تحقیق لیپیدها (چربی ها) و لیپوپروتئین ها و تأثیر ورزش بر لیپوپروتئین ها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق لیپیدها (چربی ها) و لیپوپروتئین ها و تأثیر ورزش بر لیپوپروتئین ها دارای ۲۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱٫ لیپیدها (چربی ها(    ۵
۲-۱-۱٫ ماهیت چربی ها    ۵
۲-۱-۲٫ اهمیت زیست پزشکی چربی ها    ۵
۲-۲٫ انواع چربی ها    ۶
۲-۲-۱٫ چربی های ساده    ۶
۲-۲-۲٫ چربی های مرکب    ۷
۲-۲-۳٫ چربی های مشتق    ۸
۲-۳٫ لیپوپروتئین های خون    ۸
۲-۴٫ شیلومیکرون ها    ۱۱
۲-۵٫ لیپوپروتئین با چگالی خیلی کم (VLDL)    ۱۱
۲-۶٫ لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL)    ۱۱
۲-۷٫ LP (a)    ۱۲
۲-۸٫ لیپوپروتئین با چگالی زیاد (HDL)    ۱۲
۲-۹ تری گلیسریدها    ۱۲
۲-۱۰٫ کلسترول    ۱۳
۲-۱۱٫ چای سبز    ۱۵
۲-۱۲٫ تاثیر چای سبز بر روی دیابت نوع ۲:    ۱۶
۲-۱۳٫ پیشینه تحقیق    ۱۶
فهرست منابع    ۲۳

منابع

صارمی و همکاران ,اثر ۱۲هفته تمرین قدرتی بر سطح سرمی کمرین , پروتیین و فاکتور نکروز دهنده ی تومور آلفا در افراد مبتلا به واکنشگر Cسندروم متابولیک(۱۳۸۹).

پائول ال گرین-هاف ,دان موگان، میکائیل گلیشسون،. بیوشیمی فعالیت های ورزشی. حامدی نیا محمدرضا، فتحی مهرداد کوشکی جهرمی مریم ,گائینی عباسعلی، ،. انتشارات سمت، چاپ اول، ۱۳۹۰٫

حقیقی امیر حسین، حامدی نیا محمدرضا، رواسی علی اصغر. تاثبر تمرینات مقاومتی بر نیمرخ متابولیکی و حساسیت به انسولین در مردان چاق. علوم زیستی ورزشی (حرکت). زمستان ۱۳۸۸٫

اراضی  حمید، اصغری احسان,  جوربنیان  ابوذر، ۱۳۹۱٫ مقایسه تأثیر یک دوره تمرینات ترکیبی (مقاومتی-هوازی) و هوازی بر حداکثراکسیژن مصرفی، نیمرخ لیپیدی، قند خون و فشار خون مردان میانسال دارای عواملخطرزای قلبی  عروقی. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد دوره ۲۰، شماره ۵، ص ۶۳۸-۶۲۷٫

امیری پارسا طیبه،  االسادت آذرنیوه مرضیه، حامدی نیا محمدرضا . حسینی کاخک. سید علیرضا، ۱۳۹۰٫ تأثیر تمرینات مقاومتی، هوازی و بیتمرینی بر نیمرخ لیپیدی و CRP در دختران چاق. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار،  دوره۱۸، شماره۳، ص ۱۹۷-۱۸۸٫

رحمانی نژاد , حسین ناظم فرزاد. ۱۳۸۰٫ تأثیر ورزش هوازی زیر بیشینه بر پاسخ لیپوپروتئین های پلاسمای خون مردان دیابتی IDDM. حرکت، شماره ۹، ص ۳۰-۵٫

شهبازی پرویز، ملک نیا ناصر. بیوشیمی عمومی. موسسه و انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. جلد اول، چاپ ۲۶، ۱۳۸۶٫

۸باسامی م، شمشکی ا، مرادی ز، (۱۳۹۱)، “تأثیر مصرف مکمل زعفران بر تغییرات سطوح آنزیمی سوپر اکساید دیسموتاز و کاتالاز طی یک جلسه فعالیت شدید بی هوازی در زنان جوان”، فیزیولوژی ورزشی، شماره ۱۴: ص ۱۱۹

بان پروری م، صالحی کیا ع، نقی زاده ح، (۱۳۸۸)، “تأثیر برنامه تمرینی با مصرف ویتامین E بر وضعیت آنتی اکسیدانی و عوامل خطرزای قلبی-عروق”، مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان، ، شماره ۱، دوره ۱۲: ص ۳۳٫

.۱Dunstan DW, Daly RM, Owen N, Jolley D, De Courten M, Shaw J, Zimmet P: High intensity resistance training improves glycemic control in older patients with type 2 diabetes. Diabetes Care 2002.25:1729–۱۷۳۶,.

.۲Tsuneki, H., et al., Effect of green tea on blood glucose levels and serum proteomic patterns in diabetic (db/db) mice and on glucose metabolism in healthy humans. BMC pharmacology, 2004. 4(1): p. 18.

.۳Tsuneki, H., Effect of green tea on blood glucose levels and serum proteomic patterns in diabetic (db/db) mice and on glucose metabolism in healthy humans. 2004. 96(3): p. 1097-1104.

 مقدمه

باوجود پیشرفت های سریع و وسیع در تشخیص و درمان این بیماریها، هنوز هم یک سوم بیمارانی که دچار سکته قلبی می شوند، فوت می کنند. در ایران نیز بیماری‏های قلبی- عروقی یکی از مشکلات مهم بهداشتی و اجتماعی به شمار می رود که ابعاد آن به سرعت در حال افزایش است.  براساس بررسی‏های پراکنده، نسبت مرگ ناشی از این بیماری ۲۵ تا ۴۵ درصد بوده است. در ایران شمار تلفات ناشی از بیماری‏های گوناگون قلبی در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۶۸، در ۲۴ شهر انتخابی کشور ۱۸۵ نفر بود که ۱۵-۷ درصد کل مرگ و میر را شامل می‏شود. نحوه متابولیسم و مقدار و نوع لیپیدها به ویژه لیپوپروتئین‏های خون در بروز و تشدید بیماری‏های قلبی- عروقی نقش اساسی ایفا می‏کنند . با توجه به رابطه مستقیم چربی‏ها با سکته قلبی، تنظیم مقدار چربی‏های خون، عامل مهمی در سلامت محسوب می‏شود و بدون شک عادت به فعالیت ورزشی مناسب نقش مهمی در این زمینه دارد. در واقع در کشورهای توسعه یافته عدم فعالیت بدنی مناسب و رژیم غذایی نا مناسب، از دلایل چاقی و بیماری‏های قلبی- عروقی به شمارمی‏روند . تحقیقات زیادی در این مورد صورت گرفته است و بیشتر محققان معتقدند که فعالیت بدنی باشدت متوسط، حتی اگر در حد متوسط درهرهفته انجام گیرد، کاهش چربی‏ها را به همراه خواهد داشت .

از سوی دیگر، از داروهای گیاهی برای کاهش چربی های خون استفاده می‏شود، چرا که علاوه بر عوارض بسیار اندک دربرخی موارد نتایج بهتری نسبت به مکمل‏های شیمیایی حاصل می‏شود. گیاه چای سبز از جمله گیاهان دارویی پرمصرف در آسیا است. تحقیقات اپیدمیولوژیک نشان داده‏اند که ترکیبات مشتق شده از چای سبز دارای خاصیت کاهش دهندگی سطح کلسترول پلاسما و سرعت جذب آن در دستگاه گوارش هستند .

همچنین چای محتوی گروهی از ترکیبات پلی فنولیک فلاونوئیدی به نام کتچین است ودر بین کتچین‏ها این گالوکتچین گالات (EGCG) آنتی اکسیدانی قوی در شرایط آزمایشگاهی و رایج ترین و فراوان ترین پلی فنول درچای سبز است.

اصلی ‌ترین نقش چای سبز افزایش سوخت و ساز چربی می باشد که این باعث حفظ گلوکز خون، کاهش تری گلیسرید و کلسترول می‌شود.

تاثیر تمرین بر سوخت و سازTG و TC به اثبات رسیده است که باعث کاهش سطوح استراحتی این متغیرها می شود.

۲-۱٫ لیپیدها (چربی ها(

لیپیدها شامل ترکیبات مختلف و نامتجانسی می باشند که بیشتر از نظر خواص فیزیکی بویژه حلالیت با یکدیگر مشابهت دارند. خاصیت اصلی و مشترک لیپیدها غیر محلول بودن آنها در آب و محلول بودن در حلال های غیر قطبی مانند استر، کلروفرم و بنزن است. بر مبنای یک چنین خواص مشترکی چربی-ها، روغن ها، استروئیدها، واکس ها و مشتقات آنها را می توان در گروه لیپیدها جای داد.

۲-۱-۱٫ ماهیت چربی ها

مولکول چرب دارای همان عناصر ساختاری مولکول کربوهیدرات است با این استثنا که پیوند اتم های ویژه به نحو چشمگیری متفاوت است؛ بویژه نسبت هیدروژن به اکسیژن به طور بارزی در ترکیب چربی بیشتر است (تغذیه). برای مثال چربی معروف تری  پالمیتین (تری پالمیتوگلیسرول)  دارای فرمول شیمیایی C51H98O6 می باشد.

۲-۱-۲٫ اهمیت زیست پزشکی چربی ها

چربی ها به طور مستقیم و یا بصورت ذخیره ای در بافت چربی از منابع مهم انرژی زا محسوب می-گردند. چربی ها در بافت های زیر پوستی و همین طور در بافت های پوششی برخی اندام ها نقش یک لایه عایق حرارتی را بر عهده دارند. لیپیدهای غیر قطبی در طول اعصابی که آکسون آنها توسط یک غلاف میلین پوشیده شده است به عنوان عایق الکتریکی عمل کرده و باعث انتشار سریع امواج خنثی کننده قطبیت می گردند. از پیوند چربی ها با پروتئین ها، لیپوپروتئین ها تولید می شوند که از ترکیبات مهم سلول بوده، در ساختمان غشاء های سلول شرکت نموده، در داخل میتوکندری ها وجود داشته و وظیفه و وظیفه نقل و انتقال چربی ها در جریان خون را نیز بر عهده دارند.  درک بسیاری از مسائل زیستی-پزشکی از جمله چاقی، اترواسکلروز، نقش اسیدهای چرب غیراشباعی در تغذیه و سلامتی و سلامتی مستلزم شناخت دقیق خواص بیوشیمی لیپیدها می باشد .

۲-۲٫ انواع چربی ها

چربی ها می توانند براساس ساختمانشان طبقه بندی می شوند. سه گروه اصلی چربی ها عبارتند از:

۱- چربی های ساده ۲- چربی های مرکب ۳- چربی های مشتق .

۲-۲-۱٫ چربی های ساده

چربی های ساده اغلب «چربی ها خنثی» نامیده می شوند و بطور عمده شامل تری  گلیسریدها (تری  اسیل گلیسرول ها) هستند.

تری  گلیسریدها که فراوان ترین چربی بدن هستند، عمده ترین شکل ذخیره چربی در بدن (بیش از ۹۵ درصد) را تشکیل می دهند. اگرچه که کبد و عضلات اسکلتی حاوی ذخایر چربی قابل توجهی می-باشند، اما بیشتر تری  گلیسریدها در سیتوپلاسم بافت سفید چربی ذخیره می شوند. مولکول تری  گلیسرید شامل ریشه سه کربنه گلیسرول  می باشد که به سه مولکول اسید چرب متصل است. گلیسرول به خودی خود یک پیک چربی نیست، چون به آسانی در آب حل می شود. سه دسته اتم های زنجیره کربن متصل به مولکول گلیسرول متصل اند که اصطلاحاً اسیدهای چرب  نامیده می شوند. به هنگام اتصال گلیسرول و اسیدهای چرب با یکدیگر برای ساختن مولکول تری گلیسرید، سه مولکول آب تشکیل می‏شود. بر عکس، طی هیدرولیز ، وقتی مولکول چربی به اجزای متشکل اش تجزیه می شود سه مولکول آب به محل شکسته شدن مولکول چربی اضافه می گردد .

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.