666 views
پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی و عوامل موثر بر آن و کارآفرینی و ویژگی های آن و ارزیابی عملکرد مدیران دارای ۵۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۴
۱٫۲٫ فرهنگ سازمانی ۵
۱٫۱٫۲٫ تعریف فرهنگ سازمانی ۵
۲٫۱٫۲٫ عوامل موثر در فرهنگ سازمانی ۷
۳٫۱٫۲٫ فرهنگ سازمانی و رفتار سازمانی ۱۰
۴٫۱٫۲٫ فرهنگ سازمانی و توسعه منابع انسانی ۱۲
۵٫۱٫۲٫ مدیریت فرهنگ سازمانی ۱۳
۲٫۲٫ کارآفرینی ۱۷
۱٫۲٫۲٫ درآمدی بر کارآفرینی ۱۷
۲٫۲٫۲٫ ویژگیهای کارآفرینان ۱۸
۳٫۲٫۲٫ کارآفرینی در دنیای معاصر ۲۲
۴٫۲٫۲٫ انواع کارآفرینی ۲۴
۵٫۲٫۲٫ فرهنگ کارآفرینی مبتنی بر ارزشهای سازمان بینالمللی کار ۲۵
۶٫۲٫۲٫ برنامههای آموزش کارآفرینی از دیدگاه سازمان بینالمللی کار ۲۶
۳٫۲٫ عملکرد ۲۷
۱٫۳٫۲٫ درآمدی بر عملکرد ۲۷
۲٫۳٫۲٫ ارزشیابی عملکرد ۳۴
۳٫۳٫۲٫ ارزیابی عملکرد مدیران ۳۶
۴٫۳٫۲٫ ملاکهای عملکرد مدیران ۳۸
۴٫۲٫ پیشینه ۳۹
۱٫۴٫۲٫ پیشینه تحقیقهای داخل کشور ۴۰
۲٫۴٫۲٫ پیشینه تحقیقهای خارج از کشور ۴۳
منابع ۵۱
کریمزاده؛ منصور، (۱۳۷۹)، بررسی ارتباط بین شیوههای تصمیمگیری مدیران با عملکرد آنها، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان.
طباطبایی؛ شهناز، (۱۳۸۲)، بررسی ارتباط بین عزت نفس، کارآفرینی، سلامت عمومی و عملکرد مدیران زن وزارت کار و تأمین اجتماعی، طرح پژوهشی با نظارت واحد پژوهشی وزارت کار.
کبیری؛ کامران، (۱۳۷۵)، شیوههای نوین مدیریت در مراکز آموزشی، انتشارات مهرشهر.
کاشفی، مونا، (۱۳۸۰)، بررسی رابطه جوسازمانی با عملکرد دبیران متوسطه دولتی منطقه ۱۴ شهر تهران، پایاننامه کارشنای ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، به راهنمایی خلیلی شورنی، سیاوش.
کیاکجوری، داود، دیلمی، هدا، ۱۳۹۱، مطالعه تئوریکی تجربی نقش نوآوری در کارآفرینی سازمانی، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان
رابینز؛ استیفنپی، (۱۳۷۶)، رفتار سازمانی، ترجمه علی پارساییان و سیدمحمد اعرابی، چاپ اول، دفتر پژوهشهای بازرگانی، تهران.
گودرزی، محمود، فراهانی، ابوالفضل، طباطبایی، محمد حسن ۱۳۹۰، بررسی رابطه بین نوآوری و کارآفرینی در فدراسیونهای موفق، مطالعات مدیریت ورزشی شماره ۱۲، صص۱۳۶-۱۲۷٫
ارنست هیلگارد و همکاران، به نقل از اسفندیار، سعادت (۱۳۷۵)، زمینه روانشناسی، انتشارات رشد.
درگاهی، حسین، اسکندری، مهناز، شهام، گلسا، یهار و تابستان ۱۳۸۹، مقایسه فرهنگ سازمانی موجود و مطلوب از دیدگاه مدیران اجرایی در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران، مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ( پیاورد سلامت ) دوره ۴ شماره ۱ و ۲ صص ۷۲-۸۷٫
Chatman, D. & Kaldoll, R. (1998), etal. (eds), A. . taxonomy of educational objectives: Hand book ll, The effective domain. New York: David McKay.
JEE YOUNG SEONG (June 2011), The Effects of High Performance Work Systems Entrepreneurship and Organizational Culture on Organizational Performance , Seoul Journal of Business, Volume 17, Number 1, University of Iowa U. S. A
Magee, Kimberly, Ph. D. , (2002), The impact of organizational culture on the implementation of performance management, Georgia State University.
با توجه به اینکه امروزه پیشرفت هر سازمانی به مدیریت آن سازمان بستگی دارد، میتوان اینگونه مطرح نمود که پیشرفت و ترقی در هر سازمان، مدیون سیستم مدیریتی آن سازمان میباشد. از مهمترین عواملی که نشان دهنده مدیریت صحیح بوده و میتواند بازدهی سازمان را افزایش دهد، عملکرد مطلوب مدیریت است؛ که عمکرد نیز تحت تاثیر عوامل گوناگون از جمله فرهنگ سازمانی، سلامت سازمانی، کارآفرینی، شیوههای تفکر مدیر و بسیاری از عوامل دیگر میباشد که هر کدام به تنهایی میتوانند اثرات مستقیمی را بر نحوه عملکرد مدیر اعمال نمایند. (یانگ[۱]، ۲۰۱۱)
به عبارتی دیگر، امروزه سازمانها ومؤسسات مختلف، آموزش و توسعه منابع انسانی بخصوص مدیران را از حیاتی ترین وظایف خود در راه بهسازی ساختاری و سازمانی تلقی میکنند و با توجه به منابع قابل اهمیت آن، سرمایهگذاریهای بسیاری را در جهت افزایش عملکرد مدیران صورت میدهند.
از مهمترین عوامل موثر در بهرهوری، همانگونه اشاره گردید، فرهنگ سازمانی است، «فرهنگ از سازههایی بشمار میرود که به دلیل گستردگی طیف آن، تعاریف متفاوت و کثیری را به خود اختصاص داده است. روت بندیکت (۱۹۵۲) فرهنگ را «یک الگوی اندیشیدن و عمل کردن» تعریف نموده است و لوی استراس فرهنگ را «یک نظام نمادی مشترک میداند که آفریده ذهن انسان» میباشد. اتوکلاین برگ یکی از نظریه پردازان برجستهای است که بر تواناییهای اکتسابی تاکید داشته و فرهنگ را مجموعه عادات و تواناییهای اکتسابی بشر تعریف مینماید. (به نقل ازکیا، ۲۰۱۳)
فرهنگ سازمانی، سیستمی است متشکل از ارزشها و عقایدی که در تعامل متقابل با نیروی انسانی، ساختار سازمانی، سیستم کنترل و همچنین هنجارهای رفتاری بوده که در سازمان بنا نهاده میشود (کیا، ۲۰۱۳).
بنابراین، فرهنگ سازمانی اهمیت ویژهای را در راهبرد یک سازمان و عملکرد مطلوب در جهت پیشبرد اهدافش ایفا مینماید. بگونهای که بسیاری از متخصصان اعتقاد دارند که اهداف سازمان بر محور فرهنگ آن استوار است و اقدامات موثر در استای ارتقای رفتار شغلی، بدون تغییر فرهنگ سازمان و جایگزینی فرهنگی موثر واقع نمیشود. ازسویی دیگر، کارآفرینی نیز یکی از عوامل موثر بر عملکرد بوده و به عنوان نیروی هدایت کننده برای بنیانگذاری ایدههای تجاری، بسیج نیروهای انسانی، منابع مالی و فیزیکی، ایجاد و توسعه بنگاههای تجاری و اشتغالزایی است. در تمامی کشورها، پهنه وسیعی ازمشاغل به وسیله بنگاههای کوچک و متوسط در بخش خصوصی (مشتمل بر شرکتهای تعاونی) ایجاد شده است. اینگونه تجارتها یا کسب و کارها به طور معناداری به ایجاد مشاغل کمک میکند (دفتر بینالمللی کار، ۲۰۰۴).
براساس نظریه رابینز فرهنگ سازمانی بر مبنای شش بعد مطرح میشود. این ابعاد تحت عنوان همکاری گروهی، خلاقیت و نوآوری، دقت کاری، بهرهوری، انگیزه کاری و ارزشگذاری به کارمند تعریف میشود. با بررسی دقیق وضعیت فرهنگ سازمانی در ابعاد شش گانه میتوان به شناخت دقیق فرهنگ سازمانی و کارآفرینی با عملکرد، راهبردهای کاربردی را اتخاذ کرده و از این طریق بتوان عملکرد را افزایش داد و سازمانها و مراکز آموزشی به وسیله فرهنگ سازمانی حاکم و کارآفرینی کارکنان، عمکرد مدیران را با هداف مورد نظر هماهنگ سازند.
بسیاری از صاحبنظران در این مورد اتفاق نظر دارند که مقصود از فرهنگ سازمانی سیستمی از استنباط مشترک است که از آن نسبت به یک سازمان دارند و همین ویژگی موجب تفکیک دو سازمان از یکدیگر میشوند. یک سیستم که اعضای آن دارای استنباط مشترک از آن هستند، از مجموعهای ویژگیهای اصلی تشکیل شده است که سازمان به آنها ارج مینهد و برای آنها ارزش قائل است. تحقیقاتی که به تازگی انجام شده توانسته است هفت ویژگی اصلی را برشمرد که در مجموع فرهنگ سازمانی را تشکیل میدهند. آنها عبارتند از:
۱ـ خلاقیت و خطرپذیری: میزانی که افراد تشویق میشوند تا خلاق، نوآور و خطرپذیر گردند.
۲ـ توجه به جزئیات: میزانی که انتظار میرود کارکنان بتوانند مسائل را تجزیه و تحلیل کنند و به صورتی دقیق به امور بپردازند.
۳ـ توجه به نتیجه: میزانی که مدیریت به نتیجهها یا رهآوردها توجه میکنند، نه به روشها و
فرایندهایی که باید برای دستیابی به این نتیجهها بکار برد.
۴ـ توجه به افراد: میزانی که مدیریت به کارکنان اجازه میدهد در تصمیمگیریها مشارکت کنند و میزانی که مدیریت برای اثرات نتیجههای تصمیمگیری بر افراد توجه میکنند.
۵ـ تشکیل تیم: میزانی که مدیریت کارها را به گونهای تنظیم میکند که به وسیله تیم (نه به وسیله افراد انجام شود).
۶ـ تحول: میزانی که افراد دارای روح پرخاشگری، تحول یا حتی جسارت هستند (و نه افراد ساده اندیش و احتمالاً بیتفاوت).
۷ـ ثبات یا پایداری: میزانی که سازمان در فعالیتهای خود به حفظ وضع موجود (و نه رشد) تاکید و توجه میکنند.
هر یک از این ویژگیها بر روی طیفی قرار میگیرند که دامنه آن از بسیار کم تا بسیار زیاد کشیده میشود. بنابراین، اگر فرهنگ سازمانی را از زاویه این هفت ویژگی مورد توجه قرار داده، میتوان به پدیدهای به نام فرهنگ سازمانی دست یافت (ریلیچتمن و کالدول[۲]، ۱۹۹۸).
فرهنگ سازمانی به شیوهای اطلاق میشود که اعضای سازمان درباره ویژگیهای آن میاندیشند (و نه این که آیا آنها را دوست دارند یا دوست ندارند) یعنی یک واژه توصیفی است. این موضوع اهمیت زیادی دارد زیرا با «رضایت شغلی» متفاوت است ولی به صورت دقیق میتواند در رضایت شغلی یا عملکرد شغلی موثر واقع گردد.
فرهنگ سازمانی، سیستمی است متشکل از ارزشها (چه چیزی مهم است و چه چیزی مهم نیست) و عقاید (چطور افراد عمل میکنند و چطور عمل نمیکنند) که در تعامل متقابل با نیروی انسانی، ساختار سازمانی و سیستم کنترل بوده و در نتیجه هنجارهای رفتاری را در سازمان بنا مینهد (اصغری، ۲۰۱۲).
در تعاریف دیگری گفته شده، فرهنگ سازمانی عبارت است از ارزشهای غالبی که توسط اکثریت قریب به اتفاق اعضای سازمان پذیرفته و حمایت میگردد و عامل انسجام اعضا و همنوایی درونی میان آنها است[۳] در این زمینه میتوان به نظریه برنارد تحت عنوان نامشخص نبودن فرهنگ سازمانی توجه کرد زیرا که چستر برنارد نیز در نوشته بسیار گرانبهای خود، به سازمان غیررسمی، یا آنچه امروز بخش پنهان و پوشیده کوه یخ سازمانی یا فرهنگ آن خوانده میشود، به عنوان یک ضرورت برای عمل کامیاب سازمان رسمی اشاره کرده است (پورصادق، ۱۳۸۱).
انگلن[۴] (۲۰۱۳) فرهنگ سازمانی را راه قالبریزی شده اندیشیدن، احساس کردن و پاسخ دادن از آن گونه میدانند که در یک سازمان یا پاره بخشهای آن وجود دارد. اورایلی[۵] (۱۹۸۹) فرهنگ سازمانی را یک نظام نظارت اجتماعی بالقوه میداند که در برابر نظام نظارت رسمی قرار دارد
فرهنگ سازمانی به عنوان ارزشهای غالب که بوسیله یک سازمان حمایت میشود توصیف شده است، یا فلسفهای که خطمشی سازمان را به سمت کارکنان و مشتریان هدایت میکند، یا
ارزشهایی که به کمک آنها کارها و امور روزمره سازمان انجام میپذیرد. یا مفروضات و باورهای بنیادی که بین اعضاء سازمان مشترک میباشند. با نگاهی دقیق به این تعاریف پی میبریم که زمینه اصلی در فرهنگ سازمانی وجود سیستمی از معانی و مفاهیم مشترک در میان اعضاء سازمان است. در هر سازمانی الگوهایی از باورها، سمبلها، شعائر، داستانها و آداب و رسوم وجود دارند که به مرور زمان بوجود آمدهاند. این الگوها باعث میشود که در خصوص اینکه سازمان چیست و چگونه اعضاء باید رفتار خود را ابراز کنند، درک مشترک و یکسانی به وجود آید (الوانی و دانایی فرد، ۱۳۸۱).
بنابراین، میتوان عنوان نمود که فرهنگ به نمادهای مشترک در بین افراد خاص معطوف است که این گونه نمادها میتواند معنی و مفهوم مشترکی داشته باشد و معرف اعمال درست یا نادرست بوده و هنجارهای رفتاری را مشخص میسازد. با توجه به تعریف فوق میتوان فرهنگ سازمانی را در قالب عبارتهای مشابه تعریف نمود که به نمادهای مشهود و غیرمشهود در یک سازمان معطوف بوده که معرف رفتارهای درست و نادرست کارمندان بوده و میتواند بعنوان عنصر سازنده و شاید هدایت کننده رفتارهای کارکنان در نظر گرفته شود زیرا فرهنگ سازمانی معرف دقیقی از هنجارهای رفتاری در یک ساختار خاص است. این گونه فرهنگهای سازمانی نه تنها در تعهد سازمانی بلکه در رضایتمندی شغلی و عملکرد کارمندان موثر بوده و میتواند بعنوان مهمترین عنصر در نظر گرفته شود.
[۱] -Young
[۲] Reilly, Chatman, Celdwell
[۳] Shared Symbols
[۴] Engeen
[۵] Oriely
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر