تحقیق مسائل مکانیابی- تخصیص و دسته بندی کلی مسائل مکانیابی با نگرش سنتی و نوین و مسائل با تقاضای احتمالی برنولی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مسائل مکانیابی-  تخصیص و دسته بندی کلی مسائل مکانیابی با نگرش سنتی و نوین و مسائل با تقاضای احتمالی برنولی دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-  مقدمه    ۵
۲- مسائل با تقاضای احتمالی در ادبیات موضوعی    ۸
۳- مسائل با تقاضای احتمالی برنولی در ادبیات موضوعی    ۱۲
۴- زمینه های علمی تحقیق    ۱۵
۴-۱- مقدمه    ۱۵
۴-۲- مسائل مکانیابی    ۱۶
۴-۲-۱- فاکتورهای مهم در تصمیم گیری در تصمیمات مربوط به مکانیابی    ۱۷
۴-۲-۲- روش های برای حل مسائل مکانیابی در فضای گسسته    ۱۸
۴-۲-۲- ۱- تحلیل های کیفی    ۱۹
۴-۲-۲- ۲- تحلیلهای کمی    ۱۹
۴-۲-۳- ۳- تحلیلهای ترکیبی    ۲۰
۴-۳- مسائل مکانیابی-  تخصیص    ۲۰
۴-۳-۱- دسته بندی مسائل مکانیابی- تخصیص     ۲۱
۴-۳-۱-۱- دسته بندیها بر مبنای فضای تخصیص    ۲۱
۴-۳-۱-۲-دسته بندیها بر مبنای ظرفیت سرویس دهنده ها    ۲۲
۴-۳-۱-۳-دسته بندیها بر مبنای تقاضا    ۲۲
۴-۳-۱-۴-دسته بندیها بر مبنای کالا/ خدمات قابل ارائه    ۲۲
۴-۳-۲- مدل سازی مسئله    ۲۲
۴-۴- دسته بندی کلی مسایل برنامه ریزی تسهیلات    ۲۴
۴-۵- دسته بندی مسائل مکانیابی با نگرش سنتی    ۲۵
۴-۶- دسته بندی مسائل مکانیابی با نگرش نوین    ۲۷
مراجع    ۲۸
مراجع فارسی    ۲۹
مراجع لاتین    ۳۰

مراجع

[۱] بشیری، م.، حسینی جو، ع.، حسینی نژاد، ج. ۱۳۸۸٫ طراحی سیستمهای صنعتی (مکان­یابی و استقرار تسهیلات). انتشارات دانشگاه شاهد.
[۲] زنجیرانی فراهانی، ر.، صدقی، م. ۱۳۸۷٫ طراحی سیستمهای صنعتی (مکان­یابی و استقرار تسهیلات). انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران).
[۳] Alfred W, ubre den standort der Industrien, 1909; translated as Alfred Weber’s theory of the Location of Industries, University of Chicago press, 1929.
[۴] Cooper, L. Location–allocation problems. Operations Research, 1963; 11:331–۳۴۴٫
[۵] Cooper. Heuristic method for location-allocation problem.  Siam rev, 6(1):37-59.
[۶] Murtagh.B.A, S.R. Niwattisyawong, Efficient method for the multi-depot location em dash allocation problem, Journal of the Operational Research Society 33, 1982: 629–۶۳۴٫
[۷] Drezner, Z. Facility Location: A Survey of Applications and Methods. Springer, New York 1995.
[۸] Daskin, M.S., Owen, S.H. Location models in transportation. In: Handbook of Transportation Science. Kluwer Academic, Norwell, MA, pp 1999; 11–۳۶۰
[۹] Owen, S.H., Daskin, M.S. Strategic facility location: a review. European Journal of Operations Research 111 (3), 1998; 423–۴۴۷٫
[۱۰] Brandeau ML, Chiu SS.  An overview of representative problems in location research. Management Science 1989; 35:645–۷۴٫
[۱۱] Louveaux F. Stochastic location analysis.  Location Science 1993; 1:127–۵۴٫
[۱۲] Snyder LV. Facility location under uncertainty: a review. IIE Transactions 2006; 38:537–۵۴٫
[۱۳] Logendran, R., & Terrell, M.P. Uncapacitated plant location–allocation problems with price sensitive stochastic demands. Computers and Operations Research, 1988; 15(2), 189–۱۹۸٫
[۱۴] Zhou, J., & Liu, B.  Modeling capacitated location–allocation problem with fuzzy demands 2007; 53:454-468.
[۱۵] Zhou. J & Liu.B. New stochastic models for capacitated location–allocation problem. Computers and Industrial Engineering. 2003; 45(1), 111–۱۲۵٫

۱-  مقدمه

مسایل مکان­یابی- تخصیص، یکی از حوزه های گسترده در مدل سازی ریاضی، در دنیای واقعی می­باشند، در­این مسائل استقرار مجموعه­ای از تسهیلات جدید در بین تسهیلات موجود و تخصیص تسهیلات موجود به این تسهیلات جدید به صورتی که تقاضای موجود برآوردشود است مورد بحث قرار می­گیرد.

مسئله مکان­یابی اولین بار توسط آلفرد وبر [۳]در سال ۱۹۰۹معرفی شد. او یک مسئله تک تسهیلی که فاصله بین انبار و مشتریان موجود را کمینه می‌کرد، در نظر گرفت. مسئله مکانیابی- تخصیص اولین با توسط کوپر [۴]در سال ۱۹۶۳ برای مدلی با دو تسهیل جدید و هفت تسهیل موجود ­معرفی و حل شد. در ادامه کوپر یک روش ابتکاری برای این مسئله توسعه داد و حل نمود[۵]. ظرفیت تسهیلات که مسئولیت خدمت رسانی را بر عهده دارند در اغلب موارد محدود است که این محدودیت می­تواند ناشی از محدودیت فضا، محدودیت نیروی انسانی و غیره باشد. اما برای مواردی هم محدودیت ظرفیت بر روی تسهیلات وجود ندارد. لذا تسهیلات جدید به دو دسته ظرفیت محدود و نامحدود تقسیم می­شوند. مسئله مکانیابی- تخصیص با ظرفیت محدود اولین بار توسط مورتاگ و همکاران [۶] معرفی شود. همچنین یک تعدادی از محققین ظرفیت نامحدود برای مسائل مکان­یابی- تخصیص در نظر گرفتند از جمله این افراد درزنر [۷]، اون و داسکین [۸، ۹] بودند.

مسائل با تقاضای احتمالی در ادبیات موضوعی

تقاضای مشتریان را می توان در مسایل مکان­یابی- تخصیص بصورت احتمالی و یا قطعی در نظر گرفت. البته بدیهی است اگر بخواهیم خیلی دقیق با مسائل برخورد کنیم می­بایستی تمامی مسائل را بصورت احتمالی در نظربگیریم که به خاطر پیچیدگی در بسیاری موارد مسئله را بصورت قطعی در نظر می­گیرند. نمونه­های مختلفی از مسائل مکان­یابی با تقاضای غیر قطعی که در برگیرنده مسئله مکان­یابی مربوط به لجستیک است وجود دارد که سطوح تقاضا در دوره های زمانی تغییر می­کند (سرویس­های پست، سوپرمارکت­ها، انبارها با توزیع کالای فصلی، شرکت­های هوایی و …). براندیو و چیو [۱۰]، لویوکس [۱۱] و شاندر [۱۲] حالت­های مختلفی از از مسائل مکان­یابی احتمالی را بررسی کردند.

لوگندران و تررل ]۱۳[یک مسئله مکانیابی- تخصیص احتمالی با ظرفیت نامحدود را معرفی کردند و برای حل مدل پیشنهادیشان از روش فرا ابتکاری استفاده نمودند. ژو و لی]۱۴[برای اولین بایک مسئله مکانیابی- تخصیص با تقاضای احتمالی برای مشتریان را مورد بررسی قراردادند و برای حل مدل پیشنهادیشان از الگوریتم­های ابتکاری استفاده نمودند. در ادامه، این محققین همین مسئله را با در نظر گرفتن تقاضای فازی توسعه دادند و از الگوریتم های ابتکاری پیوندی برای حل مسئله استفاده کردند [۱۵]. محققین دیگر مدل‌های برنامه­ریزی احتمالی را برای مسئله مکانیابی- تخصیص معرفی نمودند که از جمله شرالی و ریزو]۱۶[و ژو ]۱۷[ بودند.

آلترناتیوهای مختلفی  مربوط به مسائلی که سرویس تقاضایشان نامشخص است وجود دارد. هدف از مدل­های مکان­یابی صف بندی[۱]که در مدل های وضعیت مورد استفاده قرار می­گیرد، بهینه سازی اجرای سیستم می­باشد [۱۸، ۱۹]. ماریوناو و رول [۲۰]مسئله مکان­یابی دردسترس ماکزیمم [۲]را فرمول بندی کردند که یک حالت احتمالی از مسئله مکان­یابی پوششی ماکزبمم[۳] می­باشد. در مدل پیشنهادی فرض شده که احتمال برای سرویس­دهندگانی مختلفی که مشغول خدمت دهی هستند، مستقل از یکدیگر باشد. این محققین برای واقعی نشان دادن مدل پیشنهادیشان برای سیستم­های اضطراری، از تئوری صف استفاده کردنند. همچنین چگونگی قرار دادن تعداد محدودی از وسایل نقلیه اضطراری از جمله آمبولانس، برای ماکزیمم کردن تماس­هابرای دریافت سرویس با استفاده از یک مدل تئوری صف برای سرویس در دسترس را نمایش دادند. یک نمونه مختلفی از این مسئله توسط پن و همکاران [۲۱] مورد مطالعه قرار گرفت. آنها مسئله ای که بهترین قیمت و سفارش در یک محیط قیمت تنزیلی که بصورت تک محصولی بوده و تقاضای نامشخص می­باشد تصمیم گیری می­کند، مورد بررسی قرار دادند. هدف از این مسئله ماکزیمم کردن سود انتظاری بوده است. هوا و لی [۲۲]  یک زنجیره تامین دو سطحی (رده) [۴]با یک تولید کننده و یک خرده فروش با تقاضای نامشخص را مورد بررسی قرار دادند. آن­ها در ابتدا مدل­های بازی عدم­-اشتراک و عمده- خرده فروش با معرفی یک میزان حساسیتی از میزان سفارش خرده فروش با قیمت عمده فروش را توسعه دادند و سپس دو سناریوی اشتراکی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. تحت این فرضیه که تولیدکننده و خرده فروش دارای ریسک خنثی هستند، آن­ها یافتن که تولید کننده و خرده فروش می­توانند  با به اشتراک گذاشتن سطوحی  نامشخص از تقاضای جزئی و قیمت جزئی خارجی معامله کنند. بالاکریشناین و چنگ [۲۳]مسئله جانمای وسایل پویا[۵] تحت جریان نامشخص مورد بررسی قراردادند. این محققین رویه های مختلفی که تا الان وجود داشته را مورد مطالعه قرار دادند و افق برنامه ریزی را برای اجرا مسئله پیشتهادی در نظر گرفت. چن و همکاران [۲۴] یک مسئله مکان­یابی- موجودی پیوسته احتمالی را مورد بررسی قرار دادند. هدف از مدل پیشنهادیشان بهینه­سازی استقرار تسهیلات، تخصیص مشتریان و تصمیم گیری مدیریت موجودی زمانی که تابعی از ریسک است، می­باشد. این محققین برای حل مدل برنامه ریزی عدد صحیح از الگوریتم آزاد سازی لاکرانژ استفاده نمودند.  داسکین و همکاران [۲۵] یک مدل مکان­یابی- موجودی پیوسته احتمالی که هزینه­های موجودی، هزینه­های راه اندازی تسهیلات و هزینه انتقال مشتریان را کمینه می کند، را مورد بررسی قرار دادند. این محققین، از الگوریتم آزاد سازی لاگرانژ برای حل مدل پیشنهادیشان توسعه دادند. آزاد و داودپور [۲۶]  یک مسئله مکان­یابی- موجودی پیوسته احتمالی معرفی و از روش فراابتکاری برای حل مدل استفاده نمودند.

بسیاری از کاربردهای لجستیک بر روی بهینه­سازی هزینه­های عملیات تمرکز دارد. در این مورد، اگر فرضیات در مورد توزیع احتمال برای تقاضا را نادیده بگیریم، یک احتمال این است که از راه حل پایدار[۶] برای بدست آوردن راه حل برای سناریوهای[۷] شدنی مختلف استفاده کرد. پایداری را می­توان بوسیله مقیاس­های مختلف ارزیابی کرد، برای نمونه، هزینه ممکن است به سناریو که بیشترین مغایرت را دارند مربوط شود و یا ممکن است هزینه به سناریوی که بیشترین شباهت را دارند مربوط ­شود. بسیاری از محققین از روش حل پایداری برای بدست آوردن راه حل برای سناریوها مختلف استفاده کردند از جمله این محققین  آورباخ و برمن [۲۷] بودند که یک مسئله میانه[۸] p- center در شبکه انتقال با وزن­های نامشخص برای گره­ها را مورد بررسی قرار دادند. آن­ها وزن­های هر گره در یک بازه مشخصی تخمین می­زنند. هدف از مسئله پیشنهادی پیدا کردن راه­حل برای مسئله  مینیماکس است که تابع هدف آن موارد شکست ممکن است در مسئله رخ دهد، را کمینه می کند. این محققین ویژگی­های خاصی را برای حل مسئله پبشنهادیشان در نظر گرفتند و از مسائل p- center وزنی منظم استفاده نمودند. همچنین یک رویه کلی برای پیدا کردن راه حل ضرر مینیماکس [۹]برای مسائل بهینه سازی ترکیبی با تایع هدف مینیماکس و ضرایب تابع هدف نامشخص پیشنهاد دادند.  این رویه بر اساس کاهش یک مسئله عدم قطعیت به یک تعداد از مسائل بدون عدم قطعیت می­باشد. این محققین مسائل برنامه­ریزی ترکیبی تنگنا، مسائل مکان­یابی چند تسهیلی مینیماکس و مسائل زمان­بندی دیرکرد وزنی با عدم قطعیت را  شرح و توضیح دادند [۲۸]. بعدها آورباخ و برمن [۲۹] یک مسئله مکان یابی تک تسهیلی در یک شبکه با طول لبه نامشخص را مورد بررسی قرار داد. به ویژه، فرض کرد که طول لبه ها بصورت تصادفی بوده و از توزیع­های نامعینی تبعیت می­کند و مقادیر آن در یک بازه نامشخصی تعیین می­شود.  در مسئله پیشنهادی، نامشخص بودن در طول لبه­ها تاثیر مستقیمی در زمان­های انتقال و هزینه­های انتقال دارد. این محقق برای درک بهتر و شدنی برای طول های لبه از روش حل نیرومند (ضرر مینیماکس) مورد استفاده قرار داد. کوند [۳۰] یک مسئله مکان یابی- تخصیص نیرومند با ظرایب عدم قطعیت در تقاضا را مورد بررسی قرار داد. به ویژه،  برای هر نقطه تقاضا یک بازه مشخصی را تخمین زدنند. هدف از این مسئله استقرار یک سرویس جدید برای یک کسری از نقاط تقاضا باید سرویس دهی شود، می­باشد. این محققین برای بدست آوردن راه حل بهینه برای این مسئله از مکان­یابی ضرر مینیماکس استفاده کردنند. در ادامه برای پیدا کردن بهینه ترین مکان برای استقرار سرویس جدید از مسئله مکان­یابی- تخصیص نیرومند استفاده کرد. محققین دیگری از روش حل نیرومند برای بدست آورن جواب بهینه در مسائل مکان­یابی با در نظر گرفتن تقاضای احتمالی در نظر گرفتن، می توان کریزوسا و نیکل [۳۱] و واگنر و همکارانش [۳۲] نام برد.

۱   Queuing Location Model

۲   Maximal Availability Location Problem

۳   Maximal Covering Location Problem

۲   Two- echelon Supply Chain

۳   Dynamic Plant Layout Problem

۴  Robustness

۱   Scenario

۲   Median Problem

۳   Minimax Regret

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مسئله مکان‌یابی رقابتی و طبقه‌بندی‌های آن
  • تحقیق مکانیابی خدمات آموزشی و نظریه مکان مرکزی و رویکرد توزیع خدمات و مدل ها و تکنیک های آن
  • تحقیق مکانیابی تسهیلات و مسائل پوشش و مسائل بهینه سازی چندهدفه و روش‌های اندازه گیری عملکرد الگوریتم‌های چندهدفه
  • تحقیق مسایل برنامه ریزی تسهیلات و مسائل مکانیابی با نگرش سنتی و نوین
  • تحقیق مسایل برنامه ریزی تسهیلات و مسایل مکانیابی با نگرشی سنتی و نوین
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.