836 views
پیشینه تحقیق مسائل مکانیابی- تخصیص و دسته بندی کلی مسائل مکانیابی با نگرش سنتی و نوین و مسائل با تقاضای احتمالی برنولی دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱- مقدمه ۵
۲- مسائل با تقاضای احتمالی در ادبیات موضوعی ۸
۳- مسائل با تقاضای احتمالی برنولی در ادبیات موضوعی ۱۲
۴- زمینه های علمی تحقیق ۱۵
۴-۱- مقدمه ۱۵
۴-۲- مسائل مکانیابی ۱۶
۴-۲-۱- فاکتورهای مهم در تصمیم گیری در تصمیمات مربوط به مکانیابی ۱۷
۴-۲-۲- روش های برای حل مسائل مکانیابی در فضای گسسته ۱۸
۴-۲-۲- ۱- تحلیل های کیفی ۱۹
۴-۲-۲- ۲- تحلیلهای کمی ۱۹
۴-۲-۳- ۳- تحلیلهای ترکیبی ۲۰
۴-۳- مسائل مکانیابی- تخصیص ۲۰
۴-۳-۱- دسته بندی مسائل مکانیابی- تخصیص ۲۱
۴-۳-۱-۱- دسته بندیها بر مبنای فضای تخصیص ۲۱
۴-۳-۱-۲-دسته بندیها بر مبنای ظرفیت سرویس دهنده ها ۲۲
۴-۳-۱-۳-دسته بندیها بر مبنای تقاضا ۲۲
۴-۳-۱-۴-دسته بندیها بر مبنای کالا/ خدمات قابل ارائه ۲۲
۴-۳-۲- مدل سازی مسئله ۲۲
۴-۴- دسته بندی کلی مسایل برنامه ریزی تسهیلات ۲۴
۴-۵- دسته بندی مسائل مکانیابی با نگرش سنتی ۲۵
۴-۶- دسته بندی مسائل مکانیابی با نگرش نوین ۲۷
مراجع ۲۸
مراجع فارسی ۲۹
مراجع لاتین ۳۰
[۱] | بشیری، م.، حسینی جو، ع.، حسینی نژاد، ج. ۱۳۸۸٫ طراحی سیستمهای صنعتی (مکانیابی و استقرار تسهیلات). انتشارات دانشگاه شاهد. |
[۲] | زنجیرانی فراهانی، ر.، صدقی، م. ۱۳۸۷٫ طراحی سیستمهای صنعتی (مکانیابی و استقرار تسهیلات). انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران). |
[۳] | Alfred W, ubre den standort der Industrien, 1909; translated as Alfred Weber’s theory of the Location of Industries, University of Chicago press, 1929. |
[۴] | Cooper, L. Location–allocation problems. Operations Research, 1963; 11:331–۳۴۴٫ |
[۵] | Cooper. Heuristic method for location-allocation problem. Siam rev, 6(1):37-59. |
[۶] | Murtagh.B.A, S.R. Niwattisyawong, Efficient method for the multi-depot location em dash allocation problem, Journal of the Operational Research Society 33, 1982: 629–۶۳۴٫ |
[۷] | Drezner, Z. Facility Location: A Survey of Applications and Methods. Springer, New York 1995. |
[۸] | Daskin, M.S., Owen, S.H. Location models in transportation. In: Handbook of Transportation Science. Kluwer Academic, Norwell, MA, pp 1999; 11–۳۶۰ |
[۹] | Owen, S.H., Daskin, M.S. Strategic facility location: a review. European Journal of Operations Research 111 (3), 1998; 423–۴۴۷٫ |
[۱۰] | Brandeau ML, Chiu SS. An overview of representative problems in location research. Management Science 1989; 35:645–۷۴٫ |
[۱۱] | Louveaux F. Stochastic location analysis. Location Science 1993; 1:127–۵۴٫ |
[۱۲] | Snyder LV. Facility location under uncertainty: a review. IIE Transactions 2006; 38:537–۵۴٫ |
[۱۳] | Logendran, R., & Terrell, M.P. Uncapacitated plant location–allocation problems with price sensitive stochastic demands. Computers and Operations Research, 1988; 15(2), 189–۱۹۸٫ |
[۱۴] | Zhou, J., & Liu, B. Modeling capacitated location–allocation problem with fuzzy demands 2007; 53:454-468. |
[۱۵] | Zhou. J & Liu.B. New stochastic models for capacitated location–allocation problem. Computers and Industrial Engineering. 2003; 45(1), 111–۱۲۵٫ |
مسایل مکانیابی- تخصیص، یکی از حوزه های گسترده در مدل سازی ریاضی، در دنیای واقعی میباشند، دراین مسائل استقرار مجموعهای از تسهیلات جدید در بین تسهیلات موجود و تخصیص تسهیلات موجود به این تسهیلات جدید به صورتی که تقاضای موجود برآوردشود است مورد بحث قرار میگیرد.
مسئله مکانیابی اولین بار توسط آلفرد وبر [۳]در سال ۱۹۰۹معرفی شد. او یک مسئله تک تسهیلی که فاصله بین انبار و مشتریان موجود را کمینه میکرد، در نظر گرفت. مسئله مکانیابی- تخصیص اولین با توسط کوپر [۴]در سال ۱۹۶۳ برای مدلی با دو تسهیل جدید و هفت تسهیل موجود معرفی و حل شد. در ادامه کوپر یک روش ابتکاری برای این مسئله توسعه داد و حل نمود[۵]. ظرفیت تسهیلات که مسئولیت خدمت رسانی را بر عهده دارند در اغلب موارد محدود است که این محدودیت میتواند ناشی از محدودیت فضا، محدودیت نیروی انسانی و غیره باشد. اما برای مواردی هم محدودیت ظرفیت بر روی تسهیلات وجود ندارد. لذا تسهیلات جدید به دو دسته ظرفیت محدود و نامحدود تقسیم میشوند. مسئله مکانیابی- تخصیص با ظرفیت محدود اولین بار توسط مورتاگ و همکاران [۶] معرفی شود. همچنین یک تعدادی از محققین ظرفیت نامحدود برای مسائل مکانیابی- تخصیص در نظر گرفتند از جمله این افراد درزنر [۷]، اون و داسکین [۸، ۹] بودند.
تقاضای مشتریان را می توان در مسایل مکانیابی- تخصیص بصورت احتمالی و یا قطعی در نظر گرفت. البته بدیهی است اگر بخواهیم خیلی دقیق با مسائل برخورد کنیم میبایستی تمامی مسائل را بصورت احتمالی در نظربگیریم که به خاطر پیچیدگی در بسیاری موارد مسئله را بصورت قطعی در نظر میگیرند. نمونههای مختلفی از مسائل مکانیابی با تقاضای غیر قطعی که در برگیرنده مسئله مکانیابی مربوط به لجستیک است وجود دارد که سطوح تقاضا در دوره های زمانی تغییر میکند (سرویسهای پست، سوپرمارکتها، انبارها با توزیع کالای فصلی، شرکتهای هوایی و …). براندیو و چیو [۱۰]، لویوکس [۱۱] و شاندر [۱۲] حالتهای مختلفی از از مسائل مکانیابی احتمالی را بررسی کردند.
لوگندران و تررل ]۱۳[یک مسئله مکانیابی- تخصیص احتمالی با ظرفیت نامحدود را معرفی کردند و برای حل مدل پیشنهادیشان از روش فرا ابتکاری استفاده نمودند. ژو و لی]۱۴[برای اولین بایک مسئله مکانیابی- تخصیص با تقاضای احتمالی برای مشتریان را مورد بررسی قراردادند و برای حل مدل پیشنهادیشان از الگوریتمهای ابتکاری استفاده نمودند. در ادامه، این محققین همین مسئله را با در نظر گرفتن تقاضای فازی توسعه دادند و از الگوریتم های ابتکاری پیوندی برای حل مسئله استفاده کردند [۱۵]. محققین دیگر مدلهای برنامهریزی احتمالی را برای مسئله مکانیابی- تخصیص معرفی نمودند که از جمله شرالی و ریزو]۱۶[و ژو ]۱۷[ بودند.
آلترناتیوهای مختلفی مربوط به مسائلی که سرویس تقاضایشان نامشخص است وجود دارد. هدف از مدلهای مکانیابی صف بندی[۱]که در مدل های وضعیت مورد استفاده قرار میگیرد، بهینه سازی اجرای سیستم میباشد [۱۸، ۱۹]. ماریوناو و رول [۲۰]مسئله مکانیابی دردسترس ماکزیمم [۲]را فرمول بندی کردند که یک حالت احتمالی از مسئله مکانیابی پوششی ماکزبمم[۳] میباشد. در مدل پیشنهادی فرض شده که احتمال برای سرویسدهندگانی مختلفی که مشغول خدمت دهی هستند، مستقل از یکدیگر باشد. این محققین برای واقعی نشان دادن مدل پیشنهادیشان برای سیستمهای اضطراری، از تئوری صف استفاده کردنند. همچنین چگونگی قرار دادن تعداد محدودی از وسایل نقلیه اضطراری از جمله آمبولانس، برای ماکزیمم کردن تماسهابرای دریافت سرویس با استفاده از یک مدل تئوری صف برای سرویس در دسترس را نمایش دادند. یک نمونه مختلفی از این مسئله توسط پن و همکاران [۲۱] مورد مطالعه قرار گرفت. آنها مسئله ای که بهترین قیمت و سفارش در یک محیط قیمت تنزیلی که بصورت تک محصولی بوده و تقاضای نامشخص میباشد تصمیم گیری میکند، مورد بررسی قرار دادند. هدف از این مسئله ماکزیمم کردن سود انتظاری بوده است. هوا و لی [۲۲] یک زنجیره تامین دو سطحی (رده) [۴]با یک تولید کننده و یک خرده فروش با تقاضای نامشخص را مورد بررسی قرار دادند. آنها در ابتدا مدلهای بازی عدم-اشتراک و عمده- خرده فروش با معرفی یک میزان حساسیتی از میزان سفارش خرده فروش با قیمت عمده فروش را توسعه دادند و سپس دو سناریوی اشتراکی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. تحت این فرضیه که تولیدکننده و خرده فروش دارای ریسک خنثی هستند، آنها یافتن که تولید کننده و خرده فروش میتوانند با به اشتراک گذاشتن سطوحی نامشخص از تقاضای جزئی و قیمت جزئی خارجی معامله کنند. بالاکریشناین و چنگ [۲۳]مسئله جانمای وسایل پویا[۵] تحت جریان نامشخص مورد بررسی قراردادند. این محققین رویه های مختلفی که تا الان وجود داشته را مورد مطالعه قرار دادند و افق برنامه ریزی را برای اجرا مسئله پیشتهادی در نظر گرفت. چن و همکاران [۲۴] یک مسئله مکانیابی- موجودی پیوسته احتمالی را مورد بررسی قرار دادند. هدف از مدل پیشنهادیشان بهینهسازی استقرار تسهیلات، تخصیص مشتریان و تصمیم گیری مدیریت موجودی زمانی که تابعی از ریسک است، میباشد. این محققین برای حل مدل برنامه ریزی عدد صحیح از الگوریتم آزاد سازی لاکرانژ استفاده نمودند. داسکین و همکاران [۲۵] یک مدل مکانیابی- موجودی پیوسته احتمالی که هزینههای موجودی، هزینههای راه اندازی تسهیلات و هزینه انتقال مشتریان را کمینه می کند، را مورد بررسی قرار دادند. این محققین، از الگوریتم آزاد سازی لاگرانژ برای حل مدل پیشنهادیشان توسعه دادند. آزاد و داودپور [۲۶] یک مسئله مکانیابی- موجودی پیوسته احتمالی معرفی و از روش فراابتکاری برای حل مدل استفاده نمودند.
بسیاری از کاربردهای لجستیک بر روی بهینهسازی هزینههای عملیات تمرکز دارد. در این مورد، اگر فرضیات در مورد توزیع احتمال برای تقاضا را نادیده بگیریم، یک احتمال این است که از راه حل پایدار[۶] برای بدست آوردن راه حل برای سناریوهای[۷] شدنی مختلف استفاده کرد. پایداری را میتوان بوسیله مقیاسهای مختلف ارزیابی کرد، برای نمونه، هزینه ممکن است به سناریو که بیشترین مغایرت را دارند مربوط شود و یا ممکن است هزینه به سناریوی که بیشترین شباهت را دارند مربوط شود. بسیاری از محققین از روش حل پایداری برای بدست آوردن راه حل برای سناریوها مختلف استفاده کردند از جمله این محققین آورباخ و برمن [۲۷] بودند که یک مسئله میانه[۸] p- center در شبکه انتقال با وزنهای نامشخص برای گرهها را مورد بررسی قرار دادند. آنها وزنهای هر گره در یک بازه مشخصی تخمین میزنند. هدف از مسئله پیشنهادی پیدا کردن راهحل برای مسئله مینیماکس است که تابع هدف آن موارد شکست ممکن است در مسئله رخ دهد، را کمینه می کند. این محققین ویژگیهای خاصی را برای حل مسئله پبشنهادیشان در نظر گرفتند و از مسائل p- center وزنی منظم استفاده نمودند. همچنین یک رویه کلی برای پیدا کردن راه حل ضرر مینیماکس [۹]برای مسائل بهینه سازی ترکیبی با تایع هدف مینیماکس و ضرایب تابع هدف نامشخص پیشنهاد دادند. این رویه بر اساس کاهش یک مسئله عدم قطعیت به یک تعداد از مسائل بدون عدم قطعیت میباشد. این محققین مسائل برنامهریزی ترکیبی تنگنا، مسائل مکانیابی چند تسهیلی مینیماکس و مسائل زمانبندی دیرکرد وزنی با عدم قطعیت را شرح و توضیح دادند [۲۸]. بعدها آورباخ و برمن [۲۹] یک مسئله مکان یابی تک تسهیلی در یک شبکه با طول لبه نامشخص را مورد بررسی قرار داد. به ویژه، فرض کرد که طول لبه ها بصورت تصادفی بوده و از توزیعهای نامعینی تبعیت میکند و مقادیر آن در یک بازه نامشخصی تعیین میشود. در مسئله پیشنهادی، نامشخص بودن در طول لبهها تاثیر مستقیمی در زمانهای انتقال و هزینههای انتقال دارد. این محقق برای درک بهتر و شدنی برای طول های لبه از روش حل نیرومند (ضرر مینیماکس) مورد استفاده قرار داد. کوند [۳۰] یک مسئله مکان یابی- تخصیص نیرومند با ظرایب عدم قطعیت در تقاضا را مورد بررسی قرار داد. به ویژه، برای هر نقطه تقاضا یک بازه مشخصی را تخمین زدنند. هدف از این مسئله استقرار یک سرویس جدید برای یک کسری از نقاط تقاضا باید سرویس دهی شود، میباشد. این محققین برای بدست آوردن راه حل بهینه برای این مسئله از مکانیابی ضرر مینیماکس استفاده کردنند. در ادامه برای پیدا کردن بهینه ترین مکان برای استقرار سرویس جدید از مسئله مکانیابی- تخصیص نیرومند استفاده کرد. محققین دیگری از روش حل نیرومند برای بدست آورن جواب بهینه در مسائل مکانیابی با در نظر گرفتن تقاضای احتمالی در نظر گرفتن، می توان کریزوسا و نیکل [۳۱] و واگنر و همکارانش [۳۲] نام برد.
۲ Maximal Availability Location Problem
۳ Maximal Covering Location Problem
۳ Dynamic Plant Layout Problem
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر