تحقیق لزوم اندازه گیری عملکرد زنجیره تأمین و مدل های تحلیل پوششی داده ها و فرایندهای شبکه ای دو مرحله ای و انواع متدهای DEA

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق لزوم اندازه گیری عملکرد زنجیره تأمین و مدل های تحلیل پوششی داده ها و فرایندهای شبکه ای دو مرحله ای و انواع متدهای DEA  دارای ۳۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه    ۴
۲-۲ مدیریت زنجیره تأمین    ۵
۲-۲-۱ مفاهیم و تعاریف زنجیره تأمین    ۷
۲-۳ لزوم اندازه گیری عملکرد زنجیره تأمین    ۷
۲-۳-۱ مشکل روش های سنتی در اندازه گیری کارایی زنجیره تأمین    ۸
۲-۴ تحلیل پوششی داده ها (DEA)    ۹
۲-۴-۱ مدل های اصلی تحلیل پوششی داده ها    ۱۰
۲-۴-۱-۱ مدل CCR    ۱۱
۲-۴-۱-۲ مدل BCC    ۱۳
۲-۴-۱-۳ مدل جمعی    ۱۴
۲-۵ مروری بر تحقیقات انجام شده در زنجیره تأمین با استفاده از DEA    ۱۵
۲-۶  نقص  DEAسنتی در ارزیابی کارایی زنجیره تأمین    ۲۰
۲-۷ مدل DEA شبکه ای    ۲۱
۲-۷-۱ ساختارهای DEA شبکه ای    ۲۱
۲-۷-۱-۱ ساختار سری    ۲۲
۲-۷-۱-۲ ساختار موازی    ۲۴
۲-۷-۲ انواع مدل های  DEA شبکه ای    ۲۵
۲-۷-۲-۱ مدل ایستا    ۲۵
۲-۷-۲-۲ مدل پویا    ۲۶
۲-۷-۲-۳ مدل جریان مشترک یا پذیرش تکنولوژی    ۲۷
۲-۸ مروری بر مطالعات DEA در ساختارهای شبکه ای    ۲۸
۲-۹ فرایندهای شبکه ای دو مرحله ای    ۳۰
۲-۹-۱ انواع مدل های DEA برای ارزیابی فرایندهای دو مرحله ای    ۳۱
۲-۹-۱-۱ رویکرد DEA استاندارد    ۳۲
۲-۹-۱-۲ رویکرد تجزیه کارایی    ۳۲
۲-۹-۱-۳ رویکرد DEA شبکه ای    ۳۲
۲-۹-۱-۴ رویکرد تئوری بازیها    ۳۲
۲-۹-۱-۴-۱ مدل غیر همکاری DEA دو مرحله ای    ۳۳
۲-۹-۱-۴-۲ مدل همکاری  DEA دو مرحله ای    ۳۳
منابع    ۳۴

منابع :

معنوی زاده، ندا و ربانی، مسعود و رضایی، کامران و رزمی، جعفر “اندازه گیری عملکرد زنجیره تأمین در چهار صنف کلیدی کسب و کار در ایران” دومین کنفرانس ملی لجستیک، ۱۳۸۵٫

سلمان زاده، سیما و جوانروح، سعید “ارزیابی عملکرد تامین کنندگان در زنجیره تامین قطعات خودرو” اولین کنفرانس ملی لجستیک و زنجیره تامین، ۱۳۸۳، ۱۳-۱٫

اعتباری، محمد و پوراسفندیانی، حامد “زمینه پیاده سازی سیستم ارزیابی عملکرد مدون زنجیره تأمین شرکت ایران خودرو” سومین کنفرانس بین المللی مدیریت،۱۳۸۴، ۱۳-۱٫

امین دوست، عاطفه و کتابی، سعیده “ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان در شبکه زنجیره تامین با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها (DEA)” اولین کنفرانس بین المللی مدیریت زنجیره تامین و سیستم های اطلاعات، ۱۳۸۶٫

بیات، علی و نخعی، عیسی و غلامعلی زاده، ابوذر “ارائه تکنیک برای ارزیابی عملکرد زنجیره های تامین با رویکرد فازی و کاربرد آن در شرکت های عمل آوری میگو در استان بوشهر” فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، ۱۳۸۶، شماره ۹، ۱۹۲-۱۶۲٫

صفائی قادیکلائی، رشید “ارزیابی کارایی شعب بانک کشاورزی استان مازندران با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها (DEA)” سومین همایش ملی تحلیل پوششی داده ها، ۱۳۹۰، ۱۹-۱٫

اصغری زاده، عزت الله و مومنی، منصور و قاسمی، احمدرضا ” تدوین شاخص های عملکرد زنجیره تامین با الگوبرداری از مدل اروپایی مدیریت کیفیت (مورد مطالعه: شرکت فروشگاه های زنجیره ای شهروند) ” پژوهشنامه مدیریت تحول، ۱۳۸۹، سال دوم، شماره ۳٫

صفری، سعید و آذر، عادل “ارزیابی عملکرد سازمان بر اساس شاخص های جوایز کیفیت – رویکرد DEA” در ماهنمامه علمی – پژوهشی ، دانشگاه شاهد ، ۱۳۸۳، سال یازدهم ، شماره

طالب زاده، سعید ” مدل مرجع عملیات زنجیره تامین” ماهنامه مهندسی خودرو و صنایع وابسته، ۱۳۸۷، سال اول، شماره ۳٫

آریانژاد، میربهادرقلی و ذولفقارتهرانی، ساناز “بهینه سازی زمان تحویل قطعات اولیه و نیم ساخته در زنجیره تأمین خودرو در ایران” مجله علمی پژوهشی شریف، ۱۳۸۷، شماره۸۸، ۷۹-۴۳٫

احمدی، غلامرضا و نورا، عباسعلی “بررسی کارایی فرایندهای چند مرحله ای با ساختار سری به روش تحلیل پوششی داده ها” سومین همایش ملی تحلیل پوششی داده ها، ۱۳۹۰، ۸-۱٫

صالحی، مصطفی و سعیدی مهرآباد، محمد و سید حسینی، سید محمد ” ارائه یک مدل برای ارزیابی مدیریت پروژه های ساخت قطعات خودرو و بررسی نتایج حاصل از به کارگیری آن” نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید، ۱۳۸۸، شماره ۲، جلد ۲۰، ۴۳-۳۱٫

نجفی، سید اسماعیل و موحدی مهر، مریم “استراتژی جدید انتخاب تامین کننده در زنجیره تامین با استفاده از DEA” سومین همایش ملی تحلیل پوششی داده ها، ۱۳۹۰٫

 ۲-۱ مقدمه

شرکت های زیادی برای بهبود مستمر، از مدیریت زنجیره تأمین به عنوان ابزاری برای افزایش قدرت رقابتی خود استفاده می کنند. (Lee & Billington, 1992) عملکرد مناسب زنجیره تأمین نقش کلیدی در موفقیت یک سازمان و دستیابی پایدار به اهداف بویژه سودآوری آن دارد. در این راستا استقرار یک سیستم سنجش عملکرد زنجیره تأمین در بهبود مستمر عملکرد آن توصیه می گردد. (معنوی زاده و همکاران، ۱۳۸۵)

مدیریت و ارزیابی عملکرد فرایندهای زنجیره تامین در شرکتهای بزرگ و گروههای صنعتی بالاخص صنایع خودروسازی دارای نقش مؤثرتری است. (اعتباری و پور اسفندیانی، ۱۳۸۴) توجه خاص اقتصاد ایران به صنعت خودرو و رشد سریع این صنعت در ایران از یک سو، وجود رقبای داخلی و احتمال ظهور رقبای خارجی از سوی دیگر لزوم سنجش عملکرد سازندگان با شاخص های رقابتی و شناسایی و بهبود نقاط ضعف آنها را چندین برابر می نماید. (سلمان زاده و جوانروح، ۱۳۸۳)

 یکی از متدهای ارزیابی عملکرد تکنیک تحلیل پوششی داده ها (DEA) است. این روش یک روش ناپارامتری است که امکان اندازه گیری کارآیی واحدهای تصمیم گیری را بدون تعیین نوع تابع تولید و یا اهمیت ورودی ها و خروجی ها ( اهمیت عوامل مختلف ) میسر می سازد. (امین دوست و کتابی، ۱۳۸۶) لذا با در نظر گرفتن این مطلب که زنجیره تأمین شبکه ای از اعضای در ارتباط با هم می باشد، در این پژوهش از یک نوع روش DEA شبکه ای، برای برخورد با تعاملات درونی زنجیره تأمین استفاده می شود.

در این مقاله به اهمیت ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین و نیز تکنیک DEA و مدل های آن پرداخته می شود. سپس مروری بر تحقیقات انجام شده در زنجیره تأمین، با استفاده از DEA بیان می شود. همچنین روش DEA شبکه ای، انواع ساختارها و مدل های آن و خلاصه تحقیقات صورت گرفته در این زمینه ارائه می گردد و در ادامه فرایندهای شبکه ای دو مرحله ای و انواع متدهای DEA برای ارزیابی آنها مورد بررسی قرار می گیرد.

۲-۲ مدیریت زنجیره تأمین

مدیریت زنجیره تأمین (SCM) بعنوان یک واژه رایج علمی و مدیریتی در سال ۱۹۸۲ توسط اولیور و وبر برای توصیف یک سیستم کنترل سلسله مراتبی برای مواد، اطلاعات و جریان های مالی در یک شبکه چند بعدی بالقوه از نهادهای تصمیم گیری مستقل، معرفی شد. (Agrell & Hatami, 2011)

مدیریت زنجیره تأمین مجموعه ای از تمام فعالیتهای شرکت (اعم از راهبردی و عملیاتی) است که هدف آن یکپارچه سازی تأمین کنندگان، سازندگان، توزیع کنندگان و انبارداران و نیز تولید و توزیع صحیح و مناسب محصولات از لحاظ تعداد، محل، زمان و هزینه در راستای ارضای نیازهای مشتری است.  (Poirier & Reiter, 1996)

برخی از اهداف مدیریت زنجیره تأمین عبارتند از:

کاهش اتلاف و فعالیت های بدون ارزش افزوده مانند: کاهش هزینه یا کاهش موجودی ها

افزایش مسـؤلیت پذیری در قبال خدمت به مشتری

بهبود ارتباط زنجیره تأمین ( سرعت، صحت و تسهیم اطلاعات)

کاهش زمان چرخه تولید (توسعه محصول جدید، زمان تأخیر عرضه)

بهبود هماهنگی تلاش ها ( بهبود مستمر، درک اهداف).

به طور خلاصه می توان گفت که مدیریت زنجیره تأمین شامل سه بخش عمده یعنی تهیه و تدارک، تولید و توزیع است. همچنین برای مدیریت زنجیره تأمین باید سه نوع مدیریت را انجام داد:

مدیریت اطلاعات؛

مدیریت لجستیک (پشتیبانی)؛

مدیریت روابط؛ (طالب زاده، ۱۳۸۷)

۲-۲-۱ مفاهیم و تعاریف زنجیره تأمین

محققان، تعاریف بسیاری در این زمینه ارائه داده اند که در زیر به برخی از این تعاریف اشاره خواهد شد:

زنجیره تامین مفهومی است که می تواند مانند یک کانال ارتباطی از جریان های فیزیکی و اطلاعاتی بین تأمین کنندگان و مشتریان در نظر گرفته شود. از یک دیدگاه عملیاتی، این کانال شبیه یک جریان از فعالیت ها کار می کند و این فعالیت ها گسترده و فراگیرند. بنابر این عبارت ” زنجیره ” می تواند با عبارت ” شبکه ” جایگزین شود. (Christopher, 2005)

زنجیره تأمین یک فرایند دنباله دار، از مواد خام تا کالای ساخته شده است. این شامل وظایف مختلف نظیر طراحی محصول، پیش بینی، خرید، طراحی فرایند، تولید، توزیع، فروش بازاریابی است . (El-Baz, 2011)

زنجیره تامین می تواند به این صورت تعریف شود ” شبکه ای از سازمان های وابسته و در ارتباط با هم که برای کنترل، مدیریت و بهبود جریان مواد و اطلاعات از تأمین کننده تا مصرف کننده، بطور متقابل و اشتراکی با هم کار می کنند” . (Aitken, 1998)

زنجیره تأمین فرآیند یکپارچه تأمین مواد اولیه، تبدیل این مواد به محصول نهایی(از طریق تولید)، و تحویل محصول به مشتری(از طریق توزیع و یا تحویل به خرده فروشی ها و یا هر دو) می باشد. (اعتباری و پور اسفندیانی، ۱۳۸۴)

زنجیره تأمین بعنوان یک سیستم ترکیبی که شامل ۴ فرایند یعنی برنامه، منبع، ساخت و ارائه می باشد، تعریف شده است که قسمت های مختلف را از جمله فراهم کنندگان مواد، تسهیلات تولیدی، خدمات توزیعی و مشتریان را از طریق فرستادن مواد جاری و دریافت اطلاعات جاری به هم متصل می کند. (Christopher, 1998)

یک زنجیره تأمین دربرگیرنده مجموعه فعالیت هایی است که برای تولید یک کالا یا خدمت از تأمین کننده تا مشتری انجام می شود. از جمله برنامه ریزی و مدیریت عرضه و تقاضا، تهیه مواد، تولید و برنامه زمانبندی محصول یا خدمت، انبار کردن، کنترل موجودی و توزیع، تحویل و خدمت به مشتری. (نجفی و موحدی مهر، ۱۳۹۰)

۲-۳ لزوم اندازه گیری عملکرد زنجیره تأمین

اندازه گیری عملکرد عنصر پایه ای برنامه ریزی، کنترل و تصمیم گیری مؤثر است. در حقیقت سیستم های اندازه گیری، مهمترین نقش را جهت نظارت، افزایش انگیزه، بهبود ارتباطات و اجتناب از اشتباه در سازمان ایفا می کنند. در نتیجه این سیستم ها کمک مؤثری برای مدیران، به منظور بازنگری و بهبود اهداف و فرایندهای تجاری فعلی سازمان به شمار می آیند. به زعم Sink، « هیچ چیزی قابل مدیریت نیست، مگر آن که اندازه گیری شود ». ( اعتباری و پوراسفندیانی، ۱۳۸۴)

سنجش عملکرد می تواند اطلاعات بازخورد مورد نیاز برای آشکار ساختن پیشرفت ها، انگیزه های پیشرفت و تشخیص و شناسایی مسائل و مشکلات را از سیستم گرفته و به تصمیم گیران سازمان ارائه کند.

(Rolstands, 1995)

در مفهوم مدیریت زنجیره تامین، اندازه گیری عملکرد می تواند به تسهیل فهم عمومی و یکپارچه سازی بین اعضای زنجیره تأمین کمک کند. (Lebas, 1995) بطور گذرا نتایج ارزشیابی عملکرد در مدیریت زنجیره تامین، تأثیر استراتژی های تولید و نیز فرصت های بالقوه موجود را آشکار کرده و سهولت ادغام و همکاری اعضای زنجیره را از طریق افزایش درک داخلی آن ها از فرایندهای در حال انجام سبب می شود.  (Kuwaiti, 2004)

اندازه گیری عملکرد در زنجیره تامین فرایندی است به منظور تحلیل مدیریت عملکرد، جهت کاهش هزینه ها، کاهش ریسک و ایجاد امکان بهبود مستمر در ارزش آفرینی عملیات. بطور کلی سیستم اندازه گیری عملکرد در زنجیره تامین سازمان را قادر می سازد تا:

بازبینی، ارزیابی و کنترل عملکرد در اختیار سازمان باشد.

بتوان از متدولوژی و معیارهای یکسان در ارزیابی، در سطح سازمان سود برد.

بتوان در چارچوبی سیستماتیک تصمیم گیری نمود.(معنوی زاده و همکاران، ۱۳۸۵)

اندازه گیری کارایی برای ارزیابی عملکرد سازمانها، همواره مورد توجه بوده است.(مهرگان،۶۳،۱۳۸۷) محاسبه کارایی زنجیره تأمین یکی از مسائل مهم به شمار می رود چرا که کارایی زنجیره تأمین، معیار مهمی برای کیفیت و مفید و مؤثر بودن زنجیره می باشد. هدف از محاسبه کارایی یک زنجیره تأمین این است که با کمترین هزینه (ورودی) بیشترین سود (خروجی) را داشته باشیم. (Camm et al., 1997)

 ۲-۳-۱ مشکل روش های سنتی در اندازه گیری کارایی زنجیره تأمین

زنجیره تأمین سنتی به طور معمول به وسیله کارخانه دار که شیوه توسعه، تولید و توزیع هر محصولی را اداره و کنترل می کرد اداره می شده است. در آن زمان، سنجش کارایی به وسیله نسبت درآمد بر روی کل هزینه های عملیاتی زنجیره تأمین سنجیده می شد. (Stewart, 1997)

نمودار رادار[۱] و نمودار Z بعضی از ابزارهای عمومی هستند که قبلاً کارایی زنجیره تأمین را مورد سنجش قرار می داده است. این ابزارها بر مبنای تکنیک تحلیل شکاف بوده و دارای ماهیتی بسیار گرافیکی است. اگرچه رویکردهای گرافیکی سبب درک آسان می شود ولی در صورتی که در تجزیه و تحلیل، عناصر چندگانه ای با هم ترکیب شوند، رویکرد گرافیکی برای تصور در ذهن نامناسب تلقی می شود.

روش معروف مورد استفاده دیگر، استفاده از نسبت ها است. این روش کارایی را بوسیله حاصل تقسیم خروجی بر ورودی محاسبه می کند و از روش محاسبه ای آسان برخوردار است. در هر حال یک مشکل همراه با مقایسه از طریق نسبت ها وجود دارد و آن وقتی است که ورودی و یا خروجی به صورت چندگانه در نظر گرفته شوند.  (Zhu, 2000)

بطور کلی، روشهای ارزیابی عملکرد سنتی بیشتر به روی سنجه های مالی مشهور همچون نرخ بازده سرمایه گذاری، ارزش خالص فعلی،  نرخ بازده داخلی و دوره بازپرداخت تمرکز می کنند. این روشها، بیشتر برای ارزیابی ارزش کاربردهای ساده مدیریت زنجیره تأمین است. متأسفانه روشهای ارزیابی متکی بر سنجه های مالی، به هنگام ایجاد کاربردهای جدیدتر مدیریت زنجیره تأمین زیاد مفید نیستند. این زنجیره های تأمین پیچیده، نوعاً در جستجوی ارائه دامنه وسیعی از منافع که خیلی از آنها غیرمشهودند، هستند. (بیات و همکاران، ۱۳۸۶) ارزیابی کارایی زنجیره تأمین نیاز دارد تا به عنوان ساختاری چند بعدی مورد توجه قرار گیرد. بنابراین ابزارهای سنتی نمی توانند ساختارهای چندگانه را به حساب آورند و قادر نیستند که ابزارهای مناسب سنجش کارایی زنجیره تأمین را فراهم کنند. از این رو، کارایی زنجیره تأمین یک شرکت پدیده پیچیده ای است که به بیش از یک معیار برای ترسیم احتیاج دارد.  (Zhu,2000)ایجاد معیارهای عملکردی چندگانه وظیفه مشکل و غیر قابل چالش سنجش کارایی را تغییر داده است. پس یک ابزار مؤثر برای سنجش کارایی زنجیره تأمین به طور فزاینده مورد نیاز است. (Rao, 2006)

مدل های تحلیل پوششی داده ها (DEA) از آن جهت که دستیابی به شاخص کارایی را با در نظر گرفتن همزمان داده ها و ستاده های بنگاه تولیدی میسر می سازند، در سال های اخیر اهمیت بسیاری پیدا کرده اند. انعطاف پذیری مدل های مورد استفاده در روش DEA یکی از کلیدی ترین خصوصیات آن هاست.

۱ Spider

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ارزیابی عملکرد و مدل های ، کارایی و چگونگی اندازه گیری آن و معرفی مدل تحلیل پوششی داده ها
  • تحقیق مفاهیم، استراتژی ها و راهکارهای برنامه ریزی تولید ادغامی در زنجیره تأمین غیر قطعی
  • تحقیق زنجیره تأمین و به‏ کارگیری مدل‏های چندهدفه و هزینه کیفیت و برنامه‏ ریزی تک دوره‏ای و چند دوره‏ای زنجیره‌ی‌تامین
  • تحقیق مفهوم ارزیابی عملکرد و بهره وری و کارآیی و تحلیل پوششی داده ها
  • تحقیق زنجیره تأمین، استواری مدل و مروری بر مسائل بهینه سازی چند هدفه،و الگوریتم ژنتیک NS-GA II
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.