تحقیق مدیریت فرایند کسب و کار و معماری سرویس گرا و سیستم پشتیبان تصمیم و مهندسی مجدد

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدیریت فرایند کسب و کار و معماری سرویس گرا و سیستم پشتیبان تصمیم و مهندسی مجدد دارای ۵۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱مقدمه:    ۴
۲-۲    ERP     ۴
۲-۲-۱مفهوم:    ۹
۲-۲-۲ تعاریف :    ۹
۲-۳ سرویس گرایی:    ۱۴
۲-۳-۱ محاسبات سرویس گرا :    ۱۶
۲-۳-۲ معماری سرویس گرا :    ۱۹
۲-۳-۳ تعریف :    ۲۰
۲-۳-۴ مفاهیم اصلی معماری سرویس گرا:    ۲۳
۲-۳-۵ اجزا اصلی یک معماری سرویس گرا :    ۲۴
۲-۳-۶ علت استفاده از معماری سرویس گرا:    ۲۵
۲-۴ مدیریت فرایند کسب و کار و معماری سرویس گرا :    ۲۶
۲-۵ سازمان سرویس گرا :    ۲۷
۲-۶ فرایند های کسب و کار سازمان :    ۳۱
۲-۷ سیستم پشتیبان تصمیم:    ۳۵
۲-۷ -۱ تصمیم گیری:    ۳۵
۲-۷-۲ :دسته بندی مسائل تصمیم بر مبنای سطوح تصمیم گیری:    ۳۷
۲-۷-۳فرایند تصمیم گیری:    ۳۸
۲-۷-۴تعریف:    ۴۰
۲-۷-۵ مفهوم سیستم‌های پشتیبان تصمیم:    ۴۲
۲-۷-۶ انواع سیستم‌های پشتیبان تصمیم گیری:    ۴۴
۲-۷-۷ روش‌های پشتیبان تصمیم گیری:    ۴۴
۲-۷-۸سیستم پشتیبان تصمیم گیری و اجزا آن:    ۴۵
سیستم مدیریت پایگاه داده:    ۴۷
۲-۸ رویکرد های دیگر :    ۴۷
۲-۹ مهندسی مجدد:    ۵۰
۲-۹-۱تعریف مهندسی مجدد:    ۵۱
۲-۹-۲ مرور ادبیات مهندسی مجدد:    ۵۲
۲-۹-۳ عوامل شکست پروژه‌هاى مهندسی مجدد:    ۵۳
۲-۹-۴عوامل موفقیت پروژه‌هاى مهندسى مجدد:    ۵۳
۲-۱۰جمع بندی :    ۵۵
منابـع    ۵۶
منابع فارسی    ۵۶

منابـع

]۱[ . مهجوریان. امیر, “تدوین متدولوژی برنامه ریزی معماری سازمانی سرویس گرا در جهت پوشش کامل چارچوب به چارچوب زکمن ” ,گزارش سمینار کارشناسی ارشد, تابستان ۱۳۸۶ .

]۲[ .فقیه, محمد مهدی, “بررسی مدل بلوغ معماری سرویس گرا ” , گزارش سمینار کارشناسی ارشد ,۱۳۸۷٫

]۳[. کاظمی. زهره و غضنفری. مهدی،” اصول مبانی سیستم های خبره با فصولی درباره :شبکه های عصبی مصنوعی و تئوری مجموعه های فازی” , دانشگاه علم و صنعت ایران. ۱۳۸۹٫

]۴[ . اکبرپور شیرازی . محسن، توپچی .حسین، “داده کاوی:مفاهیم، روش ها و کاربردها”، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی دانشکده مهندسی صنایع، مقاله کاری به شمارهDM.WP.01.0

]۵ [.دارلینگتون .کیس،  مترجم , موتمنی، همایون، “سیستمهای خبره” علوم رایانه, ۱۳۸۷٫

]۶ [بستانچی , مهدی” روش مناسب مهندسی مجدد در ایران ,ماهنامه تدبیر-سال هجدهم-شماره  ۱۸۳ ,۲۰۰۷٫

]۷[ فائز, فرهاد , قدسی پور, سیدحسن , غضنفری, مهدی , , “ارائه یک مدل تصمیم یار برای انتخاب فروشنده با استفاده از روش استدلال مبتنی بر مورد در محیط فازی”, دانشکده فنی، جلد ۴۰ ، شماره ۴، از صفحه ۵۶۹ تا ۵۸, ۱۳۸۵٫

[۸]. Liaquat H. , Jon D. P., Mohammad A.R. “Enterprise Resource Planning: Global Opportunities and Challenges”, chapter 1, 2002.

[۹].Gable, G., Scott, J., Davenport,T. , “Cooperative ERP Life-cycle Knowledge Management”, ۹th Australasian Conference on Information Systems, 1998 .

[۱۰]. Kumar ,K. , Hilsgersberg ,J,V. , “Enterprise resource planning: introduction to ERP experiences and evolution “ ,ACM  , ۲۰۰۰.

[۱۱]. Michael P. Papazoglou ,  Traverso, P., Dustdar, S. , Leymann, F. ,”Service-Oriented  Computing: State of  the Art and Research Challenges” , Computer In Computer, 2007.

[۱۲]. Gokhal, A., Kumar , B., Sahuguet, A. , ” Reinventing the Wheel? CORBA vs. Web   Services”,. HI. ACM Press,. 2002.

[۱۳]. Gisolfi, D.,  “Is Web services the reincarnation of CORBA? “, IBM, 2001.

[۱۴]. Cook , W. R.,  Barfield , J.,” Web Services versus Distributed Objects: A Case Study of Performance and Interface Design”, ICWS, 2006.

[۱۵]. Nicolai M. J., “ SOA in Practice” , O’Reilly Media Inc,,  ISBN,10:0-596-52955_4, 2007.

[۱۶]. Credle, R. , Adams, J. , Clark, K. ,Yun Peng Ge, Jeter, H., Lopes, J. , Nasser , S. ,     Peri , K. , “Patterns:SOA Design Using  WebSphere Message Broker and WebSphere,ESB” , IBM Websphere software, ibm.com/redbooks, 2008.

۲-۱مقدمه:

با توجه به نیاز بشر به فناوری اطلاعات و پیشرفته شدن دانش در این زمینه، رویکرد و چشم انداز بسیاری از سازمان‌ها به سوی به‌کارگیری فناوری اطلاعات می‌باشد؛ لذا در زمینه معماری سرویس گرا تحقیقات ارزنده ای انجام شده است. اما در زمینه ترکیب این معماری با مدیریت فرایند کسب و کار و ایجاد سازمان‌های یکپارچه، همکار، هوشمند و سرویس گرا به دلیل جدید بودن تجربیات زیادی وجود ندارد و در اغلب موارد شامل مثال‌های ساده ای از پیاده سازی بخشی و جزئی از این موارد (با توجه به نیاز سازمان خاص) می‌شود و ارائه چارچوب کلان در این زمینه در زمره تحقیقات روز دنیا قرار می‌گیرد.

۲-۲  ERP [1]

تاریخچه ERP  و برنامه ریزی و مدیریت منابع سازمان به قبل از سال ۱۹۶۰ میلادی باز می‌گردد. [ ۸]

در این برهه از زمان نرم افزارهایی به نام BOM PROCESSORS توسعه پیدا کردند. که هدف آن‌ها استخراج مواد لازم برای تولید تعدادی محصول بود. این نرم افزارها توجه زیادی به حجم تولید و یا به تعبیری دیگر Lot Sizing  نداشته و از سوی دیگر زمان تحویل را هم مد نظر نمی‌گرفتند. به همین دلیل با استفاده از آن‌ها حجم موجودی در جریان افزایش پیدا نمی‌کرد.

بین سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ , در اوایل این دهه تمرکز نرم افزاری بیشتر بر روی سیستم‌های کنترل موجودی بود. در این مدت همچنان بیشتر از مفاهیم سنتی کنترل موجودی برای توسعه نرم افزار های مرتبط استفاده می‌شد. اما در اواخر این دهه مفهوم MRP و یا برنامه ریزی مواد مورد نیاز معرفی و نرم افزار MRP   توسط IBM توسعه پیدا کرد. مهم‌ترین مشکل این نرم افزار و نرم افزار های مشابه، اجرای آن بر روی main frame های گران قیمت مستقر در مراکز دانشگاهی و یا نظامی بود؛ و همین امر فاصله زمانی بین برنامه ریزی‌ها را افزایش می‌داد. این سیستم به صورت بازگشتی زمان تحویل اقلام مورد نیاز برای ساخت یک محصول خاص را از زمان تحویل به مشتری تا زمان مورد نیاز برای مونتاژ، برنامه ریزی می‌کرد. سازمان‌ها در اجرای MRP  مشکلات زیادی داشتند. این مشکلات بیشتر مشکلاتی سیستمی و ناشی از کاربران بود تا مشکلات تکنولوژیکی. از طرف دیگر این سیستم ارتباط بین تولید و استراتژی‌های رقابتی سازمان را چندان مد نظر قرار نمی‌داد. ضمن ظرفیت‌های تولید سازمان چندان در این سیستم لحاظ نمی‌شد.

بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰, تمرکز با توجه به برنامه کلان تولید یا MPS و توسعه MRP حلقه بسته بود. در این سیستم‌ها، امکان بروز رسانی در زنجیره تولید به حد اقل رسید اما همچنان این سیستم‌ها فقط برنامه ریزی تولید را انجام داده و حمایت چندانی از سایر منابع تولید نداشتند.

بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰, گسترش MRP  به سایر حوزه‌ها و اضافه نمودن سیستم‌های پشتیبان تصمیم به آن‌ها توسعه در تمام عرصه های تولیدی، خدماتی، تجاری، توزیع و غیره، کارایی داشت؛ و نهایتاً ظهور ERP بود. مشکل عمده سیستم‌های MRP  و توسعه یافته های آن، این بود که تنها سیستم تولیدی ساخت به منظور انبار یا MTS را پشتیبانی می‌کرد؛ و سایر سیستم‌های تولیدی را چندان پوشش نمی‌داد. اما با ظهور ERP در حوزه تولید، تمامی سیستم‌های تولیدی تحت پوشش قرار گرفتند. بخش‌ها، فرایندها و وظایف مختلفی از جمله کنترل کیفیت، نگه داری و تعمیرات، حسابداری و مالی و غیره به سیستم‌های تولیدی متصل شده و ERP به عنوان حد فاصل سیستم‌های SCM  و CRM  مطرح گردید. این سیستم بیش از آنکه عنوان جدیدی برای MRP  باشد، به عنوان سطح بعدی در سطوح تکاملی سیستم‌های کامپیوتری طراحی شده برای پشتیبانی از عملیات سازمان مطرح گردید.

در سال ۱۹۹۵ , مقوله اینترنت وارد ERP شد و در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ , EDI و ERP با یکدیگر پیوند خوردند. در سال ۲۰۰۰ اینترنت به عنوان جزئی تفکیک ناپذیر از ERP محسوب و سیستم‌های ERP تحت وب توسعه یافتند که فناوری چند لایه ای در معماری سیستم اطلاعاتی را پشتیبانی می‌کنند. امروزه هم سیستم‌های جدیدی با عنوان ERP  در حال توسعه‌اند که اساس آن‌ها وب بوده و تمرکز زیادی بر حمایت از ماژول  SCM  دارند و عملاً در تعریف امروز ERP , آن را کاملاً مرتبط و جدایی ناپذیر از SCM تعریف می‌نمایند. قابل ذکر است که در سال ۱۹۹۸ , بیش از ۲۰۰۰۰ سازمان در سراسر جهان، مبلغی افزون بر ۱۷ میلیارد دلار در زمینه ERP سرمایه گذاری نمودند که این رقم در سال‌های بعد بین ۳۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته و در سال ۲۰۰۳ به رقمی نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

از طرفی، هزینه نگهداری و به روز رسانی سیستم‌های پیاده سازی شده در سال ۲۰۰۰ به رقمی در حدود ۲۱٫۵ میلیارد دلار بالغ شده که نرخ رشدی برابر ۱۳٫۱% نسبت به ۱۹۹۹ داشته است. ضمناً طبق بررسی‌های صورت گرفته در حال حاضر، بیش از ۷۰ % از ۱۰۰۰ شرکت طراز اول جهان از دید مجله fortune, سیستم‌های ERP را با موفقیت پیاده نموده‌اند و یا در حال پیاده سازی آن هستند. [۸]

لازم به ذکر است که از ERP به عنوان کاتالیزور[۱] و یا تسهیل کننده در BPR و یا مهندسی مجدد نام برده می‌شود. اما در مورد اینکه ERP  و BPR کدام یک مقدم بر دیگری است، بحث‌های زیادی مطرح شده است. برخی ERP و BPR را لازم و ملزوم هم دانسته‌اند و تاکید بسیار بر اجرای کامل BPR  همزمان با پیاده سازی ERP و یا قبل از آن دارند در حالی که برخی دیگر بسیار تاکید بر عدم اجرای BPR سنگین در فرایند های سازمان به منظور افزایش احتمال موفقیت پروژه پیاده سازی ERP در سازمان دارند. تاکید گروه دوم بیشتر بر افزایش دقت در انتخاب ERP مناسب برای سازمان که دارای بیشترین انطباق با فرایند های سازمانی است، می‌باشد.

اما به هر حال باید اشاره کرد که در برخی موارد، نرم افزار ERP خریداری شده و منطبق با آن BPR صورت می‌گیرد. که به آن BPR منطبق بر بسته[۲]می‌گویند؛ و در نوع دیگر BPR استاندارد، اعمال و سپس ERP منطبق با آن انتخاب می‌شود. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایبی دارند.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه شود این است که پیاده سازی یک سیستمERP  به صورت موفق در یک سازمان بسیار مشکل است، به گونه ای که بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته، تاکنون در ۵۰% موارد، پیاده سازی این سیستم با شکست مواجه شده است و در ۹۰ % سیستم‌های پیاده شده موفق، فراتر از زمان و بودجه مصوب اولیه عمل شده است. بنابراین با وجود مزایا بسیاری که پیاده سازی آن دارد، تا زمانی که توجیه لازم برای انجام آن وجود ندارد، نباید هیچ سازمانی خود را با آن درگیر کند. تصمیم به خرید و پیاده سازی ERP در یک سازمان به منزله قماری است که کل سازمان در آن شرط بندی می‌شود. در صورت عدم موفقیت پروژه پیاده سازی، ادامه حیات سازمان با مشکل مواجه خواهد شد.

[۱] Enabler

[۲] packaged enabled BPR

[۱] Enterprise Resource Planning

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و اهمیت و ضرورت مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
  • تحقیق مدیریت زنجیره تامین ، مراحل تصمیم گیری کاربرد رویکرد پویایی های سیستم در آن
  • تحقیق مدیریت و سیستم اطلاعاتی استراتژیک و سیستم چندعاملی
  • تحقیق برنامه ریزی منابع سازمان و سیستم پشتیبان تصمیم و مهندسی مجدد
  • تحقیق معماری سرویس گرا و وب سرویسها و انتخاب و ترکیب وب سرویسها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.