تحقیق فرسایش خاک و مکانیسم و عوامل موثر بر فرسایش پاشمانی و منطق فازی و مفاهیم اصلی آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فرسایش خاک و مکانیسم  و عوامل موثر بر فرسایش پاشمانی و منطق فازی و مفاهیم اصلی آن دارای ۶۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱مقدمه    ۴
۱-۲انواع فرسایش و اهمیت آنها    ۴
۱-۳فرسایش در ایران و جهان    ۵
۱-۴مفهوم فرسایش پاشمانی    ۶
۱-۴-۱مکانیسم فرسایش پاشمانی    ۶
۱-۴-۲عوامل موثر بر فرسایش پاشمانی    ۸
۱-۵کاربری اراضی    ۳۰
۱-۶منطق فازی    ۳۵
۱-۶-۱رگرسیون فازی    ۴۳
۱-۶-۲مفاهیم اصلی در منطق فازی    ۴۶
۱-۷    منابع    ۵۰

 منابع

خالدیان، ح. ۱۳۸۶ . اندازه گیری فرسایش پاشمانی با استفاده از کاسه پاشمان. مجموعه مقالات دهمین کنگره علوم خاک ایران. ص۱۱-۹٫

خالدیان، ح. و شاهویی، س.ص. ۱۳۸۹٫ اندازه­گیری فرسایش پاشمانی و رابطۀ آن با شدت بارندگی در استان کردستان. مجله پژوهش آب ایران. ۴: ۲۴-۱۹٫

پژوهش، م. ۱۳۹۰٫ بررسی عامل فرسایش­پذیری خاک، و مدل­سازی بار رسوب با استفاده از رگرسیون آماری، رگرسیون فازی و سامانه استنتاج فازی در حوضه سد زاینده رود. پایان نامه دکتری. پردیس کشاورزی و منابع طبیعی. دانشکده مهندسی آب و خاک. دانشگاه تهران. کرج.۱۷۳ص.

پژوهش، م.، گرجی، م.، طاهری، س.م.، سرمدیان، ف.، محمدی، ج. و صمدی بروجنی، ح.۱۳۹۰٫ اثر کاربری اراضی مختلف حوضه سد زاینده رود علیا در تولید رسوب با استفاده از GIS. مجله پژوهش آب ایران. ۵: ۱۵۲ -۱۴۳.

صالحی، ج.، و مرادی، ح. ۱۳۹۰ . منطق فازی و کاربرد آن در ارزیابی اثرات محیط زیستی، محیط زیست و توسعه، ۲: ۴۴-۳۷٫

نبی پی لشکریان، س. ۱۳۷۹٫ بررسی اثرات کاربری اراضی در فرسایش خاک و رسوبدهی حوزه آبخیز ماسوله رودخان در گیلان. پایان نامه کارشناسی ارشد آبخیزداری. دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان.

نبی زاده، م. و مساعدی، ا. ۱۳۹۰٫ بررسی تاثیر دما در پیشبینی جریان روزانه با استفاده از روش های مبتنی بر منطق فازی در حوضه آبریز لیقوان. مجله پژوهش آب ایران. ۹: پذیرفته شده جهت چاپ.

نبی زاده، م.، مساعدی، ا. و دهقانی، ا.ا.b 1391 .بررسی کارایی منطق فازی در پیش بینی جریان روزانه رودخانه. نشریه مرتع و آبخیزداری. ۶۵ . پذیرفته شده جهت چاپ.

نبی زاده، م.، مساعدی، ا.، حسام، م. و دهقانی، ا.ا.a مقایسه عملکرد مدل های مبتنی بر منطق فازی در پیش بینی آبدهی روزانه رودخانه لیقوان. پژوهش های حفاظت آب و خاک . ۱۹: پذیرفته شده جهت چاپ.

نبی زاده، م.، مساعدی، ا.، حسام، م.، دهقانی، ا.ا.، ذاکری نیا، م. و مفتاح هلقی، م. ۱۳۸۹ . تعیین بهترین روش پیش بینی جریان رودخانه لیقوان )مطالعه موردی حوضه لیقوان چای، از زیر حوضه های دریاچه ارومیه(. اولین همایش ملی مدیریت منابع. آب اراضی ساحلی، ساری،

خیرالدین، ح.، قمشیون، م.، هاتفی، ا.ح.  چشمیدری، م.ن. نحوه شکل گیری فرسایش و ارزیابی نقش مدیریت اراضی در فرسایش خاک. چهاردهمین کنفرانس دانشجویان مهندسی عمران سراسر کشور. تهران. ۱۷۲-۱۷۷٫

دادرسی سبزوار، ا.، و خسروشاهی، م .۱۳۸۷ .شناخت مناطق مستعد برای گسترش سیلاب به روش کاربرد مدلهای مفهومی )راهکاری برای مهار بیابان زایی ). فصلنامه تحقیقات مرتع و بیابان. ۱۵ : ۲۴۱-۲۲۷٫

دهقانی، م.، قاسمی، ح. و ملکیان، آ. ۱۳۹۲٫ اولویت­بندی مکانی عملیات کاهش سیل و کنترل فرسایش با استفاده از روش منطق فازی)مطالعه موردی: حوزه آبخیز فورگ(. مجله منایع طبیعی ایران نشریه مرتع و آبخیزداری. ۶۶: ۸۸-۷۳٫

۱-۱ مقدمه

فرسایش خاک یکی از جدی­ترین مشکلات و مسائل محیط زیست در دنیا و به­ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک است (یان[۱]، ۲۰۰۲؛ سایگین[۲] و همکاران، ۲۰۱۱). فرسایش خاک بسته به نوع عامل انتقال دهنده ذرات، به دو نوع آبی و بادی تقسیم می­شود. فرسایش بارانی یا پاشمانی از اشکال اصلی و مهم فرسایش آبی است که بستر را برای ایجاد سایر اشکال فرسایش فراهم می­کند. الیسون[۳] در سال ۱۹۴۴ برای اولین بار متوجه شد که عامل اصلی فرسایش آبی ضربه قطرات باران به خاک لخت است. اگر ملل باستانی به نقش قطرات باران برروی خاک­های لخت آگاه بودند بی­گمان زمین­های متعلق به این تمدن­ها کمتر آسیب می­دیدند و امروزه تا این حد اراضی بایر و فرسوده وجود نداشت (رفاهی،۱۳۸۷). بسیاری از دانشمندان و متخصصین خاک معتقد هستند درک درست از فرسایش ناشی از قطرات باران به عصر مبارزات بی­حاصل با فرسایش خاتمه خواهد داد (ذاکر،۱۹۸۲).

آمار و ارقام موجود در مورد میزان فرسایش و رسوب و خسارات ناشی از آن­ها شامل، تخریب و کاهش حاصلخیزی خاک، کاهش ظرفیت آبراهه­ها و مخازن، و آلوده شدن محیط زیست در سطح جهانی (لال[۴]،۱۹۹۴) و در ایران (مهدوی،۱۳۸۱)، هشداری جدی در مورد ابعاد پدیده فرسایش خاک بیان می­کنند. تشخیص، تعیین، پیش­بینی و همانندسازی این فرآیند طبیعی، که البته به شدت تحت تاثیر فعالیت­های انسان است می­تواند راهگشا و راهنمای مدیریت و برنامه­ریزی حفاظت خاک باشد. انجام این مهم نیازمند مدل­سازی خواهد بود. مدل­سازی پدیده فرسایش و رسوب از جمله مهمترین روش­های مطالعه تلفات خاک است که بسیار مورد توجه بوده است(پژوهش،۱۳۹۰).

۱-۲  انواع فرسایش و اهمیت آنها

فرسایش خاک بسته به نوع عامل انتقال دهنده ذرات، به دو نوع آبی و بادی تقسیم می­شود که بسته به شدت فرسایش، شکل­های مختلفی از فرسایش آبی رخ می­دهد که یکی از مهم­ترین فرسایش­های آبی، فرسایش بارانی (پرتابی) یا پاشمانی است که در اثر برخورد قطرات باران به سطح خاک ایجاد می­شود. این نوع فرسایش به عنوان اولین مرحله در فرسایش­های آبی شناخته شده است و نیروی محرکی برای شروع فرسایش­های دیگر است که با ایجاد فرسایش پاشمانی و ادامه بارندگی به ترتیب فرسایش­های صفحه­ای، بین شیاری، شیاری، خندقی و …. بسته به شرایط و ویژگی­های موجود در منطقه ممکن است رخ دهد. بنابراین با شناخت و بررسی عوامل موثر بر پاشمان ذرات خاک و جلوگیری از اولین مرحله­ی فرسایش، تا حد زیادی می­توان فرسایش خاک را کنترل کرد.

۱-۳   فرسایش در ایران و جهان

فرسایش تشدیدی خاک در جامعه مدرن امروز یک مشکل جهانی می­باشد که اثرات شدید اقتصادی(پیمنتال[۵]، ۱۹۹۵) و زیست محیطی (لال،۱۹۹۴) را به دنبال دارد. کوودا[۶](۱۹۸۳) بیان می­کند که از شروع  کشاورزی تاکنون فرسایش خاک حدود ۴۳۰ میلیون هکتار از اراضی حاصلخیز را در دنیا نابود کرده است. دودال[۷] (۱۹۸۱) بیان می­نماید، سرعت فعلی تخریب اراضی کشاورزی به وسیله­ی فرسایش خاک منجر به از دست رفتن غیر قابل برگشت حاصلخیزی حدود شش میلیون هکتار در سال در جهان می­شود. در مورد میزان فرسایش خاک ایران و اثرات آن بر تخریب اراضی، کاهش حاصلخیزی خاک، و آلودگی­های زیست محیطی تاکنون مطالعه­ی جامعی صورت نگرفته است. مشکل فرسایش خاک در ایران با شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک که بخش وسیعی از آن را مناطق کویری در بر گرفته است و خاک از پوشش مناسبی برخوردار نیست، بسیار بارز و چشمگیر می­باشد. و اهمیت حفاظت از منابع آب و خاک در آن دو چندان است. هر چند شرایط اقلیمی و وضع کنونی زمین­شناسی ایران، به گونه­ای است که آن را به صورت یک کشور مستعد به فرسایش خاک درآورده است، ولی حقیقت آن است که میزان فرسایش خاک در ایران، بیش از مقدار مورد نظر می­باشد. و برخلاف اهمیت این مسئله و نیز تلاش­ها و پژوهش­های انجام گرفته در بیش از نیم قرن گذشته، فرسایش خاک در کشور ایران، بسیار بیشتر از میانگین جهانی است (صالحی،۱۳۹۰). آمارهای منتشرشده نشان می­دهند که تلفات خاک در اثر فرسایش در کشور ما، چندین برابر بیش از میانگین آن در کشورهای آمریکایی و اروپایی است. در ایران، نرخ فرسایش خاک (۲۵ مگاگرم در هکتار در سال) چهار برابر بیشتر از متوسط آن در جهان است (عباس­زاده­افشار و همکاران، ۲۰۱۰؛ جلالیان و همکاران، ۱۹۹۶).

۱-۴ مفهوم فرسایش پاشمانی

فرسایش پاشمانی عبارتست از جداسازی ذرات خاک به وسیله قطرات باران (لگودویز  و لی بیسوناس[۸]، ۲۰۰۴). جدا شدن ذرات خاک در اثر پاشمان به طور معمول، نخستین مرحله در تلفات خاک و انتقال رسوب (ون دیک و همکاران[۹] ، ۲۰۰۲) در نظر گرفته می­شود. کینل[۱۰] (۲۰۰۵) معتقد است که فرسایش اتفاق نمی­افتد مگراین که، در ابتدا ذرات  خاک از محل اولیه خود جدا شوند. پاشمان واژه ایست که برای توصیف انواع مختلف اثرات ناشی از برخورد ضربه قطرات باران بر سطح خاک مورد استفاده قرار می­گیرد. پاشمان خود ترکیبی از زیر فرآیندها و اثر متقابل آن­ها در جدا نمودن ذرات خاک و مکانیسم­های انتقال است. تری[۱۱](۱۹۹۸) پنج زیرفرآیند اصلی فرآیند پاشمان را معرفی می کند که شامل این موارد می باشد: ۱) خرد شدن خاکدانه ها (Aggregate breakdown)، ۲) ایجاد تنوره (Cratering)، ۳) پاشمان(Splashing) ، ۴)پاشمان جهشی (Splash saltation) و ۵) پاشمان خزشی (Splash creep).

۱-۴-۱  مکانیسم فرسایش پاشمانی

مکانیسم انجام فرسایش پاشمانی را نشان می­دهد که همان­طور که در شکل می­بینیم در اثر برخورد قطرات باران بر سطح خاک، خاکدانه ­های درشت سطحی(macro-aggregate) به خاکدانه­ های کوچک می­شکنند و پاشمان ذرات خاک صورت می­گیرد و با ادامه بارش همچنان خاکدانه ­ها در حال تبدیل به خاکدانه ­های کوچک(micro- aggregate) و خاکدانه­های کوچک نیز به ذرات ریزتری تبدیل می­شوند و پاشمان در حال رخ دادن است اما بعد از مدتی از یک طرف به دلیل ناپدید شدن خاکدانه ­های سطحی و از طرفی به دلیل مسدود شدن منافذ خاک توسط ذرات ریز خاک و در نتیجه ایجاد لایه متراکم در سطح خاک، پاشمان کاهش می­یابد و با ایجاد لایه متراکم در سطح خاک، نفوذ پذیری کاهش می­یابد و رواناب رخ می­دهد. در نموگراف­های هر سه مدل A،B،C در ابتدای بارش، میزان پاشمان کم است با گذشت زمان و ادامه بارندگی پاشمان افزایش می­یابد و بعد از مدتی به حداکثر می­رسد و بعد از آن دیگر با ادامه بارندگی پاشمان کاهش می­یابد و بعد از مدتی پاشمان به حداقل می­رسد. اما در مدل B با این که مدت زیادی از ابتدا بارش نگذشته پاشمان سریع به حداکثر خود می­رسد و سریع نیز کاهش می­یابد و شیب نمودار تند است در حالی که در مدل C این روند به تدریچ در حال رخ دادن است و حداکثر پاشمان کمتر از دو مدل دیگر است و این تفاوت مدل­ها به نوع خاک و مقاومت و پایداری خاکدانه­ها مربوط است. در مدل B در اثر برخورد قطرات باران خاکدانه­های درشت سطحی به خاکدانه­های کوچک می­شکنند ولی در مدل C خاکدانه­های درشت سطحی به ذرات ریز(Fine grains) تبدیل می­شوند. (فارز[۱۲]، ۱۹۸۷).

[۱] .Yuan

[۲] . Saygın et al.

[۳] .Ellison

[۴] .Lal

[۵] .Pimentel

[۶] .Kovda

[۷] . Doudal

[۸] . Leguedois and Le Bissonnais

[۹] . Van dijk

[۱۰] . Kinnell

[۱۱]. Terry

[۱۲]. Farres

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مدل های فرسایش خاک و مدل WEPP و معایب ومحاسن و کاربرد آن
  • تحقیق تصمیم گیری و مراحل تصمیم‌گیری چندمعیاری مکان و کاربرد منطق فازی در تصمیم‌گیری و کاربرد انواع مدل‌ها در بررسی مراکز خدمات‌رسانی
  • تحقیق مفهوم توسعه محصول جدید، منطق فازی، آزمون شخصیتی MBTI و مبانی رفتار گروه وتیم و بهینه سازی چندهدفه
  • تحقیق فرآیند تصمیم‎گیری و انتخاب مشتری و ارزش مشتری و رضایت مشتریان و منطق فازی و کاربردهای آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.