تحقیق مسأله انتقال رسوب و رویکرد های معادلات انتقال بار رسوبی  

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مسأله انتقال رسوب و رویکرد های معادلات انتقال بار رسوبی  دارای ۲۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-مقدمه    ۴
۲-۲- رویکرد انشتین    ۶
۲-۳- رویکرد اَیکرز و وایت    ۱۰
۲-۴- رویکرد اِنجلاند و هانزن    ۱۲
۲-۵- رویکرد گراف    ۱۳
۲-۶- رویکرد یانگ    ۱۴
۲-۷-مروری بر تحقیقات انجام شده               ۲۰
تحقیقات انجام گرفته در زمینه مباحث پیشبینی سیل    ۲۰
تحقیقات صورت گرفته در زمینه برآورد رسوب    ۲۶
منابع    ۲۸

منابع

Einstein, H. (1950). The bed load function for sediment transportation in open channel flows. Technical Bulletin no. 1026: U.S. Department of Agriculture, Soil Conservation Service.

Ackers, P., & White, W. (1973). Sediment transport: new approach and analysis. Journal of the Hydraulic Division, ASCE, 99(HY11), 2041-2060.

Engelund, F., & Hansen, E. (1972). A monograph on sediment transport in alluvial streams. Copenhagen: Teknisk Forlag.

Graf, W. (1971). Hydraulics of sediment transport. New York: McGrow-Hill.

Yang C. T. (1979). Unit Stream Power Equations for Total Load. J. of Hydrology, 40, 123-138.

Yang, C. (1972). Unit Stream Power and Sediment Transport. Journal of the Hydraulic Division, ASCE, 98(HY10), 1805-1826.

Duan, Q., Sorooshian, S., & Gupta, V. (1994). Optimal use of the SCE-UA global optimization method for calibrating watershed models. J. of Hydrology, 158, 265-284.

Garrote, L., & Bras, R. (1995). A distributed model for real-time flood forecasting using digital elevation models. J. of Hydrology, 167(1-4), 279-306. doi: 10.1016/0022-1694(94)02592Y

Vapnik, V. N. (1995). The nature of statistical learning theory. New York, USA: Springer.

Vapnik, V. N. (1998). Statistical Learning Theory. New York, USA: Springer.

Sivapragasam, C., Liong, S.-Y., & Pasha, M. (2001). Rainfall and runoff forecasting with SSA-SVM approach. J. of Hydroinformatics, 3(3), 141-152.

Han, D., Chan, L., & Zhu, N. (2007). Flood forecasting using support vector machines. J. of Hydroinformatics, 9(4), 267-276. doi: 10.2166/hydro.2007.027

Huang, Z., Zhou, J., Song, L., Lu, Y., & Zhang, Y. (2010). Flood disaster loss comprehensive evaluation model based on optimization support vector machine. Expert Systems with Applications, 37(5), 3810–۳۸۱۴٫

Shuquan, L., & Lijun, F. (2007). Forecasting the Runoff Using Least Square Support Vector Machine. International Conference on Agriculture Engineering.

Hager, W., & Oliveto, G. (2002). Shields’ entrainment criterion in bridge hydraulics. Journal of Hydraulic Engineering, ASCE, 128(5), 538-542. doi: 10.1061/(ASCE)0733-9429(2002)128:5(538)

Kennedy J., E. R. (2001). Particle Swarm Optimization. San Francisco, USA: Academic Press.

Kisi, O., & Cimen, M. (2011). Precipitation forecasting by using wavelet- Support vector machine conjunction model. Eng. Appl. of AI, 25(4), 783-792. doi:doi:10.1016/ j.engappai.2011.11.003

۲-۱-  مقدمه

توسعه اقتصادی و مدنی یک جامعه تا حد زیادی متناسب با توانایی بیشینه کردن منافع و کمینه کردن زیان ناشی از رودخانه­ها است. رودﺧﺎﻧـﻪﻫـﺎ ﻫﻤﻮاره ﺑﺎ ﭘﺪﻳﺪهﻫﺎی ﻓﺮﺳﺎﻳﺶ و اﻧﺘﻘﺎل رﺳﻮب ﻣﻮاﺟـﻪ ﻣـﻲﺑﺎﺷـﻨﺪ و سطح مقطع، پروفیل طولی، جهت و الگوی جریان خود را از طریق  فرایندهای انتقال رسوب، آب­شستگی و رسوب­گذاری تنظیم می­کنند. برای توسعه پایدارِ اقتصادی و فرهنگی در طول رودخانه، لازم است که اصول پایه­ای انتقال رسوب و برآورد آن فهمیده شود. این اصول می­توانند برای حل مسائل زیست­محیطی و مهندسی در رابطه با حوادث طبیعی و فعالیت­های بشری به کار برده شوند. در فعالیت­های بشری من جمله؛ کشاورزی، دامداری، توسعه صنایع و توسعه شهری ونیز معادن، وضعیت طبیعی خاک و نباتات به طرز چشم­گیری دست­خوش تغییرات شده و بدون اعمال کنترل دقیق معمولاً منجر به فرسایش غیر طبیعی خاک می­گردد. ﺑﻨـﺎﺑﺮاﻳﻦ، در ﻫﻴـﺪروﻟﻴﻚ رودﺧﺎﻧـﻪ و ژﺋﻮﻣﻮرﻓﻮﻟﻮژی آن، ﺑﺮرﺳﻲ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺣﻤﻞ رﺳﻮب ﺟﺮﻳﺎن و ﻣﻜﺎﻧﻴﺴﻢ اﻧﺘﻘﺎل رﺳـﻮب از اﻫﻤﻴـﺖ وﻳـﮋه­ای ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ.

علم انتقال رسوب به رابطه متقابل بین جریان آب و ذرات رسوب می­پردازد. اﻧﺘﻘﺎل رﺳﻮب و رﺳﻮبﮔﺬاری، ﭘـﻲآﻣـﺪﻫﺎﻳﻲ ﭼـﻮن اﻳﺠـﺎد ﺟﺰاﻳـﺮ رﺳـﻮﺑﻲ در ﻣـﺴﻴﺮ رودﺧﺎﻧﻪ و در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻛﺎﻫﺶ ﻇﺮﻓﻴﺖ اﻧﺘﻘﺎل ﺟﺮﻳﺎنﻫﺎی ﺳﻴﻼﺑﻲ، ﻛﺎﻫﺶ ﻋﻤﺮ ﻣﻔﻴﺪ ﺳﺪﻫﺎ و ﻇﺮﻓﻴﺖ ذﺧﻴﺮه ﻣﺨﺎزن، ﺧﻮردﮔﻲ ﺗﺄﺳﻴﺴﺎت ﺳـﺎزهﻫـﺎی رودﺧﺎﻧـﻪای و وارد ﺷـﺪن ﺧـﺴﺎرات ﺑـﻪ اﺑﻨﻴـﻪ آﺑـﻲ و ﻣـﺰارع، رﺳﻮبﮔﺬاری در ﻛﻒ ﻛﺎﻧﺎل و ﺑﺴﻴﺎری ﻣﺴﺎئل و ﻣﺸﻜﻼت دﻳﮕﺮ را درﺑﺮ دارد. از طرفی رسوبات معلق کیفیت آب را برای مصارف بشری تحت تأثیر قرار می­دهد. مواد معلق معدنی و آلی نه تنها فاکتور اصلی در آلودگی آب هستند بلکه به عنوان عامل منتقل کننده سایر آلودگی­ها از قبیل؛ سموم کشاورزی و یا میکروب­های مضر عمل می­کنند. ﻫﻤﭽﻨـﻴﻦ ﺑـﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ ﻟﺰوم اﻃﻼع از ﻣﻴﺰان رﺳﻮﺑﺎت ﺣﻤﻞ ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ ﺟﺮﻳﺎن رودﺧﺎﻧـﻪ در ﻃﺮاﺣـﻲ ﺳـﺎزهﻫـﺎی رودﺧﺎﻧـﻪای، ﺿﺮورت ﺑﺮآورد ﺑﺎر رﺳﻮب رودﺧﺎﻧﻪﻫﺎ ﺑﻪروﺷﻨﻲ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻣﻲﺷﻮد. حرکت رسوب در رودخانه­ها به دلیل اهمیت آن برای فهم هیدرولیک رودخانه، مهندسی رودخانه، مورفولوژی رودخانه و مباحثی از این قبیل  توسط مهندسین هیدرولیک و نیز زمین­شناسان مطالعه شده است. انتقال رسوب مسأله­ای پیچیده بوده و اغلب دارای روابطی تجربی یا نیمه­تجربی هستند. اکثر روابط تئوری بر پایه فرضیات ایده­آل و ساده شده­ای هستند به طوری که بتوان نرخ انتقال رسوب را به وسیله یک یا دو فاکتور غالب از قبیل دبی آب، متوسط سرعت جریان، شیب انرژی و تنش برشی تعیین کرد. از رویکردهای مختلفی برای حل مسائل مهندسی استفاده شده است و روابط عددی متنوعی نیز منتشر شده است. نتایج بدست آمده از رویکردهای مختلف اغلب تفاوت شدیدی با یکدیگر و با مشاهدات میدانی دارند. بالنتیجه هیچ یک از روابط انتقال رسوب سنتی به دلیل عدم ارائه یک رویکرد فراگیر و مدنظر قرار ندادن کلیه متغیرهای مؤثر در محاسبات دبی رسوب، برآورد رسوب با دقت بسیار پایینی صورت می­گیرد.

براساس شیوه انتقال، بار رسوبی کل مجموع بار کف و بار معلق است. همچنین براساس منبع مواد انتقال یافته، بار کل به صورت مجموع کل بار رسوبی بستر و بار آبرفتی تعریف می­شود. بار آبرفتی مواد ریزدانه­ای هستند که اندازه ذرات رسوبی آن ریزتر از ذرات رسوبی مربوط به بستر رودخانه است. مقدار بار آبرفتی عمدتاً به پتانسیل رسوبدهی حوزه آبریز بستگی دارد تا هیدرولیک رودخانه. بالنتیجه، پیش­بینی بار آبرفتی براساس خصوصیات هیدرولیکی رودخانه تقریباً امکان­ناپذیر است.در واقع، اکثر روابط بار رسوبی کل همان روابط کل بار رسوبی کف هستند. در مقایسه بین کل بار رسوبی کف اندازه­گیری شده و محاسبه شده، قبل از این که با هم سنجیده شوند باید بار آبرفتی از مقادیر اندازه­گیری شده کم شود. در دهه­های گذشته برای فهم مکانیزم انتقال رسوب در آبراهه­های طبیعی تلاش­هایی صورت گرفت. و کارهای بسیاری بر روی برآورد دبی رسوب انجام شد. روابط و معادلات بسیاری با استفاده از داده­های آزمایشگاهی و/یا داده­های میدانی برای برآورد دبی رسوب ارائه شده­اند. برای تعیین بار رسوبی کل دو رویکرد کلی وجود دارد. نخست این است که بار کف و بار معلق به طور جداگانه محاسبه شده و بنابراین با هم جمع شده تا بار کل به دست آید. در حالی که در رویکرد دوم تابع بار کل به طور مستقیم و بدون تقسیم آن به بار کف و بار معلق، تعیین می­شود. یک ذره رسوبی در یک زمان به صورت بار کف و در زمان­ها و موقعیت­های دیگر به صورت بار معلق انتقال یابد. به استثنای رسوبات درشت­دانه که عمدتاً به صورت بار کف انتقال پیدا می­کنند. این مقاله تعدادی از معادلات انتقال بار رسوبی کل رایج را معرفی می­کند که به چند نمونه از آنها گوشه چشمی خواهیم داشت.

۲-۲-رویکرد انشتین

در رویکرد اصلی انشتین، دبی مواد رسوبی بستر به صورت مجموع بار بستر و بار معلق به طور جداگانه محاسبه می­شود. نرخ انتقال بار بستر بر واحد عرض آبراهه برای اندازه ویژه­ای از ذرات از رابطه زیر به دست می­آید (Einstein, 1950):

نرخ انتقال بار معلق بر واحد عرض آبراهه برای اندازه ویژه­ای از ذرات از رابطه زیر به دست می­آید:

کل بار رسوبی بستر برای اندازه ویژه­ای از ذرات به صورت زیر به دست می­آید:

که در این روابط  از رابطه زیر به دست می­آید و  و  به ترتیب در اشکال (۲-۱) و (۲-۲) داده شده­اند که تابعی از  و Z می­باشند.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.