تحقیق مباحث مالی – رفتاری ( عکس العمل سرمایه گذاران) و تئوری های روانشناسی سرمایه گذاران و مفاهیم سود و نحوه محاسبه و کاربردهای آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مباحث مالی – رفتاری ( عکس العمل سرمایه گذاران) و تئوری های روانشناسی سرمایه گذاران و مفاهیم سود و نحوه محاسبه و کاربردهای آن دارای ۴۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقّدمه    ۵
۲-۲ بخش اوّل: مبانی نظری مالی- رفتاری (عکس العمل سرمایه گذاران)    ۶
۲-۲-۱ تاریخچه پیدایش مباحث مالی – رفتاری    ۶
۲-۲-۲مفروضات رفتاری سرمایه گذاران    ۸
۲-۲-۳تئوری های روانشناسی سرمایه گذاران    ۱۰
۲-۲-۳-۱تئوری چشم انداز    ۱۰
۲-۲-۳-۲نظریه رفتارهای مبتنی بر تجربه و آزمون خطا    ۱۳
۲-۲-۳-۳نظریه رفتار گلهای در بازارهای مالی    ۱۷
۲-۲-۳-۴دیدگاه معامله گران اختلال زا  در مالیه    ۱۷
۲-۲-۴واکنش بیش از حد و واکنش کمتر از حد    ۱۷
۲-۳بخش دوّم: مبانی نظری اعلامیه‌های سودنقدی    ۲۰
۲-۳-۱سود نقدی سهام    ۲۰
۲-۳-۲مفهوم سود و کاربردهای آن    ۲۱
۲-۳-۳سود حسابداری و نحوه ی محاسبه آن    ۲۲
۲-۳-۴سود اقتصادی و نحوه محاسبه آن    ۲۳
۲-۳-۵مقایسه ی سود اقتصادی و سود حسابداری    ۲۵
۲-۳-۶عدم اطمینان جریان‌های نقدی و سیاست تقسیم سود    ۲۷
۲-۳-۷ نسبت سود انباشته به جمع حقوق صاحبان سهام و سیاست تقسیم سود    ۳۰
۲-۳-۸ فرصت‌های سرمایه‌گذاری و سیاست تقسیم سود    ۳۲
۲-۳-۹ سودآوری و تقسیم سود    ۳۴
۲-۴بخش سوّم- پیشینه تحقیقات انجام شده    ۳۶
۲-۴-۱تحقیقات داخلی:    ۳۶
۲-۴-۲تحقیقات خارجی    ۳۸
منابع و مأخذ    ۴۳

منابع

قالیباف اصل، حسن؛ نادری، معصومه؛ ( ۱۳۸۵)؛ “بررسی واکنش بیش از اندازه سهامداران در بورس اوراق بهادار تهران نسبت به اطلاعات و اخبار منتشره در شرایط رکود و رونق”، تحقیقات مالی، شماره ۲۱، ص ص ۱۱۲-۹۷٫

دموری، داریوش؛ سعیدا، سعید؛ فلاح زاده ابرقویی، احمد؛ (۱۳۸۷)؛ “بررسی عکس العمل بیش از اندازه سرمایه‏گذاران به الگوهای عملکرد گذشته شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران”، بررسی‏های حسابداری و حسابرسی ، دوره ۱۵، ش ۵۴، ص ص ۶۲-۴۷٫

مهرانی، ساسان؛ نونهال نهر، علی اکبر؛ ( ۱۳۸۶)؛ “بررسی امکان بکارگیری راهبرد معاملاتی معکوس در بورس اوراق بهادار تهران”، بررسی های حسابداری و حسابرسی، ش ۵۰ ، ص ص ۴۶-۲۵٫

نیکبخت، محمدرضا؛ مرادی، مهدی؛ ( ۱۳۸۴)؛ “ارزیابی بیشواکنش سهامداران عادی در بورس اوراق بهادار تهران”، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، ش ۴۰، ص ص ۱۲۲-۹۷٫

طالبی، علیرضا؛ ( ۱۳۸۶)؛ “بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر بیش واکنشی قیمتی سهامداران عادی در بورس اوراق بهادار تهران”، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت مالی، دانشگاه تهران.

طهرانی، اشرف؛ ( ۱۳۸۵)؛ “بررسی رابطه اعتماد بیش از حد سرمایه گذاران انفرادی و حجم مبادلات آنها در بورس اوراق بهادار تهران”، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت مالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.

عبده تبریزی، حسین؛ دموری، داریوش؛ (۱۳۸۲)؛ “شناسایی عوامل مؤثر بر بازده بلندمدت سهام جدیداً پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران”، تحقیقات مالی، ش ۱۵، ص ص ۵۰-۲۰٫

هاگن، رابرت؛ ( ۱۳۸۶ )؛ نظریه های مالی نوین، ترجمه ( اسلامی بیدگلی، غلامرضا؛ شمس،شهاب الدین؛ چیت سازان، هستی)، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. تهران، چاپ اول.

 Gunaratne, P. S. M. and Yonesawa Y. (1997), “Return Reversals in the Tokyo Stock Exchange: A Test of Stock Market Overreaction,” Japan World Economy, 9:3, August pp. 363-84.

Healy, P.M. and Palepu,K.G.) 1988( , “Earnings Information Conveyed by Dividend Initiations and Omissions,” Journal of Financial Economics (September), 149-175.

Hong, H. and Stein, J. C., (1999), “A Unified Theory of Under-reaction, Momentum Trading and Overreaction in Asset Markets”, Journal of Finance, Vol. 54, 1999, pp. 2143–۸۴٫

۲-۱ مقّدمه

سیاستگذاران دریافتند که بازار سرمایه بازار مهمّی در سیاست پولی است که می تواند برای تأثیر گزاری در فعّالیت اقتصاد واقعی استفاده شود. قیمت‌های سرمایه روی اقتصاد واقعی از طریق تعدادی از کانالها تأثیر می‌گذارد. نوسانان در قسمتهای سرمایه هزینه اصلی کارخانه و ظرفیتشان برای افزاش کانون و سرمایه جدید را تحت تأثیر قرار می‌دهد (باسیستا و کورو[۱]، ۲۰۰۸).

تأثیر اعلان سود سهام روی ارزش شرکت، یک معمّا باقی مانده است. براساس گفته میلر و مودیلیانی[۲]   (۱۹۶۱) ارزش شرکت توسط سیاست سود سهام شرکت، تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. آنها بحث کردند که سرمایه گذاران می‌توانند هرگونه تأثیر سیاست سود سهام رابدون تغییر دادن ارزش شرکت، خنثی کنند. اگرچه برعکس فرضیه تئوری‌شان، مطالعات تجربی تأثیر سود سهام روی ارزش سهام نشان می‌دهد که واکنش‌های قیمت مهّمی در روز آگهی اتفّاق می‌افتد. پیشنهادات زیادی برای توضیح ماهیت واکنش قیمت سهام به آگهی سود سهام ارائه شده که ازمیان آنها فرضیه علامت دهی، غالب است. این فرضیه پیشنهاد می‌کند که سود سهام‌ها توسط شرکت برای کاهش تقارن اطلاعات بین مدیران و سرمایه گذاران درباره درآمد آینده، استفاده می‌شود (کمپل و اوچا[۳]، ۲۰۱۱).

براساس تحقیق فاما[۴] و همکاران (۱۹۶۹) درباره واکنش بازار سهام به اعلامیه تقسیم سود در آمریکا، برای بازارهای مؤثّر از لحاظ قیمت سهام، می‌بایست به طور کامل تمام اطلاعات در دسترس تقسیم سهام درروز آگهی، منعکس شود. این یعنی این که از قیمت‌های سهام انتظار می رود که سریعاً با اطلاعات تقسیم سود تنظیم شوند و هیچ گونه انباشته شدن قیمتی قبل و بعد از آگهی نشان داده نشود. با آزمایش کردن فرضیه‌های آنها روی داده های قیمت سهام ماهانه از بازار آمریکا با استفاده از متدولوژی مطالعه رویدادها، یافتند که اعلامیه تقسیم سود باعث واکنش‌های قیمت سهام می‌شود ولی فقط تا حدی که اطلاعات جدید و غیر قابل پیش بینی باشد. بنابراین، آنها این موضوع را تأکید کردند که بازارها در حالتی که قیمت ها خیلی سریع با اطلاعات جدید تنظیم شوند، مؤثّر هستند.

بسیاری از محققان، تأثیر سود سهام‌ها روی قیمت سهام در بازارهای مختلف را بررسی کردند. نتایج مطالعاتشان شبیه به آنهایی بود که توسط فاما و همکاران (۱۹۶۹) گزارش شده بود و از این مفهوم که قیمت‌های سهام به آگهی سود سهام واکنش نشان می‌دهند پشتیبانی می‌کرد (کمپل و اوچا[۵]، ۲۰۱۱). در این فصل به مبانی نظری و پیشنه تحقیقات داخلی و خارجی پرداخته شده است که در سه بخش به شرح زیر گنجانده شد:

بخش اوّل: مبانی نظری مالی- رفتاری (عکس العمل سرمایه گذاران)

بخش دوّم: مبانی نظری اعلامیه‌های سودنقدی.

بخش سوّم: پیشینه پژوهش که در این قسمت پیشینه پژوهش­های انجام شده در زمینه عکس العمل بازار سهام و اعلامیه‌های سودنقدی در دو بخش تحقیقات انجام شده در داخل کشور و تحقیقات انجام شده در خارج از کشور مورد مطالعه قرار می گیرد.

۲-۲ بخش اوّل: مبانی نظری مالی- رفتاری (عکس العمل سرمایه گذاران)

۲-۲-۱ تاریخچه پیدایش مباحث مالی – رفتاری

در بازار بورس، همه روزه میلیون ها اوراق بهادار مورد معامله قرار می گیرد. شیوه قیمت گذاری اوراق مورد معامله حاصل فعل و انفعال متغیرهای مختلفی می باشد که هر یک به طریقی و با شدّت متفاوتی بر قیمت اوراق مزبور تأثیر می گذارد. بنابراین، یکی از مهم ترین موضوعات برای بررسی و کشف الگو ها و قواعد حاکم بر نظام بازار نحوه قیمت گذاری اوراق بهادار مورد معامله است. در بازار سهام چه عامل یا عواملی، قیمت یک سهم را تعیین می کنند؟ آیا تعیین قیمت یک سهم بر اساس یک الگوی منظّم انجام می شود یا خیر؟ یکی از نقش های اصلی بازار سرمایه، تخصیص اقتصادی مالکیت سهام است به طور کلی در یک بازار کارآ، قیمت ها علائم مناسب و صحیحی برای تخصیص منابع هستند، همچنین در این بازار افراد حقیقی و حقوقی می توانند تصمیم های زیادی را در زمینه سرمایه گذاری گرفته، از بین اوراق بهاداری که توسط شرکت ها عرضه می گردد، بهترین انتخاب را انجام دهند. در صورتی که در یک بازار، قیمت اوراق بهادار، در هر لحظه از زمان “انعکاس کاملی” از همه اطلاعات در دسترس باشد، می توان آن بازار را کارآ نامید (چن و همکاران[۶]، ۲۰۱۱).

تاریخچـه نظریه‌های مالی پنجاه سال گذشته را می توان در دو انقلاب و دگرگونی اصلی، خلاصه کرد. ابتدا انقلاب نئوکلاسیک در علوم مالی بود که با مدل قیمت گذاری دارایی‌های سرمایه‌ ای (CAPM) و نظریه بازارهای کارا (EMT) در دهه ۱۹۶۰ و مدل قیمت‌گذاری دارایی سرمایه ‌ای میان ‌مدت و نظریه قیمت‌گذاری آربیتراژی (APT) در دهه ۱۹۷۰، آغاز شد. دوّمین دگرگونی اساسی، انقلاب رفتاری در مباحث مالی بود که در دهه ۱۹۸۰ با طرح پرسش پیرامون منبع نوسان در بازارهای مالی و با کشف ناهنجاریهای بی شمار و نیز تلاش در جهت یکپارچه کردن نظریه انتظار کاهنمن و تورسکی و دیگر نظریه ‌های روانشناسی با نظریه مالی شروع شد (تلنگی، ۱۳۹۰).

علّت اصلی این تغییر و دگرگونیها را شاید بتوان در یک جمله آقای اندرلو خلاصه کرد که معتقد است: به موازات تغییر بازارها و بروز و ظهور نیروهای تکاملی جدید برای ایفای نقش، دیگر برندگان و بازندگان امروز، برندگان و بازندگان دیروز و فردا نیستند. بنابراین ضرورت همه دگرگونی‌های نظری و عملی حفظ ماندگاری در این اقتصاد جهانی است. به دیگر سخن نظریه‌های نوی ابزاری جدید برای رویارویی با مسائل و مشکلاتی هستند که نظریات قدیمی از پاسخگویی به آنها عاجز بودند و در صورت استفاده نکردن از این ابزار و پارادایم‌های نوی، اقتصاد یک کشور، در خوشبینانه ترین حالت، مؤفّق به حل مشکلات قدیمی خود خواهد شد و سهمی از بازارهای جهانی و البته آینده نخواهد نداشت.

پارادایم حاکم بر مباحث مالی امروز که محقق قصد توضیح، تشریح و مقایسه آن را دارد ، رفتار مالی نام دارد، که به زبان ساده عبارت است از یک الگوی فکری که در آن بازارهای مالی با استفاده از الگوهای مرکب از علوم اجتماعی، روانشناسی، مالی و چند رشته دیگر مطالعه می شوند و به عبارت بهتر عاملان اقتصادی در الگوهای رفتاری بر خلاف نظریه‌ های نئوکلاسیک منطقی نیستند، بلکه یا به خاطر ترجیحاتشان و یا به دلیل سوگیری‌های شناختی نرمال‌اند. این پارادایم نوبنیاد به اعتقاد رابرت شیلر یکی از حیاتی‌ترین برنامه ‌های تحقیقاتی بوده و آشکارا در رد نظریه بازار کارآ قرار گرفته است (راعی و فلاح پور، ۱۳۹۱).

در اواخر دهه ی ۷۰ میلادی، فرضیه ی بازار کارآ در مطالعات دانشگاهی به بالاترین حد خود رسید. در آن زمان انتظارات عقلایی تحوّلی عظیم در نظریه های اقتصادی به وجود آورد. و تفکّری جدید را مطرح نمود که قیمت های دارایی را همچون قیمت سهام برآورد می کرد. این تفکّر فقط به خاطر این که اطلاعات را به صورت معقول و درست با نظریه های آن زمان هماهنگ می کرد به عنوان بهترین اطلاعات راجع به ارز ش های بنیادی و تغییر قیمت ها در نظر گرفته می شد (شاپیرا و همکاران[۷]، ۲۰۱۲).

بیشتر مدل های مالی در آن زمان به بررسی رابطه قیمت دارایی ها و متغیرهای کلان اقتصادی می پرداختند و سعی داشتند با استفاده از نظریه انتظارات عقلایی رابطه ای بین علوم مالی و اقتصادی تحت عنوان یک نظریه جذّاب ایجاد نمایند. به عنوان مثال رابرت مرتون در سال ۱۹۷۰ در مقاله “مدل قیمت گذاری دارایی سرمایه ای چند دوره ای ” نشان داد که می توان مدل قیمت گذاری دارایی سرمایه ای را به یک مدل اقتصادی جامع تعادلی و چند دوره ای تبدیل کرد. رابرت لوکاس در مقاله خود با عنوان” قیمت دارایی در اقتصاد بورسی ” نشان داد که در یک تعادل عمومی انتظارات عقلایی، قیمت عقلایی دارایی، توانایی پیش بینی عناصری را دارد که به پیش بینی پذیری مصرف بستگی دارد. داگلاس بریدن در سال ۱۹۷۹ نظریه بتای مصرفی را ارائه کرد. در این نظریه بتای سهام (معیار ریسک سیستماتیک یا غیر قابل حذف سهام) به وسیله همبستگی بازده سهام در مقابل مصرف سرانه تعیین می شد.

[۱]– Basistha, Alexander Kurov

[۲] . Miller  & Modigliani

Campbell, Chijioke Ohuocha  [۳]-

[۴] . fama

-Campbell, Chijioke Ohuocha  [۵]

[۶]  Chen. G, kwok.C.Y, Rui.O.M

[۷]  Shapira, Zur, Venezia, Itzhak

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سیاست تقسیم سودو ارتباط فرصتهای سرمایه گذاری و تامین مالی
  • تحقیق سیاست تقسیم سود و نظریه هاو عوامل موثر بر آن
  • تحقیق کیفیت سود تجدید ارائه شده و اهمیت آنها و روش های ارزیابی و عناصر تاثیر گذار بر کیفیت سود و اهمیت تجدید ارائه صورت های مالی
  • تحقیق گسترش ادبیات رفتار هزینه و پیش بینی مدیریت و عوامل موثر بر دقت سود پیش بینی شده
  • تحقیق مفهوم سود و هدف ازگزارشگری مالی ، مدیریت سود و روش های ارزیابی و دیدگاه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.