تحقیق مالیات و طبقه بندی آن و مراحل مالیات و مجازات های مالیاتی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مالیات و طبقه بندی آن و مراحل مالیات و مجازات های مالیاتی دارای ۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲ مقدمه    ۴
۲-۲-تاریخچه مالیات ایران    ۵
۳-۲- تعاریف و مفاهیم مالیات    ۷
۲-۴مقایسه زکات و مالیات    ۹
۱-۴-۲-وجوه اشتراک    ۹
۲-۴-۲-وجوه اختلاف    ۹
۵-۲-ویژگیهای نظام مالیاتی کارآمد    ۱۱
۶-۲-ارزیابی نظام مالیاتی ایران    ۱۱
۷-۲-مشکلات فعلی نظام مالیاتی ایران    ۱۲
۸-۲-سال مالیاتی    ۱۳
۹-۲-اشخاص مشمول مالیات    ۱۳
۱۰-۲- معرفی سازمان مالیاتی کشور    ۱۴
۱۱-۲- اهداف دولت از وصول مالیات    ۱۴
۱۲-۲- طبقه بندی مالیاتها در ایران    ۱۶
۱-۱۲-۲-  مالیاتهای مستقیم    ۱۶
۲-۱۲-۲- مالیاتهای غیر مستقیم    ۱۸
۳-۱۲-۲- مقایسه مالیات مستقیم و غیر مستقیم    ۱۹
۱۳-۲-مراحل مالیات ازشروع تا زمان قطعی شدن    ۲۰
۱-۱۳-۲-شناسایی مؤدی    ۲۰
۲-۱۳-۲-تشخیص مالیات توسط کارشناس ارشد مالیاتی    ۲۱
۳-۱۳-۲-بررسی و تأئید مالیات تشخیصی توسط رئیس گروه مالیاتی    ۲۱
۴-۱۳-۲-ابلاغ برگ تشخیص به مؤدی مالیاتی    ۲۱
۵-۱۳-۲-بررسی پرونده توسط رئیس امور مالیاتی    ۲۱
۶-۱۳-۲-رسیدگی به اعتراض مؤدی در هیأت بدوی حل اختلاف مالیاتی    ۲۲
۷-۱۳-۲-رسیدگی به اعتراض مؤدی در هیأت حل اختلاف تجدید نظر    ۲۲
۸-۱۳-۲-رسیدگی پرونده در شورای عالی مالیاتی    ۲۳
۹-۱۳-۲- هیأت ماده ۲۵۱ مکرر    ۲۳
۱۰-۱۳-۲- رسیدگی پرونده در دیوان عدالت اداری    ۲۳
۱۱-۱۳-۲- وصول مالیات    ۲۴
۱۴-۲- تمکین مالیاتی    ۲۴
۱۵-۲- علت نپرداختن مالیات    ۲۴
۱۶-۲- تشویقات و تسهیلات مالیاتی    ۲۶
۱۷-۲- مجازات های مالیا تی    ۲۸
۱-۱۷-۲- جرائم مالیاتی    ۲۸
۲-۱۷-۲- عملیات اجرایی مالیاتی    ۲۸
۳-۱۷-۲-صدورمفاصا حساب مالیاتی (تسویه حساب مالیاتی ).    ۲۸
۱۸-۲- تخصص و کارایی مأموران مالیاتی    ۲۹
۱۹-۲- عدالت مالیاتی    ۲۹
۲۰-۲- سعی در اشاعه فرهنگ مالیاتی    ۳۰
۲۱-۲- مشارکت مؤدیان مالیاتی در پرداخت مالیات    ۳۰
۲۲-۲-پیشینه تحقیق    ۳۱
منابع و ماخذ    ۳۵

منابع :

۱-فرهودی،ق.ومجید زنجیردار،۱۳۸۸،” بررسی نقش مولفه های فرهنگ شغلی  بر تمکین مالیاتی صاحبان مشاغل موضوع بند  الف ماده ۹۵ ق.م.م. “،پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری ،دانشگاه آزاد اراک

۲-کلانتری، ش.۱۳۸۷، ” بررسی راهکارهای بهبود و توسعه فرهنگ مالیلتی “، مرکز آموزش مدیریت دولتی واحد تهران.

۳-کوزه گز کالجی، ع.و ابوالقاسم اثنی عشری، ۱۳۸۳ ، “بررسی عوامل مؤثر بر فرار مالیاتی از دیدگاه ممیزان مالیاتی”، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی قائمشهر.

۴-آقایی، ا.، ۱۳۷۹، ” بهبود کمی مالیات در گرو خدمات رسانی ” دفتر مطالعات و تحقیقات مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور

۵-دانشکده امور اقتصادی، ۱۳۸۱، ” قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۳/۱۲/۶۶ با آخرین اصلاحات مصوب ۲۷/۱۱/۸۰ ” نشر نگاره آفتاب، چاپ اول عرب مازار، ع.، ۱۳۸۲، ” جستارهایی در سیاست گذاری مالیاتی “، تهران، انتشارات دانشکده امور اقتصادی

۶-مخلص پور اصفهانی،ح. و محمد حقیقی ،۱۳۸۵،”بررسی تنگناهای مشارکت مودیان  مالیاتی صنف لوازم صوتی و تصویری در پرداخت  مالیات مشاغل در شهرستان اصفهان “،پایان نامه کارشناسی  ارشد مدیریت بازرگانی

۷-موسی زاده، ر.، ۱۳۸۵، ” مالیه عمومی “، نشر میزان، چاپ اول.

۸-مهندس ، ا.و مهدی تقوی، ۱۳۷۲،” مالیه عمومی “، انتشارات فروردین.

۹-نادری،ع.و سیف نراقی، ۱۳۷۵، ” روش تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی ” ، دفتر تحقیقات دانشکده بدر، چاپ دهم.

۱۰-دوانی، غ.، ۱۳۸۰، ” حسابداری دولتی “، انتشارات کیومرث.

 ۱-۲ مقدمه

در فصل مروری بر ادبیات تحقیق، محقق در نظر دارد به بیان تاریخچه مالیات ایران، تعاریف مختلف مالیات، مقایسه مالیات با زکات، ویژگی های نظام مالیاتی کارآمد، ارزیابی نظام مالیاتی ایران، مشکلات فعلی نظام مالیاتی ایران، طبقه بندی مالیاتها در ایران، سیر مراحل وصول مالیات و… پرداخته و در پایان به پیشینه تحقیقات صورت گرفته در داخل و خارج از کشور بپردازد.

۲-۲-تاریخچه مالیات ایران

درابتدای تاریخ ایالات وعشایر واقوامی که دارای استقلال بودند پرداخت مالیات را نوعی تحقیرو علامت انقیاد می دانستند وازپرداخت آن خودداری می کردند و رؤسا و پادشاهان این اقوام به دریافت تحفه وهدایا که معمولاٌ هر سال یا چند سال یک مرتبه برای آنها فرستاده می شد اکتفا می کردند و پرداخت عمده مالیات رابر دوش ملل مغلوب و زیرسلطه می نهادند. درزمان اشکانیان به تقلید ازیونانیها درسر حدات ایران دفاتر گمرکی تأسیس گردید و از کالاهای وارده و صادره مبلغی به عنوان حق گمرک دریافت می شده است .درابتدای ظهور سلسله ساسانیان مالیات ارضی به نام خراک ( به زبان عربی خراج ) معمول بوده وازعین محصول گرفته می شد.کشاورزان موظف بودند محصول خود را تا موقعی که مأموران برای تعیین سهم دولت حاضر شوند در صحرا بگذارند که در نتیجه بعضی اوقات طول زمان موجب فاسدشدن محصول و خسارت دولت و مردم می گردید ، به همین علت انوشیروان مصمم به اصلاح مقررات مالیاتی ایران شد واخذ مالیات از محصول را ملغی اعلام کرد و دستور داد تمام دهات و آبادی های کشور را ممیزی و مساحت اراضی را با ذکر نام زارع و مقدار اشجار و اغنام واحشام دردفتری ثبت نمایند .

درزمان ساسانیان مالیاتهای دیگری به عنوان مالیات سر شماری و مالیات سرانه نیز وضع کردند ، زنها وبچه ها ، پیرمردها از پرداخت سرانه معاف بودند .

دردوره های بعد از اسلام تقریباٌ تا زمان هلاکوخان مغول قوانین مالیاتی  درتمام بلاد ایران به همان نحو و ترتیبی که خلفای عباسی مقرر نموده بودند ملحوظ و مجری بود اما با آنکه قوانین مزبور مبتنی برقواعد اسلامی بود به توالی ایام به صورت عرضی ظاهر شد  و با توجه به زمان  وموقعیت  های مختلف  دچار دگرگونی های گشت . بطوریکه مالیات هایی که دوره استبداد و قبل  از مشروطیت  وصول گردید  برخی  همان  نوع مالیات های یادگار دورهای پیش از اسلام و بعضی دیگرمربوط به عصرحکومت اسلامی بوده و علاوه بر آن به مرور مالیاتهای دیگری  دراین دوره مقرر گردید و به موقع اجرا گذارده می شد.

دردوره مشروطیت در مقررات مالی و مالیاتی اصلاحاتی به عمل آمده و در زمانهای مختلف قوانین جدیدی وضع گردید اولین قانون مربوط به مالیات در سال ۱۳۲۵ هجری قمری به نام قانون ممیزی طبق اصول علمی به تصویب مجلس اول رسید .

در سال ۱۳۰۴شمسی قانونی به تصویب رسید که می توان آن را مبدأ اصلاحات وتحولات مالی ایران شمرد و آن مالیات املاک اربابی و دواب بود .این مالیات فقط عایدات املاک فرروعی تعلق گرفت وازسایر عایدات مانند درآمد بازرگانی ، پیشروان ، شاغل ، آزاد و غیره مالیاتی اخذ نمی گردید ، با وضع این قانون که بعداٌ تغییرات زیادی در آن داده شد و مقررات مالیاتی ایران متحدالشکل گردید و درتمام کشورعمومیت پیدا کرد درسال ۱۳۰۹ قانون مالیات بر درآمد با گنجانیدن نرخ تصاعدی درآمد تصویب شد . در سال ۱۳۱۳قانون صدی سه جایگزین قانون مصوب ۱۳۰۴ گردید و درسال ۱۳۱۶ برای اولین بار قانون مالیات بر ارث تصویب شد . در سال ۱۳۲۲مجدداٌ مالیات املاک فروعی با اصلاحاتی احیا می شود . درسال ۱۳۲۸قانون مالیات املاک فروعی و مالیات بردرآمد به تصویب   می رسد .در دوره مشروطیت از بدو تأسیس مجلس تا سال ۱۳۴۵ به مرور قوانین مالیاتی وآئین نامه های مربوطه احکام و قواعد پیشرفته تری گنجانیده می شود بطوریکه قوانین و آئین نامه ها و دستورالعمل های موجود در سال ۱۳۴۵ بسیاری از خصوصیات مربوط به مقررات مالیاتی امروز را در برداشته است . به عنوان مثال برای درآمد حاصل از منابع مختلف مانند حقوق و دستمزد ، شرکتها، مشاغل ، مستغلات مالیاتهایی با نرخ مقرر تعیین ومطالبه می شد. همچنین با ترتیبات خاصی به اعتراضات و شکایات مؤدیان رسیدگی می شده و دررابطه با کمیسیون های تشخیص بدوی و تجدید نظر ایجاد گردید و نرخ های تصاعدی در قانون مالیاتی ایران جای گرفته بوده است.

اما باید گفت مجموعه قوانین مورد اجرای مذکور دچار پراکندگی ودگرگونی های زیاد شده بود و علاوه بر مشکلات ناشی از این پراکندگی ها وتعدد قوانین ترتیبات و تشریفات آن با مسائل روز هماهنگی نداشت ، بالنتیجه وضع یک قانون مالیاتی جدید بطور منسجم که متضمن مالیات بر همه منابع موضوع  مالیاتهای مستقیم باشد اجتناب ناپذیر می نمود . تا اینکه لایحه قانونی لازم توسط دولت وقت تنظیم و در ۲۸اسفند ماه ۱۳۴۵ در ۳۲۳ ماده بع تصویب قوه مقننه رسید .در این قانون هم پیش از پیروزی انقلاب پاره ای تغییرات جزئی و پس از آن نیز اصلاحات عدیده ای بعمل آمد .

پس ازپیروزی انقلاب اسلامی و احیا ارزشهای اسلامی در جامعه و دگرگونیهایی که در ارکان مختلف کشوری و لشگری به وقوع پیوست و در این راستا ناگزیر در قوانین مختلف رژیم سابق تغییرات زیادی ایجاد گردید که این تغییرات در بافت جامعه و از جمله مؤدیان مالیاتی هم از جهات مادی و معنوی وطرز اشتغال وکسب درآمدمؤثربوده است . برای حل مشکلاتی که برای مؤدیان ومأموران مالیاتی شده بود لوایح متعدد اصلاحی و الحاقی ازاسفند ماه ۱۳۵۷ تاکنون به مجلس شورای اسلامی تقدیم و تصویب گردیده است و به دنبال آن وزارت امور اقتصادی و دارایی از اوایل دهه ۱۳۶۰دست به کار تهیه پیش نویس قانون مالیاتهای جدید شده وپیش نویس مورد نظر با مطالعه  دامنه داری که قبلاٌ صورت گرفته بود در اسرع وقت آماده وبعد از بررسی و تصویب هیئت دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردید. و پس از بررسی های زیاد درکمیسیونهای مختلف به مدت ۳ سال ومشاوره با هیئت های بازنگری پیش نویس قانون که توسط  وزارت امور اقتصادی و دارائی تشکیل گردیده بود سرانجام در ۲۷۱ ماده و ۲۱۱ تبصره  در سوم اسفند ماه ۱۳۶۶به تصویب رسید که اول سال ۱۳۶۸ به مورد اجرا گذارده شد و آخرین اصلاحیه دربهمن ماه سال ۱۳۸۰ صورت گرفت.

۳-۲- تعاریف و مفاهیم مالیات

مفهوم را می توان انتزاع یا تجدید رویدادهای مشاهده پذیر دانست، بدین معنا که بیانگر یک چیز، ویژگی یا پدیده بخصوصی است . تشکیل مفهوم راهی کوتاه برای تعریف وتوصیف واقعیت ها است و مقصود  ار آن ساده کردن امر تفکر است ( خاکی ، ۱۳۸۷، ۳۴) [۱]بنابراین از آنجایی که مفهوم مالیات در موضوع مورد پژوهش اهمیت ویژه ای را دارا می باشد لذا تعریف این واژه از دیدگاه صاحب نظران ارائه می گردد :

۱- به گفته کاستون۱ اقتصاد دان کلاسیک مالیات عبارت است از یک نوع پرداخت و تأدیه  مالی که در نتیجه الزام قانونی از نظر تأمین مخارج دولت بلاعوض بوسیله مردم انجام  می شود  .

۲-از دیدگاه پرفسور ماسگریو[۲] ، مالیات قسمتی از درآمد یا دارایی افراد است که به منظور پرداخت مخارج عمومی یا اجرایی سیاست های مالی در راستای حفظ منافع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور به موجب قوانین و بوسیله اهرمهای اداری واجرایی دولت وصول می شود.

۳- دانشمند فرانسوی به نام آبلیو[۳] ، مالیات را بهای انجام خدماتی که از طرف دولت شده یا می شود دانسته است.

۴- به عقیده کوس[۴] ، مالیات عبارتست از وجوهی که هیأت حاکم به موجب اصل تعاون ملی و به منظور تأمین هزینه های دوائر دولتی و پرداهت بدهی های عمومی از پرداخت کننده مالیات مطالبه  می نماید .

Caston-1

Masgeriu-1

۲-Abliu

۳-Caos

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مالیات و شاخص ها و موانع و مشکلات فضای کسب و کار و معافیت های مالیاتی در باشگاه ها و کسب و کارهای کوچک ورزشی
  • تحقیق مالیات، مالیات مضاعف و شیوه های جلوگیری از بروز مالیات مضاعف
  • تحقیق مفهوم شناسی عدالت و مالیات و عدالت مالیاتی و اصول مالیاتی
  • تحقیق مفهوم مالیات و مالیات بر ارزش افزوده و انواع و روش محاسبه آن و تحلیلی از تورم و تأثیر مالیات برارزش افزوده بر تورم
  • تحقیق بررسی تاریخچه اصلاحات انجام گرفته در قانون مالیات جهان و ایران و مفاهیم مالیات و سرمایه گذاری وشیوه های تامین مالی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.