تحقیق مالیات و انواع مالیاتها و ظرفیت مالیاتی و تلاش مالیاتی، و عوامل مهم تأثیرگذار بر این دو شاخص

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مالیات و انواع مالیاتها و ظرفیت مالیاتی و تلاش مالیاتی، و عوامل مهم تأثیرگذار بر این دو شاخص دارای ۵۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱- تعریف، مفهوم کلی و اهمیت مالیات:    ۵
۲-۲-پایه مالیاتی    ۶
۲-۳-نرخ مالیات و انواع آن:    ۷
۲-۴-بار مالیاتی و تعلق واقعی مالیات:    ۸
۲-۵-اصول مالیاتی:    ۸
۲-۶-امتیاز، پرهیز و فرار مالیات    ۸
۲-۷-انواع درآمدهای دولت:    ۱۰
۲-۸-بررسی ضرورت مالیات در اقتصاد:    ۱۱
۲-۹-مالیاتهای مستقیم و غیر مستقیم و وجوه تمایز آنها:    ۱۴
۲-۱۰-انواع مالیاتها    ۱۶
۲-۱۰-۱-مالیات بر درآمد و ثروت    ۱۶
۲-۱۰-۲-مالیات بر کالاها و خدمات    ۱۷
۲-۱۰-۳-مالیات بر سازمانها    ۱۹
۲-۱۰-۴-مالیات بر رهن    ۲۰
۲-۱۰-۵-مالیات در اقتصاد جهانی    ۲۱
۲-۱۱-بررسی نقش مالیاتها در تخصیص منابع،تصحیح وتثبیت فعالیتهای اقتصادی:    ۲۲
۲-۱۲-اختلالات در تخصیص منابع و کاهش رفاه و رشد اقتصادی:    ۲۴
۲-۱۳-سیاستگذاری و اصلاح نظام مالیاتی در کشورهای در حال توسعه:    ۲۵
۲-۱۴-اثرات عامل مالیات در یک مدل دوبخشی رشد درونزا    ۲۵
۲-۱۵- بررسی مالیات از جنبههای انگیزه و منابع    ۲۶
۲-۱۶- مسأله انتقال مالیاتها    ۲۶
۲-۱۷- ظرفیت مالیاتی    ۲۷
۲-۱۷-۱-تعاریف مختلف از ظرفیت مالیاتی:    ۲۷
۲-۱۷-۲-ساختار انواع ظرفیت مالیاتی:    ۲۹
۲-۱۷-۳-عوامل تشخیص ظرفیت مالیاتی جامعه     ۳۲
۲-۱۸- تلاش مالیاتی    ۳۳
۲-۱۸-۱-تلاش مالیاتی، تعریف، مفهوم و نحوه محاسبه    ۳۴
۲-۱۸-۲-عوامل تعیین کننده تلاش مالیاتی: بررسی اجمالی ادبیات مربوطه    ۳۴
۲- ۱۹- سابقه تحقیق:    ۳۷
۲-۱۹-۱-کارهای انجام شده در داخل کشور:    ۳۷
۲-۱۹-۲-کارهای انجام شده برای کشورهای در حال توسعه:    ۴۳
۲-۲۰-نتیجهگیری    ۵۶
-منابع و مآخذ:    ۵۷

منابع :

فرهنگ منوچهر، ( ۱۳۶۳)، فرهنگ علوم اقتصادی ، چاپ چهارم، تهران ، انتشارات آزاده.

صفای نیکو حمید، (۱۳۷۵)، برآورد خلاقیت مالیاتی استان همدان، پایان نامه کارشناسی ارشدف دانشگاه تربیت مدرس.

ـ صفایی نیکو حمید، (۱۳۷۵)، “برآورد ظرفیت مالیاتی استان همدان”، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس

عزیزی سیاوش، (۱۳۸۸)، برآورد ظرفیت مالیاتی استان های ایران با رویکرد کوشش مالیاتی ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.

فراز مند حسین، بهاروند احمدی اسمعیل، (۱۳۸۷)، بررسی عوامل مؤثر بر ظرفیت مالیاتی در استان لرستان ، فصلنامه تخصصی مالیات، شماره سوم، سال شانزدهم، ص ۱۶۸-۱۴۱

قطمیری، محمد علی و اسلاملوئیان، کریم، (۱۳۸۷). “برآورد تلاش مالیاتی در ایران و مقایسه آن با کشورهای در حال توسعه منتخب”. تحقیقات اقتصادی، شماره ۴۳، تابستان ۸۷، ص ۱۸۶-۱۶۳٫

ـ خوردستان بهناز، (۱۳۸۰)، “برآورد تلاش مالیاتی در ایران در سال­های ۹۸-۱۹۸۱ و مقایسه با چند کشور در حال توسعه”، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.

ـ منجذب محمدرضا، سلیمانی پارسا، (۱۳۸۴)، “برآورد ظرفیت مالیاتی استان مازندران”، فصلنامه پژوهشنامه اقتصادی، شماره ۱۸، صص ۱۶۲-۱۳۹٫

ـ دیانی علی­رضا، (۱۳۸۱)، “مقایسه ظرفیت بالقوه و بالفعل درآمدهای استان سمنان”، مجموعه مقالات همایش شناخت استعدادهای بازرگانی- اقتصادی استان سمنان.

نظیفی، فاطمه؛ (۱۳۸۷). “کارایی در اصلاح قیمت­های یارانه­ای”، مجله اقتصادی، سال دوم، دوره دوم، شماره سیزدهم و چهاردهم

جلالی، محسن؛ (۱۳۸۲). “بررسی تابع رفاه اجتماعی در ایران”، مجله روند

احمدیان، اعظم؛ (۱۳۸۵). “انتخاب سیاست پولی مناسب در جهت ثبات رفاه اجتماعی”، فصلنامه بررسیهای اقتصادی، دوره ۳، شماره ۳، پاییز ۸۵

ـ احسان­فر محمدحسین، (۱۳۸۰)، “برآورد ظرفیت مالیاتی استان مازندران در سال­های ۷۷-۱۳۵۰″،پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران.

مقدمه

طبق تعریف « علم اقتصاد، علم تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود بشری است.[۱]» لذا با توجه به محدود بودن منابع و نامحدود بودن خواسته­ها و نیازهای بشری، امر تخصیص و بهینه بودن آن از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. علاوه بر این مسئله، بحث عدالت و توزیع عادلانه درآمدها، دخالت دولت را در اقتصاد لازم و ضروری می­سازد. بدین ترتیب اقتصاد بخش عمومی و مالیه عمومی مطرح می­شود. «اقتصاد بخش عمومی اثرات سیاست­های مالی، سیاست­های مالیاتی و مخارج دولت را بر موضوعاتی چون تخصیص منابع، توزیع درآمد و ثروت و درنهایت، ثبات اقتصادی مورد توجه قرار می­دهد.[۲]» مالیه عمومی معمولاً به مطالعه و بررسی تصمیمات دولت در ارتباط با مالیات­ها (یا به­طور کلی­تر درآمدها) و هزینه­ها اطلاق می­گردد. مالیه عمومی در سطح خرد به بررسی آثار هزینه­های عمومی و مالیات­ها روی رفتارهای فردی می­پردازد و در سطح کلان به ارزیابی تلاش­های دولت در تعیین یک ترکیب مالیات و هزینه جهت حصول هم­زمان سطح اشتغال، شاخص قیمت­ها، رشد تولیدات و موازنه پرداخت­ها مبادرت می­ورزد.

از سیاست­های پولی و مالی عموماً به­عنوان سیاست­های مدیریت تقاضا یاد می­شود. هدف مشترک و کلی سیاست­های پولی و مالی این است که تولید را در نزدیکی اشتغال کامل نگه­داشته و سطح قیمت­های موجود را تثبیت نمایند. سیاست پولی از ابزار پولی به­منظور حصول اهداف کلان اقتصادی مثل تثبیت قیمت­ها بهره می­جوید. ابزار سیاست پولی عبارتند از: نرخ ذخیره قانونی، نرخ تنزیل مجدد، عملیات بازار باز، و کنترل اعتبارات. ولی در سیاست مالی از تغییرات آگاهانه در اندازه، ترکیب و زمان­بندی مخارج و درآمدهای مالیاتی دولت استفاده می­شود. تغییر نرخ مالیات­ها، خرید کالاها و خدمات توسط دولت، استخدام عامل کار و پرداخت­های انتقالی، ابزار سیاست مالی هستند.

همان­طور که گفته­شد، درآمدهای مالیاتی می­توانند مهم­ترین روش تأمین مخارج دولت بوده و نقش مهمی در اعمال سیاست­های اقتصادی دولت­ها ایفا نمایند. درصورتی­که دولت­ها بتوانند با برنامه­ریزی از این منبع مهم درآمدی به بهترین نحو استفاده نمایند، اقتصادشان به اهداف مطلوب اقتصادی نزدیک­تر خواهدشد. سوالی که در این بین مطرح می­شود، این است که آیا برای یک کشور همیشه امکان گسترش درآمدهای مالیاتی وجود دارد، و آیا یک کشور می­تواند در صورت تمایل تا هر میزان درآمد مالیاتی خود را افزایش دهد؟ در ادبیات اقتصادی برای پاسخ به این سوال از دو شاخص ظرفیت مالیاتی و تلاش مالیاتی استفاده می­شود.

استفاده از شاخص نسبت مالیاتی(نسبت کل درآمد مالیاتی کشور به تولید ناخالص داخلی)، به­عنوان شاخص توان یک کشور در افزایش سهم مالیات در GDP به­تنهایی ممکن است گمراه­کننده باشد. چراکه عواملی مانند سطح توسعه­یافتگی، دسترسی به ابزارهای مالیاتی مناسب، منابع درآمدی غیرمالیاتی… که عوامل مهمی در تعیین ظرفیت مالیاتی یک کشور به­شمار می­روند، درنظر گرفته نمی­شوند.

شاخص دوم یعنی تلاش مالیاتی، برای مقایسه بین نسبت مالیاتی بالفعل و نسبت مالیاتی بالقوه به­کار می­رود. هرچه نسبت مالیاتی بالفعل فاصله بیشتری با نسبت مالیاتی بالقوه داشته­باشد، کشور مورد بررسی به­عنوان کشوری که تلاش مالیاتی پایینی داشته، قلمداد می­شود.

در این فصل ابتدا به تعریف اصطلاحات مختلف در زمینه مالیات پرداخته و انواع مفاهیم مهم مالیاتی معرفی می­گردند. سپس به تعریف و مفهوم ظرفیت مالیاتی، تلاش مالیاتی، و عوامل مهم تأثیرگذار بر این دو شاخص پرداخته می­شود. نهایتاً تحقیقات انجام­شده در این زمینه، در قالب مطالعات داخلی و خارجی به­طور اجمالی مرور می­گردند.

۲-۱- تعریف، مفهوم کلی و اهمیت مالیات:

ریکاردو در تعریف مالیات می­گوید: « آن بخشی از محصول زمین و یا نیروی کار یک کشور است که برای تأمین هزینه­های دولتی اختصاص می­یابد.» در حال حاضر نیز مالیات در واقع بخشی از درآمد نیروی کار، زمین و یا سرمایه در دسترس افراد و بنگاه­ها می­باشد که توسط دولت اخذ می­گردد. منوچهر فرهنگ در فرهنگ علوم اقتصادی خود، مالیات را چنین تعریف می­کند: «مبلغی که دولت از اشخاص، شرکت­ها و مؤسسات بر طبق قانون برای تقویت عمومی حکومت و تأمین مخارج عامه می­گیرد. افزون بر خصلت اجباری بودن، یک خصوصیت بارز دیگر مالیات این است که رابطه صحیح دوطرفه یا متناسبی میان میزان مالیات و ارزش خدمات عمومی که مالیات­دهندگان از آن برخوردار می­شوند، وجود ندارد.» تعریف دیگری از مالیات عبارت است از: «پرداخت­های اجباری برای فعالیت­های مشخص اقتصادی که معمول­ترین و مهم­ترین روش تأمین مخارج دولت می­باشد. به­علاوه مالیات­ها توانایی افراد را در حق استفاده از منابع اقتصادی که برای مصارف خصوصی در اختیار دارند، کاهش می­دهد.[۳]» مالیات یکی از مهم­ترین ابزار اعمال سیاست مالی دولت­ها می­باشد. اهمیت مالیات تنها از بعد کارایی آن برای دولت مورد توجه نیست، بلکه آثار و فشارهای ناشی از آن، عادلانه یا ناعادلانه بودن آن، تأثیر آن بر کارایی اقتصادی و امثال آن نیز مورد توجه خاص می­باشد.

۲-۲-پایه مالیاتی[۴]

پرداخت مالیات بستگی به تعریف روشنی از پایه­های مالیاتی[۵] دارد. یکی از روشهای اندازه­گیری توان مالی یک خانوار، بوسیله منابع درآمدی وی میسر است. از منابع در دسترس خانوار، می­توان درآمدهایی که به­دست می­آورد، یا بهره یا بازدهی­های حاصل از هر گونه دارایی و ارزش دارایی­های سرمایه­ای که در اختیار وی قرار دارد را نام برد. این­ها همگی انواع پایه­های مالیاتی را در ارتباط با مالیات بر درآمد تشکیل می­دهد. راه دیگری نیز برای اندازه­گیری توان مالی فرد وجود دارد و آن سطح مخارج و یا مصرف وی است. بنابراین، کسی که بیشتر مصرف می­کند، مالیات بیشتری می­پردازد. فرم­های مختلف سطوح مصرف، پایه­ های مالیاتی مالیات بر مخارج را تشکیل می­دهد. تا آنجا که تعاریف مورد استفاده قرار می­گیرند، اندازه پایه مالیاتی، تحت تأثیر اندازه و وسعت تخفیف­های مالیاتی ( بر پایه درآمدی) و یا تعداد کالاهایی که شامل می­شود ( بر پایه مخارج ) می­باشد.

عامل دومی که تعیین­ کننده دیون مالیاتی است، تعریف واحد مالیاتی[۶] شامل خانواده، همسران و فرد می­باشد. از نظر تاریخی، با زنان از نظر حقوق مالیاتی به عنوان افراد وابسته برخورد می­شده است و نرخ بالای تخفیف مالیاتی به مردانی که ازدواج می­کردند داده می­شد. این نوع تخفیف هنوز در بسیاری از نظام­های مالیاتی وجود دارد. ولی مقدار آن کاهش یافته است و به اغلب خانواده­ها اجازه داده می­شود تا انتخاب کنند که آیا می­خواهند مالیات فردی پرداخت کنند یا مالیات متأهلی.

بنابر مطالب بالا می­توان تعریف مشخص و تقریباً کاملی برای پایه مالیاتی ارائه داد. پایه مالیاتی عبارت­است از: «یک واحد ارزش یا امتیاز یا مالی که مالیات بر آن بسته و عایدی مالیات روی آن محاسبه می­شود. این پایه ممکن است ملک یا درآمدهای ویژه سالانه یا قیمت ماترک متوفی، امتیاز یک مؤسسه اقتصادی، یک شغل، حجم، شماره و کیفیت و یا دیگر خواص بعضی اجناس باشد.[۷]» به­عبارت دیگر می­توان گفت هر کالا و یا هر فعالیت اقتصادی را که مالیات به آن تعلق گیرد، پایه مالیاتی می­نامند. می­توان معمول­ترین پایه­های اقتصادی مالیات­ها را به سه دسته عمده تقسیم کرد: درآمد، مصرف و ثروت. قابل ذکر است که ممکن است مالیات، بر پایه­ای غیراقتصادی که توسط پرداخت­کننده مالیات غیرقابل کنترل می­باشد، وضع گردد؛ مانند مالیات بر حیات[۸] یا مالیات سرانه[۹]. این نوع مالیات، پرداختی است یک­جا که سالانه باید به­وسیله هر فرد بالغی در جامعه پرداخت شود.

[۱] . مرتضی، عزتی، ۱۳۷۶

[۲] . سید جواد، پورمقیم،

[۳] . حمید، صفای نیکو، ۱۳۷۵

[۴] . Tax Base

[۵]– Tax Base

[۶]– Taxable Unit

[۷] . منوچهر، فرهنگ، ۱۳۶۳

[۸] . Existence

[۹] . Head Tax

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مالیات و جایگاه آن در اقتصاد ، تمایز فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی، رابطه مفاهیم مالیاتی با مفاهیم حسابداری و گزارشگری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.