تحقیق فسیل شناسی و ویژگیهای مورفولوژی لرگ و پراکنش لرگ در جنگل های ایران

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فسیل شناسی و ویژگیهای مورفولوژی لرگ و پراکنش لرگ در جنگل های ایران دارای ۵۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ مقدمه    ۴
۱-۲ کلیات    ۶
۱-۲-۱ تعاریف    ۶
۱-۲-۱-۱  اکولوژی    ۶
۱-۲-۱-۲  اکولوژی جنگل    ۶
۱-۲-۱-۳   حوزه آبریز    ۶
۱-۲-۱-۴  رویشگاه    ۶
۱-۲-۱-۵  ذخیرهگاه جنگلی    ۶
۱-۲-۲ پارکها و ذخیرهگاههای جنگلی    ۷
۱-۲-۲-۱  ذخیرهگاههای جنگلی    ۹
۱-۲-۳ رویشگاه زاگرس    ۱۰
۱-۲-۳-۱  جنگلهای پیوسته ناحیه رویشی زاگرس    ۱۳
۱-۲-۳-۲  جنگلهای منفصل حوزه رویشی زاگرس    ۱۳
۱-۲-۳-۳  زمین شناسی و خاکشناسی    ۱۴
۱-۲-۳-۴  خصوصیات اقلیمی‌ناحیه رویشی زاگرس    ۱۴
۱-۲-۴ اسامی‌لرگ    ۱۵
۱-۲-۵ طبقه بندی لرگ    ۱۵
۱-۲-۵-۱  کلید شناسی:    ۱۵
۱-۲-۶  ویژگیهای مورفولوژی لرگ    ۱۶
۱-۲-۷ جنگلهای جهان و پراکنش لرگ در دنیا    ۱۷
۱-۲-۸ جنگلهای ایران و پراکنش لرگ در آن    ۲۰
۱-۲-۹ فسیل شناسی لرگ    ۲۲
۱-۲-۱۰ استفاده‌های صنعتی و غذایی لرگ    ۲۳
۲-۱ مروری بر مطالعات انجام شده بر روی لرگ    ۲۴
۲-۲ مطالعات داخل کشور    ۲۴
۲-۳ مطالعات خارج از کشور    ۳۶
منابع و مأخذ    ۴۳
الف-  منابع داخلی    ۴۳
ب-  منابع خارجی    ۵۰

منابع

ثابتی ح الف. ۱۳۵۵٫ جنگل­ها، درختان و درختچه­های ایران. انتشارات سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، ۸۱۰ صفحه.

ثاقب­طالبی خ. ۱۳۷۸٫ نیاز رویشگاهی و نحوه زیست گونه افرا (پلت) Acer velutinum Boiss. در منطقه خیرودکنار نوشهر. موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع، تحقیقات جنگل و صنوبر جلد ۲ شماره ۲۱۲: ۱۵۰- ۷۹٫

ثاقب­طالبی خ، ساجدی ت، یزدیان ف. ۱۳۸۳٫ نگاهی به جنگلهای ایران. تهران، انتشارات موسسه تحقیقات جنگل­ها و مراتع، شماره ۳۳۹، ۵۵ صفحه.

جزیره­ای م ح، ابراهیمی­رستاقی م. ۱۳۸۲٫ جنگل­شناسی زاگرس. انتشارات دانشگاه تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، ۵۶۰ صفحه.

مروی­مهاجر م ر. ۱۳۸۵٫ جنگل شناسی و پرورش جنگل. چاپ دوم شماره ۲۷۰۹٫ انتشارات دانشگاه تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، ۳۸۷ صفحه.

شیخ الاسلامی‌ع، احمدی ت. ۱۳۸۶٫ مطالعه رویشگاه گونه لرگ Pterocarya fraxinifolia (Lam.) spach  در جنگل ماشلک نوشهر. پژوهش و سازندگی در منابع طبیعی، شماره ۷۵: ۱۰۲- ۹۲٫

شیخ الاسلامی‌ع، نمیرانیان م. ۱۳۸۱٫ بررسی مشخصه­های کمی‌و کیفی نمدار در جنگلهای غرب مازندران. مجله علوم کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات. سال هشتم، شماره ۳: ۸۷- ۷۳٫

آخانی ح، سلیمیان م. ۱۳۸۲٫ توده‌های منحصر بفرد لرگ موجود در کوه­های زاگرس مرکزی- ایران. مجله willdenowia ، شماره ۳۳: ۱۲۰ – ۱۱۳٫

آقاخانی س، زاهدی­پور ح الف، یوسفی ی، اجرلو ع الف. ۱۳۸۸٫ بررسی کمی‌و کیفی ذخیره­گاه جنگلی شهرستان تفرش (مطالعه موردی ذخیره­گاه جنگلی بنه فرک). سومین همایش ملی جنگل، کرج، انجمن جنگلبانی ایران.

زاهدی­پور ح الف، فتاحی م، میرداودی­اخوان ح ر، آزدو ض. ۱۳۸۳٫ بررسی پراکنش، اکولوژی و فنولوژی پسته وحشی در استان مرکزی (مطالعه موردی: رویشگاه کوه نظر کرده- شهرستان ساوه). پژوهش و سازندگی در منابع طبیعی، شملره ۶۴: ۱۰۳- ۹۷٫

زاهدی­پور ح الف، فتاحی م، میرداودی­اخوان ح ر. ۱۳۸۶٫ بررسی پراکنش و خصوصیات کمی‌و کیفی رویشگاه‌های پسته وحشی در استان مرکزی: منطقه کوه سقز، شهرستان تفرش. مجله زیست شناسی ایران، جلد ۲۰، شماره ۲: ۱۹۹- ۱۹۱٫

سهرابی س ر. ۱۳۸۱٫ بررسی خصوصیات رویشگاهی و جنگل­شناسی توده لرگ در استان لرستان. پایان­نامه کارشناسسی ارشد رشته جنگلداری. واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی. ۹۷ صفحه.

سهرابی س ر، ثاقب­طالبی خ، خادمی‌ک. ۱۳۸۷٫ بررسی خصوصیات رویشگاهی و جنگل­شناسی توده لرگ در استان لرستان. فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات جنگل و صنوبر ایران، جلد ۱۶ شماره ۳: ۳۵۳- ۳۴۳٫

آزادی م، (مترجم). ۱۳۷۶٫ نگاهی اجمالی به وضعیت جنگل­های جهان در سال ۱۹۹۷٫ مجله جنگل و مرتع، شماره ۳۶: ۳۸ – ۳۴٫

ابراهیمی‌ع الف، ثاقب­طالبی خ، گرجی­بحری ی. ۱۳۸۳٫ بررسی نیاز رویشگاهی لرگ در جنگل تحقیقاتی « واز» مازندران. فصلنامه پژوهشی تحقیقات جنگل و صنوبر ایران، جلد ۱۲ شماره ۴: ۵۰۸ – ۴۸۱٫

امیری م. ۱۳۸۶٫ مقایسه وضعیت کمی‌و کیفی و ساختار توده­های طبیعی و مدیریت شده بلوط جنگل لوه. پایان­ نامه کارشناسی ارشد جنگلداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. ۷۴ صفحه.

-۱ مقدمه

جنگل‌های ایران با تنوع زیست محیطی در شرایط متفاوت رویشگاهی، در مناطق مختلف حضور پیدا نموده اند. این حضور برای بعضی از گونه‌های درختی در بعضی از مناطق شگفت انگیز و غیر قابل تصور است. یکی از این مناطق رویشگاه منحصربفرد در زاگرس مرکزی بویژه در استان ایلام است که شامل توده لرگ می­باشد. وجود این گونه در این منطقه برای هر کارشناس، محقق علوم جنگل و اکولوژیست در حوزه رویشی زاگرس سوال برانگیز است. توده حاضر به لحاظ جنبه‌های زیست محیطی و اهمیت ژنتیکی، بدون شک در زمره ذخایر ژنتیکی در عرصه زاگرس و منطقه قرار دارد.

رویشگاه زاگرس بخش وسیعی از سلسله جبال زاگرس را شامل می‌شود که از شمال غربی کشور، یعنی شهرستان پیرانشهر شروع و تا حوالی شهرستان فیروزآباد کشیده می‌شود. جنگلهای زاگرس را تحت عنوان جنگلهای نیمه خشک طبقه بندی کرده که بیشترین تاثیر را در تامین آب، حفظ خاک، تعدیل آب و هوا و تعادل اقتصادی و اجتماعی در کل کشور را دارند (ثاقب طالبی و همکاران ۱۳۸۳). جنگلهای منطقه زاگرس به دلیل اهمیت زیاد حفاظتی آب و خاک باید حالت جنگلهای حمایتی، حفاظتی و احیایی به خود گیرند و در این راستا نیز دخالت ها در این جنگلها باید بصورت ملایم و همگام با طبیعت باشد. آنچه در مورد تمام جنگلهای ایران حائز اهمیت بسیار می‌باشد، جلوگیری از روند تخریب کمی‌و کیفی جنگلها است. مساحت جنگلهای زاگرس در گذشته بیش از ده میلیون هکتار بوده که به دلیل بهره برداری بی رویه طی سالیان دراز مساحت این جنگلها دائما سیر نزولی را پیموده و متاسفانه این روند هنوز هم ادامه دارد (مهاجر۱۳۸۵).

۸۸ درصد از مساحت استان ایلام را  عرصه‌های طبیعی شامل جنگل، مرتع ، بیابان و … تشکیل داده است. جنگلهای استان ایلام جزء جوامع جنگلی مناطق خشک و نیمه‌خشک سلسله جبال زاگرس می‌باشد که سهم جنگلهای استان ۶۶۷/۶۴۱  هکتار است. از مجموع کل جنگلهای استان حدود ۴۰۰۰ هکتار دست کاشت، ۷۲۰۰ هکتار بیشه زار، ۴۱۶۸۰۰ هکتار تنک،  ۲۱۱۰۸۴  هکتار نیمه انبوه و ۲۵۹۳ هکتار آن انبوه است. تیپ غالب جنگلهای استان، بلوط (۹۰ درصد) وگونه های همراه  شامل بنه، ارژن، بادام کوهی، داغداغان، کنار، کیکم، کهور، پده و … می‌باشد. از جمله گونه‌های نادر گیاهی استان ایلام میتوان به گلابی وحشی، سماق، ارغوان، لرگ، زربین و … اشاره کرد که  ذخیره گاه‌های استان می باشند. از گونه‌های اقتصادی جنگلهای استان، گونه با ارزش اقتصادی بنه را میتوان نام برد.

نظر به اینکه اکوسیستم ها همانند حلقه های زنجیر به هم مرتبط شده، اکوسیستم جهانی یا Biosphere را به وجود می آورند، در نتیجه انهدام یک اکوسیستم محلی به مانند پاره شدن یکی از حلقه های زنجیره بیوسفر می باشد. بدین ترتیب  تاثیر سوء در این اکوسیستم ها (محلی، منطقه ای، ملی، فراملی و فرامنطقه ای) خواهد گذاشت و در نهایت اکوسیستم جهانی در معرض انهدام قرار میگیرد. امروزه بدلیل افزایش جمعیت، بهره­برداری‌های بی رویه و غیر اصولی از جنگل، چرای دام، خشکسالی ها، کاهش تنوع زیستی، آفات، امراض و بیماری ها، حیات این نعمات خدادادی و ارزشمند در معرض خطر می‌باشد و روند تخریب جنگلها و منابع طبیعی روز به روز سرعت میگیرد. که این موضوع خود گواه بر لزوم کسب آگاهی و شناخت از این مسائل مهم جهت چاره اندیشی و اتخاذ شیوه مدیریتی مناسب و کارآمد، بمنظور حفاظت و احیای جنگل هاست.

بوم سازگان دریایی، جنگلی، بیابانی، مرتعی، توندرائی، ساوانی و… هنگامی از ثبات کافی برخوردارند که دارای تنوع زیستی کافی و کامل باشند. تمامی این بوم سازگانها در زندگی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روحی انسانها نقش بسیار مهمی دارند. نبود یا کم ثباتی آنها، کمبودی است برای زندگی سالم بشری. براثر ازیاد جمعیت، پیشرفت صنعت و بهره برداری بی رویه از زمین، با وجود کوشش های انجام شده در دهه‌های اخیر، این تنوع زیستی در بسیاری از مناطق شدیدا به خطر افتاده است. از این رو حفاظت و احیای مجدد آن در شمار یکی از وظایف مهم پیش روی بشر محسوب می شود.

برنامه ریزی، تصمیم سازی و اتخاذ تدابیر دقیق در قلمرو مدیریت منابع جنگلی (به ویژه گونه های درختی و درختچه ای) تحت عنوان ذخایر جنگلی از اولویت‌های بسیار مهم می‌باشد.

گونه درختی لرگ با نام علمی‌Pterocarya fraxinifolia (Poir) Spach از جمله این ذخائر جنگلی مهم و با ارزش است که در استان ایلام شهرستان دره شهر، بدره، دهستان دوستان، دره لارت واقع شده  است. لرگ یکی از مهم ترین گونه‌های درختی جنگلهای خزری بوده (مهاجر ۱۳۸۵) و یکی از درختان زیبای سواحل خزر می باشد و طالب نواحی مرطوب و ساحلی دریای خزر است و از آستارا تا مینودشت در کلیه جنگلهای جلگه ای دیده می شود ( ثابتی ،۱۳۵۵ ؛ به نقل از ابراهیمی، ۱۳۸۳). درخت لرگ یکی از گونه هایی است که قبلا از جنگل‌های کم ارتفاع کاسپین، قفقاز و آناتولی گزارش شده است ( علیپور نصیرمحله، ۱۳۸۵). محل انتشار گونه لرگ در جنوب غربی آسیا ، قفقاز، آناتولی و شمال ایران می‌باشد ( browics،۱۹۷۸؛ به نقل از شیخ الاسلامی‌،۱۳۸۶). انتشار لرگ در جنگل‌های ناحیه خزر از آستارا تا مینودشت و از جلگه تا ارتفاع ۱۰۰۰ متر از سطح دریای آزاد( استثناء در جنگل‌های نور) بیان شده است ( ثابتی،۱۳۷۴؛ به نقل از شیخ الاسلامی‌،۱۳۸۶ ).

۱-۲ کلیات

۱-۲-۱ تعاریف

۱-۲-۱-۱  اکولوژی

علم مطالعه رابطه و آثار متقابل بین موجودات زنده و غیر زنده است. اگر منظور روابط اکولوژیک بر روی یک گونه گیاه یا جانور بطور مستقل باشد اصطلاح ات اکولوژی (Autecology ) مطرح می‌شود. اگر این مطالعه بصورت جمعی با شد اصطلاح سین اکولوژی (Synecology ) بکار برده می‌شود (مهاجر، ۱۳۸۵).

۱-۲-۱-۲  اکولوژی جنگل

علم شناخت و تجزیه تحلیل روابط و آثار موجود در یک اکوسیستم جنگل است (مهاجر، ۱۳۸۵).

۱-۲-۱-۳   حوزه آبریز

حوزه آبریز، محدوده جغرافیایی است که جریان‌های سطحی ناشی از بارش را به یک پایانه نظیر  اقیانوس، دریا، دریاچه، تالاب یا کفه زهکشی می‌کند. بعبارت دیگر سطحی از زمین است که کلیه بارش‌های جوی وارد بر آن، توسط یک سیستم رودخانه زهکش می‌شود.

۱-۲-۱-۴  رویشگاه

مجموعه عوامل اقلیمی، خاکی و پستی بلندی که در یک محل وجود دارد و شرایط لازم و کافی را برای استقرار و رشد و توسعه درختان بوجود می­آورد. رویشگاه مترادف پایگاه بکار برده می­شود (مهاجر ۱۳۸۵ ).

۱-۲-۱-۵  ذخیره­گاه جنگلی

ذخیره­گاه به منطقه یا مناطقی از عرصه خشکی و یا دریا اطلاق می شود که از اکوسیستم ها یا گونه های نمونه یا استثنایی برخوردار هستند. ذخیره­گاههای جنگلی یا Forest reserver الگوهای کوچک شده ذخیره گاه های بیوسفر هستند که در آن گونه های منحصر به فرد و کمیاب و یا گونه های رو به انقراض به صورت طبیعی رویده اند. ذخیره­گاههای جنگلی در ابعاد کمی کوچکتر تابع رویشگاههای گونه های بومی که از نظر ژنتیکی در مقایسه با رویشگاه های دیگر همان گونه دارای برتری می­باشند انتخاب می­گردد. به عبارتی ذخیره­گاه جنگلی، قسمتی از جنگل است که به دلیل داشتن گونه‌های گیاهی نادر یا در حال انقراض یا داشتن رویشگاه خاص، گونه‌های گیاهی مورد تهدید، که دارای ارزش ژنتیکی بالا هستند، با سیم خاردار یا فنس یا نظایر آن محصور و محافظت شده است تا از انقراض گونه یا تخریب رویشگاه جلوگیری شود.

۱-۲-۲ پارکها و ذخیره­گاههای جنگلی

همانطور که پیش­تر اشاره شد رویشگاه لرگ در استان ایلام جزء ذخیره­گاههای مهم استان می‌باشد که ارائه مطالبی درخصوص ذخیره گاهها مناسب است.

افزایش روز افزون جمعیت جهان بویژه در کشورهای در حال توسعه و فقر اقتصادی و پایین بودن سطح درآمد ملی کشورهای مذکور، باعث شده تا جمعیت این کشورها در فشار و تنگناهای اقتصادی قرار گیرند. در بررسی علل عقب افتادگی این کشورها، علیرغم داشتن منابع طبیعی مناسب و دارا بودن منابع بالقوه درآمدی، فقر و محرومیت را پذیرفته و در واقع پایین بودن سطح دانش و فن آوری و آگاهی نداشتن از نحوه بهره برداری از پتانسیل‌های موجود، مزید بر علت شده و همچون تازیانه­ای بر پیکر بیجان این کشورها کوبیده می­شود.

یکی از منابعی که بصورت عمده در عصر کنونی می‌تواند درآمدهای قابل توجهی را رقم زده و با بالا بردن تولید ناخالص ملی در نهایت درآمد ملی را در صحنه بین المللی افزایش دهد، صنعت توریسم و اکوتوریسم می‌باشد که در چند دهه گذشته این صنعت توانسته جای پای مناسبی را در روابط بین المللی یافته و با ایجاد پیوند میان کشورهای مختلف، منبع درآمد خوبی نیز برای بسیاری از کشورهای جهان گردد. به طوریکه در حال حاضر تنها درآمد حاصل از توریسم و اکوتوریسم در کشورهایی همچون فرانسه، آمریکا، اسپانیا، چین و آلمان بیش از درآمد ملی بعضی از کشورهای توسعه نیافته می­باشد.

برقراری ارتباط میان ملل مختلف از طریق آشنایی با فرهنگ ها، آداب، رسوم، پیشینه‌های تاریخی و فرهنگی یکدیگر، موجبات استحکام پیوندهای اجتماعی و سیاسی ملل را فراهم آورده و در بسط و توسعه تفاهم آمیز روابط بین الملل، سهم بسزائی خواهد داشت. بنابراین یکی از تاثیرات مهم در صنعت توریسم و اکوتوریسم علاوه بر ایجاد ارتباط میان فرهنگ‌های مختلف، جنبه درآمد و اشتغال زایی این صنعت خواهد بود. بطوریکه پیش بینی می‌شود این صنعت با در استخدام داشتن ۲۰۰ میلیون نفر نیروی انسانی، بزرگترین کارفرما بوده و می‌تواند تا پنج سال، ۳۵۰ میلیون شغل ایجاد نماید.

در بهره­برداری از منابع طبیعی بصورت کلی با رعایت اصل حفاظت و بهره­وری از پارکها بصورت عام و سایر مناطق حفاظت شده و ذخیره­گاههای بیوسفر و ذخیره­گاههای جنگلی در استفاده از اثرات غیر مستقیم اقتصادی که میزان آن به مراتب بالاتر از اثرات مستقیم اقتصادی خواهد بود، به عنوان یک اصل کاملا جدی مطرح و قابل تعمق می­باشد.

اصولا پارک ها از نظر شکل­گیری و ماهیت عملکرد به دو گروه عمده تقسیم می­شوند:

گروه اول: پارک هایی هستند که در ارتباط با اوقات فراغت شکل می­گیرند. فلسفه وجودی و هدف عمده در این پارک ها، فراهم آوردن امکانات تفریحی و تفرجی برای شهروندان می­باشد. همانند پارک‌های شهری ( محلی، منطقه­ای و هرگونه تفرجگاه جنگلی متمرکز) که در این گونه پارک ها تفریح و تفرج به عنوان یک اصل مطرح می­باشد.

گروه دوم: شامل پارک هایی می‌شود که در ارتباط با حفاظت از طبیعت و حفاظت از فون یا فلور منطقه و یا حفاظت از فون و فلور بصورت مشترک با هم احداث می‌شوند به عبارت دیگر، حفظ طبیعت در این پارک ها اولویت اول بوده و بهره وری از تفرج (متمرکز یا گسترده) به عنوان یک بحث حاشیه ای در این گونه پارک ها مطرح می­باشد.

از جمله پارک هایی از این گروه که از نظر تشکیلاتی تحت مدیریت سازمان جنگلها و مراتع می­باشند می‌توان به پارک‌های جنگلی طبیعی، پارک طبیعت، پارک جنگلی دست کاشت، پارک کویری و ذخیره­گاه جنگلی اشاره نمود و از جمله پارک‌های تحت مدیریت سازمان حفاظت و محیط زیست می‌توان به پارک‌های ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ذخیره گاه بیوسفر اشاره کرد.

هر کدام از پارک ها، مناطق حفاظت شده و ذخایر جنگلی ذکر شده در تامین اهداف خود دارای مشخصات فنی خاص خود و امکان تفرج ( گسترده و متمرکز) با ظرفیت محدود و متناوب از یکدیگر می­باشند ولی تمامی‌این مناطق در جهت تأمین سه اصل مهم یعنی اصل حفاظت و حمایت فیزیکی و فنی و حفاظت و تنوع بیولوژیکی گیاهی و جانوری و اصل آموزشی و تحقیقاتی در مقایسه با سایر مناطق در روند توالی و تواتر طبیعی در اکوسیستم‌های طبیعی با فون و فلور و اصل تفرج (گسترده و متمرکز) در جذب توریسم و اکوتوریسم، بطور جدی مطرح می­باشند.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مورفولوژی و بیولوژی و مناطق انتشار شپشک آردآلود مرکبات و روش های کنترل آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.