تحقیق مروری بر مفهوم بنیادی سود و اهمیت آن، انواع و انگیزه‌ها و اهداف مدیریت سود

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مروری بر مفهوم بنیادی سود و اهمیت آن، انواع و انگیزه‌ها و اهداف مدیریت سود دارای ۷۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۵
۱-۲- مروری بر مفهوم بنیادی سود و اهمیت آن :    ۵
۱-۳- مفهوم سود در سطح ساختار ( قواعد و تعاریف)    ۷
۱-۴- مفهوم سود در سطح معانی ( ارتباط با واقعیت های اقتصادی )    ۸
۱-۵- مفهوم سود در سطح عمل( نحوه استفاده از آن توسط استفاده کنندگان):    ۹
۱-۶- ثبات و پایداری سود :    ۱۰
۱-۶-۱- ثبات سود (سود دائمی)    ۱۰
۱-۶-۲- اجزای دائمی در مقابل اجزاء موقتی سود    ۱۱
۱-۷- نقاط قوت و ضعف وارد بر سود حسابداری    ۱۴
۱-۷-۱- نقاط قوت سود حسابداری    ۱۴
۱-۷-۲- انتقادات و ایرادات وارد بر سود حسابداری    ۱۵
۱-۸- مدیریت سود و راهکارهای مربوط به آن    ۱۶
۱-۹- وجود یا عدم وجود یکنواخت سازی سود    ۲۲
۱-۱۰- معانی و تعاریف مدیریت سود    ۲۳
۱-۱۱- انواع مدیریت سود    ۳۱
۱-۱۱-۱- مدیریت سود طبیعی:     ۳۱
۱-۱۱-۲- سودهایی که به طور طبیعی هموار نیستند و تعمداً توسط مدیریت هموار شده‌اند:     ۳۱
۱-۱۱-۳- مدیریت سود واقعی( مدیریت سود معاملاتی یا اقتصادی):     ۳۲
۱-۱۱-۴- مدیریت سود مصنوعی ( مدیریت سود حسابداری):    ۳۲
۱-۱۲- دستکاری حسابها    ۳۳
۱-۱۳- انگیزه‌ها و اهداف مدیریت سود    ۳۷
۱-۱۳-۱- افزایش رفاه سهامداران:    ۳۷
۱-۱۳-۲- تسهیل قابلیت پیش بینی سود:     ۳۹
۱-۱۳-۳- افرایش رفاه مدیریت:    ۳۹
۱-۱۴- معیارهای شناخت مدیریت سود    ۴۷
۱-۱۵- ابزارها و روش های مورد استفاده در مدیریت سود ( مصنوعی)    ۵۰
۱-۱۵-۱- ۱ زمان بندی رویدادها    ۵۱
۱-۱۵-۲- مدیریت سود از طریق انتخاب روش‌های تخصیص    ۵۱
۱-۱۵-۳- مدیریت سود از طریق طبقه بندی    ۵۲
۱-۱۶- عوامل موثر بر مدیریت سود    ۵۴
۱-۱۷- موافقین و مخالفین هموار سازی سود    ۵۵
۱-۱۸- دشواری های کار تحقیق در زمینه مدیریت سود :    ۵۶
۱-۱۹- روش‌های مطالعه مدیریت سود    ۵۹
۱-۱۹-۱- مدل سنتی:    ۵۹
۱-۱۹-۲- مدل ایمهاف:    ۶۱
۱-۱۹-۳- مدل ایکل:    ۶۱
۱-۲۰- تحقیقات صورت گرفته در مورد مدل قیمت‌گذاری دارائی‌های سرمایه‌ای    ۶۵
۱-۲۱- تحقیقات صورت گرفته در زمینه مدیریت سود    ۷۰
۱-۲۲- منابع و ماخذ:    ۷۵

منابع:

ابراهیمی کردلر، علی، الهام حسنی آذر داریانی ( ۱۳۸۵ ) بررسی مدیریت سود در زمان عرضه اولیه سهام به عموم در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. بررسی های حسابداری و حسابداری- شماره ۴۵ ۲۳- – پاییز. صص ۳

قایمی ،محمد حسین و احمد ظریف فرد(۱۳۸۲).آزمون تجربی مدل های قیمت گذاری دارایی ها سرمایه ای در بورس اوراق بهادار تهران.مجله علوم انسانی واجتماعی دانشگاه شیراز ،دوره نوزدهم.

گازران ،منیره (۱۳۸۴)بررسی و مقایسه آثار ناشی از روش های مختلف افزایش سرمایه بر بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران .پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهرا.

مدرس،احمدو فرهاد عبدالله زاده (۱۳۷۳).مدیریت مالی.جلد دوم ،چاپ اول،انتشارات نشر پردازش.

اسلامی بیدگلی ، غلامرضا. (۱۳۸۷) مباحثی در تئوری و مدیریت مالی. تهران. انتشارات ترمه.

اسلامی بیدگلی، غلامرضا و دیگران،(۱۳۸۹) ارزیابی عملکرد مدلهای ارزشگذاری در بورس اوراق بهادار تهران، مجله تحقیقات مالی، دوره ۱۰، شماره ۲۶

رهنمای رودپشتی ، فریدون و سعید گل کاریان (۱۳۸۴)ارزیابی آثار شیوه های افزایش سرمایه بر بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.فصلنامه مدیر ساز ،شماره ۱۷٫

سید نژاد فهیم ، سیدرضا (۱۳۸۱) بررسی رابطه بین نسبت بدهی با سود و بازده دارایی ها در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران .پایان نامه کارشناسی ارشد .دانشگاه تربیت مدرس.

شمس عالم ،حسام (۱۳۷۵)تاثیر افزایش سرمایه بر بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای ۱۳۷۴-۱۳۷۰٫ پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه تهران .

اسماعیلی ،حسن (۱۳۸۵)تاثیر افزایش سرمایه بر بازده سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران .پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی.

اسماعیلی ،نادعلی (۱۳۸۰)تاثیر میزان بدهی بر روی EPS  در شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای ۷۷-۷۴ .پایان نامه کارشناسی ارشد .دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی.

پورحیدری، امید، همتی، داود. ” بررسی اثر قراردادهای بدهی، هزینه های سیاسی، طرح های پاداش و مالکیت بر مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بعادار تهران”.بررسی های حسابداری و حسابرسی، سال ۱۱ ، شماره ۳۶ ، تابستان ۱۳۸۳ ، صص ۶۳

خوش طینت، محسن، خانی، عبدالله. ” مدیریت سود و پاداش مدیران : مطالع ه ای جهت شفاف سازی اطلاعات مالی.” مطالعات حسابداری، شماره ۳، زمستان ۱۳۸۲ ، صص ۱۵۳٫۱۲۷

مشایخی، بیتا، صفری، مریم ( ۱۳۸۵ ) وجه نقد ناشی ازعملیات و مدیریت سود در شرکت های پذیرفاه شده در بورس اوراق بهادار تهران”. بررسی های حسابداری و حسابرس.۳۵- ۴۴ ، صص ۵

مشایخی، بیتا، مهرانی، ساسان، مهرانی، کاوه، کرمی، غلامرضا(۱۳۹۰). ” نقش اقلام تعهدی درمدیریت سود شرکت های پذیرفاه شده در بورس اوراق بهادار تهران.” بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره ۴۲ ، زمستان ۱۳۹۰ ، صص ۷۴

میر محرابی،هادی (۱۳۸۰) بررسی رابطه بین افزایش سرمایه و بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای ۱۳۷۸-۱۳۷۴ . پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه شهید بهشتی.

نجفی عمران ،مظاهر (۱۳۸۷)بررسی رابطه بین روش های مختلف تامین مالی و بازده آتی سهام –پایان نامه کارشناسی ارشد –دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه بین المللی امام خمینی.

۱-۱-  مقدمه

مدیران، تحلیل‌گران مالی و سرمایه‌گذاری بیشترین توجه خود را به سود گزارش شده شرکتها اختصاص داده‌اند. مدیران از حفظ روند رو به رشد سود منتفع می‌شوند، زیرا پاداش آنها به میزان سود شرکتها بستگی دارد. تحلیل‌گران مالی، درگیر تجارت پردازش و تفسیر اطلاعات بوده و درک صحیح کیفیت سود یک بخش اساسی از این رویه می‌باشد. انتشار خبرهای خوب در مورد سود شرکتها بطور قابل ملاحظه‌ای بر قیمت سهام تاثیر می‌گذارد و بعید است که حساسیت و وسواس بازار نسبت به ارزیابی عملکرد مبتنی بر سود کاهش یابد. همچنین تمرکز بازار بر سود خالص باعث عدم توجه به سایر شاخصهای ارزیابی عملکرد شده است. درحالیکه بایستی به این موضوع نیز توجه شود که آیا سود خالص گزارش شده نتیجه نهایی یک فرآیند گسترده حسابداری موردنظر مدیران بوده است یا خیر. ارزیابی کیفی استفاده‌کنندگان صورتهای مالی کمک خواهد کرد که قضاوت و ارزیابی درستی از سود دوره جاری و برآورد سود آتی داشته باشند.

۱-۲- مروری بر مفهوم بنیادی سود و اهمیت آن :

مقوله سود در مباحث حسابداری و مالی با توجه به بحث کیفی آن و همچنین بعنوان ابزاری برای تصمیم گیری از جایگاه ویژه ای برخورداراست همچنین با مروری بر تاریخچه وادبیات کهن دانش حسابداری درمی یابیم که کمتر مفهوم یا پدیده ای ، همانند سود مورد بحث و منازعه فراگیر بین تئوریسین ها و متفکران حسابداری و طبقات مختلف حرفه حسابداری و مالی قرار گرفته است. اگر چه مفهوم تعهدی سود به عنوان یک ابزار بنیادی با انتقادهایی مواجه است اما از دیدگاه اطلاعاتی،این مفهوم بیانگر نتیجه فعالیت یک شرکت از دیدگاه حسابداری و مالی میباشد . بر اساس فرضیات “بازار کارا”۱ و همچنین تحقیقات انجام شده مشاهده می شود که سود حسابداری بار و محتوای اطلاعاتی دارد . محاسبه سود حسابداری بعنوان معیاری برای ارزیابی عملکرد شرکت ها و یا اطلاعاتی که در محاسبه آن لحاظ می شود، توسط حسابداران حرفه ای و تحلیل گران و مفسران مالی همواره مورد تاکید قرار داشته است.

اهداف مشخص گزارشگری سود را به شرح زیر می توان برشمرد:

استفاده از سود به عنوان معیاری برای اندازه گیری کارایی مدیریت

استفاده ازمبالغ تاریخی سود (بنا به اصل بهای تمام شده) برای پیش بینی های آتی سود شرکت و توزیع سود سهام درآینده

استفاده از سود بعنوان معیاری برای اندازه گیری دستاوردها و همچنین نشانه ای از تصمیمات آتی مدیریت

استفاده از سود بعنوان مبنایی برای تشخیص مالیات

استفاده از سود برای بررسی و ارزیابی قیمت محصولات واحدهایی که مشمول قیمت گذاری می باشند

استفاده از سود جهت تخصیص منابع توسط اقتصاد دانان .

پژوهشگران و محققین حسابداری اظهار داشته اند که “سود حسابداری”مبتنی بر میثاق ها و قواعدی است که بایست منطقی و با یکدیگر هماهنگ باشد.اگرچه این قواعد و میثاق ها احتمالا انعکاسی از مفهوم “سود اقتصادی” نباشد. به هر صورت مفاهیمی نظیر “تحقق درآمد”، “تطابق” ،”حسابداری تعهدی” و “تخصیص بهای تمام شده” را تنها می توان بر اساس قواعد دقیق تعریف کرد زیرا این مفاهیم در دنیای واقعی همتایی ندارند و درک شواهد غیرعینی نیز کار دشواری است .

در بیانیه شماره یک هئیت استانداردهای حسابداری مالی فرض شده است که سود حسابداری معیار خوبی برای ارزیابی عملکرد واحد انتفاعی است و می تواند برای پیش بینی گزارشات آتی مورد استفاده قرار گیرد . دیگر صاحبنظران بر این اعتقادند که سود حسابداری از لحاظ کلی، اطلاعاتی مربوط در باره مدل های تصمیم گیری سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان محسوب می شوند (ابراهیمی کردلر, ۱۳۸۷).

طبق رویکرد سنتی ارزشیابی داراییها و بدهیها تنها در صورتی که منتج از معاملات ، عملیات و سایر رویدادهای مالی باشد مبنای ثبت قرار می گیرد. در سطح معانی، سود بعنوان معیار کارایی شرکت محسوب می شود . همچنین با مباحث مطرح شده در رابطه با مفهوم سود در سطح ساختاریی و معانی و رفتاری آشنا خواهیم شد. لازم به ذکر است که هنوز متفکران حسابداری به تعریف جامعی که مورد توافق همگان باشد نرسیده اند .در زیر مفاهیم متفاوت سود در سه سطح مورد بررسی قرار می دهیم :

۱-۳- مفهوم سود در سطح ساختار[۱] ( قواعد و تعاریف)

حسابداران سود حسابداری را معیاری برای تفسیر رویدادهای دنیای واقعی(سود اقتصادی) می دانند اما معمولا اصول و قواعد حسابداری بر مفروضاتی بنا شده اند که ممکن است با پدیده های دنیای واقعی یا با آثار رفتاری مرتبط نباشد. پس سود گزارش شده توسط شرکتها محصول نهایی استفاده از روش های متفاوت حسابداری می باشد که بیانگر نتیجه فعالیتهای شرکت می باشد. برخی از پژوهشگران بر این عقیده اند که استفاده کنندگان از گزارش سود بایست توجه داشته باشند که تنها در صورتی سود حسابداری قابل درک و استفاده است که نحوه اندازه گیری و قواعد عملیاتی مربوط به آن نیز روشن باشد .

۱-۴- مفهوم سود در سطح معانی[۲] ( ارتباط با واقعیت های اقتصادی )

طبق این سطح ، سود یکی از مفاهیم اقتصادی است که حداکثر کردن آن تحت شرایط معین ساختار بازار ، تقاضا برای محصول و اقلام بهای تمام شده ورودی مورد بحث قرار می گیرد. در این جا سود به عنوان معیار کارایی در نظر گرفته می شود .عملیات کارآمد واحد انتفاعی بر جریان جاری سود سهام و همچنین بر به کارگیری سرمایه برای تامین جریان آتی سود سهام اثر می گذارد . بنابراین تمام سهامداران به ویژه سهامداران عادی به کارایی مدیریت علاقه مند می باشند. هدف اندازه گیری کارایی واحد انتفاعی در بیانیه شماره یک هیئت استانداردهای حسابداری مالی به شرح زیر انعکاس یافته است : ” گزارشگری مالی باید اطلاعاتی را درباره عملکرد مالی واحد انتفاعی طی دوره مالی ارائه کند ” . یکی ار مفاهیم تفسیر شده از واژه کارایی معرف توان نسبی واحد انتفاعی در به دست آوردن حداکثر محصول از مصرف مقدار معینی از منابع و یا تحصیل مقدار معینی محصول از مصرف حداقل منابع و یا ترکیب بهینه منابع در قبال تقاضا و قیمت معین برای محصولات به نحوی است که موجب تحصیل حداکثر بازده برای مالکان شود ، می باشد. ضمنا کارایی به هدف واحد انتفاعی نیز بستگی دارد(ابراهیمی کردلر, ۱۳۸۷).

۱-۵- مفهوم سود در سطح عمل( نحوه استفاده از آن توسط استفاده کنندگان):

مفاهیم سود در سطح عمل به فرآیندهای تصمیم گیری سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان ، واکنش قیمت اوراق بهادار در بازار سرمایه نسبت به سود گزارش شده، تصمیمات مدیریت درباره مخارج سرمایه ای و واکنش مدیریت و حسابداران نسبت به سود مربوط است . بدین ترتیب از سود به عنوان وسیله ای جهت پیش بینی استفاده می شود . در بیانیه شماره یک هیئت استانداردهای حسابداری مالی آمده است که سرمایه گذارن ، اعتباردهندگان و سایر استفاده کنندگان علاقمندند که خالص جریان ورود وجه نقد به واحد انتفاعی را در دوره های آتی مورد ارزیابی قرار دهند، اما غالبا سود را برای ارزیابی توان سودآوری ، پیش بینی سودهای آتی و یا ارزیابی ریسک سرمایه گذاری یا اعطای وام و اعتبار به واحد انتفاعی مورد استفاده قرار می دهند . بنابراین فرض بر این است که ارتباطی بین سود گزارش شده و گردش وجوه نقد، شامل توزیع وجه نقد در بین سهامداران ، وجود دارد . تحقیقاتی در این زمینه انجام شده است که نشان می دهد سودهای گذشته محاسبه شده بر اساس ارزش های تاریخی ، در مقایسه با سودهای گذشته محاسبه شده بر اساس ارزش های جاری ، به منظور پیش بینی ارزش های آتی مناسب تر است . ضمنا سود های محاسبه شده به دو روش بالا ، نسبت به سودهای محاسبه شده بر مبنای ارقام تعدیل شده به واسطه تغییر سطح قیمت ها مرجح می باشد(رسائیان, ۱۳۸۷) .

حال برآنیم اهمیت سود را با توجه به موارد فوق مورد بررسی قرار دهیم و برای این سوال که اهمیت سود تا چه اندازه است پاسخی جامع پیدا کنیم .پاسخ این سوال که به دیدگاه ما مربوطه بستگی دارد. اگر ما تمام منابع اطلاعاتی را که در تعیین قیمت سهام تاثیر گذار می باشند در نظر بگیریم  سودها تنها قسمت کمی از این منابع را تشکیل می دهند. با وجود این، سودها نیز حداقل به‌اندازه‌ی سایر منابع اطلاعاتی نقش دارند، به ویژه اگر واکنش قیمت سهام را نسبت به نوعی اعلام سود که بطور متوالی صورت می‌گیرد، در نظر بگیریم. علاوه بر این، سایر داده‌ها ممکن است که منابع اطلاعاتی درباره سود باشند. حال اگر سودها به عنوان اطلاعات مهم در نظر گرفته شوند، طبیعی است که سرمایه‌گذاران سعی کنند تا اطلاعات دیگر را که در پیش‌بینی سود مؤثرند، به دست آورند.

باید یادآوری شود که شواهد تجربی نشان نداده‌اند که قیمت‌ها مستقیماً به سودها واکنش نشان می‌دهند. برای مثال سایر داده‌ها اغلب با اعلام سود همراه می‌باشند. تغییرات سود ممکن است همبستگی بالایی را با تغییرات قیمت نشان دهند چون آنها با سایر داده‌ها که قیمت‌ها نسبت به آنها واکنش نشان می‌دهند، همبستگی دارند. لذا باید گفت که اهمیت سود هنوز به خوبی روشن نیست(رسائیان, ۱۳۸۷).

[۱] Syntactical level

[۲] Semantical level

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سیاست تقسیم سودو ارتباط فرصتهای سرمایه گذاری و تامین مالی
  • تحقیق سیاست تقسیم سود و نظریه هاو عوامل موثر بر آن
  • تحقیق کیفیت سود تجدید ارائه شده و اهمیت آنها و روش های ارزیابی و عناصر تاثیر گذار بر کیفیت سود و اهمیت تجدید ارائه صورت های مالی
  • تحقیق گسترش ادبیات رفتار هزینه و پیش بینی مدیریت و عوامل موثر بر دقت سود پیش بینی شده
  • تحقیق مفهوم سود و هدف ازگزارشگری مالی ، مدیریت سود و روش های ارزیابی و دیدگاه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.