تحقیق مدیریت زنجیره تامین و زنجیره تامین تحت شرایط عدم قطعیت و تاریخچه الگوریتم فراابتکاری ژنتیک و ساختار آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه  تحقیق مدیریت زنجیره تامین و زنجیره تامین تحت شرایط عدم قطعیت و تاریخچه الگوریتم فراابتکاری ژنتیک و ساختار آن  دارای ۴۴  صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-مقدمه    ۶
۲-تعاریف مدیریت زنجیره تامین    ۶
۳-نیاز به مدیریت زنجیره تامین    ۷
۴-سیر تکاملی مدیریت زنجیره تامین    ۸
۵- یکپارچه سازی زنجیره تامین    ۹
۶- عوامل سوق دهنده سازمانها بسوی مدیریت زنجیره تامین    ۱۱
۶-۱- نیاز برای فعالیت های بهبود    ۱۱
۶-۲- افزایش سطح برون سپاری    ۱۱
۶-۳- افزایش هزینه حمل و نقل    ۱۱
۶-۴- فشارهای رقابت    ۱۱
۶-۵- افزایش جهانی شدن    ۱۲
۶-۶- افزایش اهمیت تجارت جهانی    ۱۲
۶-۷- پیچیدگی زنجیره های تامین    ۱۲
۶-۸- نیاز برای مدیریت موجودی ها    ۱۲
۷- عوامل موثر بر مدیریت زنجیره های تامین    ۱۲
۷-۱- مدیریت اطلاعات    ۱۲
۷-۲- مدیریت لجستیک    ۱۳
۷-۳- مدیریت روابط    ۱۳
۸-فرآیندهای زنجیره تامین    ۱۴
۸-۱- دیدگاه سیکلی    ۱۴
۸-۲- دیدگاه کششی – فشاری    ۱۵
۹-قیمت گذاری و مدیریت قیمت    ۱۵
۹-۱-اهداف قیمت گذاری    ۱۵
۹-۲-عوامل‌ موثر بر قیمت‌گذاری‌    ۱۷
۹-۳-مراحل قیمت‌گذاری    ۱۷
۱۰-دسته بندی مساله زنجیره تامین با توجه به افق های زمانی    ۱۹
۱۱-مروری بر تحقیقات پیشین    ۲۰
۱۲- مساله زنجیره تامین تحت عدم قطعیت    ۲۲
۱۲-۱- منابع عدم قطعیت در یک زنجیره تامین    ۲۳
۱۲-۲- روش های موجود جهت حل مدل های زنجیره تامین تحت عدم قطعیت    ۲۳
۱۳- پژوهش های انجام شده در ارتباط با زنجیره تامین تحت عدم قطعیت    ۲۴
۱۴-مروری بر الگوریتم ژنتیک    ۲۶
۱۴-۱-مقدمه    ۲۶
۱۴-۲-مکانیزم الگوریتم ژنتیک    ۲۶
۱۴-۳-عملگرهای الگوریتم ژنتیک    ۲۸
۱۴-۴-کد کردن    ۳۱
۱۴-۴-۱-کدگذاری باینری    ۳۲
۱۴-۴-۲-کدگذاری جایگشتی    ۳۲
۱۴-۴-۳-کدگذاری مقدار    ۳۲
۱۴-۵-ایجاد جمعیت اولیه    ۳۲
۱۴-۵-۱-اندازه جمعیت    ۳۳
۱۴-۶-تابع برازندگی    ۳۳
۱۴-۷-انتخاب    ۳۴
۱۴-۷-۱-روش چرخ رولت    ۳۴
۱۴-۷-۲-روش بولتزمن    ۳۵
۱۴-۷-۳-روش مسابقه ای    ۳۶
۱۴-۷-۴-روش رتبه بندی    ۳۶
۱۴-۷-۵-روش حالت پایدار    ۳۶
۱۴-۸-ترکیب    ۳۶
۱۴-۸-۱-ترکیب تک نقطه ای    ۳۶
۱۴-۸-۲-ترکیب دو نقطه ای    ۳۷
۱۴-۸-۳-تر کیب n نقطه ای    ۳۷
۱۴-۸-۴-ترکیب یکنواخت    ۳۷
۱۴-۹-احتمال ترکیب    ۳۸
۱۴-۱۰-جهش    ۳۸
۱۴-۱۰-۱-وارونه سازی بیت    ۳۹
۱۴-۱۰-۲-تغییر ترتیب قرار گیری    ۳۹
۱۴-۱۱-استراتژی برخورد با محدودیت ها    ۳۹
۱۴-۱۱-۱-استراتژی اصلاح عملگرهای ژنتیک    ۳۹
۱۴-۱۲-شرایط توقف الگوریتم    ۴۰
منابع    ۴۱

منابع

[۱۲] Donald C., Waters J. Global Logistics and Distribution Planning: Strategies for management, kogan page.2003.

]۱۳] McClellan M., Collaborative manufacturing using real-time information to support the supply chain, CRC Press . 2003.

[۱۴] Gattorna J.L., Jones T.,. Strategic supply chain Alignment : Best Practice in supply chain management, Gower Publishing, Ltd. 1998.

[۱۵] Lambert D.M., Cooper M.C., Supply chain management : Implementation Issues and Research opportunities. International Journal of Logistics management.92, 1-18. 1998.

[۱۶]  Su, Q., Song, Y.-T., Li, Z., Dang, J.-X.: The impact of supply chain relationship quality on … Journal of Purchasing & Supply Management 14 , 263–۲۷۲ ۲۶٫ ۲۰۰۸٫

[۱۷] Hilletofth, P, “How to develop a differentiated supply chain strategy”, Industrial Management and Data Systems, 109(1), 16—۳۳, ۲۰۰۹٫

[۱۸]schnetzler  sennhesiser,and schonslebon,adecomposition based approach for the development of a supply chain strategy. International journal of production economics.,105,21-42. 2007.

[۱۹] Y.-W. Si, D. Edmond, M. Dumas and C.U. Chong, “Strategies in  Supply Chain Management for the Trading Agent Competition”,  Electronic Commerce Research and Application, vol. 6 (iss. 4), El-sevier, , pp. 369-382.2007

[۲۰] ketchen .d.j and giunper l.c  the intersection of strategic managment and supply chain managnent. In dustrial marketing management,33,51-55. 2004.

[۲۱] Schnetzler, M.J., Sennheiser, A., Schönsleben, P., „A decompositionbased approach for the development of a supply chain strategy“, International Journal of production economics,105-21. 2007.

[۲۲] Stadtler H.,Kilger C. Supply chain management and advanced plannings concepts,models,software and case studies, Springer. 2004.

[۲۳] Seuring S.A. Strategy and organization in supply chain, Springer. 2003.

[۲۴] Mentzer John T. Supply chain management, Sage publications Inc. 2001.

[۲۵] A. Gupta, C.D. Maranas, A hierarchical Lagrangean relaxation procedure for solving midterm planning problems, Industrial & Engineering Chemistry Research 38 (1999) 1937–۱۹۴۷٫

[۲۶]]A. Gupta, C.D. Maranas, Managing demand uncertainty in supply chain planning, Computers & Chemical Engineering 27 , 1219–۱۲۲۷٫ ۲۰۰۳٫

[۲۷] Altiparmak, F., Gen, M., Lin, L., & Karaoglan, I. A steady-state genetic algorithm for multi-product supply chain network design . Computers & Industrial Engineering, 56, 521–۵۳۷٫ ۲۰۰۹٫

[۲۸] sajady.h,davoudpour.h, two-echelon commodity supply chain network design with mode selection,lead times and inventory costs.computers and operation research,39(7),1345-1354. 2012.

[۲۹] Xu, J., Liu, Q., & Wang, R. A class of multiobjective supply chain networks optimal model under random fuzzy environment and its application to the industry of chinese liquor,information sciences ,178(8),2022-2043. 2008.

[۳۰] Pishvaee M.S. , Torabi S.A. A possibilistic programming approach for closed-loop supply chain network design under uncertainty. FuzzySetsandSystems161. 2668 –۲۶۸۳٫ ۲۰۱۰

[۳۱]F. Altiparmak, M. Gen, L. Lin, T. Paksoy, , A genetic algorithm approach for multi- objective optimization of supply chain Networks, Computers and Industrial Engineering 51, pp. 197-216. 2006.

۱-مقدمه

در این مقاله، تعاریف و نکاتی در ارتباط با زنجیره تامین بیان می شود و پژوهش های انجام شده در این رابطه مورد مطالعه قرار می گیرد. سپس مساله برنامه ریزی زنجیره تامین تحت عدم قطعیت معرفی می شود و همچنین مواردی که به طور عموم در یک زنجیره تامین تحت عدم قطعیت در نظر گرفته می شود. سپس اشاره ای به روش های موجود جهت حل آن می شود و سپس مطالبی در مورد تاریخچه الگوریتم ژنتیک و  روش حل آن پرداختیم.

۲-تعاریف مدیریت زنجیره تامین

پیش از ارایه تعاریف، نمایی از یک زنجیره تامین در ساده ترین حالت خود به لحاظ حجم اجزای زنجیره در شکل ۲-۱ آورده شده که با در نظر گرفتن آن، تعاریف ارایه شده از زنجیره تامین روشن تر باشد.

دونالد، [۱۲] : سازنده و تامین کنندگانش، خریداران و مشتریان،  به عبارت دیگر همه گروه ها در سازمانی گسترش یافته کار می کنند تا یک محصول را به بازار عرضه کنند که مشتری مایل است برای آن پول پرداخت نماید. این شرکت چند گروهی، بصورت یک سازمان گسترده عمل می کند و از منابع مشترک (افراد، فرآیند ها، تکنولوژی، معیارهای عملکردی) استفاده بهینه می کند تا به هم افزایی عملیاتی دست یابد و نتیجه، محصول یا خدمتی است با کیفیت بالا، هزینه کم و سهولت دسترسی.

مک کلان، [۱۳] : اعتقاد دارد مدیریت زنجیره تامین شامل یکپارچه سازی فرآیند های کسب و کار از استفاده کننده نهایی تا تامین کننده اولیه می باشد که محصول، خدمات و اطلاعاتی را مهیا می کنند که برای مشتری ایجاد ارزش می کند.

گاتورنا [۱۴] : مدیریت زنجیره تامین را به بیان لمبرت و کوپر، [۱۵]اینچنین تعریف می کند : یک فلسفه یکپارچه کننده برای مدیریت جریان کل مواد در یک کانال توزیع از تامین کننده اولیه تا مشتری نهایی.

تعریف دانشگاه MIT از مدیریت زنجیره تامین : مدیریت زنجیره تامین یکپارچه عبارت است از یک رویکرد یکپارچه فرآیندگرا برای تامین[۱]، تولید[۲]، و توزیع[۳] محصولات و خدمات به مشتریان.

سو وهمکاران[۱۶] نیز بر اهمیت کیفیت روابط و همکاری در طول زنجیره تامین تاکید می کنند و رابطه میان عناصر زنجیره تامین را از مهم ترین عوامل موفقیت سازمان ها می دانند. زنجیره تامین در مقیاس گسترده خود به معنای زنجیره تامین بین سازمانی می باشد، در حالی در مقیاس کوچکتر به معنای زنجیره تامین درون سازمانی می باشد. در زنجیره تامین درون سازمانی روابط و هماهنگی میان بخش های وظیفه ای مختلف سازمانی مانند بازاریابی، تولید، خرید، پشتیبانی و غیره ضروری است.

۳-نیاز به مدیریت زنجیره تامین

هیلتوفث [۱۷]مدیریت زنجیره تامین را به عنوان مجموعه دیدگاه هایی مطرح می کند که به دنبال یکپارچگی و همکاری کارآمد بین مواد، اطلاعات و جریان مالی در طول زنجیره تامین هستند. این یکپارچگی موجب می شود که کالا به موقع، با مقدار مناسب و با کمترین هزینه ممکن در مکان مطلوب باشد و نیازهای مشتری را ارضا نماید. به عبارت دیگر مدیریت زنجیره تامین، فرآیندهای زنجیره تامین و هم چنین جریان مواد را از تامین کننده تا مشتری هماهنگ می کند[۱۸].

انجمن متخصصان مدیریت زنجیره تامین تعریف زیر را از مدیریت زنجیره تامین ارائه می دهند.مدیریت زنجیره تامین شامل برنامه ریزی و مدیریت همه فعالیت های مربوط به تامین منابع، تبدیل آنها به محصول می باشد. هم چنین مدیریت زنجیره تامین ارتباطات و همکاری میان اعضای زنجیره را شامل می شود. این اعضا می توانند تامین کنندگان، واسطه ها، مشتریان و … باشند.مدیریت زنجیره تامین ، مدیریت عرضه و تقاضا بین یک و چند سازمان را هم به عهده دارد. هدف از مدیریت زنجیره تامین بهبود کارایی فرآیند زنجیره تامین است تا محصول مناسب، به موقع و با کمترین هزینه به دست مشتری برسد[۱۹]. اعتقاد به اینکه مدیریت زنجیره تامین می تواند موجب پاسخگویی بهتر به مشتری  و در نهایت سوددهی بیشتر شود، بسیاری از مدیران را متوجه بحث مدیریت زنجیره تامین نموده است و این مدیران عوامل سوق دهنده سازمان ها به صورت مدیریت زنجیره را به صورت زیر بیان کرده اند.[۲۰]

نیاز به فعالیت های بهبود ، افزایش سطح برون سپاری ،افزایش هزینه حمل و نقل، فشارهای رقابتی، افزایش جهانی شدن، اهمیت تجارت جهانی، پیچیدگی زنجیره تامین و نیاز به مدیریت موجودی ها.

به طور کلی مدیریت زنجیره را در سه سطح می توان بررسی نمود:

سطح کلان: شامل چشم اندازها و اهداف بنیادی زنجیره تامین می شود و در واقع چارچوب مدیریت راهبردی زنجیره تامین است.

سطح راهبردی: با کمک راهبردهای زنجیره تامین به دنبال تحقق چشم انداز زنجیره تامین است. مدیریت راهبردی ذخیره تامین از طریق توانمندسازی زنجیره تامین، راهبردهای رقابتی سازمان را حمایت می کند.

سطح عملیاتی:راهبردهای زنجیره تامین را به کار می گیرد و شامل برنامه ریزی کنترل و اجرای فزآیند‌ها می شود[۲۱].

۴-سیر تکاملی مدیریت زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تامین همواره یکی از عناصر کلیدی در تولید،انبارداری و توزیع محصولات به شمار رفته است. اما در طول سالیان اخیر این حوزه به شناخت بسیار وسیعی در جامعه دانشگاهی و تجاری دست یافته و بیش از پیش مورد اهمیت واقع شده است.

نقش مدیریت زنجیره تامین نیز تغییر یافته و اینک به عنوان مهمترین عامل موفقیت بسیاری از سازمان ها به شمار می رود. با این حال بسیاری از مفاهیم این حوزه مفاهیم جدیدی به شمار نمی رود اگرچه در طول زمان تغییر یافته و به تکامل بیشتری رسیده اند.

با ورود صنعت به قرن ۲۱، تغییرات شدیدی در حال رخ دادن است که دورنمای صنعتی و اقتصادی جهان را دگرگون می‌کند. بازار به معنای واقعی جهانی شده است و مشتریان مقادیر کوچکتری از کالاهای سفارشی را طلب می کنند. بیشتر شرکت ها دامنه گسترده تری از محصول ها را ارائه می کنند و کالاهای جدید بیشتری با سرعت بیشتر و با تمرکز بر نیاز بازار ارائه می کنند. این تغییرات چالش های اجتناب ناپذیر و مسائل جدید لجستیک را برای همه تولید کنندگان پدید آورده است. در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ شرکت ها عملیات تولیدی خود را کاملا تحت کنترل قرار دادند. این کار با استفاده از تولید علمی و برنامه ریزی مواد، زمانبندی و کنترل کارگاه و سیستم هایی نظیر برنامه ریزی منابع تولیدی و برنامه ریزی منابع انسانی انجام می شد. در دهه ۱۹۹۰ شرکت ها سعی کردند خود را در رده جهانی مطرح کنند. شرکت ها مدیریت جامع کیفیت را بکار بستند تا فرآیندهایشان را تحت کنترل درآورند و بهبود مستمر را پدید آورند، همچنین روش های تولید بهنگام[۴](JIT) و موجودی صفر نیز معرفی شدند تا کارخانجات بتوانند از آنها بعنوان روشی برای کاهش هزینه و همزمان با آن بهبود در کیفیت استفاده کنند. اکثر این شرکت ها معتقدند که قدم بعدی  برای افزایش سود و سهم بازار باید بردارند، مدیریت زنجیره تامین کارا است.

در یک زنجیره تامین ابتدا مواد خام ساخته می شوند، سپس کالاها در یک یا چند کارخانه تولید و در نهایت به عمده فروشی ها یا مشتری تحویل داده می شوند. جهت کاهش هزینه و بهبود سرویس دهی، استراتژی های کارایی زنجیره تامین در سطوح مختلف زنجیره تامین باید در نظر گرفته شوند. زنجیره تامین شامل سازندگان مواد اولیه، مراکز تولیدی، انبارها، مراکز توزیع و عمده فروشی ها و نیز مواد خام، موجودی در حال ساخت و محصولات تمام شده اند که بین تامین کنندگان کارخانجات و مشتریان در جریانند. در دنیای امروز باقی ماندن در رقابت تجارت جهانی برای شرکت هایی که جدا از تامین کنندگان و دیگر شرکای تجاری فعالیت می کنند، مشکل شده است. شرکت ها همیشه دنبال کاهش هزینه ها و بطور همزمان افزایش کیفیت کالاها و خدمات خود هستند.

علاقمندی به مفهوم مدیریت زنجیره تامین از دهه ۱۹۸۰ تا به حال در حال افزایش بوده است. این علاقه هنگامی که شرکت ها مزایای همکاری تجاری با سایر شرکا را دیدند به شدت افزایش یافت. مفهوم مدیریت زنجیره تامین بر اساس تشکیل شبکه ارزشی است که شامل موجودیت های جداگانه می باشد. این موجودیت ها متعهد شده اند تا منابع و اطلاعات را برای رسیدن به هدف مدیریت تامین کنندگان و نیز مدیریت جریان مواد و قطعات مهیا کنند.

۵- یکپارچه سازی زنجیره تامین

یکی از اهداف مهم مدیریت زنجیره تامین یکپارچه سازی است. شتادلر[۲۲]اعتقاد دارد یک زنجیره تامین با ترکیب حرکت کالا با جریان اطلاعات مالی و عملیاتی بین طرفین مربوطه یکپارچه می شود. در روند سیر تکاملی صنایع تولیدی، برخی کارخانجات پیشرو به این نتیجه رسیدند که اگر تنها به نگرش های سنتی مدیریت زنجیره تامین وابسته باشند فروش آنها طبق انتظارات سوددهی نخواهد داشت.

سورین [۲۳]، معتقد است شرکت ها هم اکنون تاکید بیشتری بر سیستم ها و تکنولوژی اطلاعات برای کمک به بهبود عملکرد شبکه زنجیره تامین دارند.

در جواب این سوال که چگونه می توان به یک زنجیره تامین موفق دست یافت باید گفت که اشتراک اطلاعات و برنامه ریزی عملیاتی، کلیدهای موفق در زمینه یکپارچه کردن زنجیره تامین هستند.

اما چه اطلاعاتی باید به مشارکت گذارده شود؟

چگونه باید بکار برده شود؟

چگونه اطلاعات، طراحی و عملیات زنجیره تامین را تحت تاثیر قرار می دهد؟

در نهایت اینکه چه نوعی از یکپارچه سازی باید اجرا شود؟

سیستم ها و دانش فنی اطلاعات یکی از مهمترین ابزارهای مدیریت زنجیره تامین کارا می باشد. در حقیقت سرمایه گذاری روی مدیریت زنجیره تامین از طریق فرصت هایی که از تحلیل دقیق و پیچیده اطلاعات زنجیره حاصل می شود، صورت می پذیرد. اولین مساله ای که در رابطه با اطلاعات در مدیریت زنجیره تامین وجود دارد این نیست که چگونه اطلاعات کسب شود بلکه این است که چه اطلاعاتی باید منتقل شود، چه اطلاعاتی برای زنجیره تامین مهم هستند و کدام می توانند بدون هیچ مشکلی نادیده گرفته شوند، چگونه اطلاعات باید تجزیه و تحلیل شوند و چگونه بکار برده شوند، اثرتکنولوژی اطلاعات در این زمینه چیست،چه ساختاری در درون سازمان های زنجیره باید وجود داشته باشد و چه ساختاری در بین سازمان های زنجیره تامین باید وجود داشته باشد، در نهایت اینکه آیا به سیستم ها و تکنولوژی اطلاعات می‌توان به عنوان ابزاری اصلی جهت کسب مزیت های رقابتی در بازار نگاه کرد.

مدیریت زنجیره تامین کارا زمانی موفق است که بتواند نیازهای مشتری را بطور کامل برآورده ساخته و برای او ارزش ایجاد کند و در عین حال سود درازمدت شرکای تجاری را تضمین نماید. در حقیقت، هدف ایجاد یک موقعیت برد- برد می باشد. شراکت در زنجیره تامین در حقیقت رابطه ای است که بین دو عضو مستقل در کانال های تامین از طریق به اشتراک گذاشتن اطلاعات در سطوح مختلف جهت دستیابی به اهداف و منافع خاصی از جمله کاهش هزینه های کلی و موجودی ها شکل داده می شود.

۱٫ Procuring

۲٫ Producting

۳٫Delivery

۱٫ Just In Time

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و اهمیت و ضرورت مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
  • تحقیق مدیریت زنجیره تامین ، مراحل تصمیم گیری کاربرد رویکرد پویایی های سیستم در آن
  • تحقیق مدیریت و سیستم اطلاعاتی استراتژیک و سیستم چندعاملی
  • تحقیق مدیریت زنجیره تأمین و مسائل انتخاب تأمین کننده و برنامه ریزی دو سطحی
  • تحقیق مدیریت دانش و مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.