تحقیق مدیریت استراتژیک، برنامه ریزی ، تفکر و سیاست گذاری استراتژیک

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدیریت استراتژیک، برنامه ریزی ، تفکر و سیاست گذاری استراتژیک  دارای ۳۵ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱- مقدمه:    ۶
۲- مدیریت استراتژیک    ۷
۱-۲- اهدافی که به مدیریت ارشد در مدیریت استراتژیک کمک می‌کنند    ۷
۲-۲– مدیریت خوب    ۸
۳-۲- مزایای مدیریت استراتژیک :    ۱۰
۴-۲- الگوی مدیریت عملکرد در سازمانهای تحقیق و توسعه    ۱۲
۳- برنامه ریزی استراتژیک    ۱۳
۱-۳- تفاوت تفکر و برنامه ریزی  استراتژیک    ۱۳
۲-۳-تفاوت های برنامه ریزی استراتژیک بین سازمان های بزرگ و کوچک    ۱۴
۳-۳- مدل برنامه ریزی استراتژیک پایه ای    ۱۵
۴-۳-برنامه ریزی استراتزیک برای سازمان های کوچک    ۱۶
۵-۳-معمول ترین بر نامه ریزی استر اتژیک    ۱۶
۴-تفکر استراتژیک    ۱۷
۱-۴-تجزیه و تحلیل محیطی    ۱۹
۲-۴-پایه‌گذاری جهت‌گیری‌های سازمانی    ۱۹
۳-۴-هدف گذاری    ۲۰
۵- تعیین و تدوین استراتژی ها    ۲۲
۱-۵-عوامل موثر در مرحله تدوین استراتژی    ۲۳
۲-۵-الگوی مدیریت تغییرات استراتژیک    ۲۴
۳-۵-الگوی مدیریت تحول کاریزماتیک    ۲۴
۴-۵- الگوی مدیریت تحول آرانه    ۲۴
۵-۵- الگوی رهبری تغییرات استراتژیک    ۲۵
۶-۵- استراتژی های مدیریت تغییر تحول آفرین    ۲۵
۶- سیاست گذاری استراتژیک    ۲۶
۱-۶- انحصار چند جانبه و سیاست استراتژیک    ۲۶
۷- بسترسازی و اجرای استراتژی ها    ۲۸
۱-۷- مهارت تعامل۱    ۲۸
۲-۷- مهارت تخصیص۲    ۲۹
۳-۷- مهارت نظارت۱:    ۲۹
۴-۷- مهارت های سازمانده۲:    ۲۹
۸- کنترل استراتژی‌ها:    ۳۰
۱-۸- بخش های ساختار تحلیلی‌ استراتژی‌    ۳۱
۴-۸- تحلیل گلوگاه، در رویکرد قاعده‌شکنی    ۳۱
منابع و ماخذ    ۳۲

منابع

هیکس، هربرت جی و گولت، سی ری. ۱۹۹۳٫ تئوری سازمان و مدیریت، گویل کهن، ج۱، انتشارات اطلاعات.

امیری کبیری، ع. ۱۳۷۷سازمان و مدیریت. تهران: انتشارات ملک، چ ۲،.

امیری کبیری، علیرضا ۱۳۷۷ مدیریت استراتژیک، انتشارات ملک.

میرسپاسی، ناصر. ۱۳۷۴٫ جایگاه مدیریت عملکرد در استراتژی منابع  انسانی سمینار مدیریت عملکرد. تهران

هدایتی سید، ه. ۱۳۸۱٫ مدیریت استراتژیک (هاروارد) انتشارات فرهنگ، ص ۳۱٫

دیوید، فرد. ۱۳۸۰٫ مدیریت استراتژیک، مترجم: علی پارساییان و سید محمد اعرابی، چاپ دوم. تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی، ص ۸٫

رضائیان، علی؛ اصول مدیریت. تهران: انتشارات سمت ، ۱۳۶۹٫

رضاییان، علی.۱۳۸۳٫ مبانی سازمان و مدیریت. تهران.

ساعدی، مهدی. ۱۳۶۹٫ رشد متعادل و نامتعادل درتوسعه اقتصادی، مجله اقتصادی مدیریت، شماره ۵٫

شرمرهورن، جان آر. ۱۳۸۱٫ مدیریت رفتار سازمان، مهدی ایران نژاد. تهران: انتشارات پاریزی. محمدزاده، عباس، مدیریت توسعه. تهران: انتشارات سمت.

شریف زاده.، مراد نژاد ه. ۱۳۸۱٫ توسعه پایدار و گردشگری روستایی، ماهنامه اجتماعی اقتصادی جهاد، خرداد و تیر.

اوانز، پیتر. ۱۳۸۰٫ چپاول: نقش دولت در تحول صنعتی، ترجمه: عباس زندباف و عباس مخبر. تهران: طرح نو.

برمن، مارشال. ۱۳۷۹٫ تجربه مدرنیته، ترجمه: مراد فرهادپور. تهران: طرح نو.

پیوزی، مایکل. ۱۳۷۹٫ هابرماس، ترجمه: احمد تدین. تهران: هرمس، چاپ اول.

جین، آر. کی. و اچ. سی. ترایاندیس. ۱۹۹۰٫ مدیریت بر مدیریت ناپذیر، مدیریت سازمان های تحقیقاتی، ترجمه دفتر مطالعات-موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، فصل نهم.

دیوید آر.فرد.۱۳۸۰٫ مدیریت استراتژیک، مترجمان: دکتر سید محمد اعرابی و دکتر علی پارسائیان، دفتر پژوهشهای فرهنگی.

۱- مقدمه:

موضوع تفکر استراتژیک در بیش از یک دهه گذشته در حوزه مدیریت استراتژیک بسیار مورد توجه بوده است. در تحقیقات بسیاری به اهمیت دارا بودن قابلیت تفکر استراتژیک برای مدیران اشاره شده است. تفکر استراتژیک به عنوان یکی از دو قابلیت اصلی رهبران دارای عملکرد بر جسته برشمرده شده است. از دیدگاه مینز برگ تقویت تفکر استراتژیک به تدوین استراتژی های بهتر منجر می شود. او معتقد است مدیرانی که مجهز به قابلیت تفکر استراتژیک هستند قادرند سایر کارکنان را به یافتن راهکارهای خلاقانه برای موفقیت سازمان ترغیب کنند آنها سازمان را آن گونه که باید باشد می بینند نه آن گونه که هست  به این ترتیب می توان تفکر اسراتژیک را پیش در آمدی برطراحی آینده سازمان دانست.مدیران پس از تجزیه و تحلیل محیط، تعیین جهت گیری سازمانی و تعریف مأموریت، ارزش ها، چشم انداز و اهداف سیستمی، آماده‌ تعیین استراتژی های سازمان می باشند. تعیین استراتژی عبارتست از فرآیند تعیین زمینه های عملکرد مناسب جهت دستیابی به اهداف سیستم در راستای مأموریت و فلسفه‌ وجودی سیستم. به عبارت دیگر استراتژی‌ها می‌بایست تحلیل‌های محیطی را منعکس کرده و منتج به رسیدن به مأموریت و اهداف سیستم شوند. روش ها و مدل های تعیین استراتژی به طبع مدیریت استراتژیک، ازیک تکنیک و دستورالعمل خاص پیروی نکرده، هریک حاوی یک مفهوم و یک بینش هستند. در این راستا مدل‌های برنامه ریزی استراتژیک بسیاری موجود می باشند که انتخاب آنها با توجه به ماهیت ، وضعیت فعالیت مربوطه و شرایط محیطی صورت می پذیرد. بنابراین می‌توان ادعا کرد که در هر سیستمی که مدیریت استراتژیک پیاده شده است، یک مدل برنامه‌ریزی استراتژیک منحصر به فرد به کار رفته است که در آن عملاً از یک یا چند مدل برنامه ریزی استراتژیک کلاسیک استفاده شده است. مدیریت استراتژیک مسیر حرکتی سیستم را تعیین می کند.

۲- مدیریت استراتژیک

دیوید (۱۳۸۰)؛ مدیریت استراتژیک، فرآیند تصمیم گیری است که جهت های دراز مدت سیستم و همچنین اجرای آن تصمیمات را معین می سازد. مدیریت استراتژیک فرآیندی است که به وسیله آن مدیران برای دراز مدت فعالیت های سیستم را تعیین کرده و اهداف عملیاتی ویژه ای را مشخص و استراتژی های نیل به این اهداف را با توجه به شرایط داخلی و خارجی طراحی و برنامه های عملی برای اجرای استراتژی‌ها را انتخاب می کنند. مدیریت استراتژیک فرآیندی پویاست زیرا هر بخش از این فرآیند، پرسشی اساسی را به دنبال خواهد داشت. آیا باید به همین ترتیب ادامه داد و یا نیاز به تغییر وجود دارد؟ تغییر در موقعیت سازمان‌ها (محیط داخل و خارج) و افت و خیز عملکرد مالی آنها، نیروهای فشار همیشگی برای تغییر و تنظیم مجدد استراتژی‌ها هستند. به بیان دیگر مدیریت استراتژیک با تصمیم گیری راجع به استراتژی و برنامه ریزی، چگونگی به اجرا درآوردن آن در ارتباط است و می توان سه عنصر عمده برای آن در نظر گرفت. نخست ، تجزیه و تحلیل استراتژیک که طی آن استراتژیست به دنبال درک موقعیت استراتژیک سازمان است. دوم، مرحله انتخاب استراتژیک است که با فرموله کردن راه‌های عملی ممکن، ارزیابی و انتخاب بین آنها سر و کار دارد و در نهایت اجرای استراتژی است که به برنامه ریزی و چگونگی اجرای استراتژی برگزیده مربوط می شود. هر چند در عمل این مراحل شکل خطی ندارند و در ارتباط با یکدیگر و به موازات هم انجام می گیرند. به عنوان مثال ممکن است یک شیوه ارزیابی استراتژی با اجرای آن شروع شود.

۱-۲- اهدافی که به مدیریت ارشد در مدیریت استراتژیک کمک می‌کنند

اهداف عبارتند از:

– دیدگاهی استراتژیک در مورد فعالیت داشته باشیم.

– درک بهتری از محیط رقابتی بیافرینیم.

– روشهای گوناگون مدیریت را درک کنیم.

– اخلاق مدیریتی را گسترش دهیم.

– وجوه کلیدی فرهنگ و چگونگی تاثیر آن بر تصمیم‌گیری را درک کنیم.

کریتن دن (۱۹۸۰)؛ انتخاب و اجرای استراتژیک توأمان صورت می گیرد. همچنین احتمال دارد تجزیه و تحلیل استراتژیک یک فعالیت مداوم باشد که در نتیجه با اجرای آن تداخل خواهد داشت. لکن مدیران برای موفقیت در سیستم های برنامه‌ریزی می بایست همواره به تمایزهای بین برنامه‌های استراتژیک و برنامه‌های عملیاتی توجه داشته باشند. این تمایزها به شرح زیر می باشند:

۱- از آنجا که مدیران ارشد نسبت به مدیران میانی معمولاً درک کلی بهتری از سیستم دارند و مدیران میانی نسبت به مدیران ارشد از جزئیات عملیات روزمره‌ سیستم بیشتر مطلع هستند، برنامه‌های استراتژیک معمولاً توسط مدیریت ارشد و برنامه‌ عملیاتی توسط مدیریت میانی تدوین   می شوند.

۲- برنامه ریزی استراتژیک در کنار تجزیه و تحلیل آینده مطرح است؛ در حالی که برنامه ریزی عملیاتی به تجزیه و تحلیل عملکرد روزمره‌ سیستم برمی‌گردد؛ لذا گردآوری داده های پایه برای برنامه ریزی استراتژیک به مراتب مشکل تر از گردآوری داده برای برنامه ریزی عملیاتی است.

۳- از سوی دیگر از آنجا که برنامه های استراتژیک مبتنی بر پیش بینی آینده و برنامه های عملیاتی مبتنی بر شرایط موجود در یک سازمان می باشند، غالباً برنامه های عملیاتی نسبت به برنامه های استراتژیک مشروح تر می باشند.

۴- برنامه ریزی استراتژیک متمرکز بر بلند مدت و برنامه‌ریزی متمرکز بر کوتاه مدت است. به عبارت دیگر برنامه‌ریزی استراتژیک در دوره‌ زمانی بلندتری نسبت به برنامه ریزی عملیاتی مصداق پیدا    می کند.

۲-۲– مدیریت خوب

گروه مشاورین بوستون در اواسط دهه(۱۹۶۰)؛ مدیریت خوب لزوماً به معنای مدیریت خوب استراتژی است. برخورداری از بینش استراتژیک در رویارویی با مقوله مدیریت و فراگیری آن که چگونه‌ می توان ابزار تجزیه و تحلیل استراتژیک را در تنظیم و بر اجرای استراتژی به کار گرفت، مدیران را با چشم اندازهای جدیدی برای رهبری سازمان‌های خود مواجه می سازد. مسایل مربوط به حرکات استراتژیک جدید و پیاده کردن صحیح آنها در داخل سازمان‌ها، اولویت های مهمی را در دستور کار مدیران به خود اختصاص می‌دهد. تجزیه و تحلیل استراتژیک رسمی و مرور سالانه استراتژی از جمله فعالیت‌های استاندارد در اغلب سیستم هایی است که مدیران حرفه ای آنها را اداره می کنند. در حال حاضر بخش چشم گیری از ادبیات نوین مدیریت را مفاهیم استراتژیک، تفکر استراتژیک، روشهای تجزیه و تحلیل استراتژیک و دیگر مباحث مربوط به سازگار کردن عملیات داخلی موسسه با نیازمندی های استراتژیک، تشکیل می دهد. از این رو شناخت ماهیت مدیریت استراتژیک و اجزای آن برای همه کسانی که می خواهند به گونه ای قدم در وادی مدیریت گذارند ضرورت دارد. از بدو ظهور مدیریت استراتژیک در دنیای کسب و کار تا به امروز این رویکرد نوید بخش دستیابی سازمانها به مزیت رقابتی و موفقیت بوده است سابقه برنامه ریزی استراتژیک به شکل امروز آن به دهه ۱۹۶۰ باز می گردد علم استر اتژی توسط وزارت دفاع آمریکا پایه گذاری شد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و اهمیت و ضرورت مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
  • تحقیق مدیریت زنجیره تامین ، مراحل تصمیم گیری کاربرد رویکرد پویایی های سیستم در آن
  • تحقیق مدیریت و سیستم اطلاعاتی استراتژیک و سیستم چندعاملی
  • تحقیق مفهوم و نظریه های مدیریت دانش و برنامه ریزی استراتژیک
  • تحقیق مدیریت زنجیره تأمین و مسائل انتخاب تأمین کننده و برنامه ریزی دو سطحی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.