تحقیق فناوری اطلاعات و فواید استفاده از آن و تاریخچه کسب و کار الکترونیک و مدل ها و ضروریات آن و همراستایی استراتژیک و مدل های همراستایی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات و فواید استفاده از آن و تاریخچه کسب و کار الکترونیک و مدل ها و ضروریات آن و همراستایی استراتژیک و مدل های همراستایی دارای ۷۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۶
۲-۲- اطلاعات و دانش    ۷
۲-۳- تعریف فناوری اطلاعات    ۸
۲-۴- وظایف فناوری اطلاعات    ۹
۲-۵- تفاوت فن آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) با فن آوری اطلاعات (IT )    ۱۰
۲-۶- فناوری اطلاعات چه کمکی به سازمان ما می کند؟    ۱۲
۲-۷- فواید استفاده از فناوری اطلاعات    ۱۳
۲-۷-۱- یکپارچگی سیستم    ۱۳
۲-۷-۲- دسترسی آسان به اطلاعات    ۱۳
۲-۷-۳- امنیت بالا و سطوح دسترسی    ۱۴
۲-۷-۴- ثبت دانش سازمانی    ۱۴
۲-۷-۵- گزارشات مدیرتی    ۱۵
۲-۷-۶- بالا بردن رضایت مشتری    ۱۵
۲-۷-۷- اطلاع رسانی دقیقتر، به موقع تر و گسترده تر    ۱۵
۲-۸- موانع بکارگیری فناوری اطلاعات در ادارات و سازمانها    ۱۶
۲-۹- توصیه ها برای اجرای فناوری اطلاعات در سازمانها    ۱۷
۲-۱۰- جایگاه فناوری اطلاعات در توسعه پایدار ایران    ۱۸
۲-۱۱- جایگاه ICT در ایران    ۱۹
۲-۱۲- تاریخچه کسب و کار الکترونیک    ۲۱
۲-۱۳- تعریف کسب و کار الکترونیکی    ۲۴
۲-۱۴- ارزش های ایجاد شده توسط کسب و کار الکترونیکی    ۲۴
۲-۱۵- مزایای کسب و کار الکترونیکی    ۲۶
۲-۱۵-۱- مزایای محسوس کسب و کار الکترونیکی    ۲۶
۲-۱۵-۲- مزایای نامحسوس کسب و کار الکترونیکی    ۲۷
۲-۱۶- معایب کسب و کار الکترونیک    ۲۸
۲-۱۷-  یک طرح تجاری جدید برای کسب و کار الکترونیکی    ۲۸
۲-۱۸- تفاوت کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک    ۳۰
۲-۱۹- شیوه های کسب و کار الکترونیک    ۳۱
۲-۲۰- مدل‌های کسب و کار الکترونیکی    ۳۲
۲-۲۱- ضروریات کسب و کار الکترونیکی    ۳۳
۲-۲۲- مدیریت و کسب و کار الکترونیک    ۳۵
۲-۲۳- اهمیت کسب و کار الکترونیک در شرکت ها    ۳۷
۲-۲۴- اهمیت همراستایی    ۳۸
۲-۲۵- همراستایی استراتژیک    ۴۱
۲-۲۶- همراستایی فناوری اطلاعات و کسب و کار    ۴۱
۲-۲۷- مدل های همراستایی    ۴۳
۲-۲۷-۱- مدل کلارک    ۴۳
۲-۲۷-۲- مدل همسویی c4    ۴۴
۲-۲۷-۳- مدل همراستایی استراتژیک کازمن و می چن( BITAM )    ۴۵
۲-۲۷-۳-۱- مراحل رفع عدم همراستایی کازمن و می چن    ۴۶
۲-۲۷-۴- مدل جویر و کالیکا    ۴۶
۲-۲۷-۵- چارچوب همراستایی استراتژی کسب و کار و تکنولوژی اطلاعات هندرسون و نکاترامن    ۴۷
۲-۲۷-۵-۱- چشم اندازهای همراستایی بر مبنای مدل هندرسون و نکاترامن    ۴۸
۲-۲۷-۵-۲- توسعه چشم اندازهای همراستایی بر مبنای مدل هندرسون و نکاترامن    ۴۹
۲-۲۷-۶- چارچوب همترازی کسب و کار و تکنولوژی اطلاعات لوفتمن    ۵۰
۲-۲۷-۷- چارچوب همراستایی استراتژیک اوسبرن    ۵۰
۲-۲۷-۸- مدل های ارائه شده در یک نگاه    ۵۲
۲-۲۸- ارزیابی مدل های ارائه شده در حوزه همراستایی    ۵۳
۲-۲۹- تعاریف شاخص ها و داده ها    ۵۵
۲-۲۹-۱- کاربر گرایی    ۵۵
۲-۲۹-۱-۱- مدیریت تقاضا:    ۵۵
۲-۲۹-۱-۲- مدیریت ارتباط با مشتری    ۵۶
۲-۲۹-۲- مشارکت و همکاری کسب و کار (سازمان)    ۵۷
۲-۲۹-۲-۱- ارتباطات فناوری اطلاعات و سایر بخش ها    ۵۷
۲-۲۹-۲-۲- پشتیبانی مدیریت ارشد    ۵۸
۲-۲۹-۲-۳- درک کسب و کار از فناوری اطلاعات    ۵۸
۲-۲۹-۳- مزیت عملیاتی    ۵۹
۲-۲۹-۳-۱- افزایش اثربخشی وکارایی حاصل از فناوری اطلاعات    ۵۹
۲-۲۹-۳-۲- عملیاتی نمودن نرم افزارها    ۶۰
۲-۲۹-۳-۳- شناسایی ریسکها    ۶۲
۲-۲۹-۴- آینده نگری    ۶۳
۲-۲۹-۴-۱- شناسایی قابلیت ها و پرورش فرصت ها    ۶۳
۲-۲۹-۴-۲- نوآوری در فناوری اطلاعات    ۶۴
۲-۲۹-۴-۳- توسعه و پشتیبانی    ۶۵
۲-۳۰-  تحقیقات پیشین در زمینه همراستایی فناوری اطلاعات و کسب و کار    ۶۵
۲-۳۰-۱- ارائه مدل چندگانه برای ارزیابی همراستایی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسب وکار  : لئونل پلازئولا و همکاران- ۲۰۰۶    ۶۶
۲-۳۰-۲- تحقیق همسویی استراتژیک تالون ، کرامر و گواز بالکونی (۲۰۰۰)    ۶۶
۲-۳۰-۳- تحقیقات اخیر همسویی فناوری اطلاعات    ۶۷
۲-۳۱- مطالعات انجام شده در داخل کشور    ۶۸
۲-۳۲- مطالعات انجام شده در خارج کشور    ۷۰
منابع و مآخذ    ۷۳
منابع فارسی    ۷۳
منابع انگلیسی    ۷۵

منابع

فهیمی، مهدی، «فرایند تدوین طرحهای جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات»، ۱۳۸۲، تکفا، شماره ۷ و ۸ .

فهیمی، مهدی ، «چشم‌انداز فناوری اطلاعات در هزارهء سوم» ،۱۳۸۱،انتشارات شریف،سال هجدهم .

سلطانی ،پوری ، راستین ،فروردین ، «دانشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی» ،۱۳۷۹،انتشارات فرهنگ معاصر.

هوشیاریزدان ،مهدی ،«تاثیرفن‌آوری اطلاعات برتوسعه خدمات در کتابخانه‌ها» ، ۱۳۸۱ ،کتابداری و اطلاع‌رسانی ، جلد ۵،شماره ۱٫

وبستر، فرانک ،”نظریههای جامعه اطلاعاتی“، مترجم اسماعیل قدیمی، ۱۳۸۰، نشر قصیده سرا.

تارخ، محمد جعفر، امی، امیر علی ،تکنولوژی اطلاعات و صادرات نرم افزار، ۱۳۸۱ ،انتشارات پیام‌آوران، کلک آزاد.

آقایی ،سعید ،”مجموعه مقالات دومین همایش تجارت‌ الکترونیکی صدا و سیما”، ۱۳۸۳ ،خبرنامه انفورماتیک، شماره ۸۹

اکبری، حسیــن و دیگران ،« ارزیابی تطبیقی پروژه های مدیریت استراتژیک در سازمانهای ایرانی»، ۱۳۸۳ ،تدبیر، شماره ۱۴۳

احمدی ، علی ، ابراهیمی ، علیرضا ، سلیمانی ملکان ، مهدی ، برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات و ارتباطات ، ۱۳۸۳، انتشارات تولید دانش

بیات، مهرداد، «آینده علم و فناوری در ایران و جهان» ،۱۳۸۱،انتشارات شریف،سال هجدهم.

کلارک ، استیو ، مدیریت استراتژیک سیستم های اطلاعاتی ، ۱۳۸۲ ،سید محمد اعرابی و داوود ایزدی ، دفتر پژوهش های فرهنگی ، تهران

علی بابایی، احمد ، “طراحی و پیاده سازی یک سیستم اندازه گیری عملکرد با استفاده از  روش های کارت امتیازی متوازن و سنجه های هدفگرا”،۱۳۸۴ ، پایان نامه کارشناسی ارشد با راهنمایی دکتر بهروز ارباب شیرانی، دانشگاه صنعتی اصفهان.

غضنفری مهدی، فتحیان محمد، رئیس صفری مجتبی، اندازه گیری بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات در صنعت خدمات مالی ایران، مقایسه بانک های بخش خصوصی و دولتی با استفاده از چارچوب Cobit 4.1،۱۳۹۰ ، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات ، دوره ۳ ، شماره۶

قاسمی علی حسین ، تبحر در فناوری اطلاعات، ۱۳۸۹ ،انتشارات چاپار

قدسی پور ، سید حسن ، “فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP ” ، انتشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیر ، چاپ پنجم ، ۱۳۸۷٫

ملک پور فرسادی ، فرهاد ، تجارت الکترونیک در ایران ، ۱۳۸۶ ، دومین کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیک و تجارت جهانی.

۲-۱- مقدمه  

با گذر زمان فناوری اطلاعات[۱] بعنوان جز اساسی از زندگی شخصی و کاری افراد قلمداد می شود. فناوری اطلاعات حسی از ارتباط را ایجاد می کند که تا ۱۰ الی ۱۵ سال پیش غیر قابل لمس بود.(Word & Pipard ,2000 ,33)

ارتقاء سریع فناوری در سال های اخیر سازمان ها را با فرصت ها و موقعیت های جدیدی روبرو ساخته است که این فرصت ها در سایه یکپارچگی کسب و کار[۲] با فناوری اطلاعات تحقق می یابد.( Ankit & Bihangar ,2007,82)

دقت وتمرکز سازمانها بر این رابطه می تواند در شناسایی ابعاد مختلف کاری از جمله منابع نقش ها و فعالیت های سازمانی در کنار شرایط محیطی سودمند واقع شود. در شرایط اقتصادی پویای امروزی دنیای فناوری اطلاعات و کسب و کار با چالش مستمری روبرو هستند که می توان این چالش را عمدتاً در مواردی که منجر به ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان ها می گردند ، جستجو کرد. تناسب یا همراستایی فناوری اطلاعات و کسب وکار موضوعی قابل توجه طی دهه های اخیر بوده است. ((Luftman, 2000, 43

این دست چالش ها رابطه پایدار و استوار میان فناوری اطلاعات و کسب و کار را ضروری می سازد، بطوری که فناوری اطلاعات بتواند جایگاه های تصمیم سازی را شکل داده و هزینه های سرمایه گذاری را کاهش دهد.

در شرایط کنونی برای کارشناسان فناوری اطلاعات و کسب و کار مواجه شدن با تضاد و تناقضات کاری بدلیل کمبود درک متقابل میان طرفین بسیار طبیعی است. لذا در جهت پیوند دادن میان مفاهیم فناوری اطلاعات و کسب و کار و برقراری رابطه اجزاء آنها با یکدیگر در اینجا مفهوم همراستایی دو مقوله فناوری اطلاعات و کسب وکار بیان می شود در ادامه مدل های همراستایی و تحقیقات انجام شده در این زمینه اشاره می شود.

۲-۲- اطلاعات و دانش

تعاریف متفاوت اطلاعات[۳]  از زوایای مختلف :

تعریف اطلاعات از لحاظ نظری :  اطلاعات ( Information ) به هر نوع داده جمع آوری شده با استفاده از روش های مختلفی  نظیر : مطالعه ، مشاهده ، شایعه و سایر موارد دیگر اطلاق می گردد. در واژه “اطلاعات” ، بار معنائی از قبل تعریف شده ای در رابطه با کیفیت ، معتبر بودن و یا صحت داده وجود نداشته و امکان برخورد با  اطلاعات معتبر ، غیرمعتبر ، واقعی ، نادرست ، صحیح و گمراه کننده ، وجود خواهد داشت.

تعریف اطلاعات از منظر تئوری اطلاعات : اطلاعات دربردارنده یک معنی خاص خصوصا” در ارتباط با پیشگوئی احتمالی از داده است .در تعریف فوق ، میزان معنی و محتوای ارائه شده توسط اطلاعات مورد توجه قرار می گیرد.مثلا” پیامی که به ما اعلام می نماید:”فردا خورشید طلوع می نماید ” دارای حجم اندکی محتوای  اطلاعاتی است در حالیکه یک پیام در رابطه با روز قیامت ، شامل حجم بالائی از اطلاعات است . در تعریف ارائه شده از منظر تئوری اطلاعات ، همانند تعریف ارائه شده قبلی ، توجه خاصی به کیفیت و یا ارزش اطلاعات نمی گردد .

تعریف اطلاعات از منظر علم اطلاعات و فن آوری اطلاعات :علم اطلاعات و فن آوری اطلاعات با اطلاعات به عنوان داده جمع آوری شده ، ذخیره شده ، بازیابی شده ، پردازش شده و ارائه شده سروکار دارد . در تعریف فوق نیز به مواردی همچون اعتبار ، کیفیت و ارزش اطلاعات به صورت جانبی ، توجه می گردد.(Harrise R , 2002 ,82-88 )

در تعاریف فوق ، توجه خاصی به کیفیت و یا ارزش اطلاعات نشده است . در مقابل اطلاعات از واژه ای دیگر و با نام ” Knowledge ” استفاده می شود که می توان آن را معادل ” دانش ” در نظر گرفت . ” دانش ” ، بر خلاف اطلاعات ، دارای بار معنائی مختص به خود بوده که توسط فرد و یاافرادی  کارشناس و بر اساس بررسی و مطالعه انجام شده بر روی اطلاعات معتبر ، حاصل می شود. اطلاعات معتبر ، به خودی خود مفید و قابل استفاده می باشند ولی قادر به پیشگوئی نتایج نمی باشند. برخی اطلاعات معتبر نظیر قیمت یک کالا و یا خدمات و یا برنامه زمانبندی پروازهای هوائی ، مستقیما” قابل استفاده می باشد،  ولی برخی اطلاعات دیگر نظیر داده هواشناسی و یا داده مربوط به آنتی بیویتک ها صرفا” زمانی مفید و معتبر می باشند که در ابتدا توسط کارشناسان متخصص ( دارای دانش لازم )  استفاده وپس از  بررسی و آنالیز داده ها ی اولیه ، نتایج استخراج و در اختیار عموم علاقه مندان جهت استفاده قرار گیرد.در بطن دانش همواره آنالیز و نتیجه گیری نهفته است در حالی که ، اطلاعات در بهترین وضعیت استنتاج استقرائی را به دنبال خواهد داشت . بنابراین حداقل از لحاظ فلسفی ، شایسته و منطقی است که ظهور ” جوامع مبتنی بر دانش ” را در مقابل ” جوامع اطلاعاتی ” ، ترویج نمود  . در جوامع مبتنی بر دانش ، آموزش و فراگیری به عنوان فرآیند کسب دانش مطرح بوده تا در مرحله بعد ، امکان ایجاد دانش فراهم می گردد ( ترکیب و آنالیز قیاسی ) .

از لحاظ تاریخی ، دستیابی به اطلاعات از طریق رسانه های چاپی ( کتاب ، روزنامه ، مجله ) حاصل می گردید در حالی که فراگیری دانش از طریق مدارس و دانشگاهها بدست می آمد . امروزه ، فن آوری اطلاعات و ارتباطات افقی جدید در رابطه با تولید و عرضه اطلاعات را ارائه نموده است و می بایست بطور همزمان امکانات موجود را در جهت فراگیری و ایجاد دانش ، سازماندهی و به خدمت گرفت . ما می بایست در مرحله اول با بهره گیری از امکانات موجود موفق به فراگیری دانش بوده تا در ادامه امکان تولید ، میسر گردد. بدیهی است با استفاده مناسب از دستاوردهای فن آوری اطلاعات و ارتباطات، می توان به سرعت اقدام به فراگیری دانش و در نهایت تولیدعلم نمود . شاید از زاویه فوق ، بتوان مهمترین رسالت فن آوری اطلاعات و ارتباطات را ایجاد زیرساخت و بستر مناسب برای فراگیری و تولید علم در نظر گرفت . در جوامعی که توانسته اند زیر ساخت مناسبی ( صرفا” زیرساخت ارتباطی مورد نظر نمی باشد ) در رابطه با فن آوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد نمایند ، شرایط مناسب برای استفاده از “دانش ” فراهم و میزان تولید دانش در اینگونه جوامع ارتباط مستقیمی با زیرساخت فن آوری اطلاعات و ارتباطات آنان دارد.

استفاده مناسب از دانش و بکارگیری آن در تمامی عرصه های زندگی و در نهایت تولید دانش ، ارتباط مستقیمی با توسعه دارد .(Lbid , 53)

۲-۳- تعریف فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات به معنی و مفهوم بسیار ساده یعنی علم استفاده از یک سری ابزار که این ابزار همان پردازش، نگهداری، جمع آوری، ذخیره، توزیع، انتقال، امنیت است که بر روی اطلاعات اعمال میشود. این تعریف برای کسانی که بخواهد با فناوری اطلاعات IT آشنا شوند؛ تعریفی مناسب و کاملاً ساده و شفاف است.

اطلاعات منشأ دانایی و بصیرت در انسان است و هدف از بکارگیری فناوری اطلاعات ، افزایش آگاهی در انسان و نظم در اجراست.(استوور ، ۱۳۷۵ ،۱۵)

سه محور اصلی در فناوری اطلاعات سخت افزار ، نرم افزار و فکر افزار ( مدیریت دانش ) می باشد.به طور کلی با پدید آمدن این رشته ، رشته کامپیوتر با تحولی عظیم روبرو شد و این در حالی است که فناوری اطلاعات سرآمد رشته کامپیوتر است و جایگاه کاملاً مستقل برای خود دارد.

هم اکنون نیز فناوری اطلاعات با شتابی فزاینده در حال تغییر جهان است و این تغییرات در کلیه عرصه های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی مشهود است . با این وجود فناوری اطلاعات هنوز در آغاز راه است. فناوری اطلاعات را برای بیان یک تعریف ساده دیگر به سه کلمه تقسیم میکنم :

فناوری : کاربردی کردن علم

پردازش : مدیریت بر روی اطلاعات

اطلاعات : داده های پردازش شده

فناوری اطلاعات :علمی که برای مدیریت و پردازش اطلاعات لازم است.

برای آشنایی بیشتر شما تعاریفی مختلف و معروف ارایه شده است را با هم مرور میکنیم :

فناوری اطلاعات متشکل از چهار عنصر اصلی اساس «انسان، سازوکار، ابزار، ساختار» است، به طوری که در این فناوری، اطلاعات از طریق زنجیره ارزشی که از بهم پیوستن این عناصر ایجاد می‌شود جریان یافته و پیوسته تعالی و تکامل سازمان را فرا راه خود قرار می‌دهد.

فناوری اطلاعات عبارتست از کاربرد رایانه‌ها و دیگر فناوری‌ها برای کار با اطلاعات. در اینجا هر گونه فناوری اعم از هر گونه وسیله یا تکنیک مد نظر است.(همان منبع ،۱۸)

۲-۴- وظایف فناوری اطلاعات

وظایف موجود در فناوری اطلاعات را میتوان در یک دید کلی به ۸ مورد تقسیم نمود :

نگهداری و پردازش

تقسیم وظایف

مدیریت شبکه : یکی از مهمترین مسایل، آشنایی با مفاهیم و پیاده سازی شبکه برای مدیران فناوری اطلاعات است.

مدیریت اطلاعات : میتوان به جرأت اعلام کرد؛ مدیریت اطلاعات حرف اول را در رشته فناوری اطلاعات میزند و یک مدیر ارشد این رشته باید بتواند بر روی اطلاعات خود مدیریت نمایید.

توسعه اطلاعات : میتوان چهار کلمه کلیدی برای آن ارایه نمود : کنترل، سرعت و دقت، امنیت، فرمت

توسعه سیستمهای مهندسی فناوری اطلاعات : باعت تحول در فناوری اطلاعات شد و میتوان گفت جنس فناوری اطلاعات از یک زمان به بعد نرم افزاری شد.

توسعه کاربردی : زمانی میتوانیم توسعه یک علم را احساس کنیم که در بین مردم و کاربران باشد.

توسعه تجاری( توربن و ۱۹۹۶ ،۱۵۰)

۲-۵- تفاوت فن آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) با فن آوری اطلاعات (IT )

در فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، دستگاه ها و فن آوری های ارتباطی دارای جایگاهی خاص بوده و از عناصر اساسی به منظور  استفاده از مزایا و دستاوردهای فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، محسوب می گردند. در ادامه با تعاریف متفاوت ICT ، بیشتر آشنا می شویم :

در اوایل سال ۱۹۹۰ به مجموعه سخت افزار ، نرم افزار ، شبکه و صنایع مرتبط به آنان ، فن آوری اطلاعات ( IT ) گفته می شد. در فن آوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT ) ، تاکید و محوریت بر روی جنبه ارتباطی می باشد ، بگونه ای که ارتباطات به منزله یک “باید” مطرح بوده که فن آوری اطلاعات بدون وجود آن امکان ارائه سرویس ها و خدمات  را دارا نمی باشد .

فن آوری اطلاعات و ارتباطات، واژه ای است که به هر نوع دستگاه ارتباطی و یا برنامه نظیر: رادیو ، تلویزیون ، تلفن ها ی سلولی ، کامپیوتر ، نرم افزار ، سخت افزارهای شبکه ، سیستم های ماهواره اری و نظایر آن اطلاق شده که  سرویس ها ،خدمات و برنامه های متعددی به آنان  مرتبط می گردد (کنفرانس از راه دور ، آموزش از راه دور) .

فن آوری اطلاعات وارتباطات اغلب در یک مفهوم و جایگاه خاص مورد بررسی کاربردی دقییق تر قرار می گیرد نظیر : فن آوری اطلاعات وارتباطات در آموزش ، بهداشت ، کتابخانه ها و غیره .

فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، به مجموعه امکانات سخت افزاری ، نرم افزاری ، شبکه ای و ارتباطی به منظور دستیابی مطلوب به اطلاعات ، گفته می شود . (فهیمی، ۱۳۸۱، ۱۲)

همگرائی بین کامپیوتر و ارتباطات ، فن آوری اطلاعات و ارتباطات را شکل می دهد .( پیوند بین کامپیوتر و بهره برداری از تمامی قابلیت های آن خصوصا” پردازش و ذخیره سازی داده  با امکانات متعدد ارتباطی  ) .

با این که تکنولوژی های مرتبط با کامپیوتر به نوعی در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می گرفت ، ولی پتانسیل های گسترده آن پس از تحقق دو تحول عمده در سال ۱۹۸۰ بر همگان آشکار گردید : تحول در صنعت نیمه هادی ها ( ترانزیستور ، مدارات مجتمع ، میکرو تراشه ها ) ، کوچک و ارزان شدن کامپیوترها را به دنبال داشت . متعاقب این تحول عظیم ، امکان استفاده از کامپیوتر در ابعاد بسیار گسترده و برای عموم کاربران، فراهم گردید( کافی است به اطراف خود نگاهی داشته باشیم!) . دومین تحول عمده ، ارتباط کامپیوترها  با یکدیگر و بر پاسازی شبکه های کامپیوتری است . در ادامه با استفاده از فن آوری های متعدد مخابراتی و ارتباطی ، امکان اتصال و ارتباط بین شبکه های کامپیوتری ، فراهم گردید .تحولات فوق ، زمینه انقلاب عظیم اطلاعاتی در عصر حاضر و ظهور فن آوری های متعدد اطلاعات و ارتباطات را ایجاد نموده است .

مهمترین ویژگی فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، نحوه ذخیره سازی ، پردازش و دستیابی به اطلاعات است.

به مجموعه فن آوری هائی که امکان ذخیره سازی ، پردازش ، ارائه و انتقال اطلاعات را از طریق محیط های انتقال فراهم می نماید ، اطلاق می گردد.

فن آوری اطلاعات و ارتباطات  به جایگاه برجسته اطلاعات ، دستگاههای ذخیره سازی و پردازش اطلاعات و دستگاههای انتقال و دستیابی به اطلاعات تاکید دارد . بدیهی است در این راستا ، علاوه بر پتانسیل های مخابراتی ، رسانه هائی دیگر نظیر رادیو و تلویزیون نیز در فهرست وسایل ارتباطی ( کانال نشر و توزیع اطلاعات ) ، قرار خواهند گرفت . زیر ساخت فن آوری اطلاعات و ارتباطات در مرحله اول نیازمند وجود یک زیرساخت اطلاعاتی است که در آن تمامی دستگاهها و وسایل ارتباطی نظیر تجهیزات مخابراتی ، رادیو و تلویزیون قرار خواهند گرفت . زیرساخت اطلاعاتی به منزله فونداسیون زیرساخت فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، مطرح بوده که امکان ارائه سرویس ها و خدمات اطلاعاتی را با کیفت مطلوب ، فراهم می نماید. (‌ سلطانی، راستین، ۱۳۷۹ ،۲۳۶)

[۱]  Technology Information

[۳]  Information

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق صنعت گردشگری و تاثیر فناوری اطلاعات بر آن در ایرا ن وجهان
  • تحقیق کاربرد فناوری اطلاعات در سیاست و مزایای پیاده سازی انتخابات الکترونیک
  • تحقیق فناوری اطلاعات و تأثیر فناوری اطلاعات بر سازمان
  • تحقیق پیاده سازی فناوری اطلاعات در شرکت
  • تحقیق فناوری اطلاعات و مدل های ارزیابی موفقیت فناوری اطلاعات
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.