تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر، مفاهیم و مدل های آن و ارتباط میان مدیریت کیفیت فراگیر و عملکرد شرکت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر، مفاهیم و مدل های آن و ارتباط میان مدیریت کیفیت فراگیر و عملکرد شرکت دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱) مقدمه    ۴
۲-۲) تاریخچه مدیریت کیفیت فراگیر    ۴
۲-۳) سیر تکاملی مدیریت کیفیت فراگیر    ۷
۲-۴) مفاهیم مدیریت کیفیت فراگیر    ۱۰
۲-۵) مفهوم کیفیت    ۱۲
۲-۶)تیم های کنترل کیفیت در سازمان های امروزی    ۱۲
۲-۷)استانداردهای جهانی مرتبط با مدیریت کیفیت    ۱۳
۲-۸)فلسفه مدیریت کیفیت فراگیر    ۱۵
۲-۹)معیارهای کیفیت    ۱۵
۲-۱۰) ارتباط  میان مدیریت کیفیت فراگیر و عملکرد شرکت    ۱۶
۲-۱۰-۱) تمرکز بر مشتریان    ۱۶
۲-۱۰-۲)ارتباط با عرضه کنندگان    ۱۷
۲-۱۰-۳) همکاری کارکنان    ۱۷
۲-۱۰-۴) محیط کاری    ۱۷
۲-۱۰-۵) بهینه کاوی    ۱۸
۲-۱۱) بررسی برخی از مدلهای مدیریت کیفیت فراگیر    ۱۸
۲-۱۳) عملکرد مالی    ۲۳
۲-۱۴) هدف از ارزیابی عملکرد    ۲۶
۲-۱۵) ارزیابی عملکرد    ۲۷
۲-۱۶) رابطه بین عملکرد شغلی و اثربخشی    ۳۰
۲-۱۷) چه کسی باید ارزیابی را انجام دهد؟    ۳۱
۲-۱۸) پیشینه تحقیق    ۳۳
۲-۱۸-۱) تحقیقات انجام شده در داخل کشور    ۳۳
۲-۱۸-۲) تحقیقات انجام شده در خارج از کشور    ۳۵
منابع و ماخذ    ۳۶

منابع

فرنیا محمد علی،مفضفی سعید،” ارزیابی سطح مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی و ارائه راهکار جهت ارتقای آنها”، ماهنامه علوم تربیتی، سال سوم ، شماره ۱۰ ، تابستان ۱۳۸۹، صص۳۹-۲۳

گیلانی نیا شهرام، موسویان سید جواد،(۱۳۸۹)،  “تأثیر سطوح مختلف ابعاد مذیریت کیفیت فراگیر بر عملکرد شرکت های بیمه کشور ایران”فصلنامه مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سال پنجم، شماره دوازدهم، صص۶۵-۵۳

لامعی ابوالفتح ،(۱۳۷۸)، ” مبا نی مدیریت کیفیت، کمیته کشو ری ارتق ای کیفیت” ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

مجیبی میکلائی تورج ، مهدی زاده اشرفی علی ، امامی فر محسن،(۱۳۹۱)،” ارزیابی میزان آمادگی اجرای سیستم مدیریت کیفیت جامع در تعاونی های فعال تولیدی بخش صنعت استان مازندران”، پژوهشگر فصلنامه مدیریت، سال نهم، شماره ۲۶

ملکی نیا عماد،(۱۳۸۹)،” بنچ مارکینگ ابزارارتقای عملکرد سازمان”، ماهنامه تحقیق، سال سیزدهم، شماره پنجم، صص ۵-۳

مهربان رضا،(۱۳۷۶)،”مدیریت کیفیت جامع”، انتشارات البرز، چاپ اول

وزیر پور کشمیری  مهردخت، تفرشی  شکوه، شوسفی  نسرین،” ارائه الگوی مناسب مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانه های دانشگاه شهید بهشتی”، فصلنامه دانش شناسی، سال دوم، شماره ۴، ۱۳۸۸،صص ۱۱۰-۹۹

ریاحی، بهروز، ( ۱۳۸۱ )، ” مدیریت کیفیت جامع در بخش عمو می ( دولت) ” ، چاپ اول ، تهران، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران

آگوای،(۱۳۷۸) ،” آموزه های دکتر دمینگ”، ترجمه: م. تیموری،صص ۸۸-۶۶

باران دوست  رامبد ، رحمانی  شادی ،(۱۳۸۲)،” بررسی رابطه تطبیقی مدیریت کیفیت جامع و سازمان یادگیرنده”، ماهنامه تدبیر، سال سیزدهم،شماره ۱۳۴

 Green, K. W., Jr., & Inman, R. A. (2005). Using a just-in-time selling strategy to strengthen supply chain linkages. International Journal of Production Research, 43(16), 3437–۳۴۵۳٫

hajijabbari Ramin , salimichenar Reza ,(2012), Investigating the effect of the Total quality management (TQM) on the performance of Accepted companies in the Tehran stock exchange, Science Series Data Report, Vol 4, No. 2;

Kafetzopoulos Dimitrios P, Gotzamani Katerina D.,(2014),” Critical factors, food quality management and organizational performance”, Food Control ,40 , 1e11

۲-۱) مقدمه

اصول مدیریت کیفیت مدتهاست که به عنوان یک مفهوم درون سازمانی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد(Wu and Zhang,2013). منظور ازکیفیت در مدیریت آن است که سازمان ها، خدمات یا تولیدات خود را از ابتدای کار به درستی انجام دهند که پس از آن نیازی به اصلاح خطاها یا نقایص نداشته باشند. امروزه مسئله کیفیت درکلیه سازمان ها و همچنین درجنبه های مختلف زندگی یک نکته اساسی به حساب می آید بدون شک در حرکت به سمت جهانی شدن، کیفیت یک عامل تأثیرگذار است. برای بهبود کیفیت محصولات و خدمات، شیوه ها و الگوهای مختلفی طراحی و معرفی شده اند، یکی از مهمترین آنها الگوی مدیریت کیفیت فراگیر می باشد. کاربرد این الگو ابتدا از صنعت آغاز گردید ولی اکنون به صورت فلسفه ای در کلیه زمینه ها پذیرفته شده و به کار گرفته می شود.(وزیر پور و همکاران،۱۳۸۸،ص۹۵). مفهوم مدیریت کیفیت فراگیر نظام به کارگیری توانمندی های فکری و جسمی کارکنان در سطوح گوناگون یک سازمان است . در مدیریت کیفیت فراگیر به جای این که مسئولیت آموزش ، یادگیری و کیفیت فقط بر دوش یک نفر یا واحدی ویژه باشد ، برعهده ی همه ی کارگزاران سازمان آموزشی است و با این نظر همه ی افراد را درگیر کار کرده و از توانمندی های گوناگون کارکنان در سطوح گوناگون بهره برداری می کند . مدیریت کیفیت فراگیر توان کارکنان را در تمام فعالیت ها و فرایندها به کار می گیرد و مشارکت را به صورت عملیاتی و ملموس تا عمق سازمان رسوخ می دهد (فرجی،۱۳۸۴،ص۷۰). از اینرو در شرایط کنونی یکی از ابزارهای مناسب برای داشتن سازمانی پویا و هدفمند که در محیط رقابتی بتواند فعالیت نماید استفاده از ابزار مدیریت کیفیت فراگیر می باشد.

۲-۲) تاریخچه مدیریت کیفیت فراگیر

مدیریت کیفیت فراگیر به طور وسیعی به عنوان  یک فلسفه مدیریتی تشخیص داده شده و به عنوان شعار کلیدی سازمان ها برای کسب مزیت رقابتی در بازارها در نظر گرفته می شود(Wang et al, 2012). مدیریت کیفیت فراگیر همه بخش ها و زیر مجموعه های سازمان را در بر می گیرد.در این رویکرد مدیریت عالی ، راهبرد و عملیات مربوط به برآورده کردن نیازهای مشتری را سازماندهی می کند و همکاری نزدیک بین کارکنان را توسعه می دهد.(Gupta&Prabhat,2009)سازمان های با رویکرد مدیریت کیفیت فراگیر به مدیریت نظام مندداده ها و بعد فرایندها و شیوه ای برای حذف موانع از سر راه بهبود مستمر اهمیت ویژه می دهند.(Feigenbaum,2007)مدیریت کیفیت فراگیر یک روش زندگی برای بهبود مستمر عملکرد در هرسطح و فعالیت با ایجاد شرایط مناسب بهبود براساس کارگروهی،اعتماد و احترام متقابل را ارایه می دهد و در تحقیقات مدیریت کیفیت فراگیر یک چرخه تکراری و فعالیت بدون پایان است که متضمن پویایی و پایداری سازمانی می باشد.(steyaert,2009)  به عبارت دیگر مدیریت کیفیت فراگیر روشی برای اداره یک سازمان است که اساس آن بر کیفیت و مشارکت تمام اعضای سازمان استوار است و هدف آن رسیدن به موفقیت دراز مدت از طریق جلب رضایت مشتری و تامین رضایتمندی کارکنان است(keng Boon et al,2007) انسان ها از ابتدای خلقت با کیفیت سر و کار داشتند و در تولید ابزار و وسایل و ساختن منزل مسکونی و مناسب بودن مصالح ساخت و غیره به نوعی به این مقوله می پرداختند. اما با گذشت زمان و افزایش خواسته های انسان جهت تامین نیازهایش مجبور به ایجاد بازارهای داد و ستد کالاو خدمات گردید که در این بین مسئله کیفیت رنگ و بوی دیگری گرفت و بیش از پیش در عرصه تولید کالاو خدمات نمایان شد. تا جایی که در قرن هجدهم با وقوع انقلاب صنعتی و ایجاد تحول در دانش مدیریت و روی آوردن بنگاه های اقتصادی به تولید انبوه، ضرورت به کارگیری روش های علمی در زمینه کنترل کیفیت نیز احساس شد( سلطانی،۱۳۸۰، ص۵۰) در سال ۱۹۲۴ دکتر والتر شوارت آمریکایی در آزمایشگاههای شرکت Bell سیستمی را به وجود آورد که می‎توانست واریانس سیستمهای تولید را اندازه‎گیری کند. این سیستم به نام (کنترل آماری فرایند)یا[۱] SPC مشهور شده است. دکتر شوارت در سال ۱۹۳۱ کتابی با عنوان «کنترل اقتصادی کیفیت محصولات صنعتی» منتشر کرد. در این کتاب او به موضوع «کنترل کیفیت آماری» پرداخت. در سال ۱۹۴۶ پس از جنگ جهانی دوم نیروهای حرفه‎ای تولید در ژاپن «سازمان غیرانتفاعی اتحادیه مهندسان و دانشمندان ژاپن» را تأسیس کردند. در همین سال، جامعه کنترل کیفیت آمریکا» نیز تشکیل شد. شاگرد شوارت دبلیو. ادوارد دمینگ که یک فیزیکدان با گرایش ریاضی بود و در بخش کشاورزی و دفتر تحقیقات آمریکا کار می‎کرد، موظف گردید تا سیستم کنترل آماری فرایند را به کارکنان صنایع دفاعی آمریکا آموزش دهد. در سال ۱۹۵۰ اتحادیه متخصصان علوم و مهندسین ژاپن[۲]  از دمینگ دعوت کردند تا SPC و روشهای کنترل کیفیت را در کشور ژاپن آموزش دهد. ژاپنی‎ها به سرعت خود را با آموزشهای دمینگ هماهنگ ساخته و در این روشها تغییراتی به وجود آوردند. در سال ۱۹۵۱ اتحادیه دانشمندان و مهندسین ژاپنی  جایزه دمینگ[۳] که عالی ترین جایزه کیفیت در ژاپن به حساب می‎آید را با هدف افزایش سطح کیفیت صنعت در ژاپن ایجاد کردند. دمینگ به پاس خدماتی که به توسعه کیفیت در ژاپن انجام داد، بزرگترین جایزه ژاپن به نام «مدال افتخار امپراطور برای سازندگان اقتصاد ژاپنی» را دریافت نمود. در سال ۱۹۵۱ دکتر فینگبام[۴] کتابی تحت عنوان «کنترل کیفیت فراگیر» منتشر کرد. در این کتاب او به جای «کنترل کیفیت آماری» از «کنترل کیفیت فراگیر» سخن به میان آورد.در سال ۱۹۵۴ جوزف جوران[۵] اهمیت درگیر نمودن تمام بخشها در پیگیری امر کیفیت و اهمیت رضایت مشتری را به جای تبعیت از مشخصات محصول ژاپنی‎ها، یادآوری نمود. در سال ۱۹۶۲ کاآرو ایشیکاوا[۶] ایده و تفکرات جوران و فینگبام را بسط داده و موضوع مشتریان داخلی را که دریافت‎کنندگان بروندادهای داخل سازمان هستند را علاوه بر مشتریان خارجی سازمان، مطرح کرد. ایشیکاوا بر مبنای کار متخصصین علوم رفتاری و نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو و تئوری X و Y مک‎گریگور توانست واژه «کانون‎های کیفیت» را پیشنهاد نماید. در اواخر دهه ۱۹۷۰، آمریکایی‎ها و اروپایی‎ها متوجه پیشی گرفتن ژاپنی‎ها در تسخیر بازارهای جهانی شدند، به فکر استفاده از نگرش [۷]TQM در مدیریتهای خود گردیدند. در سال ۱۹۸۷ آمریکا در مقابل جایزه دمینگ، جایزه‎ای را به نام «مالکوم بالدریج» ابداع کردند. این جایزه برای معرفی سازمانهایی که به بالا بردن سطح کیفیت خود و اجرای TQM دست یافته‎اند، طراحی شده است. جایزه‌ بالدریج‌ همه‌ ساله‌ به‌ حداکثر شش‌ شرکت‌ ( دو شرکت‌ از هریک‌ از دسته‌ های‌ بازرگانی‌ ، خدماتی‌ و بازرگانی‌ کوچک‌) تعلق‌ می‌ گیرد.عقاید علمای‌ کیفیت‌ نتایج‌ عمری‌ درک‌ و تجربه‌ آنان‌ از کیفیت‌ است‌ . قبل‌ از اینکه‌ بانیان‌ این‌ افکار به عنوان‌عالم‌ و استاد شناخته‌ شوند ، این‌ ایده‌ ها در هزاران‌ شرکت‌ و سازمان‌ در سراسر جهان‌ تجربه‌ شده است‌ .این‌ایده‌ها دانش‌ ژرفی‌ هستند که‌ می‌ توانند توسط‌ هر کس‌ و هر سازمان‌ به‌ کار گرفته‌ شوند وارزش‌ آن‌ ها بی‌ شماراست‌ . هیچ‌ دانشمندی‌ یافت‌ نمی‌ شود که‌ تمامی‌ جواب‌ ها را داشته‌ باشد ، هرعلامه‌ای‌ نوعی‌ ایدهٔ‌ منحصربفردی‌ را ارائه‌ می‌ دهد تا مرزهای‌ دانش‌ را جلو ببرد و مسائل‌ کیفی‌ را حل کند . برای‌ حل‌ مسایل‌ واقعی‌ زندگی‌ ،فرد می‌ بایستی‌ قادر باشد پیامهای‌ دانشمندان‌ مختلف‌ را بگیرد و پس‌ از درک‌ و دسته‌ بندی‌ و ترکیب‌ آنها به‌یک‌ جمع‌ بندی‌ مفیدی‌ تبدیل‌ کند .برای‌ حصول‌ بهترین‌ نتیجه‌ ازعقاید این‌ مشاهیر ، می‌ توان‌ از خلاصه ۷ نکته‌ ای‌ بندل‌[۸] به‌ عنوان‌خطوط‌ راهنما استفاده‌ کرد.

[۱] – Statistical process control

[۲] – EU scientists and engineers in Japan

[۳] – Deming

[۴] – Fyngbam

[۵] – Joseph Juran

[۶] – Ishikawa& Kaaro

[۷] -Total Quality Management

[۸] – Bendell

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تعاریف کیفیت و ضرورت و نحوه شکل گیری استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت (QMS) و سیستم مدیریت زیست محیطی (EMS)
  • تحقیق فرهنگ کیفیت محور و مدیریت دانش و اهمیت و ابعاد و مؤلفه های آن
  • تحقیق مدیریت کیفیت خدمات الکترونیک و اهمیت و ابعاد کیفیت خدمات و معرفی مدل وب کوال
  • تحقیق سیستم مدیریت کیفیت ورویکردهای آن، استاندارد ایزو و ضرورت وجود استانداردهای بین المللی ایزو در صادرات محصولات تولیدی
  • پیشینه تحقیق مفهوم و دیدگاه های مختلف توانمندسازی و خلاقیت و تاریخچه مدیریت ومدیریت کیفیت فراگیر
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.