530 views
پیشینه تحقیق مختصری از پیشینه ی تاریخی نظریات مربوط به تفکر انتقادی و شاخصهای سلامت اجتماعی و نظریات مربوط به آن و نظریات مربوط به هویت دارای ۵۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱٫ مقدمه ۵
۲-۲- سلامت ۶
۲-۳-سلامت اجتماعی ۷
۲-۴-هویت ۱۱
۲-۴-۱-اریکسون ۱۱
۲-۴-۲-مارسیا : وضعیتهای هویت ۱۴
۲-۴-۳- برزونسکی : مدلهای سبک هویت ۱۸
۲-۵- رابطهی سلامت اجتماعی با سبکهای هویت ۲۲
۲-۶- تفکر انتقادی ۲۵
۲-۷- مهارتها و تمایلات تفکرانتقادی ۲۹
۲-۸- تاریخچهی مختصری از پیشینهی تاریخی نظریات مربوط به تفکر انتقادی ۳۱
۲-۹- رابطهی تفکر انتقادی و سبک های هویت ۳۲
۲-۱۰- سابقه علمی پیشینهی پژوهش در خارج داخل از کشور: ۳۴
۲-۱۰-۱- پیشینهی مربوط به سلامت اجتماعی ۳۴
۲-۱۰-۲- پیشینهی مربوط به سبکهای هویت. ۳۶
۲-۱۰-۳- پیشینه مربوط به تفکر انتقادی ۳۷
۲-۱۱- جمع بندی ۴۲
منابع ۴۵
.جواد زاده شهشانی،افسانه.(۱۳۸۳).تفکر انتقادی ودین دو عامل مهم در شکلگیری هویت ومقابله با بحرانهای روانی و اجتماعی. حوزه و دانشگاه . سال دهم.شماره ۴۱٫ ۵۱ – ۸۱ .
.جوادزاده شهشهانی، افسانه.(۱۳۸۰). بررسی تفکر انتقادی و هویت دینی و رابطه این دو در دانشجویان ۲۰-۲۲ ساله دانشگاههای تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا.
.حجازی، الهه. سمیه، برجعلی.(۱۳۸۸). تفکر انتقادی، سبکهای هویت و تعهد هویت در نوجوانان: ارائه یک مدل علی، نشریه روانشناسی معاصر. شماره ۸ . ۱-۱۳٫
.حجازی، الهه. فرناش، سهیلا.(۱۳۸۵).بررسی رابطه سبکهای هویت و تعهد هویت با کیفت دوستی. مجلهی روانشناسی و علوم تربیتی. سال سی و ششم. شمارهی ۱۲٫ ۱۶۱-۱۸۴٫
.حجازی، الهه.برجعلیلو، سمیه. نقش، زهرا.(۱۳۸۸). رابطه سبکهای هویت، تهعد هویت ،خودکارآمدی تحصیلی.مجله روانشناسی. دوره ۱۳٫ شمارهی ۴٫ ۳۷۷ -۳۹۰ .
هالاهان، دانیل پی و کافمن، جیمز ام.(. ۱۳۸۳). مقدمه ای بر آموزش های ویژه کودکان استثنایی.
ترجمه مجتبی جوادیان. تهران: انتشارات به نشر
.بابامحمدی، حسن. خلیلی، حسین. (۱۳۸۳). مهارتهای تفکرانتقادی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان. شمارهی ۴٫ ۲۳ – ۳۱٫
.فارسی نژاد، معسومه. حجازی، الهه. (۱۳۸۶ ).نقش واسطه گری متغییر تعهد در رابطه بین سبک های هویت وسلامت اجتماعی در نوجوانان شهر تهران. فصلنامه پژوهشی دانشکده بهداشت یزد. سال ششم. شمارهی ۳ و ۴٫ ۳۴ – ۴۶٫
.فارسینژاد، معسومه.(۱۳۸۳). بررسی رابطه سبکهای هویت با سلامت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر پایه دوم دبیرستانهای شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران.
.پاشا، غلامرضا. گلشکوه، فرزانه.(۱۳۸۲). رابطه بین اکتساب هویت و بهداشت روانی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. مجلهی علوم تربیتی( ویژهنامه هویت)دانشگاه فردوسی مشهد. دورهی۴٫ شمارهی ۱٫ ۳۵۵ – ۳۷۳٫
.بدراقی، فاطمه.(۱۳۸۹). پیشبینی سلامت روان توسط سبکهای هویت و راهبردهای مقابلهای در دانشجویان مشروط دانشگاههای شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم تهران.
.محمدیاری، اشرف.(۱۳۸۱). رابطه تفکر انتقادی میران گروههای آموزشی. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی.
.مرندی، علیرضا.(۱۳۷۹). بهداشت عمومی. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
سلامت یکی از مباحث مطرح در بسیاری از فرهنگهاست و هریک از این جوامع در فرهنگ خود تعریف و شاخصهایی برای سلامت قائل هستند متاسفانه سلامت جزء آن دسته از نعمتهایی است که تا زمانی از دست نرود ارزش آن به درستی شناخته نمیشود تعریف دقیق برای آن در دست نیست هرچند هر گاه سخنی از سلامت به میان میآید بیشتر بیشتر مردم به بعد جسمانی آن را مورد توجه قرار میدهند در صورتی که مطابق اعلام بهداشت جهانی[۱] سلامت شامل سه فاکتور جسمانی، روانی، اجتماعی میباشد در واقع میتوان به جرات گفت سلامت فردی پایه و بنیان سلامت اجتماعی است از آن جا که سلامت فردی از اساسیترین بنیان تربیتی یعنی خانواده، تا محیط رشد و تغیرات بیولوژیکی و شخصیت فرد….تاثیر میپذیرد. یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر سلامت اجتماعی، نوع شکلگیری شخصیت فرد یا به عبارتی کسب هویت فردی است که از اوائل نوجوانی با تغیرات جسمانی و شناختی ظاهر میشود و اگر در مسیر صحیح پیش برود تا اوائل جوانی تقریبا هویت فرد تثبیت میشود. از طرفی برای رسیدن به هویت موفق و صحیح عوامل زیادی میتوانند مداخله دارند از جمله؛ تفکر انتقادی و مهارتهای آن به طور اخص یکی از مهمترین این عوامل است که آموزش، استفاده و کاربرد درست این ابزار میتواند پیشبینی کنندهی قویای در مسیر رسیدن به یک هویت بهنجار؛ منسجم و مورد قبول جامعه قرار گیرد. که هم از طرفی از عوامل تضمین سلامت فردی است و هم به تبع آن میزان سلامت اجتماعی نیز تحت الشعاع قرار میگیرد. در این مقاله ابتدا به تعریف سلامت اجتماعی به عنوان یکی از ابعاد سلامت پرداخته میشود و سپس ضمن بیان شاخصهای سلامت اجتماعی و نظریات مربوط به آن، مباحث هویت و تفکر انتقادی و مباحث مربوط با آنها مطرح میشود و در ادامه ارتباط هر یک از آنها با هم و در آخر مباحث اشارهای چند به پیشینهی هر یک از آنها در داخل و خارج کشور میشود و سپس با یک جمعبندی کوتاه از کل مباحث، این مقاله به پایان میرسد.
« سلامت[۲] بنیادیترین عنوانی است که حیات انسان به آن استوار است. سلامت به عنوان مفهوم اساسی در زندگی انسان، از بدو پیدایش بشر و در قرون و اعصار متمادی مطرح بوده است. انسان برای رسیدن به آن، همهی امکانات و نیروهای خود را بسیج کرده است. اما هر گاه سخنی از آن به میان آمده بیشتر بُعد جسمانی آن به ذهن میآید. در چند دههی اخیر بُعد روانی آن نیز مطرح شده است و بُعداجتماعی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است. سازمان جهانی[۳] در راستای تامین سلامت روانی، جسمانی و اجتماعی اعضاء جامعه بر این نکته تاکید دارد که هیج کدام از ابعاد سلامتی بر دیگر ابعاد آن برتری ندارد، رشد و تعالی جامعه در گرو تندرستی آن جامعه است و شناسایی عوامل تعینکننده و مرتبط با آن در جهت سیاستگذاری و برنامهریزی در سطوح خرد و کلان جامعه از دیدگاه سه بُعد جسمی، روانی و اجتماعی از مسائل هر کشوری محسوب میشود» (مرندی، ۱۳۸۵: ۲۰). منشور اوتاوا علاوه برشمردن سلامت به عنوان حق انسانی، پیششرطهایی جهت تحقق سلامت نیز ارائه داده است. پذیرش این شرطها روابطی محکم میان شرایط اقتصادی و اجتماعی، محیط فیزیکی، شیوههای زندگی فردی و سلامت را به وجود میآورد (سجادی و صدرالسادات، ۱۳۸۴).
« سلامت به عنوان بخشی از سرمایهی منابع انسانی[۴] هر جامعه محسوب میشود. از دیدگاه فردی عامل سلامت جزء پیش نیازها و شرایط اصلی اشتغال به کار و فعالیت اقتصادی و اجتماعی انسانها در تمام جوامع محسوب میگردد که بدون اتکا به آن دستیابی به امکانات رفاهی و مادی غیر ممکن است یا دست کم به سختی ممکن است. از جنبههای سلامت روانی و اجتماعی، عامل سلامت در عاملهایی مانند میزان همسویی افراد با جامعه و یا میزان درکی که افراد از جامعه خود دارند، کیفیت نیروی کار یک جامعه راتعین میکند» (اسکمبر، ۱۳۸۶: ۱۸۷). سلامت اجتماعی به عنوان یکی از ابعاد سلامتی انسان نقش مهمی در تعادل زندگی اجتماعی هر انسان دارد و پوشش فراگیر آن در جامعه میتواند موجبات توسعه اجتماعی را فراهم کند (وزارت بهداشت، ۱۳۸۶ ).
در تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامت اجتماعی در کنار سلامت فیزیکی و روانی قرار گرفته است. در این تعریف، سلامت کامل به معنای داشتن یک زندگی مولد از نظر اقتصادی و اجتماعی است. بعد اجتماعی سلامت، سطوحی از مهارتهای اجتماعی و عملکرد اجتماعی همراه با توانایی شناخت هر فرد از خود به عنوان عضوی از جامعه را شامل میشود. فرد با حس کردن چنین عضویتی، نحوهی ارتباطاش را در شبکهی اجتماعی مورد توجه قرار میدهد.
بلوک و برسلو [۵]برای اولین بار در سال ۱۹۷۲ در پژوهشی به مفهوم سلامت اجتماعی پرداختند. آن ها مفهوم سلامت اجتماعی را با “میزان عملکرد اعضاء جامعه” مترادف کردند و شاخصهای سلامت اجتماعی را ساختند. تلاش کردند تا با طرح پرسشهای گوناگون در ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی سلامت فردی، به میزان فعالیت و عملکرد فرد در جامعه برسند. این مفهوم را چند سال بعد”دونالد[۶]” و همکارانش در سال ۱۹۷۸ مطرح کردند و استدلال آن ها این بود که سلامت امری فراتر از گزارش علایم بیماری، میزان بیماریها و قابلیتهای کارکردی فرد است آنها معتقد بودند که رفاه و آسایش فردی امری متمایز از سلامت جسمی و روانی است. براساس برداشت آنان سلامت اجتماعی در حقیقت هم از ارکان وضعیت سلامت محسوب میشود و هم میتواند تابعی از آن باشد (موسسهی تحقیقات بهبود زندگی زنان، ۱۳۹۳).
باتوجه به مطالب ذکر شده و ارائه تعاریف بیشترکه از سلامت اجتماعی که در فصل اول آمده است در یک برداشت کلی میتوان گفت سلامت اجتماعی مفهومی است که در بستر اجتماع و روابط بین افراد در شبکههای اجتماعی نمود و ظهور پیدا میکند، مد نظر آن ارزیابی فرد از کیفیت و کمیت درگیریاش در اجتماع است حق مسلم آن است که فردی که از سلامت اجتماعی برخوردار است جامعهپذیر نیز هست این عاملی مهم در پذیرش هنجارهای اجتماعی، نقشها و مسئولیتهای اجتماعی دارد. با استناد به مطالبی که بیان شد دو برداشت قابل حدس است. اول این که، در صورتی که شرایط سلامت اجتماعی برقرار باشد فرد حمایت و پذیرشاجتماعی را به دست میآورد و بهتر میتواند بر استرس، چالشها و بیمارهایی که ممکن است سلامت او را تهدید کنند غلبه کند. دوم آن که، شرایط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه در شکلگیری سلامت اجتماعی نقش به سزایی ایفا میکنند. در ادامهی این بخش به دیدگاه کیینز صاحب نظر بنام در حوزهی سلامت اجتماعی و همچنین اشارهای کوتاه به دیدگاه دورکیم خواهیم داشت.
«از نظر دورکیم، بهنجاری اجتماعی به چگونگی وضعیت ارتباط فرد با دیگران در جامعه یا همان جامعهپذیری[۷] وی اشاره دارد. هر نوع قطع ارتباطی بین فرد و جامعه به گونهای که افراد در چارچوبهای اجتماعی جذب نگردد، زمینهای مساعد برای رشد انحرافات اجتماعی فراهم خواهد شد. در چنین حالتی، فردگرایی افراطی، خواستههای فرد را در مقابل حیات اجتماعی قرار میدهد» (توسلی،۱۳۸۲؛ به نقل از حسینی،۱۳۸۷: ۷).
کار کیینز از یک اصل جامعهشناختی و روانشناختی نشأت میگیرد. وی حلقهی مفقوده در تاریخچهی مطالعات مربوط به سلامت اجتماعی را درارزیابی به این سوال، آیا ارزیابی کیفیت زندگی و عملکرد شخصی افراد بدون توجه به معیارهای اجتماعی امکان دارد؟ پاسخ میدهد که عملکرد خوب در زندگی علاوه بر سلامت جسمانی و روانی، تکالیف و چالشهای اجتماعی را نیز در برمیگیرد. « از نظر کییز کیفیت زندگی و عملکرد شخصی فرد را نمیتوان بدون توجه به معیارهای اجتماعی ارزیابی کرد. عملکرد خوب در زندگی جیزی بیش از سلامت روانی است تکالیف و چالشهای اجتماعی را نیز در برمیگیرد. فرد ساالم از نظر اجتماعی زمانی عملکرد خوب دارد که اجتماع را به صورت یک مجموعهای معنادار و قابل فهم و بالقوه برای رشد و شکوفایی بداند و احساس کند که متعلق به گروهای اجتماعی خود است و خود را در اجتماع و پیشرفت آن سهیم بداند » (کییز،۱۳۸۶: ۹).
[۱] W.H.O World Health Organization
[۲] . Health
[۳] . World Health Organization
[۴] . Human Resource Capital
[۵] . Block & Breslow
[۶] . Donald
[۷] .Socialization
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر