تحقیق محیط پیدایش اسلام و راهبردهای پیامبر اعظم (ص) در تشکیل حکومت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق محیط پیدایش اسلام و راهبردهای پیامبر اعظم (ص) در تشکیل حکومت دارای ۱۰۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول:محیط پیدایش اسلام    ۶
مقدمه فصل اول    ۷
۱-۱- محیط پیدایش اسلام.    ۸
۱-۱-۱- وضعیت شبه جزیره عربستان    ۸
۱-۱-۱-۱- مفهوم جاهلیت و ویژگی‌های آن    ۸
۲-۱-۱-۱- اوضاع جغرافیایی عربستان    ۱۳
۳-۱-۱-۱- اوضاع فرهنگی عربستان    ۱۷
۴-۱-۱-۱- اوضاع اقتصادی عربستان    ۲۰
۵-۱-۱-۱- اوضاع سیاسی و مذهبی عربستان    ۲۱
۱-۵-۱-۱-۱- اوضاع سیاسی عربستان    ۲۱
۲-۵-۱-۱-۱- اوضاع مذهبی عربستان    ۲۵
۲-۱-۱- وضعیت ادیان الهی در شبه جزیره عربستان قبل از ظهور اسلام    ۲۸
۱-۲-۱-۱- وضعیت دین مسیحیت    ۲۸
۲-۲-۱-۱- وضعیت دین یهود    ۳۰
۳-۱-۱- وضعیت سیاسی جهان در آستانه ظهور اسلام    ۳۲
۱-۳-۱-۱- دولت فارس به هنگام ظهور اسلام    ۳۳
۲-۳-۱-۱- امپراطوری روم    ۳۷
جمع بندی فصل اول    ۳۸
فصل دوم:راهبردهای پیامبر اعظم (ص) در تشکیل حکومت    ۴۰
مقدمه فصل دوم    ۴۱
۱-۲- موقعیت شبه جزیره عربستان در زمان بعثت پیامبر (ص)    ۴۲
۲-۲- شرایط شکل گیری انقلاب    ۴۳
۱-۲-۲- ویژگیهای پیامبر(ص) به عنوان رهبر انقلاب    ۴۴
۳-۲-۲- ایدئولوژی اسلامی    ۴۷
۳-۲- راهبردفرهنگی پیامبر(ص)    ۴۸
۱-۳-۲- تربیت انسان    ۴۸
۱-۱-۳-۲- اصل رهایی انسان از ذلت و خواری    ۵۳
۲-۱-۳-۲- اصل برابری و تساوی    ۵۴
۳-۱-۳-۲- کرامت ارزشی انسان    ۵۴
۲-۳-۲- رفتار پیامبر(ص) در مقابل قریش در مکه    ۵۵
۴-۲- راهبرد سیاسی پیامبر(ص)    ۶۳
۱-۴-۲- انتخاب مرکز حکومت    ۶۳
۲-۴-۲- بیعت    ۶۶
۱-۲-۴-۲- بیعت عشیره    ۶۹
۲-۲-۴-۲- بیعت عقبه اول    ۶۹
۳-۲-۴-۲- بیعت عقبه دوّم    ۷۰
۴-۲-۴-۲- بیعت رضوان    ۷۱
۵-۲-۴-۲- بیعت نساء    ۷۱
۶-۲-۴-۲- بیعت غدیر    ۷۲
۳-۴-۲- انتخاب مسجد به عنوان پایگاه حکومت    ۷۳
۴-۴-۲- ایجاد نظام برادری    ۷۴
۵-۴-۲- تدوین قانون اساسی مدینه    ۷۶
۶-۴-۲- تعیین مرز مدینه    ۷۹
۷-۴-۲- سازماندهی نظام اداری    ۸۰
۱-۷-۴-۲- کار    ۸۰
۲-۷-۴-۲- علم و قدرت و شایستگی    ۸۱
۳-۷-۴-۲- مساوات    ۸۱
۴-۷-۴-۲- انتخاب والیان و فرماندهان و کارگزاران    ۸۲
۸-۴-۲- گسترش دعوت اسلامی    ۸۳
۵-۲- راهبرد امنیتی پیامبر (ص)    ۸۴
۱-۵-۲- انعقاد پیمان های سیاسی    ۸۴
۲-۵-۲- تشکیل نیروی نظامی    ۸۶
۳-۵-۲- برقراری عدل و قسط    ۸۷
۴-۵-۲- رفتار پیامبر (ص) در مقابل منافقان    ۸۸
۱-۴-۵-۲- موعظه    ۸۹
۲-۴-۵-۲- دعوت به تدبر در قرآن کریم    ۹۰
۳-۴-۵-۲- انذار و تهدید    ۹۰
۴-۴-۵-۲- مدارا    ۹۰
۵-۴-۵-۲- افشاگری    ۹۱
۶-۴-۵-۲- حذر (هوشیاری و احتیاط)    ۹۱
۷-۴-۵-۲- اعراض    ۹۱
۸-۴-۵-۲- غلظت    ۹۲
۹-۴-۵-۲- جهاد    ۹۲
جمع بندی فصل دوم    ۹۳
فهرست منابع و مآخذ    ۹۵

منابع

قرآن کریم

جعفریان، رسول، تاریخ تحول دولت و خلافت، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ۱۳۷۷ش، چاپ دوم.

جعفریان، رسول، تاریخ سیاسی اسلام، سیره رسول خدا (ص)، قم: انتشارات دلیل ما، ۱۳۸۲ش، چاپ دوم.

ابوزهره، محمد، خاتمپیامبران، ترجمه: حسن صابری، مشهد: مرکز پژوهشهای آستان قدس رضوی، ۱۳۸۰ش، چاپ سوّم.

یوسفی غروی، محمدهادی، تاریخ تحقیقی اسلام (موسوعه التاریخ الاسلامی)، ترجمه: حسین علی عربی، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، ۱۳۸۲ش، چاپ اول.

ابن منظور، محمدبن مکرم، جمال الدین، لسان العرب، بیروت: داراحیاء التراث العربی، ۱۴۰۸ق.

الذهبی شمس الدین ابوعبدالله محمدبن احمد بن عثمان بن قایماز، تاریخ الاسلام، تحقیق عمر عبدالسلام قدمری، بیروت، دارالکتاب العربی، ۱۴۰۷ق.

راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، بیروت: دارالعلم الدارالشامیه، ۱۴۱۲ق، چاپ اول.

قرائتی، محسن، تفسیر نور، تهران: مرکز فرهنگیدرسهایی از قرآن، ۱۳۸۳ش، چاپ یازدهم.

قمی، شیخ عباس، سفینه البحار، تهران: فراهانی، ۱۳۹۵ق.

کارلتون کلایمرودی، توتون جیمزاندرسون، آشنایی با علمسیاست، ترجمه: بهرام ملکوتی، تهران: امیرکبیر، ۱۳۵۵ش، چاپ اول.

لک زایی، نجف، درآمدی بر مستندات قرآنی فلسفه سیاسیامام خمینی، قم: مؤسسه بوستان کتاب، ۱۳۸۶ش، چاپ اول.

لک زایی، نجف، سیره پیامبراعظم (ص) در گذر از جامعهجاهلی به جامعه اسلامی، قم: انتشارات بوستان کتاب، ۱۳۸۶ش، چاپ دوم.

مؤسّسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، فلسفه سیاست، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، ۱۳۷۸ ش، چاپ سوم.

محمدبن یعقوب کلینی، کافی، تهران: اسلامیه، ۱۳۶۲ش، چاپ دوم.

موسوی (امام) خمینی، روح الله، الرسائل، قم: اسماعیلیان، ۱۳۶۸ش، ۱۴۱۰ق، چاپ سوم.

فصل اول:محیط پیدایش اسلام

مقدمه فصل اول

پیامبر اکرم (ص)، به عنوان اولین حاکم مسلمین و الگویی کامل برای بشریت، رسالت الهی خویش را از شبه جزیره عربستان، شروع کردند و به سایر نقاط گسترش دادند.

برای اینکه، اهمیت کار پیامبر اکرم (ص)، بیشتر درک شود و همچنین برای فهم سیره سیاسی آن حضرت (ص) لازم است که به مباحثی درباره محیط پیدایش اسلام پرداخته شود.

بنابراین سوال اصلی در این فصل عبارت است از: محیطی که اسلام در آن زاده شد و رشد کرد، دارای چه ویژگی بود؟

در بحث از محیط پیدایش اسلام سعی خواهیم کرد که به مفهوم جاهلیت و اوضاع جغرافیایی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و مذهبی عربستان در آستانه ظهور اسلام، بپردازیم تا این محیط از زوایای مختلف، برای ما شناخته گردد. سپس، به وضیعت ادیان الهی مسیحیت و یهود در شبه جزیره عربستان به هنگام ظهور اسلام، می‌پردازیم و در ادامه به وضعیت سیاسی جهان، خاصه به وضعیت دو امپراطوری فارس و روم، در آن برهه تاریخی، اشاره‌ایی می‌کنیم.

۱-۱- محیط پیدایش اسلام.

۱-۱-۱- وضعیت شبه جزیره عربستان

برای بررسی سیره سیاسی پیامبر اعظم (ص)و راهبردهای آن حضرت در تشکیل حکومت ابتدا باید به وضعیت شبه جزیره عربستان قبل از بعثت پیامبر اعظم (ص)بپردازیم تا روشن شود که پیامبر (ص)در چه اوضاع و احوالی دعوت خود را شروع کرد و پایه گذار اولین دولت اسلامی شد،‌به همین منظور در این بخش مطالبی را برای روشن شدن موضوع باید عنوان کرد. آن مطالب عبارتند از:

۱- مفهوم جاهلیت و ویژگی‌های آن

۲- اوضاع جغرافیایی عربستان

۳- اوضاع فرهنگی عربستان

۴- اوضاع اقتصادی عربستان

۵- اوضاع سیاسی و مذهبی عربستان

۱-۱-۱-۱- مفهوم جاهلیت و ویژگی‌های آن

«پیش از هر سخنی باید محدوده زمانی و مکانی دوره جاهلیت را تبیین کرده و سپس به بیان ویژگیها و خصوصیات آن بپردازیم: از نظر زمانی، دوران قبل از بعثت رسول خدا(ص) را، تا حدود ۱۵۰ و حداکثر ۲۰۰ سال، دوران جاهلی می‌نامند. اما در نظر دقیق آنچه از حوادث نقل شده این دوره را می‌توان پذیرفت حوادثی است که تا حدود عام الفیل یعنی چهل سال قبل از بعثت رخ داده است. از حوادث پیش از آن تا حدود ۲۰۰ سال، اشعار و اخباری نقل شده ولی درصد صحت آنها اندک است؛ در مورد تاریخ عرب قبل از این دو قرن، شاید تنها در یک مورد قرآن اشاره دارد که همان قضیه آمدن ابراهیم (ع) و اسماعیل و هاجر به وادی غیر مزروعی[۱] مکه است. درباره محدوده مکانی منطقه‌ایی که نام جاهلیت بر آن نهاده شده باید گفت که، این اسم برای اولین بار از طرف قرآن نسبت به دوران قبل از بعثت به کار رفته ولیکن محدوده مشخصی را منظور نکرده است؛ قرآن بیشتر مصادیقی را که از نظر معیارهای قرآن غلط باشد کارهای جاهلی محسوب می‌کند.[۲]»

«از بعضی آیات قرآن و احادیث معصومین علیهم السلام چنین استفاده می شود که پس از اسلام نیز جاهلیت واقع شده وعده‌ایی از مردمان با ویژگیها و معیارها جاهلی در جامعه مسلمین ظاهر شده‌اند.[۳]»

به عنوان مثال در آیه شریفه چنین آمده است:

«و ما محمدٌ اِلّا رسولٌ قد خَلَت من قَبله الرُّسُلُ اَفأِن ماتَ او قُتِلَ انقَلَبتُم علی اعقابِکُم وَ مَن ینقلِب علی عَقِبَیه فَلَن یَضُرَّ اللهَ شَیئاً و سَیَجزی اللهُ الشاکرین»[۴].

ترجمه: و محمد (ص) نیست جز فرستاده‌ایی که پیش از او هم پیامبران گذشتند. آیا اگر او بمیرد یا کشته شود عقبگرد می‌کنید؟ و هر که عقبگرد کند،‌هرگز به خدا زیانی نمی رساند، و خدا سپاسگزاران را پاداش خواهد داد. »

در حدیثی از امام باقر علیه السلام، در همین مورد آمده است:

«همانا مردم، بعد از ارتحال رسول خدا (ص)به وضع اهل جاهلیت برگشتند.[۵]»

همچنین در حدیثی از پیامبر اکرم (ص)نقل شده که فرمود:

«من بین دو جاهلیت بر انگیخته شده‌ام که آخرین آنها بدتر از اولین می‌باشد.[۶]»

مرحوم علامه شعرانی چنین گفته است:

«جاهلیت اولی به اصطلاح امروز آن دوره توحش انسان است که هنوز قواعد مدنیت را در نیافته خود را پای بند احکام نساخته بود. در آن عهد مردان و زنان بر حسب غریزه حیوانی با یکدیگر معاشرت داشتند، و پس از آنکه قومی متمدن شدند و محاسن آداب، مکارم اخلاق و احکام و شرایع را پذیرفتند، هرگاه باز به توحش بازگردند و شرم و حیامیان آنها ضعیف گردد و مراعات آداب نیکوفراموش شود، جاهلیت ثانی است. بی عفتی و لاقیدی زنان از لوازم توحش نوع بشر است آن‌گاه که زندگیشان نزدیک به روش حیوانات بود، خداوند زنان را از آن گونه رفتار منع کرد.[۷]»

اما درباره چیستی جاهلیت باید گفت که:

«کلمه جاهلیت از ریشه جهل گرفته شده است، اما این دلیل بر آن نیست که مفهوم آن به معنای جهلی است که در مقابل دانش و علم به کار می‌رود. برای شناختن این کلمه که خود یک اصطلاح است باید موارد استعمال آن را در همان دوران بررسی کنیم.[۸]

همان‌گونه که اشاره شد این کلمه برای نخستین بار در قرآن به کار رفته است، لذا ابتدا موارد استعمال آن را در قرآن مرور می‌کنیم. آیاتی که در آنها کلمه جاهلیت آمده از این قرار هستند:

«وَ قَرنَ فی بُیُوتکُنَّ وَ لا تَبَرّجنَ تَبَرُّجَ الجاهلیّه الاولی» و در خانه‌هایتان بمانید و چنان که در زمان پیشین جاهلیت می‌کردند،‌ زینتهای خود را آشکار مکنید.[۹]

و در آیه دیگر آمد است:

«یَظُنّونَ بالله غیرَ الحَقِّ ظَنَّ الجاهلیَّهِ» در مورد خداوندگمان غیر حق دارند یک گمان جاهلی.[۱۰]

و در ایه دیگری نیز چنین آمده است:

«اَفحُکمَ الجاهلیّه یبغُون وَ مَن اَحسَنُ من الله حکماً لِقَوم یوقنون»

آیا حکم جاهلیت را می‌جویند؟ برای آن مردمی که اهل یقین هستند چه حکمی از حکم خدا بهتر است.»[۱۱]

و در جای دیگر آمده است:

«اِذ جَعَلَ الّذین کفرُوا فی قُلُوبهم الحَمیّهُ الجاهلیّه؛»

آنگاه که کافران تصمیمی گرفتند که دل به تعصب، تعصب جاهلی بسپارند.[۱۲]

کاربرد کلمه جاهلیت در آیات فوق، نشان می‌دهد که قرآن برخی از کارهای دوره جاهلی را، که با معیارهای واقعی اسلام سازگار نیست جاهلی دانسته و محکوم می‌کند؛ قرآن زیور، عقاید و احکامی را محکوم می‌کند که جاهلی باشد، کما اینکه حمیّت و تعصب موجود در نظام قبیله‌ایی را تعصب جاهلی می‌داند.[۱۳]»

در نهج البلاغه نیز جاهلیت مورد انتقاد و توصیف قرار گرفته است از جمله حضرت علی علیه السلام می‌فرماید:

«همانا خدا محمد(ص) را بر انگیخت، تا مردمان را بترساند و فرمان خدا را چنان که باید، رساند.

آن هنگام شما ای مردم عرب! بدترین آیین (علی شرّ دین) را برگزیده بودید، و در بدترین سرای خزیده (فی شرّ دار)، منزلگاهتان سنگستان‌های ناهموار،‌همنشینان گرزه مارهای زهردار. آبتان تیره و ناگوار، خوراکتان گلو آزار. خون یک دیگر را ریزان. از خویشاوند بریده و گریزان. بت‌هاتان همه‌جا برپا. پای تا سر آلوده به خطا.[۱۴]»

«همچنین در خطبه ۱۲۶ می‌فرماید:

همچون بدخویان جاهلیت می‌باشید که نه در دین فهم دارند و نه شناسای کردگارند.

نیز در خطبه ۹۵ می‌فرماید:

او را بر انگیخت، در حالی که مردم سرگردان بودند و بیراهه فتنه را می‌پیمودند، هوا و هوسشان سرگشته ساخته، بزرگی خواهیشان به فرو دستی انداخته، از نادانی جاهلیت خوار، سرگردان و در کار نا استوار، به بلای نادانی گرفتار. او که درود خدا بر او باد،‌ خیر خواهی را به نهایت رساند، به راه راست رفت و از طریق حکمت و موعظه نیکو، مردم را به خدا خواند.

روشن است که در گفتارهای مذکور، انحطاط فکری اعراب،‌در کنار خشونت طبیعی و انحطاط مادی و معنوی به تصویر کشیده است.[۱۵]»

با بررسی این موارد به این نتیجه می‌رسیم که: «افعال و افکاری که ناشی از جهالت و نادانی بوده و مخالفت با معیارهای قرآنی است، افعال و افکار جاهلی محسوب می‌شود.[۱۶]»

«به باور بلاشر، اسلام بر تمامی ویژگیهای روحی عرب مانند مزاج جنگی، حساسیت عربی، قساوت در انتقام، و مسایلی چون شرب خمر، قمار بازی و آنچه در ردیف آنهاست، صفت جاهلی را اطلاق کرده است.[۱۷]»

«به عقیده جواد علی جاهلیت به معنای سفاهت، حماقت، حقارت، و خشم و تسلیم ناپذیری در برابر اسلام و احکام آن می‌باشد.[۱۸]»

«بعضی از نویسندگان، کلمه جاهلیت را به لحاظ آن که از ریشه جهل گرفته شده، در مقابل علم و دانش قرارداده و بر این باورند که اسلام این کلمه را در مقابل علم و دانشی که پیامبر بدان وعده داده به کار برده است.[۱۹]»

اما در توضیح نهایی راجع به کلمه جاهلیت باید گفت:

«هر عمل خلاف و نادرست، چه نتیجه جهل باشد چه حاصل عدم حاکمیت عقل برقوای انسانی، به آن عمل جاهلی گفته می‌شود که در فارسی عوامانه کلمه «نفهمی» در برابر آن است؛ یعنی اگر علم نداشته باشد  عملی را انجام دهد، این کلمه بر او صادق است.[۲۰]»

بنابراین می‌توان «جاهلیت را مترادف با عقب ماندگی شدید دانست؛ اگر جامعه در ابعاد مادی و معنوی عقب مانده و به عبارت دیگر،‌نا به سامانی جدی داشته باشد، به تعبیر قرآن جامعه جاهلی است.[۲۱]»

[۱] – ابراهیم، ۳۷٫

[۲] – رسول جعفریان، تاریخ سیاسی اسلام سیره رسول خدا (ص)، (قم: انتشارات دلیل ما، بهار ۱۳۸۲) چاپ دوم ، ص ۱۵۳٫

[۳] – نجف لک‌زایی، سیره پیامبر اعظم (ص) در گذر از جامعه جاهلی به جامعه اسلامی، (قم: انتشارات بوستان کتاب، ۱۳۸۶)، چاپ دوم،  ص ۵۸٫

[۴] – آل عمران(۳): آیه ۱۴۴، قران با ترجمه از اقای ابوالفضل بهرام‌پور و همچنین در آیات ۲۵ سوره محمد (ص) و آیه ۳۳ سوره احزاب به انحراف‌هایی بعد از هدایت و جاهلیتی بعد از اسلام اشاره دارد.

[۵] – بهاء الدین خرمشاهی و دیگران، ‌دائره المعارف تشیع ، (تهران: ناشر شهید سعید محبی، ۱۳۷۵)، چاپ اول، ج۵، ذیل واژه جاهلیت، ص ۲۸۴ به نقل از محمد بن یعقوب کلینی،‌ کافی ج۸ ص ۲۹۶٫

[۶] – همان، ص۲۸۴، به نقل از معجم احادیث الامام المهدی، ‌ج۱، ص ۴۴٫

[۷] – همان، ص۲۸۴، به نقل از علامه شعرانی، نشر طوبی، ص ۶۹٫

[۸] – جعفریان، همان ، ص ۱۵۴٫

[۹] – احزاب، آیه ۳۳٫

[۱۰] – آل عمران، آیه ۱۵۴٫

[۱۱] – مائده، آیه ۵۰٫

[۱۲] – فتح، آیه ۲۶٫

[۱۳] – جعفریان، همان، ص ۱۵۴٫

[۱۴] – لک زایی، سیره پیامبر اعظم (ص) در گذر از جامعه جاهلی به جامعه اسلامی، همان، ص ۶۶، به نقل از نهج البلاغه، ترجمه دکتر سید جعفر شهیدی، بخشی از خطبه ۲۶٫

[۱۵] – همان، ص ۶۶٫

[۱۶] – جعفریان، همان ، ص ۱۵۴٫

[۱۷] – همان، ص ۱۵۵، به نقل از تاریخ الادب العربی، بلاشرج ۱ ص ۴۷٫

[۱۸] – همان، ص ۱۵۵، به نقل از المفصل ج۱ ص۴۰٫

[۱۹] – همان، ص۱۵۵ به نقل از تاریخ الادب العربی بلاشر به نقل از گلدزیهر ص۴۷؛ المفصل ج۱ ص ۴۰٫

[۲۰] – همان، ص ۱۵۵٫

[۲۱] – لک زایی، سیره پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در گذر از جامعه جاهلی به جامعه اسلامی، همان، ص۶۷٫

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.