999 views
پیشینه تحقیق مالیات و انواع مالیاتها و ظرفیت مالیاتی و تلاش مالیاتی، و عوامل مهم تأثیرگذار بر این دو شاخص دارای ۵۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۴
۲-۱- تعریف، مفهوم کلی و اهمیت مالیات: ۵
۲-۲-پایه مالیاتی ۶
۲-۳-نرخ مالیات و انواع آن: ۷
۲-۴-بار مالیاتی و تعلق واقعی مالیات: ۸
۲-۵-اصول مالیاتی: ۸
۲-۶-امتیاز، پرهیز و فرار مالیات ۸
۲-۷-انواع درآمدهای دولت: ۱۰
۲-۸-بررسی ضرورت مالیات در اقتصاد: ۱۱
۲-۹-مالیاتهای مستقیم و غیر مستقیم و وجوه تمایز آنها: ۱۴
۲-۱۰-انواع مالیاتها ۱۶
۲-۱۰-۱-مالیات بر درآمد و ثروت ۱۶
۲-۱۰-۲-مالیات بر کالاها و خدمات ۱۷
۲-۱۰-۳-مالیات بر سازمانها ۱۹
۲-۱۰-۴-مالیات بر رهن ۲۰
۲-۱۰-۵-مالیات در اقتصاد جهانی ۲۱
۲-۱۱-بررسی نقش مالیاتها در تخصیص منابع،تصحیح وتثبیت فعالیتهای اقتصادی: ۲۲
۲-۱۲-اختلالات در تخصیص منابع و کاهش رفاه و رشد اقتصادی: ۲۴
۲-۱۳-سیاستگذاری و اصلاح نظام مالیاتی در کشورهای در حال توسعه: ۲۵
۲-۱۴-اثرات عامل مالیات در یک مدل دوبخشی رشد درونزا ۲۵
۲-۱۵- بررسی مالیات از جنبههای انگیزه و منابع ۲۶
۲-۱۶- مسأله انتقال مالیاتها ۲۶
۲-۱۷- ظرفیت مالیاتی ۲۷
۲-۱۷-۱-تعاریف مختلف از ظرفیت مالیاتی: ۲۷
۲-۱۷-۲-ساختار انواع ظرفیت مالیاتی: ۲۹
۲-۱۷-۳-عوامل تشخیص ظرفیت مالیاتی جامعه ۳۲
۲-۱۸- تلاش مالیاتی ۳۳
۲-۱۸-۱-تلاش مالیاتی، تعریف، مفهوم و نحوه محاسبه ۳۴
۲-۱۸-۲-عوامل تعیین کننده تلاش مالیاتی: بررسی اجمالی ادبیات مربوطه ۳۴
۲- ۱۹- سابقه تحقیق: ۳۷
۲-۱۹-۱-کارهای انجام شده در داخل کشور: ۳۷
۲-۱۹-۲-کارهای انجام شده برای کشورهای در حال توسعه: ۴۳
۲-۲۰-نتیجهگیری ۵۶
-منابع و مآخذ: ۵۷
فرهنگ منوچهر، ( ۱۳۶۳)، فرهنگ علوم اقتصادی ، چاپ چهارم، تهران ، انتشارات آزاده.
صفای نیکو حمید، (۱۳۷۵)، برآورد خلاقیت مالیاتی استان همدان، پایان نامه کارشناسی ارشدف دانشگاه تربیت مدرس.
ـ صفایی نیکو حمید، (۱۳۷۵)، “برآورد ظرفیت مالیاتی استان همدان”، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس
عزیزی سیاوش، (۱۳۸۸)، برآورد ظرفیت مالیاتی استان های ایران با رویکرد کوشش مالیاتی ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
فراز مند حسین، بهاروند احمدی اسمعیل، (۱۳۸۷)، بررسی عوامل مؤثر بر ظرفیت مالیاتی در استان لرستان ، فصلنامه تخصصی مالیات، شماره سوم، سال شانزدهم، ص ۱۶۸-۱۴۱
قطمیری، محمد علی و اسلاملوئیان، کریم، (۱۳۸۷). “برآورد تلاش مالیاتی در ایران و مقایسه آن با کشورهای در حال توسعه منتخب”. تحقیقات اقتصادی، شماره ۴۳، تابستان ۸۷، ص ۱۸۶-۱۶۳٫
ـ خوردستان بهناز، (۱۳۸۰)، “برآورد تلاش مالیاتی در ایران در سالهای ۹۸-۱۹۸۱ و مقایسه با چند کشور در حال توسعه”، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
ـ منجذب محمدرضا، سلیمانی پارسا، (۱۳۸۴)، “برآورد ظرفیت مالیاتی استان مازندران”، فصلنامه پژوهشنامه اقتصادی، شماره ۱۸، صص ۱۶۲-۱۳۹٫
ـ دیانی علیرضا، (۱۳۸۱)، “مقایسه ظرفیت بالقوه و بالفعل درآمدهای استان سمنان”، مجموعه مقالات همایش شناخت استعدادهای بازرگانی- اقتصادی استان سمنان.
نظیفی، فاطمه؛ (۱۳۸۷). “کارایی در اصلاح قیمتهای یارانهای”، مجله اقتصادی، سال دوم، دوره دوم، شماره سیزدهم و چهاردهم
جلالی، محسن؛ (۱۳۸۲). “بررسی تابع رفاه اجتماعی در ایران”، مجله روند
احمدیان، اعظم؛ (۱۳۸۵). “انتخاب سیاست پولی مناسب در جهت ثبات رفاه اجتماعی”، فصلنامه بررسیهای اقتصادی، دوره ۳، شماره ۳، پاییز ۸۵
ـ احسانفر محمدحسین، (۱۳۸۰)، “برآورد ظرفیت مالیاتی استان مازندران در سالهای ۷۷-۱۳۵۰″،پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران.
طبق تعریف « علم اقتصاد، علم تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود بشری است.[۱]» لذا با توجه به محدود بودن منابع و نامحدود بودن خواستهها و نیازهای بشری، امر تخصیص و بهینه بودن آن از اهمیت ویژهای برخوردار است. علاوه بر این مسئله، بحث عدالت و توزیع عادلانه درآمدها، دخالت دولت را در اقتصاد لازم و ضروری میسازد. بدین ترتیب اقتصاد بخش عمومی و مالیه عمومی مطرح میشود. «اقتصاد بخش عمومی اثرات سیاستهای مالی، سیاستهای مالیاتی و مخارج دولت را بر موضوعاتی چون تخصیص منابع، توزیع درآمد و ثروت و درنهایت، ثبات اقتصادی مورد توجه قرار میدهد.[۲]» مالیه عمومی معمولاً به مطالعه و بررسی تصمیمات دولت در ارتباط با مالیاتها (یا بهطور کلیتر درآمدها) و هزینهها اطلاق میگردد. مالیه عمومی در سطح خرد به بررسی آثار هزینههای عمومی و مالیاتها روی رفتارهای فردی میپردازد و در سطح کلان به ارزیابی تلاشهای دولت در تعیین یک ترکیب مالیات و هزینه جهت حصول همزمان سطح اشتغال، شاخص قیمتها، رشد تولیدات و موازنه پرداختها مبادرت میورزد.
از سیاستهای پولی و مالی عموماً بهعنوان سیاستهای مدیریت تقاضا یاد میشود. هدف مشترک و کلی سیاستهای پولی و مالی این است که تولید را در نزدیکی اشتغال کامل نگهداشته و سطح قیمتهای موجود را تثبیت نمایند. سیاست پولی از ابزار پولی بهمنظور حصول اهداف کلان اقتصادی مثل تثبیت قیمتها بهره میجوید. ابزار سیاست پولی عبارتند از: نرخ ذخیره قانونی، نرخ تنزیل مجدد، عملیات بازار باز، و کنترل اعتبارات. ولی در سیاست مالی از تغییرات آگاهانه در اندازه، ترکیب و زمانبندی مخارج و درآمدهای مالیاتی دولت استفاده میشود. تغییر نرخ مالیاتها، خرید کالاها و خدمات توسط دولت، استخدام عامل کار و پرداختهای انتقالی، ابزار سیاست مالی هستند.
همانطور که گفتهشد، درآمدهای مالیاتی میتوانند مهمترین روش تأمین مخارج دولت بوده و نقش مهمی در اعمال سیاستهای اقتصادی دولتها ایفا نمایند. درصورتیکه دولتها بتوانند با برنامهریزی از این منبع مهم درآمدی به بهترین نحو استفاده نمایند، اقتصادشان به اهداف مطلوب اقتصادی نزدیکتر خواهدشد. سوالی که در این بین مطرح میشود، این است که آیا برای یک کشور همیشه امکان گسترش درآمدهای مالیاتی وجود دارد، و آیا یک کشور میتواند در صورت تمایل تا هر میزان درآمد مالیاتی خود را افزایش دهد؟ در ادبیات اقتصادی برای پاسخ به این سوال از دو شاخص ظرفیت مالیاتی و تلاش مالیاتی استفاده میشود.
استفاده از شاخص نسبت مالیاتی(نسبت کل درآمد مالیاتی کشور به تولید ناخالص داخلی)، بهعنوان شاخص توان یک کشور در افزایش سهم مالیات در GDP بهتنهایی ممکن است گمراهکننده باشد. چراکه عواملی مانند سطح توسعهیافتگی، دسترسی به ابزارهای مالیاتی مناسب، منابع درآمدی غیرمالیاتی… که عوامل مهمی در تعیین ظرفیت مالیاتی یک کشور بهشمار میروند، درنظر گرفته نمیشوند.
شاخص دوم یعنی تلاش مالیاتی، برای مقایسه بین نسبت مالیاتی بالفعل و نسبت مالیاتی بالقوه بهکار میرود. هرچه نسبت مالیاتی بالفعل فاصله بیشتری با نسبت مالیاتی بالقوه داشتهباشد، کشور مورد بررسی بهعنوان کشوری که تلاش مالیاتی پایینی داشته، قلمداد میشود.
در این فصل ابتدا به تعریف اصطلاحات مختلف در زمینه مالیات پرداخته و انواع مفاهیم مهم مالیاتی معرفی میگردند. سپس به تعریف و مفهوم ظرفیت مالیاتی، تلاش مالیاتی، و عوامل مهم تأثیرگذار بر این دو شاخص پرداخته میشود. نهایتاً تحقیقات انجامشده در این زمینه، در قالب مطالعات داخلی و خارجی بهطور اجمالی مرور میگردند.
ریکاردو در تعریف مالیات میگوید: « آن بخشی از محصول زمین و یا نیروی کار یک کشور است که برای تأمین هزینههای دولتی اختصاص مییابد.» در حال حاضر نیز مالیات در واقع بخشی از درآمد نیروی کار، زمین و یا سرمایه در دسترس افراد و بنگاهها میباشد که توسط دولت اخذ میگردد. منوچهر فرهنگ در فرهنگ علوم اقتصادی خود، مالیات را چنین تعریف میکند: «مبلغی که دولت از اشخاص، شرکتها و مؤسسات بر طبق قانون برای تقویت عمومی حکومت و تأمین مخارج عامه میگیرد. افزون بر خصلت اجباری بودن، یک خصوصیت بارز دیگر مالیات این است که رابطه صحیح دوطرفه یا متناسبی میان میزان مالیات و ارزش خدمات عمومی که مالیاتدهندگان از آن برخوردار میشوند، وجود ندارد.» تعریف دیگری از مالیات عبارت است از: «پرداختهای اجباری برای فعالیتهای مشخص اقتصادی که معمولترین و مهمترین روش تأمین مخارج دولت میباشد. بهعلاوه مالیاتها توانایی افراد را در حق استفاده از منابع اقتصادی که برای مصارف خصوصی در اختیار دارند، کاهش میدهد.[۳]» مالیات یکی از مهمترین ابزار اعمال سیاست مالی دولتها میباشد. اهمیت مالیات تنها از بعد کارایی آن برای دولت مورد توجه نیست، بلکه آثار و فشارهای ناشی از آن، عادلانه یا ناعادلانه بودن آن، تأثیر آن بر کارایی اقتصادی و امثال آن نیز مورد توجه خاص میباشد.
پرداخت مالیات بستگی به تعریف روشنی از پایههای مالیاتی[۵] دارد. یکی از روشهای اندازهگیری توان مالی یک خانوار، بوسیله منابع درآمدی وی میسر است. از منابع در دسترس خانوار، میتوان درآمدهایی که بهدست میآورد، یا بهره یا بازدهیهای حاصل از هر گونه دارایی و ارزش داراییهای سرمایهای که در اختیار وی قرار دارد را نام برد. اینها همگی انواع پایههای مالیاتی را در ارتباط با مالیات بر درآمد تشکیل میدهد. راه دیگری نیز برای اندازهگیری توان مالی فرد وجود دارد و آن سطح مخارج و یا مصرف وی است. بنابراین، کسی که بیشتر مصرف میکند، مالیات بیشتری میپردازد. فرمهای مختلف سطوح مصرف، پایه های مالیاتی مالیات بر مخارج را تشکیل میدهد. تا آنجا که تعاریف مورد استفاده قرار میگیرند، اندازه پایه مالیاتی، تحت تأثیر اندازه و وسعت تخفیفهای مالیاتی ( بر پایه درآمدی) و یا تعداد کالاهایی که شامل میشود ( بر پایه مخارج ) میباشد.
عامل دومی که تعیین کننده دیون مالیاتی است، تعریف واحد مالیاتی[۶] شامل خانواده، همسران و فرد میباشد. از نظر تاریخی، با زنان از نظر حقوق مالیاتی به عنوان افراد وابسته برخورد میشده است و نرخ بالای تخفیف مالیاتی به مردانی که ازدواج میکردند داده میشد. این نوع تخفیف هنوز در بسیاری از نظامهای مالیاتی وجود دارد. ولی مقدار آن کاهش یافته است و به اغلب خانوادهها اجازه داده میشود تا انتخاب کنند که آیا میخواهند مالیات فردی پرداخت کنند یا مالیات متأهلی.
بنابر مطالب بالا میتوان تعریف مشخص و تقریباً کاملی برای پایه مالیاتی ارائه داد. پایه مالیاتی عبارتاست از: «یک واحد ارزش یا امتیاز یا مالی که مالیات بر آن بسته و عایدی مالیات روی آن محاسبه میشود. این پایه ممکن است ملک یا درآمدهای ویژه سالانه یا قیمت ماترک متوفی، امتیاز یک مؤسسه اقتصادی، یک شغل، حجم، شماره و کیفیت و یا دیگر خواص بعضی اجناس باشد.[۷]» بهعبارت دیگر میتوان گفت هر کالا و یا هر فعالیت اقتصادی را که مالیات به آن تعلق گیرد، پایه مالیاتی مینامند. میتوان معمولترین پایههای اقتصادی مالیاتها را به سه دسته عمده تقسیم کرد: درآمد، مصرف و ثروت. قابل ذکر است که ممکن است مالیات، بر پایهای غیراقتصادی که توسط پرداختکننده مالیات غیرقابل کنترل میباشد، وضع گردد؛ مانند مالیات بر حیات[۸] یا مالیات سرانه[۹]. این نوع مالیات، پرداختی است یکجا که سالانه باید بهوسیله هر فرد بالغی در جامعه پرداخت شود.
[۱] . مرتضی، عزتی، ۱۳۷۶
[۲] . سید جواد، پورمقیم،
[۳] . حمید، صفای نیکو، ۱۳۷۵
[۴] . Tax Base
[۵]– Tax Base
[۶]– Taxable Unit
[۷] . منوچهر، فرهنگ، ۱۳۶۳
[۸] . Existence
[۹] . Head Tax
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر