تحقیق فرسودگی شغلی، مراحل و عوارض و رویکرد های آن، رویکرد های جدید در ارگونومی و تأثیر نگرش حرفه ای بر عملکرد دبیران

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فرسودگی شغلی، مراحل و عوارض و رویکرد های آن، رویکرد های جدید در ارگونومی و تأثیر نگرش حرفه ای بر عملکرد دبیران دارای ۸۷ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱٫فرسودگی شغلی    ۵
۲-۲٫  رویکرد های مختلف نسبت به فرسودگی شغلی    ۶
۲-۲-۱٫ رویکرد بالینی :    ۶
۲-۲-۲ رو یکرد روانشناختی- اجتماعی    ۷
۲-۲-۳ رو یکرد تبادلی چرنیس    ۷
۲-۳٫مدل کاپنر    ۸
۲-۴٫ رویکرد ساختاری    ۹
۲-۵  مراحل فرسودگی شغلی    ۹
۲-۵-۱ دیدگاه ماسلاچ    ۹
۲-۵-۲ دیدگاه پستونچی    ۱۰
۲-۵-۳ مراحل  فرسودگی شغلی معلمان  از دیدگاه ساراسون:    ۱۰
۲-۶  عوامل فرسودگی شغلی    ۱۱
۲-۷  نشانه های فرسودگی شغلی    ۱۲
۲-۸ عوارض فرسودگی شغلی    ۱۲
۲-۹  استرس شغلی    ۱۳
۲-۹-۱ منابع استرس شغلیمعلمان    ۱۳
۲-۹-۲٫ارتباط استرس شغلی با فرسودگی وتحلیل رفتگی    ۱۴
۲-۱۰٫ چگونگی پیدایش فرسودگی وتحلیل رفتگی  شغلی    ۱۵
۲-۱۰-۱  شخصیت فرد و فرسودگی شغلی    ۱۶
۲-۱۰-۲  فرسودگی شغلی و شغل آموزگاری    ۱۸
۲-۱۱  فشار روانی    ۱۸
۲-۱۱-۱   آثار تخریبی فشار روانی در تدریس    ۱۹
۲-۱۱-۲ راههای کاهش فشار روانی وفرسودگی شغلی معلمان    ۱۹
۲-۱۲٫ارگونومی    ۲۰
۲-۱۳٫تاریخچه ارگونومی    ۲۲
۲-۱۴٫رویکرد های جدید در ارگونومی    ۲۲
۲-۱۴-۱٫تعریف سیستم    ۲۳
۲-۱۴-۲٫ارگونومی و سیستم کار    ۲۴
۲-۱۴-۳٫ارگونومی سخت افزار    ۲۴
۲-۱۴-۴٫ارگونومی محیطی    ۲۴
۲-۱۴-۵٫ارگونومی شناختی (نرم افزار)    ۲۴
۲-۱۴-۶٫ماکرو ارگونومی    ۲۴
۲-۱۴-۷٫ماکروارگونومی و ساختار سازمان    ۲۵
۲-۱۴-۸٫ارگونومی و کیفیت    ۲۶
۲-۱۵٫ارگونومی مشارکتی    ۲۷
۲-۱۶٫شاخه های دانش ارگونومی    ۲۸
۲-۱۷٫چگونگی اجرای ارگونومی    ۳۰
۲-۱۸٫ طراحی یک پست کار    ۳۱
۲-۱۹٫نگرش حرفه ای    ۳۳
۲-۲۰٫تأثیر نگرش حرفه ای بر عملکرد دبیران    ۳۵
۲-۲۰-۱٫ تدریس به منزله مؤلفه ای هنری    ۳۷
۲-۲۰-۲٫ تقویت ویژگی پژوهندگی در معلم    ۳۹
۲-۲۰-۳٫ توجه به تربیت، آموزش و بازآموزی معلم    ۳۹
۲-۲۱٫ انواع آموزش در توسعه استانداردهای آموزشی و نگرش حرفه ای معلمان    ۴۱
۲-۱٫پیشینه داخلی    ۴۲
۲-۲٫پیشینه خارجی    ۴۲
منابع و مراجع:    ۴۴

 منابع :

ولی پور، د (۱۳۸۸). میزان آگاهی معلمان دوره راهنمایی و مرتبط از مبانی برنامه ریزی

ولی پور،فیروز، علی خوانین، غلامحسین پور تقی، مرتضی ایزدی، مهناز مذاهبی(۱۳۸۸): اندازه گیری ظرفیت کار فیزیکی پرسنل دانشگاه بقیه الله (عج) در شرایط آب و هوایی آزمایشگاهی نرمال و خیلی گرم و مرطوب، نخستین کنفرانس بین المللی ارگونومی.

شیرخدا ، الهه ؛ ( ۱۳۸۶ ) . تنیدگی شغلی . رشد مدیریت مدرسه، شماره۶ ، دوره ۶ .

ابطحی،سید حسین(۱۳۸۳): مدیریت منابع انسانی، چاپ سوم، انتشارات موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت،تهران.

قدیمی مقدم ، ملک محمد . حسینی طباطبایی ، فوزیه . ( شیوع فرسودگی شغلی در بین معلمان و کارکنان سازمان آموزش و پرورش و رابطه آن با جنسیت ، مدرک تحصیلی ، مقطع شغلی ، موقعیت جغرافیایی .

هلاندر ، مارتین .(۱۳۸۶). مهندسی عوامل انسانی در صنعت و تولید(ارگونومی). ترجمه چوبینه ، شیراز: راهبرد

هلاندر، مارتین. ۱۳۷۵. مهندسی عوامل انسانی در صنعت و تولید (ارگونومی). ترجمه علیرضا چوبینه. شیراز: راهبرد.

هلاندر،مارتین(۱۳۸۶): مهندسی عوامل انسانی در صنعت و تولید، ترجمه چوبینه،انتشارات تچر،شیراز.احقر ، قدسی (۱۳۸۵ ). بررسی نقش فرهنگ سازمانی مدارس در فرسودگی شغلی دبیران دوره راهنمایی شهر تهران . فصلنامه تعلیم و تربیت ، شماره ۲ ، سال ۲۲ .

حقیقی،محمد علی؛ رحیمی نیک، اعظم؛ برهانی، بهاالدین؛ صفری، مینا؛ کرد رستمی، مجید(۱۳۸۳): مدیریت رفتار سازمانی،انتشارات ترمه،تهران.

کشتکاران ، علی ؛ ( ۱۳۷۵ ) . تحلیل رفتگی و روش اندازه گیری آن . مجله دانش مدیریت ، شماره ۳۳ و ۳۴

امینی، علیرضا(۱۳۸۸):یک تحقیق علی و معلولی در باره عوامل میکرو و ماکرو ارگونومیکی در فاجعه بوپال.کنفرانس بین المللی ارگونومی.

صمدی،صادق(۱۳۸۵): اصول ارگونومی،انتشارات چهر ، تهران صدرا ابرقویی،ناصر،حسن حسینی نسب(۱۳۸۸):آنتروپومتری ایستاتیک در ایران، کنفرانس بین المللی ارگونومی

صادقی نائینی، حسن. (۱۳۷۷). شیوه های عملی ارتقاء بهره‌وری نیروی انسانی، بخش کاربرد اصول مهندسی فاکتورهای انسانی. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.

صادقی نائینی، حسن. (۱۳۷۹). اصول ارگونومی در طراحی سیستم های حمل دستی کالا. تهران: آسانا.

 ۲-۱٫فرسودگی شغلی[۱]

کار صرف نظر از تامین مالی ، می تواند برخی از نیازهای اساسی آدمی نظیر تحرک روانی و بدنی ، تماس اجتماعی ، احساسات خود ارزشمندی ، اعتماد و توانمندی را ارضا کند . با وجود این ، کار می تواند منبع فشار عمده ای نیز باشد .  پاول[۲]( ۱۹۹۸) ، به نقل از( مقدم و طباطبایی ۱۳۸۵ )ممکن است یک شغل رضایت بخش به مرور زمان به منبع نارضایتی تبدیل شود و شخص را در جهت فرسودگی و تحلیل شغلی سوق می دهد .  راس و آلتمایر[۳]( ۱۹۹۸) ، به نقل از(مقدم و طباطبایی ،۱۳۸۵ )فرسودگی شغلی واژه ای برای توصیف دگرگونی های نگرش ، روحیه ، رفتار ، در جهت منفی و رویارویی با فشارهای روانی مربوط به کار است . این فرسودگی بیشتر در مشاغلی پدید می آید که افراد میزان زیادی از ساعات کاری را در ارتباط نزدیک با سایر مردم می گذرانند . بهنیا (۱۳۷۹)، به نقل از( مقدم و طباطبایی ، ۱۳۸۵ )ماسلاچ و اسچاوفلی و لیتر ۲۰۰۱[۴] فرسودگی را به عنوان یک سندرم روان شناسی[۵] با سه بعد مشخص می کند .

خستگی عاطفی که شامل استرس ، تهی شدن از عاطفه شخصی و توان بدنی  می باشد .

دگرگونی شخصیت: که شامل افسردگی ، کناره گیری بیش از اندازه و بی تفاوتی نسبت به کار می باشد .

فقدان کار آیی: که شامل احساس عدم سودمندی کار آیی کم ، احساس بی کفایتی می باشد . حجم کار زیاد ، ناکافی بودن کنترل و استقلال عمل روی فعالیتها ، فقدان پاداش فراخور کار فرد که این پاداش می تواند گاه جنبه  مادی وگاه جنبه اجتماعی داشته باشد.  نداشتن روابط اجتماعی و ارتباط مثبت و همدلی با همکاران ، تبعیض در محیط کار، فقدان انصاف و احساس بدگمانی در محل کار ، جو بسته و ناسالم و تعارض ارزشها  از عوامل موثر در فرسودگی شغلی است . (ماسلاچ ۲۰۰۱ )

اسپکتور[۶]( ۲۰۰۱) عنوان کرد معلمانی که از فرسودگی شغلی رنج می برند از لحاظ هیجانی خسته اند ، انگیزه آنها در کار کم است و ا نرژی و شور و هیجان ا ندکی برای انجام دادن کار دارند . فرسودگی شغلی نه فقط در زندگی حرفه ای معلمان تاثیر دارد ، بلکه زندگی شخصی و اجتماعی او را نیز تحت تاثیر قرار می دهد .

معلمان فرسوده نسبت به دیگران رفتار منفی پیدا می کنند ، اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و به سبب احساس بی کفایتی و کاهش توانایی در انجام دادن کارها ، تصمیم به ترک کار خود می گیرند .

هاردن[۷] (۱۹۹۹)، به نقل از( ماسلاچ و اسچاوفلی و لیتر ۲۰۰۱ ) دریافت که معلم ها باید آموزش خود را بر اساس برنامه درسی استاندارد شده که کنترل آنها را در تدریس محدود می کند سازماندهی کنند . و این مساله که معلم ها رای و نظری در مورد اینکه چگونه کارشان را انجام دهند ندارند منجر به فرسودگی می شود . استونر[۸] و وا نکل[۹] ( ۱۹۸۶) ، به نقل از( ماسلاچ و اسچاوفلی و لیتر ۲۰۰۱ ) دریافتند معلم هایی که میزان بالایی از آزادی در تصمیم گیری دارند مشکلات را به عنوان چالش هایی در نظر می گیرند و سعی می کنند آنها را با روشهای مناسب رفع کنند . بنابراین تدریس در یک محیط، با بار کاری زیاد و آزادی تصمیم گیری ا ندک، منجر به فرسودگی می شود . فرسودگی شغلی سبب به وجود آمدن احساس ناامیدی ، ناتوانی ، بد گمانی ، رنجش و شکست می شود . این عکس العمل های عصبی منجر به افسردگی می شوند . معلمانی که بر اثر شغل و حرفه خود فرسوده شده اند، به طور مستقیم روی دانش آموزان تاثیر منفی می گذارند ، و اگر علایم و عوارض آن به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است.

۲-۲٫  رویکرد های مختلف نسبت به فرسودگی شغلی

۲-۲-۱٫ رویکرد بالینی[۱۰] :

ایجاد یک مدل تئوریکی باید در تئوریهای دیگر زمینه داشته باشد.مفهوم فرسودگی شغلی پیش از آنکه به صورت تئوریکی بدست آید به شکل تجربی فراهم آمده است. فروید نبرگر[۱۱] (۱۹۷۹) کسی بود که اولین بار به این واژه به معنای امروزی آن اعتبار  بخشیده ، وی  فرسودگی را یک حالت خستگی و تحلیل رفتگی می داند که از کار سخت و بدون انگیزه و علاقه ناشی می شود. وی معتقد بود که سندرم فرسودگی خودش را به صورت علائم مختلف نشان میدهد که این علائم و شدت آنها از یک شخص به شخص دیگر تفاوت دارد و آن معمولا یک سال بعد از موقعیکه شخص در یک اداره یا موسسه کار می کند شروع می شود. اما اینکه چه گروهی از کارکنان بیشتر احتمال فرسودگی شغلی دارند  گروههای زیر را ذکر کرده است:

الف- کارکنان و کارمندان فداکار به سازمان و کار:

این گروه از کارکنان که بیشتر مستعد فرسودگی می باشند، در جستجوی کمک به دیگران هستند همانند کسانیکه در مراکز مشاوره و مراکز پیشگیری از بحرانها و مراکز دیگری که به مردم خدمت می کنند. برای این کارکنان مهم نیست که شخص در جسنجوی کمک فقیر یا غنی، سیاه یا سفید، پیر یا جوان، شهری یا روستایی است، آنها نیاز به کمک دارند وی نیز کمک می کند. در این نوع مشاغل کارکنان با فشارهای مضاعف گریبانگیر هستند.

اول از همه آنها احساس می کنند که از درون خودشان یک فشاری را برای عملکرد بهتر دارند و از طرف دیگر تحت فشار روانی همان کسانیکه به آنها خدمت می کنند، می باشند. (از درون، از مراجعان و از سازمان)

ب-  افرادی هستند که اداره را به عنوان جایگزین بر زندگی اجتماعی به کار می برند:

این افراد بیش از حد متکی به کار هستند و افرادی می باشند که زندگی خارج از اداره برای آنها رضایت بخش نیست.این افراد از خارج از محیط کار رضایتمندی ندارند و با این وجود ممکن است چندین ساعت در اداره از وقت خود را صرف کنند و احساس رضایتمندی نمایند. نگرش بیش از حد به عنوان یک خطر واقعی تلقی می شود و نشانگر یک خطر است که کارمند زندگی خارج از اداره را رها کرده است.

ج- افرادی که دارای شخصیت سلطه طلب هستند: اینها افرادی می باشند که نیاز زیادی دارند که دیگران را کنترل کنند. آنها معتقدند که هیچ شخصی نمی تواند شغلی که او انجام می دهد را به همان خوبی انجام دهد. چنین شخصی نه تنها این فکر را دارد بلکه سعی می کند مانع دیگران شود که آموزش های لازم را یاد بگیرند.سلطه جویی این افراد اثرات منفی روی سازمان دارد و منجر به نگرشهای منفی، بدبینی و تنفر از افراد موسسه یا اداره می شود، به لحاظ اینکه این افراد در همه چیز اعمال کنترل می کنند، بودجه و نحوه انجام کار، هرینه ها و خلاصه دخالت در تمام امور سازمان، به تدریج این افراد دچار فرسودگی و تحلیل رفتگی می شوند.

د- فرسودگی شغلی مدیران : مدیرانی که بیش از حد کار می کنند وقتی که این افراد تازه کار در موسسه یا اداره را شروع می کنند کارشان را سریع انجام می دهند، آنها در ابتدا  از چنان نیرویی برخوردار هستند که می توانند سازمان را فعال نگه دارند و همه چیز را زیر نظر بگیرند. اگر به موقع سیستم ایمنی پیش بینی نشود بتدرییج مدیران احساس می کنند که مشکلات چاره ناپذیر است.مانند کارکنان سلطه طلب مدیر نیز احساس تنهایی می کند و خودش را از دیگران جدا می کند، همراه با این جدا کردن و منزوی کردن خود مانع پیشرفت و تخصص افراد دیگر می شود. برای مثال این افراد همه کارها را خود انجام می دهند خود طرحی تهیه می کنند گزارش می دهند و مصاحبه می کنند، کار بیش از حد مدیر منجر به خستگی جسمانی و روانی می گردد.

۲-۲-۲ رو یکرد روانشناختی- اجتماعی[۱۲]

ماسلاچ (۱۹۸۶) و همکارانش یک رویکرد مبتنی بر تحقیق برای فرسودگی اتخاذ کردند و تلاش کردند که شرایطی که منجر به فرسودگی شغلی می شود را روشن کنند. تحقیقات ماسلاچ و همکارانش به این نتیجه رسید که فرسودگی شغلی یک ساختار چند بعدی است و از سه مولفه مربوط به هم تشکیل یافته است که عبارتند از :

– تحلیل یا خستگی عاطفی که منجر به از دست دادن انرژیهای عاطفی شخص مربوط است حالات قبلی که دارای سطح انگیزشی بالا بوده است در اثر فرسودگی از بین می رود و انجام کار برای وی خسته کننده است.

مسخ شخصیت: تمایل برای این است که فرد یا مراجع را به صورت یک فرد انسانی در نظر نمی گیرد و آن را از فردیت خارج میکند و به صورت یک شیء غیر انسانی درک می کند مسخ شخصیت در حرفه های خدمات انسانی به صورت تعامل با مردم به عنوان یک شیء و اغلب در برچسب هایی که استفاده  می شود آشکار می گردد.

فقدان کارایی: احساس موفقیت فردی پایین است . یعنی فرد احساس می کند عملکرد وی همراه با موفقیت نیست و یا به عبارت دقیق تر موفقیت ادراکی مطرح است نه عملکرد و موفقیت  واقعی. با این وجود برخی از محققان مانند چرنیس (۱۹۸۰) هم موفقیت ادراکی و هم واقعی را مد نظر قرار دادند. برای مثال او می گوید : فرسودگی، انگیزش و موثر بودن را کاهش میدهد و شامل یک حس شکست است.

۲-۲-۳ رو یکرد تبادلی چرنیس[۱۳]

در مدل چرنیس حرکت به طرف فرسودگی شغلی شامل مراحل چندی است:

– مرحله اول: فشار روانی : منابع تنیدگی (فشار روانی) که علل به وجود آورنده فرسودگی شغلی به شمار می روند مستعد هستند و می توان تنیدگی زاهای فردی (انتظارات و انگیزش)، تنیدگی زاهای بین فردی(تماس با مراجعان، روابط با همکاران، مدیران، و سرپرستان) و تنیدگی زاهای سازمانی (تراکم کاری، مقررات اداری و بوروکراتیک و فشار کاری) را نام برد.

– مرحله دوم : آشفتگی روانی:این مرحله با مولفه های روان شناختی (عزت نفس پایین، و خستگی عاطفی)، مولفه های جسمانی (سردرد و خستگی) و مولفه های رفتاری (استفاده از الکل و اختلالات  خانوادگی )،همراه است.این مرحله همان مولفه تحلیل عاطفی ماسلاچ است.

[۱] Professional burnout

[۲] pawel

[۳] Ras & altmayer

[۴] Maslach & shavfely & liter

[۵] Psychology sandroom

[۶] spector

[۷] . Harden

[۸] . Stoner

[۹] . Wankel

[۱۰]  clinical approach

[۱۱] . Neberger

[۱۲]   (The Social- Psychological Approach )   

[۱۳]  (Cherniss  Transactional  Approach )

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق استرس و فرسودگی شغلی و حمایت شغلی و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق فرسودگی شغلی ، ابعاد و رویکردهای آن، عملکرد سازمانی و عوامل موثر بر آن و معرفی مدل اچیو
  • تحقیق فرسودگی شغلی و تعارض کار- خانواده و رضایت شغلی و رویکرد های مختلف نسبت به آن
  • تحقیق فرسودگی شغلی و دیدگاهای آن و رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن
  • تحقیق فرسودگی شغلی و پیامد های آن و رویکردهای توانمند سازی و پیش زمینه ها و پیامدهای توانمندی روان شناختی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.