تحقیق مدرسه هوشمند و طرح هوشمند سازی مدارس و تقابل انگیزش پیشرفت و مدارس هوشمند

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدرسه هوشمند و طرح هوشمند سازی مدارس و تقابل انگیزش پیشرفت و مدارس هوشمند دارای ۳۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱مقدمه۴
۱-۲تعریف مدرسه هوشمند۶
۱-۳اسناد پشتیبان۸
۱-۳-۱سند چشم انداز۲۰ ساله نظام جمهوری اسلامی ایران۸
۱-۳-۲برنامه پنجم توسعه۹
۱-۳-۳سند توسعه فاوای وزارت آموزش و پرورش۹
۱-۳-۴سند راهبردی نظام جامع فناوری اطلاعات کشور۹
۱-۳-۵نقشه جامع علمی کشور۹
۱-۴شکل گیری آموزش الکترونیک۱۰
۱-۵هوشمندسازی مدارس در جهان۱۲
۱-۶هوشمندسازی مدارس در ایران۱۳
۱-۷تأثیر انگیزش بر فرآیند یاگیری و پیشرفت تحصیلی۱۴
۱-۷-۱اهمیت انگیزش۱۵
۱-۷-۲تاریخچه انگیزش۱۶
۱-۷-۳تأثیرانگیزش در یادگیری و پیشرفت تحصیلی۱۷
۱-۸تقابل انگیزش پیشرفت و مدارس هوشمند۱۸
۱-۹طرح هوشمند سازی مدارس۲۰
۱-۹-۱مشکلات اجرای طرح۲۴
۱-۹-۲سیاست‌ها۲۵
۱-۱۰اهمیت و ضرورت۲۶
۱-۱۰-۱مشکلات مدارس هوشمند در ایران۳۰
۱-۱۱جمع بندی و نتیجه گیری۳۱
منابع و مآخذ۳۲

منابع

زمانی، بی بی عشرت، و قصاب پور، بیتا, جبل عاملی ،جلال.(۱۳۸۹). بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای فراروی مدارس هوشمند.۹(۳۶) ; ۷۹-۱۰۰٫

میراسماعیلی ،الهام.(۱۳۸۶). بررسی و مقایسه مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در مدارس هوشمند و مدارس عادی شهر تهران.۲(۲) ;۱۴۹-۱۶۹٫

صالحی، محمد, کاشانی، ندا.(۱۳۸۶). عوامل موثر در اجرای طرح مدارس هوشمند از دیدگاه مدیران دبیرستان های استان مازندران.۲(۴).۷۱-۸۴٫

محمودی، جعفر؛ سروش نالچیگر و سید بابک ابراهیمی.(۱۳۸۶). بررسی چالش های توسعه مدارس هوشمند در کشور، اولین کنفرانس بین المللی شهر الکترونیک، تهران، جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران.

فیروزنیا،سمانه، یوسفی،علی‌رضا، قاسمی، غلام‌رضا.(۱۳۸۸). ارتباط انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی.۹ (۱) :۷۹-۸۴٫

شریفی، اصغر، داوودی،امیرحسین، اسلامیه، فاطمه.(۱۳۹۱). رابطه میزان استفاده از فن آوری های اطلاعات و ارتباطات با عملکرد دبیران در فرآیند یاددهی و یادگیری. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی سال دوم ۴ (۸).

رستگار خالد،امیر.(۱۳۸۹). تفاوت های جنسیتی در انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشجویان.۵۰٫۸۱-۱۲۴٫

عبدالوهابی،مرضیه, مهرعلی زاده ،یداله, پارسا ،عبداله.(۱۳۹۱). امکان سنجی استقرار مدارس هوشمند در دبیرستان های دخترانه شهر اهواز.۱۱(۴۳).۸۱-۱۱۲٫

پیربلوطی، محمد صادق(۱۳۸۵). بررسی رابطه بین پیشرفت تحصیلی با انگیزش پیشرفت، منبع کنترل دانش آموزان سال سوم راهنمایی شهر کرد. پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

Leong, J. (2007). High school students’ attitudes and beliefs regarding statistics in a service-learning-based statistics course.‏

Ya’acob, A., Nor, N., & Azman, H. (2005). Implementation of the Malaysian smart school: An investigation of teaching-learning practices and teacher-student readiness.Internet Journal of e-Language Learning & Teaching۲(۲), ۱۶-۲۵٫‏

Attaran, M., Alias, N., & Siraj, S. (2012). Learning Culture in a Smart School: A Case Study.Procedia-

Social and Behavioral Sciences,64, 417-423.‏

۱-۱مقدمه

قرن ۲۱ به سمتی می رود که اکثر مشاغل به دانش و مهارت های کامپیوتر نیاز خواهند داشت. ورود به این عرصه به نوع جدیدی از آموزش نیاز دارد که با آموزش سنتی همخوانی ندارد. فن آوری اطلاعات به عنوان محور تحول و توسعه در جهان منظور شده است و بروز تحولات گسترده در زمینه کامپیوتر و ارتباطات، تغییرات عمده ای را در عرصه های متفاوت حیات بشری به دنبال داشته است. دنیای ارتباطات و تولید اطلاعات به سرعت در حال تغییر بوده و اطلاعات و داده ها به سرعت و در زمانی غیر قابل تصور به اقصی نقاط جهان منتقل و در دسترس استفاده کنندگان قرار می گیرد، جامعه ای که در آن دانایی و میزان دسترسی و استفاده از دانش، دارای نقش محوری و تعیین کننده است(حج فروش، اورنکی ،۱۳۸۲).

آموزش رکن اصلی در توسعه پایدار هر کشور است و آموزش الکترونیکی، امروزه از جدیدترین و مطمئن ترین روشها در توسعه آموزش های فردی و سازمانی است و مهم ترین دغدغه نظام آموزش و پرورش یک کشور، ایجاد بستری مناسب جهت رشد و تعالی سرمایه های فکری در جامعه اطلاعاتی و دانایی محور می باشد برای آنکه همه گروه های اجتماعی قادر باشند به طور مؤثر در چنین جامعه ای مشارکت داشته باشند باید یادگیری پیوسته، خلاقیت و نوآوری را یاد بگیرند. تحقق این امر مستلزم تعریف مجدد و نوینی از نقش و کارکرد مدارس به عنوان اصلی ترین نهادهای آموزش در جامعه می باشد(عطاران،۱۳۸۲).

امروزه نظام آموزشی کشور به مدرسه ای نیاز دارد که با بهره گیری فن آوری اطلاعات و ارتباطات، امکان یادگیری پیوسته را فراهم نماید. تحول در رویکردهای آموزشی در جهان، زمینه شکل گیری مدارس هوشمند را فراهم ساخته است. ورود به این عرصه به نوع جدیدی از آموزش نیاز دارد که با آموزش سنتی ما سازگاری ندارد(زمانی و همکاران،۱۳۸۹). مدتی است برخی کشورهای جهان به تأسیس مدارس الکترونیکی دست زده اند. در مدارس هوشمند کامپیوتر در نحوه تدریس و ارزشیابی تأثیر می گذارد و برنامه های درسی را تا حدودی تغییر می دهد. ولی در عین حال کارکردهای اجتماعی مدرسه بر جای خود باقی می ماند، چون در روابط اجتماعی به دانش آموزان یاری می رساند. در این مدارس دانش آموزان می توانند با منابع علمی جهان و معلمان و دانش آموزان مدارس دیگر ارتباط برقرار کنند(محمودی و همکاران،۱۳۸۶). آموزش رایج در مدارس کشور یک آموزش سنتی و یا بعبارت دیگر فقط شنیداری می باشد، درحالیکه در مدارس هوشمند روش تدریس مبتنی بر دیداری – شنیداری می باشد. در این روش ماندگاری مطلب قریب به ۲۰ سال می باشد، در حالیکه ماندگاری مطلب در روش شنیداری حداکثر ۶ماه می باشد. ضمناً در روش دیداری – شنیداری مطالب علمی در محیطی جذاب تر و در مدت کمتر قابل انتقال است(شریفی و همکاران،۱۳۹۱).

درباره تأثیر فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر نظام آموزش دو رویکرد متفاوت وجود دارد: برخی معتقدند اثر فناوری تدریجی است و صرفاً انتقال برنامه درسی سنتی را کارآمدتر می سازد و در واقع، دسترسی به اطلاعات سریع می شود. رویکرد دوم معتقد است ورود فن آوری اطلاعات و ارتباطات به مدارس، اهداف و ابزارهای تعلیم و تربیت را بطور اساسی تغییر می دهد. از این  دیدگاه فناوری اطلاعات بر مرزهای ساختاری نظام اموزش سنتی فایق می آید(آیتی،رستمی،۱۳۸۸).

کودکان به طور طبیعی با انگیزه برای یادگیری متولد می شوند. دست زدن کودک به اشیا،غذا خوردن بدون کمک دیگران، راه رفتن و… از جمله ی اولین انگیزش ها برای یادگیری است که بعدها پاسخگوی فعالیت های وابسته به مدرسه مانند خواندن و نوشتن است(چسمن،۲۰۱۰).  زمانیکه کودکان انگیزه ای برای یادگیری ندارند، یعنی مانعی در راه انگیزش طبیعی آنها وجود دارد، احساس می کنند که به خوبی نمی توانند وظایف مربوط به مدرسه را انجام دهند و در نتیجه تلاششان را متوقف می کنند، یا به اندازه ی کافی تلاش جدی از خود نشان نمی دهند.این قبیل کودکان،براحتی سرخورده[۱] می شوند واز آنجا که تلاششان را متوقف می کنندویادگیری آنها با موفقیت همراه نمی شود، تجربه ی شوروهیجان[۲] ناشی ازیادگیری مباحث جدید را کسب نمی کنند و معتقد می شوند همه ی موفقیتها به شانس و تصادف یا اوضاع و احوال[۳] مربوط است. برخی عوامل اثر گذار بر یادگیری ، مثل : یاد نگرفتن ، وجود مشکلاتی در خلق و خو[۴] ،به تاخیر انداختن امور، فشارهای روانی و افسردگی[۵] ،یادگیری در مدرسه را سخت تر می کنند(فیروزنیا، و همکاران،۱۳۸۸).ایجاد در انگیزه در یادگیری دانش آموزان همیشه یکی از موضوعات بحث برانگیز بوده است.اینکه چگونه شیوه سنتی را تغییر داده و بتوانیم به مدرسه ای که توانایی بلقوه در ایجاد انگیزه برای دانش اموز می شود برسیم(زارعی زوارکی، ملازادگان،۱۳۹۳).

اولین مدارس هوشمند در سال ۱۹۹۶ در انگلستان تأسیس گردید و سپس مالزی در برنامه توسعه خود در پروژه ” بیست بیست ” مدارس هوشمند را جزو یکی از برنامه های اساسی خود قرار داد. در ایران در سال تحصیلی ۸۴-۱۳۸۳ سازمان آموزش و پرورش تهران اقدام به راه اندازی مدارس هوشمند در چهار دبیرستان منتخب مناطق مختلف تهران نموده است(صالحی، کاشانی،۱۳۸۶). وزارت آموزش و پرورش با الهام از آموزه های دینی و مقتضیات زمان و به منظور تحقق اهداف سند چشم انداز ایران در سال ۱۴۰۴ و دستیابی به اهداف عالیه نظام تعلیم و تربیت اقدام به توسعه و تجهیز مدارس هوشمند بر اساس معیارهای علمی، بین المللی و شرایط بومی در سطح کشور نموده است، (پیش نویس راهبردی مدارس هوشمند،۱۳۸۴).

۱-۲تعریف مدرسه هوشمند

مدارس هوشمند مدرسه فیزیکی است که کنترل و مدیریت آن مبتنی بر فن آوری رایانه و شبکه می باشد ، محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظام آن هوشمند است. مدارس هوشمند محیطی است که جهت ایجاد محیط یاددهی – یادگیری و بهبود نظام مدیریتی مدرسه و تربیت دانش آموز پژوهنده مبتنی بر علم نوین طراحی شده است(منصوری ،۱۳۸۷). مدرسه هوشمند مدرسه ای است که کنترل و مدیریت آن مبتنی بر فن آوری رایانه ای و شبکه ای انجام  می شود و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هم هوشمند است(مینگ و همکاران،۲۰۱۰). مدرسه هوشمند مدرسه اى است که با کمک فناوریهاى نوین سیستمهاى آموزشى و دیجیتالى هوشمند درصدد سرعت بخشى به فرآیند یاددهى، یادگیرى و بهبود مدیریت به صورت کاملاً نظام یافته باشد تا انسان عصر اطلاعات قادر به پردازش و دسته بندى و استفاده بهینه از منابع فنى دانش روز با توجه به طیف گسترده آن براى کشف استعداد خود و بروز خلاقیتها باشد(الوی و همکاران،۲۰۰۹).

[۱] frustrated

[۲] thrill

[۳] circumstance

[۴] temperament

[۵] depression

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق باورهای شناخت شناسی ، الگوهای ارتباطی خانواده و انگیزش پیشرفت
  • تحقیق انگیزش و سبک رهبری و مفاهیم و نظریه های آن
  • تحقیق انگیزش و مفاهیم و تئوریهای انگیزشی ومعرفی تئوری دو عاملی هرزبرگ
  • تحقیق انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی و نظریه انگیزه پیشرفت و عوامل مرتبط با انگیزش
  • تحقیق مهارت های روانی و انگیزش و اعتماد به نفس در ورزش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.