712 views
پیشینه تحقیق قابلیت اطمینان سیستم قدرت و مدل قابلیت اطمینان مزارع بادی دارای ۳۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
فصل اول ۴
قابلیت اطمینان سیستم قدرت ۴
مفهوم قابلیت اطمینان سیستم قدرت ۴
مدل قابلیت اطمینان ۶
ارزیابی کفایت سیستم قدرت شامل منابع تولید تجدیدپذیر ۹
تکنیک محاسبه شاخصهای قابلیت اطمینان در سطح اول ۹
فصل دوم ۱۲
مدل قابلیت اطمینان مزارع بادی ۱۲
انواع تکنولوژیهای تولید برق در نیروگاههای بادی ۱۲
– نوع اول- نوع سرعت ثابت ۱۳
-نوع دوم- توربین با سرعت متغیر محدود مجهز به جعبه دنده چند مرحلهای ۱۴
نوع سوم- نوع سرعت متغیر با مبدل الکترونیک قدرت جزئی ۱۵
– نوع چهارم- تکنولوژی سرعت متغیر با درایو مستقیم و مجهز به مبدل قدرت کامل ۱۶
– نوع پنجم- تکنولوژی سرعت متغیر با جعبه دنده یک مرحلهای و مبدل الکترونیک قدرت کامل ۱۸
– نوع ششم- تکنولوژی سرعت متغیر با جعبه دنده چند مرحلهای و مبدل الکترونیک قدرت کامل ۱۹
– نوع هفتم- تکنولوژی سرعت متغیر با مبدل الکترونیک قدرت جزئی مجهز به ژنراتور القایی دو سو تغذیه شونده بدون جاروبک ۲۰
چگونگی تولید برق توسط نیروگاههای بادی ۲۱
– مدل قابلیت اطمینان برای واحد بادی بر اساس تکنولوژی ژنراتور القایی دو سو تغذیه شونده ۲۲
– معرفی اجزای تشکیل دهنده واحد بادی و به دست آوردن مدل قابلیت اطمینان واحد بر اساس خرابی اجزا ۲۳
– تأثیر عدم قطعیت سرعت باد بر مدل قابلیت اطمینان واحد بادی ۳۰
-مدل کامل قابلیت اطمینان مزرعه بادی ۳۲
مراجع ۳۴
Roy Billinton, Ronald. N. Allan, “Reliability Evaluation of Power Systems” Plenum Press, Newyork and London, 2nd Edition, 1994
Li, H.; Chen, Z, “Overview of different wind generator systems and their comparisons” Renewable Power Generation, IET, 2008
T. Ackermann, “wind power in power systems,” John Wiley and Sons Ltd., 2008.
J. Ribrant, and L. M. Bertling, “Survey of Failures in Wind Power Systems With Focus on Swedish Wind Power Plants During 1997–۲۰۰۵,”, IEEE Trans. Energy Conver., vol. 22, no. 1, pp. 167-173, March 2007.
دادههای مربوط به سرعت باد در منظقه منجیل، اندازهگیری و ثبت توسط سازمان انرژیهای نو ایران (سانا)
R. L. Cannon, V. D. Jitendra, and J. C. Bezdek, “Efficient Implementation of the Fuzzy c-Means Clustering Algorithms,” IEEE Trans. Pattern Analysis and Machine Intelligence, vol. PAMI-8, no. 2, pp. 248-255, March 1986
در این فصل قابلیت اطمینان سیستم قدرت که یکی از مطالعات مهم در این سیستمها میباشد تشریح میگردد. امروزه با توجه به اینکه برق در تمامی زمینهها مورد استفاده قرار گرفته است لذا تأمین برق قابل اعتماد برای تمامی مردم، صنایع و ادارات از اهمیت فراوانی برخوردار است.
از اوایل قرن بیستم استفاده از انرژی الکتریکی آغار شد و امروزه یکی از جنبههای مهم در کشورهای پیشرفته و صنعتی نیروی برق است. از طرف دیگر با بوجود آمدن محیط تجدید ساختار شده، اهمیت کیفیت عرضه انرژی الکتریکی همراه با بالا رفتن انتظارات مردم افزایش پیدا کرده است. هر گونه خرابی در هر قسمت از سیستم قدرت باعث کاهش کیفیت، نقص در عرضه بار و با وقفه خواهد شد که این به نوبه خود میتواند باعث قطعیهای محلی و خانگی و در صورت حاد خود باعث قطعی گسترده و خاموشی شود. معمولاٌ در هر کشوری در یک برهه زمانی خاص یک قطعی گسترده که سبب خاموش شدن کل شبکه شده اتفاق افتاده است. از این نمونه خاموشیها میتوان به خاموشی سال ۱۹۹۷ آمریکا (در نیویورک)اشاره کرد که میزان خسارت آن بالغ بر ۳۵۰ میلیون دلار برآورد شده است. با توجه به این توضیحات میتوان به اهمیت برآورده نمودن سطح مناسبی از قابلیت اطمینان شبکه پی برد. در این زمینه تکنیکهایی که مورد استفاده قرار میگیرد باید طوری باشند که یک موازنه منطقی بین ریسک سیستم و هزینههای اقتصادی در نظر بگیرد.
در یک سیستم قدرت هدف تأمین تقاضای بار مصرفکنندگان میباشد. بنابراین قابلیت اطمینان سیستم قدرت میزان توانایی این سیستم در تأمین برق مشترکین به صورت پیوسته همراه با کیفیت مطلوب و رعایت استانداردهای مربوطه میباشد. این توانایی در دو بخش کفایت و امنیت سیستم قدرت مورد مطالعه قرار میگیرد. کفایت سیستم قدرت زمانی فراهم میشود که امکانات کافی در قسمتهای تولید، انتقال و توزیع فراهم باشد که بتواند تقاضای بار را همراه با رعایت قیود بهرهبرداری پاسخگو باشد. امنیت سیستم قدرت به توانایی این سیستم در پاسخ به هرگونه اغتشاش نظیر از دست رفتن یک واحد تولیدی و یا قطع خطوط انتقال گفته میشود. مطالعات قابلیت اطمینان برای سیستمهای قدرت با توجه به وجود قسمتهای اساسی تولید، انتقال و توزیع در سه سطح سلسله مراتبی مطابق شکل ۲-۱ انجام میشود:
در سطح اول (HLI) تنها قسمت تولید در نظر گرفته شده و توانایی واحدهای تولیدی موجود در تأمین کل بار بدون در نظر گرفتن قسمتهای انتقال و توزیع بررسی میشود. در سطح دوم (HLII) در کنار بخش تولید، بخش انتقال نیز در نظر گرفته شده و توانایی سیستم مرکب[۱] در تغذیه بار مورد مطالعه قرار میگیرد. در سطح سوم (HLIII) هر سه قسمت تولید، انتقال و توزیع در مطالعات وارد میشوند اما به دلیل حجم محاسبه و پیچیدگی زیاد تنها قسمت توزیع با استفاده از نتایج به دست آمده در سطوح قبل مورد بررسی قرار میگیرد] ۲۰[.
در مطالعات قابلیت اطمینان سیستم قدرت از معیارهای قطعی[۱] و احتمالاتی[۲] استفاده میشود. معیارهای قطعی بر مبنای تجربه مهندسی بوده و رفتار تصادفی المانهای سیستم و احتمال خطاهای مربوطه را در نظر نمیگیرند. معیار N-1 که به صورت گسترده استفاده میشود نمونهای از این معیار است که سیستم قدرت را از لحاظ قابلیت اطمینان در صورتی قابل قبول میداند که با خراب شدن یک المان مشکلی در تأمین بار ایجاد نشود. اما معیارهای احتمالاتی تأثیر خرابی هر المان را به همراه احتمال مربوطه در تعیین قابلیت اطمینان سیستم کلی در نظر گرفته و بر این اساس شاخصهای دقیقی در ارزیابی قابلیت اطمینان سیستم ارائه میکنند. برخلاف معیارهای قطعی، نتایج حاصل از مطالعه قابلیت اطمینان سیستم قدرت به روش احتمالاتی در محاسبات اقتصادی و بهینهسازی وارد شده و مطالعات مختلف سیستم قدرت بر مبنای آنها انجام میشود. اما عدم درک شاخصهای احتمالاتی و عددی توسط طراحان و برنامهریزان و همچنین غیرملموس بودن آنها سبب عدم تمایل استفاده از آنها در صنعت شده است. به همین دلیل مدل سلامت[۳] سیستم که معیارهای قطعی و احتمالاتی را با هم در نظر میگیرد در این زمینه مفید میباشد.
در مدل سلامت سیستم قدرت که در شکل ۲-۲ نشان داده شده است، سه حالت عملکرد برای سیستم در نظر گرفته میشود. در حالت سلامت[۴] علاوه بر اینکه بار با حفظ قیود بهرهبرداری تأمین میشود به اندازه کافی رزرو در سیستم وجود دارد که بتواند معیار قطعی تعریف شده را پاسخ دهد. این معیار میتواند خروج بزرگترین واحد تولیدی موجود باشد که در این صورت باید رزرو از ظرفیت این واحد بزرگتر یا مساوی باشد. در حالت دوم که حاشیه[۵] نامیده میشود بار سیستم تأمین میشود اما سیستم نمیتواند معیار قطعی را پاسخگو باشد. به عبارت دیگر رزرو در سیستم به اندازه کافی وجود ندارد. در حالت سوم نیز که ریسک[۶] نامیده میشود سیستم نمیتواند بار را تأمین نماید]۲۰[.
دو روش در تعیین شاخصهای قابلیت اطمینان قابل استفاده است: یکی روش تحلیلی که سیستم را با مدل ریاضی نمایش داده و شاخصهای قابلیت اطمینان را از حل مستقیم عددی به دست میآورد و دیگری روش شبیهسازی که شاخصهای قابلیت اطمینان را با شبیهسازی فرایند واقعی و رفتار تصادفی سیستم تخمین زده و مسئله را به صورت یک سری تجربه و آزمایش واقعی با لحاظ نمودن کلیه حالتها و پیشامدهای موجود بررسی مینماید. بنابراین روش شبیهسازی نیاز به تکرار تا چند هزار سال و حجم محاسباتی زیاد خواهد داشت. معمولا شبیهسازی مبتنی بر روش مونتکارلو بوده که به دو صورت غیرترتیبی و ترتیبی انجام میشود. در نوع ترتیبی، ترتیب زمانی اهمیت داشته و گذشته سیستم بر نتایج بعدی سیستم تأثیر دارد. روش تحلیلی در مقایسه با روش شبیهسازی مونت کارلو حجم محاسباتی کمتری داشته و مشکلاتی نظیر ابهام در جواب و عدم همگرایی را نخواهد داشت. در روش تحلیلی برای هر کدام از المانهای موجود در سیستم باید یک مدل قابلیت اطمینان ارائه شود. برای به دست آوردن این مدل مراحل زیر طی میگردد:
شناخت کل سیستم و چگونگی عملکرد آن
تعیین اجزای سیستم و مشخص نمودن زیرسیستمهای مربوطه
[۱] Deterministic
[۲] Probabilistic
[۳] Well Being Approach
[۴] Healthy State
[۵] Marginal State
[۶] Risk State
[۱] Composite System
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر