تحقیق ماهیان دریای خزر و مشخصات گونه ماهیان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ماهیان دریای خزر و مشخصات گونه ماهیان دارای ۲۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۳
۱-۱-مشخصات جغرافیایی دریای خزر    ۴
۱-۱-۱-آب و هوای دریای خزر    ۴
۱-۱-۲- ماهیان دریای خزر    ۵
۱-۱-۳-ماهیان حوضه جنوبی دریای خزر    ۵
۱-۱-۴- اختصاصات اکولوژیکی دریای خزر    ۶
۱-۲- خلیج گرگان    ۶
۱-۲-۱- موقعیت جغرافیایی خلیج گرگان    ۶
۱-۲-۲- خصوصیات فیزیکی و شیمیایی    ۷
۱-۲-۳- ماهیان خلیج گرگان    ۷
۱-۳- مروری بر تحقیقات انجام شده    ۸
۱-۴- مشخصات گونه کپور    ۱۱
۱-۵-مشخصات گونه شگ ماهی    ۱۲
۱-۶-مشخصات گونه گاو ماهی    ۱۳
۱-۷-مشخصات گونه کفال ماهی    ۱۴
۱-۸-مشخصات گونه ماهی سفید    ۱۵
منابع:    ۱۹

منابع

کازانچیف، ای. ان. ۱۹۴۵٫ مطالعه و مهاجرت و انتشار تابستانه پوزانک دریای خزر. مجله بهره

برداری شیلاتی شوروی. ترجمه شریعتی، ا. ۱۳۶۵٫ ۱۷ ص.

۲-کاسیموف، آ. گ. ۱۹۹۴٫ اکولوژی دریای خزر. ترجمه ابولقاسم شریعتی، ا. ۱۳۷۸٫ انتشارات موسسه

۳-اصلان پرویز، ح. ۱۳۶۹٫ مروری کوتاه بر ذخایر دریای خزر و عوامل موجود در کاهش نسل آبزیان. اننتشارات مرکز تحقیقات شیلاتی استان مازندران، ساری، ۲۷ ص.

۴-اصلان پرویز، ح. ۱۳۷۰٫ تاریخچه تحقیقات ماهی شناسی دریائی در دریای خزر. مجله آبزیان، شماره یازدهم، ص ۱۶-۲۱٫

۵-بریمانی، ا. ۱۳۵۵٫ دریای مازندران. انتشارات تهران، تهران، ۲۹۹ ص : ص ۲-۱۹٫

۶-بیوکانی،س. صفرپوراملشی،ع. فلاحتکار،ب. ۱۳۹۱٫ شناسایی ماهیان رودخانه گاماسیاب در محدوده استان کرمانشاه. فصلنامه علمی علوم و فنون شیلات.دوره دوم، شماره ۱٫ ص ۱-۱۲

۷-طاهری، م. سیف آبادی، ج. یزدانی فشمنی، م. ۱۳۸۶٫ بررسی اکولوژیکی و تغییرات سالانه جمعیت پرتاران خلیج گرگان-ساحل بندرگز. مجله زیست شناسی ایران.جلد ۲٫ شماره ۲٫

۸-عبدلی، ا. ۱۳۷۱٫ فهرست گونه های ماهیان حوضه جنوبی دریای خزر و پراکنش آنها در اکوسیستم های مختلف. انتشارات مرکز تحقیقات شیلاتی استان مازندران ساری. ۳۷ص.

۹-حسینی للدوینی، ص. کیوان، ا. طالبی حقیقی، د. بررسی سیستماتیک و شناسایی شگ ماهیان جنس Alosa در سواحل جنوب غربی دریای خزر. پایانامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد لاهیجان. ۹۲ ص.

۱۰-رحیموف، دی. بی. ۱۹۸۸٫ گاوماهیان دریای خزر. تز دکتری دانشگاه لنینگراد. آکادمی علوم شوروی، مسکو، ۲۳۷ ص.

۱۱٫coad. B.W.1980. Environmental chang and its impact on the fresh water of IRAN. Biology conser vation 19(1): 51-80, Barkin.

coad. B.W. and abdoli, A. 1993. Exotic fish species of fresh water fishes of IRAN. Zoology in the Middie East, Heldelberg. Vol. 9, pp 65-80.

۱۳٫Russell, E.S. 1931. Some theoritical consideration of the over fishing problem.J, Cons. CIEM 6(1):3-7.

مقدمه

دریای خزر بعنوان دریاچه- دریا، در حقیقت منبع آبی منحصر بفردی است که با اقیانوس ارتباط ندارد. لیکن کم و بیش تمامی خصائص دریاها را در خود حفظ نموده است و یکی از عظیم ترین و در عین حال غنی ترین دریاچه های جهان بشمار می رود. نگاهی گذرا به وجود سرشار آبزیان در دریای خزر نشان می دهد که در این دریا حدود ۷۶ گونه و ۴۷ زیر گونه ماهی وجود دارد (کازانچف،۱۹۸۱).دریای خزر نخستین دریاچه جهان است که گله های عظیم ماهیان خاویاری را در خود حفظ نموده است و ۹۰ درصد صید جهانی ماهیان خاویاری در این دریاچه صورت می گیرد (اصلان پرویز، ۱۳۶۹).منابع زنده دریا، منابعی فنا ناپذیر و در عین حال تجدید شونده محسوب می شوند، تفاوت ابزیان بعنوان یک منبع طبیعی با سایر انواع منابع طبیعی چون معادن در این است که آبزیان قابلیت تجدید شوندگی دارند و علی رغم این خصوصیت ممتاز، چنانچه بطور اصولی مورد بهره برداری قرار نگیرند از بین خواهند رفت، از این رو برنامه ریزی به منظور بهره برداری در بهترین زمان ممکن هدف اول مدیریت منابع خواهد بود. ماهیان دریای خزر عمدتا مهاجر و یا نیمه مهاجر هستند و در صورت فقدان مقررات لازم الاجرا که بتواند حیات آبزیان را تضمین نماید، انتظار کاهش و در نهایت انقراض ذخایر در دریای خزر بیهوده نیست. برای مثال صید سوف که در دهه ۱۹۴۰ به بیش از ۳۴ هزار تن می رسید اکنون بندرت صید می شود یا شگ ماهیان که در دهه ۱۹۶۰، بیش از ۱۶۰ تن از صید دریای خزر را تشکیل می داد، در سال ۱۹۷۰ تنها ۱۰۰۰ تن از کل صید بوده است (اصلان پرویز،۱۳۷۰).خلیج گرگان بین عرض جغرافیایی ۴۵،۳۷،۳۶ و طول جغرافیایی ۵۴،۵،۵۳ واقع شده است. مساحت کلی آن ۴۰۰ کیلومتر مربع می باشد شکل آن سه گوش بوده و طول آن حدود ۶۰ کیلومتر و بیشترین پهنای آن ۱۲ کیلومتر است. خلیج از شرق به غرب کشیده شده و راس آن در غرب قرار داشته و حاشیه باریک و دراز میانکاله آن را جدا می سازد. بیشترین عمق آن در حوالی جنوب شرقی و ۵ متر و کمترین آن در ناحیه غربی در حدود ۱ متر می باشد. اتصال خلیج با دریا در گذشته به وسیله ۴ کانال متشکل از ۳ جزیره آشوراده و شبه جزیره میانکاله بوده است ولی امروزه تنها یک کانال در بین بندرترکمن و راس شبه جزیره یعنی همان جزیره کوچک آشوراده قرار دارد بقیه کانال های مزبور به دلیل پاییئ آمدن سطح آب دریا خشک گردیده و جزایر آشوراده به شبه جزیره میانکاله متصل گردیده اند و دیگر جزیره ای وجود ندارد. دهانه خلیج باریک و اندازه آن ۷۰۰ متر است که در جهت شرق با دریا در ارتباط است.تاکنون ۳۲ گونه ماهی در خلیج گرگان شناسایی شده است این گونه ها به ۱۱ خانواده و ۲۵ جنس متعلق می باشند. خانواده کپور ماهیان با ۹ جنس و ۱۰ گونه متنوع ترین خانواده است. تحقیقات محدودی در زمینه ماهیان خلیج صورت گرفته است ارتباط خلیج گرگان با دریای خزر سبب گردید که بسیاری از گونه های دریایی به این منطقه وارد شوند در نتیجه شناخت و مطالعه گونه های آبزیان آن ضرورت پیدا می کند.

۱-۱-مشخصات جغرافیایی دریای خزر

دریای خزر، بزرگترین دریاچه جهان در شمال ایران و جنوب روسیه بین عرضهای جغرافیائی مذکور در ذیل واقع شده است. عرض شمال ۳۳ و ۳۶ (جنوبی ترین نقطه) تا ۷ و ۴۷ (شمالی ترین نقطه) و طول شرقی ۴۳ و ۴۶ (غربی ترین نقطه) تا ۵۰ و ۵۴ (شرقی ترین نقطه) (بریمانی،۱۳۵۵)

۱-۱-۱-آب و هوای دریای خزر

آب و هوای دریای خزر دارای تغییراتی می باشد، در قسمت شمالی و سواحل آن در زمستان هوا بسیار سرد تا ۳۸ درجه زیر صفر می رسد و قشر نسبتا کلفتی از یخ، آبهای حاشیه ساحلی و دلتاهای ولگا و اورال را می پوشاند. اما در جنوب به عکس شمال برف و سرمای شدید نادر است. کرانه های شمال و شرق دریا آب و هوای خشکی دارند میزان بارندگی سالانه در این قسمت بین ۲۰۰-۱۰۰ میلیمتر است. متوسط درجه حرارت در دی ماه بین هفت تا ده درجه زیر صفر می باشد و در تابستان گرم می شود. متوسط درجه حرارت در تیرماه ۲۶-۲۵ درجه می رسد و نمونه کاملی از آب و هوای بری در این قسمت حاکم است. در قسمت میانی دریا اعم از سواحل و اعماق، متوسط درجه حرارت در دیماه از پنج درجه زیر صفر تا پنج درجه بالای صفر است و درجه متوسط حرارت در تیرماه بین ۲۶-۲۵ درجه می باشد. میزان بارندگی سالانه در شرق و قسمت میانه دریا از ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلیمتر است و نقطه مقابل آن در غرب تا ۲۰۰۰ میلیمتر بارندگی دارد. در کرانه های جنوبی دریای خزر دو نوع آب و هوا تشخیص داده شده است آب و هوای گرم و مرطوب در باختر و جنوب باختری که درجه حرارت متعادل و ریزش بارانهای بهاری و پائیزی از خصائص این نوع آب و هوا است و آب و هوای مدیترانه ای که در بخش خاوری کرانه های جنوبی دریای خزر وجود دارد. میزان بارندگی سالانه در بخش جنوبی دریای خزر از غرب به شرق متغیر است بطوریکه هر قدر از غرب به طرف شرق حرکت کنیم مقدار آن کاهش می یابد (بریمانی،۱۳۵۵).

۱-۱-۲- ماهیان دریای خزر

در دریای خزر ۱۲۰ گونه و زیر گونه مختلف ماهیان شناسایی شده است (کاسیموف و رحیموف، ۱۹۹۳). با ارزشترین آنها عبارتند از: فیل ماهی، تاسماهی، ازون برون، شیپ، ماهی آزاد، ماهی سفید، سوف، ماش، کلمه، شگ ماهی و غیره می باشد. اجتماع بزرگ ماهیان دریای خزر از نظر تعداد گونه و زیر گونه شامل : شگ ماهیان ۱۸ گونه و زیر گونه کپور ماهیان ۲۳ گونه و زیر گونه گاو ماهیان ۳۶ گونه و زیر گونه می شود که در مجموع ۷۷ درصد کل ماهیها را تشکیل می دهد. در بین ماهیان حوزه دریای خزر فقط شگ ماهیان و گاو ماهیان دریائی محسوب می شوند زیرا کپور ماهیان در خلیج ها و تالاب ها زندگی و تغذیه می کنند. بخش قابل توجه ایکتیوفان دریای خزر را ماهیان نوع آب شیرین تشکیل می دهند و به آنها انواع تاسماهیان کپورماهیان اردک ماهی اسبله سوف ماهیان و….مربوط می شوند(کازانچف، ۱۹۸۱). ماهیان دریائی عموما در بخش میانی و جنوبی دریای خزر تغذیه می کنند غذای آنها را  دتریت ،زئوپلانکتونها و نکتوبنتوزها تشکیل دهند.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.