تحقیق مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی و مفاهیم و مدلهای آن و ارتباط سرمایه اجتماعی و چرخه مدیریت دانش

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی و مفاهیم و مدلهای آن و ارتباط سرمایه اجتماعی و چرخه مدیریت دانش دارای ۷۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱مقدمه           ۵
۱-۲مدیریت دانش           ۶
۱-۲-۱تاریخچه                   ۶
۱-۲-۲ظهور                    ۷
۱-۲-۳تعاریف و دستهبندیها         ۸
۱-۲-۳-۱تعریف دانش          ۹
۱-۲-۳-۲دسته بندی دانش             ۹
۱-۲-۳-۳مدیریت دانش:تعاریف    ۱۲
۱-۲-۳-۴چرخه مدیریت دانش    ۱۲
۱-۲-۳-۵مدلها و نگرشهای مدیریت دانش    ۱۵
۱-۲-۴مدیریت دانش در سازمانهای دولتی    ۳۲
۱-۲-۵مدیریت دانش و یادگیری سازمانی    ۳۳
۱-۳سرمایه اجتماعی    ۳۴
۱-۳-۱پیدایش سرمایه اجتماعی    ۳۴
۱-۳-۲سرمایه اجتماعی: مفهوم     ۳۵
۱-۳-۳مقایسه سرمایه اجتماعی با سرمایه فیزیکی و انسانی    ۳۹
۱-۳-۴سرمایه اجتماعی: دیدگاهها و تعاریف    ۴۰
۱-۳-۵مدل سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال    ۴۸
۱-۳-۶سطوح سرمایه اجتماعی             ۵۱
۱-۳-۷اهمیت مطالعه سرمایه اجتماعی در سازمان    ۵۲
۱-۳-۸سرمایه اجتماعی سازمانی چیست؟    ۵۳
۱-۳-۹مدلهایی برای سنجش سرمایه اجتماعی    ۵۴
۱-۳-۹-۱مدلهای کیفی سنجش سرمایه اجتماعی    ۵۵
۱-۳-۹-۲مدل کمّی سنجش سرمایه اجتماعی    ۵۸
۱-۴سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش    ۵۸
۱-۴-۱بعد ساختار سرمایه اجتماعی و چرخه مدیریت دانش    ۶۰
۱-۴-۲بعد شناختی سرمایه اجتماعی و چرخه مدیریت دانش    ۶۲
۱-۴-۳بعد رابطهای سرمایه اجتماعی و چرخه مدیریت دانش    ۶۳
۱-۵پیشینه تحقیق    ۶۴
۱-۶منابع         ۶۹

منابع

محمدی فاتح، اصغر- سبحانی، محمد صادق- محمدی، داریوش(۱۳۸۷)، مدیریت دانش رویکردی جامع، انتشارات پیام پویا، تهران، چاپ اول.

محمدی ، مهدی – باقری ،امین (۱۳۹۲) .ارزیابی مدیریت دانش فردی مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ماهنامه مدیریت اطلاعات سلامت، شماره ۳۰، ص۱۲٫

رضائیان، علی- احمدوند، علی محمد- تولایی، روح­الله (۱۳۸۸)، بررسی الگوی راهبرد مدیریت دانش و راهبرد دانش در سازمان­ها، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال ششم، شماره۲۷، ص­ص۴۶-۳۵٫

رضوانی ،حمید رضا و همکاران (۱۳۹۲) ارزیابی عوامل محتوایی و زمینه ای مدیریت دانش (یک مطالعه موردی) ،نشریه راهبرد توسعه ،شماره ۳۴ ، ص۳۳٫

زعفریان، رضا- اسماعیل­زاده، مونا- شفاهی، نساء(۱۳۸۷)، ارائه الگوی مدیریت دانش در کسب و کارهای کوچک و متوسط، توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره۲، ص­ص۱۰۲-۷۵٫

ﻗــﺎﻧﻌﯽ راد، ﻣﺤﻤــﺪ اﻣــﯿﻦ(۱۳۸۵)، ﻧﻘــﺶ ﺗﻌــﺎﻣﻼت داﻧﺸــﺠﻮﯾﺎن و اﺳــﺎﺗﯿﺪ در ﺗﮑــﻮﯾﻦ ﺳــﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ،ﻣﺠﻠﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﯽ اﯾﺮان،دوره ﻫﻔﺘﻢ،ﺷﻤﺎره ۱، ص­ص۲۹-۳٫

قلیچ­لی، بهروز- مشبکی، اصغر(۱۳۸۵)، نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری سازمان(مطالعه دو شرکت خودروساز ایرانی)، فصلنامه دانش مدیریت، سال ۱۹، شماره ۷۵، ص­ص ۱۴۷-۱۲۵٫

لاودن،کنث.سی- لاودن، جین. پی(۱۳۹۱)، سیستم اطلاعات مدیریت، ترجمه رودساز، حبیب- محمد نبی،سینا- بهروزف امیر حسین، چاپ سوم ، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.

ﺷﺎﺭﻉ ﭘﻮﺭ، ﻣﺤﻤﻮﺩ(۱۳۸۳) ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻭ ﻛﺎﺭﻛﺮﺩﻫﺎﻱ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﺣﺎﺻﻞ ﺍﺯ ﻓﺮﺳﺎﻳﺶ ﺁﻥ، مسائل اجتماعی ایران، انجمن ایران جامعه شناسی ایران، تهران، ص۶۲٫

اﻟﻮاﻧﯽ، ﺳﯿﺪ ﻣﻬﺪی (۱۳۸۰)، نقش مدیریت در ایجاد و توسعه سرمایه اجتماعی، ﻓﺼلﻧﺎﻣﻪ تدبیر، شماره ۱۰۰٫

الوانی، سید مهدی- سید نقوی، میر علی (۱۳۸۱) ، سرمایه اجتماعی، مفاهیم و نظریه­ها، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره ۳۳ و ۳۴، تهران، ص­ص۲۶-۳٫

– Egbu, charles (2004), Managing knowledge and intellectual capital for improved organizational innovations in the construction industry, Emerald site,Vol 11, No 5 .

– Jyrama, A. and Ayvari, A., (2005). Can the Knowledge-Creation Process Be Managed? A Case Study of an Artist Training Project, International Journal of Arts Management,Vol. 7, No.2, pp. 4-14.

– Krause,D.R,R.B. Handffield &B.T.Bevlerly(2006) , The relationships between supplier evelopment,commitment,social capitalaccumulation and performance improvement,journal of operations management ,Vol.25, No.2.

– Hau, Yang S., Kim, Byoungsoo, Lee, Heeseok., Kim, Young G, (2012), The effects of indi- vidual motivations and social capital on employees’ tacit and explicit nowledge sharing intentions, International Journal of Information Management Available online 25 December.

۱-۱ مقدمه

این روزها دانش بیشترین ارزش را در سازمان­ها دارد (بریتو[۱] وهمکاران،۲۰۱۰) و موفقیت شرکت­ها در قرن ۲۱ با توجه به بازارهایی که هر روز رقابتی­تر می­شوند منوط به استفاده از دانشی است که شرکت­ها در فرایندهای کلیدی خود بدان نیاز دارند (ان.دی.للا و همکاران،۲۰۰۱). و با توجه به اینکه نیاز اساسی سازمان­ها در این عرصه رقابتی دانش جدید و نو است، و این همان چیزی است که موجب پیشرفت سازمان­ها در سطح ملی و فرا ملی شده است و بوسیله همین دانش سازمان می­تواند از سازمان­های دیگر پیشی بگیرد. و دانش یعنی همان چیزی که کارکنان سازمان می­دانند. و کارکنان باید در پی افزایش آن در سازمان باشند. در این میان سازمان­هایی که درجه بالایی از خلاقیت و عملکرد کاری دارند دانش خود را به صورت اثر بخشی مدیریت می­کنند (کورادو و راموس[۲]،۲۰۱۰). بیشتر شرکت­های خصوصی به اهمیت دانش و مدیریت آن برای کسب مزیت رقابتی و بقا در صحنه رقابتی پی برده اند. سرعت بالای توسعه تکنولوژی های جدید و ارتباطات دیجیتال منجر به افزایش اهمیت مدیریت دانش به عنوان یک منبع حیاتی برای کسب مزیت رقابتی گردیده است (ان.دی للا،۲۰۱۰) تجربه نشان داده است که موضوع مدیریت دانش بحثی نیست که اهمیت خود را از دست دهد بلکه با توجه به سرعت تغییرات محیط ارزش آن روز به روز بیشتر می شود مدیریت دانش که دانش را در سازمان به حرکت در می­آورد و ما­بین کارکنان به چرخش در می­آورد و با به چالش کشیدن دانش موجب افزایش می­شود و از ایستا بودن دانش که موجب از بین رفتن دانش می­شود جلوگیری می­کند. انتقال دانش و اطلاعات در سطح کلان و خرد بین افراد و سازمان­ها بستگی به افراد دارد که این انتقال را تسهیل وتسریع می کنند. در نتیجه تمام عواملی که مشوق ارتباط بین فردی و یا مانع آن باشد بر مبادلات اطلاعاتی افراد نیز تأثیرگذار خواهد بود، به همین دلیل اهمیت ارتباطات و تعاملات مبتنی بر اعتماد و هنجارها میان افراد در گسترش و کاربرد دانش مورد تاکید قرار گرفته است. و از سوی دیگر مفهوم سرمایه اجتماعی به پیوندها و ارتباطات میان اعضای یک شبکه به عنوان منبعی با ارزش اشاره دارد، و با خلق هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضاء می­شود. در غیاب سرمایه اجتماعی، سایر سرمایه­ها اثر بخشی خود را از دست می­دهند و پیمودن راه های توسعه و تکامل فرهنگی و اقتصادی، ناهموار و دشوار می­گردد (دوستار و همکاران،۱۳۹۱). و توجه به اهمیت مدیریت دانش در سازمان­ها در پی دستیابی شناخت عوامل موثر بر اجرای مناسب راهبرد سازمانی را بدنبال دارد.

این مقاله به بررسی مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی و  در نهایت به پژوهش­های انجام شده داخلی و خارجی پرداخته می­شود.

۱-۲  مدیریت دانش

۱-۲-۱  تاریخچه

اساسی­ ترین مشخصه سازمان­های هوشمند قرن۲۱، تاکید بر دانش و اطلاعات است. بر­خلاف سازمان­های گذشته، سازمان­های امروزی دارای تکنولوژی پیشرفته بوده و نیازمند تسخیر، مدیریت و بهره­برداری از دانش و اطلاعات به منظور بهبود کارایی، مدیریت و پیگیری تغییرات پایان­ناپذیر هستند. دانش، ابزار قدرتمندی است که می­تواند تغییرات را در جهان بوجود آورده و نوآوری را ممکن سازد (نوناکا[۳] ،۱۹۸۸) در مقاله­ای در مجله کسب و کار هاروارد می­گوید:« در یک اقتصاد که تنها اطمینان موجود، عدم اطمینان است، تنها منبع مطمئن برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار، دانش است.» بیلی و کلارک[۴] (۲۰۰۰) مدعی هستند که دانش، مخصوصاً دانش ضمنی کلیدی برای مزیت رقابتی پایدار در آینده است. کروپلی[۵] (۱۹۸۸) با اشاره به اینکه (دانش بدون مردم هیچ است)، اهمیت جنبه انسانی مدیریت دانش را نشان می­دهد. داده منتقل می­شود، اطلاعات تسهیم می­شود، اما دانش صفتی از افراد و جوامع است که به سادگی قابل انتقال نیست. توبیاس[۶] (۲۰۰۰) عنوان می­کند که دو دارایی بزرگ وجود دارد که سازمان­ها صاحب آن هستند: یکی افرادی که در آن سازمان کار می­کنند و دیگری دانشی که در ذهن کارکنان سازمان است. بنابراین دانش را باید خلق، ذخیره و به کاربرد که این وظیفه مدیریت دانش است. مدیریت دانش ابزار مهمی است که سازمان­ها از طریق آن بهتر می­توانند دانش و اطلاعات را مدیریت کنند. بر­خلاف دیگر تکنیک­ها، تعریف مدیریت دانش اغلب آسان نیست زیرا حوزه وسیعی از مفاهیم، وظایف مدیریتی، تکنولوژی­ها و اقدامات را با خود به همراه دارد.

محیط جهانی و پر رقابت امروزی، رشد روند­های مدیریتی مانند مدیریت کیفیت فراگیر، الگوگیری، مهندسی مجدد، ساختاربندی مجدد، کوچک­سازی و برون­سپاری، برنامه­ریزی استراتژیک، یادگیری سازمانی و مدیرت دانش را در برداشته است. در قرن ۲۱ سازمان­ها ذاتا رقابتی، ثابت قدم و پیشگام می­باشند. ایجاد مزیت رقابتی استراتژیک نیازمند نوع جدیدی از سازمان­ها می­باشد که قابلیت ایجاد دانش برای حداکثر­سازی رقابت و موفقیت استراتژیک را داشته باشند. سازمان­ها باید برای ایجاد و کنترل دانش دارای ساز و کار­هایی باشند. با این وجود بسیاری از سازمان­ها هنوز فعالیت مدیریت دانش را به طور رسمی یاآگاهانه مورد بررسی قرار نداده­اند. که احتمالا علت این بی­توجهی این است که اکثر سازمان­ها مفهوم مدیریت دانش و اهمیت آن را درک ننموده­اند. مدیریت دانش هنوز در حال تعیین چار­چوبی برای خویش است زیرا ادبیات نظری و تحقیق در این حوزه کم است.

میزان هزینه برای مدیریت دانش در سال ۱۹۹۸ برابر ۷۷۶ میلیون دلار بوده است و این رقم در سال ۲۰۰۳ به ۸ میلیارد دلار رسید. امروزه ثروت جدید سازمان­ها مدیریت کیفیت فراگیر، مهندسی مجدد، سرمایه معنوی و اجتماعی است و در قرن ۲۱، سازمان هایی موفق خواهند بود که در حوزه دانش سرآمد باشند (محمدی و همکاران،۱۳۸۷،ص ۹).

۱-۲-۲  ظهور

تاریخچه و تکامل مدیریت دانش به لحاظ اینکه از حوزه­­های مختلفی ظهور یافته است، روشن و دقیق نیست. گفته می­شود تعدادی از نظریه­پردازان مدیریت به تجلی مدیریت دانش  کمک کرده اند. در بین آن­ها پیتر دراکر[۷]، استراسمن[۸] و پیترسنگه[۹] در آمریکا از معروف­ترین پیشگامان هستند. دراکر و استراسمن به اهمیت رو به رشد اطلاعات و دانش صریح به عنوان منابع سازمانی تاکید کردند. از طرف دیگر سنگه به بعد فرهنگی دانش یعنی سازمان یادگیرنده تمرکز کرده است. در سال ۱۹۷۹ حسابدار سوئدی به نام کارل اریک سویبی که بعدها به عنوان یکی از بنیان­گذاران علم مدیریت دانش معرفی شد، پی به ارزش دارایی­های فکری و ناملموس که حتی نامی از آن­ها در دفاتر حسابداری برده نمی­شد، برد. تا سال ۱۹۹۰ تعدادی از شرکت­های مشهور اروپایی، آمریکایی و ژاپنی برنامه­های مدیریت دانش را نهادینه کردند. در سال ۱۹۹۱ تام استورات[۱۰] مقاله خود تحت عنوان قدرت مغز را در مجله فورچون منتشر کرد و به این ترتیب مدیریت دانش مربوط به کار نوناکا و تاکه اوچی[۱۱] (۱۹۹۵) در کتاب شرکت دانش آفرین باشد(محمدی و همکاران، ۱۳۸۷).

[۱] Brito

[۲] Curado andramos

[۳] Nonaka

[۴] Bailey & Clarke

[۵] Cropley

[۶] Tobias

[۷] Drucker

[۸] Strassmann

[۹] Senge

[۱۰] Tom Stewart

[۱۱] Nonaka & Takeuchi

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و اهمیت و ضرورت مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
  • تحقیق مفهوم و نظریه های مدیریت دانش و برنامه ریزی استراتژیک
  • تحقیق مدیریت دانش و مدل های آن
  • تحقیق مدیریت دانش و فشار روانی و مدلهای مدیریت دانش و علایم و عوامل فشار روانی شغلی
  • تحقیق مدیریت دانش و رویکردهای مهم مدیریت و مزایا و معرفی شاخصهای کلیدی در پیاده سازی مدیریت دانش
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.