلخیص و بهره برداری صحیح از آنها نیازمند اتخاذ تدابیر و تجهیزات مغزافزاری، سخت افزاری و نرم افزاری مرتبط است. شاید به همین دلیل است که “مدیریت دانش” جای ویژه ای در متون و ادبیات مدیریت برای خود باز کرده وصاحبنظران امر را به توسعه فنون و راهکارهای مرتبط به سوی خود کشانده است(صادقی و همکاران ۱۳۹۰).

در کل چهار عامل عمده و موثر در ظهور مدیریت دانش عبارتند از: ۱) گذر از عصر سلطه سرمایه های مادی به سلطه سرمایه های فکری، ۲) افزایش خارق العاده در حجم اطلاعات، ذخیره الکترونیکی آن و افزایش دسترسی به اطلاعات، ۳) تغییر هرم سنی جمعیت و خطر از دست دادن دانش سازمانی به واسطه بازنشستگی کارکنان، ۴) تخصصی تر شدن فعالیت ها(پیری و آصف زاده ۱۳۸۵).

مدیریت دانش تلاش راهبردی سازمان است که طی آن تلاش می شود از طریق مهار و استفاده ار دارایی های فکری که در نزد  کارکنان و مشتریان سازمان وجود دارد، در رقابت به برتری دست یابند(پوراصغر ۱۳۸۷). مدیریت دانش کمک می کند تا سازمان ها از دانش موجود و دانش های جدیدی که ایجاد می شود بهره جویند(رفعتی شالدهی و همکاران ۱۳۸۷) و تضمین کننده برتری های بلند مدت برای سازمان ها و جوامع و میزان بهره گیری آنها از سرمایه های انسانی، فکری و اطلاعاتی است(حمزه ایی ۱۳۹۱). سازمان دانشى به توانمندى هایى دست مى یابد که قادر است از نیروى اندک، قدرتى عظیم بسازد(الوانی و دانایی فرد ۱۳۸۰).

یک سازمان باید دانش مورد نیاز خود را شناسایی کرده، آن را کسب نماید و ذخیره سازی کند تا بتواند آنرا در موارد مورد نیاز به کار گیرد(Bhatt 2000). مدیریت دانش فرایندی است که به سازمان ها یاری می دهد اطلاعات مهم را بیابند، گزینش، سازمان دهی و منتشر کنند و تخصصی است که برای فعالیت هایی چون حل مشکلات، آموختن پویا و تصمیم گیری ضروری است(صفایی فخری ۱۳۸۵).

دانش امروز در قلب اقتصاد جهان قرار دارد و مدیریت دانش در موفقیت شرکت ها، یک امر حیاتی تلقی می شود. در اقتصاد جدید، تبادل دانش، بیش از محصولات و خدمات، موجب اعتلای سازمان ها شده است، به گونه ای که با بررسی شرکت های با رشد سریع در می یابیم که ۵۰ درصد آن ها، به تجارت دانش کارکنان خود پرداخته اند. مدیریت دانش با تبدیل سرمایه های انسانی به دارایی های فکری سازمان یافته برای سازمان ایجاد ارزش می کند(عباسی ۱۳۸۶).  سازمان های موفق در مدیریت دانش، دانش را یک سرمایه سازمانی دانسته و ارزش ها و قوانین سازمانی را جهت پشتیبانی از تولید و اشتراک دانش توسعه می دهند(پوراصغر ۱۳۸۷).

مدیریت دانش منافع زیادی برای سازمان ها (در سطح فردی و سازمانی) دارد؛ در سطح فردی مدیریت دانش به کارکنان امکان می دهد که مهارت ها و تجربیات خود را از طریق همکاری با دیگران و سهیم شدن در دانش آنها و یادگیری ارتقاء دهند تا به رشد حرفه ای دست یابند. در سطح سازمانی، مدیریت دانش چهار منفعت عمده برای یک سازمان دارد؛ ارتقای عملکرد سازمان از طریق کارایی، بهره وری، کیفیت و نوآوری، لذا سازمان ها مدیریت دانش را به منزله یک راهبرد و امتیاز رقابتی به حساب می آورند(سیف اللهی و داوری ۱۳۸۷).

چیت معتقد است نظام مدیریت دانش باید عناصر کلیدی سرمایه دانش سازمانی را در بر داشته باشد از جمله:

اطلاعاتی در رابطه با مهارت ها و دانش کارکنان که سبب تقویت توانایی سازمان می شود،

اطلاعاتی در رابطه با مشتریان سازمان

اطلاعات در رابطه با ابزارها و روش شناسی های سازمان در جهت انجام فعالیت های خدماتی کیفی و موثر

اطلاعات در رابطه با فعالیت ها و گروه های موجود در سازمان (Quaddus & jun 2005).

پژوهشگران و متخصصان تلاش می کنند دریابند، چگونه منابع دانش به صورت موثری گردآوری و مدیریت شود تا بتوان به عنوان مزیتی رقابتی از آن استفاده کرد. بنابراین قبل از اقدام به مبادرت بر اجرای طرح های مدیریت دانش ، سازمان ها نیازمند ارزیابی زیر سیستم های سازمانی و منابع موجود خود هستند تا مهمترین و بهترین راهبرد مدیریت دانش را برای خود شناسایی کنند(عباسی ۱۳۸۶). باور به سودمندى و البته ضرورت پیاده سازى مدیریت دانش براى دستیابى به موفقیت، در سازمان ها اشتیاق ایجاد نموده و آن ها را به پیاده سازى مدیریت دانش ترغیب مى کند(هاشمی ۱۳۸۹).

عامل انسانی در فرایند مدیریت دانش و سازمان های دانش محور از نقش اساسی برخوردار است. توانایی افراد برای کار در شرایط جدید و بهره گیری از دانش و اطلاعات موجود و انتقال آن، عامل تعیین کننده در پیاده سازی راهبرد مدیریت دانش در سازمان است(عباسی ۱۳۸۶). پشتیبانی مدیران رده بالا برای پیاده سازی مدیریت دانش بسیار حائز اهمیت می باشد. واحد مدیریت منابع انسانی بایستی بر مدیریت رده بالا تمرکز کند تا آنها فرایندهایی را ترغیب کنند که یادگیری و تسهیم دانش را تشویق می کنند. مدیریت عالی سازمان می تواند از طرق مختلفی ازجمله: مشارکت فعال در مراحل مختلف فرآیند اجرای مدیریت دانش؛ تاثیر دادن میزان عملکرد دانشی افراد در سیستم های ارزیابی عملکرد، ارتقا، پاداش دهی، تشویق و تنبیه؛ حسابرسی عملکرد دانشی واحدهای سازمان در پایان هر دوره مالی و سایر راهکارهایی که متناسب با موقعیت و شرایط خاص هر سازمان باشد، تعهد و حمایت عملی خود را از مدیریت دانش نشان دهد(تولایی ۱۳۸۸).  مدیریت سازمان ها باید با تکیه بر دانایی امکان اتخاذ تصمیمات معقول تر در موضوعات مهم و بهبود عملکردهای مبتنی بر دانش را پیدا کنند(جوادین و همکاران ۱۳۸۹).

امروزه در کشورهای مختلف از جمله ایران مدیران، مشتاق به ایجاد سیستم های مدیریت دانش در سازمان ها با هدف بهره گیری از نتایج مفید آن می باشند(ملکی و همکاران ۱۳۹۰). دولت جمهوری اسلامی ایران در برنامه چهارم توسعه کشور، توسعه مبتنی بر دانایی (دانش- محور) را به عنوان یکی از محورهای اساسی این برنامه قرار داده است. در قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز بخش اول به رشد اقتصاد ملی دانایی محور و بخش چهارم به توسعه مبتنی بردانایی اختصاص یافته است(نکودری و یعقوبی ۱۳۹۰).

برای طراحی یک نظام مدیریت دانش و یا ارتقاء سطح آن در یک سازمان، لازم است تا ابتدا شناخت کاملی نسبت به ماهیت و اهمیت دانش و مدیریت دانش در سازمان داشت و با شناخت مولفه ها و کارکردهای آن و در جهت دستیابی به مزایای راهبردی حاصل از پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان، به بسترها و زمینه های موفقیت آن و نحوه برقراری تعامل و تعادل میان این عوامل، توجه ویژه ای مبذول نمود(رفعتی شالدهی و همکاران ۱۳۸۷). شناخت مدیریت دانش به عنوان یک روح حاکم بر اعمال سازمانی برای پیاده سازی آن ضروری است(حمزه ایی ۱۳۹۱).

اهداف مدیریت دانش

هدف مدیریت دانش کنترل هزینه نیست بلکه هدف آن به عنوان یک فرایند، بهبود توانایی سازمانی برای اجرای فرایندهای اصلی به صورت کاراتر(صمدیان و علوی ۱۳۹۰)؛ ایجاد یکپارچگی مستمر بین دانش درونی و محیطی به منظور انطباق با تغییرات درونی و بیرونی سازمان و به منظور حل مشکلات موجود و همچنین نوآوری در توسعه کسب و کار است(یعقوبی و همکاران ۱۳۸۹).

بطور کلی اهداف مدیریت دانش را می توانیم بصوت زیر بیان کنیم:

تلاش برای ایجاد مخازن دانش

بهبودی دستیابی به دانش

کوشش برای ارتقای فرهنگ وجود دانش

مدیریت کردن دانش بعنوان دارایی(پوراصغر ۱۳۸۷).

تعاریف مدیریت دانش

با رشد ادبیات حوزه مدیریت دانش، تعاریف ارائه شده به اندازه کاربردهاى بالقوه این رشته علمى، متنوع به نظر مى رسند و این امری طبیعى است، چراکه دانش به تنهایى با رویکردها و شیوه هاى بسیار متفاوت و از سطوح و زوایاى بسیار مختلفى تعریف شده است. بر این اساس تعاریف زیادی از مدیریت دانش مطرح شده از جمله: ” مدیریت دانش خلق ، تفسیر، اشاعه و استفاده، حفاظت و نگهداری و پالایش دانش را در بر می گیرد”. پیچیدگی این بحث ارتباط دانش با اطلاعات و فناوری اطلاعات نیست بلکه قرابت این مفهوم با مباحثی نظیر روانشناسی و تجارت دانش است (McAdam 1999).

[۱] Total Quality Management

[۲] Business Process Reengineering

[۳] Decision Support Systems

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و اهمیت و ضرورت مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
  • تحقیق مفهوم و نظریه های مدیریت دانش و برنامه ریزی استراتژیک
  • تحقیق فرهنگ سازمانی و خلاقیت و دیدگاهها و راههای پرورش خلاقیت
  • تحقیق خلاقیت و بهره وری و عوامل موثر برآن
  • تحقیق مدیریت دانش و مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.