تحقیق غشا و جداسازی بوسیله ی غشا و مزایا و معایب تماس دهنده های غشائی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق غشا و جداسازی بوسیله ی غشا و مزایا و معایب تماس دهنده های غشائی دارای ۲۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-فرآیندهای جداسازی    ۷
۱-۲-تعریف غشا    ۷
۱-۳-مواد تشکیل دهنده غشا    ۸
۱-۴-انواع فرآیندهای غشائی    ۹
۱-۵-تماس دهنده غشائی الیاف توخالی    ۱۳
۱-۶-ضرورت تحقیق    ۱۴
۱-۷-مزایا و معایب تماس دهنده های غشائی    ۱۶
۱-۸-مروری بر انجام تحقیقات    ۱۸
۱-۹-تاریخچه  جداسازی بوسیله ی غشا    ۱۹
۱-۱۰-پیشینه تحقیق در زمینه غشا    ۲۰
۱-۱۰-۱-مطالعات آزمایشگاهی    ۲۰
۱-۱۰-۲-مطالعات تئوری    ۲۲
۱-۱۰-۳-مطالعات بر روی مدل سازی و شبیه سازی مسئله    ۲۳
مراجع    ۲۴

 مراجع

[۱]  Marcel. Mudler, “Basic principles of  membrane technologyˮ,Kluwer Academic Publishers, Netherlands, 1996.

[۲]  Yuan Zhang, Rong Wang, “Gas–liquid membrane contactors for acid gas removal: recent advances and future challengesˮ, Current Opinion in Chemical Engineering, Singapore, 2013.

[۳]  A. Mansourizadeh, A.F. Ismail, “Hollow fiber gas–liquid membrane contactors for acid gas capture: A reviewˮ, Journal of Hazardous Materials, Malaysia, 2009.

[۴]  Shui-ping Yan, Meng-Xiang Fang, Wei-Feng Zhang, Shu-Yuan Wang, Zhi-Kang Xu, Zhong-Yang Luo, Ke-Fa Cen, “Experimental study on the separation of CO2 from flue gas using hollow fiber membrane contactors without wettingˮ, Fuel Processing Technology, China, 2007.

[۵]  Amir Mansourizadeh, “Experimental study of CO2 absorption/stripping via PVDF hollow fiber membrane contactorˮ, Fuel Processing Technology, Iran, 2012.

[۶]  Katja Simons, Kitty Nijmeijer, Matthias Wessling, “Gas–liquid membrane contactors for CO2 removalˮ, Journal of Membrane Science, Netherlands, 2009.

[۷]  Jos G.J. Olivier (PBL), Greet Janssens-Maenhout (IES-JRC), Marilena Muntean (IES-JRC), Jeroen A.H.W. Peters (PBL), “Trends In Global CO2 Emissions:

۲۰۱۳ Reportˮ, PBL Publishers, Netherlands, 2013.

[۸]  H. Kreulen, C.A. Smolders, G.F. Versteeg, W.P.M. van Swaaij, “Microporous hollow fibre membrane modules as gasliquid contactors. Part 1. Physical mass transfer  processes. A specific application: Mass transfer in highly viscous liquids ˮ, Journal of Membrane Science, The Netherlands, 1993.

[۹]  Saeid Rajabzadeh, Shinya Yoshimoto, Masaaki Teramoto, M. Al-Marzouqi, Hideto Matsuyama, “CO2 absorption by using PVDF hollow fiber membrane contactors with various membrane structuresˮ, Separation and Purification Technology, Japan, 2009.

[۱۰]  Bingyun Li, Yuhua Duan, David Luebke, Bryan Morreale, “Advances in CO2 capture technology: A patent reviewˮ, United States, 2013.

[۱۱]  Richard W. Baker, “Membrane technology and applicationsˮ, McGraw-Hill, England, 2004.

[۱۲]  K. Esato, B. Eiseman,“Experimental evaluation of Gore-Tex membrane oxygenatoˮr, J. Thorac. Cardiovasc. Surg, Japon, 1975.

[۱۳]  T. Tsuji, K. Suma, K. Tanishida, H. fukazawa, M. Kanno, H. Hasegawa, A. Takahashi, “Development and clinical evaluation of hollow fiber membrane oxygenatorˮ, Trans. Am. Soc. Artif. Intern. Organs, Japon, 1981.

[۱۴]  Z. Qi, E.L. Cussler, “Microporous hollow fibers for gas absorption. I. Mass transfer in the liquidˮ, J. Membr. Sci, U.S.A, 1985.

[۱۵]  Z. Qi, E.L. Cussler, “Microporous hollow fibers for gas absorption. II. Mass transfer across the membraneˮ, J. Membr. Sci, U.S.A, 1985.

-۱-فرآیندهای جداسازی[۱]

فرآیندهای جداسازی در بیشتر فرآیندهای صنعتی و شیمیایی، از مهم ترین بخش های آن است. و بخش جدانشدنی در واحد های بالادستی و پایین دستی بشمار می رود. روش های بسیار زیادی برای جداسازی اجزای سیال در مقیاس های مختلف بکار رفته است. بطور کلی مبنای همه این روش ها را می توان در سه دسته ی زیر خلاصه کرد:

جداسازی بوسیله انتقال جرم بین فازها

جداسازی بوسیله انتقال جرم درون یک فاز

جداسازی بوسیله واکنش شیمیایی

در دسته اول، حداقل دو فاز وجود دارد. یکی از فازها، فاز اصلی بوده و فاز دوم بوسیله گرما و یا کاری که به سیستم اعمال می شود، باعث انتقال جرم و جداسازی مد نظر می شود. تقطیر و جذب از این نمونه بشمار می روند. در دسته دوم، جداسازی اجزای مورد نظر از یک فاز و با عبور از یک حائل انجام می پذیرد. و در این دسته تغییر فازی صورت نمی گیرد، بنابراین مصرف انرژی نسبت به دسته ی اول، بسیار پایین تر است. انواع فرآیندهای غشائی[۲] را می توان در این دسته قرار داد. همانطوری که از اسم دسته سوم مشخص است، انتقال جرم با واکنش شیمیایی همراه است و بزرگی واکنش بسیار تعیین کننده است.

۱-۲-تعریف غشا

یکی از انواع فرآیندهای جداسازی، که هنوز هم به عنوان یک تکنولوژی جدید محسوب می شود، فرآیندهای غشائی است. شکل ۱-۱، شماتیک جداسازی مخلوط دو جزئی بوسیله غشا را نشان می دهد. اگر چه انجام تعریف مشخص از غشا دشوار و شاید نادرست باشد ولی وجود تیغه یا حائل انتخابی بین دو فاز و به منظور جداسازی،  در حالت کلی را می توان به عنوان تعریف غشا بیان کرد. البته باید به این نکته توجه داشت که این تعریف ماکروسکوپیک[۳] غشا است در حالی که جداسازی سیال در مقیاس میکروسکوپیک[۴] انجام می گیرد. و تعریف مذکور هیچ چیزی در مورد ساختار غشا را بیان نمی کند. غشاها می توانند نازک یا ضخیم، دارای ساختار همگن[۵] و یا ناهمگن[۶]، انتقال ذرات می تواند بصورت فعال[۷] و یا غیرفعال[۸] باشد. انتقال بصورت غیرفعال، بوسیله اختلاف غلظت، فشار و دما می تواند به رانش درآید [۱]:

تماس دهنده های غشائی الیاف توخالی[۹]، یکی از انواع تماس دهنده های غشائی هستند که به دو سیال اجازه می دهد که در تماس مستقیم، بدون پراکنده شدن یک فاز در فاز دیگر در کنار هم قرار گیرند. در تماس دهنده های غشائی که برای جذب گاز استفاده می شود، مخلوط گازی در یک سمت غشای ریزمتخلخل، در حالی که جاذب مایع (حلال) در سمت دیگر غشا ریز متخلخل جریان می یابد. و عملیات انتقال جرم با جذب یک یا چند جزء گازی توسط حلال انجام می گیرد.

۱-۳-مواد تشکیل دهنده غشا

انتخاب مواد غشا بر روی جذب و پایداری شیمیایی تحت شرایط عملیاتی، یک عامل موثر بشمار می رود. از میان مواد پلیمری پلی پروپیلن (PP)[1]، پلی اتیلن (PE)[2] و پلی تترا فلئورو اتیلن (PTFE)[3] محبوب ترین مواد برای ساختن غشاها محسوب می شوند. این مواد به علت خاصیت آبگریزی که دارند، حلال را به درون خود نفوذ نمی دهند و باعث افزایش شار انتقال جرم می شوند. پلی وینیلیدن دی فلئورو (PVDF)[4] نیز نوع دیگری از مواد پلیمری است که برای ساخت غشا بکار می رود. این ماده مقاومت گرمایی و شیمیایی بسیار خوبی دارد و موجب می شود محلول های شیمیایی از قبیل اسیدها، آلکانول آمین ها و هالوژن ها باعث خوردگی در غشا نشوند. مواد غیرآلی نیز می توانند جایگزین مواد پلیمری شوند. این مواد دارای مقاومت شیمیایی و گرمایی بهتری نسبت مواد پلیمری هستند ولی معمولا با خیس شوندگی غشا همراه است ]۳[.

۱-۴-انواع فرآیندهای غشائی

همه فرآیندهای غشائی دارای یک ویژگی مشترک هستند، عملیات جداسازی بوسیله ی حائلی به نام غشا انجام می پذیرد. بنابراین برای آشنایی بیشتر با انواع مختلف فرآیندهای غشائی، بطور خلاصه به معرفی مهم ترین فرآیندهای غشائی می پردازیم [۱]:

میکروفیلتراسیون، MF[5]: یکی از فرآیندهای غشائی است که بسیار شبیه فیلتراسیون با حفره درشت و مرسوم است. و برای فرآیندهای دارای ذرات معلق و آمولسیون مناسب است. غشای میکروفیلتراسیون از مواد آلی مختلف مانند انواع پلیمرها و یا انواع گوناگون مواد غیرآلی مانند سرامیک، فلزات و شیشه ها ساخته می شوند. در این نوع فرآیندها غالبا از غشای غیرآلی بجای غشای آلی و پلیمری، به دلیل مقاومت گرمایی بالاتر استفاده می شود. نیروی رانش این فرآیندها، فشار در محدوده ی کمتر از ۲/۰ بار است. غشای میکروفیلتراسیون بطور گسترده در کاربردهای صنعتی، که اندازه ی ذرات بزرگ تر از ۱/۰ میکرومتر باشد، استفاده می شود.

اولترافیلتراسیون، UF[6]: یکی دیگر از فرآیندهای غشائی، اولترافیلتراسیون است. که از نظر ماهیت و اندازه ی حفره ها بین میکروفیلتراسیون و نانوفیلتراسیون قرار می گیرد. اولترافیلتراسیون برای ماکرومولکول ها و کلوئیدها مورد استفاده قرار می گیرد. غشاهای اولترافیلتراسیون و میکروفیلتراسیون، هر دو می توانند به عنوان غشای متخلخل در نظر گرفته شوند که اساسا میزان انتقال، بوسیله اندازه و شکل حل شونده ها  نسبت به اندازه حفره های غشا تعیین می شود. در حقیقت، میکروفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون با فرآیند غشائی مشابه و براساس اصل جداسازی یکسان عمل می کنند. با این وجود، تفاوت اساسی بین این دو وجود دارد. غشای اولترافیلتراسیون   نسبت به میکروفیلتراسیون دارای ساختار متقارن با لایه بالایی بسیار چگالتر (اندازه حفره کوچکتر و دارای تخلخل سطح کمتر) و غالبا مقاومت هیدرودینامیکی آن بسیار بالاتر است. نیروی رانش آن فشار و در محدوده ۱ تا ۱۰ بار است. این نوع فرآیند غشائی در بسیاری از زمینه ها از قبیل صنایع غذایی و لبنیاتی، صنایع داروسازی، صنایع شیمیایی، صنایع منسوجات، صنایع کاغذسازی و … کاربرد دارد.

[۱] PolyPropylene

[۲] PolyEthylene

[۳] PolyTetraFluoroEthylene

[۴] PolyVinyliDeneFluoride

[۵] MicroFiltration

[۶] UltraFiltration

[۷] NanoFiltration

Separation Processes

[۲] Membrane Processes

[۳] Macroscopic

[۴] Microscopic

[۵] Homogeneous

[۶] Heterogeneous

[۷] Active

[۸] Passive

[۹] Hollow Fiber Membrane Contactors (HFMC)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تصفیه فاضلاب و انواع روش های تصفیه و معرفی سیستم بیوراکتور غشایی (MBR)و معرفی غشا و بررسی انواع غشاها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.