تحقیق فلسفه بهسازی خاک و کاربرد آن ، شمع و کاربرد آن در بهسازی خاک و و پدیده تسلیح خاک و نقش آن در بهبود خصوصیات مقاومتی خاک

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فلسفه بهسازی خاک و کاربرد آن ، شمع و کاربرد آن در بهسازی خاک و و پدیده تسلیح خاک و نقش آن در بهبود خصوصیات مقاومتی خاک دارای ۳۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱٫۱مقدمه    ۴
۱٫۲فلسفه بهسازی     ۶
۱٫۲٫۱تعریف بهسازی    ۷
۱٫۲٫۲ دامنه کاربرد    ۷
۱٫۲٫۳ روشهای بهسازی    ۸
۱٫۳ شمع و کاربرد آن در بهسازی خاک    ۱۱
۱٫۳٫۱ موارد استفاده از شمع    ۱۲
۱٫۳٫۲ انواع شمع از لحاظ سازوکار عمل    ۱۳
۱٫۳٫۳ اثرات بهسازی تراکمی    ۱۵
۱٫۴ مروری بر مطالعات گذشتگان    ۱۷
۱٫۴٫۱مطالعات انجام شده در خصوص استفاده از المانهای تقویتی افقی    ۱۸
۱٫۴٫۲مطالعات انجام شده در خصوص استفاده از المانهای تقویتی غیرافقی    ۲۲
۱٫۵ منابع و مآخذ:                 ۳۱

منابع :

  شوش پاشا، عیسی و موسی زاده، رضا ، “بررسی تراکم خاک اطراف شمع تراکمی” ، هفتمین کنگره بین المللی مهندسی عمران    ( ۷th ICCE)، دانشگاه تربیت مدرس تهران، ۱۳۸۵٫

لیتکوهی، سیاوش ،” فلسفه و اهداف بهسازی زمین”، کارگاه بهسازی زمین، وزارت نفت، ۱۳۸۱٫

بهنیا، کامبیز و اسکلوزر، فرانسیس ، “خاک مسلح” نشریه دانشکده فنی دانشگاه تهران ، ۱۳۵۴، دوره۳۱، صفحات ۱۱۲-۱۲۹٫

لیتکوهی، سیاوش ، ” روش های اصلاح پی آبرفتی”، کارگاه تخصصی جنبه های طراحی سدهای خاکی و سنگریزه ای بر روی پی های آبرفتی، کمیته ملی سد های بزرگ، ۱۳۷۸

H. Vidal, ” The principle of Reinforced Earth”, Highway Res. Rec.,(282), 1969, 1-16.

Dov. Leshchinsky, Hoe I. Ling, Fumio Tatsuoka, “Reinforced Soil Engineering-Advanced in Research and Practice”, Marcel Dekker Inc., New York,2005, pp.33-37.

Puri V. K., Hsiao, J. K., Chai, J. A., “Effect of Vertical Reinforcement on Ultimate Bearing Capacity of Sand Subgrades”, Electonic Journal of Geotechnical Engineering, 2005.

Sawwaf M. EI., Nazir A., “The Effect of Soil Reinforcement on pullout Resistance of n Existing Vertical Anchor Plate in Sand”, Journal of Computers and Geotechnics, Vol. 33, No. 3, 2006, pp. 167-176.

. Hajiani, J., Hatef, N., “Experimental and Numerical Investigation of the Bearing Capacity of Model Circular and Ring Footing on Reinforced Sand”, Journal of Geotextiles and Geomembrances, 21, 2003, pp. 241-256.

Yetimoglu, T., Wu. J. T. H., Saglamer, A., “Bearing Capacity of Rectangular Footing on Geogrid-Reinforced Sand”, Journal of Geotechnical Engineering Division, ASCE 2006, Vol 120, pp. 2083-2099.

Ralph E. Brown , “Vibroflotation Compaction of Cohesionless Soils” , Journal of Geotechnical Engineering Division, Vol 103, No. 12, December 1977, pp. 1437-1451

P. Purushothama Raj, “Soil Mechanics and Foundations Engineerings”, Published by Dorling Kindersley (India), Fist Edition,2008, pp.667-668

Hayward Baker Inc. , “Ground Modification Seminar“, May 2001.

۱٫۱ مقدمه

خاک به عنوان مهم­ترین مصالح ساختمانی و اصلی­ترین تکیه­گاه سازه، از دیرباز در ساخت و ساز مورد توجه بشر بوده است. اما در برخی موارد به سبب ضعف مقاومت، توان تحمل نیروهای وارده را ندارد. از این­رو پژوهشگران پیوسته درصدد افزایش ظرفیت باربری، مقاومت و بهبود خواص آن بر­آمدند. بر همین اساس روش­های مختلفی از جمله اصلاح مکانیکی مانند تراکم، اصلاح شیمیایی مانند تثبیت با آهک یا سیمان و استفاده از ایده خاک مسلح یا به کارگیری عناصر کمکی را در این زمینه به کار گرفته­اند.

بدون تردید یکی از مقدماتی­ترین و مهم­ترین اصول در اجرای طرح­های عمرانی، داشتن زمینی با ظرفیت باربری مناسب می­باشد. در سال­های اخیر با توجه به رشد روز افزون جمعیت دنیا، مساحت  زمین­های مناسب برای ساخت و ساز و احداث بنا به تدریج در حال کاهش می­باشد. در چنین شرایطی نیاز به دست­یابی به روش­های جدید و اصولی برای بهبود و اصلاح زمین­های نامناسب رقابت شدیدی را بین مهندسین عمران کشورهای توسعه یافته ایجاد کرده است. روش­های متعددی برای بهبود مشخصات زمین وجود دارد که با توجه به شرایط پروژه و کارآمدی روش بهسازی، مورد استفاده قرار می­گیرند. در این بین آنچه باعث می شود یک روش بر روش دیگری برتری داشته باشد، پارامترهای اقتصادی، شرایط و مشکلات اجرایی، امکانات موجود، محدودیت­های مکانی و زمانی و … می­­باشد.

به­ طور کلی در مواجهه با خاک­های مسئله­ دار نظیر خاک­های سست با قابلیت باربری کم، نشست‌پذیری زیاد، روان­گرا و … دو راه پیش روی مهندسین ژئوتکنیک قرار دارد:

الف: استفاده از المان­های باربر در خاک

ب: بهسازی و اصلاح خواص فیزیکی- مکانیکی توده خاک

هر یک از راه­حل‌های فوق دارای روش­ها و مشخصات مربوط به خود می‌باشند که طی سالیان متمادی توسعه فراوانی یافته‌‌اند. برخی از تکنیک­های ابداعی مانند استفاده از المان­های قائم فولادی (موضوع پژوهش حاضر) ماهیتی ترکیبی از دو دسته فوق داشته و مزایای هر دو دسته را تا حدودی به همراه دارند. در استفاده از المان­های فائم فولادی، هم تأثیر باربری المان­ها و هم تأثیر تراکمی آن (بهسازی و اصلاح خواص فیزیکی- مکانیکی خاک) حائز اهمیت می­باشد. چراکه قسمت عمده­ای از روش­های اصلاح درجای خاک­ها بر پایه تراکم خاک و در واقع افزایش چگالی خاک می­باشند ]۱[ . استفاده از شمع­های تراکمی یکی از راه­های موثر تراکم می­باشد. شمع­های تراکمی که در فواصل نزدیک به هم کوبیده می­شوند می­توانند باعث افزایش وزن مخصوص خاک­ها گردند]۲[.

اندیشه بهبود بخشیدن به خصوصیات مقاومتی خاک، با افزودن عناصر مقاوم به آن، به منظور به کارگیری گسترده‌تر آن به عنوان مصالح اصلی احداث بناهای گوناگون سابقه‌ای چند هزار ساله دارد. با بررسی­های انجام گرفته توسط باستان شناسان، مشخص گردیده که استفاده از خاک مسلح به ۴ تا ۵ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی­گردد. بابلی­ها بیش از ۳ هزار سال پیش، از خاک مسلح در ساختن برج مشهور بابل استفاده کردند، همچنین قسمت­هایی از دیوار چین نیز از خاک مسلح ساخته شده است]۳[.

۱٫۲   فلسفه بهسازی

اگر شرایط ژئوتکنیکی زمین برای ساخت انواع پی­های متعارف از نظر پایداری و نشست پذیری و در شرایط خاص آبگذری (پی آبرفتی سدها و . . . ) مناسب نباشد، ضروری است تمهیداتی به شرح زیر مدنظر قرار گیرد]۳[:

الف- محل پروژه تغییر کند.

ب- مصالح طبیعی نامناسب پی با مصالح مناسب جایگزین شود.

ج- طراحی با شرایط نامناسب پی هم­ساز گردد (پی های شناور، عمیق، مسطح شدن شیب و . . . )

د- خصوصیات مهندسی خاک، مورد اصلاح واقع شود.

انتخاب محل مناسب برای پروژه­ها عموماً از شرایط مناسب ژئوتکنیکی تبعیت نمی­کند و در اکثر مواقع انتخاب به عوامل دیگری از قبیل نزدیک بودن به مواد اولیه، زیربناهای مناسب اقتصادی و نیروی انسانی کارآمد در محل بستگی دارد. در صورت تاْمین این عوامل در محدوده جغرافیایی خاص، آنگاه می­توان شرایط ژئوتکنیکی را در این محدوده تأثیر داد و به انتخاب محل مناسب­تر اقدام نمود.

برداشت مصالح نامناسب پی و جایگزینی آن با مصالح مناسب هنگامی عملی و میسر است که ضخامت آن کم بوده و مصالح مناسب در فاصله­ای معقول قرار داشته باشد و در مقایسه اقتصادی با سایر گزینه­ها در شرایط بهتری قرار گیرد. با افزایش ضخامت آبرفت پی، برداشت آن رفته­رفته در مقایسه با سایر گزینه­ها غیراقتصادی و غیرعملی می­شود.

هماهنگ کردن طراحی با شرایط ژئوتکنیکی نامناسب خاک در اکثر موارد مقدور است، لیکن باید در مقایسه­ای مالی-زمانی با سایر گزینه­ها قرار گیرد و در صورت برتر بودن انتخاب شود.

با توسعه و ابداع روش­های جدید اصلاح خاک و ساخت ماشین­آلات خاص با راندمان بالا، هزینه و زمان اجرای پی در زمین­های ضعیف و مسئله­دار به مراتب کمتر از سایر تمهیدات اشاره شده می­باشد. از دیگر مزایای بهسازی، کاهش و از بین بردن ریسک­های ناشناخته است. با بهسازی خاک پارامترهای ژئوتکنیکی اصلاح می­گردد]۳[.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.