تحقیق مدیریت دانش و تاریخچه سیستم اطلاعات درسازمان و اهمیت کاربردسیستم اطلاعاتی بیمارستانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدیریت دانش و تاریخچه سیستم اطلاعات درسازمان و اهمیت کاربردسیستم اطلاعاتی بیمارستانی دارای ۶۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

بخش اول: مدیریت دانش    ۴
۲-۱-۱- مدیریت دانش    ۴
۲-۱-۲- داده ها ، اطلاعات  و دانش    ۶
۲-۱-۳- دانش مستتر و آشکار:    ۸
۲-۱-۴- مدیریت دانش و تاثیر آن بر خلق دانش    ۹
۲-۱-۵- تعاریف مدیریت دانش:    ۱۱
۲-۱-۶- اهداف مدیریت دانش :    ۱۲
۲-۱-۷- نقش افراد در مدیریت دانش:    ۱۳
۲-۱-۸- نقش تکنولوژی اطلاعات در مدیریت دانش:    ۱۶
۲-۲-۱-  سیستم های اطلاعاتی    ۱۹
۲-۲-۲- تاریخچه سیستم اطلاعات درسازمان    ۲۱
۲-۲-۳- سیستم مدیریت اطلاعاتی (MIS)    ۲۳
بخش سوم :    ۲۴
سیستم اطلاعاتی بیمارستان    ۲۴
۲-۳-۱- تعریف سیستم اطلاعاتی بیمارستان    ۲۶
۲-۳-۲- اهمیت کاربردسیستم اطلاعاتی بیمارستانی    ۳۳
۲-۳-۳- اهداف سیستم اطلاعات بیمارستان    ۳۶
۲-۳-۴- تاریخچه سیستم اطلاعات بیمارستانی    ۴۱
۲-۳-۵- مروری برمطالعات انجام گرفته    ۴۳
مطالعات خارجی انجام شده:    ۴۷
۲-۳-۶- اجزای سیستم اطلاعاتی    ۵۲
۲-۳-۷- مزایایHIS    ۵۳
منابع    ۵۷

منابع

 -عباسی،زهره،۱۳۸۹، مروری برمدل های پیاده سازی مدیریت دانش درسازمان ها.

-توربان، افرایم، ٢٠٠۶ ، فناوری اطلاعات در مدیریت ترجمھ حمیدرضا ریاحی)، انتشارات دانشگاه پیام نور).

احمدی ،رفیعی ،مریم ،فروغ ،۱۳۹۰،مدیریت اطلاعات پرستاری ،نشردانش

– شارعی،علی اصغر ، ۱۳۸۸، بررسی  تاثیر ارتباط  فناوری اطلاعات ومدیریت کیفیت جامع برکارآیی واثربخشی سازمان های صنعتی وخدماتی،مرکزاطلاع رسانی وزارت صنعت ومعادن.

– عبدالکریمی ،مهنوش ،۱۳۸۱،مدیریت دانش،فناوری اطلاعات وخلاقیت ونقش ان دربهبود کارایی واثربخشی فرایند ها.

– مقدم،ستوده،علی امین،مریم،۲۰۰۷، کنفرانس ملی مدیریت دانش-ارایه مدلی برای توسعه مدیریت دانش درسازمانهای تحقیقاتی .

– افراز،عباس ،۱۳۸۹،،مقاله”مدیریت دانش (آشکار-ضمنی) فناوری اطلاعات”۵-۹٫

-اسلامی یحیی.نقش سیستم های اطلاعاتی مدیریت در تصمیم گیری مدیران شرکت ایران یاسا . پایان نامه جهت اخذکارشناسی ارشد مهندسی صنایع . تهران : دانش گاه تربیت مدرس؛ ۱۳۷۵ .ص ۴۶)-۲۴).

– صمدی لیلا. بررسی تاثیر سیستم های اطلاعات مدیریت در بهبود تصمیم گیری مدیران عالی. پایان نامه جهت اخذکارشناسی ارشد. تهران : دانشگاه تربیت مدرس؛ ۱۳۷۶ .ص( ۵۰ -۳۲)

– مینانرگس. راهنمای برنامه ریزی برای سیستم اطلاعاتی براساس متدولوژیBSP ;1379ص(۲۳-۲۴)

– منوچهری ژیلا. بررسی دیدگاه مدیران و روسای بیمارستانهای تهران در زمینه سیستمهای اطلاعات مدیریت وارائه الگوی مناسب برای طراحی ساختار سیستم اطلاعات مدیریت در بیمارستان با استفاده از متدولوژیBSP پایان نامه جهت اخذ کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی. تهران: دانشگاه علوم پزشکی تهران؛۱۲۸-۵۰ ،۲۸- ۱۳۸۰ .ص ۶۵)

۳۲- Holt G.D., Love P.E.D, Li H., 2000, “The learning organization: toward a paradigm for mutually beneficial strategic construction alliances”,International journal of project management, 18, pp. 415-421.

۳۳- Teresa L. Ju , Chia-Ying Li , Tien-Shiang Lee, 2006, ” A contingency model for knowledge management capability and innovation” International Industrial Management & Data Systems Vol. 106, No. 6, Page 855-877.

۳۴- Tsang, W., 1997, Organization Learning and Learning Organization, Human Relations, Vol. 50, No. 1, pp. 73-89.

۳۵- Marianne Gloet. , Mile Terziovski., 2004 , ” Exploring the relationship between knowledge management practices and innovation performance” Journal of Manufacturing Technology Management Volume 15 , No. 5, Page 402 –۴۰۹٫

۳۶- Jung, D.I., Chow, C. and Wu, A., 2003, “The role of transformational leadership in enhancing organizational innovation: hypotheses and some preliminary findings ”,The Leadership Quarterly, Vol. 14 No. 2003, pp. 525-44.

بخش اول: مدیریت دانش

۲-۱-۱- مدیریت دانش

دانش نخستین منبع راهبردی برای شرکت ها در قرن ۲۱ است. پژوهشگران و متخصصان تلاش می کنند دریابند، چگونه منابع دانش به صورت موثری گردآوری و مدیریت شود تا بتوان به عنوان مزیت رقابتی از آن استفاده کرد. بنابر این قبل از اقدام به مبادرت بر اجرای طرح های مدیریت دانش ، سازمان ها نیازمند ارزیابی زیر سیستم های سازمانی و منابع موجود خود هستند تا مهمترین و بهترین راهبرد مدیریت دانش را برای خود شناسایی کنند.

مدیریت دانش امر جدیدی نیست، تمدن های بشری از نسلی به نسل دیگر اقدام به نگهداری و انتقال دانش، برای درک گذشته و پیش بینی آینده، می نمودند. در
محیط های تجاری پیچیده و پویای امروزی تشنگی برای دانش، روز به روز دامنه و عمق گسترده تری می یابد. دانشی که به شدت در حال تغییر و در بیرون از سازمان ها در حال انتشار است. فناوری اطلاعات و اینترنت نیز چالش های جدیدی را در خلق، نگهداری و مدیریت دانش به وجود آورده است(۵).

در سالهای اخیر، مدیریت دانش به عنوان یکی از جالبترین و چالش برانگیزترین موضوعات مدیریت کسب و کار بوده و دایره کاربرد آن همواره با سایر مباحث عرصه مدیریت، گسترده­تر میشود. مدیریت دانش فرایندی است که به سازمان ها در شناسایی، انتخاب، سازماندهی، انتشار و انتقال اطلاعات مهم و مهارتهایی که بخشی از سابقه سازمان هستند و عموما به صورت ساختار نیافته در سازمان وجود دارند، یاری
می­رساند(۶).

از آنجا که مدیریت دانش ریشه هایی در سیستمهای خبره، یادگیری سازمانی و نوآوری دارد، به خودی خود ایده جدیدی نیست. مدیران موفق همیشه از سرمایه های فکری بهره برده و ارزش آن را تشخیص داده اند. اما این تلاشها، سازمان یافته نبوده و تضمینی وجود نداشت که دانش  به دست آمده به طور مناسب، برای حداکثر منافع سازمان، به اشتراک گذاشته شده و توزیع گردد، در حالیکه، دانش و سرمایه فکری پایه و اساس شایستگی های اصلی و نیز راهبردی برای عملکرد بهتر میباشد. دانش در صورتی نقش راهبردی دارد که سازمان بتواند آن را در فعالیتهای ارزش آفرینی استفاده نموده و از دانش ابزاری برای عملی ساختن فرصت های موجود در بازار رقابتی بهره برداری کند. زیرا برای شرکت ها دیگر امکان پذیر نیست که با انجام سریعتر و بهتر کارها مزیت رقابتی خود را حفظ کنند، بلکه مزیت رقابتی هنگامی امکان پذیرمیشود که کارهایی صورت گیرد و قابل تقلید توسط دیگران نباشد. در دستیابی به مزیت رقابتی پایدار، هم توجه به دانش موجود و استفاده موثر از آن و هم ایجاد ساختاری برای استفاده از دانش نوین اهمیت بسیار دارد . سازمان ها باید به همه امور توجه داشته باشند، زیرامدیریت دانش همچون یک استراتژی کاری، همزمان، در کل سازمان عمل می کند و ابزارپیشرفت برنامه کلی یک سازمان محسوب میشود(۶).

۲-۱-۲- داده ها ، اطلاعات  و دانش

سیستم به مجموعه ای ازاجزاء گفته می شود که به منظور رسیدن به یک هدف مشترک باهم کارمی کنند.کونتز،سیستم را اینگونه تعریف می کند:مجموعه ای ازعناصر مرتبط و وابسته به یکدیگر که کل واحدی راتشکیل می دهند.

اطلاعات ، دانش شخص رادرزمینه مورد نظرش افزایش می­دهد.داشتن اطلاعات بیشتر، از تردید و بی اطمینانی یک مدیر نسبت به احتمال وقوع یک رخداد می کاهد.داده ها، بازگوکننده حقایقی در مورد پدیده ها هستند، زیربنای کلیه اطلاعات راشکل می دهند. اگرچه کلیه اطلاعات مبتنی برداده­ها هستند ولی هرداده­ای نمی تواند مبنای اطلاعات مفید و قابل استفاده قرار گیرد.فقط داده های مرتبط بانیاز های مدیریت درهر زمان است که فایده دارد.

داده ها پس ازپردازش به صورتی که دارای معنی ومفهوم باشند، تبدیل به اطلاعات می­شوند.پردازش داده ها ممکن است شامل آمیختن حقایق یا قربال کردن جزییات نامربوط آنها باشد .به عبارت دیگر،اطلاعات درواقع داده های تغییر شکل یافته هستند که معنی یا آگاهی ومعرفت خاصی را ابلاغ می کنند. بنابراین اطلاعات به دانش شخص درمورد یک پدیده می افزاید وبه اوچیزی می دهد که قبلا ازآن اطلاعی نداشته ویا نمی توانست آن راپیش بینی کند.(۷).

در حالی که داده ها مجموعه ای از دانسته ها، محاسبات و آمار است؛ اطلاعات، داده سازمان یافته یا پردازش شده ای است که به هنگام و صحیح می باشد (۳۲). دانش  اطلاعاتی است که مفهومی، مرتبط و قابل اجرا میباشد.

اگرچه دادهها، اطلاعات و دانش، همگی به عنوان دارایی های سازمان تلقی می شوند، دانش سطح اهمیت بالاتری را نسبت به داده و اطلاعات داراست . دانش، مفاهیم را منتقل می کند،بنابراین علی رغم زودگذر بودن، ارزشمندتر است . به نظر هولساپل دانش، دارای مشخصاتی به شرح زیر است که آن را از دیگر دارای های سازمان، متمایز میکند:

قدرت خار ق العاده و بازدهی فزاینده: دانش، مشمول قانون بازدهی نزولی نیست. زمانی که ازآن استفاده میشود، مقدار آن کم نمیشود. مصرف کنندگان میتوانند مواردی را به آن اضافه کنند، بنابراین ارزش آن افزایش مییابد.

پراکندگی، تراوش و لزوم به روز بودن: دانش همزمان با رشد، شاخه شاخه شده و به اجزائی تقسیم میگردد. دانش پویاست و در واقع، اطلاعات کاربردی است. بنابراین سازمان باید پیوسته،پایگاه دانش خود را بهروز کند تا بتواند آن را به عنوان منبعی برای مزیت رقابتی، حفاظت نماید.

ا رزش نامعلوم: تخمین تأثیر سرمایه گذاری در دانش به علت وجود جنبه های ناملموس بسیارمشکل است.

ارزش نامعلوم به اشتراک گذاری: به طور مشابه، تخمین ارزش اشتراک دانش یا حتی اینکه چه کسی بیشتر از آن نفع میبرد، دشوار است.

وابستگی به زمان: مطلوبیت و اعتبار دانش ممکن است با زمان تغییر کند، بنابراین فوریت، قدمت، زوال پذیری و ناپایداری دانش، از ویژگیهای مهم آن هستند.(۳۲)

۲-۱-۳- دانش مستتر و آشکار:

پولانی اولین کسی بود که دانش عینی و ضمنی سا زمان را تعریف کرده و بین آنها تفاوت قائل شد .دانش عینی  ، دانشی است ملموس ، عقلانی و فنی (دادهها ، سیاست ها ، رویه ها ، نرم افزارها، مستندات و غیره).دانش ضمنی  معمولا در دامنۀ یادگیری ذهنی ، ادراکی و تجربی است ؛ بسیار شخصی بوده و رسمی کردن آن دشوار است(۳۳)

دانش عینی، شامل سیاست ها ، راهنماهای رویه­ ها ، گزارش های دولتی ، گزارش ها، طرح ها ،تولیدات، استراتژی ها ، اهداف ، مأموریت و مزایای رقابتی شرکت و زیرساخت فناوری اطلاعات است. این دانش به صورتی تدوین شده است که می تواند بین افراد توزیع گشته یا بدون نیاز به دخالت افراد ، تبدیل به یک فرایند یا استراتژی شود . رابطۀ ساده ای بین تدوین دانش و هزینه انتقال آن وجود دارد . هر چه دانش عینی تر شود ، با هزینه کمتری انتقال داده می شود (۳۴)

دانش عینی، دانش سیال  نیز نامیده میشود زیر پس از مستند شدن ، به راحتی می تواند از دست افراد، مستندات یا سازمانها جدا شود.

دانش ضمنی، مجموعه ای از تجربیات ، نقشه های ذهنی ، بینش ، فراست، تخصص، اطلاعات ،رموز تجاری ، مجموعه های مهارتی ، درک و آموخته های یک سازمان و فرهنگ سازمانی که تجربیات گذشته و حال افراد ، فرایندها و ارزشهای سازمان ر ا در خود نهفته است ، می باشد.

دانش ضمنی که با عنوان دانش نهفته نیز شناخته می شود،معمولا یا در ذهن افراد قرار می گیرد یا در تعاملات گروهی داخل یک بخش یا شعبه سازمان ، جای دارد.(۳۵) دانش ضمنی ، معمولا سطوح بالای تخصص یا مهارت را در بر می گیرد . معمولا انتقال آن کند و پر هزینه است و ممکن است با موارد مبهم ، مخدوش گردد (۸). دانش مستتر ، دانش مانا  نیز نامیده می شود زیر ا جد اکردن آن از منبع اش، نسبتا دشوار است.

 ۲-۱-۴- مدیریت دانش و تاثیر آن بر خلق دانش

دانش در حقیقت داده هایی هستند که در یک زمینه مشخص قرار گرفته اند و دارای معنی هستند. دانش شامل سایراشکال اطلاعاتی نیز می باشد که آنها رانمی توان در سیستم های اطلاعاتی، نظیر اطلاعاتی که بصورت ناگفته وضمنی در ذهن و افکار کارکنان سازمان وجود دارد. بعد افراد در مدیریت دانش بسیار مهم بوده و بطور طبیعی این بعد، مفاهیم آموختن، پیشتازی در فرهنگ و ترقی به منظور افزایش مشارکت در اطلاعات را دربرمی گیرد(۹).

چنان چه بخواهیم بدانیم که داده“ها و اطلاعات چگونه به دانش تبدیل می شود، بایستی ابتدا درباره “مدیریت دانش “بدانیم. ابتدائی ترین تعریف برای مدیریت دانش عبارت است از : یافتن راهی جهت خلق، شناسایی، شکار و توزیع دانش سازمانی به افراد نیازمند آن. در این جا سؤال این است که چرا امروزه موضوع مدیریت دانش این چنین برای سازمان ها اهمیت یافته است؟

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و اهمیت و ضرورت مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
  • تحقیق مفهوم و نظریه های مدیریت دانش و برنامه ریزی استراتژیک
  • تحقیق مدیریت دانش و مدل های آن
  • تحقیق مدیریت دانش و فشار روانی و مدلهای مدیریت دانش و علایم و عوامل فشار روانی شغلی
  • تحقیق مدیریت دانش و رویکردهای مهم مدیریت و مزایا و معرفی شاخصهای کلیدی در پیاده سازی مدیریت دانش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.