تحقیق مروری بر مفهوم بنیادی سود و اهمیت آن و نظریه های مدیریت سود و دیدگاههای مختلف پیرامون کیفیت سود

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مروری بر مفهوم بنیادی سود و اهمیت آن و نظریه های مدیریت سود و دیدگاههای مختلف پیرامون کیفیت سود دارای ۴۵  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه:    ۵
۲-۲ تئوری نمایندگی:    ۶
۲-۲-۱مشکلات نمایندگی:    ۹
۲-۳ مروری بر مفهوم بنیادی سود و اهمیت آن :    ۹
۲-۳-۱ مفهوم سود از دیدگاه اقتصادی:    ۱۱
۲-۳-۲ مفهوم سود از دیدگاه حسابداری:    ۱۲
۲-۳-۴ اهداف مشخص گزارشگری سود را به شرح زیر می توان برشمرد:    ۱۲
۲-۴ مدیریت سود    ۱۲
۲-۵ فرضیه ها و نظریه های مدیریت سود    ۱۴
۲-۵-۱ فرضیه مکانیکی    ۱۴
۲-۵-۲ فرضیه بازار کارا    ۱۵
۲-۵-۳ نظریه اثباتی    ۱۵
۲-۶ مدیریت سود یا تقلب    ۱۶
۲-۷ انگیزه های مدیریت سود    ۱۷
۲-۷-۱ حفظ ارزش بازار سهام    ۱۸
۲-۷-۲انگیزه های سیاسی    ۱۸
۲-۷-۳  انگیزه های مالیاتی    ۱۹
۲-۷-۴  افزایش قیمت در عرضه نخستین سهام    ۱۹
۲-۷-۵ جذب سهامدار جدید    ۲۰
۲-۷-۶ شرایط تأمین مالی بهتر    ۲۰
۲-۷-۷ حداکثر نمودن پاداش مدیران    ۲۱
۲-۷-۸ اعتبار، شهرت و امنیت شغلی مدیر    ۲۳
۲-۷-۹ قوانین و مقررات    ۲۳
۲-۷-۱۰ عدم تخلف از قراردادهای بدهی    ۲۳
۲-۷-۱۱ تغییرات در مدیران ارشد اجرایی    ۲۴
۲-۷-۱۲ مدیریت سود و وجوه نقد حاصل از عملیات    ۲۴
۲-۸ ابزار های مدیریت سود    ۲۵
۲-۹ پیدایش نظریه کیفیت سود    ۲۷
۲-۱۰ مفاهیم و دیدگاههای مختلف پیرامون کیفیت سود    ۲۸
۲-۱۱ اهمیت ارزیابی کیفیت سود    ۳۱
۲- ۱۲معیارهای ارزیابی کیفیت سود    ۳۳
۲-۱۲-۱  مفهوم کیفیت سود مبتنی بر سری زمانی ویژگی های سود    ۳۳
۲-۱۲-۲ مفهوم کیفیت سود بر اساس رابطه بین سود و اقلام تعهدی و وجه نقد    ۳۳
۲-۱۲-۳ مفهوم کیفیت سود بر اساس ویژگی های کیفی چارچوب نظری هیأت استانداردهای حسابداری مالی    ۳۴
۲-۱۲-۴ مفهوم کیفیت سود بر اساس تأثیر گذاری در تصمیم    ۳۴
۲-۱۳ عناصرکیفیت سود    ۳۴
۲-۱۴ روشهای ارزیابی کیفیت سود    ۳۵
۲-۱۵ پیامد های اقتصادی کیفیت سود    ۳۶
۲- ۱۶مطالعات و تحقیقات خارجی:    ۳۷
۲-۱۷ مطالعات و تحقیقات داخلی:    ۳۸
فهرست منابع    ۴۱

منابع

۱) اعتمادی،حسین و مؤمنی،منصور و فرج زاده دهکردی،حسن(۱۳۹۱)”مدیریت سود چگونه کیفیت سود شرکت ها را تحت تأثیر قرار می دهد؟”،مجله پژوهش های حسابداری مالی،سال چهارم،پیاپی۱۲، صص۱۲۲-۱۰۱

۲) اعتمادی،حسین و ایمانی،صمد(۱۳۸۶)”بررسی رابطه بین کیفیت سود و بازده سهام”،دو ماهنامه علمی –پژوهشی دانشور،شماره۲۶، صص۷۳-۵۵

۳) اعتمادی،حسین و شفا خیبری،نصیبه(۱۳۹۰)” تأثیر جریان های نقد آزاد بر مدیریت سود و نقش کمیته حسابرسی در آن”،فصلنامه علمی-پژوهشی حسابداری مالی،سال سوم،شماره۱۰، صص۴۲-۱۸

۴)ابراهیمی کردلر،علی و محمدآبادی،مهدی و حصارزاده،رضا(۱۳۸۷)”فصلنامه بورس اوراق بهادار”،سال اول،شماره۴،زمستان۸۷،صص۷۴-۵۳

۵) اسدی،غلامحسین و منتی منجق تپه،وحید(۱۳۹۰)”بررسی تأثیر تغیر مدیریت بر مدیریت سود”،مجله چشم انداز مدیریت مالی و حسابداری،شماره۱،بهار۱۳۹۰، صص۱۱۴-۹۷

۶) بنی مهد،بهمن و نیکومرام،هاشم،تئوری حسابداری(مقدمه ای بر تئوری های توصیفی)،چاپ اول،تابستان ۱۳۸۸،تنظیم کننده:دانشگاه آزاد اسلامی

۷) شباهنگ،رضا(۱۳۸۴).تئوری حسابداری،مرکز تحقیقات حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی،نشریه ۱۵۷،چاپ چهارم

۸) نمازی،محمد(۱۳۸۴)”بررسی کابردهای تئوری نمایندگی در حسابداری مدیریت”،مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز،دوره بیست و دوم،شماره دوم،پیاپی۴۳

۹) ابریشم چی،مرضیه(۱۳۸۹)”ارزیابی بین کیفیت سود و بازده سهام”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد تهران مرکزی،دانشکده مدیریت

۱۰) نیکو مرام،هاشم و امینی،پیمان(۱۳۹۰)”کیفیت سود و هزینه سرمایه”،مجله دانش مالی تحلیل اوراق بهادار،شماره دهم، صص۲۱۵-۱۸۳

۱۱) هاشمی،سید عباس و صادقی،محسن و سروش یار،افسانه(۱۳۸۹)”ارزیابی نقش کیفیت سود بر الگو،شیوه تأمین مالی و کارایی سرمایه گذاری”،فصلنامه تحقیقات حسابداری و حسابرسی،سال دوم،شماره۶،صص۲۲-۱

۱۲) تقوی،مهدی و جبارزاده،سعید و یگانه،سعید(۱۳۸۹)”تبیین رابطه هزینه نمایندگی و ارزش شرکت با مدیریت سود”،مجله مهندسی مالی و مدیریت پرتفوی،شماره سوم، صص۱۳۳-۱۰۹

۱۳) جهانخانی،علی و ظریف،احمد(۱۳۷۴)”آیا مدیران و سهامداران از معیارهای مناسبی برای اندازه گیری ارزش شرکت استفاده می کنند؟”،تحقیقات مالی،دانشگاه تهران،سال دوم شماره ۷و۸، صص۶۸-۴۱

۱۴) خدادادی،ولی و جان جانی،رضا(۱۳۹۰)”،بررسی رابطه مدیریت سود و سودآوری شرکت ها”،مجله پژوهش های حسابداری مالی،سال سوم،شماره اول،پیاپی۷، صص۹۶-۷۷

۱۵) خواجوی،شکرالله،ناظمی،امین(۱۳۸۴)”بررسی ارتباط بین کیفیت سود و بازده سهام باتاکید بر نقش ارقام تعهدی”،بررسی های حسابداری و حسابرسی،شماره ۴۰

۱۶) دستگیر،محسن و حسین زاده،علی حسین و خدادادی،ولی و واعظ،سید علی(۱۳۹۱)”کیفیت سود در شرکت های درمانده مالی”، مجله پژوهش های حسابداری مالی سال۴،شماره۱،پیاپی۱۱، صص۱۶-۱

۱۷) دستگیر،محسن و حسینی،سید احسان(۱۳۹۲)”مروری جامع بر مدیریت سود”،فصلنامه مطالعات حسابداری و حسابرسی،سال دوم،شماره هفتم، صص۲۵-

 ۲-۱ مقدمه:

گزارشهای مالی، از مهمترین فرآورده های سیستم حسابداری است که از اهداف عمده آن، فراهم آوردن اطلاعات لازم برای ارزیابی عملکرد و توانایی سودآوری بنگاه اقتصادی است.(اعتمادی و همکاران،۱۳۹۰)

یکی از اقلامی که در گزارشهای مالی(صورت سود و زیان) تهیه می شود سود خالص است که کاربردهای متفاوتی دارد. معمولا سود به عنوان مبنایی برای محاسبه مالیات، عاملی برای تدوین سیاستهای تقسیم سود و راهنمایی برای سرمایه گذاری و تصمیم گیری و بالاخره عاملی برای پیش بینی به شمار می آید.

از طرفی آنچه که در شرکتهای بزرگ می بینیم، ساختار مالکیت گسترده و تعداد زیادی سهامدار است که لاجرم، تفکیک مالکیت از مدیریت را در پی خواهد داشت، و از آنجایی که غالب سهامداران، سهامداران جزء محسوب می شوند، توانایی اعمال کنترل موثر بر مدیران را نخواهند داشت.

بنابراین این امکان بالقوه برای مدیران وجود دارد تا حداقل بخشی از ثروت گروه های درون سازمانی را به سمت خود منتقل کنند. زیرا اولاً مدیران به اطلاعاتی دسترسی دارند که سایر افراد حداقل به بخشی از آن دسترسی نخواهند داشت و ثانیاً به دلیل تهیه و ارسال بخشی از اطلاعات، از جمله اطلاعات مالی توسط مدیران، این امکان برای آنها به وجود آمده تا بتوانند در جهت منافع خود اطلاعات مذکور را تغییر دهند.(اسدی و همکاران،۱۳۹۰)

از طرفی اصول پذیرفته شده حسابداری و مبنای تعهدی، به مدیران اجازه می دهد که در گزارشگری مالی به منظور انتقال اطلاعات، تشخیص و قضاوت خود را اعمال کنند. اعمال قضاوت توسط مدیران و اختیارات آنان در فرایند گزارشگری مالی به “مدیریت سود” شهرت یافته است.به عبارتی محاسبه سود خالص بنگاه اقتصادی متاثر از روشها و برآوردهای حسابداری است و بدین لحاظ امکان “دستکاری سود” توسط مدیریت وجود دارد.

این امر موجب آن شده  که “سود واقعی” بنگاه از “سود گزارش شده” در صورتهای مالی متفاوت باشد و از آنجایی که سود خالص از مهمترین اطلاعات مالی است که در تصمیمات اقتصادی ذینفعان کاربرد گسترده ای دارد و همچنین با توجه به حساسیت و ابعاد گسترده کاربرد سود، دقت در ابعاد مختلف و بررسی دیدگاه های گوناگونی که در محاسبه و اراِئه سود وجود دارد ضروری به نظر می رسد.یکی از ابعاد مهم سود،کیفیت سود است.کیفیت سود جنبه بسیار مهمی از سود حسابداری را نشان می دهد، زیرا سودهای با کیفیت کم می تواند باعث اعطای نادرست اعتبار از سوی اعتبار دهندگان، و نیز تخصیص غیر بهینه منابع به طرح هایی با بازدهی غیر واقعی و در نتیجه کاهش رشد اقتصادی گردد.

بنابراین می بایست علاوه بر کمیت سود به کیفیت آن نیز توجه نمود. این پژوهش بر آن است تا با تفکیک مدیریت سود به “فزاینده و کاهنده” تاثیر آن را بر کیفیت سود مورد بررسی قرار دهد، تا در فرایند تصمیم گیری استفاده کنندگان از صورتهای مالی مفید واقع شود.

۲-۲ تئوری نمایندگی:

پیش از انقلاب صنعتی ، تئوری سنتی”مالک،مدیر”حاکم بود.به عبارتی مدیریت شرکت را، مالک آن عهده دار بود. اما پس از ظهور انقلاب صنعتی و بزرگتر شدن شرکتها و همچنین تخصصی شدن کارها و از آن جمله مدیریت، موضوع تفکیک مالکیت از مدیریت و تئوری نمایندگی به وقوع پیوست. بنابراین گروهی که دارای منابع مالی بودند گردهم جمع شدند و اداره شرکت را به اشخاصی که دارای مهارت های خاص مدیریت بودند سپردند.

جنسن و مکلینگ(۱۹۷۶) مبانی تئوری نمایندگی را مطرح نمودند. بر این اساس، مدیران کارگزار و سهامداران کارگمار تعریف می شوند. تصمیم گیریهای روزمره مربوط به شرکت از طرف مالکان به مدیران تفویض می شود و مدیران باید به عنوان نمایندگان مالکان  تصمیماتی در جهت افزایش ارزش شرکت و ثروت سهامداران اتخاذ نمایند. مطابق این تئوری یک واحد تجاری مجموعه ای از قراردادهاست که بین گروههای ذینفع منعقد می شود و روابط بین ذینفعان بر اساس قراردادهای نوشته یا نانوشته شکل می گیرد اما مشکل نمایندگی از جایی آغاز می گردد که تصمیمات مدیران لزوما در جهت منافع مالکان آن نباشد به عبارتی مدیران تصمیماتی را اتخاذ نمایند که در آن فقط منافع شخصی مدیر لحاظ شده باشد نه منافع همه ذینفعان، در واقع جدایی مالکیت سهام و کنترل مدیریت بر عملیات شرکت باعث ایجاد تضاد منافع می شود.

تئوری مزبور پیش بینی می کند که بین ذینفعان دخیل در یک واحد تجاری به سبب پیروی از منافع شخصی، تضاد منافع وجود دارد. مدیران،سهام داران،اعتباردهندگان،دولت و… از جمله این ذینفعان به شمار می روند. به عنوان مثال، بنابر تئوری نمایندگی همواره بین سهامداران واعتباردهندگان نوعی تضاد منافع وجود دارد. این تضاد از آنجا سرچشمه می گیرد که اولا هر یک از این ذینفعان دارای مطلوبیت ها، اطلاعات و تعهدات متفاوتی با یکدیگر هستند(واتس؛۲۰۰۲) و ثانیا در حالیکه اعتباردهندگان دارای حقوق ثابتی نسبت به خالص دارایی های واحد تجاری هستند، سهام داران حق نامحدودی نسبت به باقیمانده خالص داراییها دارند. (جنسن و مکلینگ۱۹۷۶) (ابراهیمی کردلر و همکارن،۱۳۸۷)

بر اساس تئوری قرارداد، هر واحد تجاری قراردادهای مختلفی میان اشخاص مختلف تنظیم نموده و با آنها در ارتباط است. با توجه به اندازه و بزرگی واحد تجاری تعداد افراد درگیر در این قراردادها، ممکن است کم یا زیاد باشند.آنچه که در همه قراردادها برای همه افراد مشترک می باشد، آن است که هر شخص برای تامین منابع، تعهدی نسبت به واحد تجاری دارد و در مقابل نیز، حق و حقوقی از منافع آن واحد خواهد داشت. واحد تجاری را می توان مجموعه ای از قراردادها میان سهامداران، مدیران، کارکنان، فروشندگان، مشتریان، دولت و اعتبار دهندگان فرض نمود. هر یک از گروه ها، قراردادی جدا با شرکت دارند، سهامداران و اعتبار دهندگان منابع مالی مورد نیاز واحد تجاری را تامین می کنند و در عوض بازده مورد انتظار خود را می خواهند. مدیران و کارکنان مهارت خود را به شرکت عرضه می کنند و انتظار جبران آن را از طریق حقوق و پاداش دارند. فروشندگان مواد اولیه و یا تجهیزات را به شرکت می فروشند و در عوض انتظار دریافت وجه آن را دارند. مشتریان در ازای خرید کالاها و یا خدمات به واحد های تجاری پول پرداخت و یا تعهد پرداخت را تقبل می کنند. همچنین دولت در ازای دریافت مالیات، خدمات عمومی را به شرکت ارائه می دهد.

در مدل قراردادی مذکور، فرض می شود که اشخاص درگیر قرارداد، همه به دنبال منافع شخصی خود هستند. بنابراین همکاری آنها با واحد تجاری تا زمانی ادامه خواهد داشت که برای آنها منفعتی وجود داشته باشد. سازمانی موفق است که در فرایند تنظیم قرارداد به اشخاص طرف قرارداد خود منافع لازم را برساند.

اگر حقوق کارمندان در یک واحد تجاری بیشتر از واحد های تجاری دیگر باشد، در آن صورت اشتغال او سودمند و مفید است. همچنین این موضوع در مورد سهامداران، اعتباردهندگان، مدیران و سایر اشخاص طرف قرارداد نیز صدق می کند. اگر واحد تجاری منابعی را که از اشخاص طرف قرارداد خود دریافت می کند، به گونه ای به کار گیرد که ارزشی بیش از ارزش منابع به کار گرفته شده به دست آورد، در آن صورت منابع اشخاص طرف قرارداد خود را احتمالا تامین نموده و این موضوع باعث می شود که آنها قرارداد خود را با واحد تجاری فسخ ننمایند. ( دکتر بهمن بنی مهد، تئوری حسابداری،)                

۲-۲-۱مشکلات نمایندگی:

اولین مشکل مربوط به نمایندگی، وجود تضاد منافع بین سهامدار و مدیر است. یعنی سهامدار به دنبال رسیدن به بالاترین مرحله ارزش سرمایه گذاری است و مدیر هم به دنبال افزایش ثروت خود می باشد؛ بنابراین، این احتمال وجود دارد که مدیر، با تصمیماتی که اتخاذ می کند در راستای منافع سهامدار عمل ننماید و منافع شخصی را بر منافع سهامداران برتری دهد. اختلاس و فساد مالی مدیر و خارج ساختن منافع سهامدار از شرکت، نمونه های افراطی از این تضاد منافع می باشد. دومین مشکل نمایندگی، مربوط به ناتوانی سهامدار، در ملاحظه اقدام و عملیات مدیر است(جنسن۱۹۹۸؛هلمسترام۱۹۷۹) سهامدار نمی تواند اقدامات مدیر را به طور روزانه دنبال کند تا مطمئن شود که آیا تصمیم گیریهای مدیر، منطبق با منافع سهامدار است یا خیر؛ بنابراین،سهامدار فاقد اطلاعات لازم در خصوص عملیات مدیر است. این حالت را در اصطلاح تئوری نمایندگی”عدم تقارن اطلاعات” می نامند. در این صورت اگر از طرف سهامدار روشی جهت کنترل عملیات مدیر به وجود نیاید، فقط مدیر می داند که آیا در راستای منافع سهامدار گام برداشته است یا خیر؛از طرف دیگر،مدیر، نسبت به اقداماتی که در سازمان باید صورت گیرد،بیشتر از سهامدار اطلاع اجرایی دارد. این اطلاع اضافی مدیر، در تئوری نمایندگی “اطلاعات خصوصی” نامیده می شود. وجود اطلاعات خصوصی، به عدم تقارن اطلاعات بین سهامدار و مالک می افزاید.(نمازی،۱۳۸۴)

۲-۳ مروری بر مفهوم بنیادی سود و اهمیت آن :  

سود حسابداری، از آنجایی که شاخصی برای اندازه گیری عملکرد مدیریت ، معیاری برای اعطای تسهیلات،توسط اعتبار دهندگان و همچنین مبنایی برای پرداخت بازده به سهامداران و پرداخت مالیات محسوب می شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین چگونگی اندازه گیری و گزارشگری آن می تواند به طور مستقیم بر تصمیم گیری استفاده کنندگان از صورتهای مالی اثر گذار باشد.

شاید نخستین هدف سیستم حسابداری در موسسات تجاری اندازه گیری سود است. سود یکی از مفاهیمی است که احتمال می رود از اقتصاد به عاریه گرفته شده باشد. سود از نظر اقتصاد دانانی چون آدام اسمیت و هیکس به عنوان مبالغی است که شخص می تواند برداشت نماید، مشروط بر اینکه وضعیت مالی در پایان دوره به همان خوبی اول دوره حفظ شود. سود حسابداری بر مبنای فرض تعهدی و در چارچوب اصول پذیرفته شده حسابداری اندازه گیری می شود. هرچند تعریف جامع و مانع از سود حسابداری ارائه نشده است اما عموماً وقتی صحبت از سود حسابداری می شود، منظور تفاوت بین درآمدهای تحقق یافته و هزینه های انجام شده در طی یک دوره معین باشد.(ابریشم چی،مرضیه،۱۳۸۹)

سود از نظر برخی نظریه پردازان حسابداری مثل هندریکسون در سطوح مختلف، ساختاری،تفسیری و رفتاری مورد توجه قرار می گیرد. در سطح ساختاری، معمولاً حسابداران اصول و قواعدی را پذیرفتند که گاه ممکن است با پدیده های جهان واقعی و یا تأثیرات رفتاری آن کمتر در ارتباط باشد. در این سطح روشهای اندازه گیری و شناسایی سود مورد توجه قرار می گیرد و در شرایط مختلف بر اساس قواعد تعیین شده عمل می گردد برای تعریف سود در سطح تفسیری، روی مفاهیم اقتصادی، نظیر “رفاه” و “ثروت” تأکید شده است. و سود به عنوان معیاری برای سنجش کارایی مدیریت استفاده می شود. مفهوم سود در سطح رفتاری، به فرایند های تصمیم گیری سرمایه گذاران و اعتباردهندگان، عکس العمل قیمت اوراق بهادار در بازار بورس و واکنش حسابداران مربوط می شود.(خلیل زاده،۱۳۸۱)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سیاست تقسیم سودو ارتباط فرصتهای سرمایه گذاری و تامین مالی
  • تحقیق سیاست تقسیم سود و نظریه هاو عوامل موثر بر آن
  • تحقیق کیفیت سود تجدید ارائه شده و اهمیت آنها و روش های ارزیابی و عناصر تاثیر گذار بر کیفیت سود و اهمیت تجدید ارائه صورت های مالی
  • تحقیق گسترش ادبیات رفتار هزینه و پیش بینی مدیریت و عوامل موثر بر دقت سود پیش بینی شده
  • تحقیق مفهوم سود و هدف ازگزارشگری مالی ، مدیریت سود و روش های ارزیابی و دیدگاه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.