تحقیق قارچ شناسی پزشکی و تاریخچه و تاکسونومی و بیولوژی کاندیدا و داروهای ضد قارچی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق قارچ شناسی پزشکی و تاریخچه و تاکسونومی و بیولوژی کاندیدا و داروهای ضد قارچی دارای ۴۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ ) قارچ شناسی پزشکی :    ۴
۱-۲ ) عفونت های قارچی :    ۵
۱-۳ ) مخمرها (Yeasts) :    ۶
۱-۳-۱ ) روشهای شناسایی مخمرها :    ۷
۱-۴ ) عفونت فرصت طلب :    ۷
۱-۵ ) کاندیدا و کاندیدیازیس :    ۸
۱-۵-۱ ) تاریخچه :    ۸
۱-۵-۲ ) بیولوژی :    ۹
۱-۵-۳ ) تاکسونومی کاندیدا :    ۱۰
۱-۵-۴ ) ژنتیک و بیولوژی مولکولی کاندیدا :    ۱۰
۱-۵-۵ ) ریخت شناسی و شناسایی کاندیدا :    ۱۱
۱-۵-۶ ) ایمنی در مقابل کاندیدا :    ۱۲
۱-۵-۷ ) کاندیدیازیس :    ۱۲
۱-۵-۷-۱ ) عفونتهای ایجاد شده در اثر گونه های کاندیدا :    ۱۵
۱-۵-۷-۲ ) کاندیدا آلبیکنس :    ۱۶
۱-۶ ) ولوواژینیت کاندیدائی :    ۱۷
۱-۶-۱ ) علایم ولوواژینال :    ۱۸
۱-۶-۲ ) مراحل بیماری زایی کاندیدا :    ۱۹
۱-۶-۳ ) عوامل مربوط به پاتوژن :    ۲۰
۱-۶-۴ ) عوامل مربوط به میزبان :    ۲۱
۱-۶-۵ ) ایمنی در ولوواژینیت کاندیدیایی :    ۲۵
۱-۶-۶ ) تشخیص  RVVC :    ۲۶
۱-۶-۷ ) درمان :    ۲۶
۱-۶-۸ ) عوامل مؤثر بر روی درمان :    ۲۶
۱-۷ ) تعاریف اولیه ‌از شیمی ‌دارویی :    ۲۶
۱-۷-۱ ) سیر تاریخی شیمی ‌دارویی :    ۲۷
۱-۷-۲ ) تاریخ معرفی شیمی ‌دارویی به عنوان علم :    ۲۷
۱-۷-۳ ) جنبه‌های بنیادی داروها :    ۲۷
۱-۷-۴ ) کاربرد داروها :    ۲۸
۱-۸ ) داروهای ضد قارچی :    ۲۸
۱-۸-۱ ) آزول ها :    ۲۹
۱-۸-۲ ) آنتی بیوتیک های پلی اِن :    ۳۰
۱-۸-۳ ) مقاومت گونه های مختلف کاندیدا علیه داروهای ضد قارچی :    ۳۰
۱-۸-۴ ) مکانیسم های مقاومت در برابر عوامل ضد قارچی :    ۳۰
۱-۹ ) مکانیسم اثر فلوکونازول :    ۳۱
۱-۹-۱ ) فرمول شیمیایی فلوکونازول :    ۳۱
۱-۹-۲ ) مکانیسم مقاومت کاندیدا علیه فلوکونازول :    ۳۲
۱-۹-۳ ) نحوه استفاده از داروهای آزول :    ۳۲
منابع :    ۳۹

 منابع :

اسکندری، آ، مصباح نمین، ع، یادگاری، م. ۱۳۸۷٫ استفاده از روش PCR در شناسایی گونه های مهم بیماری زایی کاندیدایی در مبتلایان به کاندیدیازیس حاد، مجله پزشکی کوثر، دوره ۱۳، شماره۲٫

افسریان م، زینی ف، کردبچه پ، محمودی م. ۱۳۸۵٫ تعیین گونه های کاندیدای غیر آلبیکنس از نمونه های بالینی بیماران مبتلا به کاندیدیازیس، مجله دانشکده پزشکی، دانشکاه علوم پزشکی تهران، صفحات ۴۷-۳۸٫

آقامیریان م.ر، کشاورز د، جهانی هاشمی ح، صادقی قزوینی م. ۱۳۸۶٫ عوامل ولوواژینیت کاندیدایی در مراجعین به مراکز درمانی قزوین، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحه ۳۵-۳۹٫

اکبر زاده پاشا ع. ۱۳۸۲٫ اور در زنان، زایمان و مامایی، چاپ یازدهم، تهران: پاشا ، صفحه ۳۹۹٫

اکبری الف، نورائی ص، جرجانی س. ۱۳۹۲٫ مقایسه ترکیب فلوکونازول و پروتکسین خوراکی با فلوکونازول در درمان کاندیدیاز ولوواژینال. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک، سال ۱۶، شماره ۴، صفحات ۷۳-۶۲٫

پناهی ف، کردبچه پ، رضایی س، زینی ف، زراعتی ح، صف آرا م. ۱۳۸۸٫ تعیین گونه های کاندیدا در مبتلایان به ولوواژینیت حاد و عود کننده کاندیدایی. فصل نامه دانش میکروبی شناسی، سال اول، شماره ۳٫

جاوتز، ملینک، آدلبرگ، بروکسل، بوتل، مورس. زمستان ۱۳۸۷٫ میکروب شناسی پزشکی جاوتز. مترجم: ع رحیمی، ع اطهری، و همکاران، تهران: آییژ.

جعفری ندوشن ع، انوری م، نقورزاده م. ۱۳۸۵٫ تعیین هویت گونه های کاندیدا جدا شده از ۱۵۰ نمونه بیماران مبتلا به کاندیدیازیس با استفاده از محیط کشت Candida ID agar و یا محیط کشت Candida CHROM agar مجله پزشکی کوثر، دوره ۱۱،شماره ۴،صفحات ۳۲۰-۳۲۵٫

جمیلیان م. ۱۳۸۵٫ بررسی فراوانی انواع ولوواژینیت کاندیدایی در زنان ۵۰-۱۵ ساله غیر حامله مراجعه کننده به درمانگاه طالقانی و مطب خصوصی در بهار ۱۳۸۴ در شهر اراک.

حبیبیان ر، جعفرزاده ل. ۱۳۹۰٫ بررسی میزان شیوع ولوواژینیت کاندیدایی عود کننده و عوامل مساعد کننده آن در زنان مراجعه کننده به کلینیک زنان شهرکرد.

رزاق پرست آ، شمس قهفرخی م، یادگاری م. ۱۳۸۷٫ تاًثیر داروهای ضد قارچ فلوکونازول، ایتراکونازول و کتوکونازول به صورت منفرد و مخلوط با یکدیگر بر روی مخمرهای بیماری زا، افق دانش، مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد، دوره ۱۳ف، شماره ۴٫

زرین فر ح، یادگاری م، اطمینان ص، کتیرایی ف. ۱۳۸۶٫ مقایسه اثر داروهای کتوکونازول، فلوکونازول و کلوتریمازول علیه ایزوله های کاندیدا آلبیکنس در شرایط In Vitro . مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، دوره ۱۵، شماره ۱، صفحات ۷-۱٫

زینی ف، مهبد الف، امامی م. ۱۳۸۳٫ قارچ شناسی جامع. تهران، انتشارات دانشگاه تهران، صفحه ۳۳۳-۳۴۱ .

شهبازیان ن، نجفیان م، رجب زاده ع. ۱۳۸۵٫ مقایسه اثر درمانی کلوتریمازول با فلوکونازول در ولوواژینیت کاندیدایی، مجله علمی پزشکی، دوره ۵، شماره ۲، صفحات ۵۲۶-۵۲۱٫

صائبی الف. ۱۳۸۰٫ فارماکولوژی بالینی داروهای ژنریک ایران، ویرایش پنجم، تهران: آییژ. صفحه ۱۵-۱۹ و ۳۹۴-۴۲۰٫

-۱ ) قارچ شناسی پزشکی :

قارچ شناسی[۱] به معنای مطالعه قارچ ها است. بیش از ۵۰۰۰۰ گونه قارچ وجود دارد، که اکثر آنها برای انواع انسان سودمند هستند. این قارچ ها در طبیعت یافت می شوند و وجود آنها برای تجزیه و بازیافت مواد آلی ضروری است (۳۶).

برخی از قارچ ها با ایفای نقش در تولید مواد غذایی و نوشابه های الکلی، تا حدود زیادی کیفیت زندگی ما را بهبود می بخشند. عده دیگری از قارچ ها با تهیه متابولیسم های ثانویه مفید و فعال از نظر زیستی، نظیر آنتی بیوتیک ها (مثل پنی سیلین[۲]) و داروهای سرکوب کننده ایمنی ( مثل سیکلوسپورین[۳]) ، خدمت عظیمی به علم پزشکی کرده اند(۹).

همه قارچ ها ارگانیسم هایی یوکاریوک هستند و هر سلول قارچی حداقل یک هسته و غشای هسته ای ، شبکه آندوپلاسمی ، میتوکندری و دستگاه ترشحی دارد. اکثر قارچ ها هوازی اجباری یا اختیاری هستند. آنها کموتروفیک[۴] هستند، آنزیم هایی ترشح می کنند که انواع بسیاری از مواد آلی را به مواد مغذی محلول تجزیه می کنند و سپس این مواد مغذی به صورت غیر فعال جذب سلول قارچ شده و یا به روش انتقال فعال وارد آن می گردند. عفونت قارچی را مایکوزها[۵] می نامند(۹).

اکثر قارچ های بیماری زا برونزاد هستند و زیستگاه طبیعی آنها در آب، خاک و بقایای مواد آلی است. مایکوزهایی که میزان بروز آنها از همه بیشتر است، یعنی کاندیدیاز[۶] و درماتوفیتوزها[۷] ، به وسیله قارچ هایی ایجاد می شوند که بخشی از فلور میکروبی طبیعی انسان هستند و یا برای بقاء در بدن انسان به عنوان میزبان، تا حدود زیادی تطابق پیدا کرده اند. به منظور سهولت میکوزها را می توان با عناوین سطحی ، جلدی ، سیستمیک و فرصت طلب[۸] رده بندی کرد(۱۰).

درمان اکثر میکوزها مشکل است. خوشبختانه ، هم اکنون توجه و علاقه فرآیندها به قارچ های مهم از نظر پزشکی و همچنین نسبت به جستجو برای یافتن عوامل بیماری زایی قارچ ها و اهداف درمانی بالقوه آنها جلب شده است(۱۰).

۱-۲ ) عفونت های قارچی :

عفونت های قارچی[۹] اگرچه در گذشته شیوع کمتری نسبت به عفونت های باکتریایی[۱۰] و ویروسی[۱۱] داشته اند، ولی در چند دهه اخیر مسؤول افزایش چشمگیری در میزان بروز بیماری بوده اند. در بررسی انجام شده مابین سا لهای ۱۹۷۹ الی ۲۰۰۰ در آمریکا بروز عفونت های قارچی ۲۰۷ درصد افزایش داشته است(۳۵).

در یک بررسی دیگر انجام شده در آمریکا مابین سال های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۷ نشان داده شده که میزان مرگ و میرناشی از عفونت های قارچی افزایش یافته و به عنوان یکی از متداول ترین علل مرگ و میر از رتبه دهم به رتبه هفتم ارتقاء یافته است (۳۶).

عوامل مستعدکننده ای مانند استفاده وسیع و طولانی مدت از آنتی بیوتیک ها، کورتون ها[۱۲]، داروهای سرکوب گر ایمنی[۱۳] و بیماری های زمینه ایی همچون دیابت، ایذر و بدخیمی ها و … سبب شده اند که بیماری های قارچی خصوصاً کاندیدیازیس نسبت به گذشته رو به افزایش باشند. در طی یک تحقیق گونه های کاندیدا به عنوان چهارمین عامل از عوامل مرگ و میر ناشی از عفونت های گردش خون به حساب آمده و ۳۵ درصد از موارد عفونت های خونی منجر به مرگ را، شامل شده اند . (۳۶٫۳۷).

عامل بیماری قارچی فرصت طلب از جنس کاندیدا می باشد که به صورت همزیست در دستگاه گوارش، مخاطات، پوست انسان و سایر حیوانات بوده و حتی در محیط نیز یافته می شود. این عامل در شرایطی که مقاومت میزبان به صورت موضعی یا سیستمیک به صورت اولیه و یا ثانویه در اثر عوامل مستعد کننده بیماری کاهش یابد، قادر به ایجاد بیماری در هر ناحیه از بدن خواهد بود. وجود محدودیت هایی همچون تعداد کم داروهای ضد قارچی، سمی بودن آنها برای سلول های بدن یا کاهش حساسیت یک سری از گونه های کاندیدا به این داروها، همواره به عنوان معضلات اساسی در درمان بیماری مطرح بوده اند(۳۸).

عفونتهای قارچی واژن[۱۴] در ۹۵-۸۵ درصد موارد در اثر کاندیداآلبیکنس[۱۵] بوجود می آیند . کاندیدا آلبیکنس را میتوان از واژن ۲۰ درصد زنان بدون علامت جدا کرد(۷۴٫۷۵).

عفونت های فرصت طلب ناشی از مخمرها در دهه های اخیر اهمیت زیادی یافته است(۳۹).علت این مسئله روند رو به تزاید این عفونت ها از لحاظ بروز و شیوع در جامعه و در بین عفونت های بیمارستانی است . بیماری های ناتوان کننده ای مثل ایدز، دیابت ملیتوس و بدخیمی ها و نیز افزایش کاربرد کاتترهای وریدی، پیوند اعضاء، داروهای ضد سرطان، آنتی بیوتیک های وسیع الطیف و درمان با کورتیکو استروئیدها[۱۶] از جمله زمینه های مساعد کننده ابتلا به عفونت های مخمری است (۳۸).

اهمیت شناسائی عوامل قارچی متنوع این عفونت ها را در چند جهت می توان خلاصه نمود :  ۱) برخی از اشکال بالینی خاص با برخی از عوامل خاص مرتبط هستند. به عنوان مثال بیماران مبتلا به لوسمی بیشتر به کاندیدا آلبیکنس مبتلا می شوند در صورتی که بیماران واجد تومورهای سخت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت های ناشی از کاندیدا گلابراتا[۱۷] هستند. ۲) ویرولانس هر کدام از گونه های مخمری با یکدیگر متفاوت بوده و شرط لازم درک پاتوژنز عفونت ها،تعیین هویت عامل علیتی بیماری است .۳) گونه های مختلف نسبت به داروهای ضد قارچی حساسیت متفاوتی دارند. به عنوان مثال حساسیت کاندیدا تروپیکالیس[۱۸] کمتر از  کاندیدا گلابراتا نسبت به فلوکونازول ۳۲-۴ برابر  کاندیدا آلبیکنس است.  همچنین کاندیدا لوزیتانیا[۱۹] دارای مقاومت نسبی ذاتی به آمفوتریسین [۲۰]B است، پیدا کردن منابع عفونت و درک راه های انتقال بیماری به ویژه در طغیان های بیمارستانی مستلزم شناسائی گونه ها است. (۴۰٫۴۱).

۱-۳ ) مخمرها (Yeasts) :

مخمرها[۲۱]  قسمت عمده ای از فلور نرمال پوست و سطوح مخاطی را شامل می شوند و هنگامی که میزبان به هر علتی دچار نقص ایمنی شود، موجب عفونت های قارچی فرصت طلب سطحی، جلدی، مخاطی و یا سیستمیک می شوند. عفونت های مخمری از جمله کاندیدیازیس از مهم ترین و شایع ترین عفونت های قارچی فرصت طلب هستند که  به صورت حاد، تحت حاد و مزمن در پوست، ناخن، سطوح مخاطی واژن، برونش، ریه و دستگاه گوارش ایجاد می شوند گاهی نیز منتشر شده و کلیه، کبد، ریه و قلب را گرفتار می سازند(۱۱). واکنش میزبان در برابر بیماری از یک التهاب مختصر تا بروز ضایعات چرکی و گرانولوماتوز[۲۲] در تغییر است. در چند دهه اخیر افزایش چشمگیری در عفونت های ایجاد شده توسط این ارگانیسم ها اتفاق افتاده است و افزایش بروز عفونت های فرصت طلب مخاطی و سیستمیک توسط مخمرها با افزایش جمعیت بیماران با سیستم ایمنی ناکارآمد و هم چنین پیشرفت در علم پزشکی و استفاده از روش های درمانی جدید در ارتباط بوده است(۴۲٫۴۳).

۱-۳-۱ ) روشهای شناسایی مخمرها :

شناسایی مخمرها برای درک روابط اپیدمیولوژیک عفونت – محیط و شناخت مخازن، منابع و منشأ بیماری ضروری است. روش های متعددی از گذشته تا حال برای تعیین هویت مخمرها و در رأس آنها کاندیداها به کار رفته است. این روش ها را کلاً می توان به دو گروه فنوتیپیک[۲۳] و ژنوتیپیک[۲۴] تقسیم نمود. از جمله  روشهای گروه اول عبارت است از: مرفولوژی مخمرها در محیط عصاره مالت آگار[۲۵]، روش های جذب و تخمیر قندها ) اجرای این روش ها بسیار متنوع بوده از متدهای قدیمی کشت در لوله های حاوی محیط مایع) روش ویکرهام(  تا استفاده از دیسک ها ی قندی)اگزانوگرافی[۲۶]( ، استفاده از کیتهای تجارتی مثل API و بالاخره روش های جدید اتومات مثل سیستم Vitek در تغییر است، روشهای سرولوژی ) مثل سیستم تجارتی (Candida Check، روش کشت روی محیط های رنگ زا مثل     (CHROMagar Candida)  و روش های دیگر(۱۰۷٫۱۰۸).

روش های ژنوتیپی نیز متنوع بوده، از جمله می توان به استفاده از پرایمرهای اختصاصی در PCR و

multiplex- PCR  ، استفاده از پروب های اختصاصی هرگونه، ،PCR-RFLP ، تعیین توالی نواحی ژنی خاص و real-time PCR اشاره نمود (۱۰۹).

۱-۴ ) عفونت فرصت طلب :

اکثر بیمارانی که به عفونت های فرصت طلب مبتلا می شوند به بیماری های زمینه ای وخیم و اختلال دفاع های میزبان دچار هستند. عفونت های فرصت طلب در افراد واجد کفایت ایمنی هم مشاهده می شوند. در حین عفونت ، اکثر بیماران پاسخ های ایمنی سلولی و همورال قابل ملاحظه ای نسبت به آنتی ژن های قارچی نشان می دهند (۷۴).

عفونت کاندیدا می تواند سطحی یا تهاجمی باشد. عفونت سطحی اغلب در پوست یا غشای مخاطی تأثیر می گذارد و می تواند با موفقیت با داروهای ضد قارچی موضعی درمان شوند. با این حال عفونت های قارچی تهاجمی اغلب تهدید کننده زندگی هستند، که احتمالاً به علت روش های تشخیصی ناکارآمد و نامناسب اولیه در درمان داروهای ضد قارچ است(۳۴).

عوامل خطر برای کاندیدیازیس تهاجمی شامل : عمل جراحی ( به خصوص جراحی شکم ) ، سوختگی ، اقامت طولانی مدت در بخش مراقبت های ویژه ، آنتی بیوتیک های وسیع الطیف و سرکوب کننده های سیستم ایمنی هستند(۳۴).

پیشرفت در عملکردهای پزشکی به عنوان مثال : شیمی درمانی ، پیوند عضو ، دیالیز ، تغذیه تزریقی و کاتاتر وریدی مرکزی همچنین به تهاجم و کلونیزاسیون قارچ ها کمک می کنند. (۳۴).

۱-۵ ) کاندیدا و کاندیدیازیس :

-۵-۱ ) تاریخچه :

در حدود ۲۰۰ سال زمان نیاز بود تا عامل بیماری تراش[۲۷]، اولین شکل بیماری کاندیدیازیس که توصیف شده است، بدرستی تشخیص داده شود. اولین اشاره به لفظ تراش در سال ۱۶۶۵ میلادی توسط Pepys بوده است، هرچند منبع اصلی و نسخه اصلی اولین توصیف از این بیماری مربوط به بقراط است که در چهارصد سال قبل از میلاد مسیح در دو بیمار آنرا توصیف کرده است(۷۷). در  سال ۱۸۴۶ میلادی Berg در یک مطالعه علمی بر روی بیماری، ارتباط بیماری را با قارچها نشان داد. در سال ۱۸۳۹ میلادی Langenbeck عامل بیماری را برای اولین بار جدا کرد و در سال ۱۸۴۷ میلادی، Robin آنرا تحت عنوان Oidium albicans  طبقه بندی کرد. این اولین بار بود که لفظ آلبیکنس(به معنای سفید کردن یا سفید شدن) درباره عامل تراش بکار برده شد. در سال ۱۸۸۸ Hansen عامل بیماری در گروه مونیلیا قرار داد. در سال ۱۹۲۳ Berkhout بدلیل آنکه این موجود زنده  به وضوح با گونه های مونیلیا تفاوت داشت، نام ژنریک کاندیدا (بر گرفته از یک لغت لاتین به معنای لباس سفیدی که کاندیدا های مجلس سنا در روم باستان بر تن میکردند)، را برای آن پیشنهاد داد. در سال ۱۹۳۱ Benham بدنبال ملاک های تشخیص این قارچ، خصوصیات تشخیصی آنرا تشریح کرد. و در سال ۱۹۵۴ میلادی در هشتمین کنگره گیاه شناسی رسماً کاندیدا آلبیکنس به عنوان عامل بیماری پذیرفته شد. در سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۹۰مطالعات اغازین انجام شده خصوصا در زمینه تاکسونومی،بیوشیمی و میکروسکوپی بسط یافت(۱۱۲).

جنبه های بیولوژی مولکولی در طی دهه ۸۰ میلادی با کشف دیپلوئید بودن ژنوم کاندیدا آلبیکنس و وجود هتروزیگوسیتی طبیعی در بین جدایه ها انتشار یافت(۱۱۳).روشهای ترانسفورماسیون، جداسازی ژنها، حذف ژنها، تایپینگ سوشها و آنالیز کروموزومها گسترش یافت. تعیین توالی اسید های نوکلئیک در ژنوم کاندیدا آلبیکنس کامل شده است و مدارک جدیدی دال بر وجود مرحله جنسی در آن بدست آمده است(۱۱۴).

کاندیدیازیس بعنوان یک معضل بالینی ، اصولا در بیمارانی که سیستم ایمنی شان[۲۸] به مخاطره افتاده است همچنان باقی مانده است. این اتفاق ناگهانی نبوده است – در حالیکه توجه به کاندیدا آلبیکنس به عنوان مهمترین گونه بیماریزا بیشتر بوده است – اکنون سایر گونه ها از قبیل کاندیدا گلابراتا ، کاندیدا کروزئی[۲۹] و کاندیدا دابلی نینسیس[۳۰] نیز از نظر بالینی اهمیت پیدا کرده باشند. تا حدی این مسئله مربوط به پیشرفت های علمی در این زمینه است. استفاده از فلوکونازول که به عنوان یک داروی جایگزین برای آمفوتریسین B توجهات را به خود جلب کرد، منجر به ظهور برخی از گونه ها به عنوان گونه بیماریزا شد که مقاومت ذاتی یا اکتسابی به این دارو داشتند(۱۱۵).

[۱] Mycology

[۲] penecilein

[۳] cyclosporine

[۴] kmutrfyk

[۵] mycosis

[۶] candidiasis

[۷] dermatophytes

[۸] opportunist

[۹] Fungal infections

[۱۰] Bacterial infections

[۱۱] Viral infections

[۱۲] corticosteroid

[۱۳] Immunosuppressive agents

[۱۴] vagial

[۱۵] Candida albicans

[۱۶] corticosteroid

[۱۷] Candida glabrata

[۱۸] Candida tropicalis

[۱۹] Candida lusitaniae

[۲۰] Amphoterioin B

[۲۱] Yeasts

[۲۲] granulomatous

[۲۳] phonotypic

[۲۴] genotypic

[۲۵] Malte xtract agar

[۲۶] agzanugrafy

[۲۷] Thrush

[۲۸] Immune copramised

[۲۹] Candida kruzei

[۳۰] Candida dubliniensis

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.