تحقیق مدل استاندارد ذرات بنیادی و اثرات فیزیک جدید در تولید tt

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدل استاندارد ذرات بنیادی و اثرات فیزیک جدید در تولید tt دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل ۱:مدل استاندارد ذرات بنیادی    ۵
۱-۱ مقدمه    ۵
۱-۲ مدل استاندارد    ۶
۱-۲-۱ ذرات و نیروهای بنیادی    ۶
۱-۳ برچسبزنی حالتهای کوارک و لپتون    ۱۰
۱-۴ لاگرانژی کوارک و لپتون    ۱۳
۱-۵ QCD    ۱۶
۱-۶ کوارک تاپ    ۱۹
۱-۶-۲ تولید زوج کوارک تاپ از طریق برهمکنشهای قوی    ۲۱
۱-۶-۳ فرآیندهای تولید کوارک تاپ منفرد    ۲۲
۱-۷ نقاط ضعف مدل استاندارد    ۲۴
فصل ۲:اثرات فیزیک جدید در تولید tt    ۲۵
۲-۱ مقدمه    ۲۶
۲-۲ انگیزه های مطالعه ی کوارک تاپ    ۲۶
۲-۳ عدم تقارن پس و پیش    ۲۸
۲-۳-۱ مدلهای ساده برای عدم تقارن tt    ۲۹
۲-۴ پیشبینی عدم تقارن بار در LHC    ۳۲
۲-۵ نظریه میدان موثر    ۳۴
۲-۵-۲ نظریهEFT  برای تولید tt    ۳۸
منابع    ۴۱

منابع

۱-م. محمدی نجف آبادی، “جستجو برای کوارک تاپ منفرد در برخوردهای پروتون – پروتون با انرژی مرکز جرم  TeV14 در شتابدهنده هادرونی بزرگ با آشکار ساز CMS”، دانشنامه دکترا، دانشگاه صنعتی شریف، ۱۳۸۶٫

۴-M. Czakon, M. L. Mangano, A. Mitov, J. Rojo, JHEP 1307,(2013) 167[arXiv:1303.7215 [hep-ph]].

۵-J. A. Aguilar – saavedra, Nuovo cim.C035N3, (2012) 167 [arXiv:1202.2382 [hep-ph]].

۶-J. F. Kamenic, J. Shu, J. Zupan, Eur. Phys. J. C 72, (2012) 2102 [arXiv:1107.5257 [hep-ph]].

۷-V.Ahrens, “Top – Quark Pair Production at Hadron Colliders“, Ph.D thesis, Gutenberg – University, 2011.

۲-G. Kane, “Modern Elementary Particle Physics“, University of Michigan, 1994.

فصل ۱:مدل استاندارد ذرات بنیادی

 ۱-۱ مقدمه

درک حاضر از اجزای اصلی سازنده­ی ماده (ذرات بنیادی) و برهم­کنش­های بین آنها توسط مدل استاندارد فیزیک ذرات توصیف می­شود. نظریات و کشفیات تعداد زیادی از فیزیکدانها در طول قرن گذشته ، این تصویر چشمگیر را از ساختار اصلی ماده خلق کرده است. مدل استاندارد شامل فرمیون ها (کوارکها و لپتونها) که ماده قابل مشاهده را تشکیل می­دهند، و بوزون ها (فوتونها، گلوئونها،  و ) که مسئول برهم­کنش بین ذرات می­باشند، است. مدل استاندارد تا زمان حاضر به خوبی آزمایش شده است و در توافق خوبی با داده­های تجربی است. اما مدل استاندارد پایان راه نیست و فیزیکدانها در حال جستجو برای فیزیک ورای مدل استاندارد هستند.  در سال ۱۹۹۵، سنگینترین و آخرین فرمیون مدل استاندارد (کوارک تاپ) توسط آزمایشهای  و  (در آزمایشگاه فرمی در آمریکا) در تولید جفت کوارک تاپ – پادکوارک تاپ  که از طریق برهم­کنش قوی تولید می­شوند، کشف شد. مدل استاندارد همچنین پیش بینی می­کند که کوارکهای تاپ می­توانند به طور منفرد از طریق برهم­کنش ضعیف در شتابدهنده­ی هادرونی تولید شوند. تاپ منفرد به سختی در آزمایشهای  و  قابل کشف و مشاهده هستند چون آهنگ تولید آن بسیار کم می­باشد و بخصوص فرآیندهای زمینه، آهنگهای تولید خیلی بزرگتر از سیگنال دارند. با این وجود کشف کوارک تاپ منفرد توسط آزمایش  در دسامبر ۲۰۰۵ گزارش شد. آهنگ تولید کوارک تاپ منفرد در [۱] در ژنو در سوئیس خیلی زیاد است به طوریکه نه فقط به سادگی قابل کشف است بلکه ویژگیهای کوارک تاپ با دقت زیادی قابل آزمایش است.

۱-۲ مدل استاندارد

مدل استاندارد یک نظریه میدان پیمانه­ای است که بر اساس گروه تقارن  می­باشد. مدل استاندارد برهم­کنش­های قوی، ضعیف و الکترومغناطیسی را از طریق مبادله­ی میدان­های پیمانه­ای با اسپین یک توصیف می­کند. مدل استاندارد بر نظریه میدان­های کوانتومی بنا نهاده شده است [۱].

۱-۲-۱ ذرات و نیروهای بنیادی

مدل استاندارد توصیفی دینامیکی از ذرات بر حسب میدانهای برهم­کنش کننده می­باشد. هر میدان یک ذره را توصیف می­کند و همه میدان­ها مطابق با اسپین آنها به دو دسته تقسیم می­شوند. ذرات با اسپین  فرمیون نامیده می­شوند (کوارکها و لپتونها) و اجزای اصلی ماده مشاهده پذیر در اطراف ما هستند. تاکنون شش نوع کوارک کشف شده است که به سه نسل تقسیم می­شوند،  و  و . کوارکهای بالا  دارای بار الکتریکی  و کوارکهای پایین  دارای بار الکتریکی  هستند. نوکلئونهای داخل هسته­ی اتمها از نسل اول کوارکها ،  ساخته شده­اند. کوارکهای نسل دوم و سوم نسبت به نسل اول دارای جرم بیشتری هستند و فقط در ابتدای خلقت جهان وجود داشته­اند. این ذرات ناپایدار هستند و به ذرات نسل اول واپاشی می­کنند. در حال حاضر آنها در شتابدهنده­های ذرات با انرژی زیاد قابل تولید هستند. جرم کوارکها از تقریبا  (برای کوارک  تا  (برای کوارک  تغییر می­کند. همچنین در مدل استاندارد شش نوع لپتون نیز وجود دارد که به سه نسل قابل تقسیم می­شوند:  و  و . نوترینوها ذرات بدون بار الکتریکی هستند و لپتونهای باردار حامل بار  و آنتی لپتونها حامل بار  می­باشند. مطابق آخرین اندازه­گیری­های دقیق از نوسان نوترینوها، جرم نوترینوها غیر صفر است. مدل استاندارد ذرات بنیادی توصیفی برای این مسئله ارائه نمی دهد..

در قالب مدل استاندارد ذراتی با اسپین صحیح هستند که بوزون نامیده می­شوند و مسئول برهم­کنش بین ذرات بنیادی هستند. مدل استاندارد سه نوع برهم­کنش را بین ذرات توصیف می­کند: الکترومغناطیسی، ضعیف و قوی. عامل انجام برهم­کنش­های الکترومغناطیسی فوتونها می­باشند که بدون بار الکتریکی و بدون جرم سکون هستند. ذرات   و  عامل برهم­کنش­های ضعیف هستند.  دارای بار الکتریکی  و جرم حدود  می­باشند. و  بوزونی خنثی با جرمی حدود  می­باشد. عامل انجام برهم­کنش­های قوی گلوئونها هستند که بدون بار الکتریکی و جرم می­باشند

مدل استاندارد شامل برهم­کنش­های گرانشی نیست اما از آنجا که نیروی گرانشی برای ذرات سنگین اهمیت دارد، اثر آن برای ذرات بنیادی قابل اغماض است.

لاگرانژی هر برهم­کنش تحت تبدیلاتی که متناظر با یک گروه تقارنی است، ناوردای پیمانه­ای می­باشد. مدل استاندارد بر اساس گروه تقارنی  است. علامت  نشان دهنده ابر بار ، علامت  یعنی برهم کنش  بین ذرات چپگرد اتفاق می­افتد و علامت  به این معناست که در برهم کنش  ذرات بار رنگ می­گیرند. نظریه­ی برهم­کنش­های الکترومغناطیسی در اتحاد با نیروی ضعیف در گروه تقارنی  نهفته است و نیروهای الکترومغناطیسی بین کوارکها و لپتونها را از طریق مبادله فوتونها توصیف می­کند. در مدل استاندارد همه­ی فرمیونها می­توانند برهم­کنش ضعیف کنند. برهم­کنش­های ضعیف از طریق مبادله­ی ،  صورت می­گیرند. جرم زیاد این ذرات برد اثر نیروهای ضعیف را به فواصل کوتاه محدود می­کند.

یکی از جنبه­ های جالب مدل استاندارد ارائه فرمولبندی است که در آن نیروهای الکترومغناطیس با ضعیف وحدت می­یابند. این وحدت با معرفی یک میدان اسکالر (میدان هیگز)، که تقارن  را می­شکند و برای بوزون­های  و  جرم تولید می­کند و فوتونها را بدون جرم باقی می­گذارد، انجام می­شود.

[۱] Large Hadron Collider

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.