تحقیق ماهیت شخصیت و ارتباط جرم و شخصیت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ماهیت شخصیت و ارتباط جرم و شخصیت دارای ۸۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول    ۶
ماهیت شخصیت    ۶
۲-۱- تعریف شخصیت    ۶
۲-۲- شخصیت از دیدگاه اسلام    ۱۰
۲-۲-۱-ماهیت شاکله    ۱۰
۲-۲-۱-۱- نیت    ۱۲
۲-۲-۱-۲- خلق و خوی    ۱۲
۲-۲-۱-۳- مذهب    ۱۴
۲-۲-۱-۴- هیئت و ساخت روانی    ۱۴
۲-۳- شکل گیری شاکله یا شخصیت در دوران جنینی    ۱۵
۲-۴- مراحل رشد شخصیت    ۱۸
۲-۴-۱- دوره شیرخوارگی (تولد تا ۲ سالگی)    ۱۹
۲-۴-۲- دوره پیش‌دبستانی (کودک اول، ۲-۵ سالگی)    ۲۱
۲-۴-۳- دوره دبستانی (کودکی میانه) (۶-۱۲ سالگی)    ۲۲
۲-۵- دوره بلوغ    ۲۲
۲-۶- عناصر تشکیل دهنده ی شخصیت(مطالب این بخش گرفته شده از کتاب؛ اریک فروم با عنوان انسان برای خویشتن، می باشد.)    ۲۳
۲-۶-۱- منش    ۲۳
۲-۶-۱-۱- انواع منش :    ۲۳
۲-۶-۲- مزاج‌ها    ۲۶
۲-۷-  روان    ۲۸
۲-۸- نقش محیط در شخصیت    ۳۱
۲-۹- نظرّیه‌های شخصیت    ۳۳
۲-۹-۱-  نظرّیه‌های روانکاوانه، فروید، یونگ، و آدلر    ۳۳
۲-۹-۲-  نظرّیه‌های شناختی به عنوان نمونه نظرّیه جرج کلی    ۳۵
۲-۹-۳-  نظرّیه‌های تحلیل عاملی شامل نظرّیه کاتل و آیزنک    ۳۶
۲-۱۰- مزاج و اخلاط    ۳۷
فصل دوم    ۳۸
جرم و شخصیت    ۳۸
۳-۱- تعریف شخصیت جنایی و انواع آن    ۳۸
۳-۲- تحقیق علمی در شخصیت مجرمان    ۴۱
۳-۳- جرم و شخصیت ضد اجتماعی    ۴۶
۳-۳-۱- ویژگیها و اختلالهای همراه    ۴۸
۳-۳-۲- ویژگیهای خاص وابسته به فرهنگ، سن و جنسیت    ۴۹
۳-۳-۳- شیوع اختلالات شخصیت ضد اجتماعی    ۴۹
۳-۳-۴- سیر اختلالات شخصیت ضد اجتماعی    ۴۹
۳-۳-۵-الگوی خانوادگی    ۵۰
۳-۴- جرم و شخصیت در نظریه های انسان شناسی جنایی    ۵۰
۳-۴-۱- ارتباط بین نابسامانی های بدنی و جرم    ۵۱
۳-۴-۱-۱- نارسائیهای آنتروپولوژیک و مرفولوژیک    ۵۱
۳-۴-۱-۲- نارسائیهای فیزیولوژیابی    ۵۳
۳-۵- نظریه مجرم مادرزاد و نکاتی از کتاب «انسان جنایتکار»    ۵۵
۳-۵-۱- ریشه نظریه مجرم مادرزاد    ۵۵
۳-۵-۲- محتوی نظریه مجرم مادرزاد (بالفطره)    ۵۶
۳-۶- نظریه های تیپ شناسی شخصیت    ۵۸
۳-۶-۱- طبقه بندی ایتالیائی از بزهکاران    ۵۸
۳-۶-۲- طبقه بندی کرچمر    ۶۱
۳-۶-۳- سیستم طبقه بندی روانی شلدن    ۶۳
۳-۶- ۴- نارسائیهای غدد    ۷۲
۳-۶-۴-۱-نظریه‌های زیست – شیمیایی و عصب شناختی    ۷۳
۳-۶-۴-۲- تحقیقات آماری در ارتباط با نارسائیهای مغز و بزهکاری    ۷۴
۳-۶-۵- روانی – زیست شناختی    ۷۴
۳-۶-۵-۱- عوامل ژنتیک و جرم    ۷۴
۳-۶-۵-۲- خانواده    ۷۶
۳-۷- وراثت از نظر علمی    ۷۸
۳-۸- جرم و شخصیت از دیدگاه قرآن    ۸۱
۳-۹- سیما شناسی    ۸۴
فهرست منابع    ۸۷

منابع

دهخدا ع، ۱۳۷۳٫ جلد اول. چاپ اول. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، ۴۲۰۰ صفحه.

کی نیا م. ۱۳۸۳٫ روان شناسی جنایی. جلد اول. چاپ چهارم. تهران: انتشارات رشد، ۵۳۰ صفحه.

کی نیا م. ۱۳۸۸ مبانی جرم شناسی. جلد اول. چاپ سیزدهم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، ۵۸۱ صفحه.

احمدی ع. ۱۳۹۰٫ روان شناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی. چاپ هشتم. تهران: انتشارات امیرکبیر، ۲۵۸ صفحه.

احمدی.ح. ۱۳۷۷٫ نظریه انحرافات اجتماعی. چاپ اول. شیراز: انتشارات رز. ۲۵۰ صفحه.

احمدی.الف. ۱۳۶۸٫ روان شناسی نوجوانان. چاپ اول. اصفهان: انتشارات مشعل. ۲۲۰ صفحه.

سیاسی ع. ۱۳۷۲٫ نظریه های شخصی. چاپ دوم. تهران: انتشارات دانشگاهتهران، ۱۸۰ صفحه.

سیاسی ع. ۱۳۷۶٫ مکاتب روان شناسی. چاپ چهارم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، ۲۰۰ صفحه.

هنری ماسن پ، کیگال ج، هوستون الف، کانجر ج.  ترجمه یاسایی م. ۱۳۸۷٫ رشد و شخصیت کودک. چاپ یازدهم. تهران: انتشارات مرکز(ماد). ۸۱۵ صفحه.

ماروتز الف. ۱۳۸۸٫ روان شناسی رشد و نیم رخ رشد از بارداری تا نوجوانی. چاپ اول. مترجمان سعدی پور الف، رسولی ف، احمدی ه. تهران: انتشارات دیدار.

کریمی ی. ۱۳۹۰٫ روان شناسی شخصیت. چاپ بیست و سوم. تهران:انتشارات دانشگاه پیام نور، ۲۲۸ صفحه.

مظلومان ر. ۱۳۴۵٫ جامعه شناسی کیفری. چاپ اول. تهران: انتشارات دهخدا، ۲۱۰ صفحه.

فدایی ق. ۱۳۸۱٫ جزوه روان شناسی کیفری، ترم تحصیلی ۸۲-۸۱، نیمسال  دوم تحصیلی دانشگاه تهران، ۳: ۴۱-۳۹٫

طریقتی ش. ۱۳۴۵٫ مقدمه ای بر روان شناسی و روان پزشکی کیفری. چاپ او. تهران: انتشارات دهخدا، ۱۵۰ صفحه.

الطافی ر. ۱۳۷۲٫ جرم شناسی جبر روانی. چاپ اول. تهران: انتشارات بعثت، ۱۰۵ صفحه.

فیست ج، جی فیست. گ. ۱۳۸۹٫ نظریه شخصیت. ترجمه سید محمدی ی، چاپ پنجم تهران: انتشارات روان، ۶۸۳ صفحه.

قرائتی م، ۱۳۸۵٫ تفسیر نور. چاپ چهارم. تهران: انتشارات مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن.

نوربهار. ۱۳۸۶٫ زمینه جرم شناسی. چاپ سوم. تهران: انتشارات گنج دانش، ۲۳۰ صفحه.

حسینی ب. ۱۳۹۱٫ تیپ شناسی های شخصیت در نظام های روان درمانی. چاپ اول. تهران: انتشارات جنگل، ۳۸۹ صفحه.

 فصل اول:ماهیت شخصیت

  ۲-۱- تعریف شخصیت

بسیار واضح است قبل از آنکه به موضوع اخلاط یا مزاج بپردازیم باید از کل به سمت جزء برویم. اخلاط و مزاج جزئی از شخصیت محسوب می شود دانشمندان و پژوهندگان که در طبقه بندی شخصیت و تعریف آن به تأثیر تن و خصوصیات آن توجه داشته اند شخصیت را به مزاج های مختلف طبقه بندی کرده اند بنابراین بسیار مناسب است قبل از ورود به بحث اخلاط و امزاج تعریف جامع و کاملی از بحث شخصیت به عنوان یک موضوع مادر و کلی بپردازیم.

یکی از مسائل مهم در روانشناسی، بحث شخصیت و نظریه‌های مربوط به آن است، و می‌توان به جرأت گفت که آنچه مطالعات پراکنده روانشناسی را انسجام می‌بخشد و به آنها معنی و مفهوم روشنی می‌دهد تفسیر این یافته‌ها و مطالعات در سایه نظریه شخصیتی منسجمی است که بتواند رفتار انسان را در تمامی ابعاد آن توجیه و تبیین کند.

به اعتقاد نگارنده علی‌رغم مسلک بودن شخصیت به عنوان یکی از مسائل مهم و با اهم مسائل روانشناسی، این مفهوم مانند مفاهیم دیگری چون غریزه، رفتار، انگیزه، خودآگاه، ناخودآگاه و… در دانش روانشناسی دارای تعریفی واحد که قابل پذیرش قاطبه روانشناسان باشد، نیست صرف نظر از تعریفی که از لغت نامه ی دهخدا که به معنی  «شرافت ، رفعت وبزرگواری» یاد می شود (دهخدا،۱۳۷۲) .مفهوم شخصیت با توجه به دیدگاه‌های روانشناسان در مورد انسان و رفتار او تغییر کرده و به شکلی خاص ارائه می‌شود.تا کنون تعاریف متعدد و مختلفی از شخصیت ارائه شده که هیچکدام از آنها به عنوان تعریفی واحد و مورد اتفاق از طرف روانشناسان پذیرفته نشده است. در آغاز کار ضرورت ایجاب می‌کند از شخصیت تعریفی به عمل آید. درباره شخصیت بر حسب نظرهای مختلف در روان شناسی تعاریف گوناگونی به عمل آمده است که تعریف زیر تا حدودی جامع به نظر می‌رسد :

«شخصیت عبارت است از سازمان متکاملی مرکب از خصائص بدنی و روانی آدمی اعم از ذاتی و مکتسب که جمعاً معرف هویت فرد آدمی است و او را از سایر افراد جامعه به طور روشن متمایز می‌سازد. شخصیت حقیقتی است واحد و غیر قابل تقسیم که چگونگی سازگاری اختصاصی فرد آدمی را با محیط و اجتماع تعیین می‌کند»(کی نیا، ۱۳۸۳)

بنابر این تعریف :

-همه افراد آدمی دارای شخصیت هستند زیرا هر کس دارای خصوصیات زیستی و روانی است و شخصیت از این رهگذر عام است و همه افراد در برابر قانون متساوی شناخته می‌شوند و قاضی مسلمان، مدعی و مدعی علیه را به یک چشم می‌نگرد اگر چه مدعی، شخصیتی چون علی (ع) باشد و مدعی علیه فرد غیر مسلمان. (مطهری،۱۳۴۲)

پیامبر گرامی اسلام، بلال سیه پوست ، سلمان فارسی و عمار یاسر را به حکم داشتن شخصیت انسانی و مسلمان با توانگران و ثروتمندان عرب برابر کرده و به حکم تقوا و فضیلت بر آنها برتری داده و به جهانیان اعلام داشته :«سیاه پوست، حبشی و آقای قریشی در پیشگاه خداوند و حق و عدل هم ارز و از حیث حقوق عمومی برابرند.»(کی نیا ، ۱۳۸۳)

– شخصیت یک ارگانیسم یا سازمان پیچیده ، زنده و پویای دستگاه متحد بدنی و روانی فرد آدمی است که برای هدفی معین به وجود آمده و با نیروی غرایز و استعداد قبلی و ابتکار و هوشمندی و سایر صفات اختصاصی به سوی آن هدف پیش می‌رود وضمن مراجعه با واقعیات و در سایه تجربه اندوزی و چشیدن سرد و گرم روزگار به خویشتن سازی و خودشکفتگی و ارتقاء می‌پردازد و همواره برای حفظ خویشتن کوشاست.

– شخصیت انسان، سازمان متکامل است هر انسان نه فقط دارای شخصیت است که منشا حقوق و تکالیفی می‌شود بلکه شخصیت او سازمانی است متکامل. علاوه بر رشد بدنی که از وجوه مشترک بین او و سایر جانوران است و مراحل نوزادی، کودکی، بلوغ، نوجوانی، جوانی، میانسالی، پیری، کهولت را یکی پس از دیگری پشت سر می‌نهد و از این رهگذر دائم در تغییر و تحول است. از نظر روانی نیز با ملاحظه ارتباط موجود بین تن و روان شخصیت او در تحول و تکامل است. علاوه بر غرایز و احساس و ادراک و عواطف دارای انگیزه‌های متغییر و فزاینده‌ای است که او را به سوی تحول و کمال سوق می‌دهد و موجب رشد و نمو و شکفتگی شخصیت وی می‌شوند.

شخصیت هر کس از دو جنبه جسم و جان او یا از دو نظر زیستی و ورانی قابل توصیف است :

–  از نظر زیست شناسی که ظاهر انسان را توصیف می‌کند و به شرح وظایف اعضای بدن او می‌پردازد به جنس (مرد-زن)، سن (نوزاد، کودک، نوجوان، جوان، میانسال، پیر، کهنسال)، نژاد (سفیدپوست-رنگین پوست) و اندام (بلند بالا-متوسط القامه-کوتاه قد-چاق-میانه- لاغر) چهره (زشت و زیبا) و دیگر خصوصیات … این خصوصیات مواد خام شخصیت را تشکیل می‌دهد.

طبقه بندی رفتار انسانی بر حسب مزاجهای چهار گانه که بقراط بنیان نهاده که بعداً بحث خواهد شد تا انسان شناسی سزارلومبروزو و تیپ شناسی زیستی که پیروان هم وطن این استاد ایتالیائی مانند «پنده» و «دی تولیو» پس بنیان گذارده‌اند به علاوه تیپ شناسی کرچمر آلمانی «هوتن» و «ویلیام شلدن» آمریکائی و تیپ شناسی بر پایه فعالیت‌های غدد بسته همگی رفتارها و ویژگی‌های انسانها را از روی اندام و خصایص زیستی مورد بررسی قرار داده‌اند و بین سیرت و صورت رابطه تقریبی و نسبی به دست اورده‌اند که علی الاصول موید ارتباط تن و روان است.

–  از نظر روانی نیز به قوای عاقله و عواطف وتمایلات و نیروی ارادی و سلوک و رفتار عنایت می‌شود.

تمام این عناصر، کم وبیش با شدت و ضعف و درجات متفاوت ، حتی در دو سوی مخالف، همگی در افراد بشر موجود است و هر کس از آنها، از نیک یا بد برخوردار است. اگر همه افراد آدمی با شخصیت هستند و از این حیث وجه مشترک با یکدیگر دارند و از نظر حقوقی برابرند ولی در عین حال اختلافی هم چه بدنی و روانی، چه مادرزاد و موروث و چه آموخته و مکتسب آنها را از یکدیگر مشخص و ممتاز می‌سازد.

امروزه منش شناسی و رفتارشناسی یا روان شناسی سلوک و رفتار یا رفتارگرائی از رشته‌های روانشناسی محسوب می‌گردند که مش و رفتارهای انسانی را بر پایه عوامل گوناگون روانی مورد بررسی قرار می‌دهد.

شدت و ضعف عناصر تشکیل دهنده شخصیت در میان آدمیان ، با توجه به کثرت تعداد این عناصر به حدی است که موجب وجه تمایز هر فرد آدمی از دیگر آدمیان می‌گردد. این نتیجه متمایز که «منش» نامیده می‌شود سبب می‌گردد که هر ادمی در برابر محرکی واحد، واکنش مخصوص به خود نشان دهد. زیرا آدمیان اگر چه همگان دارای شخصیت در مفهوم خود هستند ولی همگی دارای منش واحدی نیستند و هر کس در برابر فشار محرک‌های خارجی واکنش متفاوت از خود بروز می‌کند.

– از محسنات تعریفی که درباره شخصیت عرضه شده است جامعیت نسبی آن است به این معنی که شخصیت به عنوان موجودی در خلا و به صورت آفریده مستقل و تنها فرض نشده است.

بنا بر آنچه گذشت این تعریف، هر چند که کامل نباشد و بهتر از آن بتوان تعریفی از شخصیت به دست داد معهذا از تعریفی که ویلیام شلدن روان شناس از شخصیت نموده است مناسب‌تر است زیرا بنا بر گفته او «شخصیت سازمان زنده جنبه‌های ادراکی، انفعالی، ارادی و بدنی فرد آدمی است.» (سیاسی، ۲۵،۱۳۴۹)

در اینجا به بیان دو مورد از آنها که می‌توان به عنوان دو قطب یک طیف از بینش‌های روانشناسان در مورد انسان و رفتارهای او تلقی شود اکتفا می‌کنیم. در یک قطب بینشی قرار دارد که جهان درون انسان را اصیل دانسته، رفتارهای او را در سایه‌ این بینش تفسیر می‌کند، و در قطب دیگر بینش‌های حاد رفتارگرائی قرار دارد که عالک درون انسان را غیر قابل مطالعه پنداشته و همه را در رفتار و واکنش‌های ارگانیزم در مقابل محیط تحلیل می‌کند.تضاد بینشهای درون‌گرایانه و برون‌گرایانه در روانشناسی موجد بروز دیدگاه‌های بسیار متضادی در مباحث مربوط به رفتار ور شخصیت شده است.

آلپورت روانشناس متخصص شخصیت در ۱۹۶۱م، با تأکید بر شخص و اهمیت او در مقابل محیط تعریف زیر را از شخصیت ارائه کرده است:

« شخصیت عبارت است از سازمن پویای درون فرد، که ( این سازمان) مشتمل است بر آن دسته از سیستم‌های روان- تنی که رفتارها و افکار ویژه انسان را معین می‌سازند.»( احمدی۹:۱۳۹۰ ).

چنانکه ملاحظه می‌شود در این تعریف شخصیت، سازمانی درونی بیان شده که افعال و افکار ویژه انسان را تعیین می‌کند.آلپورت در این تعریف تلاش دارد این نکته را نشان دهد که رفتارهای به ظاهر پراکنده انسان، در مجموعهء واحدی قرار می‌گیرد که این مجموعه مفسر تمامی آن رفتارهاست.از سوی دیگر آلپورت معتقد است که شخصیت نه یک مفهوم کاملاً روانی و نه یک مفهوم کاملاً زیستی است.او معتقد است که بدن فیزیکی انسان بر روی روح و روح نیز متقابلاً بر جسم تأثیر می‌گذارد و سازمان شخصیت شامل عمل نتقابل روح و بدن است.

در ادامه حاکمیت بینش فوق، شخصیت آدمی از عالم درون هر چه بیشتر رانده شود، به رفتار و واکنش فرد در مقابل محرک‌های محیطی، نزدیکتر می‌شود، والتر میشل در ۱۹۷۶م، این بینش را در تعریف خود از شخصیت تجلی می‌دهد. او شخصیت را اینگونه تعریف می‌کند :

« الگوهای مشخص رفتار( اعم از افکار و هیجانات) که سازگاری هر فرد را در مقابل محیط زندگیش مشخص می‌سازد.» ( احمدی ، ۱۳۰:۱۳۹۰)

چنانکه ملاحظه می‌شود، میشل شخصیت را الگوهای رفتاری مشخص می‌داند که نوع سازگاری هر فرد را در مقابل محیط او مشخص می‌سازد.او تلاش کرده است شخصیت را به شکلی عینی تعریف کند و از پرداختن به مفاهیمی ذهنی که قابلیت مشاهدهء تجربی را ندارند دوری گزیند.

مقایسه بین دو تعریف ارائه شده، این نکته را به وضوح نشان می‌دهد که تعریف شخصیت مانند بسیاری از مفاهیم روانشناسی، بر اساس بینش فلسفی و جهان‌شناختی دانشمندان مختلف صورت می‌پذیرد.پذیرش این مفاهیم نیز بر اساس همین بینش‌ها صورت می‌گیرد.به عبارت دیگر روانشناسان شخصیت، هنگامی که حاصل مطالعات و تفکرات و یافته‌های خویش در باب شخصیت را، خلاصه کرده و آن را در تعریفی فلسفی ارائه می‌کنند، لاجرم کلیت و تمامیت بینش‌های آنان در باب شخصیت نیز دارای رنگ و بوی فلسفی و یا حداقل غیرعلمی خواهد بود، هرچند که اجزاء این را عناصر صددرصد تجربی تشکیل داده باشد

 ۲-۲- شخصیت از دیدگاه اسلام

در اینجا تلاش می‌شود دیدگاه اسلام، به عنوان یک ایده‌ئولوژی و یک جهان‌شناسی، در باب شخصیت، مورد مطالعه قرار گیرد و عناصر شخصیت در سایه آن تجزیه و تحلیل شود.بدین منظور بحث خود را ابتدا از تجزیه وتحلیل مفهوم قرآنی « شاکله» آغاز می‌کنیم.

۲-۲-۱-ماهیت شاکله

در سوره اسری آیه ۸۴ چنین می آید: «قل کل یعمل علی شاکلته فربکم اعلم بمن هو اهدی سبیلا»

بگو هر کسی بر شاکله خویش عمل می‌کند و خدای شما به کسی که راهش از هدایت بیشتری برخوردار است، داناتر است.

قرآن کریم این عمل را مبتنی بر چیزی می‌داند که آن را « شاکله» می‌نامد.به عبارت دیگر منشأ اعمال آدمی شاکله اوست.با توجه به این نکته و با توجه به مفهوم شخصیت در روانشناسی می‌توان به طور اجمال و بدون توجه به تعاریف خاصی که از شخصیت ارائه شده است، شاکله را معادل مفهوم شخصیت در روانشناسی گرفت، به عبارت دیگر هنگامی که ما تلاش می‌کنیم مفهوم شاکله را روشن نمائیم، در واقع می‌کوشیم مفهوم شخصیت از دیدگاه اسلام را تبیین کنیم.

شاکله از نظر لغوی دارای معانی مختلفی است.مفردات،شاکله را از ماده شَکَلَ به معنای بستن پای چهارپا، بیان کرده است و شکال به معنای همان بند و طنابی است که حیوان را با آن می‌بندند.شاکله به معنای خلق و خوی نیز آمده است و از آن جهت به خلق و خوی، شاکله گفته می‌شود که انسان را مقید می‌کند و نمی‌گذارد در آنچه می‌خواهد آزاد باشد؛ بلکه او را وادار می‌سازد تا به مقتضای آن اخلاق رفتار کند.

از معانی دیگر شاکله، از ریشه شِکل به معنای هیئت و ریخت است و نیز شاکله خود به معنای احتیاج و حاجت نیز آمده است به طوریکه أشکله به معنای حاجتی است که انسان را مقید می‌سازد.

در حدیث، شاکله به معنای نیت آمده است : عن سفیان به عینیه،عن ابی عبدالله علیه‌السلام فی حدیث:

و النیه افضل من‌العمل، الاوان النیه هی العمل، ثم تلا قوله تعالی «قل کل یعمل علی شاکلته یعنی علی نیته».

«یعنی سفیان بن عینیه از امام صادق (ع) نقل می‌کند که ایشان در حدیثی فرمودند : نیت از عمل بهتر است نیت خود عمل است و سپس این آیه را تلاوت فرمودند که بگو هر کسی بر شاکله خود عمل می‌کند یعنی بر نیتش عمل می‌نماید.) در این رابطه احادیث دیگری نیز وجود دارد.که در تمامی آنها شاکله به معنای نیت، بیان شده است»(احمدی، ۱۳۹۰).

از ماحصل معانی فوق می‌توان دریافت که شاکله دارای معانی زیر است :

۱-نیت ۲٫ خلق و خوی ۳٫ حاجت و نیاز ۴٫ مذهب و طریق ۵٫ هیئت و ساخت

از آنجا که تمامی موارد فوق، زیربنای رفتارهای انسان قرار می‌گیرند، می‌توان گفت که شاکله بر تمامی معانی فوق تطبیق می‌کند.به عبارت دیگر شاکله عبارت است از مجموعه نیات، خلق و خوی، حاجات، طرق و هیئت روانی انسان.برای تحلیل دقیقتر این مطلب لازم است یکایک مفاهیم پنجگانهء فوق را جداگانه بررسی کنیم.

 ۲-۲-۱-۱- نیت

نیت در لغت به معنای قصد و عزم قلب آماده است. و در اصطلاح به تصمیم آگاهانه برای انجام یک عمل اطلاق می‌شود.از دیدگاه اسلامی بین نیت و عمل تفاوت وجود دارد.نیت امری است درونی، و عمل ثمره و حاصل نیت است.امیرالمؤمنین علی(ع) در این باب چنین می‌فرماید :

النیه اساس العمل (نیت زیربنای عمل است.)؛ و نیز : الاعمال ثمار النیات ( اعمال ثمره نیات هستند.) بدین ترتیب ملاحظه می‌شو که نیت یا انگیزه و تصور انجام یک عمل از انجام آن جداست.(احمدی،۱۳۹۰)

۲-۲-۱-۲- خلق و خوی

یکی دیگر از معانی شاکله خلق و خوی است. خلق و خوی عبارت است از مجموعه صفات روانی انسان که معمولاً در ارتباطات او با اشیاء و اشخاص، بروز و ظهور پیدا می کنند. حکما و دانشمندان اسلامی معمولاً خلق و خوی را محصول ۲ عامل می دانند.

– مزاج و ترکیب بدنی که خود محصول وراثت است.

– اوضاع و احوال محیطی.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق انواع، اصول و مبانی پیشگیری از جرم
  • تحقیق شناخت نقش و مفهوم شخصیت مرتکب و تشکیل پرونده شخصیت
  • تحقیق نظریات شخصیتی و ارزش‌های شخصی و قضاوت اخلاقی
  • تحقیق رویکردهای روانشناسی رشد شخصیت و اختلالات رفتاری و علل و عوامل آن
  • تحقیق اختلالات روانی و جرم و هویت و نظریه ها و ارتباط آن ها بایکدیگر
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.