515 views
پیشینه تحقیق مروری بر روند تحوّل علم در ایران و استفاده از روشهای کمّی در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی دارای ۳۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱- مقدمه ۵
۲- مروری بر روند تحوّل علم در ایران ۶
۳- استفاده از روشهای کمّی در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی ۷
۳-۱- کتابسنجی ۷
۳-۲- کتابخانهسنجی ۸
۳-۳- اطلاعسنجی ۸
۳-۴- وبسنجی ۸
۳-۵- علمسنجی ۸
۳-۵-۱- تولید علم ۱۰
۳-۵-۲- زبان تولیدات علمی ۱۰
۳-۵-۳- نوع تولیدات علمی ۱۰
۳-۵-۴- استناد ۱۰
۳-۵-۵- تحلیل استنادی ۱۱
۳-۵-۶- ضریب تأثیر ۱۲
۳-۵-۷- پراستنادترین نویسندگان ۱۲
۳-۵-۸- پرکارترین نویسندگان ۱۲
۳-۵- ۹- مشارکت علمی ۱۳
۴- پیشینه پژوهش ۱۳
۴-۱- مقدمه ۱۳
۴-۲- مطالعات انجام شده در داخل کشور ۱۴
۴-۲-۱- تحقیقات انجام شده در سطح کشور ۱۴
۴-۲-۲- تحقیقات انجام شده در سطح دانشگاهها و مؤسسات دولتی ۱۶
۴-۲-۳- تحقیقات انجام شده در سطح دانشگاه آزاد اسلامی ۲۱
۴-۳- مطالعات انجام شده در خارج از کشور ۲۲
۵- جمعبندی ۲۶
فهرست منابع و مآخذ ۲۷
ابراهیمی، سعیده. مطالعه میزان حضور مؤسسات علمی و پژوهشی ایران در تحقیقات بینالملل (پایگاه آیاسآی وبآوساینس) بر مبنای شاخصهای کمّی و کیفی علمسنجی در سالهای ۲۰۰۶ – ۱۹۹۷٫ پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، ۱۳۸۶٫
ابراهیمی، سعیده؛ و عبدالرسول جوکار. (۱۳۸۹). “وضعیت انتشار علمی دانشگاههای علوم پزشکی ایران بر مبنای شاخصهای کمّی و کیفی علمسنجی در سالهای ۲۰۰۶-۱۹۹۷”. مدیریت اطلاعات سلامت، ۷ (۳): ۲۸۹-۲۷۰٫
ابراهیمی، سعیده؛ و زهیر حیاتی. (۱۳۸۷). “کمّیت و کیفیّت علم در دانشگاههای ایران”. اندیشههای نوین تربیتی، ۳: ۱۲۶- ۱۰۵٫
عصاره، فریده. (۱۳۷۶). “کتابسنجی”. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، ۳ (۴-۳): ۷۴-۶۳٫
عصاره، فریده. (۱۳۷۷). “تحلیل استنادی”. فصلنامه کتاب، ۹ (۴-۳): ۴۸-۳۴٫
عصاره، فریده. (۱۳۸۰ الف). “بررسی تطبیقی رشد انتشارات علمی ایران در نمایه استنادی علوم در سالهای ۱۹۸۹- ۱۹۸۵ و ۱۹۹۴-۱۹۹۰ و مقایسه نتایج حاصل با شاخصهای موجود در کشورهای دیگر”. رهیافت. ۲۴: ۷۶-۶۹٫
عصاره، فریده. ۱۳۸۰ ب. “روشها و کاربردهای اطلاعسنجی”. رهیافت، ۲۵: ۹۹-۹۴٫
عصاره، فریده. (۱۳۸۴). “علمسنجی: ابعاد، روشها و کاربردهای آن”. در مجموعه مقالات همایشهای انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران، به کوشش محسن حاجیزینالعابدینی، ۲۸۷-۲۷۱٫ تهران: انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران.
عصاره، فریده؛ و زویا آبام. (۱۳۷۸). “بررسی کمّی فعالیتهای علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران طی سالهای ۱۳۷۸-۱۳۶۳”. علوم تربیتی و روانشناسی. ۳ (۴-۳): ۱۲۲-۱۰۷٫
عصاره، فریده؛ و فرح باوی. (۱۳۸۸). “بررسی وضعیت تولید اطلاعات علمی توسط اعضای هیأت علمی پژوهشگاه صنعت نفت در سالهای ۱۳۸۲-۱۳۶۸”. کتابداری و اطلاعرسانی. ۱۲ (۲): ۱۴۴-۱۱۹٫
عصاره، فریده؛ محمدرضا قانع؛ و رحمانی مهرزاد سفیدویه. (۱۳۸۹). “تولیدات علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز در سالهای ۱۳۸۶-۱۳۷۹٫ فصلنامه کتاب، ۸۳: ۱۲۷-۱۰۵٫
عصاره، فریده؛ و رحمان معرفت. (۱۳۸۴). “مشارکت پژوهشگران ایرانی در تولید علم جهانی در مدلاین”. رهیافت، ۳۵: ۴۴ – ۳۹٫
عصاره، فریده؛ عبدالرضا نوروزی چاکلی؛ و مریم کشوری.(۱۳۸۹). “همنویسندگی پژوهشگران ایران در نمایههای استنادی علوم، علوم اجتماعی، هنر و علوم انسانی در پایگاه Web of Science در سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶”. علوم و فناوری اطلاعات، ۲۵ (۴): ۵۹۵-۵۷۳٫
عصاره، فریده؛ و کنسپسیون ویلسون. (۱۳۸۴). “انتشارات علمی ایرانیان: مشارکت، رشد و توسعه از ۱۹۹۹-۱۹۸۵”. ترجمه آتوسا کوچک. فصلنامه کتاب، ۶۲: ۱۴۴-۱۳۱٫ اسدزاده، زهرا. (۱۳۸۶). “میزان تولید اطلاعات علمی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه بابل”. فصلنامه کتاب، ۷۰: ۲۳۰- ۲۱۵٫
نوروزی، علیرضا. (۱۳۸۸). “ارزیابی تولیدات علمی متخصصان علوم کتابداری و اطلاعرسانی ایران بر مبنای مقالههای بینالمللی موجود در پایگاه استنادی Web of Science (1971 – پایان ۲۰۰۸)”. کتاب ماه کلیات اطلاعات، ارتباطات و دانششناسی، ۱۳۶: ۳۷-۲۸٫
نوروزی چاکلی، عبدالرضا و همکاران (۱۳۸۶). “ارزیابی تطبیقی تولید علم ایران، ترکیه و مصر در سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶”. رهیافت، ۴۰: ۷۵-۶۵٫
نوروزی چاکلی، عبدالرضا و همکاران. (۱۳۸۸). “پانزده سال تولید علم ایران در پایگاههای مؤسسه اطلاعات علمی (ISI)2007 – ۱۹۹۳”. فصلنامه کتاب، ۷۷ : ۲۰۰-۱۷۵٫
درباره علم و تعریف آن دیدگاههای مختلفی ارائه شده است. در فرهنگ دهخدا برای واژه علم، معانی دانستن، یقین کردن، دریافتن، ادراک، استوار کردن، معرفت، دانش، آگاهی و شناسایی به کار برده شده است (دهخدا، ۱۳۳۷). حیدری (۱۳۸۹) معنای علم و دانش را در مراحل ابتدایی با معنای امروزین آن متفاوت دانسته و بیان میدارد که علم در آغاز با جادو، خرافه، اخترگویی و دین همراه بوده است. سروش (۱۳۷۹) معتقد به کاربرد دو معنای مختلف برای علم در زبان فارسی و عربی است. معنای اصلی و نخستین علم، دانستن در برابر ندانستن است. در این معنا، همه دانستنیها صرف نظر از نوع آنها علم نامیده میشود و عالم به کسی گفته میشود که جاهل نباشد. علم در معنای دوم به دانستنیهایی گفته میشود که تجربه مستقیم حسی در داوری یا گردآوری آنها دخالت داشته باشد که در این مفهوم علم در برابر همه دانستنیهایی قرار میگیرد که قابل آزمون نیستند. تولد علم به معنی مطلق آگاهی (معنای اول)، همآغاز با تولد بشر است و رشد آن به معنای دوم، از آغاز دوره رنسانس به بعد است. کلمه science در انگلیسی و فرانسه معادل معنای دوم علم میباشد.
برونوفسکی[۱] (۱۳۶۸) علم به صورتی که ما آن را میشناسیم مخلوق سیصد سال گذشته میداند. به عقیده او این علم در دنیایی ساخته شده است که در حدود سال ۱۶۶۰ هنگامی که اروپا خود را از کابوس طولانی جنگهای مذهبی رها میساخت و زندگی خود را بر مبنای تجارت و صنعت آغاز میکرد شکل نهایی گرفته است.
به عقیده ویلیام[۲] و هال[۳] (۱۳۶۳) مهمترین دورههای پیشرفت علمی، دوره یونانیان اسکندرانی، دوره انقلاب علمی در سده هفدهم، دوره مادیگرایی در سده نوزدهم و دوره نوین میباشد. دوره نخست، با علم گذشتههای دور، به ویژه علم مصری، بابلی و دوران نخستین یونان پیوند دارد. دوره دوّم، با مجموعهای از جنبشهای سیاسی، نظامی، اقتصادی و دینی به دوره نخست مربوط بوده است. دوره سوّم، علوم ریاضی پیشرفت چشمگیر داشته است. دوره چهارم، دوره پیشرفت فنی و رشد سرسامآور علم است.
اندیشههای علمی در ایران ریشههایی بس کهن دارد. از حدود هزارههای سوّم پیش از میلاد در برخی از جوامع متمدّن واقع در جنوب غربی ایران مانند سومر، بابل و شوش فضای علمی وجود داشته و اندیشهها و ابداعات چشمگیری در علوم ریاضی و ستارهشناسی و هندسه در حلقههای علمی متشکل از کاتبان معابد شکل گرفته است. عصر هخامنشی در ایران باستان یکی از اعصار پررونق ارتباطهای فرهنگی میان ملّتها بوده است و اعتلای سطح علمی هر جامعه مستلزم این دادوستدهای فرهنگی بوده است. در دوره اشکانیان پایههای سنّت علمی در ایران گذاشته شد. عصر ساسانی از بسیاری جهات عصر باروری فرهنگی در ایران بود. آثار و شواهدی از فرهنگ و علم و هنر در عصر ساسانی آخرین دوره تاریخ ایران پیش از اسلام وجود دارد. سده اوّل و نیمه اوّل سده دوّم هجری عصر تعلیق و تعطیل حکمت در جهان اسلامی بود. نخستین ثمرات تمدن اسلام در نیمه دوّم سده دوّم هجری با سیلان اندیشهها و نوشتهها و با ایجاد مراکز جدید در کنار مراکز فرهنگی قدیم آشکار شد. سدههای سوّم و چهارم هجری در ممالک اسلامی آکنده از خردگرایی و علمطلبی بود و در سده پنج به اوج شکوفایی خود رسید. در نیمه دوّم سده پنجم هجری نخستین نشانههای افول حکمت در جهان اسلام به وجود آمد. از سده دوازدهم میلادی به بعد فرهنگ عقلی از شرق به غرب جریان یافت و این تغییر پس از سدههای دوازدهم و سیزدهم با شتاب بیشتری همراه بود. قرن هفتم و هشتم و نهم هجری به دلیل یورش مغولان به ایران و یورش تیمور وضع علمی ایران دچار دگرگونی های فراوانی شد. دوره صفویّه دوره انحطاط و بلکه زوال علوم عقلی در ایران است (فرشاد، ۱۳۶۵).
دوران کوتاه حکومتهای افشاریّه و زندیّه را، از نظر رشد علمی، باید دنباله دوره صفویّه شمرد، البته با گذشت زمان بار دیگر فعالیّتهای فکری و عقلی در میان جامعه ایرانی این دوره آغاز گردید. دوره قاجاریه نیز از نظر علمی بسیار فقیر بود، اما در نیمه دوّم قرن سیزدهم هجری موجبات رشد فکری و علمی این دوره به وجود آمد (شمیم، ۱۳۷۴).
وضعیّت علم و فنآوری در ایران و علل افول ایرانیان، قرنهاست که از دغدغههای مهم اندیشمندان و پژوهشگران و تعدادی از سیاستمداران ایران محسوب میشود. تحقیقاتی که در سال ۱۳۵۵ با دعوت از یک گروه فرانسوی برای شناخت مسائل تحقیقاتی و علمی انجام گردید و به طرح کانب مشهور شد در راستای تعیین علل افول علمی ایران بود (مضطرزاده، ۱۳۷۹). پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز بررسی وضعیّت علم و فنآوری در کشور از طریق طرحهای پژوهشی و مقالههای متعدّد پیگیری شده است.
بحث تولید علم نخستین بار در سال ۱۳۶۵ در دانشگاه تهران مطرح شد، اما در آن زمان مورد توجه جدّی قرار نگرفت و فقط خمیرمایه اوّلیه آن شکل گرفت. در سال ۱۳۷۲، این بحث به شکل جدّیتری مطرح و تعریف شد. در این سال، دانشگاه تهران اعلام کرد به نویسندگانی که مقالات آنها در مجلات بینالمللی معتبر چاپ شود جوایز ارزندهای اهداء خواهد کرد و این نخستین گام برای اقدام جدّی در زمینه تولید علم بود. از سال ۱۳۷۹ به بعد تولید علم در حوزه پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شد (موسوی موحدی، کیانی بختیاری و چمنی، ۱۳۸۳). امروزه واژه تولید علم در ادبیات کشور جایگاه ویژهای پیدا کرده است و در مستندات علمی و برنامههای توسعه و سند چشمانداز، هدف ارتقای تولید علم و احراز جایگاه نخست علمی قرار داده شده است (سبحانینژاد و افشار، ۱۳۸۸).
در دهههای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، به دنبال افزایش حجم تولید اطلاعات علمی در حوزههای مختلف علمی، تعریف علم به گونهای متفاوت از آنچه مورد نظر بود، متجلّی گشت. صاحبنظران این دوره، علم را به معنای کمّیتهای قابل سنجش و قابل بازآفرینی تعریف کردند، و هر آنچه را که یافتههایش قابل تکرار و سنجش مجدّد باشد علم خواندند. به این ترتیب کیفیّتها باید به کمّیت تبدیل میشد و ارزش کیفیّتها با قیاس کمّی محاسبه میگردید. با کاربرد روشهای آماری و ریاضی در مباحث علمی، مباحث جدیدی با نامهای نوین پدید آمد که نام آنها ترکیبی از پسوند “سنجی”[۴] و اسامی حوزههای شناخته شده علمی بود. حوزههای علمی مانند روانشناسی، اقتصاد، جامعهشناسی و … به صورت روانسنجی، اقتصادسنجی، جامعهسنجی و … درآمدند ( امیرحسینی، ۱۳۷۱).
دانشمندان حوزه کتابداری و اطلاعرسانی نیز همانند علمای سایر حوزهها، تلاش کردند تا سنجش و اندازهگیری را به عنوان یکی از معیارهای علمی به این حوزه وارد نمایند. با به کارگیری روشهای کمّی، حوزههای جدیدی مانند کتابسنجی[۵]، کتابخانهسنجی[۶]، علمسنجی[۷]، اطلاعسنجی[۸] و وبسنجی[۹] در حیطه کتابداری و اطلاعرسانی وارد شده است که همگی مبتنی بر ارزیابی کمّی از فرآیند تولید، اشاعه و مصرف اطلاعات هستند.
کتابسنجی از جمله روشهای کمّی است که به تجزیه و تحلیل دادهها در سطوح وسیع میپردازد. این واژه نخستین بار توسط پریچاد[۱۰] در سال ۱۹۶۹ به کار برده شد. پریچاد (۱۹۶۹) کتابسنجی را کاربرد ریاضیّات و روشهای آماری در بررسی و استفاده از کتابها و سایر وسایل ارتباطی تعریف میکند. کتابسنجی مقایسه کشورها، مؤسسات، دانشگاهها، دانشکدهها و غیره را بر اساس میزان تولید و تأثیر انتشارات علمی آنها امکانپذیر میسازد.
سن گوپتا (۱۳۷۲) کتابخانه سنجی را روش تجزیه و تحلیل کمّی کلیه امور و فعالیّتهای کتابخانه ای و موارد آن، از طریق کاربرد روشهای آماری و ریاضی به منظور جستوجوی راهحلهای مشکلات تعریف میکند. او هدف اصلی بررسیهای کتابخانهسنجی را، کمک به نسل جوان و انتقال دانش جدید به آنها، از طریق ایجاد کتابخانههایی میداند که بر اساس نیاز مراجعان آنها، مجموعهسازی میشود.
تیگ-ساتکلیف[۱۱] (۱۹۹۲) اطلاعسنجی را مطالعه جنبههای کمّی اطلاعات در هر شکلی؛ نه فقط پیشینهها و کتابشناسیها، و در هر گروه اجتماعی؛ نه فقط دانشمندان، تعریف میکند. حوزههای مورد پژوهش در مطالعات اطلاعسنجی عبارتند از: ۱٫ قوانین کلاسیک ۲٫ تحلیلهای استنادی ۳٫ شاخصهای علمی ۴٫ رشد و کهنگی اطلاعات ۵٫ کاربرد منابع اطلاعاتی (علیجانی و کرمی، ۱۳۸۷).
[۱] Bronowski
[۲] William
[۳] Hull
[۴] Metrics
[۵] Bibliometrics
[۶] Librametrics
[۷] Scientometrics
[۸] Informetrics
[۹] Webometrics
[۱۰] Pritchard
[۱۱] Tague-Sutcliffe
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر