تحقیق مسائل زمانبندی ماشین های موازی در محیط تولید بهنگام و مروری بر مطالعات زمانبندی با اثر استهلاک

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مسائل زمانبندی ماشین های موازی در محیط تولید بهنگام و مروری بر مطالعات زمانبندی با اثر استهلاک  دارای ۴۰ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- زمانبندی    ۶
۱-۱-۱- اهمیت و ضرورت زمانبندی تولید    ۶
۱-۱-۲- معیارهای کارایی زمانبندی    ۷
۱-۱-۳- اطلاعات مورد نیاز در زمانبندی    ۷
۱-۲- تعریف برخی از مفاهیم اولیه    ۱۱
۱-۳- نگهداری و تعمیرات    ۱۳
۱-۳-۱-اهمیت نگهداری و تعمیرات و نقش آن در سازمان    ۱۴
۱-۳-۲- سیستم‌ها و روش‌های نت    ۱۴
۱-۳-۲-۱-سیستم‌های غیر برنامه‌‌ای واکنشی    ۱۴
۱-۳-۲-۲-سیستم‌های برنامه‌ای    ۱۵
۱-۳-۲-۳- نت پیشگیرا نه    ۱۵
۱-۳-۲-۳-۱-تعمیرات منظم ودوره ای    ۱۵
۱-۳-۲-۳-۲-تعمیرات پیش‌گویانه    ۱۵
۱-۳-۲-۴-نگهداری و تعمیرات اصلاحی    ۱۶
۱-۳-۲-۵-تعمیرات اساسی    ۱۶
۱-۳-۲-۶-سیستم‌های نت فراگیر و جامع    ۱۶
۱-۳-۲-۶-۱-نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان    ۱۷
۱-۳-۲-۶-۲- سیستم نگهداری و تعمیرات بهره‌ور فراگیر    ۱۷
۱-۴- نظام تولید بهنگام    ۱۸
۱-۵-  اثر استهلاک و زمانبندی    ۱۹
۱-۵-۱- اثر استهلاک مبتنی بر تکرار:    ۱۹
۲-۱- مقدمه:    ۲۱
۲-۲- مروری بر رویکرد و اصول سیستم تولیدی JIT    ۲۴
۲-۳-توالی ماشینﻫای موازی با معیار دیرکرد    ۲۶
۲-۳-۱- حداقل کل دیرکرد    ۲۶
۲-۳-۲-حداقل کل دیرکرد وزنی:    ۲۸
۲-۴-توالی ماشینﻫای موازی با معیارهای زودکرد و دیرکرد    ۲۹
۲-۵-مسائل با تمرکز بر زمان آمادهﺳازی بین کارها    ۲۹
۲-۶-مسائل با تمرکز بر موعد تحویل یکسان برای کارها    ۳۱
۲-۶-۱ -موعد تحویل معلوم    ۳۱
۲-۶-۲-موعد تحویل نامعلوم    ۳۲
۲-۷- مروری بر مطالعات زمانبندی با اثر استهلاک    ۳۲
۲-۸- روش های حل    ۳۳
۲-۸-۱- مروری بر الگوریتم های ابتکاری    ۳۳
۲-۸-۲- مروری بر الگوریتم های فرا ابتکاری    ۳۳
منابع و مراجع    ۳۵

منابع

[۱]. T.P. Wright, Factors affecting the cost of airplanes, Journal of Aeronautical Sciences 3 (1936) 122–۱۲۸٫

[۲].  pinedo, M. Scheduling theory, algorithm and systems. : New York: Prentic-Hall, 1995

[۳] . Scheduling with delivery and earliness penalty. Cheng, T.C.E.,Kahlbacher H.G. 10, Asia-Pacific Journal of Operational Research, 1993.

[۴]. A. Bachman, A. Janiak, Scheduling jobs with position-dependent processing times , Operational Research Society.55 (2004) 257 –۲۶۴٫

[۵]. G. Mosheiov, Parallel machine scheduling with a learning effect Operational Research Society. 52(2001)1165–۱۱۶۹٫

[۶]. V.S. Gordon, C.N. Potts, V.A. Strusevich ,J.D. Whitehead,Single machine scheduling models with deterioration and learning:hand lingprecedence constraints via priority generation ,J.Schedul.11(2008)357–۳۷۰٫

[۷].  V.S.Gordon,V.A.Strusevich,Single machine scheduling and due date assignment with positionally dependent processing times,Eur.J.Oper.Res.198 (2009)57–۶۲٫

[۸]. Chuan-liZhao,Heng-yongTang,Single-machineschedulingproblemswithanagingeffect,J.Appl.Math.Comput.1–۲(۲۰۰۷)۳۰۵–۳۱۴٫

[۹]. Dar-LiYang, T.C.E.Cheng, Suh-Jenq Yang, Chou-Jung Hsu, Unrelated parallel-machine scheduling with aging effects and multi-maintenance activities, Computers & Operations Research 39(2012)1458–۱۴۶۴٫

[۱۰]. W.Conwey, W.L.MaxweL, L.W.Miller. theory of scheduling .ymposi-wesley. publishing. 1967.

[۱۱]. S.webster, K.R.Baker. scheduling groups of jobs on a single machine. Operation Research.1995.

۱-۱-زمانبندی

زمان، همواره یک محدودیت مهم و اساسی بوده است. انسان ها سعی می کنند فعالیت هایشان را به گونه ای زمانبندی کنند که بتوانند کارهایشان را در زمان دسترس انجام دهند. به طور کلی زمانبندی، عمل تعیین توالی یاترتیب فعالیت ها برای ارضای نیازمندی ها و نیل به اهداف مشخص با توجه به محدودیت های موجود است. به صورت دقیق تر زمانبندی را می توان تخصیص منابع در طول زمان برای اجرای مجموعه ای از وظایف تعریف کرد. این تعریف نسبتاً کلی، دو مفهوم مختلف را در پی دارد. اول این که زمانبندی نوعی تصمیم گیری است که در جریان آن برنامه زمانی را تعیین می کنند که پیامدهای آن را می توان در تصمیم گیری های دیگر نیز استفاده کرد. از طرف دیگر، زمانبندی مبحثی نظری است که مجموعه ای از اصول، مدل ها، روش ها و نتایج منطقی را در بر می گیرد.

۱-۱-۱- اهمیت و ضرورت زمانبندی تولید

با ادامه فرایند صنعتی شدن جهان، منابع بیشتری حالت بحرانی به خود می گیرند. امروزه ماشین آلات، نیروی انسانی و تسهیلات به عنوان منابع بحرانی در تولید و فعالیت های خدماتی در نظر گرفته می شوند. زمانبندی این منابع منجر به ارتقاء کارایی، بهره وری و در نهایت، سودآوی می شود. فعالیت های زمانبندی می تواند گستره ی وسیعی از فعالیت ها را در برگیرند. که از آن جمله کار با کاغذ و مداد، نرم افزارهای صفحه گسترده، ترسیم نمودارها و دیاگرام ها تا کار با الگوریتم ها و نظریه های پیچیده را می توان نام برد.

زمانبندی، مشخص می کند چه موقع زمان پردازش هر کار روی هر یک از ماشین هایی که آن کار در فرآیند تولید خود به آن نیاز دارند، آغاز می شود. به علاوه، این برنامه زمان پایان هر کار را روی هر ماشین تعیین می کند. بنابراین نتیجه فرآیند زمانبندی، یک جدول زمانی برای کارها و ماشین هاست. زمان شروع اولین فرایند هر کار باید بزرگتر یا مساوی زمان ورود آن کار به کارگاه باشد. از طرف دیگر در صورتی که برای محصولی، موعد تحویل در نظر گرفته شده است، زمان پایان آخرین فرایند آن محصول حتی الامکان نباید از این زمان تجاوز کند. زمانبندی تولید را می توان به صورت تعیین توالی زمانی و تخصیص سفارشات مشتریان به منابع موجود تولید (اعم از پرسنل، ماشین آلات، ابزار و غیره) به منظور انجام مجموعه ای از عملیات مربوطه تعریف کرد.

۱-۱-۲- معیارهای کارایی زمانبندی

 معمولاً زمانبندی با توجه به اهدافی نظیر دستیابی به موعدهای تعهد شده، کمینه سازی زمان کار در جریان ساخت و موجودی کار در جریان ساخت، بیشینه سازی خروجی و بهره برداری بیشتر از مراکز کاری انجام می شود. قابل ذکر است که ممکن است این اهداف با یکدیگر در تناقض باشند. لذا در مسائل زمانبندی ممکن است به لحاظ تکنیکی مشکلاتی رخ دهد.

۱-۱-۳- اطلاعات مورد نیاز در زمانبندی

 برای توسعه یک برنامه زمانبندی، باید پردازش هر کار روی هر ماشین را بدانیم. برا ی محاسبه پردازش یک کار، باید عوامل مربوط به ماشین از قبیل زمان راه اندازی، زمان پردازش واحد محصول، سرعت ماشین و عوامل کیفی به همراه تعداد یا مقدار محصول تولیدی را در نظر بگیرم. برای پیاده سازی الگوریتم ها با قواعد زمانبندی در یک کارخانه به اطلاعات مختلفی نیاز است. این اطلاعات، ممکن است شامل برنامه کاری اپراتورها، ماشین آلات و مشخصات آنها، اطلاعات تعمیرات و نگهداری، میزان پیشرفت کارهای زمانبندی شده ای که در حال حاضر در حال پردازش هستند و وضعیت فعلی ماشین ها از لحاظ دسترسی (به عنوان مثال : مشغول، بیکار، خراب و نیازمند تعمیر) باشد. از طرفی به اطلاعاتی در مورد مشتریان از قبیل نام مشتریان، محصول و مقدار سفاش و تاریخ تحویل مقرر نیز نیاز داریم از نظر مدیریت، هر یک از سفارشات، اولویتی برای انجام دارد که این اولویت را می توان به صورت کمی یا به صورت کیفی در قالب وزن هر سفارش بیان کرد. اطلاعات مربوط به برنامه ریزی نیازمندی های مواد می تواند در تعیین زودترین زمان شروع پردازش هرکار مورد استفاده قرار گیرد.

در عمل برنامه های زمانبندی با استفاده از الگوریتم ها و یا روش های قاعده مند ایجاد می شوند. الگوریتم های زمانبندی برنامه ها را باهدف بهینه سازی یک یا چند معیار مانند حداقل سازی انحراف از موعد تحویل، حداقل سازی هزینه دیر کرد و… تولید می کنند روش های قاعده مند سعی در یافتن یک برنامه زمانی شدنی در محیط عملیاتی تولید دارند.

اطلاعات برنامه زمانبندی، به اشکال مختلفی نمایش داده می شوند. نمودار گانت که اولین بار توسط هنری گانت در اواخر قرن نوزدهم معرفی و برنامه زمانبندی مورد استفاده قرار گرفت، همچنان یکی از رایج ترین ابزارهای نمایش اطلاعات برنامه زمانبندی است.

بر این اساس مسائل زمانبندی را می توان به صورت زیر دسته بندی نمود.

کارگاه تک ماشین[۱] : فقط یک ماشین در دسترس بوده و هر کار فقط به یک عملیات نیاز دارد.

کارگاه جریان کاری یا کارگاه جریان کاری مرتب[۲] : تعداد g ماشین متوالی وجود دارد و هر کار می بایست روی هر ماشین با همان توالی (یک مسیر تولید) پردازش شود.

کار کارگاهی: هر کار به چند عملیات نیاز دارد. جمعا به تعداد g ماشین متوالی وجود دارد و هر کار مسیر تولید خاص خود را دارد.

کارگاه عمومی[۳] : هر کار به چند عملیات نیاز دارد. جمعا به تعداد g ماشین وجود دارد، اما الگوی جریان معین نیست. به عبارت دیگر در انجام یک کار ممکن است از یک ماشین چندبار استفاده شود.

ماشین های موازی[۴]: هر کار تک عملیاتی بوده و در هر مرحله چندین ماشین برای انجام فرایند در دسترس است. در این حالت ماشین ها می توانند یکسان (I)، یکنواخت (U)، و یا نا مرتبط (R) باشند.

کارگاه جریان کاری مختلط: این حالت تعمیم یافته حالت محیط کارگاه جریان کاری و ماشین های موازی است. در اینجا g کارگاه متوالی وجود دارد که در مرحله t آن به تعداد mt ماشین بطور موازی کار می کنند. در هر کارگاه، یک کار حداکثر روی یک ماشین می تواند انجام شود.

کار کارگاهی با ماشین های دوتایی[۵] (کارگاهی منعطف): این حالت تعمیم یافته محیط کار کارگاهی و ماشین های موازی است. در اینجا g کارگاه وجود دارد که mtماشین موازی در کارگاه t کار می کنند. در هر کارگاه، یک کار حداکثر روی یک ماشین می تواند پردازش شود.

کارگاه جریان کاری مونتاژ دو مرحلهای: این محیط، حالت خاصی از کارگاه جریان کاری مختلط میباشد که در آن است و تعداد ماشینها در مرحلۀ اول برابرm و در مرحلۀ دوم (مرحلۀ مونتاژ) برابر یک میباشد.

[۱] Single machine shop

[۲] Permutation flow shop

[۳] Open shop

[۴] Parallel machine

[۵] Job shop with duplicate machine (flexible job shop)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق زمان بندی ماشین های موازی در محیط تولید بهنگام
  • تحقیق زمان بندی و مروری بر مدل های زمانبندی و الگوریتم ژنتیک
  • تحقیق زمانبندی و مسائل جریان کارگاهی انعطاف پذیر و رویکردهای اساسی زمانبندی تحت عدم قطعیت
  • تحقیق زمان بندی و مسألهء زمانبندی کارگاه باز
  • تحقیق مسئله زمان بندی ماشین های موازی نامرتبط با فرض وجود محدودیت های پیش نیازی کارها زمان آماده سازی وابسته به توالی کارها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.