تحقیق مسائل برنامه ریزی تسهیلات و مسائل مکان یابی-تخصیص

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مسائل برنامه ریزی تسهیلات و مسائل مکان یابی-تخصیص  دارای ۴۳ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مروری بر تحقیقات انجام شده    ۴
۳-۱- مقدمه    ۱۷
۳-۲- دسته بندی کلی مسائل برنامه ریزی تسهیلات    ۱۹
۳-۳- دسته بندی مسائل مکان یابی با نگرش سنتی    ۱۹
۳-۴- دسته بندی مسائل مکان یابی با نگرش نوین    ۲۱
۳-۵- مسائل مکان یابی-تخصیص    ۲۳
۳-۵-۱- طبقه بندی مساله مکان یابی- تخصیص    ۲۳
۳-۵-۲- انواع مدل های مکان یابی- تخصیص    ۲۵
۳-۶- تشریح الگوریتم ژنتیک    ۳۲
۳-۶-۱- مفاهیم کلیدی الگوریتم ژنتیک    ۳۳
۳-۶-۲-  ساختار کلی الگوریتم ژنتیک    ۴۰
مراجع فارسی    ۴۲
مراجع لاتین    ۴۲

مراجع

[۱] بشیری، م.، حسینی جو، ع.، حسینی نژاد، ج. ۱۳۸۸٫ طراحی سیستم های صنعتی (مکان یابی و استقرار تسهیلات). انتشارات دانشگاهشاهد.

[۲] Ostresh LM., (1977). The multi facility location problem: applications and descent theorems, Journal of Regional Science. 17:409–۴۱۹٫

[۳] Alfred Weber, (1909). Uber den Standort der Industrien. Tübingen Theory of the Location of Industries, University of Chicago Press.

[۴] Hakimi S.L., (1964). Optimum locations of switching centers and the absolute centers and medians of a graph, Operational Research 12:450–۴۵۹٫

[۵] Farahani R.Z., Hekmatfar M., (2009). Facility Locations: Concepts, models, algorithms and case studies, Physica-Verlag.

[۶] Nickel S., Puerto J., (2005). Location theory: A unified approach, Springer.

[۷] Zafaranieh M., Kakhki H. T., Birimberg J., Wesolowsky G.O., (2008). A BSSS algorithm for the single facility location problem in two regions with different norms, European Journal of Operational Reserch, DOI: 10. 1016/j.ejor.2007.06.004, In Press.

[۸] Rodriguez J.J.S., Garcia C.G., Perez J.M., Casermeiro E.M., (2004). A general model for the undesirable single facility location problem, Operational Research Letters. 32:427-436.

[۹] Brimburg J., H. Juel H., (2001). A bicriteria model for locating a semidesirable facility in the plane, Mathematics with Applications. 41:1049-1081.

[۱۰] Levin Y., Ben-Israel A., (2004). A heuristic method for large –scale multi-facility location problems, Computers & Operational Research. 31:257-272.

 ۲-۱- مروری بر تحقیقات انجام شده

مسائل مکان یابی- تخصیص چندتسهیله، یکی از حوزه های گسترده در مدل سازی ریاضی در دنیای واقعی می باشند، که در این مسائل چند تسهیل جدید (تسهیل عرضه) به مجموعه ای از مشتریان موجود، با توجه به تقاضاهایشان، سرویس می دهند.

در ادبیات موضوعی، معمولا چند حالت مختلف از مسائل مکان یابی پیوسته مانند مساله مکان یابی میانه (تک تسهیله)، مساله مکان یابی میانه (چند تسهیله)، ، مساله مکان یابی گسسته و مساله مکان یابی-تخصیصمورد بحث قرار می گیرند. مسائل مکان یابی تسهیل، مکان یک مجموعه از تسهیلات (منابع) را به منظور کمینه کردن هزینه های تامین مجموعه هایی از تقاضاها (مشتریان) با توجه به تعدادی محدودیت، را تعیین می کند.

مطالعه برروی تئوری مکان یابی، رسما در سال ۱۹۰۹ وقتی که آلفرد وبر [۳] در نظر گرفت که چگونه مکان یک انبار را بمنظور مینیمم کردن فاصله بین انبار و چندین مشتری تعیین نماید، آغاز شد. بعد از آن تئوری مکان یابی در بخش های مختلفی بکار گرفته شد. حکیمی [۴] در پی تحقیقی، سعی در پیدا کردن مراکز مخابرات در یک شبکه ارتباطات و ایستگاه های پلیس در بزرگراه ها داشت.در مساله مکان یابی میانه(تک تسهیله) کلاسیک که غالبا مسئله وبر[۱] و مسئله حداقل مجموع[۲] نیز نامیده می شود، در صدد یافتن مکان تسهیل جدید هستیم بطوریکه مجموع فواصل وزن دهی شده[۳] با تسهیلات موجود، حداقل گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به فراهانی و حکمت فر [۵] و نیکل و پارتو [۶] مراجعه کنید.

زعفرانیه و همکاران [۷] الگوریتمی برای مساله جایابی تک تسهیله در دو منطقه با نرم های متفاوت پیشنهاد داده اند و نشان داده اند که حل بهینه در تقاطع متعامد تسهیلات موجود است. این مسئله در حقیقت تعمیم یافته مساله جایابی تک تسهیله است.ردریگرز و همکاران [۸] مدلی را برای مساله جایابی تک تسهیلاتی ناخوشایند پیشنهاد داده اند. در این پژوهش مجموعه ای متناهی از حل بهینه برای یک مساله با فاصله اقلیدسی تعیین گشته است.بریمبرگ و جول [۹] یک روش خط سیر را برای ایجاد یک مرز کارایی نقاط برای یک مدل دو معیاره جایابی یک وسیله نیمه خوشایند در صفحه مورد بررسی قرار داده اند. معیار اول برای اندازه گیری هزینه حمل و نقل و دومی برای تخمین هزینه اجتماعی یا محیطی مورد استفاده قرار گرفته است. در اینجا وزن های نسبی به گونه ای تغییر می کنند که مجموع وزن های دو معیار مینیمم گردد.در مساله مکان یابی چند تسهیله حداقل مجموع[۴] در صدد یافتن مکان های تسهیلات جدید با توجه به مکان های تعدادی تسهیل موجود هستیم،بطوریکه مجموع فواصل بین تسهیلات جدید و فواصا بین تسهیلات جدید و تسهیلات موجود کمینه گردد. حال آنکه مساله مکان یابی چند تسهیله حداقل حداکثر[۵] به دنبال پیداکردن مکان یک مجموعه از تسهیلات جدید در میان تسهیلات موجود است با این هدف که ماکزیمم فواصل وزن دهی شده بین همه تسهیلات را مینیمم کند. لوین و بن [۱۰] یک روش ابتکاری برای مسائل جایابی چند تسهیلاتی با مقیاس بالا پیشنهاد داده اند به گونه ای که مشتریان با استفاده از طبقه بندی دوباره نزدیکترین مرکز دوباره به تجهیزات تخصیص داده می شوند. ژانگ و روشتن [۱۱] به بررسی مساله جایابی چندتسهیلاتی در سرویس های خدماتی رقابتی پرداخته اند. تابع هدف پیشنهادی یک مقیاس مطلوبیت فضایی کاربران را با توجه به محدودیت های زمان انتظار کاربران و بودجه مالکین تسهیلات، بیشینه می کند. همچنین برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به دوبسن و  کرمارکار [۱۲] و لاو و همکارانش[۱۳] مراجعه کنید. مساله مکان یابی انبار ابتدا توسط کوهن و هبمورگر [۱۴] مطالعه شد. آنها الگوریتم ابتکاری پایه ای drop, add and swap را برا حل این مساله توسعه دادند. بعد از آنها خوماوالا [۱۵] الگوریتم شاخه و حد را بر اساس فرمولبندی ضعیف ارائه کردند. فرمولبندی قوی خطی توسط ارلنکتر [۱۶] استفاده شد تا رویه محاسباتی ارائه کتد که شاید موثرترین و سهل الوصول ترین ابزار برای حل این دسته از مسائل باشد. نتایج کار وی در گویناردو اسپیلبرگ [۱۷] ارائه شده است. یک خلاصه عالی از مسئله مکان یابی بدون محدودیت ظرفیت نیز توسط کرنوجلس و همکارانش [۱۸] گردآوری شده است.

مساله مکان یابی به دنبال پیدا کردن مکان های بهینه مجموعه ای از تسهیلات بمنظور تامین درخواست های تقاضای مجموعه ای از مشتریان می باشد. اغلب فرض شده است که درخواست تقاضای مشتریان معین و قطعی بوده و به عنوان بخشی از پارامترهای ورودی مساله است. واضح است که این امر در عالم واقعیت کمتر اتفاق می افتد و معمولا تقاضای مشتریان با یک سطح بالایی از عدم قطعیت[۶] همراه است. مثال های ساده ای از مسائل مکان یابی با تقاضاهای غیرقطعی، جاییکه سطوح تقاضا طی دوره های زمانی مختلف، تغییر می کنند عبارتند از مساله سرویس های پستی، فرودگاه ها، سوپرمارکت ها، انبارهای توزیع کالاها با تقاضا های فصلی. براندو و چیو [۱۹] و لووکس[۲۰] و اسنایدر [۲۱] جنبه های مختلف مسائل مکان یابی احتمالی را مورد مطالعه قرار دادند. یک مساله مکان یابی صف احتمالی، بمنظور ماکزیمم کردن عملکرد سیستم توسط ماریانو و روله [۲۲] مورد مطالعه قرار گرفت. آنها یک مدل احتمالی را طراحی کردند که در پی ماکزیمم کردن جمعیت تحت حمایت وسایل نقلیه اورژانس با سطح دسترسی  است. در این مدل سطح دسترسی وسایل نقلیه با استفاده از تئوری صف محاسبه می گردد. پن و همکاران [۲۳] یک مدل دو مرحله ای برای یک خرده فروش حاکم در یک زنجیره تامین تولیدکننده-خرده فروش با تقاضاهای احتمالی در یک  محیط قیمتی نزولی را ارائه کردند. این مدل بدنبال یکپارچه کردن پیش بینی تقاضا و تصمیمات راجع به قیمت و سفارش و پیدا کردن خطی و مشی قیمتی و سفارشی بهینه برای خرده فروش حاکم بمنظور ماکزیمم کردن سود انتظاری از یک محصول  در دو دوره زمانی است.

شاید ساده ترین مساله، مکان یابی گسسته موردی باشد که یک تسهیل جدید قرار است مستقر شود. به عبارتی از بین تعداد محدودی سایت، مثلا n، باید یکی انتخاب شود. با فرض اینکه هزینه ی سالیانه استقرار تسهیل جدید در هر کدام از سایت ها مشخص است، جواب بدیهی این مسئله استقرار تسهیل جدید در سایتی است که کمترین هزینه را دارد. هنگامیکه که قرار است دو یا تعداد بیش تری تسهیل مستقر شوند وn سایت ممکن در دسترس است مساله مکان یابی دشوارتر می شود. در حقیقت هنگامیکه mتسهیل جدید و n سایت ممکن وجود دارد، بطوریکه ، تعداد تخصیص های ممکن برابر با است. با بزرگترشدن n, m تعداد گزینه های ممکن به سرعت افزایش می یابد به گونه ای که روش شمارش کامل (محاسبه و مقایسه هزینه همه گزینه ها) برای حل این مسائل ناکارآمد است. برای حل چنین مسائلی مدل تخصیص[۷] مفید است. مساله مکان یابی-تخصیص بدنبال پیدا کردن مکان بهینه یک مجموعهای از تسهیلات است بطوریکه هزینه ی حمل و نقل از تسهیلات به مشتریان موجود کمینه گردد و همچنین یک تعداد بهینه از تسهیلات بمنظور تامین تقاضاهای مشتریان باید گمارده شوند. در مساله مکان یابی-تخصیص گسسته، آنچه باید تعیین شود، تعداد و مکان تسهیلات جدید از میان یک تعداد متناهی مکانهای بالقوه و تخصیص تقاضاهای مشتریان مشخص به این تسهیلات است. در ابتدا کوپر [۲۴]مسئلهکلاسیک مکان یابی-تخصیص را با دو تسهیل جدید و هفت نقطه ی تقاضا پیشنهاد نمود. کوپر ثابت کرد که تابع هدف این مساله نه مقعر است و نه محدب و شاید شامل چند جواب بهینه محلی[۸] باشد. از اینرو طبق گفته ی هنریک و روبرت [۲۵] مسئله کلاسیک مکان یابی-تخصیص در حوزه مسائل بهینه سازی سراسری[۹] است. پس از کوپر مسئله مکان یابی-تخصیص شبکه[۱۰] و بسیاری مدل دیگر توسط بدری [۲۶] ارائه شدند.گن و چنگ [۲۷ ، ۲۸] مسئلهمکان یابی-تخصیص را بطور مفصل مورد مطالعه قرار داده و در مورد همه انواع آن بحث کردند.

۱Weber Problem

۲ Minsum Problem

۳ Weighted Distances

۴Minsum Multi Facility Location Problem

۵MiniMax Multi Facility Location Problem

۱Uncertainty

۱Assignment Model

۲Local Minima

۳Global Optimization Problem

۴Network location-allocation Problem

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق برنامه ریزی و انواع روش‏های آن و مدیریت استراتژیک
  • تحقیق زنجیره تأمین و به‏ کارگیری مدل‏های چندهدفه و هزینه کیفیت و برنامه‏ ریزی تک دوره‏ای و چند دوره‏ای زنجیره‌ی‌تامین
  • تحقیق برنامه ریزی و انواع آن و ویژگی های برنامه ریزی راهبردی و مدل های آن
  • تحقیق برنامه ریزی و نقش تلویزیون در آموزش رسانه ای و نگرش کاربردی به تلویزیون در جمهوری اسلامی ایران
  • تحقیق سیستم برنامه ریزی منابع سازمان، معماری و چارچوب چرخه حیات این سیستم ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.