تحقیق قابلیت اطمینان سیستم قدرت و مدل قابلیت اطمینان مزارع بادی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق قابلیت اطمینان سیستم قدرت و مدل قابلیت اطمینان مزارع بادی دارای ۳۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول    ۴
قابلیت اطمینان سیستم قدرت    ۴
مفهوم قابلیت اطمینان سیستم قدرت    ۴
مدل قابلیت اطمینان    ۶
ارزیابی کفایت سیستم قدرت شامل منابع تولید تجدیدپذیر    ۹
تکنیک محاسبه شاخصهای قابلیت اطمینان در سطح اول    ۹
فصل دوم    ۱۲
مدل قابلیت اطمینان مزارع بادی    ۱۲
انواع تکنولوژیهای تولید برق در نیروگاههای بادی    ۱۲
– نوع اول- نوع سرعت ثابت    ۱۳
-نوع دوم- توربین با سرعت متغیر محدود مجهز به جعبه دنده چند مرحلهای    ۱۴
نوع سوم- نوع سرعت متغیر با مبدل الکترونیک قدرت جزئی    ۱۵
– نوع چهارم- تکنولوژی سرعت متغیر با درایو مستقیم و مجهز به مبدل قدرت کامل    ۱۶
– نوع پنجم- تکنولوژی سرعت متغیر با جعبه دنده یک مرحلهای و مبدل الکترونیک قدرت کامل    ۱۸
– نوع ششم- تکنولوژی سرعت متغیر با جعبه دنده چند مرحلهای و مبدل الکترونیک قدرت کامل    ۱۹
– نوع هفتم- تکنولوژی سرعت متغیر با مبدل الکترونیک قدرت جزئی مجهز به ژنراتور القایی دو سو تغذیه شونده بدون جاروبک    ۲۰
چگونگی تولید برق توسط نیروگاههای بادی    ۲۱
– مدل قابلیت اطمینان برای واحد بادی بر اساس تکنولوژی ژنراتور القایی دو سو تغذیه شونده    ۲۲
– معرفی اجزای تشکیل دهنده واحد بادی و به دست آوردن مدل قابلیت اطمینان واحد بر اساس خرابی اجزا    ۲۳
– تأثیر عدم قطعیت سرعت باد بر مدل قابلیت اطمینان واحد بادی    ۳۰
-مدل کامل قابلیت اطمینان مزرعه بادی    ۳۲
مراجع    ۳۴

 منابع

Roy Billinton, Ronald. N. Allan, “Reliability Evaluation of Power Systems” Plenum Press, Newyork and London, 2nd Edition, 1994

Li, H.; Chen, Z, “Overview of different wind generator systems and their comparisons” Renewable Power Generation, IET, 2008

T. Ackermann, “wind power in power systems,” John Wiley and Sons Ltd., 2008.

J. Ribrant, and L. M. Bertling, “Survey of Failures in Wind Power Systems With Focus on Swedish Wind Power Plants During 1997–۲۰۰۵,”, IEEE Trans. Energy Conver., vol. 22, no. 1, pp. 167-173, March 2007.

داده­های مربوط به سرعت باد در منظقه منجیل، اندازه­گیری و ثبت توسط سازمان انرژی­های نو ایران (سانا)

R. L. Cannon, V. D. Jitendra, and J. C. Bezdek, “Efficient Implementation of the Fuzzy c-Means Clustering Algorithms,” IEEE Trans. Pattern Analysis and Machine Intelligence, vol. PAMI-8, no. 2, pp. 248-255, March 1986

فصل اول

قابلیت اطمینان سیستم قدرت

در این فصل قابلیت اطمینان سیستم قدرت که یکی از مطالعات مهم در این سیستم­ها می­باشد تشریح می­گردد.  امروزه با توجه به اینکه برق در تمامی زمینه­ها مورد استفاده قرار گرفته است لذا تأمین برق قابل اعتماد برای تمامی مردم، صنایع و ادارات از اهمیت فراوانی برخوردار است.

مفهوم قابلیت اطمینان سیستم قدرت

از اوایل قرن بیستم استفاده از انرژی الکتریکی آغار شد و امروزه یکی از جنبه­های مهم در کشورهای پیشرفته و صنعتی نیروی برق است. از طرف دیگر با بوجود آمدن محیط تجدید ساختار شده، اهمیت کیفیت عرضه انرژی الکتریکی همراه با بالا رفتن انتظارات مردم افزایش پیدا کرده است. هر گونه خرابی در هر قسمت از سیستم قدرت باعث کاهش کیفیت، نقص در عرضه بار و با وقفه خواهد شد که این به نوبه خود می­تواند باعث قطعی­های محلی و خانگی و در صورت حاد خود باعث قطعی گسترده و خاموشی شود. معمولاٌ در هر کشوری در یک برهه زمانی خاص یک قطعی گسترده که سبب خاموش شدن کل شبکه شده اتفاق افتاده است. از این نمونه خاموشی­ها می­توان به خاموشی سال ۱۹۹۷ آمریکا (در نیویورک)اشاره کرد که میزان خسارت آن بالغ بر ۳۵۰ میلیون دلار برآورد شده است. با توجه به این توضیحات می­توان به اهمیت برآورده نمودن سطح مناسبی از قابلیت اطمینان شبکه پی برد. در این زمینه تکنیک­هایی که مورد استفاده قرار می­گیرد باید طوری باشند که یک موازنه منطقی بین ریسک سیستم و هزینه­های اقتصادی در نظر بگیرد.

در یک سیستم قدرت هدف تأمین تقاضای بار مصرف­کنندگان می­باشد. بنابراین قابلیت اطمینان سیستم قدرت میزان توانایی این سیستم در تأمین برق مشترکین به صورت پیوسته همراه با کیفیت مطلوب و رعایت استانداردهای مربوطه می­باشد. این توانایی در دو بخش کفایت و امنیت سیستم قدرت مورد مطالعه قرار می­گیرد. کفایت سیستم قدرت زمانی فراهم می­شود که امکانات کافی در قسمت­های تولید، انتقال و توزیع فراهم باشد که بتواند تقاضای بار را همراه با رعایت قیود بهره­برداری پاسخگو باشد. امنیت سیستم قدرت به توانایی این سیستم در پاسخ به هرگونه اغتشاش نظیر از دست رفتن یک واحد تولیدی و یا قطع خطوط انتقال گفته می­شود. مطالعات قابلیت اطمینان برای سیستم­های قدرت با توجه به وجود قسمت­های اساسی تولید، انتقال و توزیع  در سه سطح سلسله مراتبی مطابق شکل ۲-۱ انجام می­شود:

در سطح اول (HLI) تنها قسمت تولید در نظر گرفته شده و توانایی واحدهای تولیدی موجود در تأمین کل بار بدون در نظر گرفتن قسمت­های انتقال و توزیع بررسی می­شود. در سطح دوم (HLII) در کنار بخش تولید، بخش انتقال نیز در نظر گرفته شده و توانایی سیستم مرکب[۱] در تغذیه بار مورد مطالعه قرار می­گیرد. در سطح سوم (HLIII) هر سه قسمت تولید، انتقال و توزیع در مطالعات وارد می­شوند اما به دلیل حجم محاسبه و پیچیدگی زیاد تنها قسمت توزیع با استفاده از نتایج به دست آمده در سطوح قبل مورد بررسی قرار می­گیرد] ۲۰[.

در مطالعات قابلیت اطمینان سیستم قدرت از معیارهای قطعی[۱] و احتمالاتی[۲] استفاده می­شود. معیارهای قطعی بر مبنای تجربه مهندسی بوده و رفتار تصادفی المان­های سیستم و احتمال خطاهای مربوطه را در نظر نمی­گیرند. معیار N-1 که به صورت گسترده استفاده می­شود نمونه­ای از این معیار است که سیستم قدرت را از لحاظ قابلیت اطمینان در صورتی قابل قبول می­داند که با خراب شدن یک المان مشکلی در تأمین بار ایجاد نشود.  اما معیارهای احتمالاتی تأثیر خرابی هر المان را به همراه احتمال مربوطه در تعیین قابلیت اطمینان سیستم کلی در نظر گرفته و بر این اساس شاخص­های دقیقی در ارزیابی قابلیت اطمینان سیستم ارائه می­کنند. برخلاف معیارهای قطعی، نتایج حاصل از مطالعه قابلیت اطمینان سیستم قدرت به روش احتمالاتی در محاسبات اقتصادی و بهینه­سازی وارد شده و مطالعات مختلف سیستم قدرت بر مبنای آن­ها انجام می­شود. اما عدم درک شاخص­های احتمالاتی و عددی توسط طراحان و برنامه­ریزان و همچنین غیرملموس بودن آن­ها سبب عدم تمایل استفاده از آن­ها در صنعت شده است. به همین دلیل مدل سلامت[۳] سیستم که معیارهای قطعی و احتمالاتی را با هم در نظر می­گیرد در این زمینه مفید می­باشد.

در مدل سلامت سیستم قدرت که در شکل ۲-۲ نشان داده شده است، سه حالت عملکرد برای سیستم در نظر گرفته می­شود. در حالت سلامت[۴] علاوه بر این­که بار با حفظ قیود بهره­برداری تأمین می­شود به اندازه کافی رزرو در سیستم وجود دارد که بتواند معیار قطعی تعریف شده را پاسخ دهد. این معیار می­تواند خروج بزرگترین واحد تولیدی موجود باشد که در این صورت باید رزرو از ظرفیت این واحد بزرگتر یا مساوی باشد. در حالت دوم که حاشیه[۵] نامیده می­شود بار سیستم تأمین می­شود اما سیستم نمی­تواند معیار قطعی را پاسخگو باشد. به عبارت دیگر رزرو در سیستم به اندازه کافی وجود ندارد. در حالت سوم نیز که ریسک[۶] نامیده می­شود سیستم نمی­تواند بار را تأمین نماید]۲۰[.

مدل قابلیت اطمینان

دو روش در تعیین شاخص­های قابلیت اطمینان قابل استفاده است: یکی روش تحلیلی که سیستم را با مدل ریاضی نمایش داده و شاخص­های قابلیت اطمینان را از حل مستقیم عددی به دست می­آورد و دیگری روش شبیه­سازی که شاخص­های قابلیت اطمینان را با شبیه­سازی فرایند واقعی و رفتار تصادفی سیستم تخمین زده و مسئله را به صورت یک سری تجربه و آزمایش واقعی با لحاظ نمودن کلیه حالت­ها و پیشامدهای موجود بررسی می­نماید. بنابراین روش شبیه­سازی نیاز به تکرار تا چند هزار سال و حجم محاسباتی زیاد خواهد داشت. معمولا شبیه­سازی مبتنی بر روش مونت­کارلو بوده که به دو صورت غیرترتیبی و ترتیبی انجام می­شود. در نوع ترتیبی، ترتیب زمانی اهمیت داشته و گذشته سیستم بر نتایج بعدی سیستم تأثیر دارد. روش تحلیلی در مقایسه با روش شبیه­سازی مونت کارلو حجم محاسباتی کمتری داشته و مشکلاتی نظیر ابهام در جواب و عدم همگرایی را نخواهد داشت. در روش تحلیلی برای هر کدام از المان­های موجود در سیستم باید یک مدل قابلیت اطمینان ارائه ­شود. برای به دست آوردن این مدل مراحل زیر طی می­گردد:

شناخت کل سیستم و چگونگی عملکرد آن

تعیین اجزای سیستم و مشخص نمودن زیرسیستم­های مربوطه

[۱] Deterministic

[۲] Probabilistic

[۳] Well Being Approach

[۴] Healthy State

[۵] Marginal State

[۶] Risk State

[۱] Composite System

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.