تحقیق قارچ‌شناسی و ساختمان قارچ ها و درماتوفیتوزیس(کچلی) و عوامل بیماری و ترایکوفایتون ویولاسئوم

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق قارچ‌شناسی و ساختمان قارچ ها و درماتوفیتوزیس(کچلی) و عوامل بیماری و ترایکوفایتون ویولاسئوم دارای ۶۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱- ۱- کلیات قارچ‌شناسی:    ۵
۱-۱-۱- ساختمان قارچ‌ها:    ۶
۱-۱-۲-مرفولوژی قارچ‌ها:    ۷
۱-۱-۳- شرایط رشد قارچ‌ها:    ۸
۱-۱-۴- احتیاجات غذایی قارچ‌ها:    ۹
۱-۱-۵- تولید مثل در قارچ‌ها    ۹
۱-۱-۶- تاکسونومی و طبقه‌بندی قارچ‌ها‌:    ۱۱
۱-۱-۷- عوامل بیماریزایی قارچ‌ها:    ۱۲
۱-۱-۸- مکانیسم مقاومت میزبان در مقابل عفونتهای قارچی:    ۱۳
۱-۲- قارچ شناسی پزشکی:    ۱۴
۱-۲-۱- تقسیم‌بندی عفونتهای قارچی از نظر پزشکی:    ۱۵
۱-۳- درماتوفیتوزیس (کچلی):    ۱۶
۱-۳-۱- عوامل بیماری:    ۱۷
۱-۳-۲- اکولوژی:    ۱۸
۱-۳-۳-پراکندگی درماتوفیت‌ها    ۱۹
۱-۳-۴- بیماریزایی:    ۲۰
۱-۳-۵- تشخیص و شناسایی درماتوفیت‌ها:    ۲۱
۱-۳-۶- تقسیم‌بندی درماتوفیت‌ها:    ۲۲
۱-۳-۷- اشکال بالینی عفونتهای ناشی از درماتوفیت‌ها (کچلی‌ها):    ۲۵
۱-۳-۷-۱- کچلی در حیوانات    ۲۹
۱-۴- ترایکوفایتون ویولاسئوم(T.violaceum)    ۲۹
۱-۴-۱- مشخصات ظاهری کلنی:    ۳۰
۱-۴-۲ مشخصات ریزبینی:    ۳۰
۱-۴-۳ تشخیص افتراقی    ۳۰
۱-۴-۴ علایم بالینی:    ۳۱
۱-۴-۵ راههای انتقال:    ۳۲
۱-۴-۶- ایمونولوژی ترایکوفایتون‌ ویولاسئوم    ۳۳
۱-۴-۷ اپیدمیولوژی:    ۳۴
۱-۴-۸ درمان:    ۳۴
۱-۵ مطالعات بیولوژی مولکولی:    ۳۶
۱-۵-۱ بیولوژی اسکوالن اپوکسیداز (SE) (منواکسیژناز):    ۴۱
۱-۵-۲ ویژگی استرول‌ها و نقش اسکوالن اپوکسیداز:    ۴۱
۱-۵-۴ مکانیسم اثرات داروهای ضد قارچی بر ارگوسترول    ۴۹
۱-۵-۵ بررسی مولکولی اسکوالن اپوکسیدازدرقارچها و رابطه آن با مقاومت دارویی:    ۵۱
Refrences:    ۵۵

 منابع

۱٫Altmann,K., westermann,B., 2005, Role of essential genes in mitochondrial morphogenesis in Scaccharomyces cerevisiae, Mol Biol cell, 16(11),P: 5410-7.

۲٫Babel,D.E., Rogers,A.L., and Beneke,E.S., 1990, Dermatohytosis of the Scalp: Incidence, Immune response, and epidemiology, Mycopathologia, Vol: 109, No: 2,P:69-73.

Baeza,L.C., Teruyuki Matsumoto,M., Fusco Almeida,A.M.,and Jose Soares Mendes –Giannini,M.,2006, strain differentiation of Trichophyton rubrum by randomly amplified polymorphic DNA and analysis of rDNA nontrancribed spacer,J Med Microbial 55 ,P:429-436.

۴٫Bahathena,A.,Gaedigk,R.,Abdel-Rahman,S.M., 2005, characterization of the ALP1gene locus of Trichophyton tonsurans, Mycopathologia,160(4),P:265-72.

۵٫Barrett-Bee,k., Dixon,G., 1995, Ergosterol biosynthesis inhibition: a target for antifungal agents,Acta Biochim Pol, 42(4),P: 465-79.

۸٫Borgers,M., Degreef,H., Cauwenbergh,G., 2005, Fungal infections of the Skin: infection process and antimycotic therapy, Curr Drug targets, 6(8),P:849-62.

۹٫Brilhante,SamiaNogueira,R.,Paixao, Costa,G.,Salvino, Kecia,L. et al., 2000, Epidemiology and ecology of dermatophytosis in Fortaleza city: Trichophyton tonsurans as an important emergent pathogen of Tinea capitis, Rev Soc Bras Med Trop., Vol: 33, No:5, P:417-425.

۱۰ Brilhante,RS., Cordeiro,RA., Gomes,JM., Sidrim,JJ., Rocha,MF., 2006, Canine dermatophytosis Caused by an anthrophilic species: molecular and phenotypical characterization of Trichophyton tonsurans, journal medical microbiology, 55 (pt 11) , P:1583-6.

۱۱٫Buttke,TM., Brint,Sl., lowe,MR., 1988, Regulation of squalene epoxidase activity by membrane fatty acid Composition in yeast, Lipids, 23(1),P: 68-71.

۱۲٫Cervelatti , E.P., Ferreira- Nozawa,S., Aquino- Ferreira,R. , lucia Fachin,A.,  Maritinez- Rossi,NM. ,2004, electrophoretic molecular karyotype of the dermatophyte Trichophyton rubrum, Genetic and molecular Biology, Vol : 27 No:l saopaulo.

۱۳٫Chen, Bryan,k. BA., Friedlander, Sheila,F. MD., 2001, Tinea Capitis update: a continuing conflict with an old adversary Dermatology,current opinion in pediatrics, 13(4),P:331-335.

۱۴٫Chugh,A., Ray,A., and Gupta,J.B.,2003, Squalene epoxidase as hypocholesterolemic drug target revisited, progress in lipid Research, Vol: 42, lssue 1, P: 37-50.

۱۵٫Cordeiro,R.A., Brilhante,R.S. N., Rocha,M. F. G, Rabenhorsch,S. H. B., Moreira,J. L. B., Grangeiro,T. B., and Sidrim,J.J.C., 2006, Antifungal Susceptibility and genetic Similarity of sequential isolates of Trichophyton rubrum from an immunocompetent patient with chronic dermatophytosis, Clinical&Experimental Dermatology, vol: 31,Issue 1, P: 122.

۱۶٫Deuell,B., Arruda,LK., Hayden,ML., Chapman,MD., Platts-Mills,TA., 1991, Trichophyton tonsurans allergen. I. characterization of a protein that causes immediate but not delayed hypersensitivity , J. Immunol,1, 147(1),P: 96-101.

– ۱- کلیات قارچ‌شناسی:

واژه قارچ، برگردان کلمه لاتین Fungus می‌باشد که برای اولین بار در قرن ۱۵ میلادی مورد استفاده قرارگرفت. ریشه لاتین واژه Fungus، خود از کلمه یونانی spongris  گرفته شده است. همچنین اصطلاح Mycology از لغت یونانی Mykes که به معنای قارچ خوراکی است، مشتق شده است.(۸۹)

مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که قارچها بسیار پیشتر از آنچه که تاکنون تصور می‌شده، بوجود آمده‌اند.. اخیراً محققین دریافته‌اند که قارچها حدود ۱۳۰۰ میلیون سال پیش به وجود آمده‌اند ، در صورتیکه تاکنون تصور می‌شد قارچها ۴۸۰ میلیون سال قبل به وجود آمده‌اند. (۸۹)

قارچها جزء اولین میکروارگانیسم‌های شناخته شده هستند زیرا ساختارهای زایشی اغلب آنها (مانند قارچهای خوراکی) به حدی بزرگ بوده که بدون میکروسکوپ به راحتی دیده می‌شوند. این موجودات یکی از اجزاء مهم چرخه مواد بوده زیرا به عنوان یکی از اصلی‌ترین تجزیه‌کنندگان مواد آلی در طبیعت به شمار می‌روند. (۸۹)

قارچها یوکاریوت بوده و ارگانیسم‌های غیرمتحرک و فاقد تاژک می‌باشند. همگی آنها از رویش هاگ یا اسپور (spore) بوجود می‌آیند. این ویژگی‌ها براساس طبقه‌بندی ویتاکر (whittaker) در سال ۱۹۶۹ میلادی است. (۸۶)

قارچها دارای هسته واقعی و دیواره سلولی مشخص هستند و فاقد رنگدانه کلروفیل بوده و اسپور یا کنیدیای آنها به طریق جنسی و یا غیرجنسی تولید می‌شود.(۸۶)

تقریباً تمام قارچها هوازی بوده و از نظر تغذیه همگی هتروتروفند. قارچها غذای خود را هضم نمی‌کنند بلکه بوسیله ایجاد عفونت در سایر موجودات زنده و یا رشد بر روی بقایای مواد آلی در حال فساد، مواد لازم را کسب می‌کنند که گروه اول را پارازیت و گروه دوم را ساپروفیت می‌نامند. (۸۶) اکثر قارچ ها حتی آنهایی که بیماری زا هستند نیز قادر هستند در محیط های کشت آبگوشت و یا ژلوز رشد نمایند.(۸۶)

سنتز اسید آمینه لیزین در قارچ ها از مسیر ال آلفا آمینو آدپیک اسید(AAA) صورت می پذیرد.به جز پیتیوم اینسیدیوزوم(Pythium insidiosum) که به دلیل داشتن اسپور متحرک، آن را از اومیست ها (Oomycetes) می دانند و در سلسله پروتوکتیستا طبقه بندی نموده اند که دیواره سلولی آن حاوی سلولز است و آمینو اسید لیزین را از مسیر مزو ای دی آمینو پایملیک اسید ( Meso-E Diaminopimelic acid DAP) سنتز میکنند.(۸۶)

اگر چه که بسیاری از دانشمندان اومیست ها را جدا از قارچ ها طبقه بندی نموده اند Hawksworth و هم کارانش بر این نظر بودند که اومیست ها را نیز باید در سلسله قارچ ها قرار داد.به اعتقاد Whittaker  و دیگر دانشمندان قارچ ها از گروه های اولیه اجدادی خود که در سلسله پروتوکتیستا قرار داشتند جدا شده و در طی سالیان دراز متمایز گشته اند و از آن مستقل شده اند.(۸۹)

قدیمی ترین فسیل قارچی که تا کنون یافت شده هست، مربوط به دوره دوونین (Devonian) می باشد و از نظر ساختاری، فسیل های قارچی ارتباط بسیار نزدیکی با فسیل های گیاهی دارند.(۸۶)

۱-۱-۱- ساختمان قارچ‌ها:

دیواره سلولی قارچها در حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد وزن خشک قارچ را شامل می‌شود. این جزء به قارچ‌ها شکل داده و آنها را در برابر صدمات مکانیکی، مواد سمی و فشار اسمزی محافظت می‌کند. تجزیه و تحلیل ساختار دیواره  سلولی قارچها نشان می‌دهد که حدود %۸۰ ترکیب آن پلی ساکاریدی، حدود %۱۰ پروتئین و مقادیر کمی نیز ترکیبات لیپیدی است.

پلی ساکاریدهای دیواره نیز شامل کیتین، کیتوزان، مانان، گلوکان و گلیکو پروتئین‌های مختلف می‌باشند که البته نوع و میزان هر یک از این ترکیبات بسته به جنس و گونه قارچ تفاوت دارد. (۸۹ و ۸۶)

غشاء پلاسمایی قارچها شبیه به اکثر یوکاریوتهاست. این غشاء شامل اسفنگولیپیدها، فسفولیپیدها و پروتئین‌های همراه و نیز استرول‌هاست. این غشاء، ورود و خروج مواد را تنظیم کرده و به آن خاصیت نفوذپذیری انتخابی می‌دهد. همچنین دو آنزیم مهم سنتز کننده ترکیبات دیواره سلولی (کیتین سنتتاز و گلوکان سنتتاز) نیز در غشاء پلاسمایی وجود دارند.(۸۹)

هسته قارچها از نظر اندازه، شکل و تعداد متغیر است و همانند سایر یوکاریوتها، هسته توسط یک غشاء دو لایه احاطه شده و همچون سایر سلولهای واجد هسته واقعی، مشبک و حفره‌دار است و حاوی یک هستک می‌باشد که دارای مقادیر زیادی RNA است.(۸۶)

بیشتر قارچها هاپلوئید هستند اما برخی هم می‌توانند بین حالات هاپلوئید و دیپلوئید در تناوب باشند و تعداد کروموزومهای آنها متفاوت است. ۸۰ تا ۹۰ درصد ماده ژنتیکی در داخل هسته و ۱۰ تا ۲۰ درصد آنها داخل میتوکندری می‌باشد.(۸۹)

سیتوپلاسم قارچها توسط غشایی سیتوپلاسمی احاطه شده است که حاوی ارگوسترول است و میتوکندری‌ها و واکوئل‌ها و وزیکول‌ها، اندوپلاسمیک رتیکولوم، میکروتوبولها، ریبوزوم‌ها، کریستال‌های گلیکوژن و میکروبادی‌ها (Microbadies)، ارگانل‌ها و انکلوژن‌های سیتوپلاسمی آنها را تشکیل می‌دهند و معمولاً قارچها فاقد دستگاه گلژی مشخص (دیکتیوزوم=Dictyosome) می‌باشند.(۸۶)

۱-۱-۲-مرفولوژی قارچ‌ها:

مرفولوژی‌ قارچها نقش مهمی در شناسایی انواع آنها دارد. قارچ‌ها یا به شکل مخمر وجود دارند یا به شکل رشته‌ای. اگرچه در اکثر قارچها ارگانیسم تنها به یک شکل تکثیر می‌یابد اما تعدادی از قارچها دو شکلی بوده و بسته به شرایط زیستی، ارگانیسم را می‌توان به هر دو صورت فوق یافت.(۸۹)

– قارچهای رشته‌ای:

این گروه، جزء گروه بزرگی از قارچهای میکروسکوپیک بوده که انواع انگل‌های گیاهی، گونه‌های حساسیت‌زا و بیماریزای فرصت‌طلب گیاهی و جانوری را شامل می‌شوند.(۸۹)

اسپور این قارچها در صورتی که در محیط و شرایط مناسب قرار گیرند رشد و تکثیر یافته و ایجاد رشته‌ای را می‌کند که از سلولهای به دنبال هم تشکیل یافته و به آنهیف [hypha، جمع= hyphae] می‌گویند. این هیف‌ها ممکن است تا حدی مستقل از هم بوده و بوسیله تیغه‌ای (septum) از یکدیگر جدا ‌شوند و یا آنکه ممکن است بدون تیغه بوده و هسته‌ها در یک سیتوپلاسم مشترک قرار گرفته باشند. سلولهای تشکیل دهنده هیف بسته به نوع گونه ممکن است تک هسته‌ای و یا از چند هسته تشکیل شده باشند. به قارچهایی که هیف آنها بدون تیغه‌ میانی باشد Coenocytic می‌گویند. به توده هیف‌‌ها، میسلیوم‌«[mycelium] جمع Mycelia» می‌گویند. در صورتیکه هیف به ساختمان اسپورزا ختم نشود آن را میسلیوم‌ رویشی و در غیر اینصورت زایشی می‌نامند.(۸۶)

قارچهای دارای هیف دیواره‌دار با بدون دیواره فرق دارند، زیرا در بدون دیواره‌ها با تخریب هیف، کل آن رشته  از بین می‌رود اما در قارچهای دیواره‌دار، منافذ بین ترکیبات مجاور به هم متصل شده و بنابراین از مرگ کل رشته هیف جلوگیری می‌کنند.(۱۷)

مخمر ها :

قارچ های تک سلولی می باشند که از طریق جوانه زنی تکثیر پیدا می کنند.مخمر ها کروی یا بیضوی شکل هستند و قطر آن ها از ۳ تا ۱۵ میکرون متغیر است. در طی جوانه زدن هسته آن ها تقسیم میشود و که یکی از آن ها به سلول دختر منتقل میشود و وقتی جوانه به اندازه کافی رشد پیدا کرد از سلول مادری با تشکیل یک دیواره عرضی جدا می شود.

گاهی اوقات جوانه ها از سلول مادری جدا نمی شوند که در این حالت و با ادامه ی روند جوانه زنی زنجیره ای از سلول ها تشکیل می شود که به آن ها هایف های کاذب (pseudohyphae) می گویند.(۸۹)

بیشتر قارچ های این گروه دارای خاصیت تخمیر هستند و در کارخانه های تولید مواد غذایی به عنوان میکرو ارگانیسم های تخمیری از آن ها استفاده میشود. از این رو آن ها را مخمر می نامند که البته این خصوصیت را نمیتوان در مورد تمامی اعضای این گروه صادق دانست.(۸۶)

۱-۱-۳- شرایط رشد قارچ‌ها:

حداکثر رشد قارچها در pH اسیدی است، لذا در آزمایشگاه اکثر دامنه رشد آنها ۸/۶-۶=pH است. قارچها جهت رشد به نور نیاز ندارند ولی مشخص گردیده که میزان و مدت تابش نور بر روی تکثیر جنسی و یا غیرجنسی آنها اثرات مثبت و یا منفی دارند. مثلاً انکوباسیون محیط در شرایطی که در معرض تابش مداوم نور باشد سبب به تأخیر افتادن تشکیل اسپور در برخی گونه‌های درماتوفیت می‌گردد. بهترین درجه حرارت جهت رشد اغلب قارچهای بیماریزا در آزمایشگاه بین ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتیگراد است و عوامل قارچی که نتوانند در درجه حرارت بالا به رشدشان ادامه دهند تنها می‌توانند در نقاط سرد بدن مانند جلد و حداکثر زیرجلد ایجاد عفونت نموده و به ندرت احشاء را مورد تهاجم قرار داده و ایجاد عفونتهای سیستمیک را می‌نمایند.(۸۶)

۱-۱-۴- احتیاجات غذایی قارچ‌ها:

قارچها عمدتاً از طریق جداره خود غذا را جذب می‌کنند. اکثر قارچهایی که از نظر پزشکی حائز اهمیت هستند انگلهای اختیاری بوده، هر چند قادر به رشد در بدن میزبان و ایجاد بیماری هستند ولی در عین حال نیز می‌توانند در طبیعت بر روی مواد آلی در حال فساد به زندگی خود ادامه دهند. هیچ یک از قارچها قادر به استفاده از نیتروژن هوا نمی‌باشند و از میان کربوهیدراتها گلوکز بهترین منبع کربن است و نیتروژن موجود در موادآلی و یا ترکیبات آمونیم بهترین منبع نیتروژن برای اکثر قارچهاست. اکثر قارچها نیازی به وجود ویتامین در محیط ندارند ولی پاره‌ای از آنها جهت رشد و اسپورزایی بهتر خود به وجود تیامین، برخی به بیوتین و سرانجام گروهی نیز به وجود هر دوی آنها در محیط کشت نیازمندند. بطور مثال تعدادی از گونه‌های درماتوفیت انسان دوست چنین هستند.

نیازمندیهای تغذیه‌ای حالت مخمری یا انگلی قارچهای دو شکلی بسیار پیچیده بوده و جهت رشد نیازمند مواد و ترکیبات متعددی هستند، در حالیکه محیطهای مرحله میسلیال آنها به مراتب ساده‌تر بوده و حاوی ترکیبات کمتری است. معمولاً محیطهای کشت مرحله مخمری این دسته از قارچها علاوه بر منابع کربن، حاوی تعدادی اسیدآمینه، ویتامین‌های مختلف‌، عناصر نادر و گاهی فاکتورهای رشد نه چندان مشخصی می‌باشند.(۸۶)

۱-۱-۵- تولید مثل در قارچ‌ها

قارچها را براساس نحوه تولید مثل به سه گروه تقسیم کرده‌اند: قارچهایی که فقط دارای تولید مثل غیرجنسی هستند (Anamorph)، گروهی که فقط دارای تولید مثل جنسی هستند (Teleomorph) و قارچهایی که هر دو نوع تولیدمثل را دارا هستند(Holomorph).

در تولید مثل جنسی یا غیرجنسی در بعضی از انواع قارچها ممکن است تمام هیف تبدیل به یک یا چند اندام زایشی شود که به این قبیل قارچها، هولوکارپیک (Holocarpic) می‌گویند. در غالب قارچها اندام زایشی از تغییر شکل یک یا چند سلول رویشی به وجود می‌آید و بقیه سلول‌ها فعالیت رویشی خود را حفظ می‌کنند که این نوع قارچها را یوکارپیک (Eucarpic) می‌گویند. اختلاف ظاهری بین هولوکارپیک ازیوکارپیک کمتر است. قارچهای هولوکارپیک نسبت به یوکارپیک پست‌تر هستند.(۸۹)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.