تحقیق مساله مکان یابی هاب و مدل های آن و استواری مفهوم و نقش آن در تحقیق در عملیات

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مساله مکان یابی هاب و مدل های آن و استواری مفهوم و نقش آن در تحقیق در عملیات دارای ۳۶ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه    ۵
۱-۲-  مساله مکان یابی هاب    ۶
۱-۳- مزایا ،معایب و کاربردهای شبکه هاب    ۸
۱-۳-۱- مزایای شبکه هاب    ۸
۱-۳-۲- معایب شبکه های هاب    ۸
۱-۳-۳- کاربرد های شبکه هاب    ۸
۱-۴- تعاریف  شبکه هاب    ۹
۱-۵- مدلهای شبکه هاب    ۹
۱-۵-۱- مسایل مکان یابی میانه:    ۱۰
۱-۵-۲- مسایل مکان یابی هاب با درنظرگرفتن هزینه ثابت:    ۱۰
۱-۵-۳- مسایل مکان یابی هاب با در نظرگرفتن هزینه ثابت هر ارتباط:    ۱۰
۱-۵-۴- مسایل مکان یابی هاب با در نظر گرفتن حداقل مقدار جریان هر ارتباط:    ۱۰
۱-۵-۵- مسایل مکان یابی هاب با در نظر گرفتن محدودیت ظرفیت:    ۱۰
۱-۵-۶- مسایل مکان یابی هاب پیوسته:    ۱۱
۱-۵-۷- مسایل مکان یابی هاب چند هدفه:    ۱۱
۱-۵-۸- مسایل مکان یابی مرکز:    ۱۱
۱-۵-۹- مسایل مکان یابی پوششی هاب:    ۱۱
۱-۵-۱۰- مسایل مکان یابی هاب با ساختار شبکه ستاره:    ۱۲
۲-۱- ادبیات موضوع    ۱۳
۲-۱-۱- مقدمه :    ۱۳
۲-۲- شبکه های هاب با تخصیص تکی وچندگانه    ۱۴
۲-۳- مدل ها و روش های حل    ۱۶
۲-۳-۱- مدل تک تخصیصی    ۱۶
۲-۳-۲- مدل چند تخصیصی    ۱۷
۲-۳-۳- مدل های با هزینه ثابت ایجاد و ظرفیت محدود:    ۱۸
۲-۴- مکان یابی هاب در محیط رقابتی :    ۱۹
۲-۴-۱- پیشینه مکان یابی هاب در محیط رقابتی :    ۲۰
۲-۵- استواری، مفهوم و نقش آن در تحقیق در عملیات    ۲۱
۲-۵-۱- مدل استوار مبتنی بر سناریو    ۲۵
۲-۵-۲- پیشینه مدل استواری در مکان یابی هاب :    ۳۲
منابع و مآخذ :    ۳۴

منابع :

[۱]      a. J. Goldman, “Optimal Locations for Centers in a Network,” Transp. Sci., vol. 3, no. 4, pp. 352–۳۶۰, Nov. 1969.

[۲]      M. E. O’Kelly, “The Location of Interacting Hub Facilities,” Transp. Sci., vol. 20, no. 2, pp. 92–۱۰۶, May 1986.

[۳]      M. E. O’kelly, “A quadratic integer program for the location of interacting hub facilities,” Eur. J. Oper. Res., vol. 32, no. 3, pp. 393–۴۰۴, Dec. 1987.

[۴]      J. F. Campbell, A. Ernst, and M. Krishnamoorthy, “Hub location problem,” Springer, 2002.

[۵]      S. Alumur and B. Y. Kara, “Network hub location problems: The state of the art,” Eur. J. Oper. Res., vol. 190, no. 1, pp. 1–۲۱, Oct. 2008.

[۶]      R. Z. Farahani, M. Hekmatfar, A. B. Arabani, and E. Nikbakhsh, “Hub location problems: A review of models, classification, solution techniques, and applications,” Comput. Ind. Eng., vol. 64, no. 4, pp. 1096–۱۱۰۹, Apr. 2013.

[۷]      J. F. Campbell, “Integer programming formulations of discrete hub location problems,” Eur. J. Oper. Res., vol. 72, no. 2, pp. 387–۴۰۵, ۱۹۹۴٫

[۸]      J. F. Campbell, “Hub location and the p-hub median problem,” Oper. Res., vol. 44, no. 6, pp. 923–۹۳۵, ۱۹۹۶٫

[۹]      D. Skorin-Kapov, J. Skorin-Kapov, and M. O’Kelly, “Tight linear programming relaxations of uncapacitated p-hub median problems,” Eur. J. Oper. Res., vol. 94, no. 3, pp. 582–۵۹۳, Nov. 1996.

[۱۰]   A. T. Ernst and M. Krishnamoorthy, “Efficient algorithms for the uncapacitated single allocation< i> p</i>-hub median problem,” Locat. Sci., vol. 4, no. 3, pp. 139–۱۵۴, ۱۹۹۶٫

[۱۱]   J. Ebery, “Solving large single allocation< i> p</i>-hub problems with two or three hubs,” Eur. J. Oper. Res., vol. 128, no. 2, pp. 447–۴۵۸, ۲۰۰۱٫

[۱۲]   M. R. Silva and C. B. Cunha, “New simple and efficient heuristics for the uncapacitated single allocation hub location problem,” Comput. Oper. Res., vol. 36, no. 12, pp. 3152–۳۱۶۵, Dec. 2009.

[۱۳]   A. Ilić, D. Urošević, J. Brimberg, and N. Mladenović, “A general variable neighborhood search for solving the uncapacitated single allocation p-hub median problem,” Eur. J. Oper. Res., vol. 206, no. 2, pp. 289–۳۰۰, ۲۰۱۰٫

[۱۴]   J. F. Campbell, “Location and allocation for distribution systems with transshipments and transportion economies of scale,”

Ann. Oper. Res., vol. 40, no. 1, pp. 77–۹۹, Dec. 1992

۱-۱-مقدمه

افزایش روز افزون تعداد مبادی و مقاصد از یک سو و افزایش حجم تعاملات میان انها از سوی دیگر لزوم طراحی شبکه های ارتباطی کارا را بیان می کند. عبارت کارا را میتوان از طریق کیفیتی تعبیر نمود که مطابق با ان کالا به میزان لازم در زمان ومکان مورد نیاز وبا حداقل هزینه ممکن تحویل شود. مدلهای مکان یابی[۱] کاربردهای فراوانی در مسایل صنعتی ، شهری، مخابراتی و غیره دارند.

یکی از کاربردهای مهم این مدلها استفاده از انها در طراحی سیستم های توزیع وشبکه های ارتباطی ست.

در میان مسایل موجود در حوزه طراحی شبکه های ارتباطی ، مساله مکان یابی هاب[۲] در طول دو دهه اخیر توجه زیادی را به خود معطوف ساخته است.

این حجم از توجه عمدتا به علت الزام زیرساختهای مدرن در سیستم حمل ونقل و ارتباطات است

واژه مدرن منعکس کننده ی کیفیتی از این پیکربندی ها است که از فرضیات شبکه های سنتی پیروی نمی کند،در شبکه های سنتی نقطه مقصد به دنبال تامین مستقیم تقاضا از مبادی است.

اما در سیستم های مدرن برخی از گره های شبکه به عنوان ساختار میانی و واسطه ای انتخاب می شوند، متعاقب ان تقاضا ی مقصد از طریق این ساختار واسطه ای برآورده می شود. این ساختار اصطلاحا شبکه هاب و اسپوک[۳] خوانده می شود.

 

در واقع در مطالعات انجام شده می توان به دو عملکرد ویژه هاب اشاره کرد:

جمع اوری تقاضا و انتقال ان ها به سایر هاب در شبکه

دریافت تقاضا از سایر هاب در شبکه وتوزیع این مقادیر تقاضا به گره های تقاضایی که به آنها خدمت رسانی می کند

۱-۲-  مساله مکان یابی هاب

مساله مکان یابی هاب یکی از حوزه های تحقیقاتی مهم در زیرشاخه های مدلهای مکان یابی می باشد که به همین دلیل توجه زیادی در دهه های اخیر به آن شده است. مساله مکان یابی هاب شامل مکان یابی تسهیلات واسط(هاب ها) و طراحی شبکه هاب(تخصیص نقاط تقاضا به هاب ها) است.

مسایل مکان یابی هاب ، تعداد ارتباط های حمل ونقل را بین مبادی و مقاصد کاهش می دهد وبنابراین با استفاده از منابع کمتر می توان بصورت کاراتر تقاضای بین نقاط را ارضا کرد.

مساله مکان یابی هاب چند تفاوت عمده با مسایل مکان یابی سنتی دارد.همانطور که در شکل (۱-۲) نشان داداه شده است، در مسایل مکان یابی سنتی ، تقاضا برای خدمت در نقاط گسسته رخ می دهد. همچنین تسهیلات در نقاط گسسته استقرار داده شده اند و تابع هدف عمدتا مربوط به فاصله یا هزینه بین تسهیلات و نقاط تقاضا است.

در صورتی که در مسایل مکان یابی هاب جریان های بین مقاصد ومبادی بیانگر تقاضا هستند و تسهیلات واسطه ای به عنوان نقاط ارتباط یا یکپارچه سازی عمل می کنند. یک هاب به عنوان نقطه ارتباط این امکان را می دهد که جریان تغییر جهت بدهد،بعلاوه ممکن است عمل یکپارچه سازی چندین جریان مجزای با حجم کم را از مبادی مختلف به یک جریان با حجم بیشتر انجام دهد، یا برخلاف حالت قبلی یک جریان با حجم بالا را به چند جریان با حجم های پایین تر برای مقاصد متفاوت تقسیم کند.

در هر مسیر بین مبدا ومقصد، حداقل یه هاب وجود دارد و همانطور که گفته شد به جای ارتباط مستقیم نقاط تقاضا ، همه مسیرها توسط شبکه هاب هدایت می شود.

– مزایا ،معایب و کاربردهای شبکه هاب

۱-۳-۱- مزایای شبکه هاب

صرفه جویی در مقیاس: در شبکه های هاب به علت ادغام چند جریان تقاضا در یک محموله بزرگتر وبا وسایل حمل و نقل بزرگتر، هزینه هر واحد انتقال جریان کاهش می یابد، که با افزایش شدت جریان ،کاهش بیشتری در هزینه هر واحد ایجاد می شود.

صرفه جویی در قلمرو: تسهیلات موجود در هاب توانایی انجام چندین کار همزمان را دارند. لذا هزینه انجام چندین کار همزمان در این مراکز در مقایسه با هزینه انجام تک به تک فعالیت ها به طور جداگانه،به مراتب صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

۱-۳-۲- معایب شبکه های هاب

زمان سفر طولانی تر و هزینه بیشتر برای برخی از مسیرها

ریسک بالا در مراکز(به علت ازدحام ویا…) و ایجاد اختلال در کل سیستم

 ۱-۳-۳- کاربرد های شبکه هاب

کاربرد مهم و رایج مساله مکان یابی هاب در زمینه حمل ونقل و مخابرات است. در چند دهه ی اخیر،مطالعات زیادی در این زمینه ها صورت گرفته است. در زمینه حمل ونقل مانند شبکه حمل ونقل عمومی ،حمل ونقل هوایی، شبکه پست و….، تقاضا به صورت یک جریان فیزیکی از کالا یا انسان است که از مبدا به مقصد منتقل می شود. همچنین، وسایل نقلیه متفاوتی مانند هواپیما،قطار،کامیون،کشتی و…. در سطوح مختلف شبکه هاب در نظر گرفته می شود.

در شبکه های حمل ونقل عمومی ، فردوگاه های منطقه ای ،ایستگاههای راه آهن مرکزی ویا ترمینالهای اتوبوس را به عنوان هاب نام برد. افراد از نواحی مختلف جغرافیایی به هاب منتقل می شوند و جابجایی در شبکه هاب بین مراکز صورت می گیرد. خطوط اتصال هاب شامل هواپیماهای بزرگ که توانایی پروازهایی با مسافت زیاد را دارند،قطارها ویا اتوبوس های خاص با عملکرد ویژه هستند. در شبکه حمل بار، ترمینال های بارگیری به عنوان هاب در نظر گرفته می شوند که در آنها کامیون های کوچک بار خود را به وسایل نقلیه بزرگتر برای جابجایی در خطوط اتصالی هاب تحویل می دهند.

[۱] Facility location

[۲] Hub location problem(HLPs)

[۳] Hub and spoke network

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مسائل برنامه ریزی تسهیلات و مسائل مکان یابی-تخصیص
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.