تحقیق فلور و فلورستیک و پوشش گیاهی و زیستگاه‌های موجود در منطقه‌ی آبدر شهربابک کرمان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فلور و فلورستیک و پوشش گیاهی و زیستگاه‌های موجود در منطقه‌ی آبدر شهربابک کرمان دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-کلیات    ۳
۱-۲- تعریف فلور و فلورستیک    ۳
۱-۳- تعریف زیستگاه    ۴
۱-۴ پیشینه پژوهش‌های فلورستیک در ایران    ۵
۱-۵ منابع شناسایی فلور ایران    ۷
۱-۶ نواحی فلورستیک ایران    ۸
۱-۷ معرفی استان کرمان:    ۱۱
۱-۷-۱ آب و هوای استان کرمان    ۱۲
۱-۸- معرفی منطقه مورد مطالعه    ۱۲
۱-۸-۱- موقعیت جغرافیایی شهربابک:    ۱۲
۱-۸-۲- آب و هوای شهربابک:    ۱۳
۱-۸-۳- زمین‌شناختی کمربند (ارومیه – بزمان):    ۱۴
۱-۸-۴- مهم‌ترین پدیده‌های ژئوتوریسمی کمربند ارومیه- بزمان در محدوده شهرستان شهربابک:    ۱۵
۱-۹- ویژگی‌های منطقه آبدر:    ۱۶
۱-۱۰- زیستگاه‌های موجود در منطقه‌ی آبدر    ۱۹
۱-۱۱- ریز زیستگاه‌های موجود در منطقه    ۲۱
۱-۱۲- پوشش گیاهی منطقه    ۲۱
۱-۱۳- عوامل انتشار گونه‌ها در منطقه موردمطالعه    ۲۴
۱-۱۳-۱- ارتفاع    ۲۶
۱-۱۳-۲- جهت شیب    ۲۸
۱-۱۳-۳- اقلیم    ۳۰
۱-۱۳-۴- عوامل زیستی    ۳۱
۱-۱۳-۴-۱- انسان    ۳۲
۱-۱۴- پوشش گیاهی منطقه    ۳۲
۱-۱۵- تنوع زیستگاهی منطقه    ۳۴
۱-۱۶-فیتوجغرافی    ۳۵
۱-۱۷- گونه‌های بومی    ۳۶
فهرست منابع    ۳۸

 منابع

مصداقی، منصور. (۱۳۹۰). توصیف و تحلیل پوشش‌های گیاهی. مشهد: جهاد دانشگاهی مشهد.

یوسفی، مهدی. (۱۳۸۸). فلور ایران. تهران: دانشگاه پیام نور.

احمدی پور، حسن. (۱۳۷۲). بررسی دینامیزم فعالیت‌های کوه مزاحم. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر.

پارسا، احمد. (۱۳۳۴). تیره شناسی یا تاکسونومی گیاهان آوندی. تهران: دانشگاه تهران.

جنگجو، محمد. (۱۳۸۸). “کنش‌های متقابل بین گیاه درمنه کوهی(Artemisia aucheri ) و بروموس (Bromus tectorum L.) مطالعه موردی مراتع استپی نصرآباد استان یزد” مجله زیست‌شناسی ایران، ۲۲، ۳۹۱-۳۸۱٫

عباسی، منصور ملک. (۱۳۸۹). جغرافیای عمومی. تهران: نشر اندیشه.

اسدی، رخساره. محمودی میمند، محمد. (۱۳۸۸). “بررسی ژئوتوریسم کمربند ماگمایی ارومیه – بزمان در محدوده شهرستان شهربابک” جغرافیای طبیعی ۲، ۱۰۵-۹۱٫

بخشی خانیکی، غلامرضا. (۱۳۹۲). تنوع زیستی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.

برفه، حیدر. (۱۳۷۰). جمع‌آوری، تعیین نام علمی و بررسی فیتوشیمیایی گیاهان منطقه شهربابک. پایان‌نامه دکتری، علوم پزشکی تهران.

مظلومی، شیما. (۱۳۸۵). بررسی تنوع زیستی تعدادی از تیره‌های گیاهی آوند دار  بازدانه و نهان‌دانه در استان فارس. کارشناسی ارشد  سیستماتیک اکولوژی گیاهی، دانشگاه شیراز.

علایی طالقانی، محمود. (۱۳۸۲). ژئومورفولوژی ایران: قومس.

جم‌زاد، زیبا. و همکاران. (۱۳۸۷). برنامه راهبردی تحقیقات گیاه‌شناسی و رده‌بندی گیاهان در محیط‌های طبیعی ایران. بخش تحقیقات گیاه‌شناسی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور.

دولمپز هوئتز آ.  (۱۳۶۸). پوشش گیاهی زمین. چاپ اول. تهران: انتشارات مرکز نشر دانشگاهی تهران.

زارع، معصومه. (۱۳۹۲). مطالعه فلورستیکی کوه خم منطقه تنگ شکن شهرستان ارسنجان، استان فارس. پایان‌نامه کارشناسی ارشد سیستماتیک اکولوژی گیاهی، دانشگاه شیراز.

زند، اسکندر؛ باغستانی، محمدعلی؛ نظام‌آبادی، نوشین؛ مین باشی معینی، مهدی و هادی زاده، محمدحسن. (۱۳۸۸). “مروری بر آخرین فهرست علف‌کش‌ها و علف‌های هرز مهم ایران” پژوهش علف‌های هرز، ۱، ۱۰۰-۱۸۳٫

۱-۱-کلیات

 کشور ایران در میان تمام کشورهای جنوب غرب آسیا از نظر فلورستیکی، متنوع‌ترین و پرجاذبه‌ترین شرایط را دارا است. تنوع فلور و پوشش گیاهی ایران قبل از هر چیز مدیون تنوع گسترده اقلیمی، پیشینه پوشش گیاهی منطقه و نیز پتانسیل تکامل آن است (Mehrabian, 2005). خاک‌های خاص و بسترهای صخره‌ا‌‌ی اغلب به دلیل جدا افتادگی و تمایز دارای جنس‌های اندمیک هستند (دلیلی که رشینگر در اغلب مقالات بر روی آن تأکید داشته است) علاوه بر آن، تنوع فلور و پوشش گیاهی ایران از طریق روی آوردن و پناه گرفتن آن دسته فلوری که پراکندگی وسیعی دارند غنای بیشتری یافته است (Takhtajan, 1986). با توجه به این که قسمت اعظم کشور ایران در حیطه نواحی کوهستانی قرار دارد، قلمروهای کوهستانی به دلیل تنوع در شرایط کلیماتیکی، ادافیکی، توپوگرافیکی و در نهایت اکولوژیکی، زیستگاه‌های متعددی را پدید آورده‌اند، هر یک آشیان اکولوژیکی مناسبی را برای جذب گونه‌های گیاهی ایجاد می‌کنند که مجموعه این شرایط سبب ایجاد تنوع بالا در فلور نواحی کوهستانی می‌گردد. از طرفی در نواحی کوهستانی شیب اکولوژیکی ناشی از ناهمگنی شرایط اقلیمی به نوبه خود در ایجاد تنوع و تیپ‌های اکولوژیکی متفاوت و درنهایت در ایجاد تنوعات سازشی بسیار مؤثر است. بنابراین، انجام مطالعات در این اکوسیستم‌ها ضروری به نظر می‌رسد (Mehrabian, 2005).

۱-۲- تعریف فلور و فلورستیک

 رستنی‌های یک منطقه را فلور می‌گویند. به کتاب و یا دیگر آثاری که رستنی‌های یک منطقه را شرح می‌دهد نیز فلور می‌گویند. فلور در معنی دوم، ابزاری برای شناسایی تاکسون‌های یک منطقه به شمار می‌آید. فلورستیک مطالعه‌ی فلور‌ها (رستنی‌های مناطق) و تهیه‌ی فلور‌ها (کتاب‌های رستنی‌های مناطق) است (Stace, 2006). واکاوی‌های فلورستیکی معمولاً در مقیاس‌های بزرگ (و در سطحی کوچک) به‌ویژه در سطح جامعه گیاهی به کار گرفته می‌شوند. اطلاعات حاصله از پوشش گیاهی ممکن است در حل مسائل اکولوژیکی مانند حفاظت زیستی و مدیریت منابع طبیعی مفید باشد و با ارزیابی اطلاعات گیاهی می‌توان روند تغییرات آینده را پیش‌بینی کرد (مصداقی، ۱۳۹۰).

 ۱-۳- تعریف زیستگاه

 زیستگاه به عنوان مکانی است که گیاهان و جانوران به صورت طبیعی در آن زیست می‌کنند و با ویژگی‌های فیزیکی (توپوگرافی، سیماشناختی  گیاهی و جانوری،  ویژگی‌های خاک، اقلیم و کیفیت آب و غیره) و با گونه‌های گیاهی و حیوانی که در آن زندگی می‌کنند، مشخص می‌شوند (Davies, 2004). زیستگاه واحدهای اصلی ساختاری محیط‌زیست است که توسط حیوانات و گیاهان اشغال می‌شود. این واحدها برای توصیف سایت و مدیریت حفاظت از اهمیت زیادی برخوردارند. زیستگاه به عنوان منطقه‌ای که در آن یک جاندار یا گروهی از جانداران زندگی می‌کنند و دارای اجزای زنده[۱]  و غیرزنده‌اند[۲] ، تعریف شده است. عوامل غیرزنده در بر دارنده عوامل فیزیکی، شیمیایی و جغرافیایی و همچنین تأثیر یا مدیریت انسان است. زیستگاه‌ها برای مناطق مختلف نقشه‌برداری و ثبت شده‌اند (Fossitt., 2000). طبقه‌بندی زیستگاه‌ها با طبقه‌بندی پوشش گیاهی یکسان نیست. طبقه‌بندی زیستگاه‌ها نباید با طبقه‌بندی پوشش گیاهی اشتباه شود. همچنین طبقه‌بندی زیستگاه‌ها باید زیستگاه‌ها و شرایط زیستی لازم برای حیوانات و دیگر جانداران غیر فتوسنتز کننده را معرفی و توصیف کند. بدیهی است که این طبقه‌بندی از تمام تعاریف اکولوژیکی مفهوم زیستگاه پیروی می‌کند، اگرچه در اغلب موارد، پوشش گیاهی یک نقش عمده و اصلی در طبقه‌بندی زیستگاه بازی می‌کند. به منظور توانایی توصیف زیستگاه‌های اغلب جانداران، به یک روش مناسب، دیگر داده‌های کمی و کیفی، علاوه بر مشخصات نوع پوشش گیاهی ضروری می‌باشد. توصیفی کامل برای زیستگاه بی‌مهرگان، قارچ‌ها، گلسنگ‌ها، خزه‌ها و پرندگان جنگلی مورد نیاز است (Andersson, 2001). سیستم طبقه‌بندی زیستگاهی EUNIS در بر دارنده یک بانک اطلاعات به همراه شرحی از مستندات می‌باشد. زیستگاه‌ها به صورت سلسله مراتبی مرتب شده‌اند و از رتبه یک شروع می‌شود. این طبقه‌بندی یک تیپولوژی گسترده‌ای برای زیستگاه‌های اروپا و مناطق دریایی مجاور تهیه کرده است (Davies et al, 2004).

رابطه میان زیستگاه‌های EUNIS و دیگر طبقه‌بندی‌های زیستگاهی یک بخش بسیار مهم از طبقه‌بندی می‌باشند. این رابطه کاربران طبقه‌بندی‌های ملی را قادر می‌سازد تا داده‌هایشان را در سطح بین‌المللی تشریح کنند و پیوندهایی با سیستم‌های زیستگاهی که در قانون‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، برقرار کنند (Moss, 2008).

 ۱-۴ پیشینه پژوهش‌های فلورستیک در ایران

 برای شناخت فلور و پوشش گیاهی یک منطقه داشتن اطلاعات کلی از تاریخچه، اکولوژی، منابع شناسایی، موقعیت جغرافیایی، عوامل دیرینه‌شناسی و ویژگی‌های کمی و کیفی آن فلور ضروری است. این اطلاعات به‌نوبه خود در طول زمان‌های متمادی حاصل‌شده است و برای هر بخش آن افراد زیادی به کاوش و پژوهش پرداخته‌اند. درواقع مجموع این یافته‌ها سیمای یک فلور و پوشش گیاهی یک منطقه را ترسیم می‌نماید (یوسفی، ۱۳۸۶). مرحوم احمد پارسا که از بنیان‌گذاران علم گیاه‌شناسی نوین در ایران است، از ابن‌سینا (دانشمند بزرگ ایرانی) به‌عنوان بنیان‌گذار فلور در آسیا و ایران یاد می‌کند (پارسا، ۱۳۳۴). درحالی‌که در سال‌های ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ میلادی در کشورهای اروپایی با احداث هرباریوم ها و باغ‌های گیاه‌شناسی زمینه‌های لازم برای توسعه علم گیاه‌شناسی فراهم می‌شد، در ایران تحول قابل‌ملاحظه‌ای مشهود نبود. از این رو در همین سال‌ها جاذبه‌های گیاه‌شناسی ایران، موجب انجام مسافرت‌های متعدد گیاه‌شناسان اروپایی به ایران گشت، سرآغاز این سفرها احتمالاً در سال ۱۶۸۴ میلادی بود که دکتر کمپفر آلمانی به جنوب قفقاز، رشت، قزوین، اصفهان، شیراز و کرانه‌های خلیج‌فارس رفت (جم زاد، ۱۳۸۷). از گیاه‌شناسان دیگری که در این زمینه فعالیت کرده‌اند محققان زیر قابل‌ذکرند: گملین آلمانی (۷۴-۱۷۷۰ میلادی)، آندره میشو فرانسوی (۸۴-۱۷۷۰)، الیویه و برونی‌یر فرانسوی(۹۷-۱۷۹۶)، سیوویتس مجارستانی (۱۸۲۸)، اوشه الوای فرانسوی (۳۷-۱۸۳۵)، تئودرکچی اتریشی (۴۳-۱۸۴۲)، دکتر بوزه، از اهالی ریگا (لتونی) (۴۹-۱۸۴۷)، دکترستاکس انگلسیی (۱۸۵۱-۱۸۵۰)، پروفسور ‌هاوسکنخت آلمانی (۶۷-۱۸۶۵)، فن بونژ (۱۸۵۸)، دکتر شتاپف، رئیس هرباریوم کیو لندن (۱۸۸۶-۱۸۸۵)، فرین (۱۸۹۴)، جیمز (۱۹۰۸)، شتراوس (۱۹۰۹-۱۸۷۹)، سین تنیس (۱۹۰۲)، ی. برنمولر، از اهالی وایمار آلمان (۱۹۳۹-۱۸۸۹)، پوپنوک (۱۹۱۳)، گاندژر (۲۰-۱۹۱۹)، گروسهایم (۱۹۲۶)، گیلیات- سمیث (۲۶-۱۹۲۵)، مکمیلان (۱۹۲۷)، چیک (۱۹۲۸)، هرنر (۱۹۲۸)، دارلینگتون و کاوان (۱۹۲۹)، نابلک (۲۹-۱۹۲۳)، راجر (۱۹۲۹)، باروز (۱۹۳۰)، فیلد و لازار (۱۹۳۴)، ترات (۱۹۳۴)، گیلی (۱۹۳۹)، بیگر (۳۵-۱۹۳۲)، خانم دیلی (۳۶-۱۹۳۳)، خانم لینزی (۱۹۳۶)، اروین گائوبا (۴۰-۱۹۳۳)، کارل هینز رشینگر (۷۷-۱۹۳۷)، کولتس (۴۵-۱۹۴۰)، آیلیف (۴۸-۱۹۴۶)، پل الن سوئیسی (۱۹۴۸)، پروفسور لئونارد بلژیکی (۱۹۴۸)، کونکل (۱۹۷۴)، ژ- ک. کلن فرانسوی (۷۷-۱۹۷۰) (جم زاد، ۱۳۸۷). از گیاهشناسان ذکرشده فن بونژ (۱۸۵۸)، جیمز (۱۹۰۸)، برنمولر (۱۹۳۹-۱۸۸۹)، رشینگر (۱۹۶۵)، لئونارد (۱۹۷۲) و مارتین ال گرانت در سال ۱۹۶۴ از استان کرمان جمع‌آوری داشته‌اند. در  سالهای ۱۳۴۵-۱۳۸۵ اساتید و کارشناسان ایرانی متعددی در رابطه با جمع‌آوری گیاهان ایران فعالیت داشته‌اند. و از گیاهشناسان ایرانی که از استان کرمان جمع‌آوری داشته‌اند: سید منصور میرتاج الدینی، احمدرضا خسروی (۱۹۹۵)، ایرانشهر و ترمه (۱۹۷۵)، مصطفی اسدی (۱۹۷۷)، حیدر برفه (۱۹۹۱)، رضا رمضانی‌نژاد (۲۰۰۷)، بهبودی (۱۹۴۹).

اولین موزه گیاه‌شناسی و هرباریوم رسمی ایران در سال ۱۳۱۲ شمسی توسط پرفسور گائوبای اطریشی در دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران تأسیس شد (جم زاد، ۱۳۸۷). در استان فارس هرباریوم دانشگاه شیراز نیم‌قرن پیش توسط مارتین الف گرانت آمریکایی در سال ۱۹۶۳ میلادی (۱۳۴۲) تأسیس شد پس از آن دکتر ممتاز حسن بخاری استاد گیاه‌شناسی بخش زیست‌شناسی وقت کارهای گرانت را ادامه می‌دهد و به جمع‌آوری گیاهان از استان فارس و استان‌های مجاور می‌پردازد (۱۹۸۸-۱۹۷۲) در سال ۱۳۶۸ توسط آقای دکتر خسروی کارهای جمع‌آوری و شناسایی گیاهان ادامه پیدا می‌کند و تا به امروز ادامه دارد، هم‌ اکنون نزدیک ۱۰۰ هزار نمونه گیاهی در این هرباریوم نگهداری می‌شود.

 [۱]  biotic

[۲]  abiotic

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.