تحقیق مدلهای مکانیابی مراکز خدمات فوریت های پزشکی و روند امداد رسانی و تخصیص صحیح نیروی انسانی در هنگام زلزله در جهان و ایران

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدلهای مکانیابی مراکز خدمات فوریت های پزشکی و روند امداد رسانی و تخصیص صحیح نیروی انسانی در هنگام زلزله در جهان و ایران دارای ۲۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲- ۲  مروری بر مدلهای مکانیابی    ۷
۲-۳ مدل های ایستا    ۹
۲-۳-۱ مدلهای ایستای قطعی    ۱۰
۲-۳-۲  مدهای ایستای احتمالی    ۱۱
۲-۴  مدل های پویا    ۱۲
۲-۵ خطر زلزله در کشورهای جهان سوم    ۱۳
۲-۵-۱    ایران و زلزله    ۱۵
۲-۶  مروری بر روند امداد رسانی و تخصیص صحیح نیروی انسانی در هنگام زلزله در جهان و ایران    ۱۷
۲-۷  روند امدادرسانی حال حاضر ایران    ۲۰
۲-۷-۱  فاز اول    ۲۱
۲-۷-۲  فاز دوم    ۲۱
۲-۷-۳  فاز سوم    ۲۱
فهرست مراجع:    ۲۲

 مراجع:

[۵۵] کریمی ب.، کاربرد و ارزیابی مدل های مکان یابی مراکز خدمات فوریت های پزشکی در یک شهر بزرگ، رساله کارشناسی ارشد، . دانشگاه صنعتی شریف، ۱۳۸۵

[۱۱] Pan American Health Organization,. “SUMA: A Relief SUpply MAnagement System”, taken from the web page of the SUMA

[۱۲] Davidson R., “an urban earthquake disaster risk index” ,doctoral thesis, Stanford university, 1997.

[۵] Fiedrich F., Gehbauer F., Rickers U. “Optimized resource allocation for emergency response after earthquake disasters” safety science, Vol.35, 2000, pp.41-57.

[۶] Tucker ,B. , Trumbull, G. , Wyss, S. “ Some remarks concerning worldwide urban earthquake hazard and earthquake hazard mitigation” . Issues in urban earthquake risk, Dordrecht, Netherlands, Kluwer academic publishers, 1994.

[۷] Earthquake Spectra, Loss Estimation Issue 13 (4), 1997.

[۸] National Institute of Building Science, “Earthquake Loss Estimation Methodology”. HAZUS, Technical Manuals, 1997.

[۹] Topping, C., “DFO Information Management Action Plan”. Office of Emergency Services, California. 1995.

[۱۰]Basoz, N., Kiremidjian, A.S., “Risk assessment for highway transportation systems” Seismic Design and Mitigation for the Third Millennium, Proceedings of the Sixth US National Conference on Earthquake Engineering, Seattle, Washington. Earthquake Engineering Research Institute, Oakland, CA. July1998.

[۱۳] Kirchho€, R., “Triage im Katastrophenfall” Notfallmedizin, Vol. 9. Perimed Verlag, Erlangen. 1984.

[۱۴]Coburn, A., Pomonis, A., Sakai, S. Spence, R., “Assessing human casualties caused by building collapse in earthquakes” Summaries of the International Conference on the Impact of Natural Disasters, University of California, Los Angeles, USA, July 1991.

[۱۵] Kawata, Y., “The great Hanshin-Awaji earthquake disaster: damage, social response and recovery” Journal of Natural Disaster Science 17 (2), 1995.

mj-iran-bam-redcross.shtml /۰۴۱۰۲۸ printable /۱۰/۲۰۰۴ persian/iran/story

[۲] Pvstl, Tom. Mathematical Analysis, Tehran, Sharif University Press, 1359

مقدمه

کشور ایران در محل تقاطع سه صفحه تکتونیک در امتداد گسلهای آلپ – هیمالیا قرار دارد و در نتیجه در بین کشورهای منطقه بیشترین آمار وقوع زلزله را دارد [۱]  این مساله منجر به افزایش ریسک و خطر برای ساختمانها، تاسیسات و تجهیزات شده است [۲] . بررسی زمین لرزه های قرن گذشته که مرگ و میر بالای هزار نفر داشته اند نشان میدهد که از بین ۸۴ زمین لرزه با مرگ و میر بالای ۱۰۰۰ نفر که در قرن بیستم روی دادند، ۱۲ زمین لرزه در ایران رخ داده است که در آنها مجموعاً بیش از ۱۴۰ هزار نفر کشته شده اند [۳] . بر اساس مطالعات انجام شده بر روی زلزله های بزرگ حادث شده در دوره ۲۵ ساله ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۰، بیش از ۱۲۰ زلزله بالای ۵ ریشتر در این دوره ایران را لرزانده است که ۱۲تای آن بالای ۶ ریشتر بوده است.یعنی به طور متوسط هر ۱ تا ۲ سال یک بار زلزله ای بزرگ یکی از مناطق کشور را ویران می کند [۳]

بررسی نقشه های زلزله شناسی کشور نشان میدهد که عمده مراکز استانها در مناطقی با خطر بالای زلزله قرار دارند [۴]  به عنوان مثال پایتخت کشورمان تهران بر روی گسلهای زیادی بنا شده است. بر اساس داده های تاریخی، در منطقه تهران در پریودهای ۱۷۵ ساله، زلزله هایی به بزرگی ۰٫۷ ریشتر روی میدهد [۵]  هم اکنون ۱۷۹ سال از آخرین زلزله ای که تهران را لرزانده می گذرد و بنابر تحقیقات انجام شده، زلزله آینده با احتمال ۷۰ درصد بیش از ۷ ریشتر قدرت خواهد داشت [۵] . مطالعات انجام شده بیانگر این مساله هستند که وقوع زلزله ای ۷ ریشتری در تهران منجر به مرگ بیش از یک میلیون و چهارصد هزار نفر و مجروح شدن چهار میلیون و سیصد هزار نفر خواهد شد [۶].

بررسی حوادث چند  سال گذشته مشخص میکند که روشهای پیش بینی، پیش گیری، امدادرسانی، بازسازی و … در کشور ما توانایی چندانی ندارند. مشاهدات انجام شده در مورد زلزله بم و زلزله مرزن آباد موارد ذیل را روشن می سازند [۷]

۱-  اطلاع رسانی دقیقی در مورد چنین حوادثی وجود ندارد به طوریکه تا چند ساعت پس از لرزش تهران مرکز زمین لرزه مشخص نبود

۲- رسیدن نیروهای امدادی به منطقه حادثه دیده با تاخیر بسیار زیادی صورت میگیرد (نیروهای امدادی روسیه تنها ۳ ساعت بعد از زلزله بم در محل حاضر بودند در حالی که هلال احمر و سایر ارگانهای ذیربط تا شب حادثه به محل نرسیدند، همچنین در مورد برخی روستاهای حادثه دیده کمک رسانی بعد از سه الی چهار روز شروع شد.

۳- نیروهای مردمی که قبل از نیروهای امدادی به منطقه میرسند آموزشهای امدادی لازم را ندیده اند (گزارشهای بسیاری در مورد نقص عضوهای مصدومین به علت عدم آشنایی امدادرسانان به گوش میرسد.)

۴- هماهنگی بین گروههای امدادی مختلف وجود ندارد.

برای پیشگیری وقوع این مشکلات نیاز به برنامه ریزی برای کنترل بحران است. برنامه ریزی برای کنترل بحران از چهار مرحله تشکیل می‌شود: نخست باید حوادث ناگوار پیش‌بینی شوند، سپس باید برنامه‌های اقتضایی شامل مهندسی ساخت و ساز، برنامه ریزی فیزیکی، برنامه ریزی اقتصادی و سیاست گذاری تنظیم گردند، پس از آن باید گروههای مدیریت بحران سازماندهی شده و آموزش داده شوند، و سرانجام باید برای تکمیل برنامه‌ها بصورت عملی تمرین شود و برنامه های آموزشی اجرا شود [۵] و [۸].

با توجه به موارد مطرح شده و وضعیت کشور ایران از نظر خطر زلزله و عدم وجود برنامه ایی برای مدیریت بحران زلزله این پژوهش به دنبال اصلی زیر را مورد بررسی و توجه قرار میدهد

الف ) مکانیابی ایستگاه های فوریت پزشکی به هدف حداکثر کردن پوشش نقاط مورد تقاضا جهت کاهش تلفات خسارات جانی و کاهش زمان رسیدگی به نقاط آسیب دیده

ب ) تخصیص صحیح نیروهای امداد و نجات با هدف به حداکثر رساندن نقاط مورد تقاضا و کاهش خسارات مالی و جانی

الف ) مراکز خدمات فوریت پزشکی

خدمات فوریت های پزشکی به قسمتی از تمهیدات پزشکی گفته می شود که از بالین بیمار شروع و در اورژانس بیمارستان خاتمه می یابد. زنجیره ی اتفاقاتی که در یک فرآیند عرضه ی خدمات فوریت های پزشکی انجام می گیرد شامل چهار مرحله است [۵] و [۸].

١. گزارش حادثه

٢. بررسی شدت حادثه

٣. ارسال وسیله

۴. عملیات پزشکی

۲- ۲  مروری بر مدلهای مکانیابی

مسئله ی مکان یابی مراکز خدمات فوریت های پزشکی به طور گسترده ای در ۳۰ سال گذشته مورد مطالعه قرار گرفته است. اولین مدل هایی که در این زمینه مطرح شدند فرضیات ساده کننده ی بسیاری را در نظر گرفته بودند و مدل مناسبی از شرایط مسئله در واقعیت را نمایش نمی دادند[۵۰] در سال های اخیر، تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام گرفته و مدل ها به مراتب پیچیده تر شده اند ومشخصات بیشتری از شرایط مسئله در دنیای واقعی را در بر می گیرند [۵] و [۸]. به طورکلی مطالعات انجام شده و مدل های ارائه شده در زمینه ی مسائل مکان یابی مراکز خدمات فوریت های پزشکی را می توان به دو دسته ی اصلی مدل های ایستا[۱] و پویا[۲] تقسیم کرد، بسیاری از مدل های ارائه شده به صورت یک مسئله ی بهینه سازی با تابع هدف و محدودیت های خطی بوده که شامل متغیر های عددصحیح وپیوسته[۳] هستند.

هدف مدل های ایستا، مکان یابی پایگاه ها وتخصیص آمبولانس ها به آنها است. مدل های ایستا خود به دودسته ی قطعی [۴] و احتمالی [۵]تقسیم می شوند. تفاوت مدل های احتمالی نسبت به مدل های قطعی در دیدن احتمال عدم دسترسی به آمبولانس ها است. آمبولانس ها بنا به دلایلی، مانند اعزام برای پاسخ به تقاضای قبلی و یا خرابی، ممکن است دور ازدسترس قرار گیرند و در مدل های احتمالی سعی شده است تا این عدم دسترسی به نحوی در مدل مورد توجه قرار گیرد. مدل های پویا که در گام بعد از مدل های ایستا قرار می گیرند و اساس آنها نیز بر پایه ی مدل های ایستا می باشد، به مسئله مکان یابی امکانات خدمات فوریت های پزشکی با در نظر گرفتن بازه های زمانی و یافتن چیدمان مناسب آمبولانس ها در هر یک از این بازه ها پاسخ می دهند، هدف این مدل ها علاوه بر بیشینه کردن پوشش تقاضاها، حداقل کردن جابجایی آمبولانس ها نیز می باشد.

[۱] Static

[۲] Dynamic

[۳] Mixed Integer Programming (MIP)

[۴] Deterministic

[۵] Probabilistic

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اندرکنش خاک و پل و تاثیر مؤلفه قائم زلزله بر ستون ها و عرشه پل
  • تحقیق خسارات ناشی از زلزله و نقش برنامه‌ریزی شهری در مدیریت بحران (زلزله)
  • تحقیق مدیریت بحران و جایگاه اسکان موقت و نقش هوش مصنوعی در مدیریت بحران زلزله
  • تحقیق عوامل موثر در جنبش نیرومند زمین در اثر رویداد زمین لرزه و تحلیل خطر زلزله و پهنه بندی لرزه ای
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.