تحقیق ماهیت و مفهوم ساماندهی مکانی-فضایی مراکز خدمات شهری و اصول ومعیارهاو ملاک های مطرح در مکان گزینی ایستگاههای آتش نشانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ماهیت و مفهوم ساماندهی مکانی-فضایی مراکز خدمات شهری و اصول ومعیارهاو ملاک های مطرح در مکان گزینی ایستگاههای آتش نشانی دارای ۳۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲- ماهیت کاربری اراضی    ۷
۲-۳- ماهیت و مفهوم ساماندهی مکانی-فضایی مراکز خدمات شهری    ۱۰
۲-۳-۱- مفاهیم خدمت    ۱۱
۲-۳-۲- خدمات شهری    ۱۲
۲-۴– ماهیت و اهمیت انواع تأسیسات و تجهیزات و خدمات شهری    ۱۵
۲-۵- جایگاه و اهمیت ایستگاههای آتش نشانی درنظام کاربری اراضی شهری    ۱۸
۲-۶- ملاک های مطرح در مکان گزینی ایستگاههای آتش نشانی    ۲۰
۲-۶-۱ – جمعیت:    ۲۰
۲-۶-۲– مساحت و شعاع پوشش:    ۲۱
۲-۶-۳- شبکه ارتباطی:    ۲۱
۲-۶-۴- کاربری اراضی:    ۲۲
۲-۶-۵-پتایسیل خطر:    ۲۲
۲-۶-۶- جهت توسعه شهر:    ۲۲
۲-۶-۷- اندازه قطعه زمین:    ۲۳
۲-۶-۸-جمع بندی دیگر از اصول،شاخص ها و معیارهای موثردر مکان گزینی مراکز آتش نشانی    ۲۳
۲-۷- سوالات اساسی در مکان یابی ایستگاه های آتش نشانی    ۲۶
۲-۸- تجزیه و تحلیل های مبتنی بر مکان یابی بهینه فضای مراکز آتش نشانی    ۲۶
۲-۹- اصول مدیریتی مراکز آتش نشانی در ارتباط با مکان یابی فضایی    ۲۷
۲-۱۰- نتایج مکان گزینی بهینه فضایی ایستگاه های آتش نشانی در سطح شهر ها    ۲۸
۲-۱۱- نتیجه گیری    ۲۸
۲-۱۲- پیشینه تحقیق    ۲۹
منابع و مأخذ    ۳۵

منابع

زیاری، کرامت­الله،(۱۳۸۹)، برنامه ریزی کاربری اراضی شهری، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.

نورالهی ،ب. نوذری، ک. (۱۳۸۷). طرح های جامع)راهبردی ( ایمنی گامی اساسی در افزایش ایمنی شهری ماهنامۀ  مبلمان وخدمات شهری  سال اول . شماره۱،صص ۳۰-۲۵ .

مشکینی، ا. حبیبی،ک. تفکری،ا. (۱۳۸۹). تحلیل فضایی – مکانی تجهیزات شهری و کاربست مدل تحلیل سلسله مراتبی در محیط GIS  (مطالعۀ موردی: ایستگاه­های آتش­نشانی هستۀ مرکزی تهران)، پژوهش­های جغرافیای انسانی،شماره ۷۴ زمستان ۱۳۸۹،صص ۱۰۹-۱۰۱٫

سعیدی­خواه، عبدالصمد، (۱۳۸۳)، ((بررسی تاسیسات و تجهیزات شهری (پست، مخابرات و آتش­نشانی) و مکان­یابی آن­ها در بافت قدیم و جدید شهر مشهد))، پایان­نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه­ریزی شهری، دانشگاه سیستان و بلوچستان.

پرهیزکار، اکبر، (۱۳۷۶)، (( ارائه الگوی مناسب مکان­گزینی مراکز خدمات شهری با تحقیق در مدل­ها و سیستم اطلاعات جغرافیای))، پایان­نامه دکترا ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.

مولائی هشتجین،ن، راضی، ح. حسن­پور، ر.(۱۳۸۹). راهکارهای ارائۀ بهینۀ خدمات ایمنی و آتش­نشانی در روستاهای کشور(مطالعه موردی: دهستان طاهر گوراب،شهرستان صومعه سرا، گیلان) دو فصلنامۀ مدیریت شهری، شماره ۲۵ ،صص ۱۱۶-۱۱۰٫

پیرمرادی، ع (۱۳۸۶). یافتن بهترین مکان ایستکاه آتش نشانی با استفاده از فن آوری اطلاعات و GIS ، دومین همایش شهر الکترونیک.

پورمحمدی، محمد رضا، (۱۳۸۵)، برنامه ریزی کاربری اراضی شهری ، تهران، انتشارات سمت.

غفاری گیلانده،ع. (۱۳۹۰). امکانسنجی بهره برداری بهینه از توانهای محیطی(انسانی و طبیعی) شهرستانهای اردبیل، نیر و نمین با استفاده از قواعد تحلیل چندمعیاری و تحلیل SWOT . دانشگاه محقق اردبیلی.

شیعه، اسماعیل، (۱۳۸۶)، مقدمه­ای بر مبانی برنامه­ریزی شهری، تهران، انتشارات علم و صنعت ایران.

مالچفسکی ، ی. (۱۳۸۵). سامانه های اطلاعات جغرافیایی و تحلیل تصمیم چندمعیاری، ترجمه (ا، پرهیزگار و ع،غفاری گیلانده)، تهران، انتشارات سمت، چاپ اول.

 J.L, Shenghua, X. Fuhao,Z. Yong,W. Rongshang, Emergency ge- graphics information Service :A framework  and  tropical  application .  (Research Center of Government Geographic Information System, Chinese Academy of Surveying and Mapping, Beijing, 100039, Chinap. p3-10 F (2010).

-۱- مقدمه

رویکرد نوین مدیریت شهری و نگاه تحلیل گرایانه برنامه ریزان شهری در کلیه طرح های ساختاری و راهبردی، بهبود کارائی و عملکرد خدمات شهری در راستای تأمین نیازهای شهروندان، خواسته­ها و رضایتمندی آنهاست. در این میان مکان یابی بهینه فضایی برای مراکز خدمات رسانی شهری از ابعاد و زوایای گوناگون حائز اهمیت است. یکی از مهمترین مراکز خدمات عمومی، ایستگاههای آتش نشانی هستند که نقش بسیاری در ایجاد ایمنی شهری و حتی ایمنی فردی و اجتماعی شهروندان دارند. صرف نظر از نوع تأسیسات و تجهیزات(مدرن یا سنتی بودن) این ایستگاهها، مکان گزینی و مکان یابی اصولی این مراکز تأثیر شگرفی در بهره وری مناسبتر آنان و ارائه خدمات کارآمد به متقاضیان (شهروندان) دارد.

تأسیسات و تجهیزات شهری از جمله حیاتی ترین کاربری ها و خدمات شهری اند که در سلسله مراتب تقسیمات کالبدی شهر در رده منطقه مکان یابی می گردد و در جانمایی آنها به شاخص­های فضایی چون دسترسی بهینه، شبکه ارتباطی، پلان منظم و مانند اینها توجه می­شود. مکان یابی سنتی این ایستگاه­ها بیشتر تابع مالکیت زمین و سلایق مدیریتی و مواردی از این دست بوده است؛ حال آنکه به دلیل تفاوت جنس و ماهیت شهرها از لحاظ قیمت اراضی ، فشردگی فضا، تراکم جمعیتی و بافت و ساختار شهر؛ لزوم ترقیق شاخص ها و نیز استفاده از سیستم های جدید اطلاعاتی کاملاً به چشم می خورد. اهمیت این کاربری، زمانی دو چندان می شود که نارسایی های شهرهای سنتی ایران از لحاظ زیر ساخت های شهری چون کانالهای تأسیساتی مشترک، درهم تنیدگی تأسیسات و عوارض خطی(خط لوله گاز، نفت، برق، فاضلاب)، نفوذپذیری کم سواره به ویژه در محله های فرسوده و سنتی لزوم تقویت پدافند غیر عامل را نشان می دهد و مکان یابی بهینه ایستگاههای امداد و نجات یا آتش نشانی بدین منظور نیز هست. ایستگاههای آتش نشانی از جمله عناصر و کاربری های خدماتی- اورژانسی شهرها هستند که نقش مهم و حیاتی در حفاظت از جان و مال مردم در برابر حوادث مختلف، بویژه آتش سوزی ها دارند. ایمن شدن برابر خطر آتش سوزی در کاربری های مختلف و تضمین امنیت جانی و مالی شهروندان به عهده این عنصر مهم شهری است .

در پی رشد سریع جمعیت و رشد شتابزده و غیر منطقی شهرهاو مطرح شدن نیازها برای خدمات عمومی و حاکم شدن اقتصاد بازار و پیروی از اصول اقتصاد نئوکلاسیک که در آن رقابت در جستجوی سود بیشتر باعث کاهش سهم کاربری های عمومی (ایمنی،امدادی و … ) و افزایش سهم کاربری های مسکونی و سودآور می شود . لزوم دخالت دولت و برنامه­ریزی جهت گسترش عدالت اجتماعی و دسترسی یکسان و متعادل خدمات را برای همه افراد ضزوزی می سازد . در این راستا برنامه ریزان سعی دارند با ارائه الگوی مناسب تخصیص زمین به کاربری های مورد نیاز شهرها و مکان گزینی مناسب آنها در کالبد شهر، جهت تأمین رفاه و ایمنی شهرها و آسایش شهرنشینان تأثیر گذاشته و امکان زیست بهتری را در شهرها فراهم آورند (ولی زاده ، ۱۳۸۴؛۷). کاربری­های ایستگاه آتش نشانی یکی از انواع کاربری­های اساسی در شهرهاست که مکان یابی بهینه آنی، ایمنی و رفاه شهروندان را بدنبال خواهد داشت.توجه صرف به ساخت و استقرار ایستگاههای آتش نشانی ازنظر کمی و عدم توجه به کاربری­های مجاور و سایر عوامل مهم درمکان یابی آنها موجب کاهش کارایی ایستگاه از نظر امدادرسانی به موقع می گردد. علاوه بر موضوع­های ذکر شده در رابطه با کمبود ایستگاه­های آتش نشانی، مکان یابی نادرست و عدم هماهنگی با بافت و سیمای شهری از مسائل و موضوعات مشترک بسیاری از شهرهای ایران محسوب می گردد. بدین ترتیب با پرداختن به موضوع مکان یابی، محلی مناسب جهت استقرار ایستگاههای آتش نشانی برگزیده به طوری که در صورت وقوع حادثه، تیم های تخصص امدادرسان قادر باشند در سریع ترین زمان ممکن خود را برای نجات به حادثه دیدگان به محل برسانند.

تجهیزات و تاسیسات پایه و اساس سکونتگاه های شهری را تشکیل داده و کمبود و نقص آنها مشکلاتی را برای شهروندان به وجود می آورد. اعتبار و اهمیت هر شهر بسته به این خدمات و تاسیسات دارد. هرچه ارائه این خدمات بهتر باشد زندگی در آن راحت تر و هزینه زندگی در آن برای شهروندان کمتر خواهد بود. اگر این خدمات در مکان های مناسب و به اندازه کافی باشد از هزینه های اقتصادی و زمانی ساکنین به نحو محسوسی کاسته خواهد شد و لازمه این امر تحقیق و کنکاش علمی و کارشناسی است که باید از سوی سازمان ها و ارگان های مختلف حمایت شود.(سعیدی خواه، :۱۳۸۳ص۳۵ ). رشد روزافزون و افقی شهرها به همراه افزایش جمعیت آنها موجب بالارفتن قیمت زمینهای شهری، رشد عمودی آنها و افزایش تراکم جمعیت شهری شده است. توسعه نامتناسب شهرها به همراه این رشد افسار گسیخته در سالهای اخیر و توجه نکردن مدیران شهری به توسعه پایدار، مشکلات عدیدهای را بخصوص برای شهرهای جهان سوم به وجود می آورد و مسئولیت بیشتری بر دوش برنامه ریزان شهری می نهد. اهمیت مکانیابی اصولی، کاربریها و خدمات شهری را بارزتر میکند. اغلب نظریه های مکانیابی و مکان گزینی به کاربریهای صنعتی و تجاری توجه نموده و عوامل تولید از قبیل بازار، سرمایه، نیروی کار و فاصله بازار تا محل تولید را متغیرهای اساسی مکانیابی در نظر گرفته و مدلهای خاصی را با اولویت دادن به یک یا چند عامل ارائه داده اند، در حالی که متغیرهای مؤثر بر مکانیابی ایستگاه های آتش نشانی از نظر نوع و تعداد و تنوع تفاوتهایی با متغیرهای مؤثر بر مکانیابی واحدهای صنعتی و تجاری دارند و باید دقیقاً بررسی شوند(گوگه و پرهیزکار،۱۳۸۱:۹۸). امروزه یافتن مکان یا مکان های مناسب برای ایجاد یک فعالیت در حوضه جغرافیایی معین، جزء مراحل مهم  پروژه های اجرایی بویژه در سطح کلان و ملی به شمار می آید. مکان های نهایی باید همه شرایط و قیود مورد نیاز را ارضاء نماید و عدم بررسی این شرایط و قیود قبل از اجرای چنین پروژه هایی نتایج نامطلوب فراوان به دنبال خواهد داشت (مهدی پور، ۱۳۸۵:ص۴۴ ). تعیین محل و تعداد ایستگاه های آتش نشانی در یک منطقه معین شاید مهمترین تصمیمی است که رئیس سازمان آتش- نشانی با آن مواجه است. البته نکته مهم این است که راه حل بهینه، راه حلی است که مجموع خسارات ناشی از آتش سوزی و هزینه ارائه خدمات را حداقل نماید.یکی از مهمترین پارامترها در ارایۀ با کیفیت ایستگاه­های آتش­نشانی، زمان ارائۀ خدمات این مراکز است.  محل ایستگاه­های آتش­نشانی نقش بسیار اساسی در کاهش زمان پاسخ به تقاضا دارد، و از این­رو، مکان­گزینی بهینۀ این ایستگاه­ها در سطح شهرها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در واقع خدمات رسانی به موقع و مطمئن توسط این مراکز بیش از هر چیز مستلزم استقرار آنها در
مکان های مناسب است.

۲-۲- ماهیت کاربری اراضی

اصطلاح و مفهوم کاربری زمین ابتدا در غرب و به منظور نظارت دولت­ها بر نحوه استفاده از زمین و حفظ حقوق مالکیت مطرح شد؛ اما همراه با رشد شهر نشینی و رشد برنامه­ریزی شهری، ابعاد و محتوای این مفهوم روز به روز وسیع­تر شده است (زیاری، ۱۳۸۸: ص۲).

کاربری زمین، یکی از حساس­ترین موضوعات در توسعه کالبدی شهرهاست. به طور کلی، یک برنامه و طرح کاربری زمین، تکلیف زمین را از جوانب مختلف در زمینه استفاده از آن، روشن می­کند. اعمال و کنترل کاربری زمین، طیف وسیعی از سیاست­های عمومی را در بر می­گیرد که اثراتی تعیین کننده در برنامه­ها و طرح­های توسعه شهری داشته و ابعاد اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و سیاسی را پوشش می­دهد (رضویان، ۱۳۸۲: ص۱۲). تسلسل و ارتباط عوامل متعدد، باعث می­گردد تا مجموعه شهری، بنیاد کالبدی خود را از طریق یافتن هویت عناصری که در سطوح کاربری­ها به کار رفته است، به صورت انسجام کامل مجموعه شهری در استخوان بندی شهر، نمایان سازد. این امر متاثر از چند وجهی بودن کلیتی است که خصوصیت یک جامعه شهری، طی ادوار مختلف به وجود می­آورد. به طوری که دست­یابی و شناخت این عوامل مستلزم پژوهش، تحلیل و تفسیر دوباره از یک محدوده (جامعه شهر ی) است. موجودیت این مراکز در ساختار کالبدی شهر، بیانگر نوع نیازمندی­های آن جامعه شهری است که بر حسب فعالیت ساکنان، از طریق عملکردهای این مراکز در کل فضا و مجموعه شهری حادث می­شود (امینی و همکاران، ۱۳۸۹: ص۱۶۳).

به طور کلی برنامه­ریزی کاربری زمین، به چگونگی استفاده، توزیع و حفاظت اراضی، اطلاق می­شود (مهدیزاده، ۱۳۸۱: ص۱). این برنامه­ریزی باید چارچوبی را برای طرح کاربری بهینه زمین به وجود آورد تا اساس طرح کالبد­ی و تفصیلی هر بخش شهری مشخص شود. براساس این چارچوب باید از استفاده نامناسب زمین جلوگیری شود و اهداف اجتماعی- اقتصادی، محدودیت­های فیزیکی و سیاست­های زیست محیطی رعایت گردد و استفاده از اراضی در یک توالی برنامه­ریزی شده و مؤثر صورت بگیرد .

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.