760 views
پیشینه تحقیق مراحل اصلی فرآیند توسعه محصول جدید و آزمون شخصیتی MBTI و الگوریتم ژنتیک دارای ۴۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱- مقدمه ۶
۲-۲- پیشینه تحقیق ۶
۲-۳- توسعه محصول جدید ( NPD ) ۹
۲-۳-۱- اهداف فرایند توسعه محصول جدید ۱۰
۲-۳-۲- مراحل اصلی فرآیند توسعه محصول جدید ۱۱
۲-۳-۲-۱- ایدهیابی و ایدهزایی ۱۱
۲-۳-۲-۲- پالایش ایدهها و انتخاب یک ایده ۱۱
۲-۳-۲-۳- توسعه مفهوم ۱۲
۲-۳-۲-۴- توسعه استراتژی بازاریابی ۱۲
۲-۳-۲-۵- بررسی تجاری ۱۲
۲-۳-۲-۶- توسعه محصول ۱۴
۲-۳-۲-۷- آزمایش بازار ۱۵
۲-۳-۲-۸- تجاری کردن ۱۵
۲-۴- منطق فازی ۱۵
۲-۵- آزمون شخصیتی MBTI ۱۷
۲-۶- مبانی رفتار گروه و شناخت تیم ۲۴
۲-۶-۱- تفاوت گروه با تیم ( گروه کاری) ۲۵
۲-۶-۲- انواع تیم ۲۶
۲-۶-۳- خلق تیمهایی با عملکرد عالی ۲۷
۲-۷- بهینهسازی چندهدفه ۲۸
۲-۷-۱- تعریف مسائل بهینهسازی چندهدفه ۲۹
۲-۷-۲- مفهوم بهینگی پارتو و مجموعه غیرمغلوب ۳۱
۲-۷-۳- روشهای حل مسائل بهینهسازی چندهدفه ۳۲
۲-۷-۳-۱- روش مجموع وزنی ۳۲
۲-۷-۳-۲- روش برنامهریزی آرمانی ۳۳
۲-۷-۳-۳- روش برنامهریزی آرمانی فازی ۳۳
۲-۷-۳-۴- روش اپسیلون- محدودیت ۳۵
۲-۸- الگوریتم ژنتیک GA ۳۵
۲-۸-۱- اجزای الگوریتم ژنتیک ۳۶
۲-۸-۲- عملگرهای الگوریتم ژنتیک ۳۷
۲-۸-۲-۱- عملگر انتخاب ۳۷
۲-۸-۲-۲- عملگر تقاطع ۳۹
۲-۸-۲-۳- عملگر جهش ۴۱
منابع و مآخذ ۴۲
]۱[ محقر، علی و مصطفوی، امیر. ” ارائه مدلی برای انتخاب گروه پروژه با استفاده از رویکرد فازی.” فصلنامه مدرس علوم انسانی(۲۰۰۷): ۲۰۷-۲۳۳٫
]۲[ مدرس، عبدالحمید؛ آرزومند، مجید و بهشتی سرشت، مصطفی. ” عوامل اثرگذار بر سازماندهی تیم توسعه محصول.” چهارمین کنفرانس بینالمللی مدیریت(۲۰۰۸).
]۴[ اسماعیلپور، رضا و جباری، مریم. ” بررسی فرآیند توسعه محصول جدید از ایده یابی تا عرضه به بازار ” چهارمین کنفرانس ملی مدیریت تکنولوژی ایران.
]۵[ پی رابینز، استیفن. پارساییان، علی؛ اعرابی، سید محمد. ” رفتار سازمانی پیشرفته ” . جلد دوم، گروه.
[۶] Zhang, Lianying, and Xiang Zhang. “Multi-objective team formation optimization for new product development.” Computers & Industrial Engineering ۶۴٫۳ (۲۰۱۳): ۸۰۴-۸۱۱٫
[۷] Mahdavi, Iraj, et al. “A genetic algorithm for a creativity matrix cubic space clustering: A case study in Mazandaran Gas Company.” Applied Soft Computing (۲۰۱۳).
[۸] Abdelsalam, Hisham ME. “Multi-objective team forming optimization for integrated product development projects.” Foundations of Computational Intelligence Volume 3. Springer Berlin Heidelberg, 2009. 461-478.
[۹] Myers, I. B. (2003). MBTI manual: a guide to the development and use of the myersbriggs type indicator instrument: CPP.
[۱۰] Chen, S. J., & Lin, L. (2004). Modeling team member characteristics for the formation of a multifunctional team in concurrent engineering. IEEE Transactions on Engineering Management, 51(2), 111–۱۲۴٫
[۱۱] Wi, Hyeongon, et al. “A team formation model based on knowledge and collaboration.” Expert Systems with Applications 36.5 (2009): 9121-9134.
[۱۲] Güngör, Zülal, Gürkan Serhadlıoğlu, and Saadettin Erhan Kesen. “A fuzzy AHP approach to personnel selection problem.” Applied Soft Computing ۹٫۲ (۲۰۰۹): ۶۴۱-۶۴۶٫
در دنیای رقابتی کسب و کار امروز، فرایندهای توسعه محصول سرعت یافته و ارائه سریعتر محصولات به بازار یکی از معیارهایهای موفقیت در کسبوکار است. توسعه محصول جدید، اجرای یکی از استراتژیهایی است که از طریق آن یک شرکت تلاش میکند میزان فروش و سهم بازار خود را افزایش دهد. این کار از طریق بهبودبخشیدن یا اصلاح محصولات و خدمات کنونی یا ارائه محصولات جدید انجام میشود.
اولین گام در نوآوری محصول، تشکیل تیمی برای نوآوری محصول می باشد. تیم مذکور وظیفه توسعه و نوآوری محصول جدید را برعهده خواهد داشت. تیم تشکیل شده، باید متشکل از افرادی با وظایف، دانشها و تواناییهای متنوع باشد. بهکارگیری تیمهای چندوظیفهای مستقیماً به اثربخشی کلی نوآوری محصول کمک میکند. همچنین تیمهای منعطف با وظایف متقاطع، در توسعه فعالیتهای جدید موفقتر هستند چون دارای ترکیب دانشی جدید بوده و به سازمانها قابلیتهای جدیدی عرضه میکنند. این تیمها توانایی حل مسأله را در هنگام بروز مشکل و موانع سر راه اجرا، افزایش میدهند.
با توجه به آنچه گفته شد، افراد زیادی در سالیان مختلف به مدلسازی مسأله شکلگیری تیم پرداختهاند. در این مقاله ابتدا مروری بر مطالعات انجامشده در زمینه تیمهای کاری و چگونگی تخصیص بهینه نیروی انسانی خواهیم داشت. سپس به شرح مفاهیمی از جمله توسعه محصول جدید، منطق فازی، آزمون شخصیتی MBTI و مبانی رفتار گروه وتیم میپردازیم. پس از آن با توجه به مدل ریاضی مسأله، مطالبی پیرامون بهینهسازی چندهدفه ارائه خواهد شد.
اَسکین و فیتزپاتریک در سال ۲۰۰۵، یک مدل ریاضی برای شکلگیری تیمهای انسانی اثربخش ارائه دادند. در این مدل اعضای تیم به نحوی انتخاب میشوند که مهارتهای فنی موردنیاز را پوشش دهند. علاوه بر آن برای تشکیل تیمهایی با کارایی بیشینه، از شاخص کنش( یا تمایلات طبیعی )[۱] کالب ( KCI )[2] استفاده میکند ( شاخص کالب روشهای عملکرد غریزی انسان را اندازهگیری میکند. به گفته کالب، کنشها در فرایند یادگیری فرد نقشی اساسی دارند. ). در نهایت مدل را با روشی ابتکاری حل کردند. ]۱۹[
محقر و مصطفوی در سال ۲۰۰۷، الگو و مدلی برای انتخاب نظاممند گروه ( تیم ) یک پروژه و یا مراحلی از آن ارائه کردند. این مدل براساس الگوی سازگاری فازی پایهگذاری شده است. مفهوم سازگاری فازی برای سنجش میزان تناسب بین دو مجموعه فازی استفاده میشود که در این تحقیق، تناسب بین دو مجموعه فازی مهارتهای هدف پروژه و مهارتهای گروههای بالقوه مورد نظر است. درپایان، با استفاده از روش مجموع ساده وزین (SAW )[3] ، گروهها رتبهبندی شده، گروه بهینه انتخاب و به پروژه تخصیص داده میشود.] ۱[
در سال ۲۰۰۸، مدرس و همکاران ضمن بررسی عواملی که در بستر سازمانی تیم توسعه محصول، موفقیت آن را تضمین مینمایند، با تشریح دو عامل مهم در سازماندهی تیم توسعه محصول یعنی استراتژی توسعه محصول و ویژگیهای سازمانی، مقدمات و پیشنیازهای لازم جهت سازماندهی تیم توسعه محصول را بیان کردند.]۲[
مویانگ و همکاران در سال ۲۰۰۹، مدلی مفهومی برای انتخاب از میان کاندیداهای رهبران و اعضای تیم ارائه دادند. به این منظور، اطلاعات بهدستآمده از آن که شامل امتیاز دانشی هر فرد و امتیاز آشنایی بین افراد میباشد را وارد مدل ریاضی میکنند. در نهایت با ارائه یک الگوریتم ژنتیک و معیارهای ارتباطات اجتماعی، به انتخاب اعضای تیم و مدیر تیم میپردازد.]۱۱[
هشام عبدالسلام در سال ۲۰۰۹، مدلی برای تخصیص تیمهای چندوظیفهای به سازمانهای توسعه محصول یکپارچه ( IPD )[4] یا هر سازمان برمبنای پروژه دیگر ارائه داد. این مدل مواردی از قبیل محدودیت در دسترسبودن کارکنان، مهارتهای موردنیاز و همگنبودن تیم را در نظر میگیرد. همچنین با فرموله کردن و اختصاص تیم به پروژههای با بازدهی بالاتر، موجب بیشینهسازی بازدهی سازمان میشود.]۸[
زولال گونگر و همکاران در سال ۲۰۰۹، یک سیستم انتخاب کارمند بر اساس فرایند تحلیل سلسلهمراتبی فازی (FAHP) ارائه دادند.FAHP برای تعیین کارمند با بیشترین صلاحیت بهکار میرود که با رتبهبندی معیارهای کمی و کیفی سروکار دارد. در نهایت نتایج بهدستآمده از روش FAHP را با نتایج روش اهداف وزندار یاگر[۵] مقایسه شد. روشهای ارائه شده در این مطالعه، یک روش حمایتی تصمیمگیری برای تهیه اطلاعات بیشتر و کمک به مدیران برای تصمیمگیری بهتر تحت رویدادهای فازی معرفی کرد.]۱۲[
در سال ۲۰۱۰ ژی پینگ فَن و همکاران، روشی برای انتخاب اعضای تیمهای میانکارکردی ارائه کردند که در آن هر دو عملکرد فردی و عملکرد همکاری بین اعضا ( درون و بیرون سازمان ) در نظر گرفته شده است. برای این منظور از یک مدل برنامهریزی چندهدفه ۰-۱ استفاده کردند.]۱۳[
کریستف دُرن و همکاران در سال ۲۰۱۱، یک مسأله توسعه یافته شکلگیری تیم را عنوان کردند که نه تنها نیازمند تعاملات مستقیم برای تعریف تیم است، بلکه علاوه بر آن به بررسی شبکههای ارتباطی پراکنده بین همکاران میپردازد. آنها از دو روش ابتکاری بر اساس الگوریتمهای ژنتیک و تبرید شبیهسازیشده استفاده کردند که در نهایت منجر به پیداکردن بهترین ترکیب از تعاملات مستقیم و ارتباطات مشتقشده از آنها میشود.]۲۰[
در سال ۲۰۱۲، توانا و همکاران یک چارچوب دومرحلهای برای انتخاب بازیکنان و شکلگیری تیم در فوتبال ارائه کردند. مرحله اول بازیکنان پیشنهادی را با استفاده از یک روش رتبهبندی فازی ارزیابی کرده و بهترینها را انتخاب میکند. مرحله دوم ترکیبهای پیشنهادی بازیکنان انتخاب شده را با استفاده از یک سیستم استنتاج فازی (FIS)[6] ارزیابی کرده و بهترین ترکیبها را برای تشکیل تیم انتخاب میکند.]۱۴[
نشاطی و همکاران در سال ۲۰۱۳، با ارائه یک چارچوب بهینهسازی براساس تحلیل جایابی تسهیلات برای شکلگیری تیم متخصص سه حالت زیر را در نظر گرفتند. مسأله اول شامل یافتن بهترین k متخصص برای کارهای مفروض است در حالی که به مهارتهای موردنیاز بهصورت ضمنی اشاره شده، در مسأله دوم مهارتهای کارها صریحاً بیان شده ولی هر متخصص یک ظرفیت محدود برای اجرای این کارها دارد و در نهایت مسأله سوم ترکیبی از دو مسأله اول است. در نهایت روش پیشنهادی خود را با روشهای معمول و بهروز مسائل شکلگیری تیم مقایسه میکنند.]۱۵[
لیانینگ ژانگ و ژیانگ ژانگ در سال ۲۰۱۳، یک مدل بهینهسازی شکلگیری تیم برای پروژههای توسعه محصول جدید (NPD ) پیشنهاد دادند که تواناییهای جامع و روابط بینفردی تمام اعضا را در نظر میگیرد. برای نشاندادن تواناییهای اعضا یک فرایند تحلیل سلسلهمراتبی فازی (FAHP) براساس روابط ارجحیت زبانی فازی (LinPreRa) بهکار گرفته شده است؛ همچنین آزمون شخصیتی مایرز- بریگز (MBTI) برای مدلسازی روابط بین فردی بهکار رفته است.]۶[
در سال ۲۰۱۳، مهدوی و همکاران یک روش مجهز به تکنیک ابتکاری خوشهبندی ارائه کردند که کارمندان را با توجه به پارامترهای خلاقیت دستهبندی میکند. پس از بهکاربردن ماتریس خلاقیت (که یک ماتریس ۳بعدی کارمند- کار- کارمند است)، خوشهبندی توسط برنامهریزی ریاضی اجرا میشود. در نهایت این مسأله در ابعاد بزرگ به وسیله الگوریتم ژنتیک ( GA )[7] حل میشود.]۷[
راجرز و شومِیکر (۱۹۷۲) بیان می کنند که نو بودن یک محصول یک مفهوم کاملا نسبی است و بستگی به ادراک مصرف کنندگان از محصول دارد. علاوه بر این، اکثریت فراگیر معتقدند که محصولات جدید حاصل توسعه و یا تغییر روی محصول فعلی هستند. تحقیقات در این حوزه نشان می دهد که تنها ۱۰ درصد محصولات جدیدِ معرفی شده هم برای شرکت و هم برای بازار جدید هستند (بوز و همکاران، ۱۹۸۲).
امروزه سرعت فرایندهای توسعه محصول و ارائه سریعتر محصولات و خدمات در بازار مسألهای است که شرکتها و سازمانها توجه خاصی به آن دارند. هر محصول یا خدمتی که در حال حاضر در بازار وجود دارد دوره و زمانی دارد و بعد از مدتی منسوخ میشود و محصول جدیدتر جایگزین آن میشود.
اگر فرآیند توسعه محصول را به مسابقهای شامل سه زمان:
۱) زمان تولید : مرحله توسعه ایده اولیه برای محصول جدید تا مرحله قبل از عرضه محصول در بازار
۲) زمان ورود به بازار : مرحله عرضه و ارائه محصول در بازار ( بازار سنجی محصول )
۳) زمان کسب سود : مرحله گذر از نقطه سربه سر و کسب سود
در نظر بگیریم شرکت و سازمانی برنده واقعی خواهد بود که در این مسابقه برنده هر سه بخش باشد. کسب چنین موفقیتی منجر به این خواهد شد که فرآیند توسعه محصول را یک فرآیند زمان رسیدن به موفقیت بنامیم.]۲۳[
اهداف اصلی نوآوری محصول خلق ارزش، کسب مزیت رقابتی و موفقیت بلندمدت از طریق توسعه و تجاریسازی محصولات و خدمات جدید است. برای آنکه توسعه محصول جدید با موفقیت قرین شود، باید همزمان به سه هدف گاه متعارض دست یابد:
۱) به حداکثر رساندن تناسب محصول با احتیاجات مشتری
۲) به حداقل رساندن زمان سیکل توسعه
۳) تحتکنترل درآوردن هزینههای توسعه
– به حداکثر رساندن تناسب محصول با احتیاجات مشتری:
برای آنکه یک محصول جدید در بازار به موفقیت دست یابد، باید ویژگیهای جالبتر ،کیفیت بالاتر یا قیمتگذاری جذابتری نسبت به محصولات رقیب ارائه دهد.
– به حداقل رساندن هزینه و زمان سیکل توسعه:
شرکتی که قادر است زودتر محصول خود را به بازار آورد، از وقت بیشتری برای توسعه ( یا ترغیب دیگران به توسعه ) کالاهای تکمیلی( که به ارزش و جذابیت محصول میافزاید ) برخوردار است. در صورتی که کلیه شرایط یکسان باشند، محصولاتی که زودتر به بازار معرفی میشوند، احتمالا از مزیت پایگاه جا افتاده و فراهمبودن کالاهای تکمیلی نسبت به رقبای بعدی برخوردار خواهند بود. دیگر نکته مهم در رابطه با زمان سیکل توسعه به هزینه توسعه و کاهش مدت چرخه عمر محصول مربوط میشود. زمان سیکل توسعه، عبارت است از فاصله زمانی میان آغاز پروژه و عرضه محصول که معمولا برحسب ماه یا سال اندازهگیری میشود. نخست بسیاری از هزینه های توسعه ارتباط مستقیمی با زمان دارند. هم مخارج پرداخت حقوق کارکنان درگیر در امر توسعه و هم هزینه سرمایه شرکت با طولانیشدن زمان چرخه توسعه افزایش مییابند. دوم شرکتی که در به بازارآوردن نسل خاصی از تکنولوژی کند عمل میکند، غیر متحمل است که بتواند هزینههای ثابت توسعه را پیش از کهنهشدن این نسل از تکنولوژی به طورکامل مستهلک کند. سرانجام، شرکتی که به چرخه توسعه کوتاهی دست مییابد، میتواند با آشکارشدن لغزشهای موجود در محصول یا با وقوع پیشرفتهای تکنولوژیک بهسرعت در محصولاتی که ارائه می کند، تجدیدنظر کند یا آنها را ارتقا دهد.
[۱] Conation
[۲] Kolbe Conative Index
[۳] Simple Additive Weighting approach
[۴] Integrated Product Development
[۵] Yager’s Weighted Goals Method
[۶] Fuzzy Inference System
[۷] Genetic Algorithm
[۸] New Product Developement
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر