تحقیق مدلسازی سیستمهای منابع آب در سطح حوضه آبریز و مدیریت منابع آب

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  مدلسازی سیستمهای منابع آب در سطح حوضه آبریز و مدیریت منابع آب  دارای ۳۶ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱ مقدمه    ۴
۲-  مدلسازی سیستمهای منابع آب در سطح حوضه آبریز    ۵
۲-۱ شبیهسازی سیستمهای منابع آب    ۵
۲-۲ انواع روش های شبیه سازی    ۷
۲-۳  بهینهسازی سیستمهای منابع آب    ۹
۲-۳-۱  انواع مدلهای بهینهسازی    ۱۰
۲-۴  انواع مدلهای هیدرولوژیکی    ۱۶
۳ مدیریت منابع آب    ۱۸
۳-۱ تعریف مسأله و انتخاب متدولوژی    ۱۸
۳-۲  محدوده مکانی، افق زمانی و مقیاس    ۱۸
۳-۳  تمام فرآیندهای هیدرولوژیکی مهم    ۱۸
۳-۴  تعیین دادههای مورد نیاز و آمادهسازی آنها    ۱۹
۳-۵  تشکیل مدل، واسنجی و اعتبار سنجی آن    ۲۰
۳-۶  ارزیابی گزینههای مدیریتی    ۲۰
۴  مدیریت یکپارچه منابع آب    ۲۰
۵  انتخاب مدل    ۲۲
۶ مدل  WEAP    ۲۵
۷  پیشینه استفاده از مدل مدیریتی WEAP    ۲۷
منابع :    ۳۵

 منابع :

[۲]       علیزاده.ح , ۱۳۸۵،  “ارزیابی تاثیر هیدرولوژیکی سناریوهای تخصیص آب در سطح حوضه با استفاده از نرم افزار weap (مطالعه موردی حوضه بالا دست سد کرخه)”، (پایان نامه کارشناسی ارشد)، تهران.

[۵]     Loucks, D. P., E. V. Beek, J. R. Stedinger and J. P.M. Dijkman. 2005. Water Resources Systems Planning and Management: An Introduction to Methods, Models and Applications. UNESCO

[۶]      Labadie. J. W and Asce. M, 2004, “Optimal operation of multireservoir systems: State-of-the-art review,” J. water Resour. Plan. Manag.,  ۱۳۰, No. 2, pp: 93–۱۱۱٫

[۷]        زرگرپور.ر ، نورزاد.ع، ۱۳۸۸٫”ارائه مدل مفهومی و الگوی یکپارچه مدیریت منابع آب با تاکید بر امنیت آبی کشور”. مجله تحقیقات منابع آب ایران. شماره ۳٫

[۸]      Yates, D. Iwra, M. Institute-boston, S. E. Sieber, J. Purkey, D and Huber-Lee, A. 2005,“WEAP21—A Demand Priority and Preference-Driven Water Planning Model”, International Water Resources Association, Vol. 30, No. 4, pp: 487–۵۰۰٫

[۹]      Raskin, P. Hansen, E. Zhu, Z. Iwra, M. and Stavisky, D., 1992,“Simulation of water supply and demand in the Aral Sea Region,” Water Int., Vol. 17, No. 2, pp: 55–۶۷,.

[۱۰]    Rosegrant, M. W, Ringler, C. McKinney, D. C., Cai, X., Keller, A. and Donoso, G.,  ۲۰۰۰, “Integrated economic‐hydrologic water modeling at the basin scale: The Maipo River basin,” Agric. Econ, Vol. 24, No. 1, pp: 33–۴۶٫

[۱۱]    Lévite, H. Sally, H. and Cour, J., 2003, “Testing water demand management scenarios in a water-stressed basin in South Africa: application of the WEAP model,” Phys. Chem. Earth, Parts A/B/C, Vol. 28, No. 20, pp: 779–۷۸۶٫

[۱۲]    Alfarra, A. 2004,“Modelling water resource management in Lake Naivasha,”, Thesis for Master of Science, Enschede. The Netherlands.

[۱۳]    Yates, D. Sieber, J, Purkey, D. and Huber-Lee, A., 2005, “WEAP21—A Demand-, Priority-, and Preference-Driven Water Planning Model: Part 1: Model Characteristics,” Water Int., Vol. 30, No. 4, pp: 487–۵۰۰٫

۱- مقدمه

توزیع غیر یکنواخت آب در طول مکان و زمان، وجود بیشترین تقاضای آب در زمان وقوع کمترین بارندگی همیشه برای انسان مسئله ساز بوده است. از دیرباز گذشتگان برای رفع این معضل اقدام به ساخت سدها، کانال­ها و قنات نمودند. در سالیان اخیر با رشد جمعیت و توسعه صنعت و بهداشت جامعه نیاز آبی بشر به شکل فزاینده ای در حال افزایش است به همین دلیل پیش بینی می­شود که آب به چالشی بزرگ برای جهان در قرن حاضر مبدل خواهد گشت. اما مدیریت یکپارچه منابع آب به شکل علمی و امروزی آن به دلیل پیچیدگی و نیز وسعت زیاد محاسبات تا قبل از پیدایش کامپیوتر مقدور نبوده است. برنامه ریزی منابع آب، بویژه تخصیص منابع آب، بدون توجه به اثرات بلند مدت برنامه ریزی و تحلیل توامان خصوصیات هیدرولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مؤثر بر آن در یک چهارچوب واحد، می­تواند منجر به هزینه های بسیار زیادی در عرصه­های هیدرولوژیکی، اقتصادی-اجتماعی و زیست محیطی در سطح حوضه آبریز گردد. با توجه به شرایط ذکر شده طی سال های گذشته نرم افزارها و روش­های زیادی جهت مدیریت منابع آب توسعه داده شده است. یکی از این نرم­افزارهای پرکاربرد و قدرتمند در این زمینه مدل WEAP بوده که از سال ۱۹۹۰ به بازار عرضه و در حوضه های زیادی در سراسر جهان و ایران مورد استفاده قرار گرفته است. در این فصل با توجه به تعداد بسیار زیاد مطالعات در زمینه مدیریت منابع آب سعی شده که مطالعات جدیدتر به خصوص مواردی که در آن  مدل WEAP بکار رفته،  اشاره می­گردد.

۲-  مدل­سازی سیستم­های منابع آب در سطح حوضه آبریز

در مدل­سازی ریاضی سیستم­های منابع آب در سطح حوضه آبریز، دو نوع رویکرد یا تکنیک اصلی (که البته کاملا منفک از هم نیستند) یعنی شبیه­سازی، به عنوان یک روش توصیفی[۱]، و بهینه­سازی، به عنوان یک روش تجویزی[۲]، مطرح می­باشند. مزیت روش­های شبیه­سازی قابلیت احتساب و مدل­سازی جزئیات بیشتر از سیستم واقعی به لحاظ سرعت محاسباتی بسیار بالاتر آنهاست که در مدل­های بزرگ مقیاس با تعداد زیاد از مؤلفه­ها، کمتر تحت محدودیت­های بعد محاسبات خواهند بود. با این وجود اشکال اصلی این روش عدم توانایی آن در نیل به بهترین گزینه­های مربوط به بهره­برداری و طراحی سیستم و مؤلفه­های آن است.

۲-۱ شبیه­سازی سیستم­های منابع آب

مدل­های شبیه­سازی مشخص می­نمایند که اگر از یک گزینه و سیاست خاص استفاده شود در طول زمان و در گستره مکان، احتمالا چه اتفاقی خواهد افتاد. به همین دلیل در شبیه­سازی معمولا مسائل بصورت سناریوهای “اگر-آنگاه که[۳]” مطرح می­گردند. این مدل­ها برخلاف مدل­های بهینه­سازی با فرض­های ساده کننده مواجه نیستند؛ بنابراین به کمک شبیه­سازی می­توان یک مسئله را مورد ارزیابی دقیق­تری قرار داد. در شبیه­سازی، تحلیل­گر باید مقدار متغیرهای تصمیم را مشخص نماید. بهترین مقدار این متغیرهای تصمیم باید به وسیله تحلیل حساسیت تعیین گردد؛ بدین صورت که مقادیر آنها تغییر می­یابد تا نظاره­گر مقادیر خروجی برحسب توابع هدف شویم بنابراین شبیه­سازی یک روند سعی و خطا است.

مدل شبیه­سازی یک سیستم ساده به راحتی به وسیله یک صفحه گسترده[۴] قابل توسعه است. سیستم­های پیچیده­تر توسط بسته­های نرم­افزاری خاص قابل شبیه­سازی است. برای مثال در مورد شبیه­سازی حوضه رودخانه علاوه بر مورد اول استفاده از صفحه گسترده، بسته­های نرم­افزاری خاص وجود دارد؛ مانند RIBASIM، MIKEBASIN، WBalMo، MODSIM [5].

بسته­های نرم­افزاری شبیه­سازی مزبور حوضه رودخانه را بصورت شماتیک گره-یال مدل می­نمایند(شکل ۲-۱). گره­ها بیانگر مخازن سدها، آب بندها، پمپ­ها، ایستگاه­های برقابی، کاربران آب، ورودی­های جریان، دریاچه­های طبیعی و مانند اینها هستند. یال­ها آب را بین گره­های مختلف انتقال می­دهند.

در مدل شبیه­سازی، هر گام زمانی محاسبات بیلان آب در سه مرحله انجام می­شود:

مرحله منابع: در مرحله اول موجودی آب در منابع مختلف محاسبه می­شود.

مرحله تقاضا: در این گام میزان تقاضای آبی در سایت­های مختلف محاسبه می­گردد.

مرحله تشخیص: بر اساس تقاضا، موجودی آب و قواعد (اولویت­ها) تخصیص صورت می­پذیرد.

تخصیص آب بین کاربران از چندین روش قابل انجام است. در ساده­ترین روش، آب بر مبنای اصل “اولین آمد، اولین تخصیص” در جهت طبیعی جریان تخصیص می­یابد. این روش با اولویت بخشیدن به کاربران خاص یا تخصیص متناسب با نوع تقاضا می­تواند بهبود یابد. با استفاده از مجموعه­ای  از شبیه سازی­ها که در آن مقادیر متغیرهای مهم تصمیم تغییر می­یابد (جهت تعیین بازه­ای از استراتژی­های مختلف توسعه و مدیریت) و بر اساس  یک سری مولفه­های عملکردی عبارت­اند از میزان: تخصیص  آب ، کمبود آب، تولید انرژی، بیلان کلی آب در حوضه رودخانه، تولید کشاورزی، هزینه­های تولیدی و مانند اینها.

۲-۲ انواع روش های شبیه سازی

۱- آماری یا فرآیندگرا

مدل های شبیه سازی یا آماری هستند یا فرآیندگرا و یا ترکیبی از این دو حالت. مدل­های آماری خالص (بدون خاصیت فرآیندگرا) تنها مبتنی بر داده­ها (اندازه­گیریهای میدانی) هستند. مدل­های کاملا فرآیندگرا (بدون خاصیت آماری) تنها مبتنی بر دانش فرآیندهای اساسی در حال رخداد، می باشد. البته بسیاری از مدل­های شبیه سازی خصوصیات این دو حالت حدی را دارند و در حقیقت ترکیبی از هر دو آنها هستند. گستره روشهای شبیه سازی گوناگون که در مورد سیستم­های منابع آب بکار می­رود، در شکل ۱ نمایان است.

مدل­های رگرسیون و شبکه عصبی نمونه­های از مدل­های کاملا آماری (داده­گرا) می­باشند. در این مدل­ها یک رابطه بین متغیر ورودی و متغیر خروجی بر اساس مشاهدات میدانی برقرار می­گردد. این رابطه بوسیله واسنجی (کالیبراسیون) یک مدل حاوی ساختاری از پیش تعیین شده غیر مرتبط با فرآیندهای واقعی که اتفاق می­افتد (جعبه سیاه)، بدست می­آید. مدل واسنجی شده می تواند برای تخمین مقادیر خروجی استفاده گردد، البته مشروط بر آنکه ورودی در همان بازه­ای باشد که مدل نسبت به آن واسنجی شده است[۵].

[۱] Descriptive

[۲] Preemptive

[۳] If-What

[۴] Spreadshoct

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و اهمیت و ضرورت مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
  • تحقیق مدیریت زنجیره تامین ، مراحل تصمیم گیری کاربرد رویکرد پویایی های سیستم در آن
  • تحقیق مدیریت و سیستم اطلاعاتی استراتژیک و سیستم چندعاملی
  • تحقیق مدیریت زنجیره تأمین و مسائل انتخاب تأمین کننده و برنامه ریزی دو سطحی
  • تحقیق مدیریت دانش و مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.